Had Riker moeten zijn

Picard, Data, Riker... "The sky is the limit".

Moderator: Dark*staR

Plaats reactie
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Had Riker moeten zijn

Bericht door 3rd RemataKlan »

Toen TNG begon, besloot men om de first officer de meeste actie te laten ervaren en de captain veilig op de brug van het schip te laten. Dit in tegenstelling tot TOS waarin Captain Kirk bijna elke week naar een gevaarlijke situatie transporteerde.
Maar naarmate TNG vormde en Picard/Stewart populairder werd, kwam Riker steeds meer op de achtergrond te staan. Picard kreeg meer actie te verwerken, soms mogelijk ten koste van Riker. (In de films werd dit echt erg want toen werd het Action Picard :()

Welke situaties uit de serie kun je bedenken waarin Riker beter de hoofdrol/belangrijke (actie)rol had kunnen spelen?
Gebruikersavatar
-=porthos=-
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 359
Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:49

Bericht door -=porthos=- »

Ik vond het eigenlijk wel een leuke afwisseling af en toe. Heb er niet zo'n probleem mee eigenlijk. Iedere keer dezelfde is ook niets. Zo krijgen de bekende officieren ook nooit een dodelijk ongeluk, wel degene die toevallig een keer inspringen. (Damn, daar had Wesley moeten zitten achter die console)
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Afwisseling is goed maar Picard kreeg soms teveel te doen en juist die dingen waarvoor Riker oorspronkelijk bedoeld was.
Gebruikersavatar
-=porthos=-
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 359
Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:49

Bericht door -=porthos=- »

Hmm, maar Riker is soms te graag aanwezig. Ik bedoel: hij wil laten weten dat ie er is op bepaalde momenten.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

-=porthos=- schreef:Hmm, maar Riker is soms te graag aanwezig. Ik bedoel: hij wil laten weten dat ie er is op bepaalde momenten.
Dat vind ik onzin en bovendien gaat dit topic daar helemaal niet over.
Gebruikersavatar
-=porthos=-
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 359
Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:49

Bericht door -=porthos=- »

Oke. Waar Riker de leiding zou moeten hebben? In film Nemesis tijdens de rit in landvoertuig. Daar had Riker moeten rijden en Picard op schip moeten blijven. Hij is te oud voor zo'n ritje.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Jah, dat hele stuk hadden ze eruit moeten laten :lol:

Zelf denk ik ook aan "Suddenly Human". Troi wijst Picard aan als een vader figuur voor Jono maar Picard kan helemaal niet overweg met kinderen. Riker daarentegen wel en kan in fysiek opzicht intimiderend zijn wat een pluspunt kan zijn gezien de krijgersopvoeding van de jongen. En verder is Riker de first officer dus leiderschap en gezag heeft hij ook.
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

Om heel eerlijk te zijn ben ik wel blij met de rolverdeling zoals het is. Ik heb nooit echt een probleem gehad met riker en dan vooral niet in de latere seizoenen en films, maar in het begin vond ik hem niets. Er zijn ook maar 2 mensen in Star Trek waar ik niet echt tegen kan en dat zijn Yar en Riker in het begin.
3rd RemataKlan schreef:Zelf denk ik ook aan "Suddenly Human". Troi wijst Picard aan als een vader figuur voor Jono maar Picard kan helemaal niet overweg met kinderen. Riker daarentegen wel en kan in fysiek opzicht intimiderend zijn wat een pluspunt kan zijn gezien de krijgersopvoeding van de jongen. En verder is Riker de first officer dus leiderschap en gezag heeft hij ook.
Nou weet ik niet echt of ik het hier nou wel mee eens ben. Riker mag dan wel gezag uitstralen en intimiderend overkomen, maar Picard is eerder de vaderrol, in mijn ogen dan. Kijk maar naar (weet helaas de naam van de ep niet meer) de ep waarin Riker ontwaakt uit een zogenaamde coma en een zo'n blijkt te hebben. Hij speelt dan de vaderrol, maar ik vind hem niet echt overtuigend. Ook al beseft hij zich pas dat hij vader was.

Het is voor Picard ook goed om wat beter met kinderen om te gaan. Vooral op een schip waarop veel families wonen. Hij heeft al tijden gezegd dat hij zich niet gemakkelijk voelt bij kinderen, dus zou het ook logisch zijn van Troi om hem te 'laten 'oppassen'.
Gebruikersavatar
Tha Ertenal
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 615
Lid geworden op: 15 mar 2004, 13:26
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door Tha Ertenal »

nee, jono had al kennis gemaakt met picard enzo. Riker was nog helemaal niet in beeld toen.
Gebruikersavatar
!¿!Mats!¿!
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3355
Lid geworden op: 28 okt 2004, 13:19
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Bericht door !¿!Mats!¿! »

die ene keer in seizoen 2 toen Riker naar een klingonschip werd overgebracht! :)
Gebruikersavatar
Tha Ertenal
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 615
Lid geworden op: 15 mar 2004, 13:26
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door Tha Ertenal »

dat was riker toen al :O snap jij het topic wel ??
Gebruikersavatar
-=porthos=-
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 359
Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:49

Bericht door -=porthos=- »

Misschien bedoelt ie dat ie Picard weg wilde hebben. Weg uit de serie. Niet zozeer wanneer Riker de rol moest hebben ipv Picard.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Jason B schreef:Nou weet ik niet echt of ik het hier nou wel mee eens ben. Riker mag dan wel gezag uitstralen en intimiderend overkomen, maar Picard is eerder de vaderrol, in mijn ogen dan. Kijk maar naar (weet helaas de naam van de ep niet meer) de ep waarin Riker ontwaakt uit een zogenaamde coma en een zo'n blijkt te hebben. Hij speelt dan de vaderrol, maar ik vind hem niet echt overtuigend. Ook al beseft hij zich pas dat hij vader was.
Nog altijd veel en veel beter dan Picard. Picard vind ik iemand die totaal geen vaderrol uitstraalt.
Jason B schreef:Het is voor Picard ook goed om wat beter met kinderen om te gaan. Vooral op een schip waarop veel families wonen. Hij heeft al tijden gezegd dat hij zich niet gemakkelijk voelt bij kinderen, dus zou het ook logisch zijn van Troi om hem te 'laten 'oppassen'.
Maar niet in die situatie!
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

chain of command

Ik heb nooit begrepen waarom Picard deze missie samen met Worf en Crusher uitvoerde. Hij was dan wel een van de weinige officieren met de juiste kennis maar hij was daarnaast ook nog in het bezit van heel veel andere kennis die heel gevaarlijk kon zijn in het geval dat hij gevangen genomen zou worden. Het enige dat men daadwerkelijk hoefde te doen bij deze missie was uitvinden of er een basis was en deze eventueel vernietigen...dit had Riker óók kunnen doen en dan had Picard fijn op de ent-d kunnen blijven.
Gebruikersavatar
-=porthos=-
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 359
Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:49

Bericht door -=porthos=- »

Mja, beetje kennis van de Captain is nooit weg. Gewoon kwestie van afwegen wat belangrijker zou zijn voor de missie.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

captain crash schreef:chain of command

Ik heb nooit begrepen waarom Picard deze missie samen met Worf en Crusher uitvoerde. Hij was dan wel een van de weinige officieren met de juiste kennis maar hij was daarnaast ook nog in het bezit van heel veel andere kennis die heel gevaarlijk kon zijn in het geval dat hij gevangen genomen zou worden. Het enige dat men daadwerkelijk hoefde te doen bij deze missie was uitvinden of er een basis was en deze eventueel vernietigen...dit had Riker óók kunnen doen en dan had Picard fijn op de ent-d kunnen blijven.
Riker was daar net zo ongeschikt voor als Picard. Federatie elite troepen hadden daarop af moeten worden gestuurd. Niet een oude kapitein van een groot starship, zijn dokter met weinig gevechtservaring en de Klingon veiligheidsofficier.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ok dat is natuurlijk óók waar maar ik ging nog even in de gedachtegang mee van de ep.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Sins Of The Father
Worf keert terug naar Qo'noS om zijn eer te verdedigen en beschuldigingen van Duras te confronteren. Wanneer Kurn gewond raakt, kiest hij Picard uit om zijn cha'DIch te zijn.

IMO had dit Riker moeten zijn. In eerdere aflevering was duidelijk te zien dat Riker en Worf vrienden en strijdmakkers waren (geworden). Verder zou Riker ook beter geschikt zijn voor de rol en de scene waarin de cha'DIch wordt besprongen door enkele Klingons zou er ook beter hebben uitgezien.

Dat Picard het werd zal wel te maken hebben gehad met het feit dat Picard op de hoogte moest zijn van de hele doofpot affaire mbt het verleden van Duras waardoor hij later door K'Mpec werd benoemd tot Arbiter maar ondanks dat was Riker voor dit verhaal alleen een betere cha'DIch geweest.
Gebruikersavatar
intron
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jun 2005, 19:39

Bericht door intron »

3rd RemataKlan schreef: Dat Picard het werd zal wel te maken hebben gehad met het feit dat Picard op de hoogte moest zijn van de hele doofpot affaire mbt het verleden van Duras waardoor hij later door K'Mpec werd benoemd tot Arbiter.
Plus dat Worf veel meer politieke steun had aan Picard, en dat Patrick Steward een echt toneelfiguur is(een hoorzitting, zeg nu zelf, dat is geschreven op zijn lijf). Plus ik denk ook dat Worf Picard veel hoger houdt dan Riker. Riker is zijn "drinkebroer", maar Picard is zijn meerdere. Ik denk niet dat hij een grotere eer kon bedenken dan Picard aan zijn zijde te hebben... :cocktail:
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

intron schreef:Plus dat Worf veel meer politieke steun had aan Picard
Was op dat moment totaal niet relevant.
intron schreef:en dat Patrick Steward een echt toneelfiguur is(een hoorzitting, zeg nu zelf, dat is geschreven op zijn lijf).
Klopt maar op dat moment hoefde Picard zijn mond niet open te doen.
intron schreef:Plus ik denk ook dat Worf Picard veel hoger houdt dan Riker. Riker is zijn "drinkebroer", maar Picard is zijn meerdere.
Ik denk dat Worf beide heren hoog heeft zitten. Riker is ook zijn meerdere en ten tijde van "Sins of the Father" had Worf meer met Riker dan met Picard meegemaakt. Riker was wat dat betreft een betere kandidaat voor de rol van cha'DIch dan Picard.
Gebruikersavatar
intron
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jun 2005, 19:39

Bericht door intron »

3rd RemataKlan schreef:Was op dat moment totaal niet relevant.
Niet relevant? Dit was toch een hoorzitting, waarbij Picard representatief was voor de eer die Worf ten dele was en voor de gegevens die de Federatie had over de Kitomar-aanval? Lijkt me nogal nuttig in zo'n rechtszaak :)
Klopt maar op dat moment hoefde Picard zijn mond niet open te doen.
Maar hij deed het toch...?En hoe! :pray:
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

intron schreef:Niet relevant? Dit was toch een hoorzitting, waarbij Picard representatief was voor de eer die Worf ten dele was
Nee hoor. De cha'DIch zwijgt. Kijk maar naar Worf's reactie wanneer Picard wilt gaan spreken. De cha'DIch moet de beschuldige verdedigen want het is niet toegestaan dat de beschuldige vecht.
intron schreef:en voor de gegevens die de Federatie had over de Kitomar-aanval? Lijkt me nogal nuttig in zo'n rechtszaak
Wat pas enkele jaren later kwam in "Redemption". Toen gaf Picard toestemming aan Worf om Federatie gegevens te gebruiken.
intron schreef:Maar hij deed het toch...?En hoe!
Worf snoerde hem de mond.
Gebruikersavatar
intron
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jun 2005, 19:39

Bericht door intron »

Natuurlijk. De cha'DIch moet gehoorzamen. Maar daar houdt het toch op...Picard speelde dubbele rol, kapitein én cha'Dich. Indien hij als ch'Dich écht moest zwijgen, zou Worf het niet zo ver hebben gebracht :nooo:
Ik zie Riker trouwens niet een diplomatieke rol spelen
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

intron schreef:Natuurlijk. De cha'DIch moet gehoorzamen. Maar daar houdt het toch op...Picard speelde dubbele rol, kapitein én cha'Dich.
Op dat moment speelde Picard de rol van cha'DIch. Als hij ook de kapitein speelde had Worf nooit ZWIJG! tegen hem gezegd.
intron schreef:Indien hij als ch'Dich écht moest zwijgen, zou Worf het niet zo ver hebben gebracht :nooo:
Jij gebruikt nu voorkennis die Worf niet had op het moment dat hij Picard koos.

De waarheid onthulde zich achter gesloten deuren en dat was ook gebeurd met Riker als cha'DIch.
intron schreef:Ik zie Riker trouwens niet een diplomatieke rol spelen
Toen Worf zijn keus moest maken was er geen sprake van diplomatie.
Gebruikersavatar
intron
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jun 2005, 19:39

Bericht door intron »

Er is ALTIJD sprake van diplomatie geweest. De énige klingon in de federatie heeft een proces tegen zich op zijn thuisplaneet...Je moet daar geen voorkennis voor hebben om te weten dat het toch vrij handig was om Picard er bij te hebben :wave:
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

intron schreef:Er is ALTIJD sprake van diplomatie geweest. De énige klingon in de federatie heeft een proces tegen zich op zijn thuisplaneet...Je moet daar geen voorkennis voor hebben om te weten dat het toch vrij handig was om Picard er bij te hebben :wave:
Picard trad niet op als diplomaat en de rol van cha'DIch laat dat ook niet toe!
Gebruikersavatar
intron
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jun 2005, 19:39

Bericht door intron »

Nope, maar je moet wel diplomatisch kunnen handelen, laat ik het zo zeggen...
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

intron schreef:Nope, maar je moet wel diplomatisch kunnen handelen, laat ik het zo zeggen...
De cha'DIch niet. Diens taak is om te vechten voor de beschuldigde omdat die dat niet mag doen.

KURN: "You'll need a cha'DIch to defend you. While you are accused, you will not be allowed combat."

En Worf koos Kurn(!) als cha'DIch.
Gebruikersavatar
intron
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jun 2005, 19:39

Bericht door intron »

Okay, je bent 9/10 die aflevering aan het zien en aan het posten tegelijk :*) Zoveel posts achter een, kunnen we evengoed msn gebruiken. Ik ga hierna stoppen en zelf eens terug ophalen hoe het verhaal ineen stak... :cocktail:

-EDIT-
Okay, ik heb het. Na dat Worf Picard de situatie uitlegt, beseft Picard dat zijn daden in die rechtzaak gevolgen hebben voor het schip & de federatie. Als dan Worf beseft dat hij de high-council tegen zich heeft, vraagt hij IMO Picard als Cha'dich.(eergevoel en whatnot, ze zullen een starfleet kapitein niet zo snel de pijp uit laten gaan als het aan de high council lag)
Plus, ze halen wel de gegevens over Kithomer uit de databank...Picard vraagt Data om er een studie over te maken...
Plaats reactie