Wat gaat 'Star Trek' (2009) opbrengen?

To boldly go where Kirk, Spock and McCoy have gone before

Moderator: Trekscaper

Plaats reactie

Wereldwijd gaat 'Star Trek' (2009) in Dollars opbrengen........

100 miljoen Dollar of minder...........
8
17%
.....tussen de 100 en 150 miljoen Dollar
1
2%
.....tussen de 150 en 200 miljoen Dollar
8
17%
.....tussen de 200 en 250 miljoen Dollar
7
15%
.....tussen de 250 en 300 miljoen Dollar
2
4%
.....tussen de 300 en 350 miljoen Dollar
6
13%
.....tussen de 350 en 400 miljoen Dollar
3
7%
.....tussen de 400 en 450 miljoen Dollar
2
4%
.....tussen de 450 en 500 miljoen Dollar
1
2%
.....tussen de 500 en 550 miljoen Dollar
1
2%
.....tussen de 550 en 600 miljoen Dollar
1
2%
600 miljoen Dollar of meer..........
6
13%
 
Totaal aantal stemmen: 46

Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Nemesis »

ik heb hem wel even genoeg gezien. er zijn meer dingen in het leven.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Miriam »

1x is mooi zat, net als Angels & Demons
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Guess who? »

2 keer gezien, vond het wel voldoende :)
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door SpaceWally »

Vier keer gezien.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Blind Guardian »

3x en de laatste keer alleen om ddat de eerste star trek film is die ik in mijn huis-gemeente heb kunnen zien :) in de bioscoop dus, d'oh
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Master Vanhu Botie »

Bij ons speelt ie in elk geval nog een weekje langer (zeker nog tot volgende dinsdag). Denk dat ik 'm nog 'ns ga zien (zal dan tweede keer zijn).
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Nemesis »

trektoday schreef: Star Trek XI Now Biggest Trek Movie
By T'Bonz on June 24, 2009 9:49 PM
del.icio.us Facebook Twitter StumbleUpon


Adjusted for inflation, Star Trek XI has now pulled ahead of the next highest grossing Star Trek film.

As reported by Airlock Alpha, Tuesday's domestic take of $538,205 was enough to catapult Star Trek XI over Star Trek: The Motion Picture, to take the title of the original highest grossing Star Trek film.
Star Trek: The Motion Picture earned $82.3 million in 1979, which would equate to about $240.9 million today. Star Trek XI's domestic earnings stand at $241,361,911 as of yesterday.

Star Trek XI is expected to conclude its run earning almost $250 million dollars in domestic sales, far surpassing the last Star Trek movie (Star Trek: Nemesis) which earned $43.1 million back in 2002.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door EMH »

reden voor gebak.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Master Vanhu Botie »

Master Vanhu Botie schreef:Bij ons speelt ie in elk geval nog een weekje langer (zeker nog tot volgende dinsdag). Denk dat ik 'm nog 'ns ga zien (zal dan tweede keer zijn).
Is niet gelukt ;-(
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Dark*staR »

^ :troost2:
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Miriam »

SpaceWally op wo-17-06-2009 10:02:56 schreef:Vandaag draait Star Trek voor het laatst in de Nederlandse bioscoop (althans in Amsterdam). Wie gaat er naar toe?
Niet om het een of ander hoor, maar je was een maand te vroeg

Star Trek (2009)
(Amsterdam) Pathé Arena
di 7 jul 19:00
wo 8 jul 19:00
(Den Haag) Pathe Spuimarkt
wo 8 jul 21:00
(Groningen) Mustsee Euroborg
di 7 jul 16:00 · 19:00
wo 8 jul 16:00 · 19:00
(Leiden) Lido/ Studio
di 7 jul 21:30
wo 8 jul 21:30
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door SpaceWally »

Ja, ik heb het ook gezien. Als ik het goed begrijp, draait Star Trek woensdag voorlopig voor het laatst in de bioscoop. Maar dat dacht ik een maand geleden ook en toen stond opeens de film de volgende week er toch nog in.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door captain crash »

zal ook afhangen van hoe goed het nieuwe aanbod loopt
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Mr Hayes »

De uiteindelijke wereldwijde opbrengst van 'Star Trek' (2009) was: $385.494.555

Waarvan 66,9% USA-gross (domestic gross) a $257.730.019 en 33,1% foreign gross a $127.764.536

Ik vond dat het even vermeld moest worden 8-) .

Van de 44 stemmers in de poll dachten 12 mensen dat 'Star Trek' ruimschoots de $300.000.000,- zou gaan overschreiden. Dat is maar 27% van het totaal aantal stemmers. De rest, 73%, was beduidend minder enthousiast over de uiteindelijke omzet van 'Star Trek'. 9 mensen dachten dat 'Star Trek' z'n eigen investeringen niet zou gaan terugverdienen en dat 'Star Trek' dus een regelrechte flop zou gaan worden.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Vis »

Uiteindelijk best aardig gedaan. Wat als vergelijking:

Transformers: $709,709,780
Transformers 2: $836,297,228
Star Wars III: $848,754,768
Sherlock Holmes: $523,029,864
District 9: $210,819,611
Iron Man: $585,174,222
Iron Man 2: $621,751,988
The Day the Earth Stood Still: $233,093,859
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull: $786,636,033


... Avatar: $2,772,629,862 :')
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Mr Hayes »

Ik denk dat je wel mag concluderen dat het sceptischere Europa nou niet meteen warmloopt voor 'Star Trek'. Dat zal een uitdaging worden voor de distributietak van Paramount in Europa in 2012. Toch ben ik niet meteen negatief. Bij 'Batman Begins' zag je hetzelfde. Deze reboot sloeg amper aan in Europa en bleek ook steken op zo'n 3 ton wereldwijd. Maar toen kwam 'The Dark Knight'. Het resultaat is bekend.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Miriam »

De omzet van the Dark Knight is ook grotendeels te danken aan het overlijden van Heath Ledger. hierdoor zijn mensen die normaal niet naar dat soort films gaan er toch heen gegaan.

Ook kan je natuurlijk concluderen dat de Europese films kwalitatief beter zijn dan de hollywood meuk, zeker verhaal technische en qua acteer prestaties.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Mr Hayes »

Ik baseer mijn conclusies op concrete cijfers en statistieken. Jij doet een veronderstelling waar de subjectiviteit van af druipt. Momenteel vind ik dat de Nederlandse 'cinema' (als je het zo mag noemen) meer meuk produceert dan de veel betere arthouse uit New York. God, we hebben amper arthouse cinema hier. Shame on us! :-(
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Vis »

Mr Hayes schreef:Ik baseer mijn conclusies op concrete cijfers en statistieken. Jij doet een veronderstelling waar de subjectiviteit van af druipt.
It takes one to know one — jouw "sceptischere Europa" gaf in ieder geval ook 3x zoveel uit aan Star Wars III i.t.t. Star Trek; redelijk gelijk aan de wereldwijde verhouding ;)
Mr Hayes schreef:Momenteel vind ik dat de Nederlandse 'cinema' (als je het zo mag noemen) meer meuk produceert dan de veel betere arthouse uit New York. God, we hebben amper arthouse cinema hier. Shame on us! :-(
Miriam had het over Europese films, daar is Nederland slechts een onderdeel van. Ik weet zelf niet wat "beter" is, maar ik kan wel zeggen dat er de laatste jaren weer ontzettend veel juweeltjes uit landen als Frankrijk, Spanje, Italie en zelfs de wat oosterlijke landen komen.

Maar goed, gezien de opbrengsten wereldwijd, denk je nou echt dat er landen zijn waar men wél warmloopt voor Star Trek? Denk dat het overal een uitdaging zal zijn om mensen maar terug te krijgen naar de bios hiervoor. De meesten zullen het vast een leuke en vlotte actiefilm gevonden hebben, maar staan ze werkelijk te springen om een vervolg zoals bij Iron Man 2, Dark Knight of zelfs Transformers? Naah.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Miriam »

Mr Hayes schreef:Ik baseer mijn conclusies op concrete cijfers en statistieken.
Fijn, waaruit maak jij op dat ik dat niet doe. Ik geef alleen een verklaring over 1 enkele film titel.
Mr Hayes schreef:Jij doet een veronderstelling waar de subjectiviteit van af druipt.
Mijn schrijven was dan ook gebaseerd op de statistieken & cijfers. Nergens heb ik gesuggereerd dat die niet kloppen. het gewen wat ik alleen deed is een verklaring schrijven voor films, natuurlijk begrijp ik dat die gegevens wel kloppen.
Mr Hayes schreef:Momenteel vind ik dat de Nederlandse 'cinema' (als je het zo mag noemen) meer meuk produceert
Dat is een mening, geen feit. Ik snap je punt, want zelfs jij die zo van feiten en statistieken houd, snapt dit; de Nederlansdse film industrie heeft net zo veel bagger als goede films uitgebracht als Hollywood, in verhouding. Dat klopt als een bus. Maar het zijn er in Nederland 4 om 4 (zullen er vast meer zijn maar ik ken/kijk niet alles) en in hollywood zijn dat er 40 om 40(zullen er vast meer zijn maar ik kijk hier ook niet alles) Ik weet trouwens niet hoe jij europa ziet maar dat is is in mijn ogen meer dan alleen Nederland, dat is slechts een klein onderdeel van europa ;) Goeide films komen (in mijn ogen) uit Zweden, Frankrijk, Spanje, Italië, Joegoslavië, verenigd koninkrijk & Duitsland. Daar zitten films die echt goed zijn zonder al dat bombastische en politiek correct gedoe; dat men vaak in hollywood ziet.
Mr Hayes schreef:dan de veel betere arthouse uit New York.
Titels or it didn't happen
Mr Hayes schreef:God
Ja?

Je mag ook Miriam zeggen hoor.
Mr Hayes schreef:we hebben amper arthouse cinema hier. Shame on us! :-(
Ja de echte film huizen zie je ook niet meer hier nee, dat klopt. Dat heeft meer te maken met de verloedering en de-evolutie van de samenleving dan met feit feit dat Nederland(in jou ogen, tevens beschouwd als heel Europa.) slechte films produceert. Of het feit dat New York(stad denk ik?) goede titels produceert. Nou valt er natuurlijk ook wat te zeggen over het feit dat jij Europese(Nederlandse xD) films per definitie in het arthouse rijtje plaatst.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Mr Hayes »

Vis schreef:
Mr Hayes schreef:Ik baseer mijn conclusies op concrete cijfers en statistieken. Jij doet een veronderstelling waar de subjectiviteit van af druipt.
It takes one to know one — jouw "sceptischere Europa" gaf in ieder geval ook 3x zoveel uit aan Star Wars III i.t.t. Star Trek; redelijk gelijk aan de wereldwijde verhouding ;)
Mr Hayes schreef:Momenteel vind ik dat de Nederlandse 'cinema' (als je het zo mag noemen) meer meuk produceert dan de veel betere arthouse uit New York. God, we hebben amper arthouse cinema hier. Shame on us! :-(
Miriam had het over Europese films, daar is Nederland slechts een onderdeel van. Ik weet zelf niet wat "beter" is, maar ik kan wel zeggen dat er de laatste jaren weer ontzettend veel juweeltjes uit landen als Frankrijk, Spanje, Italie en zelfs de wat oosterlijke landen komen.

Maar goed, gezien de opbrengsten wereldwijd, denk je nou echt dat er landen zijn waar men wél warmloopt voor Star Trek? Denk dat het overal een uitdaging zal zijn om mensen maar terug te krijgen naar de bios hiervoor. De meesten zullen het vast een leuke en vlotte actiefilm gevonden hebben, maar staan ze werkelijk te springen om een vervolg zoals bij Iron Man 2, Dark Knight of zelfs Transformers? Naah.

Miriam maakt de meest rare gedachtenkronkels Vis. Ik heb het over een statistisch feit. Dat maar zo'n 33% van het net gross buiten Amerika komt wat Star Trek betreft. De laatste Star Wars-film haalde 55% van z'n opbrengsten buiten Amerika. DAAR heb ik het dan over.

Wat doet Miriam? Als reactie zegt ze: “Ook kan je natuurlijk concluderen dat de Europese films kwalitatief beter zijn dan de hollywood meuk, zeker verhaal technische en qua acteer prestaties.” Wat heeft dat nou in godsnaam met die cijfertjes te maken die ik opnoem. Niets!

Miriam had het inderdaad over Europese films. Maar what of fit! Dat punt wil ik helemaal niet maken. Ik maak een punt over het marketing- en distributiebeleid van Paramount en in hoeverre ze Star Trek ook beter aan de man zouden kunnen brengen BUITEN Amerika. En dan zou ik het superleuk vinden als daarover concrete ideeën opgenoemd worden. Wat zou Paramount moeten doen om Star Trek ook in Europa weer voeten aan de grond te krijgen? En hoe kan het dat Nederland wat dat betreft een sci-fi-dood land is en Amerika wat dat betreft veel minder? Dan krijg je een leuke inhoudelijke discussie.

Maar wat Miriam doet is werkelijk CONSTANT discussies laten ontsporen met info die er gewoon niet toe doet en waardoor het discussiepunt wat ik wil maken helemaal naar de achtergrond wordt gedrukt.

En dan heb ik het nog geeneens gehad over dat verschrikkelijk irritante opsommende quoten. Man, dat maakt reageren zowaar nog een dagtaak.

Sorry, ik moest dit even kwijt.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Vis »

Mr Hayes schreef:Miriam maakt de meest rare gedachtenkronkels Vis. Ik heb het over een statistisch feit. Dat maar zo'n 33% van het net gross buiten Amerika komt wat Star Trek betreft. De laatste Star Wars-film haalde 55% van z'n opbrengsten buiten Amerika. DAAR heb ik het dan over.
En is dat verschil hoofdzakelijk door opbrengstverschillen in Europese landen? Ik heb geen zin om dat na te gaan tellen. En mocht dit zo zijn, hoe weet je dat dit causaal verbonden is aan het "sceptischere Europa"? En waar baseer je dát überhaupt op? Ik bedoel.. als we het toch over statistische feiten hebben.
Mr Hayes schreef:Wat doet Miriam? Als reactie zegt ze: “Ook kan je natuurlijk concluderen dat de Europese films kwalitatief beter zijn dan de hollywood meuk, zeker verhaal technische en qua acteer prestaties.” Wat heeft dat nou in godsnaam met die cijfertjes te maken die ik opnoem. Niets!
Nee, alles. Als Europese films kwalitatief beter zijn kun je aannemen dat men in Europa een hogere maatstaaf heeft en relatief mindere films uit de US minder graag bekijkt. Dat zou dus óók kunnen verklaren waarom Star Trek in Europa minder goed bekeken wordt dan in de US (als dit al zo is; hier heb ik geen cijfers van).
Mr Hayes schreef:Miriam had het inderdaad over Europese films. Maar what of fit! Dat punt wil ik helemaal niet maken. Ik maak een punt over het marketing- en distributiebeleid van Paramount en in hoeverre ze Star Trek ook beter aan de man zouden kunnen brengen BUITEN Amerika. En dan zou ik het superleuk vinden als daarover concrete ideeën opgenoemd worden. Wat zou Paramount moeten doen om Star Trek ook in Europa weer voeten aan de grond te krijgen? En hoe kan het dat Nederland wat dat betreft een sci-fi-dood land is en Amerika wat dat betreft veel minder? Dan krijg je een leuke inhoudelijke discussie.
Ok, duidelijk, maar dat vroeg je niet hoor :) . Waar denk je zelf aan?
Mr Hayes schreef:Maar wat Miriam doet is werkelijk CONSTANT discussies laten ontsporen met info die er gewoon niet toe doet en waardoor het discussiepunt wat ik wil maken helemaal naar de achtergrond wordt gedrukt.
Mr Hayes, wat voor punten jij op dit forum wilt maken is voor iedereen een groot raadsel. Er zit vaak een groot verschil tussen wat je na 23 posts blijkt te bedoelen en wat je in eerste instantie postte.
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Trekscaper »

Ok mensen, weer terug on topic :)

Wat zal Trek XII gaan opbrengen? Als ik me niet vergis, verschijnt de nieuwe Spiderman reboot 4 dagen later na Trek XII premiere. Het zal interessante strijd worden tussen die twee. Ook ben ik benieuwd of Trek XII de mensen terug in de bioszaal krijgt die ook Trek XI hebben gekeken.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Mr Hayes »

Vis schreef:
Mr Hayes schreef:Miriam had het inderdaad over Europese films. Maar what of fit! Dat punt wil ik helemaal niet maken. Ik maak een punt over het marketing- en distributiebeleid van Paramount en in hoeverre ze Star Trek ook beter aan de man zouden kunnen brengen BUITEN Amerika. En dan zou ik het superleuk vinden als daarover concrete ideeën opgenoemd worden. Wat zou Paramount moeten doen om Star Trek ook in Europa weer voeten aan de grond te krijgen? En hoe kan het dat Nederland wat dat betreft een sci-fi-dood land is en Amerika wat dat betreft veel minder? Dan krijg je een leuke inhoudelijke discussie.
Ok, duidelijk, maar dat vroeg je niet hoor :) . Waar denk je zelf aan?
Ik heb in Nederland in 2009 amper trailers gezien op de Nederlandse buis. Iets waar ik me hevig aan gestoord heb en iets dat Paramount Nederland echt wel wat beter had kunnen doen. Daar waar 'Star Trek' in Amerika insloeg als een bom (het openingsweekend bracht een fiks bedrag van $ 75.000.000,- in het laatje). De film bleef maandenlang op de 1e plaats van meest succesvolle films in Amerika staan en wist uiteindelijk in de Top 7 te blijven.

In Nederland daarentegen vielen de opbrengsten gigantisch tegen. Ten eerste was daar het probleem van de Nederlandse distributeur. Van 'Star Trek' werden nog geeneens 100 kopieën aangekocht in Nederland. Van maar liefst 26 films werden wél minimaal 100 kopieën aangekocht. En als je kijkt naar de netto filmopbrengsten over 2009, dan komt 'Star Trek' geeneens voor in de top 20. 'Star Trek' bracht hier 'maar' € 1.077.000,- op. De nummer 20 in de top 20, 'Terug naar de Kust', bracht ruimschoots € 2.663.000,- in het laatje.

Daarmee is 'Star Trek' in Nederland nog geeneens een succes geworden. Misschien kun je hieruit concluderen dat Nederland geen sci-fi land is. En ik zou graag willen onderzoeken in hoeverre je een film als ‘Star Trek’ in Nederland minstens in de Top 15 kunt krijgen.

Ik noemde net al het weinige aantal trailers die van ‘Star Trek’ te zien waren. Laat staan dat er een Nederlandse voice-over in de trailer was die de film promootte voor een typisch Nederlands publiek. Paramount Nederland onderneemt geen enkele stappen wat dat betreft.

En wat te denken van series (DVD’s) in winkels als Saturn en MediaMarkt. Series als ‘Stargate’, ‘Battlestar Galactica’ (ook de oude series), ‘The X-Files’, ‘The 4400’ en ‘Babylon 5’ krijgen hun eigen naambordje en eigen vakje. ‘Star Trek’ daarentegen komt bij de bulk van ‘overige sci-fi series’ te staan. In Groningen is dat tenminste wel zo.

Ik vind dat jammer en Paramount Nederland zou dat proces in Nederland véél beter moeten aansturen/faciliteren.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Vis »

Mr Hayes schreef:Ik heb in Nederland in 2009 amper trailers gezien op de Nederlandse buis. Iets waar ik me hevig aan gestoord heb en iets dat Paramount Nederland echt wel wat beter had kunnen doen.
Het is maar een film hoor, er zijn belangrijkere dingen om je hevig aan te storen :) .
Mr Hayes schreef:Daarmee is 'Star Trek' in Nederland nog geeneens een succes geworden. Misschien kun je hieruit concluderen dat Nederland geen sci-fi land is. En ik zou graag willen onderzoeken in hoeverre je een film als ‘Star Trek’ in Nederland minstens in de Top 15 kunt krijgen.
Ik denk dat het probleem overal, ook in Amerika, gewoon de associatie is die mensen met "Star Trek" hebben. Ten eerste is er het idee dat je een "Trekkie" moet zijn om überhaupt naar de film te gaan kijken. En veel mensen willen hier gewoon niet in zo'n hokje geplaatst worden.

Het tweede probleem is dat Star Trek totaal niet toegankelijk is, iets wat bij Star Wars wel het geval is. Als mensen al zo ver zijn dat ze meer willen weten over Star Trek, wat moeten ze gaan kijken? De oude films? Alle series? Er is zóveel te kijken dat het haast al niet meer de moeite is. En ook al is het niet per se nodig voor de laatste film, zodra je weet dat er 40 jaar aan geschiedenis vooraf gaat zal dat toch een hoge drempel vormen voor veel mensen.

Het verschil met Star Wars is dat vrijwel iedereen boven een bepaalde leeftijd de oudere films heeft gezien (en de mensen onder die leeftijd ook, mits goed opgevoed), en een groot deel ook de nieuwere. En ook al zou je er niks van gezien hebben, na een paar avonden "ben je bij" of heb je in ieder geval een aardig goed beeld van het Star Wars-universum waarna de drempel om een nieuwe Star Wars-serie of -film te gaan kijken erg laag. Het zal alleen nog afhangen van of je überhaupt van het genre houdt.

Zo'n cultuurverandering is niet zomaar even te realiseren, en zeker niet alleen door Paramount. Ik denk zelfs dat de hele geschiedenis van Star Trek alleen maar een blok aan het been is (en bij Star Wars het tegenovergestelde), en dat er een compleet nieuwe reputatie opgebouwd moet gaan worden. De laatste film met nieuwe mensen, nieuwe technologieën (in onze wereld) en nieuwe verhalen is daarvan slechts het begin. Die paar overgebleven fans zijn mooi meegenomen, maar heel Star Trek zal zich opnieuw moeten bewijzen en afzonderen van de rest van alle scifi, iets wat tegenwoordig steeds moeilijker zal worden. Tot die tijd zal Star Trek simpelweg nooit veel gaan opbrengen.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Mr Hayes »

Ik ben het -en dat gebeurt niet vaak- compleet met je eens. De afgelopen Trek-film is een opstapje idd.
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Dark*staR »

Laten we dat inderdaad maar hopen. Een opstapje naar een dieper verhaal.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Punisher »

Waarom zou Star Trek net zoveel geld moeten opbrengen als Star Wars? Ik begrijp data paramount natuurlijk zoveel mogelijk $$$ wil verdienen, maar vanuit "artistiek oogpunt" denk ik niet dat de boel er beter op wordt.

Star Trek ≠ Star Wars
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Wat gaat Star Trek XI opbrengen?

Bericht door Dark*staR »

Tja, het merendeel van de films wordt gemaakt om (heel veel) geld op te brengen. Het "artistiek oogpunt" is een bonus indien aanwezig.
Plaats reactie