'Star Trek: Countdown' (wél de strip)

To boldly go where Kirk, Spock and McCoy have gone before

Moderator: Trekscaper

Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

'Star Trek: Countdown' (wél de strip)

Bericht door Mr Hayes »

Het eerste comic book is nu te koop: 'Star Trek: Countdown' deel 1. En aangezien deze comic books canon zijn en zich afspelen tussen 'Star Trek: Nemesis' en 'Star Trek XI', is het gepast om van onderstaande feiten over het Trek XI-plot spoilers te maken. Ik zelf kan spoilers altijd goed lezen. Heb niet zoveel problemen met het bekend worden van het plot. Dus hier gaan we:

De tijdrekening (geen spoiler):
Anno 2009 en met inachtneming van de officiële stardates van Star Trek: Voyager's 'Endgame' en 'Star Trek: Nemesis', zou het in de TNG-tijdrekening nu 2386 zijn, stardate (van ongeveer) 62862.5. Spock is geboren in 2230 en zou in 2386 dus 156 jaar oud zijn. Het eerste stripboek -er zijn straks 4 delen in aanloop naar 'Star Trek XI'- begint met de 158-jaar oude Ambassador Spock. Het is dan eind 2388, stardate 64333.4, precies 8 jaar na de events uit 'Star Trek: Nemesis'.

Spock's rol in 'Star Trek XI':
Spoiler (weergeven)
Inmiddels is Ambassador Spock een officiële resident van Romulus. Als Federation Ambassador ziet Spock toe op betere betrekkingen tussen Romulus en de Federatie. Hij is ingezetene van de Romulan Senate, maar heeft geen stemrecht.
Afbeelding
In deel 1 van de reeks comic books heeft Ambassador Spock een verontrustende ontdekking gedaan, mede aan het licht gebracht door getuige Captain Nero. Captain Nero en Ambassador Spock kunnen het goed met elkaar vinden.
  En Nero?:
Spoiler (weergeven)
Zoals gezegd is het Captain Nero, een man van omstreeks de 30 en zonder tattoo en mét een mooi Romulan kapsel. Nero voert het bevel van een Romulan Mining Vessel. Dat zijn, anders dan Romulan Warbirds, starships die vanuit een baan om een planeet zowel dilithium als iridium kunnen winnen. Dat gebeurt middels een extreem lange boor, waarvan je de looks al kort hebt kunnen zien in de trailer van 'Star Trek XI'. Captain Nero werkt op het schip samen met First Officer Ayel (In Trek XI gespeeld door Clifton Collins Jr.).
Afbeelding
  Nero doet een ontdekking:
Spoiler (weergeven)
Tijdens de boorwerkzaamheden op een planeet van het Hobus-zonnestelsel ontdekt de crew naast grote dilithium- en iridium bronnen ook het zeer zeldzame mineraal decalithium. Om dit mineraal kan het wel eens gaan in 'Star Trek XI'. Tijdens deze ontdekking vinden er op de Hobus ster door nog onbekende redenen explosies plaats. Zowel Ambassador Spock als Captain Nero zijn het er over eens dat de Hobus-ster wel eens snel supernova kan gaan, met catastrofale gevolgen van dien voor het Hobus-stelsel. Zou dit komen door de mijnoperaties? Is er een verband tussen de winning van dilithium, decalithium en zonnen die in hun cyclus door deze winning verstoord worden?
Afbeelding
Ambassador Spock vraagt de Romulan Senate om het zeldzame mineraal voor onderzoek mee te nemen naar Vulcan, maar Romulan scientists in de Senate zijn hier erg sceptisch over.
  De USS Enterprise-E en haar crew:
Spoiler (weergeven)
Dit is schokkend, maar wel waar. In 2388 is Jean Luc Picard teruggetreden als captain en is gepromoveerd tot Admiral. B4 -Data II- is de nieuwe captain van de USS Enterprise.
Afbeelding
Ik kan verder nog niet zeggen wat de achtergrond is achter Captain Data II, omdat hij pas in een regelrechte cliffhanger op het einde van het eerste deel van 'Countdown' verschijnt.
  Het dieperliggende thema van 'Star Trek XI':
Spoiler (weergeven)
Jep, die is er denk ik wel. Ik had het eigenlijk meteen al wel door. Dilithium of decalithium zal in Star Trek XI denk ik een verwijzing zijn naar de ongebrijdelde oliewinning in deze eeuw. Het hoeft natuurlijk niet, maar de scepsis van de Romulan Senate over Nero's en Spock's bevindingen spreken boekdelen. Zou Nero in Trek XI als een niet te stoppen schurk zoveel mogelijk 'olie' willen winnen? We shall see.....
  Ik raad IEDEREEN van het Star Trek-forum aan om deze vierdelige reeks comic books aan te schaffen. Ze worden als 100% canon gezien en geven inzicht in de post-Dominion tijd na 'Star Trek: Nemesis' (Er wordt zelfs naar de Dominion verwezen in de comic books) en zijn absoluut een must om 'Star Trek XI' straks beter te begrijpen. Dus wacht niet te lang met de aankoop van deze must-haves.
Laatst gewijzigd door Mr Hayes op 20 apr 2009, 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Het plot uitgelicht...(Spoilers zijn verborgen)

Bericht door Miriam »

Ben er niet heel enthousiast over. Vind het een beetje een verhaal dat past op de gemiddelde startrek sim (hoe is het eigenlijk met SCC?) Ik denk dat ik gewoon de nieuwe film ga kijken zonder de gedachte of verband te leggen met de overige series en films.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door Mr Hayes »

Ik ben wel blij....dat het verhaal raakvlak heeft met
Spoiler (weergeven)
ongebrijdelde oliewinning
 . Dat is mijns inziens 200% Star Trek. Verder vind ik het erg leuk om eens wat meer insight te krijgen in het Romulan Empire en alle andere star systems die zich daarin bevinden. Ambassador Spock....is weer helemaal terug en bij tijd en wijlen om te gieren :). Nee, ben het oneens met je Miriam. Maar dat mag ;).
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door Nemesis »

waar kan je die boeken kopen dan?
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door Nemesis »

Beside..
Spoiler (weergeven)
Ik vind het wel ontzettend dom/slecht/walgelijk/compleet onlogisch dat picard geen captain meer is en dat B4 captain is. Complete onzin, als dit het werk is van die orci en consorten dan zal Star Trek XI ook echt troep zijn
 
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door Mr Hayes »

Spoiler (weergeven)
Waarom? Er is in geen 7 jaar iets van Trek, TNG-era welteverstaan, op TV geweest. En zelfs dan speelt de TNG-tijd in de eerste comic book zich zelfs nog wat verder af in de toekomst. Je weet niet wat er in de tussentijd gebeurt is. Vergeet ook niet dat in de tijd toen TNG op tv was men er ook 7 jaar over deed om karakters te ontwikkelen. Hetzelfde kan dus gebeurt zijn met B4. Er kan dus veel gebeuren in 7 jaar. Men vergeet ook dat de TNG-tijd nog nooit zo lang onderbroken is.

Dan nog dit: Pas op de laatste bladzijde wordt onthuld dat B4/Data de nieuwe captain is van de Enterprise. Er wordt nog geen woord gerept over hoe dat tot stand is gekomen. Dat lees je in het 2e deel. Dus...niet meteen oordelen.
 
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door Miriam »

Nemesis schreef:Beside..
Spoiler (weergeven)
Ik vind het wel ontzettend dom/slecht/walgelijk/compleet onlogisch dat picard geen captain meer is en dat B4 captain is. Complete onzin, als dit het werk is van die orci en consorten dan zal Star Trek XI ook echt troep zijn
 
:stupid:
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door Nemesis »

Nemesis schreef:waar kan je die boeken kopen dan?

hier wil ik ook graag antwoord op!
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door X-File »

Wat een banaal plot. Een vergezochte poging om een relaunch van Star Trek te koppelen aan oude franchises in een zielige poging de achterban tevreden te stellen.

Qua verhaal ook nog eens voortbordurend op de erbarmelijke Star Trek Nemesis.

Leuk! Doen joh! Geweldig! Geniaal! Dit is Trek! :r
Het flinterdunne plotje dat tentoongesteld wordt in deze 'comic' is er een waar een gemiddelde Voyager episode schrijver zijn reet niet mee zou af willen vegen. B4 Kapitein van de Enterprise? Hoe logisch! Daaruit blijkt maar weer hoe inwisselbaar de androïde Data is geworden. Nu was het hele 'dood' gebeuren rond Data al een slechte kloon van de dood van Spock (tWoK), maar blijkbaar mag de nieuwe B4/Data hybride ook zonder enig probleem kapitein worden van het vlaggenschip van de Federatie?

En Picard is admiraal geworden? Ik kan mij niet heugen dat hij ooit die ambitie had. Sterker nog, Picard zijn droom was en is altijd het verkennen van het heelal gebleven. Ik denk zelfs dat de woorden van Kirk in Generation hem nog meer geïnspireerd zouden hebben om kapitein te blijven. Neen, schijnbaar is de zwoele kale man een desk-jockey geworden.

En persoonlijk kan ik geen film, comic of wat dan ook aanzien met een zoetsappige milieuboodschap. Oh nee, een of andere brandstof zorgt voor problemen in het universum? Jeetje, wat een subtiele boodschap wordt ons hier weer opgedrongen. Al Gore wist het al informatief te brengen, maar wanneer zelfs schattige robotjes (Wall-E) het ons met de neus op de feiten gaan drukken wordt ik het gepreek al meer dan zat. Hoe meer we doodgegooid worden met deze milieuvriendelijke boodschap, des te eerder gaat het mensen volslagen koud laten.

Er zullen een aantal personen zijn die helemaal gaan glijden in den broek wanneer ze een plot als deze tegenkomen, maar als dit het beste is wat Abrams uit zich weet te persen tussen de bedrijven door, dan laat ik dit 'spektakel' graag aan mij voorbij gaan.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door Mr Hayes »

Ik snap werkelijk niks van je kritiek. Ten eerste is enkel het eerste deel in een serie van vier comic books verschenen. Pas op het einde bleek B4 de Captain te zijn. Er wordt dus vast wel meer uitgelegd in de volgende delen.

Dan iets over canon. Als mensen hier zo zeiken om het canon-zijn van Star Trek, dan zullen ze OOK moeten accepteren dat het einde van Voyager, de film Nemesis en Star Trek: Enterprise OOK canon zijn, of je dat nu wilt of niet.

En waarom wordt er op eenzelfde manier dan niet gezeken over Spock's dood in 'The Wrath Of Khan? NIEMAND hoor ik daar over. Sowieso wordt in Nemesis wel duidelijk uitgelegd dat B4 alle herinneringen van Data meekreeg. En in 6 tot 8 jaar tijd kan er verdomd veel gebeurd zijn met B4.

Ik snap dus wer-ke-lijk niets van dit gezeik. Hetzelfde wat betreft thematiek. Daar zouden we eens een goede discussie over moeten hebben. Trek-films zijn géén Oscar-films. Het blijft bovenal ook entertainment.

Nogmaals: Je hebt nog geen deel 2, 3 of 4 van de comic books gelezen. Laat staan de gehele film. Dus niet zeiken, maar eerst afwachten. Je klinkt wel als zo'n zeikerd van een Bond-fan die aanvankelijk Daniel Craig wilde doodschieten toen hij Bond werd in 2005 ;-(
Gebruikersavatar
Jappas
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 327
Lid geworden op: 14 jun 2004, 19:54
Locatie: Wageningen

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door Jappas »

X-File schreef:Wat een banaal plot. Een vergezochte poging om een relaunch van Star Trek te koppelen aan oude franchises in een zielige poging de achterban tevreden te stellen.

Qua verhaal ook nog eens voortbordurend op de erbarmelijke Star Trek Nemesis.
Ik durf erom te wedden dat als ze niet op enige manier een overgangsverhaal als dit hadden geschreven dat iedereen er over zou vallen dat het compleet niet canon was. Nu wordt op deze manier nog een soort van verhaal gegeven. Als je dat niet aanstaat ga je toch alleen de film kijken en deze apart zien, ik denk dat je iets zult missen.
B4 Kapitein van de Enterprise? Hoe logisch! Daaruit blijkt maar weer hoe inwisselbaar de androïde Data is geworden. Nu was het hele 'dood' gebeuren rond Data al een slechte kloon van de dood van Spock (tWoK), maar blijkbaar mag de nieuwe B4/Data hybride ook zonder enig probleem kapitein worden van het vlaggenschip van de Federatie?
Er zijn inmiddels 8 jaar verstreken. B4 heeft de ervaringen/herinneringen van Data en zou wat dat betreft al 8 (en eigenlijk nog langer) jaar lang een afgestudeerd Starfleet officer zijn. Picard was na 6 jaar ook captain.

Beetje voorbarig gezeur wat mij betreft, laat het eerst zijn werk maar eens doen. Over een jaar praten we verder.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door Mr Hayes »

Jammer dat nog veel Trek-fans zulke bezwaren hebben. Kijk de fora op IMDB.COM er nog maar eens op na. Met alle respect voor X-File hoor, maar ik ben wel bang dat dit soort snoeiharde kritieken, nog voordat de film en de rest van de comic books verschenen zijn, Star Trek de das om doen. Het is gewoon waar: Wil Star Trek weer een gezonde franchise worden, dan moeten er echt nieuwe fans komen.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door X-File »

@Mr Hayes: Als dit dan het niveau van Star Trek plots moet worden, mag Star Trek wat mij betreft uitsterven. Mede dankzij Star Trek, en Voyager in het bijzonder, heb ik een apathie ontwikkeld voor tijdreis plotjes en mary-sue's in tv series/films.

Waarom er op eenzelfde manier niet gezeken wordt over de dood van Spock in tWoK? Wellicht omdat het toen nog origineel was? Nemesis was in zijn eindgevecht met Shinzon al LotR: FotR aan het kopiëren, ennepte daarbij een van de beste scenes uit Trek geschiedenis na: de sterfscene van Spock.

De nadruk ligt ook veels te zwaar op Picard/Data in de TNG films, ik meen mij te herinneren dat er nog vele andere karakters aanwezig waren op de brug van de Enterprise D.

Toegegeven, een film over Wesley Crusher zit ik niet echt om te springen.

Helaas is het inderdaad jammer dat een Voyager, Nemesis en Enterprise canon zijn -hoewel gezien het einde van Enterprise dat laatste discutabel is-, het is dan ook niet verwonderlijk dat mensen wegbleven bij Nemesis en dat Enterprise (vroeg)tijdig de nek werd omgedraaid.

Het is bovenal ook te hopen dat er verklaard wordt hoe B4 kapitein is geworden op een vlaggenschip van de Federatie, ik meen mij te herinneren dat er nogal wat kritieken waren in TNG episodes op een Androïde als eindverantwoordelijke op een Sterrenschip.

En ik 'zeik' wanneer ik dat wil. En als dat niet zou mogen, dan mag jij net zo min positief zijn over dit alles. Want als ik net zoals mr Hayes hier alles met een roze bril moet bezien dan is alles geweldig, interessant en mag je nergens kritiek op hebben want het is Star Trek -of- het is James Bond! Woohoo!

Overigens, zo geweldig vind ik Daniel Craig niet. Ik heb beide Bond films mogen zien waarin hij zat maar hij heeft de mimiek van een Steven Seagal en daar erger ik mij aan. Zelfs George Lazenby verkies ik dan nog boven Craig, of de clowneske vertolking van Roger Moore.

@ Jappas: Sinds wanneer hebben we een overgangsverhaal nodig tussen films? Was het nodig tussen TMP en tWoK? Of tussen VH en tFF? Het kan inderdaad wel wat verdieping brengen, maar hier gaan we weer: TIJDREIZEN! Het enige redmiddel in Star Trek blijkbaar, want om de zoveel films/episodes moeten we maar weer eens heen en weer zoeven door de tijd.

Nogmaals: als je Star Trek graag opnieuw op de kaart wilt zetten met een nieuwe crew en dergelijke, haal dan ook niet al het oude materiaal weer naar boven. Weer de oude Spock, weer de TNG crew, hier en daar mogen we zeker ook nog een DS9 en/of Voy cameo verwachten? Durf dan alvast de 'nieuwe' crew naar voren te schuiven in plaats van de achterban tevreden te stellen met een mager verhaaltje.

@Beide en de rest: Overigens is het heel jammer dat Data gereset wordt middels B4. Data is van ver gekomen en had zich ver ontwikkeld, maar vanaf First Contact werd hij langzaam bij beetje weer een gewone Androïde. Eerst kan hij zijn emoties aan- en uitschakelen (FC), dan kan hij zelfs zijn chip in en uit doen (INS) -euh, was die niet totaal versmolten met zijn positronisch brein??- en op het eind had hij de chip niet meer (Nem) zo het schijnt.
Het hele zelfopofferen in Nem was ook een loze geste, aangezien er aan het eind totaal niets veranderd. Data blijft bestaan dankzij een toevallig teruggevonden B4. Weg is de emotionele impact en nog belangrijker: Data/B4 behoudt al zijn kennis maar is tegelijkertijd al zijn menselijkheid weer kwijt. Alles waar hij in zeven seizoenen TNG voor gewerkt hebt is in 3 films totaal onderuit gehaald. Chapeau! Dat is het creatieve Star Trek werk dat we moeten voortzetten!
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door Mr Hayes »

X-File schreef:@Mr Hayes: Als dit dan het niveau van Star Trek plots moet worden, mag Star Trek wat mij betreft uitsterven. Mede dankzij Star Trek, en Voyager in het bijzonder, heb ik een apathie ontwikkeld voor tijdreis plotjes en mary-sue's in tv series/films.

Waarom er op eenzelfde manier niet gezeken wordt over de dood van Spock in tWoK? Wellicht omdat het toen nog origineel was? Nemesis was in zijn eindgevecht met Shinzon al LotR: FotR aan het kopiëren, ennepte daarbij een van de beste scenes uit Trek geschiedenis na: de sterfscene van Spock.

De nadruk ligt ook veels te zwaar op Picard/Data in de TNG films, ik meen mij te herinneren dat er nog vele andere karakters aanwezig waren op de brug van de Enterprise D.

Toegegeven, een film over Wesley Crusher zit ik niet echt om te springen.

Helaas is het inderdaad jammer dat een Voyager, Nemesis en Enterprise canon zijn -hoewel gezien het einde van Enterprise dat laatste discutabel is-, het is dan ook niet verwonderlijk dat mensen wegbleven bij Nemesis en dat Enterprise (vroeg)tijdig de nek werd omgedraaid.

Het is bovenal ook te hopen dat er verklaard wordt hoe B4 kapitein is geworden op een vlaggenschip van de Federatie, ik meen mij te herinneren dat er nogal wat kritieken waren in TNG episodes op een Androïde als eindverantwoordelijke op een Sterrenschip.

En ik 'zeik' wanneer ik dat wil. En als dat niet zou mogen, dan mag jij net zo min positief zijn over dit alles. Want als ik net zoals mr Hayes hier alles met een roze bril moet bezien dan is alles geweldig, interessant en mag je nergens kritiek op hebben want het is Star Trek -of- het is James Bond! Woohoo!

Overigens, zo geweldig vind ik Daniel Craig niet. Ik heb beide Bond films mogen zien waarin hij zat maar hij heeft de mimiek van een Steven Seagal en daar erger ik mij aan. Zelfs George Lazenby verkies ik dan nog boven Craig, of de clowneske vertolking van Roger Moore.
Ik ben nu eenmaal positief ingesteld. Ook wat betreft de komende Trek-film. TOTDAT de film in de bios verschijnt, is het niet meer dan redelijk om eens wat positiever te zijn na een pauze van 7 jaar in Trek-land. Toch?

Je mag best kritiek hebben, maar je floreert werkelijk in bijna kakueus negatieve termen. Nu ook weer. Kritiek kan zowel positief opbouwend zijn alsmede simpel afbrandwerk. Bij jou is het nu al afbrandwerk. Jammer.

Probeer ook eens wat opener te zijn betreffende Star Trek. Is het niet zo dat men al met tijdreizen begon in 'Star Trek IV: The Voyage Home' en 'Yesterday's Enterprise'? Geen HOND hoor ik daarover klagen. De wederopstanding van Spock wordt nog steeds door algemenere filmfans gezien als een memorabele Trek-scene. En nu brandt je Abrahms af omdat hij Data captain maakt van de Enterprise ACHT jaar na 'Nemesis'? Het IS trouwens geeneens producer/regisseur Abrahms die dat deed. Dat deden de SCENARIO schrijvers, waaronder Orci.

Uit jouw kritiek proef ik tot dusver alleen maar negativisme. En wat is er toch verdomme mis met positief uitkijken naar de eerstvolgende Trek-film? Ik ben Star Trek fan! Jij blijkbaar allang niet meer. Trouwens, als je topics goed leest, dan had je recentlijk nog gelezen dat ik behoorlijke kritiek had op bepaalde elementen uit 'Nemesis'.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door X-File »

Mr Hayes schreef:
X-File schreef:@Mr Hayes: Als dit dan het niveau van Star Trek plots moet worden, mag Star Trek wat mij betreft uitsterven. Mede dankzij Star Trek, en Voyager in het bijzonder, heb ik een apathie ontwikkeld voor tijdreis plotjes en mary-sue's in tv series/films.

Waarom er op eenzelfde manier niet gezeken wordt over de dood van Spock in tWoK? Wellicht omdat het toen nog origineel was? Nemesis was in zijn eindgevecht met Shinzon al LotR: FotR aan het kopiëren, ennepte daarbij een van de beste scenes uit Trek geschiedenis na: de sterfscene van Spock.

De nadruk ligt ook veels te zwaar op Picard/Data in de TNG films, ik meen mij te herinneren dat er nog vele andere karakters aanwezig waren op de brug van de Enterprise D.

Toegegeven, een film over Wesley Crusher zit ik niet echt om te springen.

Helaas is het inderdaad jammer dat een Voyager, Nemesis en Enterprise canon zijn -hoewel gezien het einde van Enterprise dat laatste discutabel is-, het is dan ook niet verwonderlijk dat mensen wegbleven bij Nemesis en dat Enterprise (vroeg)tijdig de nek werd omgedraaid.

Het is bovenal ook te hopen dat er verklaard wordt hoe B4 kapitein is geworden op een vlaggenschip van de Federatie, ik meen mij te herinneren dat er nogal wat kritieken waren in TNG episodes op een Androïde als eindverantwoordelijke op een Sterrenschip.

En ik 'zeik' wanneer ik dat wil. En als dat niet zou mogen, dan mag jij net zo min positief zijn over dit alles. Want als ik net zoals mr Hayes hier alles met een roze bril moet bezien dan is alles geweldig, interessant en mag je nergens kritiek op hebben want het is Star Trek -of- het is James Bond! Woohoo!

Overigens, zo geweldig vind ik Daniel Craig niet. Ik heb beide Bond films mogen zien waarin hij zat maar hij heeft de mimiek van een Steven Seagal en daar erger ik mij aan. Zelfs George Lazenby verkies ik dan nog boven Craig, of de clowneske vertolking van Roger Moore.
Ik ben nu eenmaal positief ingesteld. Ook wat betreft de komende Trek-film. TOTDAT de film in de bios verschijnt, is het niet meer dan redelijk om eens wat positiever te zijn na een pauze van 7 jaar in Trek-land. Toch?

Je mag best kritiek hebben, maar je floreert werkelijk in bijna kakueus negatieve termen. Nu ook weer. Kritiek kan zowel positief opbouwend zijn alsmede simpel afbrandwerk. Bij jou is het nu al afbrandwerk. Jammer.

Probeer ook eens wat opener te zijn betreffende Star Trek. Is het niet zo dat men al met tijdreizen begon in 'Star Trek IV: The Voyage Home' en 'Yesterday's Enterprise'? Geen HOND hoor ik daarover klagen. De wederopstanding van Spock wordt nog steeds door algemenere filmfans gezien als een memorabele Trek-scene. En nu brandt je Abrahms af omdat hij Data captain maakt van de Enterprise ACHT jaar na 'Nemesis'? Het IS trouwens geeneens producer/regisseur Abrahms die dat deed. Dat deden de SCENARIO schrijvers, waaronder Orci.

Uit jouw kritiek proef ik tot dusver alleen maar negativisme. En wat is er toch verdomme mis met positief uitkijken naar de eerstvolgende Trek-film? Ik ben Star Trek fan! Jij blijkbaar allang niet meer. Trouwens, als je topics goed leest, dan had je recentlijk nog gelezen dat ik behoorlijke kritiek had op bepaalde elementen uit 'Nemesis'.
Voyage Home tijdreizen vond ik ook een slappe move, toen werd er ook al een boomknuffelaar boodschap in de film verkerkt. -save the whale!- Yesterday's Enterprise was een slappe episode, voornamelijk om ex-medewerkers weer aan een baantje te helpen (Denise Crosby) en om een makkelijke uitleg te geven waarom Klingons en de Federatie na jarenlange oorlog ineens hand in hand konden gaan lopen -persoonlijk heb ik het idee dat ze aan het plot van tUC totaal voorbij zijn gegaan in heel TNG-.

En nee, ik klaag niet echt dat Data kapitein wordt, ik klaag omdat er van Data niets meer over is gebleven. Hij was altijd al een van mijn favoriete karakters tijdens TNG, maar zoals al eerder vermeld is hij per film qua karakters steeds meer achteruit gegaan. Data zijn streven was om mens te worden, maar in FC zet hij zonder blikken of blozen zijn emoties uit -iets wat in Generations volstrekt onmogelijk was, gezien zijn emotion chip versmolten was met zijn brein-. Niet alleen dat, maar in latere films blijk hij die chip geeneens meer te hebben.

Ik brand Abrams in zoverre af omdat hij naar alle zeggen de touwtjes in handen heeft. Deze man moet toch de 'redding' van Star Trek zijn? Abrams is toch geweldig? Abrams is toch de messias van de huidige tv generatie? Als deze man zo heilig is, laat hem dan ook zo verstandig zijn door zijn mond open te trekken zodat de schrijvers de valkuilen van de vorige sloot aan Star Trek films/series kunnen vermijden? Schijnbaar is het enige trucje dat men nog kan gebruiken in het Trek universum tijdreizen, aangezien ze al het andere al overwonnen hebben.

Ik ben zeker nog wel Trek fan, maar niet in de mate die ik ook was. Waarom? Dat heb je in de afgelopen 3 antwoorden wel kunnen lezen. Plus het feit dat er nog meer SF series buiten Trek zijn die niet zozeer techniek gedreven maar eerder plot gedreven zijn, met verhalen waar wat langer over nagedacht zijn dan 'het seizoen is afgelopen, wat gaan we volgend jaar doen?'.

En oh gut, je had kritiek op Nemesis? Ga maar lekker in de rij staan. Het is makkelijk om kritiek achteraf te hebben dan het is om de fouten er op voorhand uit te halen. En van wat ik zie in deze comic lijn walg ik op dit moment van de simpele verhaallijntjes en krampachtige pogingen om het allemaal op elkaar aan de laten sluiten, inderdaad een plot wat een stripje waardig is, maar niet Star Trek zelf.
Geen Star Trek fan? Als je kritiekloos overal achteraan gaat hobbelen en het je geen moer kan schelen wat ze met je geliefde karakters uithalen, dan ben je geen Star Trek fan. En de fans hebben in de loop der jaren laten blijken hoe ze daar over denken: amper bezoekers voor Nemesis, en Enterprise die al vroeg uit de lucht werd gehaald met een einde die de serie verdiend had.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door EMH »

Ik raad IEDEREEN van het Star Trek-forum aan om deze vierdelige reeks comic books aan te schaffen. Ze worden als 100% canon gezien en geven inzicht in de post-Dominion tijd na 'Star Trek: Nemesis' (Er wordt zelfs naar de Dominion verwezen in de comic books) en zijn absoluut een must om 'Star Trek XI' straks beter te begrijpen. Dus wacht niet te lang met de aankoop van deze must-haves.
Ik had gehoopt dat de nieuwe Trek-film zich totaal niks zou aan trekken van het bestaande Trek spul. En dat Abrams gewoon zijn visie zeg maar zou gaan geven op Trek. Een schone lij.
Wat er is aan Trek-films series boeken etc. leuk voor degene die dat meegemaakt hebben.
Net als BSG, een soort remake van de oude serie maar je hoeft van die oude reeks nooit iets gehoord of gezien te hebben om de nieuwe te begrijpen. Ofwel een nieuwe generatie kijkers kan die serie zonder problemen zien.
Voor de mensen die de oude reeks wel kennen zittten er inderdaad een paar leuke knipoogjes naar die oude reeks in maar dit stoort het verhaal niet.

Zoals ik het dus nu zie: Bij de nieuwe Trekfilm moet je dus voorkennis hebben om deze film te gaan snappen.
Weg idee van een een nieuwe generatie kijkers die de bestaande Trekspul nooit gezien hebben of van het bestaan weten om deze film gewoon te kunnen volgen.
En juist omdat er zo'n groot tijdgat zit tussen de vorige serie/film en deze nieuwe is het een mooie kans om nieuwe schare kijkers aan te trekken.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door X-File »

Kijk, hij snapt het nu wel.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door Mr Hayes »

Ik vind het allemaal maar gezanik. Eerst, en dan bedoel ik medio 2007, viel men over Abrahms heen omdat hij in eerste instantie een complete reboot wilde maken en ALLE voorgaande canon historie wilde vergeten. Dat schone lei-idee kon bijna geen enkele Trekkie trekken. Moet ik je helpen herinneren aan de nieuwe USS Enterprise? Lees sites als Ex Astris Scientia en IMDB. Werkelijk iedere conservatieve Trek-fan viel er overheen! Het was weer niet goed. Men zou een voorbeeld moeten nemen aan DS9's 'Trials and Tribble-ations' en de TOS-Enterprise compleet intact over moeten nemen voor 'Star Trek XI'.

Als reactie op deze kritiek werd er -alsnog- besloten om SPECIAAL voor deze miepende fans een comic book serie te maken die de tijd tussen 'Star Trek: Nemesis' en 'Star Trek XI' kon overbruggen. Speciaal om voor deze fans de canon Trek-historie eer aan te doen! Nogmaals, het is een 4-delige reeks voor FANS. Dit neemt dus absoluut niet weg dat je de komende Trek-film niet kunt kijken zonder deze 4 comic books. Herkijken van enkele Trek-afleveringen zoals 'Unification' kan ook voldoende zijn. Maar zelfs deze poging om speciaal voor deze fans het één en ander te verklaren wat er zich afspeelde in de tijd van Ambassador Spock wordt afgebrand door -wederom- Trek-fans nog voordat de komende 3 comic books zijn verschenen.

Het is gewoon nooit GOED. En nog voordat de film verschijnt moet Abrahms het boetekleed aantrekken. Weet je wat het grote probleem is? Star Trek wordt nog steeds veel teveel vergeleken met andere veel serieuzere sci-fi series, zoals Battlestar Galactica. Dat mag natuurlijk, maar doe dat pas na de 7e mei als 'Trek XI' in premiere is gegaan. En zelfs dan wil ik Trek-fans er ook op attenderen dat Star Trek HOE DAN OOK ook nog een stukje entertainment is.

Tijdreizen maakt wat mij betreft deel uit van Star Trek. Tis natuurlijk een makkelijke manier om tot nieuwe scenario's te komen, maar het bestaat al sinds 'Star Trek: The Original Series'. En verdorie, het zorgt soms in ieder geval voor goede verhalen/plots. Weliswaar geen langere rode draden, maar wél goede verhalen en plots! Zonder deze dingen wordt Star Trek niks meer dan een té serieuze afspiegeling van current day society. En dan haakt het bioscooppubliek helemaal af. Wat betreft Data die z'n emotiechip in 'First Contact' weer kon uitschakelen. Wat is daar verdomme mis mee! Wil je dat Data niks anders wordt dan een....weldenkend mens?? Sjonge, weg is dan de typische Trek-humor. Weg is dan de objectiviteit van Data, met z'n uiterst humoristische, doch correcte kijk op de mensheid. Dan nog wat,
Spoiler (weergeven)
nu is Data captain
  -kun je zien als een soort toppunt van menselijkheid- en zelfs DAN val je er overheen! WTF!

Het feit dat jij hier nu ook films als 'The Voyage Home', 'First Contact' en in principe ook baanbrekende timetravel eps van TOS, TNG en andere Trek-series afkraakt, geeft aan dat je geen Trek-fan meer bent. Tenminste, niet een Trek-fan in de breedste zin van het woord. Je bent hooguit een BSG-fan en misschien een DS9-fan, maar geen allesomvattende Trek-liefhebber. En het zat er ook wel aan te komen. Onherroepelijk gaan de komende maanden nog meer oudere Trek-fans afhaken. Jammer, maar ook logisch. Dit soort vernietigende kritieken helpt Star Trek niet. Ik heb ook al meerdere onderschriften gezien van de die-hard Trekkies, zoals 'Star Trek is DEAD' of 'Boycot TREK XI' of 'Kill Abrahms'. Gelukkig komen er ook nieuwe fans bij. En hou het wel leuk voor deze nieuwe fans graag. Ik kijk erg uit naar de komende Trek-film. Ontneem me dat plezier niet.

En nog wat X-File? Maak SPOILERS van bepaalde info! Al is het maar voor minder zwartgallige Trek-fans.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door X-File »

Spoiler tags zijn overbodig wat betreft dit deel van het forum. Als je in dit topic komt kijken en je bent verbaasd nieuwe informatie te zien, dan ben je een onbenul als je gaat klagen.

Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Ga jij me niet vertellen wanneer ik wel of niet een Trek fan ben, in de nauwe of breedste zin van het woord. Je kent mij niet dus meen mij niet de les te nemen in hoeverre ik fan ben. Misschien vind jij het nodig om van elke wind een apart topique aan te maken op dit forum, maar sommige mensen behouden tenminste nog een beetje waardigheid omtrent hun privacy.

Waarom oude fans behagen? Was de repliek niet juist dat XI niet voor de oude achterban zou zijn?

Hoezo baanbrekende Time Travel episodes? Simpelweg de eerste zijn die in een tv-serie tijdreizen aanbied is niet bepaald baanbrekend. Overigens wordt het in het gros van de ST episodes ook zo in beeld gebracht dat er aan het eind niets veranderd. Baanbrekend? Laf zou ik het eerder noemen. Sommige episodes spelen er op een leuke manier mee, neem bijvoorbeeld Time's Arrow die als Time Travel ep zeker niet verkeerd is. Andere zijn erbarmelijk, zoals bijvoorbeeld Year of Hell uit Voyager. Twee afleveringen spanning en uiteindelijk *POEF* allemaal niet gebeurd.
Een goed verhaal is plot gedreven, de interactie tussen de karakters doet er toe. Wat jij hier wilt zeggen is dat een goed Trek verhaal alleen bestaat uit situatie en techniek. Dan maakt het geen ene sikkepit uit wie er aanwezig is: random karakter + tijdreizen maakt een vermakelijk verhaal?

Zoals in DS9 al werd verkondigd in Far Beyond the Stars: Verander het verhaal in een droom en je haalt de ziel uit het verhaal. In feite is dat hetzelfde wat in menig tijdreis verhaal gebeurt: "Het is allemaal niet gebeurd! Ha ha!" Wat een twist. Zoals al eerder vermeld was Yesterday's Enterprise een cosmetische ingreep om Denise Crosby weer in de serie terug te krijgen, en zo zijn er nog wel meerdere tijdreisjes die weinig om het lijf hebben.

En waarom moet Data zijn emotie chip kwijt? Oh, hij is anders zijn objectiviteit en humor kwijt? Alsof met emotie Data ineens alles beter snapt en zijn naïviteit verdwijnt, want dat is het Hayes: Data was grappig omdat ondanks al zijn kunnen hij zo naïef was als een klein kind. Data als een weldenkend mens? Het is niet wat ik wil, dat is wat Data wilt, wat hij altijd al wilde. En ik kan niet accepteren dat wanneer hij eindelijk een stapje dichterbij kwam, hij het liet voor wat het was en het verwierp, zo is Data niet. Ben je het daar niet mee eens, dan zou ik als ik jou was maar TNG seizoen 1 t/m Generations gaan kijken.
Een van de meest humoristische Data momenten in Generations was toen de Enterprise ging neerstorten, het commentaar van Data was geheel ingegeven door emotie. Niet de situatie dat hij crewmembers het holodeck water smeet, dat was gewoon pijnlijk fout.
Waarom is die chip zo belangrijk? Data zijn streven was altijd om zoveel mogelijk mens te worden, door dat aspect totaal te verwijderen hebben ze het karakter totaal veranderd. Data's reden van bestaan was juist zijn persoonlijke queste om menselijker te worden.
Als jij liever tegen een slappe robot wilt aankijken, beveel ik je van harte elke serie en film aan waar Steven Seagal in speelt: een expressieloze robot. [sarcasme]HAHAHA.[/sarcasme]
En kapitein zijn op een Federatie Sterrenschip is het toppunt van menselijkheid? "Verdomme, laat die emoties dan maar zitten, zolang ik baas kan zijn op een bootje dan is mijn leven compleet!", wat een hol bestaan. Ik denk dat menig Star Trek figuur over je heen zou braken als ze dat statement zouden lezen. Persoonlijke groei en je eigen 'ik' ontstijgen is denk ik een mooier streven dan aan het roer staan van een Starship crew. Persoonlijk zou ik meer uit het leven willen halen.

En dat Star Trek dood is? Dat hebben we te danken aan jaren wanbeleid door de heren Branon en Braga, ik gun het Abrams van harte dat dit gaat lukken, maar laat de dode materie er dan wel a.u.b. buiten. Het is volslagen onnodig om weer de oude karakters op te laten draven. Zij hebben hun verhaal, XI heeft zijn eigen verhaal. Ga dan ook geen goedkope plot trucs aanwenden om twee losstaande entiteiten krampachtig aan elkaar te verbinden.

En juist door het weer verbinden aan oude canon materiaal loopt het hele project risico dat het voor geen meter op elkaar gaat aansluiten. Bij een log monster als het Star Trek canon is het vrijwel onmogelijk om foutloos terug te gaan naar het begin om daarvoor te schrijven. Enterprise is daar een mooi voorbeeld van, en de laatste episode van die serie probeert het enigzins te rechtvaardigen -overigens had die Temporal War uiteindelijk een grote reset knop gebleken, dus het effect was uiteindelijk toch hetzelfde-.

Canon dan maar vergeten? Zeer zeker. Voor een toekomst serie wiens tijd-setting steeds dichterbij komt is de techniek super geavanceerd, zover zelfs dat het uiteindelijke tijdreizen nog de enige verassing blijkt. Dat of een super zware vijand als de Borg of dat vage extra-dimensionale ras. Maar zelfs die twee plot-devices werden uitgemolken. Niet voor niets probeerde Enterprise allerlei technieken die al 'gewoon' waren ten tijde van TOS achter elkaar te introduceren, waardoor de Entprise-NX zelf een heuse Mary-Sue achtige karikatuur werd. Nee, van mij mag Abrams de hele boel resetten en het allemaal wat meer down-to-earth maken. Het enige verschil tussen een Enterprise NX en een Enterprise E is de grootte en technologische verbeteringen, maar geen echte doorbraken meer. Zeg nu zelf, alles hadden ze al op de NX!

Ik zou persoonlijk interessanter vinden als oude Federatie schepen wat meer op onderzeeërs zouden lijken, i.p.v. een schip met genoeg vuurkracht om hele planeten plat te branden. Met al die Phasers en Photon Torpedoes kan ik mij voorstellen dat Samuel Langhorne Clemens in "Time's Arrow" er vanuit ging dat de mensheid simpelweg alles zou veroveren wat het tegenkwam. Dat was de human condition in de 19e eeuw, in de 20e eeuw, de 21e eeuw en eerlijk gezegd zie ik de mensheid niet zo snel in de utopische samenleving van Star Trek. Neen, dan zijn gemeenschappen in SF-series als Stargate, Battlestar Galactica, Babylon 5 en anderen wat dat betreft realistischer neergezet.

En zo mogen ze de mensheid in een relaunch van de serie ook neerzetten: Net zo menselijk als dat wij zijn, en ondanks die dreiging toch nog een crew die een inspiratie voor ons is.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door Mr Hayes »

Oké, you made your point clear. Maar blijkbaar wil het er bij jou niet in dat Star Trek geen BSG is. Je weigert heel simpel om de minder goede dingen uit Star Trek als canon te zien en DS9 omarm je. Misschien IS Star Trek in de breedste zin ook niet topkwaliteit sci-fi! Jij ziet dat als een probleem, IK niet.

Voor mij is Star Trek toch ook wat meer dan alleen een mirror universe voor de shit die wij meemaken in het jaar 2009. Ik vraag me soms af wat de meerwaarde is van een uitstekend realistisch en strak geschreven Battlestar Galactica.

Voor mij is Star Trek ook "To boldy go where no one has gone before". Denk aan afleveringen als 'First Contact' van TNG, 'Children Of Time' van DS9 en 'Blink Of An Eye' van VOY. Dat zijn afleveringen die voor mij 200% Star Trek zijn. Star Trek mag van mij BEST een beetje belerend zijn!

Neem een film als 'Star Trek: Generations'. Ik vond b.v. echt dat..................

Ach weet je? Ik bespaar je de moeite. Eens worden we het toch niet :). Ik heb in elk geval een goed gevoel over 'Star Trek XI' en ik kijk er naar uit.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door uss defiant »

Mr Hayes schreef:Misschien IS Star Trek in de breedste zin ook niet topkwaliteit sci-fi! Jij ziet dat als een probleem, IK niet.
Sorry dat ik het zeg, maar das dus typisch een uitspraak voor een zogenaamde "echte fan". Star Trek steunen door dik en dun, ook al wordt een product afgeleverd dat geen topkwaliteit haalt. Star Trek is vaak leuk, maar vaak zat ook niet. Ik zie dat iig als een probleem.
Voor mij is Star Trek toch ook wat meer dan alleen een mirror universe voor de shit die wij meemaken in het jaar 2009. Ik vraag me soms af wat de meerwaarde is van een uitstekend realistisch en strak geschreven Battlestar Galactica.
De meerwaarde ervan is dezelfde als die van star trek: zorgen voor vermaak. Beiden doen dit echter op een andere manier. Star Trek met een positieve insteek en een utopiavisie, BSG met een pessimistische kijk die ietwat dichter ligt bij de realiteit. Beiden zijn gericht op andere doelgroepen (die wel overlappen btw, aangezien veel ST fans ook BSG fan zijn), maar zorgen uiteindelijk gewoon voor vermaak.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door Mr Hayes »

Geef mij dan maar Star Trek. Dan wel die utopiavisie. En je zegt het zelf. Ook Star Trek XI zal er zijn om vermaak.

Ik heb trouwens NOOIT gezegd dat je Star Trek door dik en dun moet steunen. Ook ik heb m'n kritiek op Star Trek-films. Maar pas NADAT de film in de bios is gekomen. Niemand van jullie heeft de comic books nog aangeschaft. En na het lezen van die ene spoiler over Data...sjonge....het lijkt de Spaanse inquisitie wel. Relaxx. En als je niet kunt relaxen...dan maar boycotten die film.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door uss defiant »

Dat kan. Zelf heb ik meer met BSG eerlijk gezegd qua stijl en toon. Neemt niet weg dat ik niet uitkijk naar de nieuw film, in tegendeel.

En het kan zijn dat je dat niet gezegd hebt, dat zeg ik ook niet. Ik heb het over die zin, die op mij zo overkomt en wat mij betreft aangeeft dat je bij star trek iets sneller geneigd bent om zaken te vergeven dan andere series/filmreeksen. Hoeft niet zo te zijn, maar zo komt dat bij mij iig over.

Ik heb zelf geen idee wat er in die comics staat en heb er ook geen oordeel over, maar ik had idd liever, zoals EMH al zegt, gehad dat ze het oude gewoon los hadden gelaten. Teveel zaken die je enorm beperken als je met elk stukje canon rekening moet houden. Een nieuw begin zoals James Bond dat deed met Casino Royale had me gemakkelijker geleken. Maargoed, aan de andere kant is de film zelf misschien wel veel meer losstaand van alles wat eerst was en zijn de comics alleen voor de echte die-hards. En Leonard Nimoy erbij vind ik toch eigenlijk wel leuk.

Ik denk niet dat ik die comics ga lezen trouwens. Ik heb daar niet zoveel mee.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door X-File »

Mr Hayes schreef:Oké, you made your point clear. Maar blijkbaar wil het er bij jou niet in dat Star Trek geen BSG is. Je weigert heel simpel om de minder goede dingen uit Star Trek als canon te zien en DS9 omarm je. Misschien IS Star Trek in de breedste zin ook niet topkwaliteit sci-fi! Jij ziet dat als een probleem, IK niet.
Nee, ST is geen BSG, maar van een SF serie die als graadmeter genomen wordt voor andere SF series door studio-executives mag je anno 2009 wel wat meer verwachten. Star Trek loopt allang niet meer voorop, integendeel, het is een cliche geworden.

DS9 Omarm ik niet, de serie heeft mij nooit kunnen bekoren. Waarom beweer je dat ik dingen niet als canon zie? Nemesis is nu eenmaal gebeurt maar bij een algehele relaunch zou ik nooit en te nimmer naar vrijwel de slechtste ST film refereren. Erg dom imo om dat wel te doen.
Mr Hayes schreef:Voor mij is Star Trek toch ook wat meer dan alleen een mirror universe voor de shit die wij meemaken in het jaar 2009. Ik vraag me soms af wat de meerwaarde is van een uitstekend realistisch en strak geschreven Battlestar Galactica.
Als jij vermaakt wordt door te kijken naar het perfecte leven van een ander, waarom niet? Ik krijg niet bepaald het gevoel dat de karakters van Star Trek echt uitgedaagd worden. Heel af en toe wel, neem bijvoorbeeld een Picard die geassimileerd wordt door de Borg. De nasleep van dit drama zag je later nog terug toen Picard terug ging naar het dorp waar hij opgroeide.

Op den duur betekende dat alles niets, want links en rechts werden hoofdkarakters geassimileerd in Voyager. En schijnbaar is zoiets helemaal geen traumatische ervaring want de gevolgen zag je uiteindelijk nooit.

Dat is het verschil tussen een goed verhaal en een goedkoop verhaal. De geloofwaardigheid van de karakters is een dag en nacht verschil in de loop der jaren, die geloofwaardigheid wil ik terug zien. Vooralsnog stelt die comic mij niet gerust door voort te borduren op de trend die we al zagen in Star Trek.

En eerlijk gezegd geloof ik niet dat ze in een prequel comic voor een nieuwe film uitgebreid gaan vertellen wat de achtergrond is van de huidige karakters.
Mr Hayes schreef:Voor mij is Star Trek ook "To boldy go where no one has gone before". Denk aan afleveringen als 'First Contact' van TNG, 'Children Of Time' van DS9 en 'Blink Of An Eye' van VOY. Dat zijn afleveringen die voor mij 200% Star Trek zijn. Star Trek mag van mij BEST een beetje belerend zijn!


Dat kan, maar het is ondertussen niet meer 'To boldly go where no one has gone before." Qua originaliteit hebben we het allemaal al eens eerder gezien.
Mr Hayes schreef: Neem een film als 'Star Trek: Generations'. Ik vond b.v. echt dat..................

Ach weet je? Ik bespaar je de moeite. Eens worden we het toch niet :). Ik heb in elk geval een goed gevoel over 'Star Trek XI' en ik kijk er naar uit.
Kijk, en dat vind ik nu zwak. Als je wat te zeggen hebt, zeg het dan ook. Of wilde je iets negatiefs gaan zeggen en kon je het niet over je hart verkrijgen?
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door Mr Hayes »

X-File schreef:Kijk, en dat vind ik nu zwak. Als je wat te zeggen hebt, zeg het dan ook. Of wilde je iets negatiefs gaan zeggen en kon je het niet over je hart verkrijgen?
Ik heb geleerd om mezelf op dit forum wat te beheersen! Ik heb hier ooit wel eens aanvaringen gehad met b.v. 3rd Remata Klan. En het was nooit m'n intentie om toen iemand te beledigen of wat dan ook.

Maar god, mag IK hier nog de vrijheid hebben om te concluderen dat we het niet eens gaan worden? KAN DAT? Of wil je soms enkel en alleen maar het negatieve uit me trekken?!?! Lees jouw laatste zin zélf nog eens! De zieligheid druipt er vanaf.

Ik wilde trouwens NIKS negatiefs vertellen. Enkel en alleen meer argumenten aandragen over thematiek en dieper liggende boodschappen in Trek-films. Besef dat goed. Jammer dat zelfs jij niks kunt met de zin "Let's agree to disagree".
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door X-File »

Als je dan niet wilt zeggen, geef dan ook geen opzet daarvoor. Wellicht ben ik wel geïnteresseerd in je mening omtrent Generations. Niet echt de beste TNG film, of zelfs Trek film in het algemeen, maar zeker beter dan INS en NEM.

Met een houding van 'Let's agree to disagree' schiet je niets op, het mag zo onderhand wel een verhitte discussie zijn geworden, maar een forum is bovenal om ideeën uit te dragen en te discussiëren. Ben je het daar niet mee eens, open dan ook niet om de haverklap een topic om alleen maar 'gezellig' te keuvelen over elk kruimeltje aan informatie die over XI naar buiten komt.

Overigens staan de laatste zinnen van je eerste en tweede alinea lijnrecht tegenover elkaar.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door Mr Hayes »

Je doet mijn topics af als gezellige keuvel-topics? Zal ik nu eens heel eerlijk zijn? Ik heb gewoon niet zoveel zin om in dit topic verder met je te discussieren. Ik heb duidelijk uiteengezet wat ik ervan vind. En ik heb ook geen zin om discussies verder te zien verzanden in puur negativisme.

Dus een houding in de trant van 'Let's Agree To Disagree' werkt dus soms wel degelijk. Ik ga het namelijk niet met jou eens worden. Lees de tot nu geposte items maar eens terug. Jij vind de thematiek dom, ik vind juist de thematiek leuk en een verbetering t.o.v. 'Nemesis'.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door X-File »

Ja, als je het filmisch dieptepunt van de Star Trek films als uitgangspunt neemt, is vrijwel alles een verbetering. Ik zeg dan wel op mijn beurt: baseer je comic serie dan op iets nieuws, en niet zozeer (post-)Nemesis materiaal.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door Mr Hayes »

Oké, is me duidelijk
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Het plot van 'Star Trek XI' uitgelicht...(Spoilers)

Bericht door Mr Hayes »

X-File schreef:Ja, als je het filmisch dieptepunt van de Star Trek films als uitgangspunt neemt, is vrijwel alles een verbetering. Ik zeg dan wel op mijn beurt: baseer je comic serie dan op iets nieuws, en niet zozeer (post-)Nemesis materiaal.

Waarom dan toch niet........je kunt het verhaal toch voortzetten met nieuwe schrijvers. Er heerst hier zo'n 'niet goed? streep erdoor'-mentaliteit. Ik ben wat voorzichtiger. Neem Enterprise. Veel te lang geduurd voordat er enkele fatsoenlijke afleveringen geschreven werden in het 4e seizoen. Maar moet je daarom maar zeggen "Kap er NU mee!"? Onzin, feit is dat je dan niet objectief bezig bent nieuw geschreven afleveringen te beoordelen en alles ziet vanuit een negatieve vooringenomenheid die z'n wortels heeft in de eerdere drie seizoenen. Belachelijk mijns inziens. Durf jezelf CONSTANT in je reviews open te stellen.

Dat doe ik met Trek XI ook. Tis belachelijk om meteen de hele film af te schrijven, nog voordat je de film gezien hebt. Hetzelfde geldt voor het scenario. Het feit dat er enkele links zijn met vorige Trek-films en afleveringen hoeft nog NIET te betekenen dat Trek XI schijt in het honderdfout is!
Plaats reactie