[SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

To boldly go where Kirk, Spock and McCoy have gone before

Moderator: Trekscaper

Plaats reactie
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door captain crash »

Spot schreef:9 pagina's al :P

Ik heb vrijwel de hele film met een big smile naar het witte doek gekeken. Als deze ergens in geslaagd is dan is het wat mij betreft het overbrengen van de typische Star Trek humor. Echt zalig.
Het hoogtepunt van de film diende zich voor mij al vroeg aan nl. The Beastie Boys met Sabotage :lol: :pray2: Ook een fijne scene. Ik vond alle scenes op aarde wel lekker. Had daar graag meer van gezien. Hetzelfde geldt voor Vulcan.
Maar wat een flutverhaal! Ik heb geen zin meer in alternate universes :r Ik voel me altijd zo genaaid. Er zijn wel andere manieren te bedenken voor een nieuwe impuls.
Het einde van de film bezorgde me als vanouds kippenvel.
In veel gevallen is het inderdaad niet zinvol en Star Trek heeft het principe in het verleden teveel "misbruikt" (voornamelijk met reset-kniop). In dit geval vond ik het wel functioneel (niet origineel) en ik hoop nu ook oprecht dat ze geen pogingen gaan ondernemen om alles weer terug te draaien want dat zou dus film inderdaad wel overbodig maken.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Miriam »

Dan zou je als kijker ook gewoon flink in de zeik genomen worden en is er echt geen hoop meer voor Star Trek
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door SpaceWally »

Spot schreef:9 pagina's al :P

Ik heb vrijwel de hele film met een big smile naar het witte doek gekeken. Als deze ergens in geslaagd is dan is het wat mij betreft het overbrengen van de typische Star Trek humor. Echt zalig.
Het hoogtepunt van de film diende zich voor mij al vroeg aan nl. The Beastie Boys met Sabotage :lol: :pray2: Ook een fijne scene. Ik vond alle scenes op aarde wel lekker. Had daar graag meer van gezien. Hetzelfde geldt voor Vulcan.
Maar wat een flutverhaal! Ik heb geen zin meer in alternate universes :r Ik voel me altijd zo genaaid. Er zijn wel andere manieren te bedenken voor een nieuwe impuls.
Het einde van de film bezorgde me als vanouds kippenvel.
Maar wel een heerlijk flutverhaal. En één die het Paramount in staat stelt, 'to boldy go where no man has gone before' .
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door captain crash »

SpaceWally schreef:
Spot schreef:9 pagina's al :P

Ik heb vrijwel de hele film met een big smile naar het witte doek gekeken. Als deze ergens in geslaagd is dan is het wat mij betreft het overbrengen van de typische Star Trek humor. Echt zalig.
Het hoogtepunt van de film diende zich voor mij al vroeg aan nl. The Beastie Boys met Sabotage :lol: :pray2: Ook een fijne scene. Ik vond alle scenes op aarde wel lekker. Had daar graag meer van gezien. Hetzelfde geldt voor Vulcan.
Maar wat een flutverhaal! Ik heb geen zin meer in alternate universes :r Ik voel me altijd zo genaaid. Er zijn wel andere manieren te bedenken voor een nieuwe impuls.
Het einde van de film bezorgde me als vanouds kippenvel.
Maar wel een heerlijk flutverhaal. En één die het Paramount in staat stelt, 'to boldy go where no man has gone before' .
Je weet dat "Paramount" eigenlijk niet meer bestaat he, is allemaal CBS
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door SpaceWally »

Dat wist ik niet.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door captain crash »

SpaceWally schreef:Dat wist ik niet.
de merknaam bestaat nog maar de studio zelf heeft autonoom eigenlijk niet heel veel meer te vertellen, maar dat was ook al zo toen ze nog onderdeel waren van Viacom. Het stoppen van Ent is naast de slechte kijkcijfers ook door de fusie van Viacom en CBS ontstaan. Volgens de Amerikaanse wetgeving mocht CBS niet twee grote landelijke networks hebben en dus is UPN toen opgedoekt. Ent liep te slecht (en was te duur) om op CBS zelf verder te kunnen gaan. Daarom was het aan het begin van het vierde seizoen al zeker dat er geen vijfde zou komen, hoe goed de serie het ook zou gaan doen (en daarom was saveenterprise.com zo'n zinloze actie).
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door SpaceWally »

Ook dat wist ik niet. Bedankt voor deze informatie.
Gebruikersavatar
Andy
Ensign
Ensign
Berichten: 183
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:35
Locatie: Brasschaat, België
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Andy »

Uhura komt binnen in de bar. Hoe heet die muziek en wie heeft dit muziek gemaakt?
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door CmdrCrichton »

captain crash schreef:CC heeft geen creditcard (meer) en dat is een zeer bewuste keuze
Ja, ik geef toe dat het een heel verleidelijk gebruiksvoorwerp is. ;-(
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Miriam »

CmdrCrichton schreef:
captain crash schreef:CC heeft geen creditcard (meer) en dat is een zeer bewuste keuze
Ja, ik geef toe dat het een heel verleidelijk gebruiksvoorwerp is. ;-(
:stupid:
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door HorckDude »

Niet meer verleidelijk dan cash in je portemonnee of een pinpas. De chipknip laten we maar even buiten beschouwing, want van die 1,56 die daar opstaat ga je niet op een shopping-spree. ;)

Ik heb sinds een jaar een creditcard (toegegeven, vooral voor Amerika), maar het bevalt nog steeds goed. Je moet je bestedingen op de kaart gewoon net zo goed in de hand houden als je doet met je pinpas of contant geld. Ik ga er iig niet meer van kopen, maar als ik eens iets wil kopen van amazon.com is dat wel gewoon makkelijk. :)

Maar ik geloof dat ik off-topic ga. :p
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Guess who? »

We hebben in deze film in ieder geval niks gezien over geld. Maar het feit dat de man die bij het droogdok werkte zo blij was met die prachtige motor van Kirk, impliceert misschien dat hij zelf geen credits had om aan zo'n voertuig te komen.
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door SpaceWally »

In een maatschappij zonder geld zul je een ander allocatiemechanisme moeten hebben, ervan uitgaande dat er nog steeds schaarste is. Want anders is er niets meer te krijgen omdat alle winkels leeggehaald zijn. Schaarste bestaat in Star Trek, want anders zou iedereen zo'n motor hebben als Kirk had. Dat betekent dat een samenleving zonder geld al snel een communistische samenleving is waarin een collectief, zoals de Federatie of Star Fleet, bepaalt of iemand een motor krijgt of niet. Vandaar dat sommige rechtse Amerikanen zeggen dat Star Trek communistische propaganda is. In zekere zin zit daar wel wat in.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door GPS »

SpaceWally schreef:In een maatschappij zonder geld zul je een ander allocatiemechanisme moeten hebben, ervan uitgaande dat er nog steeds schaarste is. Want anders is er niets meer te krijgen omdat alle winkels leeggehaald zijn. Schaarste bestaat in Star Trek, want anders zou iedereen zo'n motor hebben als Kirk had. Dat betekent dat een samenleving zonder geld al snel een communistische samenleving is waarin een collectief, zoals de Federatie of Star Fleet, bepaalt of iemand een motor krijgt of niet. Vandaar dat sommige rechtse Amerikanen zeggen dat Star Trek communistische propaganda is. In zekere zin zit daar wel wat in.
Schaarste van productiemiddelen en dus van consumptiegoederen zal altijd blijven bestaan. Je kunt nu eenmaal iets maar één keer gebruiken. Je zult dus altijd een ruilmiddel zoals geld nodig hebben. Of er moet een overheid zijn die de goederen verdeeld. Maar ook dan zal er een prestatie tegenover moeten staan, zoals arbeid.
Maar ik ben nooit in de films series of boeken tegengekomen dat de Federatie of Starfleet bepaalt wie wat krijgt.

Daarnaast gaat het me veel te ver om te zeggen dat een samenleving zonder geld al snel een communistisch is. Ook in een communistische samenleving bestaat er geld, of in het uiterste geval een ander ruilmiddel dat de rol van geld heeft overgenomen.
Er is eerder sprake van een idealisering van een maatschappij, waarbij armoede is uitgebannen.
Dat is ook een doel van het communisme, maar maar niet van het communisme alleen. Hoe reëel die ideeën zijn, zal ik me niet over uitlaten. Althans niet hier.
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door SpaceWally »

Je slaat de spijker op de kop. Schaarste zal altijd bestaan. Maar Star Trek was utopisch. Er werd eigenlijk gesuggereerd dat er door de uitvinding van replicators geen schaarste meer is. In zo'n samenleving is er inderdaad geen geld meer nodig. Maar erg realistisch is het niet. Het zou oneindig hoeveelheden energie kosten, meer dan er in het universum beschikbaar is. Hetzelfde geldt voor de warpdrive. Volgens Einstein heb je voor een snelheid hoger dan de lichtsnelheid oneindig veel energie nodig. Ik heb sterk de indruk dat in de nieuwe film het utopische Star Trek naar de achtergrond verdwijnt. Dat blijkt zelfs uit kleine dingetjes als de gretigheid van een arbeider voor de motor van Kirk. Het kan natuurlijk ook zijn dat de huidige schrijvers van Star Trek de essentie van Star Trek niet begrijpen en niet eens beseffen dat ze door zo'n kleinigheidje genadeloos door de mand vallen.
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door sonpas »

Schaarste bestaat in Star Trek, want anders zou iedereen zo'n motor hebben als Kirk had.
waarom zou dat schaarste zijn?
Er is ook zoiets als vrije keuze.
Het is niet omdat mijn buurman met een BMW rijd dat ik dat ook zonodig hoef.
Als mijn buurman die auto gratis aan mij zou geven dat is een ander paar mouwen. ;)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Miriam »

GPS schreef:
SpaceWally schreef:In een maatschappij zonder geld zul je een ander allocatiemechanisme moeten hebben, ervan uitgaande dat er nog steeds schaarste is. Want anders is er niets meer te krijgen omdat alle winkels leeggehaald zijn. Schaarste bestaat in Star Trek, want anders zou iedereen zo'n motor hebben als Kirk had. Dat betekent dat een samenleving zonder geld al snel een communistische samenleving is waarin een collectief, zoals de Federatie of Star Fleet, bepaalt of iemand een motor krijgt of niet. Vandaar dat sommige rechtse Amerikanen zeggen dat Star Trek communistische propaganda is. In zekere zin zit daar wel wat in.
Schaarste van productiemiddelen en dus van consumptiegoederen zal altijd blijven bestaan. Je kunt nu eenmaal iets maar één keer gebruiken. Je zult dus altijd een ruilmiddel zoals geld nodig hebben. Of er moet een overheid zijn die de goederen verdeeld. Maar ook dan zal er een prestatie tegenover moeten staan, zoals arbeid.
Maar ik ben nooit in de films series of boeken tegengekomen dat de Federatie of Starfleet bepaalt wie wat krijgt.

Daarnaast gaat het me veel te ver om te zeggen dat een samenleving zonder geld al snel een communistisch is. Ook in een communistische samenleving bestaat er geld, of in het uiterste geval een ander ruilmiddel dat de rol van geld heeft overgenomen.
Er is eerder sprake van een idealisering van een maatschappij, waarbij armoede is uitgebannen.
Dat is ook een doel van het communisme, maar maar niet van het communisme alleen. Hoe reëel die ideeën zijn, zal ik me niet over uitlaten. Althans niet hier.
Het enige dat ik me kan voorstellen is dat er in het Star Trek universum op aarde na de zoveelste oorlog het kapitalistische systeem is gevallen en er een soort verlichting is gekomen doordat de vulcans op aarde landen. Iets moet dan de toedracht zijn geweest dat men liever voor een collectief werkt dan voor zich zelf. Maar volgens mij is er ergens op dit forum nog wel een discussie te vinden over geld in Star Trek.
Even wat anders de smurfen die zijn pas communistisch :*)
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door uss defiant »

Guess who? schreef:We hebben in deze film in ieder geval niks gezien over geld. Maar het feit dat de man die bij het droogdok werkte zo blij was met die prachtige motor van Kirk, impliceert misschien dat hij zelf geen credits had om aan zo'n voertuig te komen.
Kirk wilde het shotje Jack Daniels van Uhura betalen, zij zei dat ze er zelf wel voor zou betalen. ;)
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door SpaceWally »

uss defiant schreef:
Guess who? schreef:We hebben in deze film in ieder geval niks gezien over geld. Maar het feit dat de man die bij het droogdok werkte zo blij was met die prachtige motor van Kirk, impliceert misschien dat hij zelf geen credits had om aan zo'n voertuig te komen.
Kirk wilde het shotje Jack Daniels van Uhura betalen, zij zei dat ze er zelf wel voor zou betalen. ;)
Juist. Dat bevestigt mijn punt: De huidige schrijvers van Star Trek begrijpen de essentie van Star Trek niet en beseffen niet eens dat ze door zo'n kleinigheidje genadeloos door de mand vallen.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Guess who? »

SpaceWally schreef:
uss defiant schreef:
Guess who? schreef:We hebben in deze film in ieder geval niks gezien over geld. Maar het feit dat de man die bij het droogdok werkte zo blij was met die prachtige motor van Kirk, impliceert misschien dat hij zelf geen credits had om aan zo'n voertuig te komen.
Kirk wilde het shotje Jack Daniels van Uhura betalen, zij zei dat ze er zelf wel voor zou betalen. ;)
Juist. Dat bevestigt mijn punt: De huidige schrijvers van Star Trek begrijpen de essentie van Star Trek niet en beseffen niet eens dat ze door zo'n kleinigheidje genadeloos door de mand vallen.
Hoe bedoel je? Wanneer is er gezegd dat er geen geld was in Star Trek?
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Nemesis »

SpaceWally schreef:
uss defiant schreef:
Guess who? schreef:We hebben in deze film in ieder geval niks gezien over geld. Maar het feit dat de man die bij het droogdok werkte zo blij was met die prachtige motor van Kirk, impliceert misschien dat hij zelf geen credits had om aan zo'n voertuig te komen.
Kirk wilde het shotje Jack Daniels van Uhura betalen, zij zei dat ze er zelf wel voor zou betalen. ;)
Juist. Dat bevestigt mijn punt: De huidige schrijvers van Star Trek begrijpen de essentie van Star Trek niet en beseffen niet eens dat ze door zo'n kleinigheidje genadeloos door de mand vallen.

pietluk...miereneuker... get a life... het is maar entertainment hoor, een fictieve series. Je leven hangt er niet van af... nou ja.. misschien bij jou wel :P
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door uss defiant »

Guess who? schreef:
SpaceWally schreef:
uss defiant schreef:
Guess who? schreef:We hebben in deze film in ieder geval niks gezien over geld. Maar het feit dat de man die bij het droogdok werkte zo blij was met die prachtige motor van Kirk, impliceert misschien dat hij zelf geen credits had om aan zo'n voertuig te komen.
Kirk wilde het shotje Jack Daniels van Uhura betalen, zij zei dat ze er zelf wel voor zou betalen. ;)
Juist. Dat bevestigt mijn punt: De huidige schrijvers van Star Trek begrijpen de essentie van Star Trek niet en beseffen niet eens dat ze door zo'n kleinigheidje genadeloos door de mand vallen.
Hoe bedoel je? Wanneer is er gezegd dat er geen geld was in Star Trek?
In TNG, maar als ik me niet vergis was er in TOS wel eens sprake van geld. Trouble with Tribbles geloof ik iig. En het bestaan van geld doet imo niks af aan de essentie van star trek, wat die dan ook moge zijn.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Ace of Spades »

En in First Contact wordt het gezegd. Maar tegelijkertijd is er op DS9 wel geld :S .
Wat mij betreft heeft Trek zichzelf al lang in de vingers gesneden door vaag en moeilijk te doen over geld. Heeft niet echt met de essentie van Trek te maken.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door captain crash »

Ace of Spades schreef:En in First Contact wordt het gezegd. Maar tegelijkertijd is er op DS9 wel geld :S .
Wat mij betreft heeft Trek zichzelf al lang in de vingers gesneden door vaag en moeilijk te doen over geld. Heeft niet echt met de essentie van Trek te maken.
Inderdaad en daar komt nog bij dat het zogenaamde utopische wereldbeeld in Star Trek veel meer leeft in de verbeelding van de fans dan in de series zelf.
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door HorckDude »

Het gaat in Star Trek zelden over de aanschaf of ruil van goederen, dus geld is nooit echt behandeld. Het bleef altijd bij losse opmerkingen. Lijkt me inderdaad geen essentieel onderdeel van Star Trek, en ik sluit me bij AoS aan dat Star Trek zichzelf daarom ook al vaker onnodig in de vingers heeft gesneden.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door GPS »

Eenvoudig zou zijn om te zeggen dat de economie van de Federatie geen geld kent. Dat zegt niets over andere beschavingen. Tenslotte is DS 9 geen federatie gebied.

Maar geld of geen geld, schaarste van produktiemiddelen is een onontkoombaar gegeven. Zelfs in Star Trek.
Wat die motor betreft, die is net als die auto, een oldtimer. Repliceren is namaken, dus niet origineel. Derhalve minder gewild/waard. Wat weer impliceert dat er geld of een soort gelijk ruilmiddel moet bestaan.

@ Miriam: de smurfen zijn niet communistisch. Dat is een verlichte dictatuur van grote smurf, zonder ook maar één socialistisch of communistisch trekje.
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door SpaceWally »

In een wereld met replicators is er geen schaarste meer en dus ook geen geld. It's logical, Jim.
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door SpaceWally »

Nemesis schreef:pietluk...miereneuker... get a life... het is maar entertainment hoor, een fictieve series. Je leven hangt er niet van af... nou ja.. misschien bij jou wel :P
Nou nee, zo erg is het niet met mij hoor, maar als je een film maakt, moet je wel een consistent verhaal maken, In een wereld met replicators is er geen schaarste meer en dus ook geen geld. Het is gewoon een foutje om het in de Star Trek wereld over geld te hebben. De scene met Uhura had anders gemoeten. Kirk had Uhura moeten aanbieden een drankje voor haar te bestellen, dus niet te betalen, want er is geen geld in de utopische toekomst van Roddenberry.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Tactical_Cube »

even een puntje over de motor van kirk
volgens mij waren die wielen meer voor de sier ;)
want als je goed kijkt zwefen de wielen, ze zitten niet vast aan de motor en er zitten ook geen velgen of iets dergelijks in

misschien dat het een foutje in de film is, maar voor zover ik kon zien waren het gewoon wielen die nergens aan vast zaten en waren de wielen ook leeg om het zo maar te zeggen bij gebrek aan een betere omschrijving.

Misschien dat iemand het even na kan kijken :)

En over geld, geld kan nooit helemaal weg, iig niet op een goede manier. Wel geloof ik dat er geen geld voor de basis behoeften nodig is, bijvoorbeeld doordat daarvan aan iedereen het benodigde verstrekt wordt. Maar voor de rest zal er toch echt wel gehandeld en of betaald moeten worden.

Anders is er geen innovatieprikkel en al die andere economische termen :P (en nou maar hopen dat ik het tentamen haal) Als er al geen geld zou zijn in star trek denk ik dat dit alleen voor de basisbehoeften geld, voor duurdere/luxere dingen zal je nog steeds moeten betalen op de één of andere manier.

En replicator, tsja daar heb je nog stroom e.d. voor nodig en moeten ook gemaakt worden en daar komt nog bij dat ze volgens mij niet alles kunnen maken.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Ace of Spades »

GPS schreef:Eenvoudig zou zijn om te zeggen dat de economie van de Federatie geen geld kent. Dat zegt niets over andere beschavingen. Tenslotte is DS 9 geen federatie gebied.
Met Federatie personeel.
Plaats reactie