[SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

To boldly go where Kirk, Spock and McCoy have gone before

Moderator: Trekscaper

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

[SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Section31 »

Spoilers zijn gegarandeerd in dit topic!

Afbeelding

Ipv alles achter spoilertags te posten in een non-spoiler topic leek het me nuttig om een topic te openen waar openlijk gediscussieerd kan worden over de nieuwe film.

Dus Hayes, Nemesis: hier posten die hap!

Dan ontwijk ik dit topic voor de komende 48-uur. O-)
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Nemesis »

ik zie de film vanavond pas :)
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Mr Hayes »

Ik heb inmiddels de film gezien. Afgelopen zondag heb ik de film met twee vrienden gezien in de exclusieve voorpremière van MustSee Euroborg in Groningen (Trouwens, MustSee is en blijft een weergaloze bioscoop, tikkeltje beter dan Pathé Groningen). De voorpremière werd mede-georganiseerd door FlyingDutch. En er waren allemaal typische Star Trek hapjes en.....Romulan Ale :*D

Dan de film:
Wat
een
mega-
ervaring!!!

Ik ga later m'n recensie posten, maar ik moet 'm echt nog een tweede keer zien. De continuïteit-minnende Trekkies hoeven zich NERGENS zorgen over te maken. Alles klopt als een bus. Hieronder even een paar belangrijke spoilers waarom:
Spoiler (weergeven)
Het moment dat Nero voor het eerst het schip van George Kirk aandoet een twintigtal jaren voor de lancering van de gloednieuwe Enterprise, heeft de tijdlijn al voorgoed fiks verandert.

Het meest dramatische moment is echter wanneer de planeet Vulcan voor eeuwig en altijd succesvol vernietigd wordt door Nero. Het is een uiterst emotioneel moment in de geschiedenis van Star Trek. De jonge Spock heeft z'n thuisplaneet niet kunnen redden. Hiermee is de tijdlijn voorgoed veranderd en kunnen alle gebeurtenissen vanaf The Original Series de prullenbak in.

Amanda, de moeder van Spock, is het eerste slachtoffer van alle onheil op Vulcan. Zij komt om het leven tijdens een transporter ongeluk (Arme Chekov...). Spock's menselijkheid komt meer dan ooit tevoren aan de oppervlakte..

Persoonlijk vind ik de vernietiging van Vulcan een erg mooie oplossing. Er blijft zo veel ruimte open voor vervolgfilms. Immers, de Vulcans zijn nu verworden tot een uitstervend ras. Maar Romulus bestaat ondertussen gewoon nog. Ook de oude Spock blijft aan het einde van de film aanwezig....hetzij zeer bedrukt. En Captain Pike is nu Admiral Pike in een rolstoel.

Verder zijn er wel linkjes naar de Star Trek serie die nu nog wel synchroon loopt met de nieuwe tijdlijn uit de film: Star Trek: Enterprise. Zo wordt Admiral Jonathan Archer belachelijk gemaakt vanwege z'n schoothondje. Best leuk detail ;).

Trouwens, de film zit barstens vol humor. Ik kwam soms niet meer bij :lol:. De wisselwerking tussen Kirk en Bones is erg leuk gedaan. Dat Kirk constant geslachtoffert wordt door McCoy is hilarisch. Let op Kirk's handen :lol: . Scotty is ook erg grappig. De Scotty in deze film heeft er nu een Star Wars-iaans maatje bij. Eén of ander vreemd dwergachtige alien waar werkelijk op allerlei leuke manieren mee gespeeld wordt. De nieuwe R2D2 :lol:
 
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door SpaceWally »

Nou ik heb de film ook gezien inmiddels. Het was een onvergetelijke ervaring. Ik vind het een bijzonder goede film en mijn aanvankelijke scepsis is geheel weggenomen. JJ Abrams heeft Star Trek nieuw leven in geblazen op een respectvolle manier, zonder dat wij Trekkers ons beledigd of bezwaard hoeven voelen. Ook bijzonder is dat ik naar deze film vrienden durf mee te nemen die niet van Star Trek houden. Gewoon omdat het ook een goede film is als film. Een 10 min voor JJ Abrams, Zie de spoiler waarom het een 10 min is en niet een volle 10.
Spoiler (weergeven)
Er is ook een slimme oplossing gekomen - door de tijdlijn te veranderen - waardoor vervolgfilms zich minder aan de canon hoeven te houden. Het vernietigen van Vulcan is dramatisch, misschien zelfs over-the-top, en zal de al bijzondere verhouding tussen Kirk en Spock nog meer dimensie geven. Ook de interstellaire machtsverhoudingen zijn daardoor gewijzigd ten gunste van de Romulanen. Dat kan dus spannende nieuwe verhaallijnen opleveren. Al is het wel wennen, wat mij betreft, maar dat komt omdat ik misschien conservatief ben.
Negatieve punten zijn het bijna geheel verdwijnen van wetenschap, geen technobabbel meer maar ook zaken die wetenschappelijk gewoon onzin zijn zonder dat dat wordt verdedigd. Voorbeeld: het drillen van een gat in de buitenste korst van een planeet veroorzaakt een vulkaan. Zoals het werd getoond in de film is onmogelijk. In de eerste Star Trek film bewogen ruimteschepen zelfs zonder geluid door het helaal. Zo moet het natuurlijk, maar het is voor een film minder aantrekkelijk en dus kregen we al snel geluiden te horen in volgende films.
In deze film van JJ Abrams is er geen enkele poging meer om hard-core SF te maken. Het is in dat opzicht een Star Wars achtige film geworden.
Dat blijkt overigens ook uit Star Wars achtige scenes als de bar, de ijsplaneet, die kleine aaibare alien, etc.
Leuk voor de niet-Trekkers, maar echt Star Trek is dat niet, meer Star Wars.
Als dat de prijs is die ik moet betalen voor nieuwe Star Treks films dan doe ik dat graag. Het is geweldig weer een crew te zien, waar ik overigens al in 10 minuten aan gewend was en die mij echt aan de oude Old Series crew deed denken. Dat is op zich al een enorme prestatie voor deze acteurs en regisseur.
 
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Mr Hayes »

Tja...ik heb het al keer op keer gezegd.
Spoiler (weergeven)
De nieuwe Star Trek doet Star Wars-iaans aan, maar zonder ook maar één moment Star Wars te worden. Het is en blijft een fantastische Star Trek beleving. Zo heb ik Star Trek altijd al willen zien op het witte doek: een familiefilm met zeer veel kantjes: emotie, humor, actie, karakterontwikkeling....
 
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door SpaceWally »

Ik zie nu dat het in dit deel van het forum eigenlijk niet nodig is spoilers te verbergen achter een spoiler blokje, Zie het onderwerp en de mededeling boven, maar voor alle zekerheid toch maar?
Spoiler (weergeven)
Star Wars achtig zonder Star Wars te worden? Het is wel een beetje een kruising geworden tussen Star Wars en Star Trek. Het moment waarop ik mij geneerde en dacht: dit is geen Star Trek maar Star Wars was het zwaardgevecht op dat drilboor-platform. Dat was het enige moment in de film waarop ik mij verveelde. Totaal misplaatst en overbodig in mijn mening. Dat Sulu aan zwaardvegen deed, is geen argument. Het is hier niet functioneel, alleen maar sensatie voor het bioscooppubliek. Maar het is maar een detail, het blijft een fantastische film.
 
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Nemesis »

SpaceWally schreef:Nou ik heb de film ook gezien inmiddels. Het was een onvergetelijke ervaring. Ik vind het een bijzonder goede film en mijn aanvankelijke scepsis is geheel weggenomen. JJ Abrams heeft Star Trek nieuw leven in geblazen op een respectvolle manier, zonder dat wij Trekkers ons beledigd of bezwaard hoeven voelen. Ook bijzonder is dat ik naar deze film vrienden durf mee te nemen die niet van Star Trek houden. Gewoon omdat het ook een goede film is als film. Een 10 min voor JJ Abrams, Zie de spoiler waarom het een 10 min is en niet een volle 10.
Spoiler (weergeven)
Er is ook een slimme oplossing gekomen - door de tijdlijn te veranderen - waardoor vervolgfilms zich minder aan de canon hoeven te houden. Het vernietigen van Vulcan is dramatisch, misschien zelfs over-the-top, en zal de al bijzondere verhouding tussen Kirk en Spock nog meer dimensie geven. Ook de interstellaire machtsverhoudingen zijn daardoor gewijzigd ten gunste van de Romulanen. Dat kan dus spannende nieuwe verhaallijnen opleveren. Al is het wel wennen, wat mij betreft, maar dat komt omdat ik misschien conservatief ben.
Negatieve punten zijn het bijna geheel verdwijnen van wetenschap, geen technobabbel meer maar ook zaken die wetenschappelijk gewoon onzin zijn zonder dat dat wordt verdedigd. Voorbeeld: het drillen van een gat in de buitenste korst van een planeet veroorzaakt een vulkaan. Zoals het werd getoond in de film is onmogelijk. In de eerste Star Trek film bewogen ruimteschepen zelfs zonder geluid door het helaal. Zo moet het natuurlijk, maar het is voor een film minder aantrekkelijk en dus kregen we al snel geluiden te horen in volgende films.
In deze film van JJ Abrams is er geen enkele poging meer om hard-core SF te maken. Het is in dat opzicht een Star Wars achtige film geworden.
Dat blijkt overigens ook uit Star Wars achtige scenes als de bar, de ijsplaneet, die kleine aaibare alien, etc.
Leuk voor de niet-Trekkers, maar echt Star Trek is dat niet, meer Star Wars.
Als dat de prijs is die ik moet betalen voor nieuwe Star Treks films dan doe ik dat graag. Het is geweldig weer een crew te zien, waar ik overigens al in 10 minuten aan gewend was en die mij echt aan de oude Old Series crew deed denken. Dat is op zich al een enorme prestatie voor deze acteurs en regisseur.
 

Star trek was altijd met geluid in de ruimte, en dat zal altijd zo blijven. Spannend hoor een explosie of schip dat voorbij vliegt zonder geluid. Dat is puur voor entertainment gedaan.
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door SpaceWally »

Kijk nog eens goed naar Star Trek The Motion Picture. Daar hebben ze geprobeerd de stilte van de ruimte te laten 'horen'' zoals ze dat ook deden in 2001, A Space Odyssey.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door captain crash »

Jah, maar dat is niet wat de gewone kijker verwacht van zo'n film. Vergeet niet dat bijna alle "space-movies" gewoon geluid hebben ;)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Miriam »

Ja anders kan je net zo goed naar een Fred Asstaire imitator kijken op bad slippers :{

Ik heb enkele spoilers gelezen hier en het is eigenlijk niet veel schokkendst dat ik niet al had verwacht.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Blind Guardian »

Dit was mijn lijstje zoals ik hem een paar maanden heb verstuurd aan Mr Hayes

1e The Wrath of Khan
2e The Undiscoverd Country
3e First Contact
4e The Voyage Home
5e Generations

Dit is mijn nieuwe lijstje na het zien van Star Trek XI

1e Star Trek XI
2e The wrath of Khan
3e The Undiscoverd Country
4e First Contact
5e The Voyage Home

Bye Bye Generations al moet ik zeggen dat Generations wel een van de beste antogonisten had in de rol van Malcolm McDowell ...
Spoiler (weergeven)
Star Trek XI een film met een ander begin een donkerder, 'Babylon 5' - achtig universum, inclusief planeten die opgeslokt worden :9~ , ik mis de technobabble niet - eerlijk gezegd vind ik dat Star Trek kapot gegooid word door technobabble terwijl ik meer van het verhaal ben ... Nero is erg goed neergezet en goed gecast in de naam van Eric Bana een Acteurs die ik nog niet echt kende, een van de weinige echte goede Antogonisten in een Trek film met namen als Dr Soran en Khan, we kunnen eens zijn dat die Pim Fortuyn Cloon en Mufo een beetje tjah waren niet ?

De rest van de cast de meeste acteurs kende ik niet echt ze waren erg sterk gecast, allemaal een voor een met de bijbehorende TOS grappen en grollen een Chekov die erg goed neergezet is de ontmoetings scenes van Kirk en Uhura en Kirk en Bones zijn even geweldig, de verbannen van Scotty is meer dan geniaal, met de erg grappige referentie naar de geflopte serie Enterprise :lol: :lol:

Ik heb het techno-babble niet echt gemist ik kan begrijpen dat er mensen zijn die het missen maar ik val er niet onder ik wil gewoon een gevulde film hebben en niet minuten aan hoe een apperaat een machine een wapen werkt laat dat over aan het naslag werk over de film.

Buiten alles J.J Abrahms heeft iets gedaan waar Roddenberry trots op kan zijn wat Behr deed voor Deep Space Nine heeft Abrahms gedaan voor het gehele Star Trek genré, met het behoud van Respect tegenover de Orginele Star Trek.

Ja ik mocht ook mijn twijfels hebben over de nieuwe film ik ben echt een fan van Abrahms aan het worden ga me toch maar eens verdiepen in Lost en zijn andere werken.

Ik kijk ook erg uit naar nieuwe films over Star Trek en zelfs naar een serie terwijl ik meerdere keren heb gezegd dat Star Trek minstens een stop van tien jaar zo moeten nemen ... Ik denk echt dat ik 'duisterere - parralelle universum' van ga genieten, we waren zelfs grapjes aan het maken over de Q de Borg en het Mirror Universe.
 
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Mr Hayes »

captain crash schreef:Jah, maar dat is niet wat de gewone kijker verwacht van zo'n film. Vergeet niet dat bijna alle "space-movies" gewoon geluid hebben ;)

Sowieso........als je geluid in de ruimte al stoort, dan kun je beter helemaal stoppen met Star Trek, wat starships die op warpsnelheid vliegen zal voor eens en altijd....tot op de dag dat de zon een rode reus wordt....een fabeltje blijven :).
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door X-File »

Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Guess who? »

^ Die is echt hilarisch :P Echt alle punten hebben ze :P
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Mr Hayes »


ach ja..........zou 3rd Remata Klan er ook tussen zitten? :*D *Nu moet ik uitkijken*
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door GPS »

Heb de film nu ook gezien.
Tja, wat zal ik er van zeggen? Om te beginnen is er toch wel sprake van een zekere mate van consequentie. De onlogische en onmogelijke zaken die in de originele serie zitten, komen ook in deze film voor.
Ik moet de film echt nog een keer zien om er iets zinnig over te kunnen zeggen, maar vast een paar punten: Het is GEEN Star Trek! Star Trek is de serie uit de jaren zestig. tegen de achtergrond van de jaren zestig gemaakt met de technieken van de jaren zestig. Zodra je daar iets aan gaat veranderen, verstoor je een delicaat evenwicht en is het geen Star Trek meer. Maar een spin-off, zolas TNG, DS9 en Voyager.

Is dat erg? Wel nee. De tijd dat ik voor de eerste keer Star Trek zag ligt circa veertig jaar achter me. In die tijd ie er heel veel veranderd. Het zou daarom ook onzinnig zijn om Star Trek toch aan die jaren zestig beleving te willen aanpassen.
Ik ben daarom blij dat het een relaunch is. Dat geeft de makers de vrijheid om uit het toch wel strakke keurslijf te stappen en hun eigen richting te gaan. Of dat geslaagd is? Dat moet ieder voor zich zelf uitmaken. Maar ik heb genoten en vind het veel belovend voor de toekomst.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Nemesis »

ik zeg WOW en in mijn ogen is star trek meer dan alleen de serie in de jaren zestig..

En dit is nog steeds Star Trek.

morgen meer.. ga nu pitten!
sonix666
Ensign
Ensign
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 jun 2002, 20:16

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door sonix666 »

Ja, de film was zeker WOW. En wat mij betreft wel degelijk herkenbaar Star Trek, want het waren de karakters die Star Trek maakten, en niet alleen de jaren 60 achtergrond.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door GPS »

Je mag het van mij Star Trek noemen hoor. Wie ben ik om daar tegen in te gaan? ;) Het hoort bij het fenomeen Startrek zoals SVU en CI bij Law & Order. Maar Star Trek is en blijft voor mij de serie uit de jaren zestig en die is verlaten met het verschijnen van TNG. Een waardige opvolger zonder meer, maar geen originele Star Trek. Dat was ook niet nodig en kon ook niet. Dat is volgens mij ook één van de redenen dat Enterprise mislukt is. Consequent aan de het beeld van een jaren zestig serie blijven vasthouden en toch iets maken voor de 21e eeuw werkt niet.

Nog even een opmerking over de karakters. Als er in deze film iets niet overeenkomt met de serie, dan zijn het wel de karakters. Ze hebben alleen de namen gemeen. Maar nogmaals, ik denk dat men daar heel goed aangedaan heeft.
Ik zie het zo als het opnieuw uitbrengen van de mini. Het is een auto en hij lijkt erg op de mini van vroeger. Maar hij is het niet. Dat zou ook niet kunnen, omdat de mini van vroeger gewoon niet meer op de weg kan/mag. Maar daarom is de nieuwe mini wel een heel gaaf ding, die best de concurrentie met de oude aan kan. Zo is het ook met deze film en de eerste serie.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Nemesis »

GPS schreef:Je mag het van mij Star Trek noemen hoor. Wie ben ik om daar tegen in te gaan? ;) Het hoort bij het fenomeen Startrek zoals SVU en CI bij Law & Order. Maar Star Trek is en blijft voor mij de serie uit de jaren zestig en die is verlaten met het verschijnen van TNG. Een waardige opvolger zonder meer, maar geen originele Star Trek. Dat was ook niet nodig en kon ook niet. Dat is volgens mij ook één van de redenen dat Enterprise mislukt is. Consequent aan de het beeld van een jaren zestig serie blijven vasthouden en toch iets maken voor de 21e eeuw werkt niet.

Nog even een opmerking over de karakters. Als er in deze film iets niet overeenkomt met de serie, dan zijn het wel de karakters. Ze hebben alleen de namen gemeen. Maar nogmaals, ik denk dat men daar heel goed aangedaan heeft.
Ik zie het zo als het opnieuw uitbrengen van de mini. Het is een auto en hij lijkt erg op de mini van vroeger. Maar hij is het niet. Dat zou ook niet kunnen, omdat de mini van vroeger gewoon niet meer op de weg kan/mag. Maar daarom is de nieuwe mini wel een heel gaaf ding, die best de concurrentie met de oude aan kan. Zo is het ook met deze film en de eerste serie.

Ik snap wat je bedoelt. Tuurlijk is het niet hetzelfde als de Star Trek uit de Jaren 60. Maar ik vind Enterprise ook geen serie die Star Trek uit de jaren 60 in de 21 eeuw wilde maken. Ik denk ook dat waarmee je opgegroeid bent, definieert van wat Star Trek voor je betekent. Voor mensen die in het TOS tijdperk zijn opgegroeid, zal dat hun star trek zijn, voor mensen met TNG, is dat hun star trek, en voor mensen met Voy, is dat hun Star Trek. Het leuke is, het is allemaal Star Trek. Dus ook deze film, alleen, zoals GPS al zegt, met een eigen tintje.

Om terug te komen bij de nieuwe film. Gisteren ben ik dus samen met mijn broer naar de Pathé Arena in Amsterdam geweest. Ik was daar nog nooit eerder geweest dus het was wel bijzonder, dat als je de deur open doet dat er zo'n mega ruimte achter zit. Het was ontzettend druk voor mijn begrippen, en het was nog maar donderdag avond. Zeker tussen 20:00 en 21:00 uur, dat wij daar waren in de hal beneden stonden er zeker minsten 10 rijen met minsten 10 mensen te wachten (aanhang van die mensen niet meegerekend). Echt onvoorstelbaar. Maar ja, moet je de kassa ook maar niet combineren met de popcorn, cola en andere zooi. Die mocht je uiteraard niet zelf meenemen, nou ja.. zij mogen mij niet fouilleren, dus ik heb mijn jas mooi vol zitten :P. Na om ruim op tijd de kaartjes opgehaald te hebben, zijn we de MM ingegaan. Wederom een overdreven grote winkel. Ik vond het er niet prettig winkelen, en het was onvoorstelbaar met wat mensen allemaal mee naar huis namen. Ik zag geen economische crisis hier. Na een beetje geshopt te hebben zijn we terug gegaan naar de auto, om de koopwaar erin te leggen en het eten & drinken in onze jassen te stoppen. Op naar de film!. In de bioscoop aangekomen, mochten we nog niet naar boven, want de zaal was nog niet schoon. Wij dus even wachten, maar toen ontstond er zo'n machtige lange rij, dat we zoiets hadden, we sluiten wel aan, tegen de tijd dat we aan de beurt zijn, is Zaal 14 wel schoon. Bleek die hele rij dus voor zaal 14 te zijn. Ik denk dat de zaal voor iets meer als de helft gevuld was. Ik heb niet het aantal rijden geteld, maar het waren er meer dan 15. Ik gok rond de 20 of 30. en er waren 30 stoelen, per rij. Dat geef je een impressie dat er ongeveer een 400 man aanwezig waren. Het was vrij zitten, en dat ging ook goed. Opvallend was nog steeds het hoge "man met bril" gehalte., anders opvallend was het hoge aantal vrouwelijk volk in de zaal. En dan hebben we het niet over het type kenau, maar het type paris hilton zeg maar. Dat verwacht je niet, maar is wel leuk. Na een goede plek gevonden te hebben, drank en voedsel uitgeladen, jassen op de stoel naast ons, kon de bioscoop reclame beginnen.

Na ongeveer een 15 minuten aan bioscoopreclamen en trailers gezien te hebben (o.a. harry potter, Angels & demons, Transformers 2, Wolverine) begon de film dan eindelijk.

De openingsmuziek van de CD wordt tegelijk in beeld gebracht met het paramount logo, spyglass, bad robot, enzo. Dan is het direct actie. Je bent inside de U.s.s. Kelvin, die op een dondersbui in Space afgaat. Het schip ziet er luxe uit, voor een ouwe taart, maar ook heel mechanisch. Realistischer zeg maar. Waar TNG spik & span was, is dit het absoluut niet. Nou, dan komt de badguy en volgt er een gevechtje enzo, captain naar nero, kirk sr. in command. Iedereen moet inde shuttles om het schip te verlaten. Ik dacht zo iets.. shuttles, dat zijn er niet zoveel, hij bedoeld escape pods. Nee, het zijn dus shuttles. In de hangar bay staan er wel een stuk of 30 (Eat that voyager!). Er is zelfs een speciale ambulance in space variant, voor de vrouw van kirk Sr. die hoogbezwangert is ;). Nou, shuttles schieten weg en nogmaals. de manier hoe het schip er van binnen uitziet, lijkt meer op een olieplatform of een fabriek, ontzettend mechanisch, de liften ook, de shuttles zien er standaar gehavend uit, alsof ze gewoon vaker in space gebruikt zijn. Dat was echt goed vond ik. Terwijl de shuttles wegvliegen blijft kirk sr. aan boord to save the day. Dan is het voorstuk afgelopen en kom Star Trek in beeld te staan met logo, en liedje nr. 3 geloof ik, past goed. we gaan een aantal jaren in de toekomst, waar kirk zijn auto scene uithaald. Zijn oom zegt er mag geen krasje opkomen. Je weet hoe het eindigt. Daarna gaan ze direct over op Spock. En raar of niet, daar komt de eerste humor. Spock wordt gepest. Maar hoe doe je dat als je geen emoties hebt. Echt prachtig gedaan. Daarna zie je Spock als ie wat ouder is, met zijn moeder babbelen en de toegang tot vulcan academie afwijzen met de nodige emoties in zijn ogen. Dan gaan we terug naar Kirk die uhura ontmoet en vraagt naar haar voornaam. Die twee zitten aan de bar, maar dat figuur dat tussen hun inzit, is echt prachtig, komisch echt geweldig. Na het mat partijtje komt pike om kirk in te lijven in starfleet. Dan gaan ze direct 3 jaar verder en zie we de kobiyashi maru (whatever) en hoe hij het doet. Leuk gedaan, heel komisch ook, en zo ontmoeten spock & kirk elkaar. Dr. Mccoy ontmoet hij trouwens als hij bij starfleet gaat. Veel komische momenten zijn het. We weten ook waarom hij Bones heet. Dan komt er tijdens de hoorzitting van Kirk een distress call van vulcan. En begint het verhaal pas.

Er zitten zoveel komische momenten in deze film. En omdat ik niet de hele film wil beschrijven laat ik het hier. maar enkele momenten zijn toch echt fantastisch zoals:
  • Wictor Wictor van Chekov, Authorization unrecognized
  • Chekov opzich, geweldig accent, geweldige acteur!
  • Kirk & Uhura is komisch, hij desperate om haar voornaam te weten.
  • Kirk, Sulu & olsen gaan naar het platform, wie komt er niet terug? en da ook de reactie van Chekov
  • Verscheidene gezichten van Star Wars achtige Aliens, very funny, vooral de reacties
  • Scotty, in al zijn doen en laten!
Dan nu een lijst met pluspunten:
  • Crew is goed gecast. Spock, klinkt als spock, McCoy, klinkt als McCoy, Scotty, heeft een iets ander accent is wat komischer gemaakt. Chekov accent is goed, zijn arrogantie ook, hij is wat slimmer. Uhura, niks bijzonders en datzelfde geldt voor Kirk & Sulu. Wat dat betreft zijn Spock & McCoy het beste gecast.
  • Gelikte grafische toeters en bellen. Het ziet er ontzettend mooi uit allemaal, er is zeker niet op bezuinigt.
  • De schepen, ze zijn allemaal wat mechanischer. Ja, Scotty in die waterbuizen is op de Enterprise. De schepen zijn eigenlijk ook een stuk groter nu.
  • Aantal shuttles, is opzich wel logisch dat het er geen 2 zijn, maar gewoon een stuk of 30 tot 50.
  • Transporter effects, heel mooi gedaan, met vertraging, realistischer
  • Warpen, heel mooi gedaan, goed geluid ook, met vertraging, realistischer
  • Combinatie van humor, serieus, actie, ik miste de pauze helemaal niet en de film was helaas al afgelopen.
  • Goed afgesloten, met kans op vervolgen met o.a. de oude Spock.
Ik zal wel wat pluspunten vergeten zijn maar hier ook wat minpunten
  • De film is erg snel, soms moeilijk te volgen. Kan misschien ook door het grote doek komen.
  • We zien weinig van de jeugd van de kinderen. Binnen het half uur zijn we in actie met Nero & Spock
  • Er ging praktisch geen aandacht uit naar de vernietigde vloot bij Vulcan, men ging er tussendoor en verder.
  • De muziek, doch prachtig gecombineerd in de film, is het echt filmmuziek, en is er buiten de film niet echt leuk naar te luistern
  • De film was zo mooi en spannend, dat hij te snel afgelopen was ;)
Het is lastig om minpunten op te noemen. Nog enkele bijzonderheden waarvan ik (positief) opkeek.
  • De schepen waren veel moderner op de brug, maar zeker niet spik & span. Veel mechanischer en industrueler(je snapt me wel)
  • Die buizen zijn dus op de enterprise. De lift leek meer op een goederen lift/mijn lift.
  • 30 shuttles
  • Nokia Tune restyled!
  • Spocks moeder gaat dood
  • de manier waarop faser & torpedoes werkten
Al met al was het een zeer vermakelijke film, die ik zeker nog vaker wil zien. Gezien mijn punten, en vergelijkingen met de andere films. Zou ik deze film tussen de 8+ en de 10- een cijfer geven. Maar dan wil ik hem vaker zien.
Echt het is een prachtige film!
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door GPS »

Nemesis schreef:Ik snap wat je bedoelt. Tuurlijk is het niet hetzelfde als de Star Trek uit de Jaren 60. Maar ik vind Enterprise ook geen serie die Star Trek uit de jaren 60 in de 21 eeuw wilde maken. Ik denk ook dat waarmee je opgegroeid bent, definieert van wat Star Trek voor je betekent. Voor mensen die in het TOS tijdperk zijn opgegroeid, zal dat hun star trek zijn, voor mensen met TNG, is dat hun star trek, en voor mensen met Voy, is dat hun Star Trek. Het leuke is, het is allemaal Star Trek. Dus ook deze film, alleen, zoals GPS al zegt, met een eigen tintje.
Dat is wel zo'n beetje wat ik bedoel. Maar ik noem het "Star Trek" omdat het nu eenmaal geen andere naam heeft, zoals "Star Trek The Next Generation". Wat je dan kunt afkorten tot TNG.

Maar terug naar de film. Natuurlijk zaten er dingen in die mij niet bevielen. Ook zaken in de (laat ik die rot naam dan maar gebruiken) TOS anders waren. Maar dat heeft meer met sentiment van mijn kant te maken, dan met het verhaal.
Nogmaals, ik ben, als fan de de originele serie, blij dat ze deze weg zijn ingeslagen.
Natuurlijk heb ik op en aanmerkingen, maar die komen na het weekend. Als ik de film voor de tweede keer heb gezien.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Nemesis »

Ik begrijp je :). Opzich klopt dat ook gewoon :)
Ik kan hem helaas niet eerder bekijken in de bios dan 17 mei omdat ik er simpelweg geen geld voor heb.
Maar gelukkig staat hij vandaag nog op mijn pc ;)
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door SpaceWally »

Hilarisch.
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door SpaceWally »

Nemesis schreef:Enige citaten: De schepen, ze zijn allemaal wat mechanischer. Ja, Scotty in die waterbuizen is op de Enterprise. De schepen zijn eigenlijk ook een stuk groter nu. (...) De schepen waren veel moderner op de brug, maar zeker niet spik & span. Veel mechanischer en industrueler(je snapt me wel). Die buizen zijn dus op de enterprise. De lift leek meer op een goederen lift/mijn lift.
Zou ik deze film tussen de 8+ en de 10- een cijfer geven. Maar dan wil ik hem vaker zien.
Echt het is een prachtige film!
Dank voor je uitgebreide commentaar. Ik ben het geheel eens met je conclusie. Het is een prachtige film die uitnodigt om vaker te zien. Ik ga er de komende weken waarschijnlijk nog wel een paar keer naar toe. Ik kan er geen genoeg van krijgen. Ik heb mij bij zowat elke scene kostelijk vermaakt.
Wat betreft de look van de schepen. Dat is in feite in overeenstemming met de typische JJ Abrams-poging om alles zeer realistisch in beeld te brengen. We zagen dat ook al bij zijn film Cloverfield. Dat de shuttles er gehavend uit zien en dat de binnenkant van de Enterprise op de brug en de corridors na eruitziet als een fabriek of misschien een kerncentrale (zie de waterpijpen), is een aspect daarvan. Het deed mij denken aan de eerste film Alien waar ook een ruimteschip in voorkomt die eruitziet als een boorplatform. Hetzelde geldt voor de gevechtscenes. Het is allemaal bijna casual in beeld gebracht, schokkerig en af en toe vaag, met zelfs lichtreflecties in de lens, om het nog realistischer te maken. Het past in de manier waarop JJ Abrams een realistische film wilde maken. En dat is gelukt. Nog nooit is Star Trek zodanig in beeld gebracht dat je echt het idee hebt in de ruimte en aan boord van een groot sterreschip te zijn. Fantastisch!
Ook heel realistisch was de wijze waarop de schepen in warp gingen en er weer uit kwamen. De schok en snelheid daarvan zijn adembenemend.

Maar het meest fantastisch vond ik het acteren van de nieuwe crew. Binnen 10 minuten waren ze echt Kirk, Spock, Bones, Scotty, etc., zo overtuigend dat mijns inziens geen enkele echte Trekker de oude crew nog zal missen. Ze zijn het echt. Heel overtuigend dus. Wel een verschil is dat deze mensen sexier zijn, maar daar heb ik geen bezwaar tegen. Uhura is een schatje, sorry voor mijn sexisme, maar ik bedoel het vriendelijk. Een vrouw om verliefd op te worden. Ik denk dat vrouwen hetzelfde zullen zeggen over de mannen in de film. Vandaar misschien de grote hoeveelheden vrouwen in de bioscoop?

En de humor is echte humor. Niet parodierend maar eerlijke humor die heerlijk is.

Ik kan nu al niet wachten op het vervolg.
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door SpaceWally »

Is het jullie trouwens opgevallen dat je nauwelijks communicators in de film ziet? De moeder van Kirk houdt er een vast, het lijkt een gewone mobiele telefoon die ze frontaal voor zich houdt. Het probleem dat de communicator er als een mobieltje uitziet en dus nauwelijks geavanceerd te noemen is, is dus opgelost door van het gebruik van de communicator vrijwel af te zien.
sonix666
Ensign
Ensign
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 jun 2002, 20:16

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door sonix666 »

Toen ik voor de eerste keer engineering zag op de USS Kelvin, was echt een wauw moment. Ja, door de buizen en pijpen ziet het er heel industrieel uit, maar het zag er zo immens groot uit, zoals ik altijd had verwacht bij de engineering sectie in Star Trek.
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door SpaceWally »

Nemesis schreef:Maar gelukkig staat hij vandaag nog op mijn pc ;)
Hoe kan dat????
Gebruikersavatar
Capt.Jay
Ensign
Ensign
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 mar 2009, 20:31
Locatie: Langedijk

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Capt.Jay »

cam versie???
HD?
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Nemesis »

SpaceWally schreef:
Nemesis schreef:Maar gelukkig staat hij vandaag nog op mijn pc ;)
Hoe kan dat????

via de niet correcte manier. Maar bleek een fake te zijn o.i.d. Helaas, wachten tot 17 mei. Hij is zo gaaf die film! Ik wil hem echt nog wel vaker zien.
Gebruikersavatar
Capt.Jay
Ensign
Ensign
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 mar 2009, 20:31
Locatie: Langedijk

Re: [SPOILERS] JJ Abrams' Star Trek: Wat vonden we ervan?

Bericht door Capt.Jay »

het zou me niet verbazen als het nog eventjes duurt voor een hd Of goede kwaliteit's ST online te vinden is??
Plaats reactie