'Star Trek' in de race voor Oscars

To boldly go where Kirk, Spock and McCoy have gone before

Moderator: Trekscaper

Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door captain crash »

Jammer dat er zo schamperend wordt gedaan over de technische categorieën.......ik bedoel, wat willen we nou eigenlijk wij als sci-fi liefhebbers?
...dat er verder gekeken wordt dan alleen naar het mooie uiterlijk van een film (hoewel Star Trek XI en Avatar wat dat betreft geen goede voorbeelden zijn). Dat dit kan is, min of meer, aangetoond met LOTR (hoewel ik blijf vinden dat de verkeerde film van de trilogie de oscar gekregen heeft).
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door Mr Hayes »

Dat gebeurt dan toch ook? 'Star Trek' zal hoogstwaarschijnlijk niet genomineerd worden in de belangrijkste categorieën. Geen enkele Trek-film heeft grote prijzen gehad in de voornaamste categorieën.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door Mr Hayes »

'Star Trek' is vandaag genomineerd voor 4 Oscars ;):

Best Makeup:
Barney Burman, Mindy Hall & Joel Harlow

Best Sound Editing:
Mark Stoeckinger & Alan Rankin

Best Sound Mixing:
Anna Behlmer, Andy Nelson & Peter J. Devlin

Best Visual Effects:
Roger Guyett, Russell Earl, Paul Kavanagh & Burt Dalton

'Avatar' kreeg 9 Oscar nominaties, o.a. voor Best Picture, Best Director, maar ook in de categorieën Best Sound Mixing, Best Sound Editing en Best Visual Effects.

'District 9' kreeg ook 4 Oscar nominaties, die voor Best Picture, Best Adapted Screenplay ('Avatar' dus niet), Best Film Editing en ook Best Visual Effects.

'Harry Potter & The Halfblood Prince' kreeg maar 1 Oscar-nominatie, die voor Best Cinematography

Al met al, de Oscars zijn dit jaar druk bezet met sci-fi films. Opvallend vind ik dat 'Moon' nergens is voor genomineerd. Ik had een Oscar nominatie verwacht voor Best Actor.

Wat Star Trek betreft moeten we teruggaan naar 1997 toen 'Star Trek: First Contact' genomineerd werd voor maar één Oscar, die voor Best Makeup. 'Star Trek: The Undiscovered Country' werd in 1992 genomineerd voor twee Oscars. 'Star Trek' (2009) deelt nu het hoogst aantal nominaties, 4 in totaal, met 'Star Trek IV: The Voyage Home'.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door uss defiant »

Zoals verwacht alleen de technische categorieen. Ben wel blij met erkenning voor District 9. Als Avatar Best Picture wint lach ik de oscars uit.

Uiteindelijk zijn uit mijn voorspelling eerder in dit topic van de best picture nominaties slechts 5 ook daadwerkelijk genomineerd. Nog even oefenen met voorspellen dus :P
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door Mr Hayes »

Ik denk dat 'The Hurt Locker', 'Precious', 'Inglorious Basterds' en 'Up In The Air' de meeste kans maken op een Oscar voor beste film. Vergeet ook niet dat dit jaar voor het eerst 10 films zijn die genomineerd zijn voor Beste Film.....dus dan komt er iets meer onwaarschijnlijk materiaal tussen.

4 technische categorieën voor Star Trek is best uitzonderlijk ook. Vind dat meer dan terecht. Een nominatie voor beste film zou ik te ver vinden gaan. Ik geef wel toe dat ik 'Avatar' en 'District 9' allebei qua film -het totaalplaatje- beter vind dan 'Star Trek'. 'Star Trek' blijft iets meer hangen in het versimpelde actie-genre en 'Avatar' en 'District 9' niet.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door captain crash »

niet precious...*hoopt heel hard*

The Hurt Locker was voor mij totaal onbekend, heb hem ondertussen gezien...en is echt ontzettend goed. Inglorious Basterds...tjah...euhm...tjah. Beste film, wat mij betreft zeker niet. Was wel een goede QT film (hoewel ook zeker niet zijn beste). Up In The Air zou wel een stunt zijn :)
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door Mr Hayes »

De Star Trek franchise wint de allereerste Oscar in z'n bestaansgeschiedenis! Weliswaar die voor 'Beste Make-up', maar toch een unicum! Prachtig!
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door Mr Hayes »

En, zoals verwacht doen de Oscars hun naam weer eer aan en geven ze gewoon de beste film (uit de genomineerden) de meeste Oscars: 6 stuks. En dat was 'The Hurt Locker'. Fantastische realistische oorlogsfilm in de stijl van 'Syriana'. Mooi mooi :).

'Avatar' wint er 'maar' 3 en allemaal in de technische categorieën. Niet zo verrassend maar 'District 9' won geen enkele Oscar. Hetzelfde met 'Harry Potter' nummer zoveel. Maaaaar, 'Star Trek' won dus de allereerste Oscar ooit in de franchise. Prachtig :).
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door Nemesis »

Geweldig nieuws toch! Dan ben je genomineerd en win je er ook nog 1 .. totaal onverwacht aan de ene kant.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door EMH »

complete overzicht van genomineerden + winnaars. :)


http://www.oscars.org/awards/academyawa ... inees.html

Hurt Locker de grote winnaar 6 van de 9 verzilverd. Jammer dat tie in Nederland in weinig bioscopen draait overigens.
Avatar grote verliezer 3 van de 9 verzilverd.
Inglourious Basterds ook een grote verliezer, 8 nominaties en 1 verzilverd.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door Mr Hayes »

captain crash schreef:niet precious...*hoopt heel hard*

The Hurt Locker was voor mij totaal onbekend, heb hem ondertussen gezien...en is echt ontzettend goed. Inglorious Basterds...tjah...euhm...tjah. Beste film, wat mij betreft zeker niet. Was wel een goede QT film (hoewel ook zeker niet zijn beste). Up In The Air zou wel een stunt zijn :)

Was je echt zo bang dan dat 'Avatar' de Oscar voor beste film zou krijgen ;). Ik niet hoor. Oscars dit jaar waren erg voorspelbaar. En de academy heeft wederom een kleinere, film laten prevaleren boven een groot epos als 'Avatar'. Doen ze wel vaker :).
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door Mr Hayes »

Even een leuk rijtje van Oscar winnaars van de afgelopen 5, 6 jaar:

- 'Million Dollar Baby' (Oscar beste film 2005)
- 'Eternal Sunshine of the Spotless Mind' (Oscar beste originele scenario 2005)
- 'Sideways' (Oscar beste bewerkte scenario 2005)
- 'Crash' (Oscar beste film 2006)
- 'Syriana' (Oscar beste mannelijke bijrol George Clooney 2006)
- 'Brokeback Mountain' (Oscar beste bewerkte scenario 2006)
- 'The Departed' (Oscar beste film 2007)
- 'The Last King Of Scotland' (Oscar beste mannelijke hoofdrol Forest Whitaker 2007)
- 'The Queen' (Oscar beste vrouwelijke hoofdrol Helen Mirren 2007)
- 'Little Miss Sunshine' (Oscar beste mannelijke bijrol Alan Arkin 2007)
- 'No Country For Old Men' (Oscar beste film 2008)
- 'There Will Be Blood' (Oscar beste mannelijke hoofdrol Daniel Day-Lewis 2008)
- 'Juno' (Oscar beste originele scenario 2008)
- 'Slumdog Millionaire' (Oscar beste film 2009)
- 'Milk' (Oscar beste mannelijke hoofdrol Sean Penn 2009)
- 'Vicky Christina Barcelona' (Oscar beste vrouwelijke bijrol Penelope Cruz 2009)
- 'The Hurt Locker' (Oscar beste film 2010)
- 'Crazy Heart' (Oscar beste mannelijke hoofdrol Jeff Bridges 2010)
- 'Inglorious Basterds' (Oscar beste mannelijke bijrol Christoph Waltz 2010)
- 'Precious' (Oscar beste bewerkte scenario 2010)

Ik vind het al met al een mooi lijstje van Oscar-winnaars.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door uss defiant »

Nemesis schreef:Geweldig nieuws toch! Dan ben je genomineerd en win je er ook nog 1 .. totaal onverwacht aan de ene kant.
Bijna iedereen voorspelde de win al, maar als je dat niet leest komt het idd wel onverwacht ja :*)
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door Mr Hayes »

EMH schreef:complete overzicht van genomineerden + winnaars. :)


http://www.oscars.org/awards/academyawa ... inees.html

Hurt Locker de grote winnaar 6 van de 9 verzilverd. Jammer dat tie in Nederland in weinig bioscopen draait overigens.
Avatar grote verliezer 3 van de 9 verzilverd.
Inglourious Basterds ook een grote verliezer, 8 nominaties en 1 verzilverd.

Dat 'The Hurt Locker' hier niet draait is niet zo gek. In het conservatieve blockbuster-minnende Nederland worden zulke films gauwer vermeden (lijkt het wel).
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door Nemesis »

uss defiant schreef:
Nemesis schreef:Geweldig nieuws toch! Dan ben je genomineerd en win je er ook nog 1 .. totaal onverwacht aan de ene kant.
Bijna iedereen voorspelde de win al, maar als je dat niet leest komt het idd wel onverwacht ja :*)

mja, er wordt niet zoveel gesproken over de make-up award uiteraard. Het draait alleen maar om beste film, beste regisseur, beste acteur en actrice.. de rest is er maar een beetje bij.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door Miriam »

Mr Hayes schreef:
EMH schreef:complete overzicht van genomineerden + winnaars. :)


http://www.oscars.org/awards/academyawa ... inees.html

Hurt Locker de grote winnaar 6 van de 9 verzilverd. Jammer dat tie in Nederland in weinig bioscopen draait overigens.
Avatar grote verliezer 3 van de 9 verzilverd.
Inglourious Basterds ook een grote verliezer, 8 nominaties en 1 verzilverd.

Dat 'The Hurt Locker' hier niet draait is niet zo gek. In het conservatieve blockbuster-minnende Nederland worden zulke films gauwer vermeden (lijkt het wel).
Volgens mij had dat meer te maken met de distributie te maken. Daarbij is het over het algemeen zo dat bioscopen hoger inzetten op blockbusters dan op onafhankelijke films
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door GPS »

Voor een zeldzame keer ben ik het met Miriam eens. Bioscopen kiezen snel voor geld verdienen. Iets wat met blockbusters nu eenmaal beter gaat dan met kwaliteitsfilms waar eerst een hoop reclame voor gemaakt moet worden.

Maar misschien gaat het nu wel lopen. Die film verdient het. Hoewel het niet mijn soort film is.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door captain crash »

Mr Hayes schreef:
captain crash schreef:niet precious...*hoopt heel hard*

The Hurt Locker was voor mij totaal onbekend, heb hem ondertussen gezien...en is echt ontzettend goed. Inglorious Basterds...tjah...euhm...tjah. Beste film, wat mij betreft zeker niet. Was wel een goede QT film (hoewel ook zeker niet zijn beste). Up In The Air zou wel een stunt zijn :)

Was je echt zo bang dan dat 'Avatar' de Oscar voor beste film zou krijgen ;). Ik niet hoor. Oscars dit jaar waren erg voorspelbaar. En de academy heeft wederom een kleinere, film laten prevaleren boven een groot epos als 'Avatar'. Doen ze wel vaker :).
ik was er niet echt bang voor...maar aan de andere kant heeft LOTR: ROTK 'm wel gekregen, dus geheel onmogelijk....:P

Wat Trek betreft: Toppie :)
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door Mr Hayes »

GPS schreef:Voor een zeldzame keer ben ik het met Miriam eens. Bioscopen kiezen snel voor geld verdienen. Iets wat met blockbusters nu eenmaal beter gaat dan met kwaliteitsfilms waar eerst een hoop reclame voor gemaakt moet worden.

Maar misschien gaat het nu wel lopen. Die film verdient het. Hoewel het niet mijn soort film is.

Het geeft ook aan dat -wederom- de Oscars meer voor kwaliteit gaan dan voor blockbusters. Valt ook te prijzen toch?
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door GPS »

Mr Hayes schreef:
GPS schreef:Voor een zeldzame keer ben ik het met Miriam eens. Bioscopen kiezen snel voor geld verdienen. Iets wat met blockbusters nu eenmaal beter gaat dan met kwaliteitsfilms waar eerst een hoop reclame voor gemaakt moet worden.

Maar misschien gaat het nu wel lopen. Die film verdient het. Hoewel het niet mijn soort film is.

Het geeft ook aan dat -wederom- de Oscars meer voor kwaliteit gaan dan voor blockbusters. Valt ook te prijzen toch?
Als dat altijd het geval is, zeer zeker. Maar als ik terugdenk aan LOTR deel 3.... Dan krijg ik het gevoel dat het ook wel eens mis gaat.
In mijn ogen was deel 1 het beste, gevolgd door deel 2.
Maar ja, dat is mijn persoonlijke mening en ik ben nog nooit gevraagd om voor de oscars te stemmen. Zal ook wel nooit gebeuren ook. ;)
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door Mr Hayes »

LOTR vond ik een uitzondering. Maar om nu constant LOTR erbij te halen is wat 'out of sink' met het lijstje Oscar-winnaars hierboven. Toch?
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door Miriam »

Mr Hayes schreef:LOTR vond ik een uitzondering. Maar om nu constant LOTR erbij te halen is wat 'out of sink' met het lijstje Oscar-winnaars hierboven. Toch?
Nee hoor is nog steeds relevant :)

En ik vind de oscars dit jaar best goed verdeeld. Avatar heeft 3 oscars gekregen en dat is terecht want in die categorieën was het een uitblinker verder was het allemaal niet veel bijzonders .
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door Guess who? »

Mr Hayes schreef:LOTR vond ik een uitzondering. Maar om nu constant LOTR erbij te halen is wat 'out of sink' met het lijstje Oscar-winnaars hierboven. Toch?
Afbeelding
?
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door GPS »

Mr Hayes schreef:LOTR vond ik een uitzondering. Maar om nu constant LOTR erbij te halen is wat 'out of sink' met het lijstje Oscar-winnaars hierboven. Toch?
Ik denk wel dat het relevant is. als men presteert omdat ding met 11 Oscars te "bekronen" betekent dat je elke keer opnieuw zeer kritisch nadat gebeuren moet kijken.

Maar de verdeling van dit jaar is een keuze waar ik weinig of niets op aan te merken kan hebben. Dat ben ik wel met je eens.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door captain crash »

Mr Hayes schreef:LOTR vond ik een uitzondering. Maar om nu constant LOTR erbij te halen is wat 'out of sink' met het lijstje Oscar-winnaars hierboven. Toch?
het is nog heel relevant, het laat namelijk zien hoe tragisch politiek correct de Oscars vaak zijn. Dat was dit jaar ook zo, niet als het gaat om de Oscar voor beste film maar als er gekeken wordt naar de prijzen voor acteurs en actrices.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door uss defiant »

waarom? Christoph Waltz heeft zeer terecht gewonnen, Jeff Bridges heb ik nog niet gezien in Crazy Heart maar schijnt de rol van zijn leven te hebben gespeeld (en sowieso mocht ie wel eens een oscar krijgen) en de politieke correctheid van Sandra Bullock zie ik ook niet echt. Mo'Nique zou je politiek correct kunnen noemen, maar ze speelde ook gewoon erg goed en verdiende hem iig meer dan Anna Kendrick of Vera Farmiga, over Maggie Gyllenhaal en Penelope Cruz kan ik niet oordelen.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: 'Star Trek' in de race voor Oscars

Bericht door Mr Hayes »

captain crash schreef:
Mr Hayes schreef:LOTR vond ik een uitzondering. Maar om nu constant LOTR erbij te halen is wat 'out of sink' met het lijstje Oscar-winnaars hierboven. Toch?
het is nog heel relevant, het laat namelijk zien hoe tragisch politiek correct de Oscars vaak zijn. Dat was dit jaar ook zo, niet als het gaat om de Oscar voor beste film maar als er gekeken wordt naar de prijzen voor acteurs en actrices.
Zulk een overdrijving. Voor het zoveelste jaar op rij wint wederom een buitenlandse acteur een Oscar: De Oostenrijker Christoph Waltz, die tot dan toe enkel in Duitstalige films speelde. En wat te denken van Britse acteurs zoals Helen Mirren en Daniel Day-Lewis? Marion Cotillard uit Frankrijk won pas nog een Oscar. En wat te denken van de Spaanse Javier Bardem en Penelope Cruz? Politieke correctheid naar Amerikaanse maatstaven zou zijn, als deze prijs enkel aan binnenlandse acteurs gegund werd. Dat is allang niet meer zo.
Plaats reactie