Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

To boldly go where Kirk, Spock and McCoy have gone before

Moderator: Trekscaper

Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Geweldige titel!
3
19%
Goede titel, nothing more, nothing less
7
44%
Aardige titel, maar TE dark voor Star Trek
1
6%
Sleeeeeeeeeeechhhhttt..........
1
6%
Anders, nl...
4
25%
 
Totaal aantal stemmen: 16

The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door The Snob »

Persoonlijk vind ik hem echt ontzettend goed. Heb geen moeite met het duistere gehalte, want eerlijk is eerlijk: The Wrath Of Khan is nou ook niet echt het toonbeeld van optimisme...
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door GPS »

Geen idee, wat ik er van moet vinden. Dat kan ik pas zeggen als ik de film heb gezien. Gesteld dat dit inderdaad de titel wordt.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Vis »

Als de titel werkelijk "Star Trek Into Darkness" wordt vind ik het verschrikkelijk, want dat slaat op "Star Trek" in 't algemeen, en niet op de situatie in de laatste film. Met "Star Trek: Into Darkness" heb ik geen problemen. De URL "www.startrekintodarkness.com" zegt verder niks over het precieze formaat, dus dat moeten we maar afwachten. Dat een of andere idioot er "Star Trek Into Darkness" van maakt en iedereen het maar klakkeloos overneemt stoort me enorm.

Maar het kan ook een nieuwe game zijn, een site waarop wat teasers worden gepost, marketingactie, etc. dus het zegt allemaal niet zoveel.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door X-File »

Ik vind het een beetje een non-titel; te algemeen. Het is eigenlijk een beetje een luie titel. Het impliceert mysterie en gevaar, maar goh, daar gaat het toch vrijwel elke film om?

Afgezien van de vreemde syntaxis van de zin word ik dus niet warm of koud van de titel. Het spreekt niet tot de verbeelding en is het toonbeeld van huidig Hollywood denken; cliche.

Nu zijn ondertitels van Star Trek films niet altijd van hoog kaliber geweest. Uitzonderingen daargelaten waren ze vaak genoeg exactly what it says on the tin.

De vraag is dan ook: Dekt de titel straks de lading van de film?
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Miriam »

Klinkt eigenlijk behoorlijk B :{

Daarbij roept dit nou ook niet echt een SciFi gevoel op eerder het gevoel datje het hebt over een goedkope horror of een tiener komedie.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Vis »

De goedkopehorrorfilmassociatie heb ik hier ook wel wat, al kan het best passend zijn als het werkelijk een serieuze en donkere film wordt (Dark Knight?). Maar verwacht dat het min of meer hetzelfde wordt als de eerste film: fancy actie, af en toe wat serieuze momenten, en verder zoveel mogelijk humor om het publiek te entertainen. En dan past zo'n titel ineens een stuk minder.

Maar de internationale titel van de eerste film was "Star Trek: The Future Begins"... veel slechter dan dat kan 't niet :lol: .
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door GPS »

Nu ja, ik heb al hierboven gezegd en X-File heeft het nog eens herhaald: Laat eerst de film maar eens zien, dan kan ik of de titel er bij past.
Maar als ik nu echt op voorhand er wat over moet zeggen: 13 in een dozijn..
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door The Snob »

Ben het niet eens dat deze titel cliché is... Vind het juist een originele benadering.

Begrijp wel dat de titel polariserend werkt, zie het overal op Internet terug. Toch vermoed ik dat deze titel een echte 'grower' gaat worden; The Empire Strikes Back was ook een rare titel in 1980, maar is nu synoniem met 'ultimate coolness'... (dat gezegd hebbende, realiseer ik me wel dat The Phantom Menace en Attack of The Clones kuttitels waren toen ze voor het eerst genoemd worden, en nu, meer dan een decennium later, dat nog steeds zijn....).

Persoonlijk vind ik het een ubercoole titel, en het gebruik van het woord Trek vind ik erg verrassend, doet me denken aan de originele tekst van Star Beyond Time (TMP): 'We'll star trek the unknown...'

Vis: de titel is echt gewoon Star Trek (2009). The Future Begins was een tagline, maar naar mijn weten nooit officieel een ondertitel, zelfs niet internationaal.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Vis »

Snobbermans schreef:Ben het niet eens dat deze titel cliché is... Vind het juist een originele benadering.
Leg uit; wat is er zo origineel aan?
Snobbermans schreef:Begrijp wel dat de titel polariserend werkt, zie het overal op Internet terug. Toch vermoed ik dat deze titel een echte 'grower' gaat worden; The Empire Strikes Back was ook een rare titel in 1980, maar is nu synoniem met 'ultimate coolness'... (dat gezegd hebbende, realiseer ik me wel dat The Phantom Menace en Attack of The Clones kuttitels waren toen ze voor het eerst genoemd worden, en nu, meer dan een decennium later, dat nog steeds zijn....).
Dat zal dus geheel afhangen van de film.
Snobbermans schreef:Persoonlijk vind ik het een ubercoole titel, en het gebruik van het woord Trek vind ik erg verrassend, doet me denken aan de originele tekst van Star Beyond Time (TMP): 'We'll star trek the unknown...'
Het gebruik van "Trek" in de titel van een "Star Trek"-film vind ik niet verrassend. Aangenomen dat het "Star Trek Into Darkness" i.p.v. iets als "Star Trek: Into Darkness" is, snap ik nog steeds niet waarom je enkel "Trek" zou betrekken op "Into Darkness" i.p.v. heel "Star Trek". Leg uit?

En ik meende me te herinneren dat jij het juist verafschuwde om zo analytisch bezig te zijn?
Snobbermans schreef:Vis: de titel is echt gewoon Star Trek (2009). The Future Begins was een tagline, maar naar mijn weten nooit officieel een ondertitel, zelfs niet internationaal.
IMDb is het daar niet mee eens: http://www.imdb.com/title/tt0796366/releaseinfo#akas
Star Trek: The Future Begins
  • International (alternative title) (English title) / Malaysia (English title) / Netherlands (imdb display title) / USA (alternative title)
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door The Snob »

Vis, ik reageer later nog uitgebreider op je reactie hoor, maar Paramount heeft de titel nu ook officieel bevestigd:


Paramount confirms 'Star Trek Into Darkness' as official sequel title

5 hours ago | Hitfix | See recent Hitfix news »

Next spring, "Star Trek" fans will be plunged "Into Darkness." Paramount has confirmed "Star Trek Into Darkness" as the official title of J.J. Abrams' upcoming sequel, corroborating the rumor that broke late last week. The long-awaited follow-up will see the return of stars Chris Pine, Zachary Quinto, Karl Urban, Zoe Saldana, Anton Yelchin, Simon Pegg and John Cho, while Benedict Cumberbatch ("Sherlock"), Alice Eve ("Men in Black 3"), Noel Clarke ("Doctor Who") and Peter Weller ("Robocop") are among the new faces in the cast. The sequel is currently in post-production. Do you like the official new title? Let us know in »
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Vis »

Kan niks vinden op de Paramount-site vooralsnog. Alles lijkt terug te linken naar de ene regel van dit bericht:

http://www.deadline.com/2012/09/paramou ... se-voyage/

Anyway ... ver-schrik-ke-lijk.

Of heel "Star Trek" als franchise gaat nu de darkness in (wat eigenlijk wel toepasselijk is),
of ze gebruiken "Star Trek" als werkwoord, en men gaat star trekken into darkness.

:r
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door The Silencer »

X-File schreef:De vraag is dan ook: Dekt de titel straks de lading van de film?
Ze hebben geen geld voor verlichting op de set en houden daar in de titel alvast rekening mee :')
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door The Silencer »

The Snob schreef:Paramount has confirmed "Star Trek Into Darkness" as the official title of J.J. Abrams' upcoming sequel, corroborating the rumor that broke late last week.
Ook zo fijn dat ze daar meteen een bron bij geven. Zo kan iedereen claimen dat Paramount wel iets gezegd heeft.

Goh, weet je, Paramount heeft tegenover mij bevestigt dat ze er gewoon de stekker...uhm anti-materie uit trekken, ze zien er geen heil meer in.

@Visschermans: nu wil IMDB ook niet altijd alles zeggen, ook die hebben wel eens fouten. Maar lijkt we wel betrouwbaarder dan een of andere obscure site die claimt dat Paramount iets bevestigt zonder hiervoor een betrouwbare bron te geven. Dat is net zoals wikipedia geloven als daar weer eens verkondigd wordt dat een celebrity is overleden wat helemaal niet zo is.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Blind Guardian »

Star Trek into the darkness zo zowaar een titel kunnen zijn van een futurama film alleen dan bijzonder komisch bedoeld waar zal het over gaan over een galactische ruimtewalvis die enterprise opzuigt en dat we daarna een twee uur durend leedvermaak te zien krijgen waarin Kirk en zijn crew proberen veilig via de anus van walvis er weer uit te komen ...

Maar ja we zullen zien het kan niet slechter zijn dan Nemesis en de vorige Film was toch wel van heel aardige insteek ...

;)
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door The Silencer »

Nemesis :') Zowel de film als de forumuser :')

Ik moet bekennen dat ik de vorige film nog steeds niet gezien heb :') Misschien toch maar eens "uit een budgetbak grabbelen".
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Blind Guardian »

Doe maar niet je bent beter af als je die film niet bekijken hebt heeft me een trauma opgeleverd en een enorme haat en een duo wat ik heel graag onthoofd zie ....
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Vis »

Silvia schreef:@Visschermans: nu wil IMDB ook niet altijd alles zeggen, ook die hebben wel eens fouten. Maar lijkt we wel betrouwbaarder dan een of andere obscure site die claimt dat Paramount iets bevestigt zonder hiervoor een betrouwbare bron te geven. Dat is net zoals wikipedia geloven als daar weer eens verkondigd wordt dat een celebrity is overleden wat helemaal niet zo is.
De data van de films op IMDb komt meestal direct af van de maatschappijen, maar dit soort nieuws kopiëren zij ook gewoon klakkeloos over van random sites. IMDb geeft als bron HitFlix en die site verwijst weer door naar de Deadline.com-link die ik al postte.

En het is IMDb, met een kleine b: Database, niet DataBase :roll: .
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door The Silencer »

Vis schreef:
Silvia schreef:@Visschermans: nu wil IMDB ook niet altijd alles zeggen, ook die hebben wel eens fouten. Maar lijkt we wel betrouwbaarder dan een of andere obscure site die claimt dat Paramount iets bevestigt zonder hiervoor een betrouwbare bron te geven. Dat is net zoals wikipedia geloven als daar weer eens verkondigd wordt dat een celebrity is overleden wat helemaal niet zo is.
De data van de films op IMDb komt meestal direct af van de maatschappijen, maar dit soort nieuws kopiëren zij ook gewoon klakkeloos over van random sites. IMDb geeft als bron HitFlix en die site verwijst weer door naar de Deadline.com-link die ik al postte.

En het is IMDb, met een kleine b: Database, niet DataBase :roll: .
Je weet toch wel sIte ik bedoel, dan maakt het geen flikker uit of ik imdb, imdB, IMDB of IMDb type. En als je je daar wel aan stoort: deal with it 8-)

Oh ja en om je voor te zijn:

;

:Z :Z :Z :Z
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Vis »

El Slinco schreef:
Voedselvoorraad schreef:En het is IMDb, met een kleine b: Database, niet DataBase :roll: .
Je weet toch wel sIte ik bedoel, dan maakt het geen flikker uit of ik imdb, imdB, IMDB of IMDb type. En als je je daar wel aan stoort: deal with it 8-)
Als je dan toch moeite doet om hoofdletters te gebruiken aan het begin van een zin, en "IMDB" te typen en dus toch al de shift-toets gebruikt, waarom het dan niet gelijk goed doen.

Zelfde als dat JJ Abrams een dubbelepunt had toe moeten voegen aan de titel om zichzelf en de film niet bij voorbaat al belachelijk te maken.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door GPS »

Vis schreef:
El Slinco schreef:
Voedselvoorraad schreef:En het is IMDb, met een kleine b: Database, niet DataBase :roll: .
Je weet toch wel sIte ik bedoel, dan maakt het geen flikker uit of ik imdb, imdB, IMDB of IMDb type. En als je je daar wel aan stoort: deal with it 8-)
Als je dan toch moeite doet om hoofdletters te gebruiken aan het begin van een zin, en "IMDB" te typen en dus toch al de shift-toets gebruikt, waarom het dan niet gelijk goed doen.

Zelfde als dat JJ Abrams een dubbelepunt had toe moeten voegen aan de titel om zichzelf en de film niet bij voorbaat al belachelijk te maken.
Oké! We maken er iMDB van. en nu niet verder zeuren over punten en komma's jullie twee. Maar over de titel.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Vis »

Forum elder schreef:
Ongebakken lunch schreef:
El Slinco schreef:
Voedselvoorraad schreef:En het is IMDb, met een kleine b: Database, niet DataBase :roll: .
Je weet toch wel sIte ik bedoel, dan maakt het geen flikker uit of ik imdb, imdB, IMDB of IMDb type. En als je je daar wel aan stoort: deal with it 8-)
Als je dan toch moeite doet om hoofdletters te gebruiken aan het begin van een zin, en "IMDB" te typen en dus toch al de shift-toets gebruikt, waarom het dan niet gelijk goed doen.

Zelfde als dat JJ Abrams een dubbelepunt had toe moeten voegen aan de titel om zichzelf en de film niet bij voorbaat al belachelijk te maken.
Oké! We maken er iMDB van. en nu niet verder zeuren over punten en komma's jullie twee. Maar over de titel.
Er valt niks van te maken; het is IMDb, niet IMDB.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door GPS »

Vis schreef:
Forum elder schreef:
Ongebakken lunch schreef:
El Slinco schreef:
Voedselvoorraad schreef:En het is IMDb, met een kleine b: Database, niet DataBase :roll: .
Je weet toch wel sIte ik bedoel, dan maakt het geen flikker uit of ik imdb, imdB, IMDB of IMDb type. En als je je daar wel aan stoort: deal with it 8-)
Als je dan toch moeite doet om hoofdletters te gebruiken aan het begin van een zin, en "IMDB" te typen en dus toch al de shift-toets gebruikt, waarom het dan niet gelijk goed doen.

Zelfde als dat JJ Abrams een dubbelepunt had toe moeten voegen aan de titel om zichzelf en de film niet bij voorbaat al belachelijk te maken.
Oké! We maken er iMDB van. en nu niet verder zeuren over punten en komma's jullie twee. Maar over de titel.
Er valt niks van te maken; het is IMDb, niet IMDB.
Zeikerd. :+
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door The Snob »

Vis schreef:Kan niks vinden op de Paramount-site vooralsnog. Alles lijkt terug te linken naar de ene regel van dit bericht:

http://www.deadline.com/2012/09/paramou ... se-voyage/

Anyway ... ver-schrik-ke-lijk.

Of heel "Star Trek" als franchise gaat nu de darkness in (wat eigenlijk wel toepasselijk is),
of ze gebruiken "Star Trek" als werkwoord, en men gaat star trekken into darkness.

:r
Ik lees Star Trek zeker niet als werkwoord, gewoon een zelfstandig naamwoord. 'Star Trek Into Darkness' als in 'Journey Into Darkness' of 'A Star Trek Into Darkness'... Weet niet of hij voor jou beter wordt als je het op die manier leest..?
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Vis »

Schnob schreef:
Fish schreef:Anyway ... ver-schrik-ke-lijk.

Of heel "Star Trek" als franchise gaat nu de darkness in (wat eigenlijk wel toepasselijk is),
of ze gebruiken "Star Trek" als werkwoord, en men gaat star trekken into darkness.

:r
Ik lees Star Trek zeker niet als werkwoord, gewoon een zelfstandig naamwoord. 'Star Trek Into Darkness' als in 'Journey Into Darkness' of 'A Star Trek Into Darkness'... Weet niet of hij voor jou beter wordt als je het op die manier leest..?
Ik kan 't niet op die manier lezen, want grammaticaal gezien staat dat er niet. Als ze willen dat ik het zo lees moeten ze er "a" voorzetten. Dus ik zou niet weten hoe ik 't anders moet zien dan "Star Trek" als werkwoord (star trek de duisternis in; (sterren)reis de duisternis in), of als algemene naam voor de gehele franchise ("de franchise "Star Trek" de duisternis in"; "Piet de ruimte in"; "Woefie het asiel in").
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door The Snob »

Vis schreef:
Schnob schreef:
Fish schreef:Anyway ... ver-schrik-ke-lijk.

Of heel "Star Trek" als franchise gaat nu de darkness in (wat eigenlijk wel toepasselijk is),
of ze gebruiken "Star Trek" als werkwoord, en men gaat star trekken into darkness.

:r
Ik lees Star Trek zeker niet als werkwoord, gewoon een zelfstandig naamwoord. 'Star Trek Into Darkness' als in 'Journey Into Darkness' of 'A Star Trek Into Darkness'... Weet niet of hij voor jou beter wordt als je het op die manier leest..?
Ik kan 't niet op die manier lezen, want grammaticaal gezien staat dat er niet. Als ze willen dat ik het zo lees moeten ze er "a" voorzetten. Dus ik zou niet weten hoe ik 't anders moet zien dan "Star Trek" als werkwoord (star trek de duisternis in; (sterren)reis de duisternis in), of als algemene naam voor de gehele franchise ("de franchise "Star Trek" de duisternis in"; "Piet de ruimte in"; "Woefie het asiel in").
Dit wordt waarschijnlijk weer een discussie (als je het al zo kunt noemen) die nergens over gaat of dat we uiteindelijk precies hetzelfde bedoelen, maar grammaticaal kun je Star Trek hier natuurlijk wel als zelfs. naamwoord lezen... Hoe lees jij een titel als 'Journey to the Centre Of the Earth' dan..? Ik neem aan toch als 'Reis (als in DE reis) naar het binnenste van de aarde', en niet 'Reizen naar het binnenste van de aarde' of als gebiedende wijs (wat helemaal onlogisch is). Hoe lees jij 'Sacrifice Of Angels' dan..? Toch als 'Offer van de Engelen' als in Het Offer.

Een lidwoord hoeft echt niet voor een zelfst. nw te staan om persee een zelfs. nw te zijn. 'Seven Years In Tibet'... Of moet daar dan persee staan 'THE Seven Years In Tibet', anders is Years een werkwoord en geen zelfst. nw...?? 'Storms In Africa'... Niet goed, want er moet persee staan 'THE Storms in Africa'..? Come on, ook een vis weet dat dit nonsens is. :*)

Ik zie Star Trek Into Darkness echt als 'Sterrenreis (als in De Sterrenreis) in de duisternis'. Het ligt eraan hoe je het leest, maar om te stellen dat je het grammaticaal *niet* kunt lezen als zelfst. nw., dat gaat me te ver, en is gewoon niet zo.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door The Silencer »

El Viserino schreef:
El Slinco schreef:
Voedselvoorraad schreef:En het is IMDb, met een kleine b: Database, niet DataBase :roll: .
Je weet toch wel sIte ik bedoel, dan maakt het geen flikker uit of ik imdb, imdB, IMDB of IMDb type. En als je je daar wel aan stoort: deal with it 8-)
Als je dan toch moeite doet om hoofdletters te gebruiken aan het begin van een zin, en "IMDB" te typen en dus toch al de shift-toets gebruikt, waarom het dan niet gelijk goed doen.

Zelfde als dat JJ Abrams een dubbelepunt had toe moeten voegen aan de titel om zichzelf en de film niet bij voorbaat al belachelijk te maken.
They see me sawin', they hatin'

:Z :Z :Z zaagzaag
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Vis »

Snobbermans schreef:Come on, ook een vis weet dat dit nonsens is. :*)
Het spijt me om toch weer de geschiedenis erbij te halen, want de manier waarop jij discussies voert is zo absurd.

In dit hele verhaal is alleen "Journey to the Centre Of the Earth" een goede vergelijking. Maar daar laat je het niet bij, je gaat nu weer een extreme weg in, helemaal zelf, door dingen als "Sacrifice Of", "Seven Years" en "Storms In" erbij te halen, maar net te doen alsof ik dat deed, om vervolgens te melden hoe stom dat is. In al deze gevallen is het namelijk helemaal niet als werkwoord te gebruiken, dus totaal niet relevant in deze discussie.

En laat "Journey to the Centre Of the Earth" nou oorspronkelijk "A Journey to the Centre of the Earth" heten. Er staat "A" voor om ambiguïteit te voorkomen. Goh, waarom zou taal nou toch zo belangrijk zijn, Silencer.

Maar goed, bij "Journey to the Centre Of the Earth" (zonder "A") heb je inderdaad een punt. Ik denk dat het verschil hier is dat "journey" over 't algemeen altijd gelijk wordt gesteld aan een reis, en "a" impliciet is bij zo'n titel (in dit geval omdat het oorspronkelijk ook ervoor stond, en je dus weet dat het geen instructiehandboek is). Maar het zou net zo goed anders gelezen kunnen worden.

Bij Star Trek heb ik dat zelf in ieder geval totaal niet. "Star Trek" betekent voor mij de franchise, niet een sterrenreis. Als het een zelfstandig naamwoord zou zijn dan heb je 't ook over "star trek", of aan 't begin van de zin "Star trek", niet de eigennaam "Star Trek" (nou helpt die hoofdletterconventie bij filmtitels ook niet bepaald). Alle benamingen tot nu toe suggereren in ieder geval dat 't niet over een willekeurige "star trek" gaat, maar om "Star Trek", de franchise. "Star Trek: The Original Series", "Star Trek: The Motion Picture", etc. Dit gaat allemaal om "Star Trek" de franchise als geheel; er wordt niet bedoeld "een willekeurige sterrenreis: de originele serie".

Dus nu ineens "Star Trek Into Darkness" moeten lezen als "A random (star )trek into darkness" vind ik erg vreemd.
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door The Snob »

Jij begon zelf met: Ik kan 't niet op die manier lezen, want grammaticaal gezien staat dat er niet. Dit vind *ik* weer extreem, omdat het gewoonweg niet zo is, het is een de wijze waarop je het kunt interpreteren. Ik heb dan het gevoel dat je me indirect 'dom' noemt (ook nadat ik zei dat ik bv. Bones goed vind), en dat ik dan extremen er bij *moet* halen om je te overtuigen. Je eindigt nu met: Dus nu ineens "Star Trek Into Darkness" moeten lezen als "A random (star )trek into darkness" vind ik erg vreemd. Je gaat van 'grammaticaal incorrect' naar 'vreemd'; voor mij is dat weer verwarrend, daarom lullen we langs elkaar heen en storen we ons aan elkaars manier van discussiëren, maar toch denk ik dat wij in de basis wel boeiende discussies zouden kunnen houden.

Ik denk dat iedereen Star Trek als merknaam is gaan zien, als een begrip die de franchise aanduidt. En dat juist nu de woorden ST als zelfst. nw. in een context worden geplaatst, vind ik inderdaad erg bevreemdend, maar tegelijk ook *juist* heel origineel en geniaal.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Vis »

Snob schreef:Jij begon zelf met: Ik kan 't niet op die manier lezen, want grammaticaal gezien staat dat er niet. Dit vind *ik* weer extreem, omdat het gewoonweg niet zo is, het is een de wijze waarop je het kunt interpreteren.
Zucht; je knipt nu de context weg. Die mag je zelf teruglezen. Ik zeg niet dat het incorrect is, ik zeg dat er grammaticaal gezien niet staat dat het gelezen moet worden als "A Star Trek". Het kan inderdaad op meerdere manieren gelezen worden, en dat is nu het hele punt. Als er "A Star Trek" staat, betekent het "Een sterrenreis". Dat staat er niet, en werkt dus ontzettend verwarrend, zeker bij de eigennaam "Star Trek", iets wat in alle titels nog nooit als "star trek" is gebruikt. Daarom zeg ik: als ze willen dat ik het zo lees, moeten ze dat duidelijk maken door er "A" voor te zetten.
Snob schreef:Ik heb dan het gevoel dat je me indirect 'dom' noemt (ook nadat ik zei dat ik bv. Bones goed vind),
Wat hadden we nu afgesproken over denken wat iemand bedoelt? And what happens in The Mess Hall, stays in The Mess Hall.
Snob schreef:en dat ik dan extremen er bij *moet* halen om je te overtuigen.
Je moet net doen alsof ik iets totaal anders zei om dat belachelijk te kunnen maken, en dat zou mij moeten overtuigen?
Snob schreef:Je eindigt nu met: Dus nu ineens "Star Trek Into Darkness" moeten lezen als "A random (star )trek into darkness" vind ik erg vreemd. Je gaat van 'grammaticaal incorrect' naar 'vreemd'; voor mij is dat weer verwarrend
Ik zeg dus nergens dat het incorrect is; en geef enkel aan dat als ik 't op een van de mogelijke manieren zou lezen, ik dat vreemd vind vanwege de genoemde redenen.
Snob schreef:daarom lullen we langs elkaar heen en storen we ons aan elkaars manier van discussiëren, maar toch denk ik dat wij in de basis wel boeiende discussies zouden kunnen houden.
Je moet gewoon stoppen met denken wat mensen bedoelen, en hun woorden omdraaien om een punt te (kunnen) maken.
Snob schreef:Ik denk dat iedereen Star Trek als merknaam is gaan zien, als een begrip die de franchise aanduidt. En dat juist nu de woorden ST als zelfst. nw. in een context worden geplaatst, vind ik inderdaad erg bevreemdend, maar tegelijk ook *juist* heel origineel en geniaal.
Denk niet dat men het voor Star Trek ooit had over het maken van een "star trek". En dit is nog altijd een interpretatie van de titel. Wie weet heeft JJ Abrams het er nog eens over, of komt er uitleg over op de commentary track.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Guess who? »

Is de titel niet gewoon:

Star Trek
Into Darkness


Puur om de : te voorkomen in de titel (mooier). Alleen als je het dan gewoon opschrijft, zou de : er wel bij moeten om de juiste bedoeling neer te zetten.

We zullen het zien op de poster.
Plaats reactie