Het grote spoiler topic

Seeking imaginative new worlds and new civilizations

Moderator: Trekscaper

Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Het grote spoiler topic

Bericht door Trekscaper »

Afbeelding

Vanaf maandag 25 september is Star Trek: Discovery wekelijks op Netflix te zien.

In dit topic kunnen de afleveringen besproken worden. Spoilers zijn dan ook geoorloofd.

Bedenk dus goed na voordat je dit topic bezoekt!

We zijn benieuwd naar ieders meningen.

Positieve maar ook negatieve reacties zijn welkom, zolang je maar respect voor elkaar hebt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Nemesis »

Ik heb gisteren beide delen bekeken en kan nou niet zeggen dat het ik een geweldig succes vond.

We komen er achter wat de connectie is tussen Burnham en Sarek, die wil ik nog wel accepteren.
Echter het gedrag van Burnham is dat van een klein kind tijdens de hele show. Ik vind het tot op heden een slecht geschreven karakter, wat gedrag vertoond dat raar is:
  • [x]de Fly-by... nee ik land er gewoon op
    [x]Het doordrukken van je mening
    [x]er is maar één goede oplossing
    [x]De captain aanvallen
    [x]neerschieten van de klingon
Bovenstaande is minder vreemd bij een andere rang, maar ze is al minimaal 7 jaar commander / number one. ga ik vanuit. Dit gedrag slaat als mens of vulcan helemaal nergens op. Ik heb ook nog niet echt sympathie voor haar karakter.

De captain vond ik een stuk beter uitgewerkt, al is ze wat slapjes.
Saru vind ik wel grappig, maar is eigenlijk geen goed karakter. Volgt orders niet op en laat zich leiden door angst. Lijkt me nou niet de goede kwaliteiten van een Starfleet Officer.

Aanvullend, ik vond de afleveringen erg kort 43 minuten en 39 minuten beide een intro, en de 39 minuten had zelfs nog een stuk herhaling. Je komt eerder op iets meer dan een uur uit, zo kan ik het ook 2 afleveringen noemen. Ik hoop dat de rest wat langer duurt.

De intro, werd er nou niet echt warm van. De muziek past totaal niet bij de beelden. Vooral het begin is de muziek te stil en komt pas later op gang. Het tekenen is niet bepaald het meest geweldige en de muziek heeft geen "refrein". Er zit dus geen melodie in zoals ander ST-series die hebben. Het is geen slechte muziek, misschien moet ik het nog beter leren waarderen.

Het ziet er allemaal gelikt uit. Ik ben blij dat er veel geleend is vanuit de Abrahamverse qua style. Het warp is mooi, de brug is mooi, lensflare was niet irritant. Wat ik minder vond was de snelheid van de battles. Het was praktisch niet te volgen, het ging heel snel en je zag niet wat er nu precies gebeurde. Het was nog moeilijk het verschil te zien tussen klingon en Starfleet. Ditzelfde had ik ook met het gevecht aan boord van het klingon schip. Het ging allemaal zo snel. Verder heb ik over de weergave niet veel te klagen, al straalt het niet echt iets positiefs uit.

Het meest debiele was wel de discussie tussen Burnham en de computer toen ze in de cel zat. Alsof een mens meer logica/slimheid bevat dan een computer, zo komt het nu over. Het was wel leuk, maar sloeg nergens op.

De klingons vond ik leuk, dat ze er anders uitzien, maakt me niet zoveel uit. Dat gebeurt zoveel. Ze zijn ook meerdere malen veranderd en kale klingons hebben we vaker gezien. Tussen TOS en TNG gingen ze ook helemaal over de kop. Het in Klingon praten was ook wel leuk, maar ze klinken wel incl. make-up en alle belemmering een beetje alsof ze niet echt snel zijn.

Er wordt gesproken dat dit eigenlijk geen pilot is, maar een prequel, om de karakters te leren kennen. Ik ben benieuwd wat er verder komt, maar heel geweldig vond ik het tot op heden niet. Misschien ga ik het meer waarderen als ik het nog een keer kijk.
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Trekscaper »

Was het een perfecte pilot? Nee, maar dat waren de pilots van de andere series ook niet.

Het gedrag van Burnham was soms eigenaardig te noemen, wat te verklaren was doordat ze haar hele leven als Vulcan was opgevoed. Maar wat we ook niet moeten vergeten was dat ze wel gelijk had. Haar motivatie om de captain aan te vallen, vond ik ook wat vreemd.

De intro vind ik juist wel erg goed en anno 2017. Montage van een schip dat vliegt door de ruimte is meer jaren '90. Misschien dat The Orville beter geschikt is voor de mensen die dit verwachten.

In de 2e aflevering vroeg ik me steeds af: waar is de Discovery? Ik was ook enigzins teleurgesteld dat we hiervoor moeten wachten tot aflevering 3.

De dood van Captain Georgiou was een weggevertje, aangezien ze in de intro als "special guest star" stond genoemd. Meer verrassend was het afkillen van de Klingon leider T'Kuvma.
Ocampa
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:59

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Ocampa »

Ik deel de kritiek van Nemesis op Burnham en Saru. Ik had precies hetzelfde idee toen ik zat te kijken.

Burnham is al 7 jaar second in command, heeft nota bene de rang van commander dus heeft al flink carriere gemaakt maar wordt hier nu weg gezet als iemand die zeer impulsief handelt en het allemaal nog een beetje moet leren hoe het werkt. Beetje ongeloofwaardig, maar wel natuurlijk een mooie gelegenheid voor de schrijvers van de serie om haar te kunnen laten ontwikkelen.

En hetzelfde geldt voor Saru. Hij is een bange schijterd, hoe kan zo iemand functioneren als Starfleet officer? Op de academie zou hij het al nooit redden, laat staan als officier.
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Trekscaper »

Trailer voor aflevering 3 + opkomende afleveringen:


http://www.youtube.com/watch?v=9tKUDJKnxto
Ocampa
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:59

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Ocampa »

Ocampa schreef: Burnham is al 7 jaar second in command, heeft nota bene de rang van commander dus heeft al flink carriere gemaak
Ik zeg dit wel, maar in een flashback zien we dat 7 jaar geleden Michael aan boord kwam. Eerder al werd er gezegd dat ze nu 7 jaar de 1e officier is van Captain Georgiou. Blijkbaar is ze dus gelijk van niks naar 1e offcier gegaan? Raar.
Gebruikersavatar
Voyager
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:13
Locatie: Mijn Mokums Paradijs: Amsterdam

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Voyager »

Goed begin zeker. Sterk verhaal met daarin al een paar gewaagde keuzes in het plot, met name dan de strijd tussen Starfleet-idealen en de praktijk die soms anders uitpakt. Moet alleen nog wennen aan de nieuwe Klingons (hoop dat we daar nog een verklaring voor krijgen?) en ergens vind ik het jammer dat ze alleen maar een overkoepelend verhaal vertellen ipv losse afleveringen, maar misschien is dat gewoon meegaan met de trend. Ben benieuwd naar de rest iig.
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Trekscaper »

Eindelijk zagen we in de derde aflevering de Discovery. En dit stelde niet teleur. Op het einde van de aflevering had je toch nog aantal vragen die waarschijnlijk in de rest van het seizoen beantwoord worden. Vragen zoals: is de Discovery een Section31 schip? Welke agenda heeft Captain Lorca? Wat bewaard hij allemaal in zijn geheime kamer?
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door The Silencer »

Waarom wordt Bobby (ik weet dat ze maar Michael heet, maar om een of andere reden blijft de naam Bobby kleven) eigenlijk door iedereen als de veroorzaker van de oorlog gezien? Uiteindelijk schoten de Klingons eerst. Of wordt haar verweten dat ze tegen haar eigen plan in T'kuvma heeft omgelegd in plaats van hem gevangen te nemen?
Gebruikersavatar
Vash
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 684
Lid geworden op: 12 apr 2003, 22:48
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Vash »

Ik vond juist die scene met de computer in de pilot heel aardig. Oké, misschien is het niet 100% geloofwaardig, maar het onderstreept haar Vulcanopvoeding heel goed. Ik vond het bypassen van de captain wel heel raar. Daar kon ik me niets bij voorstellen, ook al denk je dat je gelijk hebt.

Ik was wel gepakt door Michael haar karakter en vindt je serie veelbelovend.

Alleen jammer dat de captain dood moest, ik vond haar super.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door R2D2 »

ze moesten in korte tijd Michael naar een positie van gezagsondermijning brengen
slecht scriptschrijversschap, maar wel logisch
zeker gezien tekort aan tijd voor expositie
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Trekscaper »

Ondanks dat de oorlog met de Klingons centraal staat in Discovery is er gelukkig ook ruimte voor het ontdekken van nieuwe aliens en het begrijpen daarvan. In de vierde aflevering leert Burnham hoe de "spore" aandrijving werkt met behulp van een nieuwe alienras.
Verder leren we ook dat Captain Georgiou is opgegeten door de Klingons (!) en zien we een missiebewuste Captain Lorca. Moet zeggen dat Jason Isaacs hem toch goed neerzet. Verder blijven de special effects en de productiewaarde van Discovery me nog steeds verbazen in positieve zin. Op naar aflevering 5 waar Captain Lorca gevangen wordt door de Klingons.
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Trekscaper »

Aflevering vijf:
- Achtergrond van Captain Lorca uitgelegd (hoe kan hij nu nog Captain zijn?)
- De Federatie gevangene van de Klingons (is dit Voq in menselijke gedaante als spion?)
- We horen het woordje "fuck" voor de eerste keer in Star Trek.
- Ontsnapping was goed gedaan, ook de space battle die erop volgde.
Gebruikersavatar
Daenelia
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09:47

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Daenelia »

Tot nu toe alle afleveringen gezien en ik ben er wel blij mee. Ja, hier en daar rammelt het een beetje. Maar de eerste aflevering van TNG was ook .. eh... karton. En daar heb ik toch 7 jaar van kunnen genieten.

Dit is een spoiler topic dus ... Toen Harry Mudd verscheen en zich ook meteen bekend maakte, achteraf dachten we dat het misschien leuker was geweest als hij pas als Harry Mudd bekend was gemaakt toen Lorca en de andere gevangene ontsnapten. Maar nitpicking: het was leuk en de acteur deed zijn best. Ik zag Harry er wel in.

Saru is geweldig. Echt een personage dat enorm kan groeien. Op naar de volgende aflevering.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Blind Guardian »

Ik vraag me af hoe zie die 'sporenwarpdrive' of hoe je dat moet noemen , canon gaan inbrengen , aangezien in vervolg series nooit over gepraat word , gaat het hoekje 'geheimdossier' in.

Dat de Klingons er echt 'alien' uit zien kan ik eigenlijk best wel leven immer we leven in een ander tijdperk dan science fiction uit de jaren zestig , tachtig of negentig en zelfs begin deze eeuw , dat Harry , Harry Fenton Mudd is , was wel leuk , maar enigzins toen ze het zeiden was ik niet verbaasd , die kop kwam me heel erg bekend voor op een of andere manier , doch hij me bijna deed denken aan de oude Luke Skywalker met twee armen dan. :lachhuil:
Gebruikersavatar
Daenelia
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09:47

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Daenelia »

Ah, maar dat is juist het leuke! Dat die sporen-drive niet bekend is bij ons als fans wil nog niet zeggen dat het nooit bestaan heeft. Misschien gaat er wel zoiets gigantisch mis met die drive dat Starfleet de technologie 'begraaft'. We hebben al gezien dat het geen super-oplossing is, op de manier waarop ze het nu gebruiken. Er zitten grove nadelen aan.

Ik zie nu wel in dat het voordeel van 'prequel' series is dat je kan laten zien dat Starfleet en de Federation niet spontaan een idealistische organisatie was, zoals we die gepresenteerd kregen in TNG bijvoorbeeld.

Denk maar aan Riker die steeds opschepte over 'No, we don't use currency anymore. No, we don't kill animals for food anymore. Nope, we're superior to all you other aliens that do things we did centuries ago...'

Ik verwacht dan ook van Discovery die bumpy road. Dat er fouten worden gemaakt, en dat er van geleerd wordt.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Nemesis »

Ik heb ondertussen ook wat meer gezien. Ik blijf bij mij mening dat Saru geen geschikte Starfleet officer is, al helemaal niet als first officer. Veel te onzeker en vooringenomen voor zijn functie.

Het ziet er verder allemaal heel mooi uit, daar valt niet zoveel van te zeggen. Alleen ik vond de aanval met de klingons niet helemaal geweldig. Ik ben alleen benieuwd waar het verhaal naar toe gaat. Het gaat over die spore drive, af en toe stukje klingon war. Er is wat mij betreft erg veel aandacht voor interne verhoudingen. Verder vind ik het ook vreemd dat er zo weinig ander starfleet wordt getoond in een oorlog.

Het is afwachten m.b.t. Voq, mirror universe.. en misschien wel Section31.. als je alle roddels mag geloven :)

Morgen maar weer kijken :)
Gebruikersavatar
Daenelia
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09:47

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Daenelia »

De meest interessante personages zijn vaak die met een flinke character flaw. Dat Saru misschien veel geschikter was als pencil pusher, ergens veilig aan een bureau, dat maakt hem juist wel interessant voor mij. Er zijn wel meer mensen die niet op de juiste plek zitten binnen een organisatie IRL. En soms valt het kwaryje voor hen ook ineens.

Hij komt op mij ook niet als onzeker over. Wel vooringenomen. Maar Kira was bijvoorbeeld een echte hothead; Riker was wel erg volgzaam en Spock... Spock toonde geen emoties. Je zal zo'n baas hebben... :P En als-ie ze dan wel toonde, dan was het ook meteen extreem. En Chakotay was alleen op zijn best in de pilot: toen hij nog Boze Chakotay was. Verder was hij bord-karton.

Discovery lijkt meer dan andere ST series een echt doorlopend verhaal met een story arch. Maar het mag wel wat meer vlees hebben. En ik denk dat dat wel komt met de tijd.
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Trekscaper »

Er zijn speculaties dat Captain Lorca misschien wel uit de mirror universum komt. Zeker na de opmerking van admiraal Cornwell dat hij totaal andere persoon is. Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Daenelia
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09:47

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Daenelia »

Dat lijkt me een te simpele oplossing. Ik denk dat het 'gewoon' ptss is.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Blind Guardian »

Meh ... Zo'n klingon gevangenis kan ook wel iets met je doen hoor :lachhuil:
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Trekscaper »

Aflevering 7 voelde door de "Time Loop" aan als een klassieke Star Trek aflevering. Mudd was erg goed neergezet door Rainn Wilson, die hem met donkere humor speelde. Met name de scene waarin hij Captain Lorca over en over vermoordde was koelbloedig. Alleen de hip hop bee gees muziek voelde wat cheesy aan.
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Trekscaper »

Prima mid season finale, makkelijk de beste aflevering tot nu toe. En een nieuwe mysterie: manipuleerde Captain Lorca de coordinaten vlak voor de jump, zodat ze in de alternatieve (mirror) universum terecht kwamen?

8 januari is het vervolg!
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Trekscaper »

Star Trek Discovery keerde terug in 2018 met een sterke aflevering waarin 2 fan theorieën werden bevestigd: Discovery is gejumped in de mirror mirror universum en Tyler is de Klingon Voq. Helaas was Doctor Culber hier het slachtoffer van.

Daarnaast was het leuk om te zien hoe de crew zich aanpaste aan de mirror universum.
Gebruikersavatar
Daenelia
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09:47

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Daenelia »

We hebben meteen The Tholian Web nog eens gekeken. En vanavond het eerste deel van de Enterprise afleveringen over de Defiant. Best wel fan-service om die Discovery episode zo in te pakken in wat we al weten. En ons dan te verleiden met wat we nog niet weten...

Ik mis de dokter nu al. Was toch wel een soort van Tasha-moment.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Blind Guardian »

Niet verbaasd dat ze in het spiegel universum zijn :Y)
Gebruikersavatar
Daenelia
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09:47

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Daenelia »

Jeetje! Wat een aflevering! Waarom glimlachte Lorca so raadselachtig in de laatste scene?? Waarom moet ik nu een week wachten??? Ik ben dit niet meer gewend!
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Trekscaper »

Daenelia schreef:Jeetje! Wat een aflevering! Waarom glimlachte Lorca so raadselachtig in de laatste scene?? Waarom moet ik nu een week wachten??? Ik ben dit niet meer gewend!
Het was inderdaad een goede aflevering weer. Leuk om te zien dat de look van de Andorians niet veel veranderd is. De grote onthulling over Tyler/Voq stelde niet teleur en zou Lorca toch van de Mirror universum zijn?
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door Trekscaper »

Trekscaper schreef:Er zijn speculaties dat Captain Lorca misschien wel uit de mirror universum komt. Zeker na de opmerking van admiraal Cornwell dat hij totaal andere persoon is. Wat denken jullie?
En het antwoord op deze vraag werd in aflevering 12 onthuld :)
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Het grote spoiler topic

Bericht door R2D2 »

wat ik wel een verontrustend gegeven vind,
is dat ik geen drang meer heb om eea zo snel mogelijk te kijken
ben ik ST-moet of Discovery-moe?
Plaats reactie