Eindelijk ................. maar ik heb toch nog 2 vragen

Sisko, Kira, Odo... door het wormhole.

Moderator: Dark*staR

Namoh
Ensign
Ensign
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 aug 2005, 11:26

Eindelijk ................. maar ik heb toch nog 2 vragen

Bericht door Namoh »

Het heeft een paar maanden geduurd, maar gisteren eindelijk de laatste delen van Star Trek Deep Space 9 gekeken. :)

Nu heb ik nog 2 vragen:
1. Wat heeft Odo tegen de vrouwelijke vormwisselaar "gezegd"/overgedragen, waardoor ze opeens 180graden omdraaide en de oorlog beeindigde?

2. Waarom wordt DS9 zo de hemel ingeprezen en Voyager de grond in geboord op deze site? :? DS9 is/was een goede serie misschien zelfs de beste Star Trek serie van allemaal, maar het verschil met Voyager (en TNG) vind ik niet super groot. Maar ik als leek zal het wel niet begrijpen.

Nou nu nog 4 seizoenen Enterprise kijken en ik heb ze allemaal gehad!! :o
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

1. Dan moet je nog maar een keer kijken want schijnbaar is je waarnemingsvermogen niet zo heel groot

2. Zie 1. Daarbij begin je over Voy en haal je er dan Tng bij. Er wordt hier zelden gezegd dat Ds9 zo heel veel 'beter' is dan Tng, wel anders. Dus waar wil je het nu over hebben? Over Voy of over Tng? Of weet je het zelf eigenlijk niet...
Namoh
Ensign
Ensign
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 aug 2005, 11:26

Bericht door Namoh »

1. Klopt mijn waarnemingsvermogen is erg gering. :{
Het enige wat ik heb gezien is dat Odo vraagt of Kira hem vertrouwt, linked met de zieke vrouwelijke vormwisselaar, die daardoor geneest en dan zonder enige uitleg de troepen laat terugtrekken en zich overgeeft.
Daarvoor had ze nog gezegd dat ze ook al zou ze worden genezen niet de opdracht zou geven om de troepen te laten terugtrekken. Als ze het heeft gedaan omdat Odo terugkeert naar zijn eigen volk, dan had Odo dat veel eerder moeten aangeven als mogelijkheid om de oorlog te beeindigen en zo miljoenen (miljarden?) levens te redden/besparen.

2.Ik heb vaak genoeg gelezen (posten doe ik niet zoveel) dat als er een positieve post werd gemaakt over Voyager er meteen werd gereageerd dat Voyager niks voorsteld en dat het in het niets valt bij DS9. TNG heb ik erbij gezet omdat ik zelf alle series goed vind, en er niet één veel beter vind dan de anderen. Maar misschien heb ik het allemaal wel niet goed gelezen, aangezien mijn waarnemingsvermogen niet zo goed is. :S
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Sorry en ik dacht dat je Gul_Evek was....:(

Spijt me oprecht maar komt omdat je de ava die je vroeger naast je naam had niet meer hebt en ik nooit meer naar namen kijken alleen naar ava's en rangen...en euhm...Gul_Evek was irri en heeft ook geen ava (en dit had een semi serieuze vraag van zijn/haar kant kunnen zijn).

Vraag 1: Odo geneest ze omdat hij zelf niet ziek is. Doordat hij daarvoor met haar samen moet gaan krijgt zij ook alle positieve ideeen van mensen van zijn kant over zich. Ze slaat dus daadwerkelijk om omdat ze nu voor het eerst ziet wat Odo al die jaren bedoelt heeft en waarom hij niet teruggekomen is. Is een mooie scene trouwens.

Vraag 2: als het om TNG gaat is ds9 naar mijn mening (let op dit is die van mij ;) ) dus niet heel veel beter, wel anders. Als het om Voy gaat, en dan vooral Voy na seizoen vier, wel. Waarom? Omdat voy zichzelf tegenspreekt en iedere keer hetzelfde verhaaltje aan het herhalen is, iets was ds9 en tng niet doen. Maar voor die vergelijking moet je tng er ook al bijnemen en dat is eigenlijk een hele andere discussie ;)

En nogmaals, sorry, ik wilde niet zo bot doen.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

captain crash schreef:Sorry en ik dacht dat je Gul_Evek was....:(

Spijt me oprecht maar komt omdat je de ava die je vroeger naast je naam had niet meer hebt en ik nooit meer naar namen kijken alleen naar ava's en rangen...en euhm...Gul_Evek was irri en heeft ook geen ava (en dit had een semi serieuze vraag van zijn/haar kant kunnen zijn).
gul evek heeft zo'n vaga cardassian als avatar op t moment :)

er zijn op dit forum veel mensen die meer de verhaalstijl zoals in DS9 (een doorlopende rode draad enzo) waarderen, maar dat betekent niet meteen dat ze een andere serie (zoals TNG) meteen slecht vinden. VOY is een ander geval inderdaad, aangezien ze daar voornamelijk bezig zijn met 13-in-een-dozijn verhaaltjes en (slechte) remakes van TNG eps. :)
Namoh
Ensign
Ensign
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 aug 2005, 11:26

Bericht door Namoh »

Zie PM.
Geen probleem, even goede vrienden. :)

1. Maar dat begrijp ik dus niet. Odo heeft al eerder met haar gelinked, Odo is al een keer eerder in het Grote Verband geweest, maar dat heeft de Dominion ook niet weerhouden om de oorlog te beginnen, terwijl Odo toen ook alle positieve ideeen over mensen had. Sinds de laatste keer dat ze gelinked hebben zal dat toch niet zo drastisch zijn veranderd dat ze nu opeens de oorlog daardoor beeindigt??

2. Wat betreft hebben we een andere insteek. Voyager zal zich best tegenspreken, maar ik trek me daar niet zoveel van aan (ik sta d'r niet zo bij stil), zolang er niet iets 180graden tegenovergesteld wordt beweerd van iets wat een aflevering eerder is beweerd. Maar je hebt gelijk het is eigenlijk een andere discussie die hier niet gevoerd hoeft te worden.

Maakt niet uit.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Bij die eerste keer linken in seizoen vier/vijf als ik het goed heb was de insteek om Odo te straffen voor de misdaden die hij begaan had tegen andere Changelings. Daarbij was zijn relatie met de mensen (lees: Kira) nog lang niet zover als in seizoen zeven. Bij het linken in the great link brengt hij het virus al over, hij wordt zelf ook ziek. In seizoen zeven linkt hij met haar om haar te genezen nadat de mensen hem hebben genezen. Hiermee alleen al laat hij zien dat ze niet zo slecht zijn.

Trouwens, in What you leave behind wordt volgens mij ook gesteld dat het proces waarbij de changelings de mensen gaan accepteren nog ver verwijderd is. Ze moeten echter wel vrede sluiten omdat dit de enige manier is weer naar het Gamma Qudrant te komen en de hele great link te genezen. Het is dus ook nog maar de vraag of dit op lange termijn tot vrede lijdt.
Namoh
Ensign
Ensign
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 aug 2005, 11:26

Bericht door Namoh »

In seizoen 4/5 was de insteek om Odo te straffen, maar toen hebben ze ook zijn gevoelens/vertrouwen voor de mensen ondervonden.
Hij linked met de vrouwelijke vormwisselaar om haar te genezen en hiermee te laten zien dat de mensen niet slecht zijn, omdat ze hem hebben genezen .................... maar ze zal dan ook weten door hun connectie dat diezelfde mensen hun geinfecteerd hebben met dat dodelijke virus. En als de relatie van Odo met Kira de reden is dat ze Odo nu wel geloofd dat mensen niet allemaal slecht zijn, vind ik een beetje ongeloofwaardig ............. dit gevoel is dan dus gebaseerd op 1 persoon en niet op de 1000-en die Odo voor Kira heeft leren kennen??

Dus de eigenlijke reden dat ze de oorlog heeft gestopt is omdat ze d'r volk wilde redden. Dus over 5 jaar komen ze vrolijk weer terug met een compleet nieuwe troepenmacht......

Kira/Garak hadden gewoon die vrouwelijke vormwisselaar moeten doden, Odo had zich moeten voordoen als de vrouwelijke vormwisselaar en de oorlog moeten stoppen, en daarna had de Federatie de aanmaak van Jem Hadar soldaten moeten beperken om een toekomstige oorlog te voorkomen.
Gebruikersavatar
johan_d_paul
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 89
Lid geworden op: 16 jan 2006, 20:50
Locatie: h.i.ambacht

Bericht door johan_d_paul »

ik denk dat odo ook heeft gezegd dat hij de link zou genezen en dat dat ook veel heeft meegespeeld
Gebruikersavatar
johnny sisko
Commander
Commander
Berichten: 1220
Lid geworden op: 25 jan 2005, 23:06
Locatie: Het altijd gezellige Veghel!!!!!!!!!!!!!!

Bericht door johnny sisko »

Dat heeft wel de doorslag gegeven ja
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Maar ik geloof niet dat het Dominion helemaal in vrede is volgens mij is het gewoon een ieder zijn eigen kwadraat iets geworden
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

afspreken om niet op elkaar te schieten ==> vrede ;)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Ja dat snap ik.
Maar ik bedoel voor de feds is GQ not to go en voor de Dominion is t Aq not to go ;)
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Bericht door Paulstartrek »

Raynor's Revenge schreef:afspreken om niet op elkaar te schieten ==> vrede ;)
Dat is toch gewoon een staakt het vuren verdrag? Dat is imo nog een lange weg verwijdert naar vrede.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Er is wel een vredes verdrag getekend maar de precieze inhoud is onbekendt
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

Paulstartrek schreef:
Raynor's Revenge schreef:afspreken om niet op elkaar te schieten ==> vrede ;)
Dat is toch gewoon een staakt het vuren verdrag? Dat is imo nog een lange weg verwijdert naar vrede.
volgens mij was het meer dan een staakt het vuren, aangezien dat van tijdelijke aard is, toch?
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Bericht door Paulstartrek »

Ehm, ik moet bekennen dat het even geleden is dat ik ds9 heb gezien, dus ik fold mij uit deze discussie
Gebruikersavatar
johan_d_paul
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 89
Lid geworden op: 16 jan 2006, 20:50
Locatie: h.i.ambacht

Bericht door johan_d_paul »

in inserruction wordt er door picard aant begin nog gesproken over dat alle diplomaten nog bezig zijn met dominion overleg waardoor hun het andere diplomatieke werk maar moeten doen
Gebruikersavatar
USS Enterprise
Commander
Commander
Berichten: 1204
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:37

Bericht door USS Enterprise »

Ja maar Insurrection speelt zich halverwege sz 7 van ds9 af
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Bericht door Punisher »

Paulstartrek schreef:
Raynor's Revenge schreef:afspreken om niet op elkaar te schieten ==> vrede ;)
Dat is toch gewoon een staakt het vuren verdrag? Dat is imo nog een lange weg verwijdert naar vrede.
Je verwacht dat twee partijen die net een lange, bloedige oorlog met elkaar gevoerd hebben opeens dikke vrienden worden?
Gebruikersavatar
johnny sisko
Commander
Commander
Berichten: 1220
Lid geworden op: 25 jan 2005, 23:06
Locatie: Het altijd gezellige Veghel!!!!!!!!!!!!!!

Bericht door johnny sisko »

Kijk maar naar israel en palestina zullen ook nooit dikke vrienden worden :*)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

johnny sisko schreef:Kijk maar naar israel en palestina zullen ook nooit dikke vrienden worden :*)
Dat is meer een Bajor Cardassia achtig iets
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Miriam schreef:
johnny sisko schreef:Kijk maar naar israel en palestina zullen ook nooit dikke vrienden worden :*)
Dat is meer een Bajor Cardassia achtig iets
Eh, nee.

Ik denk dat de analogie Nederland-Indonesië beter is.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Analogie tussen iedere Moederland - voormalige kolonie gaat op. Dat is ook wat er mee bedoeld werd. Veel Amerikaanser dan wij Europeanen graag zien...vandaar dat we onze eigen uitleg erbij verzonnen hebben ;)
Gebruikersavatar
Gul_Evek
Ensign
Ensign
Berichten: 237
Lid geworden op: 27 dec 2005, 16:24
Locatie: Badlands

Bericht door Gul_Evek »

HorckDude schreef:
Miriam schreef:
johnny sisko schreef:Kijk maar naar israel en palestina zullen ook nooit dikke vrienden worden :*)
Dat is meer een Bajor Cardassia achtig iets
Eh, nee.

Ik denk dat de analogie Nederland-Indonesië beter is.
Japan heeft er ook wel wat van weg
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Japan? Hoe kom je daar nou weer bij...
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Hij gult graag uit z'n nek.
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Bericht door CmdrCrichton »

Dat ging echt nergens over, ik ben het opzich wel eens met de NL - IND vergelijking. Bezetting -> kolonie -> onafhankelijke staat.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

captain crash schreef:Japan? Hoe kom je daar nou weer bij...
Japan kwam toch na Nederland even op Indonesië huishouden :{
Dus die reactie slaat weer nergens op
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Maar het gaat niet om huishouden. Het gaat om de relatie tussen een voormalig kolonisator met de kolonie. Dat is wat je bij de Cardies uitgebeeld ziet. De Cardies zijn Engeland en de Bajorans zijn Amerika. Zo moet je dat zien.
Gesloten