Grootte van de vloten tijdens de Dominion War

Sisko, Kira, Odo... door het wormhole.

Moderator: Dark*staR

Gebruikersavatar
Grisnakh
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 841
Lid geworden op: 05 sep 2004, 22:48
Locatie: Schagen

Bericht door Grisnakh »

Mar schreef:Wat ik trouwens altijd raar heb gevonden; er wordt (als ik het me goed herinner, kan best zijn dat ik uitspraken verkeerd onthoufden heb) af en toe gezegd dat de Jem'hadar zo snel worden gefokt en dat ze met een gigantische snelheid schepen bouwen. Of iniedergeval een stuk sneller dan de Federation.

Hoe kan het dan dat de federatie, nadat de Dominion jaren de tijd hebben gehad om een uberleger te bouwen, de Federatie toch nog vrij makkelijk doorbreekt, en uiteindelijk ook de oorlog wint? Volgens mij had de dominion tegen die tijd het hele delta kwadrant al moeten hebben met een vloot van 1000000000 schepen.

Kan ook zijn dat ik helemaal fout zit hoor, excuses alvast daarvoor ;-).
Koloniseren is iets anders dan veroveren en in de ruimte rondom de Dominion in de Gamma-Kwadrant waren er geen rivaliserende rijken die verovert kunnen worden.

Voordat de Dominion de kolonies en Sisko tegenkwamen, wisten ze niet eens dat buiten hun gebied er andere machtige civillsaties waren. En toen ze dat hoorde begonnen ze gelijk met de productie en ontwikkeling van nieuwe schepen want ze hoeven maar een beperkt aantal Bugs nodig om hun territorium onder hun controle te houden. Zowat alle rassen onder de Dominion waren zelfs te bang om verzet te plegen vanwege de Jem'hadar

Later toen ze eerst door de wormhole gingen kwamen ze in kleine groepen van 50 schepen om geen paniek te veroorzaken bij de groot-machten van de Alfa-kwadrant.
Toen ze afgesneden werden van hun verbindinglijn tot de Gamma Q hadden ze dat niet verwacht en moesten voor lange tijd het doen met de schepen die ze hadden tot dat ze versterking zouden krijgen uit van de Gamma Q

Na Sacrifice of Angels werd duidelijk zoals de Female Founder het zei,"The war going to be longer than we expected" of zoiets dat de Dominion geen versterkingen zou gaan verwachten van de Gamma Q en ze begonnen hun massale productie zelf op de scheepwerven.
Gebruikersavatar
Grisnakh
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 841
Lid geworden op: 05 sep 2004, 22:48
Locatie: Schagen

Bericht door Grisnakh »

Doordat ze een zware verlies hadden geleden met Sacrifice of Angels hadden ze veel van de orginele Gamma schepen en Jem'hadar verloren en in een snel tempo moesten die weer vervangen worden zodat door de tempo niet de zelfde kwaliteit konden behouden.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Grisnakh schreef:Vonden jullie niet de verdeling van tegenstanders tijdens de eindslag van What you have left nehind erg oneerlijk?

Ik bedoel, De Romulanen en Cardassianen: de 2 meeste verzwakte vloten moeten het opnemen tegen de Jem'hadar die nog in volle aantalen zijn en ook 5 van die mega-grote Jem'hadar dreadnoughts hebben.

De Klingons moeten tegen de Breen, Als ze nog hun energy-dampners effectief waren dan zou het nog eerlijk maar zonder die voordeel worden Breen-schepen binnen seconden aan flarden geschoten

En de Federatie zelf neemt de verdedigings-werken...Die lekker stationair zijn en Federatie-schepen zoals de Defiant kunnen die dingen redelijk goed te grazen nemen
Allemaal hadden ze zware verliezen geleden en was er niet de één echt sterker dan de ander. Of de Romulans het meest verzwakt waren is helemaal niet zeker. Hun vlaggeschip was vernietigd en hun linie stond op instorten, mogelijk door de chaos die zou kunnen zijn onstaan door de vernietiging van het vlaggeschip.

De Romulans samen met de Cardassians zouden samen het sterkst zijn en daardoor het meest geschikt om zich te concentreren op de Dominion schepen.

De verdedigingssatellieten zijn stationair maar wel krachtig, hoogstwaarschijnlijk niet zo krachtig als in "Tears of the Prophets" maar toch nog zeer gevaarlijk.

Dus nee, ik vond de verdeling niet oneerlijk.

Mar schreef:Wat ik trouwens altijd raar heb gevonden; er wordt (als ik het me goed herinner, kan best zijn dat ik uitspraken verkeerd onthoufden heb) af en toe gezegd dat de Jem'hadar zo snel worden gefokt en dat ze met een gigantische snelheid schepen bouwen. Of iniedergeval een stuk sneller dan de Federation.

Hoe kan het dan dat de federatie, nadat de Dominion jaren de tijd hebben gehad om een uberleger te bouwen, de Federatie toch nog vrij makkelijk doorbreekt, en uiteindelijk ook de oorlog wint? Volgens mij had de dominion tegen die tijd het hele delta kwadrant al moeten hebben met een vloot van 1000000000 schepen.
Het Dominion kan sneller schepen bouwen en heeft geen last van een tekort in manschappen maar om 1.000.000.000 (1 miljard!) schepen te bouwen of zelfs een miljoen of nog lager, honderdduizend, kost nog steeds veel tijd en heel veel grondstoffen.
De Federatie-Klingon-Romulan alliantie brak niet makkelijk door.

En verder was het Dominion afgesneden van haar machtsbasis in het Gamma Kwadrant.
Het Dominion wist met een invasiemacht nog te winnen van de Federatie en de Klingons. Oke Dukat gebruikte een gevaarlijke strategie omdat hij ervan uitging dat hij toegang zou krijgen tot de GQ versterkingen maar toch. En toen dat niet gebeurde ging het Dominion zich klaarmaken op een oorlog met alleen AQ middelen en zelfs met dat alleen was het nog steeds de baas over de Federatie en de Klingons.
Gebruikersavatar
Grisnakh
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 841
Lid geworden op: 05 sep 2004, 22:48
Locatie: Schagen

Bericht door Grisnakh »

Het laat zien dat de Dominion zelfs in een zeer benadeelde positie toch 3 van de sterkste machten de baas kan
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Ze waren tot Cardassia prime door gedrongen. Maar met het daar zijn was de oorlog nog niet voorbij, aangezien de Dominion een flink stuk Federatie gebied had verovert en op veel fronten een oorlog vocht. Konden ze de Federatie als nog de baas en de Klingons en Romulans. Het is dat de Female Shapeshifter het bevel gad tot een staakt het vuren. Anders was het echt niet zo gemakkelijk gegaan. Zeker niet als ze de Shapeshifter hadden vermoord Dat had pas een mooi tafreel opgeleverdt.
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Bericht door CmdrCrichton »

Mja, helaas moesten ze stoppen. ;-(
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Mwa het is dat de federatie moest winnen Anders had VOY ook nog intresanter geworden.
Maar ja ze zijn dan wel terug naar het GQ dat zegt nog niet dat alles meteen koek en ei is.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Miriam schreef:Ze waren tot Cardassia prime door gedrongen. Maar met het daar zijn was de oorlog nog niet voorbij, aangezien de Dominion een flink stuk Federatie gebied had verovert
En weer verloren aan de Geallieeden.
Miriam schreef:en op veel fronten een oorlog vocht.
De oorlog had zich al meer en meer verplaatst naar Dominion gebied. Bovendien besloot de Female Founder om zich wat verder terug te trekken naar Cardassian ruimte om zo de fronten te verkleinen en de aanvoerlijnen te verkorten.
Miriam schreef:Konden ze de Federatie als nog de baas en de Klingons en Romulans.
Toen de Gealieerden de aanval tegen Cardassia hadden ingezet niet meer. De strategie van de Female Founder was om terug te trekken naar Cardassian ruimte, het front te verkleinen en de aanvoerlijnen te verkorten. Ze ging ervan uit de Federatie niet zou door drukken. Hierdoor zou het Dominion tijd hebben om een grote macht op te bouwen en zo keihard terug kunnen slaan.
Miriam schreef:Het is dat de Female Shapeshifter het bevel gad tot een staakt het vuren. Anders was het echt niet zo gemakkelijk gegaan.
Klopt maar de Geallieerden hadden dan toch nog gewonnen alleen met gigantische verliezen. Elke Jem'Hadar soldaat had zich doodgevochten.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

3rd RemataKlan schreef:
Miriam schreef:Ze waren tot Cardassia prime door gedrongen. Maar met het daar zijn was de oorlog nog niet voorbij, aangezien de Dominion een flink stuk Federatie gebied had verovert
En weer verloren aan de Geallieeden.
Dat neemt niet weg dat er best wel werelden zijn die bij de dominion wilden blijven.
Miriam schreef:en op veel fronten een oorlog vocht.
De oorlog had zich al meer en meer verplaatst naar Dominion gebied. Bovendien besloot de Female Founder om zich wat verder terug te trekken naar Cardassian ruimte om zo de fronten te verkleinen en de aanvoerlijnen te verkorten.[/quote]

Dat is waar dus de dominion support zou nihil zijngeweest voor de veroverde werelden.
Miriam schreef:Konden ze de Federatie als nog de baas en de Klingons en Romulans.
Toen de Gealieerden de aanval tegen Cardassia hadden ingezet niet meer. De strategie van de Female Founder was om terug te trekken naar Cardassian ruimte, het front te verkleinen en de aanvoerlijnen te verkorten. Ze ging ervan uit de Federatie niet zou door drukken. Hierdoor zou het Dominion tijd hebben om een grote macht op te bouwen en zo keihard terug kunnen slaan.[/quote]

Jah, inderdaad. Ik had er niet opgelet. Maar toch vond ik het raar dat de dominion deze macht niet aankon. De Founders plannen alles toch met eeuwen ipv dagen of maanden.
Miriam schreef:Het is dat de Female Shapeshifter het bevel gad tot een staakt het vuren. Anders was het echt niet zo gemakkelijk gegaan.
Klopt maar de Geallieerden hadden dan toch nog gewonnen alleen met gigantische verliezen. Elke Jem'Hadar soldaat had zich doodgevochten.[/quote]

"You may win this war, Commander, but I promise you, by the time it's over, you will have lost so many ships, so many lives, that your "victory" will taste as bitter as defeat."
:)
Plaats reactie