Gewone crewleden op DS9

Sisko, Kira, Odo... door het wormhole.

Moderator: Dark*staR

Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

WeyounsLastClone schreef:Wat ben je nu van DS9 echt te weten gekomen over het normale leven op dat station. Is er alleen de promenade voor vertier? Verveelden de crewleden zich nooit? Of zopen ze zich lam in Quark's Bar (of was er zo'n niet-alcohol maar synthetische vervanging beleid?)? In Quark's bar zag je behalve Morn en de main crew nooit vaste gasten.

Quark's personeel en de Valiant crew vallen nou niet echt onder de Federation crew die gestationeerd zijn op DS9 zelf.
Is er alleen de promonade voor vertier?
- holosuites van Quark
- het tennisspel van Bashir/O'Brien
- de kookkunsten van Sisko
- verschillende relaties tussen crewleden die NIET tot de maincrew behoorden die aan de orde kwamen (oa het geniale nest met eieren)

Verveelden crewleden zich nooit?
Sommigen verveelden zich zo erg dat ze tijd hadden om een miniatuurwereld na te bouwen...
...Jake Sisko maakte zich hier zorgen over en ging zich vermaken met Nog...
Dit zijn al twee punten die aan de orde komen...in series als TNG en Voyager zie je of alleen het holodeck (wat je op ds9 ook hebt) of verlof op een planeet...verder ook niet.

Zopen ze zich lam in quark z'n bar?
O'Brien hebben we dronken zien worden samen met Worf...en dat was NIET in Quark z'n bar :p

In Qurk z'n bar zag je nooit vaste gasten...?
Ik denk dat je in dit geval eens beter moet opletten want er zijn oa een aantal Starfleet regulars die je heel vaak kan zien zitten

Tot slot haal je aan dat Quark z'n personeel niet om de crew van het station gaat...waarom niet? Ze horen bij het station, maken er deel van uit en je komt meer over ze te weten dan over de gemiddelde ensign aan boord van Voyager of de Enterprise-D. DS9 is méér dan alleen Starfleet, sterker nog, Starfleet 'leent' DS9, mag er tijdelijk zijn van de Bajorans.

Ofwel, je komt ind DS9 veel meer te weten over 'gewone' mensen dan in Voyager en dat zonder bijzondere eps. In Voyager is het helemaal vreemd dat je niet meer van de 'gewone' crew ziet omdat deze crew nooit veranderd is in zeven jaar tijd...daar hadden dus best wat meer zichtbare regulars in mogen zitten MET tekst, emoties en gevoel.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Vergeet ook niet dat DS9 een handelsstation en controlepost voor verkeer van en naar het Gamma-Quadrant is. Het is dus een komen en gaan van diverse (alien)handelaren en Starfleet personeel. De promenade en Quark's was altijd bezaaid met niet alleen de vaste DS9 crew maar ook reizigers.
Ik vond het altijd veel levendiger uitzien dan bijvoorbeeld Voyager.
Maar ja, je zit liever in Quarks bar ondanks dat je daar afgezet word dan vergiftigd te worden door Neelix met z'n smerige wortelsoep in de mess van Voyager.
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Galenfuinion »

[quote="captain crash"]

Zopen ze zich lam in quark z'n bar?
O'Brien hebben we dronken zien worden samen met Worf...en dat was NIET in Quark z'n bar :p
[quote]

Je vergeet die andere dronken scene, wederom O'Brien met Bashir, zingend op de grond!
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Jah die was ook goed :)
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

WeyounsLastClone schreef:Wat ben je nu van DS9 echt te weten gekomen over het normale leven op dat station.
Vrij veel.
WeyounsLastClone schreef: Is er alleen de promenade voor vertier? Verveelden de crewleden zich nooit?
Op de Promenade waren verschillende ondernemingen te vinden. Winkels, eettentjes, etc. Quark had holosuites. Er was een arboretum. En er waren verschillende sportaccomodaties o.a. Raquetball en springball. Bajor was een paar uur reizen van het station vandaan. Meer te doen dan op de Enterprise-D. Wat de kinderen daar moesten doen na schooltijd is me nog steeds een raadsel. Of de gezindsleden die geen werk hadden aan boord het schip.

Rogueborg schreef:Mij heb je niet horen klagen over het feit dat ds9 nauwelijks aandacht heeft voor de gewone crew
Verschillende mensen hebben verschillende voorbeelden gegeven waaruit blijkt dat de serie wel aardig wat aandacht gaf aan 'de gewone crew'.
Rogueborg schreef:Nu wel wat kritiek wat betreft de crewmembers van ds9: Ik had liever ook gezien dat er bijvoorbeeld iets werd laten zien van crew die bang was in de oorlog (op ds9).
Het zijn ervaren militairen waarvan de meeste een oorlogssituatie hadden meegemaakt.

SISKO: veteraan Tzenekthi grensoorlog en Wolf 359.

KIRA: opgegroeid op een bezette planeet, sinds ze een kind was gevochten tegen de Cardassian onderdrukker.

DAX: 7 levens aan ervaring, zeer kundig in hand tot hand gevechten.

O'BRIEN: veteraan Cardassian grensoorlogen (Setlik III) en tweemaal opgenomen tegen de Borg.

WORF: Klingon Warrior, gevochten in de Klingon Burgeroorlog en meerdere malen opgenomen tegen de Borg.

BASHIR: begon als groentje maar leerde van zijn ervaringen (in tegenstelling tot Harry Kim, of Maywheater).

De bemanning zag de oorlog aankomen en werd daar somber van ("In The Cards"). Moreel daalde (seizoen 6). Nog was erg gung-ho totdat hij gewond raakte en bang werd.
Bij de burgers hebben we gezien dat ze bang en ongerust waren. Na contact met het Dominion verlieten velen het station. Op een gegeven moment stuurde O'Brien zijn gezin naar de Aarde.
Rogueborg schreef:Of meer interactie van Bashir met zijn medici(vooral Jabarra).
Waarom? Bashir had al uitgebreide interactie met andere DS9 bewoners, niet alleen Starfleet personeel. Wat nog altijd meer is dan de overige Trek-series.
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Mij heb je niet horen klagen over het feit dat ds9 nauwelijks aandacht heeft voor de gewone crew
Verschillende mensen hebben verschillende voorbeelden gegeven waaruit blijkt dat de serie wel aardig wat aandacht gaf aan 'de gewone crew'.
Je hebt mij dan ook niet horen klagen! Dat zeg ik net man.
Rogueborg schreef:Nu wel wat kritiek wat betreft de crewmembers van ds9: Ik had liever ook gezien dat er bijvoorbeeld iets werd laten zien van crew die bang was in de oorlog (op ds9).
Het zijn ervaren militairen waarvan de meeste een oorlogssituatie hadden meegemaakt.

SISKO: veteraan Tzenekthi grensoorlog en Wolf 359.

KIRA: opgegroeid op een bezette planeet, sinds ze een kind was gevochten tegen de Cardassian onderdrukker.

DAX: 7 levens aan ervaring, zeer kundig in hand tot hand gevechten.

O'BRIEN: veteraan Cardassian grensoorlogen (Setlik III) en tweemaal opgenomen tegen de Borg.

WORF: Klingon Warrior, gevochten in de Klingon Burgeroorlog en meerdere malen opgenomen tegen de Borg.

BASHIR: begon als groentje maar leerde van zijn ervaringen (in tegenstelling tot Harry Kim, of Maywheater).

De bemanning zag de oorlog aankomen en werd daar somber van ("In The Cards"). Moreel daalde (seizoen 6). Nog was erg gung-ho totdat hij gewond raakte en bang werd.
Bij de burgers hebben we gezien dat ze bang en ongerust waren. Na contact met het Dominion verlieten velen het station. Op een gegeven moment stuurde O'Brien zijn gezin naar de Aarde.
[/quote] Van de burgers op ds9 heb je bijna niets gehoord, de ontruiming van de burgers ging zonder problemen. Dat is meestal niet het geval, omdat mensen in doodsangst vreemde dingen doen.
Rogueborg schreef:Of meer interactie van Bashir met zijn medici(vooral Jabarra).
Waarom? Bashir had al uitgebreide interactie met andere DS9 bewoners, niet alleen Starfleet personeel. Wat nog altijd meer is dan de overige Trek-series.[/quote] Alleen TNG deed minder met de dokter.
Gebruikersavatar
extatix
Commander
Commander
Berichten: 1206
Lid geworden op: 02 nov 2004, 14:05
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door extatix »

Rogueborg schreef:O'BRIEN: veteraan Cardassian grensoorlogen (Setlik III) en tweemaal opgenomen tegen de Borg.
O'Brien had een hekel aan Cardassians, frappant dat juist hij werd gekozen om op DS9 te werken met Cardassian apparatuur.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Alleen TNG deed minder met de dokter.
Dit is een leuke...laten we Voy en Ent er eens bijpakken:

In Voy hebben we een holografische dokter zonder eigen personeel. We zien wel veel van de dokter maar dit heeft weinig te maken met interactie tussen mensen maar puur egocentrische ontwikkeling van het karakter zelf. Daar is niets mis mee maar Bashir zagen we óók ontwikkelen en dat ook nog eens op een manier zonder dat er iedere keer afleveringen nodig waren die alléén om zijn karakter draaiden (in de latere seizoenen van Voyager vond ik de doktereps erg vervelend worden, na een keer wist ik het ook wel dat hij 'menselijk behandeld' wilde worden.
In Ent hadden we Phlox maar om nu van dat karakter te stellen dat er méér mee gedaan is dan met Bashir snap in niet helemaal. Hoevaak heb je Phlox nu daadwerkelijk gezien en wat voor feitelijke ontwikkeling heeft zijn karakter in vier jaar doorgemaakt?
Gebruikersavatar
extatix
Commander
Commander
Berichten: 1206
Lid geworden op: 02 nov 2004, 14:05
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door extatix »

Zat Bashir in TNG dan?
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

extatix schreef:Zat Bashir in TNG dan?
Jup...hij sprak zelfs met Data. Je kunt dat zien in het interview dat Bashir gaf op één van de 9-boxen.
Gebruikersavatar
extatix
Commander
Commander
Berichten: 1206
Lid geworden op: 02 nov 2004, 14:05
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door extatix »

Nebulaguy schreef:
extatix schreef:Zat Bashir in TNG dan?
Jup...hij sprak zelfs met Data. Je kunt dat zien in het interview dat Bashir gaf op één van de 9-boxen.
;-( Kewl, maar ik bedoel wat anders.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

captain crash schreef:
Dit is een leuke...laten we Voy en Ent er eens bijpakken:

In Voy hebben we een holografische dokter zonder eigen personeel. We zien wel veel van de dokter maar dit heeft weinig te maken met interactie tussen mensen maar puur egocentrische ontwikkeling van het karakter zelf. Daar is niets mis mee maar Bashir zagen we óók ontwikkelen en dat ook nog eens op een manier zonder dat er iedere keer afleveringen nodig waren die alléén om zijn karakter draaiden (in de latere seizoenen van Voyager vond ik de doktereps erg vervelend worden, na een keer wist ik het ook wel dat hij 'menselijk behandeld' wilde worden.
Ben je Kes vergeten in Voyager? Ik vond de interactie tussen Kes en de dokter erg leuk en goed voor de ontwikkeling van beiden. De echte ontwikkeling van Bashir (waar voor mij persoonlijk toch minder sprake van is dan bij The Doctor) vond ook voor het grootste gedeelte plaats in afleveringen gecentreerd rond Bashir en het feit dat hij genetisch gemanipuleerd bleek te zijn.

In DS9 is het juist goed als alles zich op de achtergrond ontwikkeld, maar bij Voyager zou het duidelijk vormgegeven moeten worden? Bvb. de gewone crewleden. In Voyager horen we over en zien we vaak de crew op de achtergrond (mess hall, holodeck, sickbay), maar daar wordt geklaagd dat het te weinig aandacht krijgt. In DS9 zien we ook alleen maar van de regular crew op de achtergrond, maar daar is dat juist een pluspunt. In Voyager zijn bvb. Tom Paris en B'elanna voorzichtig ontwikkeld door de loop van de seizoenen heen zonder dat er echt episodes aan besteed zijn. Daar wordt geklaagd over 'een gebrek'. Hetzelfde gebeurt in DS9 met bvb. Bashir en Jadzia, maar daar is het juist goed als er geen afleveringen rond die karakters draaien.

Ik kan er in meegaan dat in DS9 de crew over het algemeen beter ontwikkeld en neergezet is dan in Voyager. Maar zo zwart-wit als het hier op deze boards belicht wordt als 'DS9 is perfect' en 'Voyager zit vol met fouten' is het toch echt niet.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

edit: nah, laat maar....
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

WeyounsLastClone schreef:
captain crash schreef:
Dit is een leuke...laten we Voy en Ent er eens bijpakken:

In Voy hebben we een holografische dokter zonder eigen personeel. We zien wel veel van de dokter maar dit heeft weinig te maken met interactie tussen mensen maar puur egocentrische ontwikkeling van het karakter zelf. Daar is niets mis mee maar Bashir zagen we óók ontwikkelen en dat ook nog eens op een manier zonder dat er iedere keer afleveringen nodig waren die alléén om zijn karakter draaiden (in de latere seizoenen van Voyager vond ik de doktereps erg vervelend worden, na een keer wist ik het ook wel dat hij 'menselijk behandeld' wilde worden.
Ben je Kes vergeten in Voyager? Ik vond de interactie tussen Kes en de dokter erg leuk en goed voor de ontwikkeling van beiden. De echte ontwikkeling van Bashir (waar voor mij persoonlijk toch minder sprake van is dan bij The Doctor) vond ook voor het grootste gedeelte plaats in afleveringen gecentreerd rond Bashir en het feit dat hij genetisch gemanipuleerd bleek te zijn.

In DS9 is het juist goed als alles zich op de achtergrond ontwikkeld, maar bij Voyager zou het duidelijk vormgegeven moeten worden? Bvb. de gewone crewleden. In Voyager horen we over en zien we vaak de crew op de achtergrond (mess hall, holodeck, sickbay), maar daar wordt geklaagd dat het te weinig aandacht krijgt. In DS9 zien we ook alleen maar van de regular crew op de achtergrond, maar daar is dat juist een pluspunt. In Voyager zijn bvb. Tom Paris en B'elanna voorzichtig ontwikkeld door de loop van de seizoenen heen zonder dat er echt episodes aan besteed zijn. Daar wordt geklaagd over 'een gebrek'. Hetzelfde gebeurt in DS9 met bvb. Bashir en Jadzia, maar daar is het juist goed als er geen afleveringen rond die karakters draaien.

Ik kan er in meegaan dat in DS9 de crew over het algemeen beter ontwikkeld en neergezet is dan in Voyager. Maar zo zwart-wit als het hier op deze boards belicht wordt als 'DS9 is perfect' en 'Voyager zit vol met fouten' is het toch echt niet.
Kes...hmz hoe zou het komen dat ik Kes en haar relatie met de dokter 'vergeten' ben? Eens denken...was Kes niet dat leuke kleine ding van net in de 20 dat vervangen werd voor de kijkcijfers door die grote tieten Borg? En dat ze toen leuk iedere vorm van karakterontwikkeling tussen Kes en de dokter ongedaan gemaakt hebben met met die grote tieten Borg nog een keer opnieuw gedaan hebben? Dat zijn dus geen goede relaties of een goede opbouw van relaties maar het simpeweg keer op keer overdoen van hetzelfde verhaaltje...ook wel leuk hoor, maar het gaat op den duur toch wel wat vervelen.

Wat betreft de 'perfectie' van ds9...ds9 is absoluut niet mijn favoriete serie, laat staan mijn favoriete SF serie...het is echt wel mijn favoriete Star Trek serie. Of het ook 'de beste' Star Trek serie is zou ik niet weten...zou nog wel een leuke discussie op kunnen leveren op dit forum als je mensen ervan zou kunnen overtuichen dat 'de beste' in deze zin met meer argumenten onderbouwd moet worden dan alleen 'cooooool, gaaaaaf, tof en 'ik vind het nu eenmaal leuk'.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Rogueborg schreef:
Nu wel wat kritiek wat betreft de crewmembers van ds9: Ik had liever ook gezien dat er bijvoorbeeld iets werd laten zien van crew die bang was in de oorlog (op ds9).
Ik had eigenlijk geen zin om op deze opmerking te reageren, maar ik wil er toch wel wat kwijt. Er is een ep, waarvan ik de titel kwijt ben. (dat is voor mij gewoon) maar waarin Jake en Bashir op een planeet stranden die wordt aangevellen door de Klingons. Hier wordt in drie kwartier tijd toch aardig aangegeven hoe verschillend mensen op een oorlog reageren.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

...Nor The Battle To The Strong was dat.

een geweldige aflevering vond ik dit.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Waarin Jake alles behalve heldhaftig is.

Wat ik me meer afvraag is altijd aan DS9 is waarom het allemaal van die lowranking officers zijn?
Pas later in het seizoen zitten ze op een redelijke rang waar van je begrijpt dat ze in Command zitten.
Gebruikersavatar
USS Enterprise
Commander
Commander
Berichten: 1204
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:37

Bericht door USS Enterprise »

Hoezo, laag?
Dax en Bashir zijn luitenant en Sisko commander.
En in eerste instantie ging het maar om een onbelangrijke station.
Plaats reactie