Deep Space Nine wordt weer genegeerd Deel 2436795185

Sisko, Kira, Odo... door het wormhole.

Moderator: Dark*staR

Belgarath
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 dec 2003, 11:50

Bericht door Belgarath »

Vis schreef:
Belgarath schreef:Ik lees een boek van voor naar achter, net zoals ik zo ook een aflevering van een serie bekijk.
Zie de hoofdstukken van een boek als afleveringen van de serie. Of als seizoenen, whatever. Als je bij hoofdstuk 3 begint van het boek kun je vaak wel afleiden wat er ongeveer gebeurd moet zijn bij de vorige hoofdstukken. Zelfde bij een serie. Maar als je bij hoofdstuk 1 begint is de rest gelijk duidelijk, en valt alles op z'n plaats.

Is dit zo onlogisch? :{
Ja ;)

Nu is het zo dat een serie wellicht meer te waarderen is wanneer hij helemaal van voor tot achter wordt gekeken, maar bij en boek MOET dit zo'n beetje. Een serie moet je kunnen gaan kijken halverwege het seizoen en dan moet ie ook leuk zijn (two-parters etc. daargelaten) en dat is vaak ook zo bij succesvolle series.

Kijk naar West Wing, daar heb ik niet heel veel van gezien, maar wat ik heb gezien boeide mij zeer zeker. Ook series als Friends, maar niettemin ook Star Trek TNG hadden dat. Ook deze series werden uitgezonden zoals DS9. EN die trokken dan ook veel meer kijkers. Een boek lees je helemaal, bij series hoeft dit niet, en ze zijn volgens mij ook succesvoller wanneer dit niet nodig is.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Hmmm. Het is off-topic, ik weet het. Maar als ik een boek lees, dan begin ik over het algemeen zomaar ergens midden in. Lees eens een stukje tegen het einde en dan nog eens wat ergens halfverwege voordat ik bij het aan het begin begin. Dan lees ik het ook meestal wel in de goede volgorde uit. Ik weet dat ik niet de enige ben, die het zo doet. Dus waarom niet met tv series?
Goed, ik geef toe dat als je het goed wilt volgen moet je de gewone volgorde aanhouden. Maar daar hoef je niet mee te beginnen.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Belgarath schreef:Een serie moet je kunnen gaan kijken halverwege het seizoen en dan moet ie ook leuk zijn (two-parters etc. daargelaten) en dat is vaak ook zo bij succesvolle series.
Vooropgesteld, ik heb geen idee waarom DSN zo slecht scoorde hier in Nederland. Maar denk zeker dat er genoeg mensen zijn geweest die met plezier naar 'n los seizoen hebben gekeken, zonder de rest te kennen. DSN heeft dan ook genoeg afleveringen die prima los te volgen zijn. Maar ook afleveringen die je misschien wel kan volgen, maar die beter op z'n plaats vallen wanneer je de gehele context kent. En daardoor dus méér kan waarderen.
Belgarath schreef:En als je een hele serie achter elkaar moet kunnen zien om het te waarderen...
In ieder geval om het méér te waarderen.
Belgarath schreef:...dan is de serie wellicht ook niet heel sterk
Of juist wel. Dat Voyager zo oppervlakkig en luchtig is geschreven maakt 't misschien makkelijker te volgen dan een serie met een complexere opbouw. Bij Voyager werken gebeurtenissen uit 't verleden vrijwel niet door. Is dat dan een pro? Voor mij zeker niet ;)
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Henry86 »

dre schreef:Hey de Makro vergeet DS9 niet, de DVD boxen zijn in de sale!
Daar weet ik niks van. Volgens mij is alleen Voyager seizoen 5 in de aanbieding?
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Belgarath schreef: Kijk naar West Wing, daar heb ik niet heel veel van gezien, maar wat ik heb gezien boeide mij zeer zeker.
Meer kijken. Er gaat een wereld voor je open. zelfs meer dan dat. :)
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

^
:lol:
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

GPS schreef:
Belgarath schreef: Kijk naar West Wing, daar heb ik niet heel veel van gezien, maar wat ik heb gezien boeide mij zeer zeker.
Meer kijken. Er gaat een wereld voor je open. zelfs meer dan dat. :)
Onbestaande deuren gaan zelfs open.
Belgarath
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 dec 2003, 11:50

Bericht door Belgarath »

Toen ik het opschreef dacht ik al dat ik er iets over te horen zou krijgen... :)
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Re: Deep Space Nine wordt weer genegeerd Deel 2436795185

Bericht door Tactical_Cube »

3rd RemataKlan schreef:Vanochtend, 8 december, had Radio2 de Ontbijtshow een kort stukje over de cancelation van Enterprise. Men begon met een korte introductie over Trek. Star Trek werd uitgebreid genoemd, Captain en Mr. Spock. En vervolgens noemde de presentator de vervolgseries "Voyager, The Next Generation en Star Trek Enterprise".

Maar niet Deep Space Nine. Nee, DS9 wordt zoals gewoonlijk weer genegeerd.

Wie het stukje wilt horen, kan hier terecht. Het fragment begint op het einde van 1 uur en 35 minuten.
zoals het hoort :P...

nee ds9 is op zich wel leuk maar veel vinden het niks aan en het is eigenlijk ook geen star TREK het is meer Star Station ofzo :P
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Deep Space Nine wordt weer genegeerd Deel 2436795185

Bericht door EMH »

Tactical_Cube schreef:
3rd RemataKlan schreef:Vanochtend, 8 december, had Radio2 de Ontbijtshow een kort stukje over de cancelation van Enterprise. Men begon met een korte introductie over Trek. Star Trek werd uitgebreid genoemd, Captain en Mr. Spock. En vervolgens noemde de presentator de vervolgseries "Voyager, The Next Generation en Star Trek Enterprise".

Maar niet Deep Space Nine. Nee, DS9 wordt zoals gewoonlijk weer genegeerd.

Wie het stukje wilt horen, kan hier terecht. Het fragment begint op het einde van 1 uur en 35 minuten.
zoals het hoort :P...

nee ds9 is op zich wel leuk maar veel vinden het niks aan en het is eigenlijk ook geen star TREK het is meer Star Station ofzo :P
Wat is dat voor onzin. DS9 trekt ook sterretjes hoor. Ze komen toch regelmatig in o.a. het Gamma-quadrant met de Defiant enzo.
Het is een schande dat DS9 genegeerd word.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Seizoenen vol grootse spacebattles en meneer ziet 't niet als StarTrek ...
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Re: Deep Space Nine wordt weer genegeerd Deel 2436795185

Bericht door Frank »

Tactical_Cube schreef:
3rd RemataKlan schreef:Vanochtend, 8 december, had Radio2 de Ontbijtshow een kort stukje over de cancelation van Enterprise. Men begon met een korte introductie over Trek. Star Trek werd uitgebreid genoemd, Captain en Mr. Spock. En vervolgens noemde de presentator de vervolgseries "Voyager, The Next Generation en Star Trek Enterprise".

Maar niet Deep Space Nine. Nee, DS9 wordt zoals gewoonlijk weer genegeerd.

Wie het stukje wilt horen, kan hier terecht. Het fragment begint op het einde van 1 uur en 35 minuten.
zoals het hoort :P...

nee ds9 is op zich wel leuk maar veel vinden het niks aan en het is eigenlijk ook geen star TREK het is meer Star Station ofzo :P
Denk je dat het bij Star Trek werkelijk gaat om het REIZEN door de ruimte?
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

nee maar de naam suggerereert van wel
maar ik meen het ook niet serieus ik vind ds9 leuk

@frank je mag ook weer een plaatje in voyager doen
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Ok als we toch flauw doen.

Vraagje:
Hoe kom je op een ruimtestation dat ik weet niet hoeveel lichtjaren en zonnestelsels hier vandaan ligt, als je niet door de ruimte reist. Per postduif ofzo? :?
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Re: Deep Space Nine wordt weer genegeerd Deel 2436795185

Bericht door 3rd RemataKlan »

Tactical_Cube schreef:
zoals het hoort :P...

nee ds9 is op zich wel leuk maar veel vinden het niks aan en het is eigenlijk ook geen star TREK het is meer Star Station ofzo :P
Tactical_Nitwit
Belgarath
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 dec 2003, 11:50

Bericht door Belgarath »

Jullie zijn wel een beetje gevoellig als het over DS9 gaat, zeg... T-C gebruikt toch vrij duidelijk de smiley:
:-P

Daarmee doelende op dat de opmerking niet als serieus moet worden beschouwd.

Ook mijn opmerking dat de opbouw van DS9 wellicht veel kijkers in de weg heeft gestaan wordt wel een beetje belachelijk gemaakt met opmerkingen als: hoe lees jij een boek? Is dit zo onlogisch? Etc.

Kennen jullie het proces Groupthink? :)
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

Belgarath schreef:Jullie zijn wel een beetje gevoellig als het over DS9 gaat, zeg...
Als het over DS9 gaat zijn veel mensen ineens heel snel op hun pik getrapt hier. ;)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Belgarath schreef:Jullie zijn wel een beetje gevoellig als het over DS9 gaat, zeg... T-C gebruikt toch vrij duidelijk de smiley:
:-P

Daarmee doelende op dat de opmerking niet als serieus moet worden beschouwd.

Ook mijn opmerking dat de opbouw van DS9 wellicht veel kijkers in de weg heeft gestaan wordt wel een beetje belachelijk gemaakt met opmerkingen als: hoe lees jij een boek? Is dit zo onlogisch? Etc.

Kennen jullie het proces Groupthink? :)
Je hoeft ons niet uit te leggen wat simleys betekenen hoor...en ik denk ook niet dat het veel te maken heeft met 'overgevoelligheid' rond ds9...meer een overkill van loze TC opmerkingen de laatste tijd waarvan ik hoop dat hij 99,9% niet serieus bedoeld heeft (als hij ze wel serieus bedoeld heeft, en ik dus een inschattings fout heb gemaakt aangaande zijn persoon, verklaar ik hem hierbij tot forumidioot en ontsla ik Supervlaai van deze titel).
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Belgarath schreef:Ook mijn opmerking dat de opbouw van DS9 wellicht veel kijkers in de weg heeft gestaan wordt wel een beetje belachelijk gemaakt met opmerkingen als: hoe lees jij een boek? Is dit zo onlogisch? Etc.
Belachelijk gemaakt? Ik zie nogsteeds een open discussie over dat onderwerp waar niet op door wordt gegaan. Misschien die eens voortzetten ipv zeuren dat mensen niks kwaads over DSN willen horen.
Belgarath
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 dec 2003, 11:50

Bericht door Belgarath »

Vis schreef:Misschien die eens voortzetten ipv zeuren dat mensen niks kwaads over DSN willen horen.
Nou, prima. Maar let toch eens op die gevoeligheid. ;)
Vooropgesteld, ik heb geen idee waarom DSN zo slecht scoorde hier in Nederland. Maar denk zeker dat er genoeg mensen zijn geweest die met plezier naar 'n los seizoen hebben gekeken, zonder de rest te kennen. DSN heeft dan ook genoeg afleveringen die prima los te volgen zijn. Maar ook afleveringen die je misschien wel kan volgen, maar die beter op z'n plaats vallen wanneer je de gehele context kent. En daardoor dus méér kan waarderen.

Of juist wel. Dat Voyager zo oppervlakkig en luchtig is geschreven maakt 't misschien makkelijker te volgen dan een serie met een complexere opbouw. Bij Voyager werken gebeurtenissen uit 't verleden vrijwel niet door. Is dat dan een pro? Voor mij zeker niet ;)

Om het maar eens niet over Voyager te hebben: wat vond je van TNG, dan? Die had hetzelfde concept, geen heel overheersend doorlopend verhaal. En het was toch wel de succesvolste serie tot nu toe.
DS9 kon misschein destijds nog wel, met een zeer grote fanbase, maar ik betwijfel of een dergelijk conept nu nog zou werken. Er zitten wel leuke losse eps etc. in, maar de echte kracht zit hem in het doorlopende verhaal. Leuk als fan om te kijken, maar minder geschikt voor het grote publiek.

Voyager was ook geen succes, maar dat was wellicht omdat het meer van hetzelfde was. DS9 was wat dat betreft weer unieker, maar dus ook lastiger te volgen. De gulden middenweg is hier wellicht het beste, maar deze lijkt me ook lastig te volgen.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Belgarath schreef:Om het maar eens niet over Voyager te hebben: wat vond je van TNG, dan? Die had hetzelfde concept, geen heel overheersend doorlopend verhaal. En het was toch wel de succesvolste serie tot nu toe.
Ook andere tijden he ;) Daarnaast vind ik de karakterontwikkelingen in TNG ook niet zo heel sterk. Qua verhaallijn lijkt imo veel op VOY, grote lijn, veel losse afleveringen. Grote verschil is dat de die afzonderlijke verhalen tenminste nog ergens op slaan, in tegenstelling tot VOY ;)
Belgarath schreef:DS9 kon misschein destijds nog wel, met een zeer grote fanbase, maar ik betwijfel of een dergelijk conept nu nog zou werken. Er zitten wel leuke losse eps etc. in, maar de echte kracht zit hem in het doorlopende verhaal. Leuk als fan om te kijken, maar minder geschikt voor het grote publiek.
Juh, maar nu heb je het over wat het grote publiek liever kijkt. Tuurlijk zijn dat lichtverteerbare verhaaltjes, liefst met wat humor en veel actie. Gezellig om bij weg te kijken, en niet over na te denken. Dat vat namelijk het grote publiek samen. Maar dat zegt verder niets over de kwaliteit, waar 't aanvankelijk over ging :)
Belgarath
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 dec 2003, 11:50

Bericht door Belgarath »

Vis schreef:Juh, maar nu heb je het over wat het grote publiek liever kijkt. Tuurlijk zijn dat lichtverteerbare verhaaltjes, liefst met wat humor en veel actie. Gezellig om bij weg te kijken, en niet over na te denken. Dat vat namelijk het grote publiek samen. Maar dat zegt verder niets over de kwaliteit, waar 't aanvankelijk over ging :)
Het ging toch over waarom het een ondergeschoven kindje was? Nou, daar heeft de mening van het grote publiek volgens mij alles mee te maken, en die zogenaamde 'kwaliteit' een stuk minder.

Bovendien denk je nu volgens mij wat te licht over het publiek. Om maar eens een hier populaire serie aan te halen: was West Wing ook niet populair in de VS (en het heeft veel awards gewonnen)?
Of Stargate SG1 waar een film aan de serie vooraf ging, en waar ook wel een doorlopend verhaal in zit (de aanval op aarde door die piramide).

Kortom niet alleen series als Friends en Hercules of the A-team zijn populair.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Belgarath schreef:Het ging toch over waarom het een ondergeschoven kindje was? Nou, daar heeft de mening van het grote publiek volgens mij alles mee te maken, en die zogenaamde 'kwaliteit' een stuk minder.
Het ging erom dat het niet kunnen volgen van een serie wanneer deze niet op chronologische volgorde wordt uitgezonden iets positiefs danwel negatiefs zegt over de serie. Kwaliteit hangt daar dus direct mee samen, waar je eigenlijk zelf ook al over begon :)
Belgarath schreef:Kortom, net zoals alle andere series die ik kijk heb ik bij DS9 ook niet alles chronologisch van A naar Z gekeken. En dat moet ook niet zo zijn dat dit belangrijk is, maar zoals ik al zei is het bij DS9 wel redelijk belangrijk. De enige series waar dit ook echt belangrijk bij is, zijn soapseries. Maar die worden dan ook nooit herhaald. En ik neem even aan dat je DS9 niet graag vergelijkt met soapseries.
Ten eerste is het bij soap series totaal NIET belangrijk voor het volgen. De verhalen van soapseries zijn zó flinterdun dat je er overal in en uit kan stappen zonder dat je iets mist. Ik kijk As The World Turns hooguit één keer per maand als ik er langs zap, en ze zijn misschien drie dagen verder in 't verhaal ;)

Ten tweede, ja bij DSN hebben gebeurtenissen wél gevolgen, en dus is 't belangrijker dat je 't van A tot Z bekijkt om het fatsoenlijk te kunnen begrijpen, en dus beter kan waarderen. Het verschil met VOY was, dat de verhaaltjes van VOY lichtverteerbaar zijn, simpel geschreven, en gebeurtenissen werken amper door in de rest van de serie. Dat maakt 't makkelijker te volgen, net als soaps, ookal zijn de seizoenen door elkaar gegooid. En daarom zei ik:
Vis schreef:Is dat dan een pro? Voor mij zeker niet ;)
Vervolgens ga je verder op de kwaliteit, en stel je:
Belgarath schreef:En als je een hele serie achter elkaar moet kunnen zien om het te waarderen, dan is de serie wellicht ook niet heel sterk.
Hier ging ik op verder..
Belgarath schreef:Bovendien denk je nu volgens mij wat te licht over het publiek. Om maar eens een hier populaire serie aan te halen: was West Wing ook niet populair in de VS (en het heeft veel awards gewonnen)?
Ander genre, ander publiek.
Belgarath schreef:Of Stargate SG1 waar een film aan de serie vooraf ging, en waar ook wel een doorlopend verhaal in zit (de aanval op aarde door die piramide).
Klopt,
Vis schreef:Juh, maar nu heb je het over wat het grote publiek liever kijkt. Tuurlijk zijn dat lichtverteerbare verhaaltjes, liefst met wat humor en veel actie. Gezellig om bij weg te kijken, en niet over na te denken. Dat vat namelijk het grote publiek samen.
SG-1 heeft veel humor, en veel actie. Afleveringen zijn vaak prima los te kijken. Verschil met VOY, de verhalen zijn doordacht, slaan ergens op en hebben 'n stuk meer inhoud. Én ook, zodra je 't op chronologische volgorde bekijkt, zie je de opbouw van de hele SG-1 wereld, valt alles op z'n plaats, en kun je 't toch 'n stuk beter waarderen dan wanneer je alles niet op volgorde bekijkt.
Belgarath
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 dec 2003, 11:50

Bericht door Belgarath »

Vis schreef:Het ging erom dat het niet kunnen volgen van een serie wanneer deze niet op chronologische volgorde wordt uitgezonden iets positiefs danwel negatiefs zegt over de serie. Kwaliteit hangt daar dus direct mee samen, waar je eigenlijk zelf ook al over begon :)
Prima. :)
SG-1 heeft veel humor, en veel actie. Afleveringen zijn vaak prima los te kijken. Verschil met VOY, de verhalen zijn doordacht, slaan ergens op en hebben 'n stuk meer inhoud. Én ook, zodra je 't op chronologische volgorde bekijkt, zie je de opbouw van de hele SG-1 wereld, valt alles op z'n plaats, en kun je 't toch 'n stuk beter waarderen dan wanneer je alles niet op volgorde bekijkt.
Dan doet SG-1 dit dus beter dan DS9, toch? En een doorlopend verhaal wat het voor vaste volgers interessanter maakt, en goed te volgen voor het grote publiek die niet alles kijken. Wanneer een zender het dan niet chronologisch uitzendt dan zal het toch goed bekeken worden.
Belgarath schreef:Bovendien denk je nu volgens mij wat te licht over het publiek. Om maar eens een hier populaire serie aan te halen: was West Wing ook niet populair in de VS (en het heeft veel awards gewonnen)?
Ander genre, ander publiek.
Hmmm... Ik denk dat dat wel tegenvalt.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

^
Ik zie ruimtetijger en T_C al naar West Wing kijken, LOL! :P

Over SG-1/DSN:
Vis schreef:Vooropgesteld, ik heb geen idee waarom DSN zo slecht scoorde hier in Nederland. Maar denk zeker dat er genoeg mensen zijn geweest die met plezier naar 'n los seizoen hebben gekeken, zonder de rest te kennen. DSN heeft dan ook genoeg afleveringen die prima los te volgen zijn. Maar ook afleveringen die je misschien wel kan volgen, maar die beter op z'n plaats vallen wanneer je de gehele context kent. En daardoor dus méér kan waarderen.
Denk dat beide series wat dat betreft meer overeenkomsten hebben dan tegenstrijdigheden. Maar ik weet wel wat je bedoelt, en ik denk ook dat ik weinig meer kan typen wat je van gedachten kan veranderen, dus... :)
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

De mindere kijkcijfers van DS9 (toen en nu) zijn eigenlijk een rechtstreeks gevolg van de maatschappij........het moet snel vooruit gaan en makkelijk verteerbaar zijn.........als je dan enkele ep's niet gezien hebt en je bent de doorlopende draad kwijt......tja.....dan denk men........ :r
Vaak onterecht maar, dat verschijnsel behoort niet exclusief DS9 toe. :{
Gesloten