I am... Tosk

Sisko, Kira, Odo... door het wormhole.

Moderator: Dark*staR

Wizzie
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 mei 2005, 22:18

I am... Tosk

Bericht door Wizzie »

Jullie kennen vast wel de aflevering met het beest genaamd "Tosk". Die staat op Disc 2 van Seizoen 1 van DS9.

Nu heb ik een beetje een gemengd gevoel over deze aflevering. Enerzijds vind ik dat er op zich wel een interessante gedachte achter zit; namelijk dat je niet op levende, denkende wezens mag jagen. Ik vind alleen wel dat dit niet echt uitgediept wordt. Er wordt niet echt doorgegaan op dit ethische vraagstuk, en dat had ik wel verwacht van ST :P

Ik vond de eerste 20 minuten ook een beetje saai, het stuk dat O'Brien vriendjes werd met Tosk. Aan de andere kant waren de grapjes wel heel cool :o

Wat vonden jullie van deze aflevering?
Gebruikersavatar
-=porthos=-
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 359
Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:49

Bericht door -=porthos=- »

Ik ben het met je eens dat er niet al te ver op werd ingegaan op het ethische gedeelte van de aflevering. Verder vond ik het een normale aflevering, waarin alles goed verdeeld zit.
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Henry86 »

Wizzie schreef:Enerzijds vind ik dat er op zich wel een interessante gedachte achter zit; namelijk dat je niet op levende, denkende wezens mag jagen.
Dat vind ik helemaal geen interessante gedachte. Ieder normaal mens heeft volgens mij die gedachte.

Wat er juist interessant aan deze aflevering is, is dat het wél mag (volgens die aliens althans). En dat het niet noodzakelijk voor hen is om op Tosk te jagen, maar het ook geen onnozel spelletje is. Dat Tosk zelf trots is op zijn functie in de maatschappij.
Gebruikersavatar
-=porthos=-
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 359
Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:49

Bericht door -=porthos=- »

Henry86 schreef:
Wizzie schreef:Enerzijds vind ik dat er op zich wel een interessante gedachte achter zit; namelijk dat je niet op levende, denkende wezens mag jagen.
Dat vind ik helemaal geen interessante gedachte. Ieder normaal mens heeft volgens mij die gedachte.

Wat er juist interessant aan deze aflevering is, is dat het wél mag (volgens die aliens althans). En dat het niet noodzakelijk voor hen is om op Tosk te jagen, maar het ook geen onnozel spelletje is. Dat Tosk zelf trots is op zijn functie in de maatschappij.
Tosk is er trots op omdat hij zo is opgevoed en niet anders weet. Ik denk dat hij gewoon van kinds af aan gehersenspoelt is dat hij niets meer is dan hetgeen waar hij voor gebruikt wordt, als prooi.
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Henry86 »

^^ Dat is vrijwel zeker.

Maarja, is niet iedereen die is opgevoed gehersenspoeld? :Y)
Gebruikersavatar
-=porthos=-
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 359
Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:49

Bericht door -=porthos=- »

Hmm, eigenlijk wel jah. :+
Wizzie
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 mei 2005, 22:18

Bericht door Wizzie »

Zoals ik al zei, dat element van jagen vond ik wel interessant ja. Maar voor de rest vond ik deze aflevering weinig soeps. Beetje jammer. Ieder z'n mening natuurlijk :)
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Ik vind het een goede aflevering met name de stukjes tussen O'Brien en Tosk en ben heel erg blij dat je niet dat standaard prekerige gedoe kreeg over hoe fout het is om te jagen op zelfbewuste levensvormen. Dat is zo ontzettend makkelijk en flauw. Bovendien beweren de Starfleeters altijd dat de Federatie erg ruimdenkend is en diversiteit omhelst dus de levenswijze van twee rassen heftig bekritiseren, terwijl beide rassen gelukkig zijn met de situatie, is dan erg hypocriet. Dat de meeste het niet goed vinden kan ik me goed voorstellen maar blij dat de aflevering daar niet lang bleef stilstaan, het had een beter verhaal om te vertellen. :)
Gebruikersavatar
-=porthos=-
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 359
Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:49

Bericht door -=porthos=- »

Is idd erg hypocriet van de federatie, maar een mening hebben mag toch nog wel.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

-=porthos=- schreef:Is idd erg hypocriet van de federatie, maar een mening hebben mag toch nog wel.
Ja dat mag ook wel maar te vaak zijn Trek personages neergezet als ruimdenkend of ze hebben het daar steeds over terwijl ze vervolgens complete beschavingen zwaar gaan bekritiseren of zelfs als minderwaardig(!) zien zonder dat ze op hun hypocrisie terecht worden gewezen. TNG had hier regelmatig last van. DS9 gelukkig minder aangezien de personages minder prekerig waren en zo nu en dan wel terecht werden gewezen.

En verder is het zo makkelijk om een aflevering te maken waarbij de personages het grootste deel van de tijd kritiek lopen te leveren op levenswijze van de Tosk en hoe verkeerd het is en meer van dat soort gepreek. Krijg je een ontzettend saaie aflevering.
Gebruikersavatar
-=porthos=-
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 359
Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:49

Bericht door -=porthos=- »

Jah, is idd saai. Maar sommige mensen vinden dit blijkbaar wel leuk waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Henry86 »

3rd RemataKlan schreef:Ik vind het een goede aflevering met name de stukjes tussen O'Brien en Tosk en ben heel erg blij dat je niet dat standaard prekerige gedoe kreeg over hoe fout het is om te jagen op zelfbewuste levensvormen. Dat is zo ontzettend makkelijk en flauw. Bovendien beweren de Starfleeters altijd dat de Federatie erg ruimdenkend is en diversiteit omhelst dus de levenswijze van twee rassen heftig bekritiseren, terwijl beide rassen gelukkig zijn met de situatie, is dan erg hypocriet. Dat de meeste het niet goed vinden kan ik me goed voorstellen maar blij dat de aflevering daar niet lang bleef stilstaan, het had een beter verhaal om te vertellen. :)
Mee eens.

I am Tosk, the hunted

Prachtig, zoals hij dat zegt :pray2:


Wat ik van het einde vond ben ik niet helemaal uit: O'Brien en Tosk die gehelmde mannetjes ambushen vond ik niet heel bijzonder.
Op zich past het wel bij O'Brien om zoiets te doen. Dat was dan weer leuk. Echter, door de vriendschap die aan het begin groeit wordt het einde wel voorspelbaar; O'Brien kan eigenlijk niks anders doen dan Tosk helpen.
Gebruikersavatar
-=porthos=-
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 359
Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:49

Bericht door -=porthos=- »

O'Brien helpt iedereen die aardig is. Op zich best goed. Maar alles wordt er idd voorspelbaar van. Zie je ook bij andere afleveringen met O'Brien erin waar een conflict is met een van zijn vrienden of goede contacten.
Gebruikersavatar
martine
Captain
Captain
Berichten: 2177
Lid geworden op: 21 jul 2002, 14:22
Locatie: Londen UK

Bericht door martine »

Henry86 schreef:
Wizzie schreef:Enerzijds vind ik dat er op zich wel een interessante gedachte achter zit; namelijk dat je niet op levende, denkende wezens mag jagen.
Dat vind ik helemaal geen interessante gedachte. Ieder normaal mens heeft volgens mij die gedachte.
:{

oh tuurlijk.......... men jaagt zeker ook niet op dolfijnen, apen/ gorilla's, zeehonden, vossen en gebruiken helemaal geen aapjes als proefkonijn om aids in te spuiten en ze castreren varkens altijd met verdoving....................
Gebruikersavatar
-=porthos=-
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 359
Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:49

Bericht door -=porthos=- »

martine schreef:
Henry86 schreef:
Wizzie schreef:Enerzijds vind ik dat er op zich wel een interessante gedachte achter zit; namelijk dat je niet op levende, denkende wezens mag jagen.
Dat vind ik helemaal geen interessante gedachte. Ieder normaal mens heeft volgens mij die gedachte.
:{

oh tuurlijk.......... men jaagt zeker ook niet op dolfijnen, apen/ gorilla's, zeehonden, vossen en gebruiken helemaal geen aapjes als proefkonijn om aids in te spuiten en ze castreren varkens altijd met verdoving....................
Hij zegt toch: Ieder NORMAAL mens.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

dus jij gebruikt alleen producten waarvan je zeker weet dat ze niet op dieren zijn getest?
En je eet blijkbaar geen vlees, want jagen mag niet.
Gebruikersavatar
-=porthos=-
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 359
Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:49

Bericht door -=porthos=- »

Ace of Spades schreef:dus jij gebruikt alleen producten waarvan je zeker weet dat ze niet op dieren zijn getest?
En je eet blijkbaar geen vlees, want jagen mag niet.
Ik ben er feitelijk op tegen dat er op dieren worden getest. Maar ik ga er niet op letten.
En vlees is zeer lekker vindt ik. Dat kun je me niet afnemen. En daarbij komt: de mens is vanuit de natuur zo gemaakt dat we zowel planten als vlees eten. Waarom zou ik de natuur negeren? Omdat het etisch onverantwoord is ofso? Dan had de natuur maar geen vleeseter van me moeten maken.
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Henry86 »

martine schreef:
Henry86 schreef:
Wizzie schreef:Enerzijds vind ik dat er op zich wel een interessante gedachte achter zit; namelijk dat je niet op levende, denkende wezens mag jagen.
Dat vind ik helemaal geen interessante gedachte. Ieder normaal mens heeft volgens mij die gedachte.
:{

oh tuurlijk.......... men jaagt zeker ook niet op dolfijnen, apen/ gorilla's, zeehonden, vossen en gebruiken helemaal geen aapjes als proefkonijn om aids in te spuiten en ze castreren varkens altijd met verdoving....................
Er zijn weinig mensen die aan jacht doen. Castreren is iets anders dan jagen.
Ik was overigens onder de indruk dat het om intelligente levensvormen ging, dus humanoid en 'hoger'.
Wizzie
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 mei 2005, 22:18

Bericht door Wizzie »

Oh oh... dit topic gaat helemaal de verkeerde kant op :o Die Tosk toch...

Leve het Stamcelonderzoek btw!
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

-=porthos=- schreef:
Ace of Spades schreef:dus jij gebruikt alleen producten waarvan je zeker weet dat ze niet op dieren zijn getest?
En je eet blijkbaar geen vlees, want jagen mag niet.
Ik ben er feitelijk op tegen dat er op dieren worden getest. Maar ik ga er niet op letten.
En vlees is zeer lekker vindt ik. Dat kun je me niet afnemen. En daarbij komt: de mens is vanuit de natuur zo gemaakt dat we zowel planten als vlees eten. Waarom zou ik de natuur negeren? Omdat het etisch onverantwoord is ofso? Dan had de natuur maar geen vleeseter van me moeten maken.
volgens jou doen normale mensen dat niet. Begrijp me niet verkeerd. Ik hou van een stukje vlees op men bord hoor, maar jij doet net alsof het doden van mensen alleen door niet normale mensen wordt gedaan.
Maar back ontopic :)
Gebruikersavatar
martine
Captain
Captain
Berichten: 2177
Lid geworden op: 21 jul 2002, 14:22
Locatie: Londen UK

Bericht door martine »

Ace of Spades schreef:dus jij gebruikt alleen producten waarvan je zeker weet dat ze niet op dieren zijn getest?
En je eet blijkbaar geen vlees, want jagen mag niet.
ik eet geen eens kaas of gelatine of producten waar dat inzit maar goed.....
ik ben nog net geen veganist maar dat zit er wel een beetje aan te komen.

maar ik was gewoon in een zeikbui en het was de manier waarop hij het zei. dat ieder normaal mens niet op levende denkende wezens jaagt. dolfijnen zijn best intelligent hoor en omdat ze toevallig niet kunnen praten of wij niet ontwikkeld genoeg zijn om ze te begrijpen....

maar goed.

oh en dat het vlees eten natuurlijk is en dat je het nodig hebt is regelrechte b*llsh!t. dat was tijdens de prehistorie misschien zo. de mens zit ook zo in elkaar dat men zich kan ontwikkelen en dat men dingen kan uitvinden zoals vegetarische vervangers (soja anyone?). nodig? NEE dus.

dat mensen het lekker vinden en het daarom willen eten is een compleet ander verhaal.

maar back on topic maar weer.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

ik had het tegen porthos hoor, vanwege zijn opmerking over "normale mensen" die ik nogal kort door de bocht vind ;)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

In eerste instansie zouden het Jem'Hadar zijn die Hunters maar dat ging helaas niet door. Maar dit was ook wel intresant om te zien
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Bericht door CmdrCrichton »

Achteraf is het juist goed dat het geen Jem'Hadar hunter was. Dat zou afbreuk doen aan de Jem'Hadar.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Dat ligt er aan hoe je het bekijkt. Het had niet perzee een breuk hoeven zijn tenslotte gebeurde er vrij weinig en vertrokken ze meteen weer. Dus in die zin niet alleen de dreiging in S2 zou dan wel minder spannend zijn.
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Bericht door CmdrCrichton »

Ik herinner me de aflevering niet zo goed meer, maar ik dacht dat het voor de lol of geld gedaan werd. Iets wat niet bij de Jem'Hadar past.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

CmdrCrichton schreef:Ik herinner me de aflevering niet zo goed meer, maar ik dacht dat het voor de lol of geld gedaan werd. Iets wat niet bij de Jem'Hadar past.
Mischien om de jachtskills te verbeteren :roll:
Iets wat schaamteloos is gejat door de VOY schrijvers in Hirogen vorm ]:(
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Bericht door CmdrCrichton »

De Hirogen zijn gewoon kopieën van deze hunters ja. Tenminste ze lijken zo sterk op elkaar dat dat bijna niet anders kan.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Miriam schreef:In eerste instansie zouden het Jem'Hadar zijn die Hunters maar dat ging helaas niet door. Maar dit was ook wel intresant om te zien
Nee, de Hunters zouden navigators zijn op Dominion schepen.

De Tosk en de Jem'Hadar hebben verschillende, belangrijke overeenkomsten.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

3rd RemataKlan schreef:
Miriam schreef:In eerste instansie zouden het Jem'Hadar zijn die Hunters maar dat ging helaas niet door. Maar dit was ook wel intresant om te zien
Nee, de Hunters zouden navigators zijn op Dominion schepen.

De Tosk en de Jem'Hadar hebben verschillende, belangrijke overeenkomsten.
Ja het oorspronkelijke Dominion was een verbond tussen vele rassen hellaas zijn ze daar niet mee door gegaan vanwege de kosten
Plaats reactie