Rejoined discussie

Sisko, Kira, Odo... door het wormhole.

Moderator: Dark*staR

Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Ace of Spades schreef:
WeyounsLastClone schreef: BTW, ik heb vorige week 'What are little girls made off?' gezien en ik lag dubbel van het lachen. Echt, dat rondspinnen van die schijf om een android van Kirk te maken, met zoiets durft zelfs Enterprise niet mee aan te komen.
wat een ronduit belachelijke vergelijking. Ik had niet verwacht dat je hier mee aan zou komen. Ja, ik moest er ff om gniffelen en nee, naar de huidige maatstaven is dat bagger. Maar we hebben het hier overbijna 40 jaar geleden. Wat had je dan gedacht, de mooiste computeranimaties? Kom op zeg, kwaliteit vergelijken dmv visuele effecten die bijna een halve eeuw verschillen, dat is ronduit belachelijk en stom.
Ook al zou het ronddraaien er supergelikt uitzien en zou het gebeuren in prachtige decors, dan nog zou het een idioot gegeven zijn. Komt nog bij dat er 2 'redshirts' gewoon even voor het verhaaltje doodgaan zonder dat Kirk er iets bij voelt, de 'verrassing' dat Korby zelf een android is en het voor mij niet zo bijzonder goede acteerwerk van ik geloof Majel Roddenberry en ik heb me bijzonder vermaakt (lees verkneukeld) met deze aflevering.

Maar misschien dat ik het in het verkeerde perspectief zie, en dat over 20 jaar dingen uit DS9 of Voyager ook belachelijk op ons overkomen.

En ik geef toe dat dit hier inderdaad niet echt op z'n plek is, en misschien niet fair tov Star Trek, maar ik had het topic over de kwalitatief beste serie nog in m'n hoofd en 3rd's enigszins starre standpunten daarbij. Toen hij mijn opmerking hier cynisch afdeed met 'je hebt Star Trek nooit echt gezien, he?' kon ik het niet laten om iets over 'What are little girls made of?' te zeggen, mijn meest recente herinnering aan Star Trek.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

had dan jouw argument over de redshirts gebruikt, want dat is ook iets wat me stoort. ;) Het argument over effecten vind ik gewoon onbruikbaar. In Galileo 7 bijvoorbeeld, wordt er meer aandacht besteed aan de dood van "redshirts".
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Nee, dat was inderdaad geen makkelijke beslissing. Alleen zie je daar in volgende afleveringen niks van. En volgens mij was jij het die predikte dat zulke "moeilijke" keuzes gevolgen moeten hebben. Daarom snap ik niet wat jij hier goed aan vindt.
Gevolgen wanneer er ook gevolgen kunnen zijn!

In dit geval waren er geen gevolgen mogelijk tenzij er één of ander vergezocht ongeloofwaardig verhaal wordt verzonnen.
Ehhmm vergezocht verhaal...... Jadzia vind Lenara aardig en vice versa. Ze worden verbannen van Trill. Ze gaan op DS9 leven.
Als dit voor jou een vergezocht verhaal is, dan snap ik de rest van je kritiek op andere series ook in een keer :X
3rd RemataKlan schreef: Jadzia wilde bij Lenara blijven en was bereid om met de consequenties, nl. verbanning, te leven. Lenara niet en die verliet het station. Gevolg: Jadzia blijft met verdriet achter. Maar het leven gaat door. Klaar. Geen verdere gevolgen meer.
Nee totaal geen gevolgen, en dat stoort me. De schrijvers kiezen hier voor de makkelijke manier, alles resetten (want over Jadzia's gevoelens voor Lenara hoor je later nooit meer wat)
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:En het punt dat je Jadzia niks aanrekent. Jij bent volgens mij ook geen amerikaan. Amerikanen zijn minder tolerant voor homosexuelen. Er zou een groot deel van de amerikanen zijn die Jadzia's "fout" aan zouden rekenen.
Uhm, toen jij het had over aanrekenen, ging het over de keus die Jadzia maakte en niet over 'fout' van homoseksualiteit. Dus ik begrijp niet waarom je ineens met dit irrelevante stukje komt aanzetten.
Ja, en die keuze wordt benadrukt doordat ze van het zelfde geslacht zijn (dit is relevant voor de kijkers).
3rd RemataKlan schreef: Bovendien kan het mij geen zak schelen wat bekrompen mensen, die ook nog eens liever geweld dan liefde willen zien, 'denken'. :)
Dat hebben we gemerkt :)
3rd RemataKlan schreef:Jadzia Dax is ÉÉN persoon met ÉÉN persoonlijkheid en ÉÉN wil. Jadzia kan geen beslissing nemen los van de symbiont net als de symbion niet een beslissing kan nemen los van Jadzia.
Symbiose = samenwerking......
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

^ precies, je zegt nu zelf ook dat je ze niet los van elkaar kan zien. :)
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

Raynor's Revenge schreef:^ precies, je zegt nu zelf ook dat je ze niet los van elkaar kan zien. :)
Op wat voor een school heb jij gezeten :?

Samenwerking gaat tussen twee (of meer) individuen.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

laat ook maar... dat jij 3rd er van beschuldigd een steen te zijn... :roll:
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

sonpas schreef:Natuurlijk heb ik het over haar symbiont.......en ik val ook Jadzia niet af enkel hoe men haar hier neerzet.
Je noemt haar host onwaardig maar verder...
sonpas schreef:ja juist.....maar dat haar keuze niet de goeie was is duidelijk........anders zou men daar geen verbanning aan vasthangen.
Wettelijk gezien was het een foute keus. Niemand ontkent dat, de aflevering erkent het ook.
sonpas schreef:En dan nog....de uitkomst blijft nog altijd hetzelfde namelijk het verlies voor de Trills van voor hen 2 waardevolle symbionts.
Dit gegeven zou Jadzia Dax als Trill toch wel hoog in het vaandel mogen draaien, want tenslotte gaan er generaties van kennis verloren.
Maar wat kan Jadzia Dax dat nou schelen?

Voor de Trill mensachtigen zijn de symbionts zowat heilig maar Jadzia Dax is een joined Trill en als die samen verder wilt leven met een ander ondanks dat dit tot verbanning zal leiden, nou jammer dan. Mensen leven zo en gaan dan dood, de meeste rassen in Trek ook.

Als je host en symbiont dan perse los van elkaar wilt zien, dan is het de symbiont die bereid was om samen te leven met de Kahn symbiont tot de gastlichamen zouden sterven en dan zouden zijn ook komen te sterven.

De symbiont hecht niet dezelfde waarde aan zichzelf als de Trill mensachtigen doen.

Jadzia Dax maakte die keus, een keus van één persoon, de samensmelting van de Trill mensachtige en de symbiont.

Rogueborg schreef:Ehhmm vergezocht verhaal...... Jadzia vind Lenara aardig en vice versa. Ze worden verbannen van Trill. Ze gaan op DS9 leven.
En waar is dan het drama voor de rest van de aflevering? Wat krijg je in jouw scenario? "ze leefden nog samen en gelukkig"

Rogueborg schreef:Nee totaal geen gevolgen, en dat stoort me. De schrijvers kiezen hier voor de makkelijke manier, alles resetten (want over Jadzia's gevoelens voor Lenara hoor je later nooit meer wat)
De gevoelens die Jadzia Dax had voor Kahn werden opnieuw gewekt toen ze haar zag, toen Lenara Kahn besloot om niet te blijven, zijn die gevoelens weer weggezakt. Is vrij normaal. Zeker omdat ze enkele maanden later iets met Worf kreeg. Wat had ze dan moeten doen? Als ze met Worf in bed lag ineens vol met passie over Lenara moeten beginnen? Doe jij dat ook? Ga jij over ex geliefden beginnen wanneer je een goede relatie hebt?
Rogueborg schreef:Ja, en die keuze wordt benadrukt doordat ze van het zelfde geslacht zijn (dit is relevant voor de kijkers).
Nee hoor.
Rogueborg schreef:Symbiose = samenwerking......
Niet zoals in het DS9 te zien en gezegd is. Beide levensvormen vormen samen ÉÉN geheel.

WeyounsLastClone schreef:Ik heb er niet veel van gezien, nee. Maar ik stipte het aan omdat jij het graag over militaire aspecten hebt. Natuurlijk is dat belangrijk, maar ik associeer het eerder met geweld dan met liefde.
Dan komt het neer op jouw onwetendheid mbt de krijgsmacht.

WeyounsLastClone schreef:En ik geef toe dat dit hier inderdaad niet echt op z'n plek is, en misschien niet fair tov Star Trek, maar ik had het topic over de kwalitatief beste serie nog in m'n hoofd en 3rd's enigszins starre standpunten daarbij. Toen hij mijn opmerking hier cynisch afdeed met 'je hebt Star Trek nooit echt gezien, he?' kon ik het niet laten om iets over 'What are little girls made of?' te zeggen, mijn meest recente herinnering aan Star Trek.
Het was niet cynisch bedoeld. Jij probeert mij neer te zetten als een agressievelling die kickt op geweld omdat ik het in een ander topic over het militaire aspect van Trek had maar Star Trek heeft een heel duidelijke militaire toon. Maar ja aangezien jij Star Trek niet kent...
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Ehhmm vergezocht verhaal...... Jadzia vind Lenara aardig en vice versa. Ze worden verbannen van Trill. Ze gaan op DS9 leven.
En waar is dan het drama voor de rest van de aflevering? Wat krijg je in jouw scenario? "ze leefden nog samen en gelukkig"
Nee dat is nu het geval.
Ze hadden de impact kunnen laten zien van de keuze.
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Nee totaal geen gevolgen, en dat stoort me. De schrijvers kiezen hier voor de makkelijke manier, alles resetten (want over Jadzia's gevoelens voor Lenara hoor je later nooit meer wat)
De gevoelens die Jadzia Dax had voor Kahn werden opnieuw gewekt toen ze haar zag, toen Lenara Kahn besloot om niet te blijven, zijn die gevoelens weer weggezakt. Is vrij normaal. Zeker omdat ze enkele maanden later iets met Worf kreeg. Wat had ze dan moeten doen? Als ze met Worf in bed lag ineens vol met passie over Lenara moeten beginnen? Doe jij dat ook? Ga jij over ex geliefden beginnen wanneer je een goede relatie hebt?
De gevoelens zakken weg ja. Maar zo snel, dat nooit. Vooral niet omdat dit een erg sterke band was (getuige het feit dat ze er verbanning voor over hebben).
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Ja, en die keuze wordt benadrukt doordat ze van het zelfde geslacht zijn (dit is relevant voor de kijkers).
Nee hoor.
Niet in de aflevering nee, maar kun je echt stellig beweren dat dit niet meespeelt in de gedachtengang van bepaalde mensen?
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Symbiose = samenwerking......
Niet zoals in het DS9 te zien en gezegd is. Beide levensvormen vormen samen ÉÉN geheel.
Ja, daarom hebben ze ook de Zhiantara Closure Rite. Om het een zijn van de trill te benadrukken |:(
Er wordt juist gezegt dat iedere host (waarom maak je onderscheid tussen host en symbyont, als ze als 1 gerekend moeten worden?) een bijdrage levert aan de symbiont.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Rogueborg schreef:Nee dat is nu het geval.
Oh, ze leefden samen nog gelukkig?
Rogueborg schreef:Ze hadden de impact kunnen laten zien van de keuze.
Alleen als de serie 100 jaar de toekomst was ingegaan en dat Jadzia Dax en Lenara Kahn zouden sterven.
Rogueborg schreef:De gevoelens zakken weg ja. Maar zo snel, dat nooit. Vooral niet omdat dit een erg sterke band was (getuige het feit dat ze er verbanning voor over hebben).
De gevoelens kwamen ook ineens heel plots opzetten simpelweg omdat ze Lenara Kahn weer zag. en deels kwam het uit ook schuldgevoel omdat Torias Dax op jonge leeftijd stierf.
Rogueborg schreef:Niet in de aflevering nee, maar kun je echt stellig beweren dat dit niet meespeelt in de gedachtengang van bepaalde mensen?
:roll:

Jij had het over aanrekeken van Jadzia mbt haar keuze en dat dit niet ging omdat ' "gelukkig" een bijrolspeelster de weg van de minste weerstand kiest'.

En vervolgens gooi het over een compleet andere boeg namelijk van homoseksualiteit en dat voor sommige mensen (Amerikanen volgens jou) dat wel zouden aanrekeken.

Zal wel weer aan mij liggen, maar ik kan jou wat dit betreft totaal niet volgen.

Rogueborg schreef:Ja, daarom hebben ze ook de Zhiantara Closure Rite. Om het een zijn van de trill te benadrukken
Een joined Trill is één. Uit meerdere afleveringen komt dit naar voren. Als jij die wilt negeren, prima, dat is jouw keus.

Het Zhinatara ritueel zorgt ervoor dat een de gastheer/vrouw apart kan communiceren met een vorige gastheer/vrouw, wat toch anders is dan het hebben van de herinneringen en ervaringen.
Rogueborg schreef:Er wordt juist gezegt dat iedere host (waarom maak je onderscheid tussen host en symbyont, als ze als 1 gerekend moeten worden?) een bijdrage levert aan de symbiont.
Ik maak geen ondescheid, ik zie ze als één persoon. De host en symbiont dragen bij aan elkaar wanneer ze samensmelten tot één persoonlijkheid.

Joined Trill zijn niet als de Tok'ra in Stargate SG-1, daar zijn het namelijk wel twee entiteiten die apart gebruik maken van één lichaam en met twee stemmen kunnen spreken.
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Henry86 »

3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Nee dat is nu het geval.
Oh, ze leefden samen nog gelukkig?
Verbannen zijn van je homeworld is niet een van de leukste dingen; daar had een vervolgaflevering over kunnen gaan.
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Ze hadden de impact kunnen laten zien van de keuze.
Alleen als de serie 100 jaar de toekomst was ingegaan en dat Jadzia Dax en Lenara Kahn zouden sterven.
Of als in een volgende aflevering blijkt dat hun verliefdheid in grote mate veroorzaakt werd door het feit dat ze elkaar na zo lange tijd weer zagen en ze spijt krijgen van hun beslissing. Of als haar moeder had gebeld dat ze niks meer met haar te maken wilde hebben. Of als allerlei andere joined Trills hierdoor ook met vorige hosts een relatie aangaan.
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Ja, daarom hebben ze ook de Zhiantara Closure Rite. Om het een zijn van de trill te benadrukken
Een joined Trill is één. Uit meerdere afleveringen komt dit naar voren. Als jij die wilt negeren, prima, dat is jouw keus.
Jij negeert blijkbaar de afleveringen waarin blijkt dat dit niet zo makkelijk te zeggen is.
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Nee dat is nu het geval.
Oh, ze leefden samen nog gelukkig?
Nee niet samen, maar Jadzia wel.
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Ze hadden de impact kunnen laten zien van de keuze.
Alleen als de serie 100 jaar de toekomst was ingegaan en dat Jadzia Dax en Lenara Kahn zouden sterven.
Ehm, ik mag toch hopen dat de trill symbiont commission er wel iets eerder achterkomt.......
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:De gevoelens zakken weg ja. Maar zo snel, dat nooit. Vooral niet omdat dit een erg sterke band was (getuige het feit dat ze er verbanning voor over hebben).
De gevoelens kwamen ook ineens heel plots opzetten simpelweg omdat ze Lenara Kahn weer zag. en deels kwam het uit ook schuldgevoel omdat Torias Dax op jonge leeftijd stierf.
Toch wel handig dat je je emoties zo snel weer weg kunt doen. Misschien heeft ze wel op Vulcan gestudeerd.
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Niet in de aflevering nee, maar kun je echt stellig beweren dat dit niet meespeelt in de gedachtengang van bepaalde mensen?
:roll:

Jij had het over aanrekeken van Jadzia mbt haar keuze en dat dit niet ging omdat ' "gelukkig" een bijrolspeelster de weg van de minste weerstand kiest'.
Ja dat heb je goed gezien.
3rd RemataKlan schreef: En vervolgens gooi het over een compleet andere boeg namelijk van homoseksualiteit en dat voor sommige mensen (Amerikanen volgens jou) dat wel zouden aanrekeken.
Dat heet niet een andere boeg, dat heet in het verlengde........
Hoeveel amerikanen (want het is een amerikaanse serie)zouden er mee opgehouden zijn met kijken, als er een lesbisch koppel in de serie zou komen?
3rd RemataKlan schreef: Zal wel weer aan mij liggen, maar ik kan jou wat dit betreft totaal niet volgen.
Daar heb je wel eens vaker last van.
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Ja, daarom hebben ze ook de Zhiantara Closure Rite. Om het een zijn van de trill te benadrukken
Een joined Trill is één. Uit meerdere afleveringen komt dit naar voren. Als jij die wilt negeren, prima, dat is jouw keus.
Uit welke episoden komt dan voor dat ze een is? Want volgens mij zit je die episodes dan verkeerd te bekijken. Bij Ezri zie je het het duidelijkst. Zij gaat op de kop staan terwijl ze dat eigenlijk niet wil, ze drinkt raktajino terwijl ze het niet lekker vind.... en dan kom jij met je conclusie dat ze één zijn. :shake:
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Er wordt juist gezegt dat iedere host (waarom maak je onderscheid tussen host en symbyont, als ze als 1 gerekend moeten worden?) een bijdrage levert aan de symbiont.
Ik maak geen ondescheid, ik zie ze als één persoon. De host en symbiont dragen bij aan elkaar wanneer ze samensmelten tot één persoonlijkheid.
Ze leven in symbiose met elkaar. Dat betekent nog niet dat ze één zijn.
3rd RemataKlan schreef: de Tok'ra in Stargate SG-1, dat zijn het namelijk wel twee entiteiten die apart gebruik maken van één lichaam en met twee stemmen kunnen spreken.
Inderdaad dat is zo in Stargate SG-1, maar dat heeft hier niks mee te maken.
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

3rd RemataKlan schreef:
sonpas schreef:En dan nog....de uitkomst blijft nog altijd hetzelfde namelijk het verlies voor de Trills van voor hen 2 waardevolle symbionts.
Dit gegeven zou Jadzia Dax als Trill toch wel hoog in het vaandel mogen draaien, want tenslotte gaan er generaties van kennis verloren.
Maar wat kan Jadzia Dax dat nou schelen?

Voor de Trill mensachtigen zijn de symbionts zowat heilig maar Jadzia Dax is een joined Trill en als die samen verder wilt leven met een ander ondanks dat dit tot verbanning zal leiden, nou jammer dan. Mensen leven zo en gaan dan dood, de meeste rassen in Trek ook.

Als je host en symbiont dan perse los van elkaar wilt zien, dan is het de symbiont die bereid was om samen te leven met de Kahn symbiont tot de gastlichamen zouden sterven en dan zouden zijn ook komen te sterven.

De symbiont hecht niet dezelfde waarde aan zichzelf als de Trill mensachtigen doen.

Jadzia Dax maakte die keus, een keus van één persoon, de samensmelting van de Trill mensachtige en de symbiont.
Voor Jadzia een joined Trill was ze toch een gewone Trill niet? Was voor haar de symbiont dan niet heilig of verdwijnt dat allemaal nadat ze een joint Trill word?
Ik wens ze ook helemaal niet als apart te beschouwen, maar als ze enkel in deze ep. afgaat op de verliefdheid van jaren terug......waar zit dan de overtuiging die ze had om een host te worden......namelijk ervoor zorgen dat de symbiont voort blijft bestaan.
Ze was geselecteerd omdat men vertrouwen in haar had dat zij de symbiont na haar overlijden over zou dragen naar een volgende host.....niet?
Als je nu zegt dat de symbiont niet dezelfde waarde aan zichzelf hecht, schiet er volgens mij niet echt veel meer over van de overtuiging die Jadzia had van voor de versmelting......en lijkt ze toch nog meer op de Trills uit TNG dan ik dacht. ;)

3rd RemataKlan schreef:
sonpas schreef:Natuurlijk heb ik het over haar symbiont.......en ik val ook Jadzia niet af enkel hoe men haar hier neerzet.
Je noemt haar host onwaardig maar verder...
Ik noem haar enkel host onwaardig in deze ep. en alleen omdat ze hier als host zo slecht word neergezet.
Vandaar mijn kritiek op Rejoined.
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Henry86 »

Een voorbeeld van een aflevering waarin duidelijk wordt dat symbiont en host in een joined Trill te onderscheiden zijn is Rules of Engagement.
Als een host ervaringen opdoet, worden deze overgegeven naar een volgende host. Zou het zo zijn dat host en symbiont 100% "integreren", dan zouden herinneringen van een vorige host even sterk moeten zijn als van de huidige host zelf. Jadzia legt uit dat dit niet het geval is.
Plaats reactie