Subspace weapons in de Dominion War

Sisko, Kira, Odo... door het wormhole.

Moderator: Dark*staR

Gesloten
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Subspace weapons in de Dominion War

Bericht door Section31 »

Ik zat toenstraks een aantal episodes te bekijken van DS9 over de Dominion War, ik begon me eigenlijk dit af te vragen:

Waarom zijn er in de Dominion War nooit geen subspace weapons gebruikt?

Ik weet dat Subspace weapons zijn verboden door de Second Khitomer Accords, maar zoals 1 episode titel in DS9 al luidde; Inter Arma Enim Silent Leges, Ten tijde van oorlog zwijgen alle wetten....

Subspace weapons zijn ook uiterst onstabiel en levensgevaarlijk, maar als ik de situatie bekijk waar de Federation en allies zich bevonden ten tijde van de Dominion War, dan moeten ze toch serieus nagedacht hebben over het inzetten van deze wapens tegen de Dominion.
Gewone wapens bleken bijna geen effect te hebben tegen Dominion schepen, ik neem als voorbeeld een van eerste Domion War episodes in ik geloof seizoen 6, Sisko en Martok hebben het over de 117th fleet, van de 120 schepen hebben het er maar 10 overleefd, de rest is hopeloos verloren gegaan. Sisko zei ook dat de Federation dit soort verliezen niet lang vol kon houden voordat ze simpelweg geen schepen meer hadden.
Subspace weapons zijn uiterst gevaarlijk, maar de techniek is er wel, met de gebundelde kracht van de Federation, Klingons en later ook de Romulans moest het toch mogelijk zijn geweest om subspace weapons in te zetten?
De Son'A lukten het ook in Insurrection.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

ja, maar dan is het verhaal binnen no-time afgelopen..
tuvok4774
Commander
Commander
Berichten: 1187
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:34
Locatie: Huizen

Bericht door tuvok4774 »

Ja , maar ze hadden denk ik wel het in ieder geval er in kunnen stoppen.. dan kijken ze daarna wel wat ze ermee doen...
Misschien willen ze niet dat klingons en romulans iets van die techniek zien
Dennis
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3288
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:41

Bericht door Dennis »

kijk als de Federation zich al niet aan dit verdrag gaat houden wie zal het dan wel doen?

dus een regel is regel.....

het zou een ander verhaal zijn als de Dominion deze wapens ging gebruiken, maar dat deden ze niet
Gebruikersavatar
Cybermage
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:56
Contacteer:

Bericht door Cybermage »

Misschien een hele botte vergelijking waarom geen chemische wapens in de WOII terwijl duitsland er tonnen van had?. Dat kwam omdat onze "vriend" Hitler er in WOI er al op negatieve wijze kennis mee had gemaakt. Zo in de trant de wind stond verkeerd toen ze het gebruikte dus het backfirede behoorlijk. Kan me voorstellen dat je dat met subspace wapens ook niet wil dat ze toevallig tegen je keren.
Wel lijkt het me dat bijv section 31 op kleine schaal wel eens vervelende dingen ermee kan doen.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

oftewel.. we gebruiken het wel.. maar erkennen het niet officieel.. lekker achterbaks is dat.. of ze dat niet doorhebben...
Gebruikersavatar
tomparis
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door tomparis »

net alsof dat nu niet gebeurt. er gebeuren nu ook dingen waar wij het bestaan maar beter niet van af kunnen weten hoor!
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

Dennis schreef:kijk als de Federation zich al niet aan dit verdrag gaat houden wie zal het dan wel doen?

dus een regel is regel.....
Ja regel is regel, maar de Federation/Klingons stonden letterlijk op het randje van de afgrond, dan ga je toch twijfelen aan die regels en zover ik weet hebben ze nooit met de Dominion een dergelijk verdrag getekend.
Raw Demin
Ensign
Ensign
Berichten: 183
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:03
Locatie: Volendam
Contacteer:

Bericht door Raw Demin »

neej, maar wel met de rest, oa de romulans en als de fed. die dingen mag gebruiken denk ik dat de romulans meteen gaan zeggen. "dat mogen wij dan ook" (lijkt een beetje op amerika)
Dennis
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3288
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:41

Bericht door Dennis »

kijk als de federation dit gaat doen gaan bijv. de Cardasians dit ook doen, en later heeft de breen en de dominion het ook door en gaan ze het ook gebruiken. Dus je schiet er weinig mee op
Gebruikersavatar
DaXXoN
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 112
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:42
Contacteer:

Bericht door DaXXoN »

Misschien is het meer dan een regel, misschien is 't een overtuiging of een etische kwestie. Zie het als de atoombom: Die gebruiken we ook niet (zo snel) omdat het een massavernietigingswapen is, een hoop mensen in één keer doodmaakt en de gevolgen desastreus zijn...
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Section31 schreef:Subspace weapons zijn ook uiterst onstabiel
En dat is een verdomd goede reden waarom je ze niet inzet. Zoals anderen hier al hebben gezegd, kan het wapen tegen je keren. Subspace wapens zijn onbetrouwbaar. In Insurrection trok de Ent-E's warpcore die scheur open. Elk Federatie starship heeft zo'n warpcore! Ze zijn afhankelijk van die technologie.

Als het Dominion als reactie die wapens dan ook gaat inzetten, wat ze zeker zouden doen, ben je nog meer in het nadeel. Dan is het einde zoek.

De Federatie had ook Genesis torpedoes kunnen gebruiken. Dat zijn ook lekkere massavernietigingswapens. Vuur zo'n torpedo af op een planeet en al het leven daarop wordt herschreven. Als het onstabiele proto-materie probleem nog niet opgelost is, klap de planeet enkele dagen later uitelkaar.
Maar het Dominion zou dan ook massavernietigingswapens gaan inzetten waardoor beide partijen verliezen. Het Dominion had in het AQ wel minder grondgebied dus zou het eerder door hun planeten heen zijn maar ze hadden wel meer schepen dus zouden ze wel een betere verdediging op kunnen zetten en tegelijk aanvallen. De Federatie zou dan sowieso een hoop planeten verliezen waaronder belangrijke planeten zoals Andor, Betazed, Bolarus, Tellar, Vulcan, misschien zelfs de Aarde.

De hoofdkern van de Federatie (als je in die theorie gelooft, zie stdimension.de) zou zware klappen krijgen en de Federatie zou zulke zware verliezen nooit meer te boven komen.

Andersom geldt het ook. Als het Dominion zou zijn begonnen met het inzetten van massavernietigingswapens dan zou de Federatie dat ook doen, de Klingons en de Romulans zeker. De Breen hadden een speciale bom kunnen gebruiken tijdens hun aanval op Starfleet HQ waarbij het hele Noord Amerikaanse continent of zelfs de hele Aarde vernietigd zou zijn maar wat denk je dat dan de reactie van Starfleet zou zijn?

De mensheid, die een dominerende rol heeft in Starfleet, zou schreeuwen om wraak, de Breen thuisplaneet en Cardassia Prime tot asteroidevelden reduceren is het enige alternatief.. Dan zou de hel los breken.

Waarom waren de VS en de USSR zo huiverig om kernwapens in te zetten tijdens de Koude Oorlog? Omdat dan beide groomachten het zouden verliezen.

Section31 schreef:maar als ik de situatie bekijk waar de Federation en allies zich bevonden ten tijde van de Dominion War, dan moeten ze toch serieus nagedacht hebben over het inzetten van deze wapens tegen de Dominion.
De Federatie en de Klingons probeerden om de Ketracel White faciliteiten op te blazen. Is een geniepige manier maar het is wel het uitbuiten van een zwakke plek van het Dominion. Admiral Ross zei nog dat de enige manier zou zijn om de oorlog te beeindigen, op overgave na. Maar dat was nog in de begindagen van de oorlog toen het Dominion ervan uitging dat het versterkingen zou krijgen van het GQ.
Section31 schreef:Gewone wapens bleken bijna geen effect te hebben tegen Dominion schepen, ik neem als voorbeeld een van eerste Domion War episodes in ik geloof seizoen 6, Sisko en Martok hebben het over de 117th fleet, van de 120 schepen hebben het er maar 10 overleefd, de rest is hopeloos verloren gegaan.
Federatie wapens hadden heus wel een effect op Dominion schepen, als dat niet het geval was geweet dan was de oorlog heel snel afgelopen. Toen het Dominion net ontdekt was, hadden AQ shields geen invloed op Dominion wapens ("The Jem'hadar", "The Search") maar dat is later nog goed gekomen. Maar Dominion shepen konden vanaf het eerste moment dat de Federatie ze tegenkwam, opgeblazen worden.

Het grote verlies van de 7e Vloot was te wijten aan het feit dat het Dominion meer schepen kon sturen. We weten trouwens niet hoeveel schepen het Dominion in dat gevecht heeft verloren alleen maar dat Starfleet en de Klingons gezamenlijk 98 schepen daar hebben verloren en moesten terugtrekken.
Laatst gewijzigd door 3rd RemataKlan op 11 jun 2002, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Q-continuum
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:49
Locatie: Jabeek

Bericht door Q-continuum »

Ik denk at de Federation zo lang mogelijk het gebruik van sub-space wapens heeft uitgesteld zolang er nog op een andere manier een overwinning viel te behalen. Toen het echt wanhopig werd (rond die afleverind dat de Romulans in de oorlog kwamen) zorgde Sisco er dus voor dat de Fed/Klingon alliantie een boost kreeg waardoor het front een beetje werd verlicht en men dus de subspace wapens niet nodig had.

''
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Ik vraag me ook af hoe je subspace wapens wilt gebruiken. De meeste gevechten tijdens de Dominion War waren grootschalig niet 1 op 1.

De kans dat je eigen schepen ook in zo'n subspace scheur worden getrokken is groot plus al die warpcores van schepen die het beínvloeden. :eek:

Ik weet niet of zo'n subspace wapen ook op een planeet kan worden afgeschoten maar in grote gevechten lijkt het me nogal onpraktisch en zeer gevaarlijk.
Gebruikersavatar
Albi
Commander
Commander
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 jun 2002, 19:51
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Albi »

En nog iets: misschien willen ze het wel gebruiken maar kunnen ze het niet gebruiken omdat ze niet volledig zijn ontwikkeld en/of getest...
Ik zou ook wel een laser willen gebruiken om nukes uit de lucht te schieten maar ja, dat hebben we nu eenmaal niet...
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

De Federatie had een verdrag (Second Khitomer Accords) ondertekend waarin stond dat het verboden was om subspace wapens te hebben of te gebruiken.

Als het al zover is dat er zo'n verdrag voor is dan zullen de betrokken partijen, zeker de geavanceerde Federatie, wel in staat zijn om ze te maken.
Gebruikersavatar
Q-continuum
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:49
Locatie: Jabeek

Bericht door Q-continuum »

Hoe werken subspace wapens eigenlijk? Zoals in Insurrection zijn ze inderdaad erg onhandig, maar als je een quantum torpedo zo aanpast dat hij door subspace reist(en dus bijna niet te detecteren is) en pas bij het doel in normale ruimte komt, heb je een zeer sterk wapen. Dit werd geloof ik ook gebruikt in een Voyager aflevering. Dit valt dan ook buiten het tweede Kithomer accord(geloof ik ).
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Q-continuum schreef:Hoe werken subspace wapens eigenlijk?
In Insurrection lijkt het erop dat de Isolitic explosie die het wapen maakt een scheur vormt naar subspace. Of dit de bedoeling is van het wapen weet ik niet, de wapens waren nogal onbetrouwbaar en is er verder weinig over vermeld. Ik neem aan dat als een schip in zo'n scheur terechtkomt het vernietigd wordt.
Q-continuum schreef:Zoals in Insurrection zijn ze inderdaad erg onhandig, maar als je een quantum torpedo zo aanpast dat hij door subspace reist(en dus bijna niet te detecteren is) en pas bij het doel in normale ruimte komt, heb je een zeer sterk wapen.
Subspace wapens zijn al torpedoes op zichzelf, ik denk niet dat het dan mogelijk is om het aan een andere torpedo vast te koppelen, wordt het nogal groot.
Q-continuum schreef:Dit werd geloof ik ook gebruikt in een Voyager aflevering. Dit valt dan ook buiten het tweede Kithomer accord(geloof ik ).
Ik neem aan dat je het hebt over de wapens in VOY "Human Error". Als dat het geval is, maak je een vergissing. Dat waren geen subspace wapens. Het ware simpelweg krachtige lange afstandswapens. Die reisden door subspace (warp), over een zeer lange afstand om vlak bij het doel uit warp te gaan en het doel te raken. Er was geen sprake van een scheur naar subspace veroorzaken.
Gebruikersavatar
sovereign
Ensign
Ensign
Berichten: 222
Lid geworden op: 12 jun 2002, 15:08
Locatie: Tabula II, E.R.C., 2e gebouw

Bericht door sovereign »

zelfs in oorlog zijn er wetten, zo martelt de federatie zijn krijgsgevangenen ook niet (dood). En misschien zijn de Federatie(+alliantie) en de Dominoin wel zo slim om deze wapens niet te gebruiken om het grote risico.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

sovereign schreef:zelfs in oorlog zijn er wetten
"Correction: humans have rules in war, rules that tend to make victory a little harder to achieve, in my opinion." -- Garak
Gebruikersavatar
Q-continuum
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:49
Locatie: Jabeek

Bericht door Q-continuum »

inter arma enim silent leges (in oorlog zwijgen alle wetten) om de naam van een toepasselijke ds9-aflevering ook maar meteen te noemen.
Gebruikersavatar
Jim Kirk
Commander
Commander
Berichten: 1402
Lid geworden op: 11 jun 2002, 11:57
Locatie: Scheveningen/Den Haag

Bericht door Jim Kirk »

Als de Federatie dat zou doen
1: Dan zouden ze steun verliezen van andere machten in de AQ
2: Dan zijn alle andere afspraken ook niet meer van belang, denk aan de neutral zone, die zou dan ook niet cht belangrijk meer zijn.
3:En met subspace wapens kunnen de Federatie schepen ook vernietigd worden door de scheur.
4:Wat als de Dominion als antwoord biologische wapens in gaat zetten?
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Jim Kirk schreef:Als de Federatie dat zou doen
1: Dan zouden ze steun verliezen van andere machten in de AQ
Er waren geen andere (groot)machten in het AQ die de Federatie steunden tijdens de oorlog.

Voor zover bekend had je tijdens de oorlog de Federatie en de Cardassians als grootmachten. En de Cardassians waren niet eens zo'n grote macht als de Klingons of de Romulans. Maar goed, doet er niet toe aangezien ze bij het Dominion hoorden. De Breen waren er nog maar was niet bekend hoe sterk ze waren en ze waren nergens bij betrokken verder, dus zeker geen steun aan de Federatie.
De Tholians hadden een non-agressiepact met het Dominion gesloten en waren neutraal.

Wat je wel zou kunnen krijgen, is dat Federatieleden dreigen met afsplitsing als er wordt besloten voor inzet van zulke wapens. Dat zou kunnen hoewel ze zelf ook een doelwit zijn als Federatielid...
Jim Kirk schreef:2: Dan zijn alle andere afspraken ook niet meer van belang, denk aan de neutral zone, die zou dan ook niet cht belangrijk meer zijn.
De Neutral Zone is wel een belangrijker en zeker een ander soort (gaat over grenzen) verdrag denk ik maar het is een goed punt. Het zou overkomen dat de Federatie weinig waarde hecht aan verdragen tijdens moeilijke tijden.
007*of*borg
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 jun 2002, 15:41

Bericht door 007*of*borg »

zou best wel goed zijn als ze dat wapen zouden gebruiken
was het lekker snel klaar konden de andere series hun gang gaan!
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

De enige andere serie die er was, was Voyager en die zat in het Delta Kwadrant.....
007*of*borg
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 jun 2002, 15:41

Bericht door 007*of*borg »

en daar zit ook............. juist ja de borg
dan wordt het tenminste spannend!
KermitTheFragger
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2002, 00:50
Contacteer:

Bericht door KermitTheFragger »

Nu we toch met zon soort topic bezig zijn, waarom hebben ze dan niet meteen de phase-cloak uit TNG van stal gehaald? De federation had kennelijk toch geen moeite met het schenden van de treaty die het hun verbood om cloacking tech te gebruiken. Zoveel maakt het toch niet uit of de cloak nu van de Romulans is of van jezelf.

De phase-cloak had de federation een groot voordeel kunnen opleveren
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Ja, maar met zo'n speeltje winnen ze de oorlog gelijk.
Dan is er geen bal meer aan, dan wint de Federatie alles, kunnen ze gelijk wel stoppen met Star Trek...
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

KermitTheFragger schreef:Nu we toch met zon soort topic bezig zijn, waarom hebben ze dan niet meteen de phase-cloak uit TNG van stal gehaald? De federation had kennelijk toch geen moeite met het schenden van de treaty die het hun verbood om cloacking tech te gebruiken. Zoveel maakt het toch niet uit of de cloak nu van de Romulans is of van jezelf.

De phase-cloak had de federation een groot voordeel kunnen opleveren
De Federatie had een verdrag met de Romulans mbt de Defiant's cloaking device.
Het Dominion had effectieve manieren om cloaks te penetreren, en aangezien de phase cloak uit TNG "Pegasus" een prototype was van jaren terug zal het Dominion weinig moeite hebben gehad om in ieder geval de cloak te penetreren.
En dat prototype was niet echt betrouwbaar.
Gesloten