Message In A Bottle - Hunters - Hope And Fear

Janeway, Chakotay, Seven of Nine... eenzaam in het delta kwadrant.

Moderator: HorckDude

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Message In A Bottle - Hunters - Hope And Fear

Bericht door Mr Hayes »

Er is heel veel gezegd over de -dikke- rode draad die door alle afleveringen van Star Trek: Deep Space Nine loopt, maar er wordt zo barweinig verteld over de -dunnere- rode draad die men vanaf seizoen 4 in Star Trek: Voyager kan ontdekken: Contact met het Alfa Kwadrant.

Na het achter elkaar zien van de afleveringen die in de titel van dit topic staan, werd ik eigenlijk aangenaam verrast. 'Message In A Bottle', 'Hunters' en 'Hope And Fear' heb ik bekeken als een soort van triologie. Weliswaar had elke aflevering een eigen vastomlijnd hoofdplot, maar de subplots en de verdere verwikkelingen nadat The Doctor op de USS Prometheus komt, zijn toch best wel naadloos op elkaar aangesloten.

De 'triologie' benaderde de wanhoop van de crew van de USS Voyager bij tijd en wijlen redelijk goed:

- Het rechtzetten van het bericht dat de USS Voyager als verloren werd beschouwd door Starfleet Headquarters.
- Het bij naam noemen van de Dominion en het feit dat de USS Prometheus vooral getest wordt vanwege een mogelijke oorlogsdreiging.
- Het nieuws dat Captain Janeway krijgt over haar ex-verloofde Mark. De honden maken het goed en Mark ook: hij heeft een ander. De brief van Mark leest als een laatste vaarwel en Janeway voelt zich alleen.
- Het nieuws dat de Maquis zijn uitgemoord door de Cardassians..........m.b.v. van wapens uit het Gamma Kwadrant. B'Ellanna slaat door, Chakotay is bedroefd.
- De brief van Admiral Owen Paris aan z'n zoon, waarmee Tom Paris blijgemaakt wordt. Tevergeefs: de brief komt niet ongeschonden aan.
- Het ineenstorten van de communications array waarvan de Voyager gebruik maakt. Contact met het Alfa Kwadrant wordt weer bruut afgesneden.
- De gecodeerde sub-message van Starfleet. Zowel Seven of Nine als Captain Janeway doen er alles aan om het bericht te ontfutselen.
- De ontdekking dat het bericht van Admiral Hayes (;)) aangepast en vervalst is door Arturis. De USS Dauntless is nep.
- Het weinig hoopgevende bericht van Admiral Hayes dat later onthuld wordt door Captain Janeway. Starfleet kan niks doen om de USS Voyager terug in het Alfa Kwadrant te krijgen.

Wat denken jullie ervan?
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

Klopt, ze sluiten mooi op elkaar aan, ik vind het dan ook jammer dat Voyager er niet meer heeft. Ik heb nu Message en Hunters achter elkaar gezien, het zijn beide top afleveringen, vandaag of morgen nog effe Hope and Fear er achter aan zien.

Er zitten niet veel langere verhalen in Voyager maar er zijn nog een paar :)
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Deze 'trilogie' is niets meer dan een grote gemiste kans dankzij de belabberde uitwerking.

Oh en "wanhoop van de crew". Laat me niet lachen.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Laat ik het her-formuleren: Het acteerwerk van onder andere Kate Mulgrew, Robert Beltran en Roxanne Dawson was overtuigend genoeg om de wanhoop van de karakters overtuigend te maken. Dat WORDT nog wel eens vergeten: de acteurs en actrices. Zij kunnen vaak sommige slecht uitgewerkte karakterontwikkelingen toch nog verbeteren.

Maar god, wat jou betreft zijn alle 172 afleveringen van Voyager slecht :). En dat is nou niet bepaald objectief te noemen.

Om even terug te komen op de uitwerking van de drie afleveringen. Wat vind jij er slecht aan? En zijn er afleveringen van Voyager die wat jou betreft wel goed uitgewerkt zijn? Ik ben benieuwd....
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Het is inderdaad een trilogie tussen aanhalingstekens. Die rode draad kwam niet echt overtuigend naar voren.
Het kwam meer als een plotje wat af en toe terugkwam over. Zo van, o ja hier waren we ook nog mee bezig met het verhaal dit moeten we ook nog even afronden.
Zo had Voyager een aantal van die rode draden, noem het meer rode naaigaren. In het eerste en tweede seizoen het Kazon verhaal (State of Flux, Maneuvres, Alliances en Basics)
Vond overigens State of Flux en ook Maneuvres helemaal geen slechte eps.
Verder nog dat gedoe met Paris die zogenaamd van het schip wilde en zich raar gedroeg.
En uiteraard de borgverkrachtings rode draad. Een vete tussen Janeway en de Borg Queen. Iets belachelijks eigenlijk, tis een menselijke zwakte waar de Borg juist boven zouden moeten staan.

Maar goed, ik heb me met Voyager prima vermaakt. Maar als je de "rode draad van deze serie moet vergelijken met die van DS9, is de DS9 verhaallin overtuigender dan die van VOY.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Maar....dat zeg ik toch ook? Een 'dunne rode draad' vergeleken met de 'dikke rode draad' van DS9. Je bevestigt alleen wat ik zeg :).

Toch vind ik 'Message in a Bottle', 'Hunters' en 'Hope and Fear' 10 keer beter dan enkele (enkele? :lachhuil: ) flut-afleveringen van DS9: 'Meridian' (s.3), 'Empok Nor' (s.5), 'The Storyteller' (s.1), 'Distant Voices' (s.3), 'Progress' (s.1), 'Move Along Home' (s.1), Fascination (s.3), 'The Emperor's New Cloak' (s.7), 'Waltz' (s.6).

Vooral 'Empok Nor' zou in principe zo'n 'typische Voyager-aflevering' genoemd kunnen worden: Extreem spannend, een echte thriller, maar zo ontiechelijk oerdom. Er is daarvoor en daarna NOOIT iets gezegd van Terok Nor's zusterstation. Logica gebiedt te zeggen dat de Cardassians dit station hadden kunnen uitbuiten. OF: Starfleet had dit tweede station naast dat van Terok Nor bij het wormhole gezet. In ieder geval: Er zou een verhaal kunnen zitten aan Empok Nor!

'The Storyteller' is helemaal POEP vergeleken met 'Message in a Bottle' en 'Hope and Fear'. Objectieve en kritische liefhebbers van het fenomeen Star Trek zouden dat moeten onderkennen.

De verhalen onderling van de drie afleveringen van Voyager die ik in de topic-titel noem, zijn absoluut niet slecht. En enkel en alleen maar focussen op de slechte aspecten van deze drie afleveringen doet de afleveringen, en dan vooral de -weinige- goede afleveringen van Voyager, GEEN recht.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

'Meridian' (s.3), 'Empok Nor' (s.5), 'The Storyteller' (s.1), 'Distant Voices' (s.3), 'Progress' (s.1), 'Move Along Home' (s.1), Fascination (s.3), 'The Emperor's New Cloak' (s.7), 'Waltz' (s.6).
Kan me vergissen maar een aantal van de eps die je hier noemt zijn losstaande eps.

"Move Along Home" en "The Storyteller" worden ook bij de DS9 fans niet tot de goede eps gerekend .
Emperor's New Cloak was het zwarte schaap van de mirror universe verhaallijn ook dat is al gezegd door ook DS9 fans.
Bovendien zijn seizoen 1 en 2 overall de mindere seizoenen van DS9.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Ja en? 'Message in a Bottle' is ook grotendeels een losstaande episode....(op die dunne rode draad na dan....'Hunters' is een vervolg op de ontdekking van de Hirogen comm. array).

Maar om nu te zeggen dat 'Message in a Bottle' slecter is of minder goed uitgewerkt is dan de DS9-afleveringen die ik net noem, gaat me te ver.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Hij is slechter dan eerder genoemde DS9 afleveringen door jouw
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Ik vind ongefundeerde, kritiekloze, subjectieve opmerkingen slecht. Je roept maar wat, je geeft geeneens een reden :).
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Message was toch met dat onzinnige schip en andy dick als mark II?
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Nee :)
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Mr Hayes schreef:Nee :)
Ja


Als ik Message tegenover Empok Nor moet zetten wint Empok Nor het met de neuslengte van pinokkio als hij gelogen heeft.

Tegenover Storyteller of Move Along, kan ik denk ik wel grotendeels met je eens zijn.
En dit in hoeverre je deze eps wel met elkaar kan vergelijken overigens.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Mr Hayes schreef:Ik vind ongefundeerde, kritiekloze, subjectieve opmerkingen slecht. Ik roept maar wat, ik geef geeneens een reden :).
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Miriam schreef:Hij is slechter dan eerder genoemde DS9 afleveringen door jouw
Slecht dat je mij verkeerd quote 3rd :) . Even de 'jij' vervangen door 'ik' en mij zo belachelijk maken. Laten we het even over Myriam hebben. Want wie begon er nou met ongefundeerde, kritiekloze, subjectieve opmerkingen: ik of zij. Beetje plagen mag dan toch wel om de discussie op de rails te krijgen?

Ik denk dat ik duidelijk gemaakt heb waarom ik de drie genoemde afleveringen van Voyager goed vind. Wat vonden jullie er dan zo uitermate slecht aan. Toen jullie de afleveringen voor het eerst zagen, zaten jullie toen al tenenkrommend tomaten naar de televisie te gooien?
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re:

Bericht door Miriam »

Mr Hayes schreef:. Er is daarvoor en daarna NOOIT iets gezegd van Terok Nor's zusterstation
Ahum

Hier & [url=http://memory-alpha.org/en/wiki/The_Mag ... _(episode)] Hier ;)

Daarbij is in de aflevering Empok Nor al snel duidelijk dat dit station niet veel waard meer is en koste het O'Brein al veel moeite om DS9 te verplaatsen laat staan dat ze Empok Nor moeten opknappen en dan ook nog eens gigantisch veel lcihtjaar meoten verplaatsen.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Message In A Bottle - Hunters - Hope And Fear

Bericht door Nemesis »

waarom verplaatsen? maar dan nog, het was meer vervallen dan DS9. Ik vind Message in a bottle van Voyager trouwens juist een hele vermakelijke aflevering. Zou misschien nog wel in de top 10 zitten.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Message In A Bottle - Hunters - Hope And Fear

Bericht door EMH »

Zaten wel mooi hoop reserveondelen voor DS9 op dat Empok Nor wrak :Y)
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Message In A Bottle - Hunters - Hope And Fear

Bericht door Nemesis »

ja, maar daar hoor je niets meer over.
Plaats reactie