Ik las nog wel een aantal dingen waar ik nog even op wil reageren (maar kort, met een knipoog, niet uit op conflicten, whatever...)
Vis schreef:Je geeft aan dat "goed" maar één ding kan betekenen, maar schijnbaar zijn er dus wel uitzonderingen. Is er nou werkelijk niets waar jij van geniet, maar toch van in kan zien dat het kwalitatief gezien misschien niet zo best is? Big Brother wellicht? Jerry Springer? Een willekeurige soapserie. Een goedkope actiefilm op SBS6.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik blijf erbij dat het uiteindelijk echt niet met een scorecard statistisch vast te leggen is of iets goed is, zelfs niet voor jezelf. Als dat de modus is die hier is bedacht, prima, zeg heel eerlijk dat ik dat niet wist (misschien is dat de keerzijde van mijn sporadische aanwezigheid in het forum).
Ik blijf dat strenge onderscheid tussen leuk en goed niet delen. Kan me herinneren dat ik jaren geleden daar inderdaad ook over 'gediscussieerd' heb. Ik denk uiteindelijk dat het gewoonweg te complex is, en dat ook nergens iemand ooit de succesformule, de sleutel heeft gevonden voor wat 'goed' is typeert dit het beste (Pixar dacht men lange tijd, tot Cars 2......).
Maar ik verwar mezelf soms ook. Ik vind persoonlijk GTST echt bagger, maar als ik dan weer kijk naar de visie en bedoeling van de makers, en het feit dat decennia lang honderden duizenden mensen ervoor aan de buis gekluisterd zitten, kan ik niet ontkennen dat de serie wel heel goed is doordacht en uitgevoerd; maar je moet hierbij wel de doelgroep in acht nemen (no offense).
Uiteindelijk wil ik er ook niet over nadenken, en ga ik toch over op gevoel. En als ik iets waanzinnig te gek vind, ga ik het zeker analyseren..! Je moet eens weten hoe in me verdiept heb in The Empire Strikes Back..! Maar ik analyseer media, kunst, etc. (films, tv, muziek) wanneer ik iets goed vind, ik analyseer niet om erachter te komen OF ik iets goed vind. Daar ligt het verschil denk ik. Goed voorbeeld, Star Trek V. Ik vind hem niet goed. Niet slecht, maar middelmatig. Een zesje. Dat is mijn pure gevoel. Als ik een scorecard neerleg zal ik wel heel, heel veel goede elementen tegenkomen. De campfire scenes vind ik persoonlijk geniaal, en de scene met Bones en diens vader behoort tot een van de beste ST momenten of all time. De score van Goldsmith... Sybok... Allemaal winnende elementen, en toch is mijn pure gevoel: een zesje, en daar kan een analyse voor mij persoonlijk helemaal niets aan veranderen. Maar als dit voor een ander anders is, is dat prima. Het spijt me als ik teveel heb overgebracht dan *mijn* visie de *enige* is.
GPS schreef:Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel met goed de ambachtelijke kant van een product. Strakker geformuleerd: voldoet een prodcut aan de eisen/wensen van de maker c.q. van de consument. als de makers van Star Trek een serie op de markt zetten, hebben ze exact dezelfde bedoeling als de makers van een kuipje halvarine: namelijk winst maximalisatie. Lukt dat, dan hebben zij een goed product in de markt gezet.
De consument echter is niet geïnteresseerd in winstmaximalisatie maar, in het geval van de halvarine in smaak, lage prijs en cholesterolverlaging. In het geval van een tv serie zijn de doelstellingen wat complexer. De ene kijker zal tevreden zijn met een avondje pretentieloos vermaak, terwijl een ander er een diepere betekenis in wil herkennen. Als dat lukt, dan kun je spreken van een goede serie. Maar vergis je niet, het kan gelijktijdig walgelijk zijn gewoon niet leuk meer. Of niet mooi meer als je het over kunst hebt. Dat laatste is inderdaad een zeer persoonlijke mening, maar staat los van goed.
Dan de definitie van kunst. Wat is kunst? Iets wat tot aan het einde van de middeleeuwen niet bestond. tot die tijd waren schilders, muzikanten/componisten gewoon ambachtslieden die een vak uitoefenden. schilders waren beslist niet te beroerd om voor toernooien nog even een paar wapenschilden te schilderen, om daarna weer een schilderij voor de kerk te maken.
Kunst is pas ontstaan toen een bepaalde groep mensen meer geld te besteden kreeg en luxe dingen ging laten maken om te pronken. Daarbij werd het steeds meer op prijs gesteld als de maker er iets van zich zelf in probeerde te leggen en zijn werk naar grotere hoogten probeerde te tillen.
Tot mijn spijt vallen tv series echt niet onder de definitie van kunst. Hoe graag de makers het ook zouden willen.
Ik denk dat je wel onderscheid moet maken tussen kunst en Kunst. Wat Kunst met een grote K is, tja, daar is geen bevredigende definitie voor, en zelfs Kunstkenners raken hierbij het spoor wel eens bijster.
In het algemeen wordt gesteld dat kunst is "creation through imaginative or technical skill". En ja, daar hoort een potloodtekening van een kleuter ook bij, of een gore B-horrorfilm zonder pretenties, en dus ook iedere televisieserie. Dit is niet *mijn* mening of visie. Kunst (met de kleine k) is dan ook van ALLE tijden, en gaat terug tot 'the dawn of time'. Het Engels is hierin ook gewoon veel helderder. In een historisch museum in de VS ga je naar de afdeling 'Prehistoric ART', 'African ART', etc., kinderen gaan naar 'ART Class', en eenvoudig schort is een 'ARTS & Crafts apron', een beeldhouwer, muzikant, schilder zijn allemaal ARTists, bij een film behoren de productieschetsen tot het ARTwork van de film, een grimeur is een make up ARTist, etc., etc. Het valt allemaal onder kunst.
Overigens heb je helemaal gelijk GPS in het verschil aan intenties tussen kunstuitingen (je mag hier ook gewoon series, films, boeken, etc., etc. lezen). Is het commercieel gericht..? Is het puur artistiek..? Of een combinatie..? Het maakt het soms erg lastig te beoordelen, zeker omdat de intentie voor de persoonlijke mening van iemand niet relevant genoeg hoeft te zijn. Maar ik blijf er wel bij dat als iemand vol roept: 'Ik ben naar The Dark Knight Rises geweest, hij was GOOOOEEEEDDD...!', dat in any case, diegene altijd zal refereren naar de ARTS, de KUNSTEN achter de film, hetzij acteerwerk (acteurs gaan dikwijls naar een Academy of Dramatic ARTS), writing, effects, etc., etc.
Vis schreef:Wellicht gaat 't om de manier waarop dit gebeurt. En dit is niet de eerste keer. Zoals ik zei, dit forum heeft een lang geheugen. Dat jij wellicht niet meer weet hoe je je hebt gedragen een jaar of jaren terug, betekent niet dat wij dat ook zijn vergeten. Het is keer op keer hetzelfde, en het loopt altijd op hetzelfde uit. Dat heet patronen herkennen en op basis daarvan je gedrag aanpassen.
Ik geloof dat het forum een lang geheugen heeft, en ik geloof ook wel dat ik me geregeld als een, ehm.., 'snob' gedragen heb. Maar het 'lange geheugen' is ook wel een beetje selectief hier en daar, en daarom neem ik je terug naar 17 augustus 2003... Ik neem je terug naar mijn aller, aller, allereerste post hier op het forum:
Toen de VHS release uitkwam van 4.12 (To The Death/ The Quickening) in 1996, besloot de BBFC (het censuurorgaan in de UK) om uit To The Death 6 secondes te knippen, namelijk de scene waarin de Jem'Hadar first de nek breekt van een van zijn officieren. De BBFC knipte dat stukje eruit en monteerde de scene opnieuw. In de UK overigens een vrij veel voorkomend gebruik. In Nederland kwam de video uiteraard ongecensureerd uit, zoals elke vorm van artistieke expressie volgens de grondwet ongecensureerd uit hoort te komen. Maar... de DVD´s zijn in heel Europa dezelfde disks, en de BBFC heeft besloten om ook de DVD´s te knippen, met als gevolg dat de in Nederland uitgebrachte disks ook geknipt zullen worden. Dit is door Paramount Entertainment Nederland bevestigd in een email aan mij, waarin ze zeggen dat het een internationale beslissing betreft. 6 seconden lijkt niet veel, maar het gaat in tegen alles waar dit land voor staat en het is absurd dat de beslissing van 1 land invloed heeft op heel Europa.
The time to act is now....
Volgens mij een gewone post, redelijk informatief, zonder kwade bedoelingen of wat ook. Ik zat toen oprecht met dat censureren, al maak ik me er nu totaal niet meer druk om (als je papa bent geworden zijn dit soort dingen ineens heel wat minder belangrijk...). Ik had toen de illusie dat mensen er hun mening over zouden geven; zouden ze het ermee eens zijn, of juist niet..? En waarom niet..? Weet je nou Vis, wat de aller, aller, allereerste reactie op dit bericht was...? Dit:
En dat is een reden om geen DVD te kopen????
Get a life
Dit was mijn doop op Startrek.nl... 'Get a life'... Natuurlijk ga ik niet vrijuit, ik reageerde soms veel te fel en persoonlijk, maar ik wil alleen maar aangeven dat de aanvallende, belachelijk makende toon naar 'newbies' ook toen al aanwezig was. The Silencer kan dan wel stellen dat newbies in het algemeen geen fatsoen, maar *mijn* ervaring was juist andersom. Ook ik volgde het forum al een tijdje voor die eerste post, en had ook de zogenaamde 'fatsoensnormen' gezien: mensen werden geregeld voor debiel uitgemaakt, etc., etc. (kun je je het *nu* nog voorstellen?). Mede daardoor ging ik zelf ook veel te snel 'heads on heads', maar ik wil zeker geen anderen de schuld geven. Nee, ik was zelf fout, zette een verkeerd beeld van mezelf neer, en mijn usernaam was misschien ook niet de meest handig gekozen naam... Tja, en toen 3rd. Ironisch genoeg was hij het me over die censuur als enige voor de volle 100% eens, maar dat was ook voor het laatst geloof ik. De 'clashes' met hem waren natuurlijk ronduit lachwekkend als je er achteraf over nadenkt. En waar ging het over..? Of de Talaxians in Homestead zo ver hadden kunnen reizen, en dat soort dingen. Prima als zoiets bediscussieerd werd, maar hij ging echt persoonlijk beledigen (naar mij en bv. Rogueborg). Hij kon dingen zeggen als: 'Jij kan er ook niets aan doen dat je papa en mama broer en zus zijn.' En hij kwam er mee weg, iedereen vond het prima, leuk zelfs. Snobje pesten werd het... Kun je het me nou echt kwalijk nemen dat ik me zo defensief opstelde en uiteindelijk dan maar accepteerde dat ik een paria zou worden..? Maar ik zou me nooit, nooit laten 'wegpesten'! En 3rd ging verder: hij haalde nou net die paar elementen uit mijn persoonlijke leven erbij die hij wist: 'En dat staat voor de klas... Ongelooflijk...' Omdat ik bv. ENT goed vond..! Een van de laatste dingen was een doodswens naar mij en Rogueborg... (over ST, het is toch niet te geloven!) En zelfs toen was er maar 1 iemand die actie ondernam... Het bevestigde voor mij dat er bepaalde ' oldbies' waren die echt met ALLES konden wegkomen, en iedereen leek het ook zo leuk te vinden. Nogmaals, ik was soms ook een lul hier, maar in alle eerlijkheid: het werd echt wel van twee kanten gevoed...
Heb zelf zeker niet het idee dat ik om de zoveel tijd terug ben gekomen om stennis te schoppen. Ik ben een paar keer terug gekomen in het Artwork forum (hey, ART), gewoon op een normale manier. Maar ik merkte wel dat ik werd uitgedaagd... Ik besefte me wel dat ik moeilijk van dat paria stempel af kom...
Kortweg: give me another chance guys... I'm not The Snob I used to be.....