Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Archer, T'Pol, Tucker... Neptune and back in six minutes.

Moderator: Trekscaper

Gebruikersavatar
Coridan
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:17

Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Coridan »

Toen het op tv was heb ik alleen de eerste twee seizoenen gezien. Toen moest ik voor een paar maanden naar het buitenland en ben de serie uit het oog verloren, na terugkomst ook niet verder gaan kijken. De laatste weken alles via DVD gezien maar wat een gave serie is dat! Vooral seizoen 3 en 4. Ik snap niet zo goed dat zoveel mensen het als een kutserie bestempelen. Natuurlijk, niet alles was even goed, maar over het algemeen vond ik het toch heel goed vol te houden. De DVD's zijn trouwens wel waardeloos onderiteld. Heel vaak dat er in verschillende afleveringen andere woorden werden gebruikt voor dezelfde termen. Leukste karakter: T'pol, minst leuke: Malcolm Reed.
Gebruikersavatar
Anthony
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 jan 2011, 10:52

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Anthony »

Het grootste probleem van de serie is dat de eerste 2 seizoenen erg slecht waren. Het derde seizoen probeerde de schrijvers veel van de grotere problemen te verbloemen/er uit te halen. Een aangepaste theme song, een langlopende verhaallijn, aliens die er meer "alien" uitzien, personages werden meer uitgewerkt etc. De serie werd er hierdoor een stuk beter op.

Helaas was het te laat voor de serie. Er waren teveel mensen afgehaakt na de eerste twee seizoenen en Enterprise had een slechte naam gekregen waar ze niet meer van af konden komen. Het is jammer dat het zo is gelopen, maar wel begrijpelijk.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door X-File »

Een vriend van mij is aan S1 van Ent begonnen, heeft deze zowaar op DVD in huis gehaald. Tot nu toe vindt hij de serie leuker dan elke andere ST serie. :lachhuil:
Gebruikersavatar
Coridan
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:17

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Coridan »

X-File schreef:Een vriend van mij is aan S1 van Ent begonnen, heeft deze zowaar op DVD in huis gehaald. Tot nu toe vindt hij de serie leuker dan elke andere ST serie. :lachhuil:
Leuker dan de andere series wil ik niet zeggen, maar minder zeker ook niet. In ieder geval voor DS9 bij mij.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Nemesis »

Seizoen 1 en 2 zijn ook niet zo slecht. Ik heb het idee dat veel mensen zich irriteren aan allerlei connecties met andere series in star trek.

Opvallend is bijvoorbeeld dat er in 100 jaar niet veel is veranderd in de techniek en mogelijkheden tussen de Enterprixe-NX en U.S.S. Enterprise.

Seizoen 4 vond ik één van de betere star trek seizoenen (over de gehele serie gezien)
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door el spoque »

Nu ik gedaan heb met TOS, liggen de 4 seizoenen van ENT al klaar.
Maar ik ga toch even een pauze inlassen.
euh, denk ik...
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Master Vanhu Botie »

Waarom zou je dat doen :?
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Dark*staR »

Er zijn ook pilletjes voor te krijgen :+
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door el spoque »

Master Vanhu Botie schreef:Waarom zou je dat doen :?
Even mijn leesachterstand wegwerken.

me = comiclover !

jaja, ik ben een echte "big bang theory" nerd. ;)
maar natuurlijk wel veel cooler voor het oog. :{
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Nemesis »

hoezo, woon je in een diepvries? ;)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Miriam »

De meeste mensen die dat over zich zelf zeggen, zijn dat dus duidelijk niet :roll:
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door el spoque »

Maar die hebben wel gevoel voor zelf relativerende humor. 8-)
Die niet altijd begrepen wordt. tja...


Ik ben begonnen met Star Trek Enterprise. Ik heb ondertussen tien afleveringen gezien. Voorlopig valt dat allemaal zeer goed mee. We, Star Trek fans, hadden toch wel enkele vooroordelen tegen deze reeks, tien jaar geleden. En daar was niks van aan. Dit is goed ! Love it. 8-)
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Dark*staR »

Het zijn dan ook niet zozeer de eerste afleveringen van het eerste seizoen die het probleem zijn.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Miriam »

el spoque schreef:Maar die hebben wel gevoel voor zelf relativerende humor. 8-)
Die niet altijd begrepen wordt. tja...
Afbeelding
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door el spoque »

Afbeelding
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door el spoque »

Dark*staR schreef:Het zijn dan ook niet zozeer de eerste afleveringen van het eerste seizoen die het probleem zijn.
Ik weet er echt niet veel meer van, maar ik herinner me wel nog dat ik eigenlijk alleen het 4de seizoen te pruimen vond, vroeger.
En nu vind ik dus dat ik te streng was vroeger.

Waar zitten de problemen dan ? Vanaf wanneer, bedoel ik ?
(kwestie dat ik me wat kan voorbereiden) ;)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Miriam »

Vroeger vond ik Maja de bij ook leuk om naar te kijken :{

Het prbleem
AfbeeldingAfbeelding
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door el spoque »

Ik weet niet of zij een groot probleem waren.
Ze moesten uitvoeren wat de studio's beslisten.
Had aan de studio's gelegen, de reeks was al afgevoerd na seizoen 2.
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door el spoque »

nu ja, ondertussen :

Ik heb het eerste seizoen van Star Trek Enterprise volledig opnieuw gezien. En ik moet zeggen : dit is veel beter dan ik dat indertijd wou toegeven. Hoop en al drie of vier afleveringen gezien, die wat minder van kwaliteit waren.
Yep, ik ben content dat ik dit kocht.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Vis »

Braga :r :r Die gast had genoeg te maken met hoe deze serie er uiteindelijk uit kwam te zien :( .

S1 was uiteindelijk nog het minst slecht: kennismaking met de crew en allerlei technologieën, Vulcans die ze tegen proberen te werken en het gewoon heel simpel: het aantrekkelijke van space exploration. Het zijn niet de meest boeiende afleveringen, vooral omdat wanneer je alle andere Star Trek-series al hebt gezien, of wat andere random scifi, het weinig nieuws was en gewoon wat standaard concepten worden herkauwd. Maar toch, kijkbaar. Ook al vond ik het jammer dat de Temporal Cold War weer zonodig iets met time travel moest zijn (dat is cool, jeweet), hadden ze hier in ieder geval nog wel aardig over nagedacht en zat dit ook redelijk goed verwerkt in het verhaal.

Bij S3 gaat het echter helemaal mis, en steekt het sterk af tegen de eerste twee seizoenen. De ironie is dat Enterprise bij S3 pas de "Star Trek"-prefix kreeg, maar er weinig Star Trek meer te bekennen was. Het hele Xindi-verhaal was gewoon achterlijk. Je had ook geen flauw benul meer waar ze nu eigenlijk mee bezig waren, of wáár ze zich bevonden. Het enige wat we nog zagen waren wat losse missies hier en daar op een planeet, en T'Pol die d'r implantaten aan 't showen was wanneer ze kon.

Toen het hernieuwd werd voor een 4e seizoen hadden ze al helemaal geen idee meer wat ze nu wilden doen, en veranderde de hele toon van de serie weer voor een groot deel. Ze gingen wat toewerken naar een einde waarin de Federation tot stand werd gebracht. Op zich niet onaardig, maar de manier waarop ze dit deden was weinig overtuigend. Alle afleveringen waarin ze geforceerd lieten zien dat er allemaal links (Soong/Data, Borg, etc) waren met eerdere series waren nog wel het meest frustrerend en leidden alleen maar tot continuïteitsfouten. Natuurlijk moesten ze ook zonodig een Mirror Universe-afleveringen erin gooien, waarin ze het ras (!!) van Porthos veranderde. Nadenken is moeilijk. Dan nog wat Vulcan crap, en een afsluiter met een volgevreten Jonathan Frakes. Fijn, en bedankt.
Het enige wat de laatste twee seizoenen kijkbaar maakte waren John Billingsley als Phlox en Jeffrey Combs als Shran. Combs :pray: .


Ik heb vrij recentelijk de pilot van DS9 weer eens gekeken. Deze serie begint inmiddels al aardig oud te worden, en het acteerwerk van de meeste acteurs was nog niet al te soepel in het begin, maar ik stond toch weer versteld van hoe ontzettend goed dit al vanaf het eerste moment in elkaar zat en hoeveel interessante en belangrijke onderwerpen er heel subtiel naar voren werden gebracht (oorlogen, religie, politiek). Ook zie je in de éérste aflevering van DS9 meer karakterontwikkelingen dan in heel Enterprise bij elkaar, laat staan hoe vrijwel alles wat in de serie gebeurt een diepe impact heeft op elk van de karakters, en ze gedurende die 7 jaar compleet veranderen.

Haha. Ik hoef altijd maar een paar minuten terug te denken aan DS9, en Enterprise wordt weer zo ontzettend lachwekkend. En ook in DS9 was Jeffrey Combs fantastisch. Die man moet een standbeeld krijgen.
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door el spoque »

Ja, ok, S3 zie ik ook het meest tegenop, maar ik denk dat dat ook wel zal meevallen. En je mag zeggen wat je wil, maar het waren de studio's die aandrongen op zo'n verhaallijnen. Jammer genoeg.
S4 vond ik dan weer veel beter. Eigenlijk hadden ze al eerder zo'n afleveringen moeten maken : de rassen van de toekomstige federatie leren kennen.

Ik zag overlaatst de laatste dubbele aflevering van DS9, en man, want vond ik die slecht.
Het hele conflict werd vlug vlug opgelost, en toen kregen we weer die zever over de godsdienst en de pah wraiths enz. Ja DS9 had veel goeie afleveringen, maar ook veel slechte. (de ferengi soap, iemand ? de over exposure van Bajor...)

En ST is geen SW. Als je space battle na space battle wilt, dan ben je bij ST aan het verkeerde adres. Daar zijn andere franchises voor. Ik vind ENT onterecht de grond ingeboord door de fans. :)

Achteraf gezien heb ik veel meer sympathie voor de personages uit ENT dan die uit VOY bijvoorbeeld. Bij Voy had ik direct na het einde van de reeks een gevoel van : nou, dit was voor het grootste deel wel echt kinderachtig. Bij ENT had ik dat niet. Het enige wat ik echt jammer vind aan ENT is de Temporal Cold Crap (die ze dan nog gebruiken om eventuele continuiteitsfouten te verklaren). Die verhaallijn vond ik echt niet kunnen. Maar ach, over die 15 afleveringen (waar van enkele ook wel goed zijn) ga ik nu echt niet zagen. ik ben geen trekkie die alle pietluttigheden zit op te zoeken in de afleveringen. Ik probeer gewoon fun te hebben aan ST.

Nu ja, smaken enz...
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Paulstartrek »

Hehe, daar ben ik het met je eens.

DS9 was een leuke serie met mooie space battles, maar ook veel gezever over godsdienst en altijd maar dat kunstmatige karakter ontwikkeling.
In series als medium en west wing, daar heb je ruimte voor natuurlijke karakterontwikkeling. Een SF serie heb je science en fiction om mee te werken.

ENT was een leuke serie die aandacht schonk hieraan, helaas had deze serie ook te leiden onder de vergrootglas van de fans waardoor een leuke aflevering als met de borg worden afgekraakt als 'continuiteitsfout'.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Vis »

el spoque schreef:En ST is geen SW. Als je space battle na space battle wilt, dan ben je bij ST aan het verkeerde adres. Daar zijn andere franchises voor.
Wie wil dat dan?
el spoque schreef:Ik vind ENT onterecht de grond ingeboord door de fans.
Lees maar eens de oudere topics door in dit forum; er waren echt wel goed onderbouwde redenen voor dat ENT niet goed werd ontvangen. Zowel vergeleken met de andere Star Trek-series, als andere (scifi-) series in 't algemeen.
el spoque schreef:ik ben geen trekkie die alle pietluttigheden zit op te zoeken in de afleveringen. Ik probeer gewoon fun te hebben aan ST.
Das het probleem met discussieforums. Velen denken vaak dat kritiek op Star Trek gelijk staat aan "jij mag dit niet leuk vinden", wat helemaal niet zo is. Iedereen vindt maar leuk wat ie leuk vindt, maar afgezien daarvan kun je alles wat in een serie gebeurt gewoon (redelijk) objectief bekijken en beoordelen. Dus vat kritiek hier niet op als dat wij jou proberen over te halen ergens geen plezier aan te beleven.
Paulstartrek schreef:DS9 was een leuke serie met mooie space battles, maar ook veel gezever over godsdienst en altijd maar dat kunstmatige karakter ontwikkeling.
Hebben jullie DS9 überhaupt wel gezien? Overigens was DS9 juist de serie met weinig space battles.
Paulstartrek schreef:In series als medium en west wing, daar heb je ruimte voor natuurlijke karakterontwikkeling. Een SF serie heb je science en fiction om mee te werken.
In fictieve series is ruimte voor natuurlijke karakterontwikkeling, in series met fictieve science niet. In een Mirror Universe wellicht :duh2: . En je weet toch nog wel dat Medium ging over iemand die met dode mensen kon praten? Iets met science... en fictie...
Paulstartrek schreef:ENT was een leuke serie die aandacht schonk hieraan, helaas had deze serie ook te leiden onder de vergrootglas van de fans waardoor een leuke aflevering als met de borg worden afgekraakt als 'continuiteitsfout'.
En dat is een probleem, omdat...?
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Miriam »

Ik vond de karakter ontwikkeling in de West Wing nou ook niet bijzonder. De verhalen zijn wel goed, maar de (meeste) karakters blijven maar oppervlakkig en naief. Neem nou Donna dat personage voegt gewoon niets toe in de gehele serie.
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Paulstartrek »

Vis schreef:
Paulstartrek schreef:DS9 was een leuke serie met mooie space battles, maar ook veel gezever over godsdienst en altijd maar dat kunstmatige karakter ontwikkeling.
Hebben jullie DS9 überhaupt wel gezien? Overigens was DS9 juist de serie met weinig space battles.

Zeker ik heb DS9 gezien. Een battle versta ik meer onder dan 1 tegen 1 of 2 gevecht. Een battle is vele schepen. Wat dat betreft heeft ds9 denk ik de meeste battles. Uiteraard kan ik dit mishebben, maar mijn beleving van de later seizoenen is redelijk veel war-battles.
Vis schreef:
Paulstartrek schreef:In series als medium en west wing, daar heb je ruimte voor natuurlijke karakterontwikkeling. Een SF serie heb je science en fiction om mee te werken.
In fictieve series is ruimte voor natuurlijke karakterontwikkeling, in series met fictieve science niet. In een Mirror Universe wellicht :duh2: . En je weet toch nog wel dat Medium ging over iemand die met dode mensen kon praten? Iets met science... en fictie...
Medium is geen science. Wel fictie. Science is technology, medium gebruikt geen andere technologie dan wat er nu bestaat.
Vis schreef:
Paulstartrek schreef:ENT was een leuke serie die aandacht schonk hieraan, helaas had deze serie ook te leiden onder de vergrootglas van de fans waardoor een leuke aflevering als met de borg worden afgekraakt als 'continuiteitsfout'.
En dat is een probleem, omdat...?
[/quote]
Ik ben het tot op de dag van vandaag niet eens met de gegeven argumenten dat het een continuiteitsfout is. Vanuit de kant van de borg is het nog steeds first contact, vanuit federatie ook. "Vreemde wezens die science team hadden overgenomen ontvluchten aarde en zijn vernietigd." Meer zou het niet zijn in een database.

Bovendien, je maakt een pre-quel. Alles wat je nieuw introduceert kan je niet meer in de latere series invoegen.
Je kan ook aanvoeren (wat je volgens mij ook al eens gedaan hebt) dat Archer zelf een continuiteitsfout is omdat hij nooit is genoemd in de later series.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door X-File »

De herintroducering van de Borg was een cheap shot. Weer oude meuk uit de kast rukken, schandalig gewoon.
Tijdreis meuk onder het mom van een "Temporal Cold War": ook weer ouwe zooi. Year of Hell op grotere schaal?

Kijk naar de laaste paar werken waar het duo B&B over gingen en je wordt doodgegooid met tijdreizen. First Contact zette die trend al in, een film die de Borg een stuk minder eng maakte (want: de faceless enemy krijgt plotseling een leider).
Voyager: Reset buttons, tijdreis episodes links en rechts en later veel, heel veel Borg. Culminerend in End Game wat zowel Borg als tijdreizen bevat!

Dan komt Enterprise binnenvliegen, welke zich allereerst probeert te onderscheiden door de titel Star Trek te laten vallen en een 'hippe titelsong' vast te plakken aan de show. Vervolgens elk seizoen wanhopig op zoek om z'n draai te vinden.

Star Trek is een universum met een geschiedenis, maar veel van wat er voor Kirk gebeurde weten we eigenlijk niet.
Federation - Romulan War met Nukes iemand? (Ref: TOS Balance of Terror).
Ruimte genoeg om de Federatie beter te leren kennen, vele rassen introduceren (denk aan alle kleurrijke types die we in de films zagen). Er kan een sterke fundering gemaakt worden vanwaaruit de Federatie ontstaat en Starfleet opgericht wordt.
Helaas krijgen we wat we al eerder gezien hebben.
Tijdreizen tijdreizen tijdreizen.
Borg (fanwank #1: Maar ze zijn niet bij naam genoemd! De mensheid weet niet wie of wat ze waren! Continuiteit blijft gewaarborgd!).
Ferengi (fanwank #2: Maar ze zijn niet bij naam genoemd! De mensheid weet niet wie of wat ze waren! Continuiteit blijft gewaarborgd!).

De serie kreeg een einde die het verdient:
Spoiler (weergeven)
Computer, end program.
 
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Miriam »

Paulstartrek schreef: Zeker ik heb DS9 gezien. Een battle versta ik meer onder dan 1 tegen 1 of 2 gevecht. Een battle is vele schepen. Wat dat betreft heeft ds9 denk ik de meeste battles. Uiteraard kan ik dit mishebben, maar mijn beleving van de later seizoenen is redelijk veel war-battles.
It was a goddamn war :roll:
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door el spoque »

Ik vat helemaal niks persoonlijks op.
Anderen blijkbaar wel als ik durf zeggen dat ik DS9 niet zo goed vind als algemeen wordt beweerd.
En die anderen willen ook altijd het laatste woord, als ik bijvoorbeeld eens durf te schrijven dat ik ENT veel beter vind dan algemeen aanvaard. tsja.
En let op : ik schrijf steeds dat ik dat vind, niet dat het zo is.

Ik beleef aan alle reeksen fun, en heb helemaal geen zin om te zitten nitpikken wat allemaal juist is en wat niet, wat continuiteit is en wat niet.
Ik heb al lang geleden ingezien dat niet alles wat op het net of op fora staat, de waarheid is. 8-) Als dat nu (zogezegd) onderbouwd is of niet. :{

Dit is het laatste wat ik daarover te zeggen heb.
Ik ben blijkbaar niet de enige nerd, hier. :*)
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door X-File »

DS9 vond ik ook niet zo heel erg super voor een Star Trek serie. TNG blijft voor mij het hoogtepunt.

Voor een sci-fi serie die wat minder op exploreren gefocussed is en meer gaat over een groot overkoepelend verhaal op een ruimtestation met massa's karakterontwikkeling kijk ik wel naar Babylon 5. ;)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Vis »

Paulstartrek schreef:Medium is geen science. Wel fictie. Science is technology, medium gebruikt geen andere technologie dan wat er nu bestaat.
Bij communiceren met geesten komt toch echt een wetenschap kijken, en is iets wat op dit moment niet wetenschappelijk is bewezen als zijnde mogelijk, dus is het fictieve science. Maar ga je nu werkelijk beweren dat er geen karakterontwikkelingen plaats kunnen vinden in een science fiction-serie, maar wel in een fiction-serie, enkel omdat er fictieve science in voor komt?!
Paulstartrek schreef:Ik ben het tot op de dag van vandaag niet eens met de gegeven argumenten dat het een continuiteitsfout is. Vanuit de kant van de borg is het nog steeds first contact, vanuit federatie ook. "Vreemde wezens die science team hadden overgenomen ontvluchten aarde en zijn vernietigd." Meer zou het niet zijn in een database.
Ze hebben die Borg anders toch aardig goed onderzocht. Denk je dat ze over 150 jaar niet meer in een database zetten over zo'n encounter dan "Vreemde wezens die science team hadden overgenomen ontvluchten aarde en zijn vernietigd." Denk je niet dat ze wellicht ook foto's maken, videos, body scans, en zoiets echt wel terugvinden als ze weer iets dergelijks tegenkomen? Stukje logica.

Het gaat hier ook om het principe: first contact met de Borg is al geweest. Er was nul reden om dit weer opnieuw te gaan doen, maar dan op zo'n manier dat niemand er later ineens meer iets van wist, anders dan een zielige poging om te laten zien dat ENT toch echt wel een prequel was en ze iets "gaafs" uit een andere serie wilden laten zien. Dat is enkel een kwestie van lui en niet-origineel zijn, en gezien de staat van ENT in die tijd gewoon wanhopig.
Paulstartrek schreef:Bovendien, je maakt een pre-quel. Alles wat je nieuw introduceert kan je niet meer in de latere series invoegen.
Dat is inderdaad het gevaar van een prequel. Maar dat betekent enkel dat ze wat meer hun best moeten doen om andere series niet in de weg te zitten. Zeker niet onmogelijk.
Paulstartrek schreef:Je kan ook aanvoeren (wat je volgens mij ook al eens gedaan hebt) dat Archer zelf een continuiteitsfout is omdat hij nooit is genoemd in de later series.
Het is een fout wanneer je iets in de prequel laat zien wat in vervolgseries anders is. Als Archer nooit genoemd wordt, en er in de andere series niets is wat eigenlijk anders zou moeten zijn door het bestaan van Archer, dan is er niets mis met de continuïteit. Maar wanneer je als schrijver niet genoeg fantasie hebt om een serie in elkaar te zetten, en op zoek gaat naar zaken uit andere series om hier mee te klooien, dan bestaat het gevaar dat je 't verkeerd doet.

Nu had Archer uiteindelijk een aardig grote rol in de geschiedenis van de Federation, dus zal hij ongetwijfeld met dikke letters in de geschiedenisboeken terecht zijn gekomen. Maar ik kan me zo niet herinneren in welke serie ze 't over het ontstaan van de Federation hadden, en of men dus eigenlijk over hem had moeten praten.

En waarom ligt het dan ineens aan de kijker dat deze dit opmerkt of er over klaagt? Het is de fout van de schrijver dat ie iets verkeerd schrijft en geen research doet, niet andersom. Als ze zich er zonodig makkelijk vanaf willen maken dan doen ze een reboot en hoeven ze nergens rekening mee te houden.
Plaats reactie