TU "The fight continues"

Archer, T'Pol, Tucker... Neptune and back in six minutes.

Moderator: Trekscaper

Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Visitor1982 schreef:Ik ben het totaal niet met je eens... Ik heb nooit ontkend dat de Vulcans in ENT een beetje anders waren dan in de overige series, maar ik heb wel gezegd dat ik het andere gedrag geloofwaardig vond en dat ik vermoedde dat men in 100 jaar tijd wel zou kunnen veranderen. Ik kan me nog herinneren dat jij dat een belachelijk idee vond...
Neemt niet weg dat de Vulcans verkeerd/belachelijk werden neergezet. Alleen erkenden de schrijvers dat op dat moment niet. En om de een of andere reden mag dit dan niet gewoon fout zijn, maar moet men met vergezochte blaat aankomen om het goed te praten.

Waarom is ENT toch zo heilig voor sommige mensen?
Visitor1982
Commander
Commander
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jul 2003, 18:20

Bericht door Visitor1982 »

Verkeerd? Verkeerd? Ik vond het juist interessant dat ze ANDERS werden neergezet... Ik heb B&B of welke andere schrijver nooit horen zeggen: "We hebben de Vulcans in Enterprise net zo neergezet als in de andere series." Volgens mij (correct me if I'm wrong) hebben ze nooit ontkend dat ze wat anders waren.

En believe me, Enterprise is alles behalve heilig voor me. Seizoen 4 was (op 1 of 2 afleveringen na) crap.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Denk je werkelijk dat ze iets aan de Vulcans hadden veranderd als er geen kritiek op was gekomen? Ik niet.
Visitor1982
Commander
Commander
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jul 2003, 18:20

Bericht door Visitor1982 »

Ik weet het niet. Ik geloof sowieso niet dat ze een plan hadden met de serie. Ze rommelden maar wat aan met onderwerpen, vaak onderwerpen die al tig-keer behandeld waren...
Gebruikersavatar
Troy
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 259
Lid geworden op: 03 okt 2004, 13:56
Locatie: Nederland

Bericht door Troy »

Wat een zinloze TOS discussie hier weer. Zoals min of meer al gezegd werd is TOS nu nog leuk uit nostalgie, ik denk niet dat er anno 2005 nieuwe Trek fans zouden komen door TOS. Voor het hedendaagse publiek is het nou eenmaal te ouderwets.

Neemt niet weg dat TOS de grondlegger is van Star Trek, en dat het in de 60's wél aantrekkelijk was voor het grote publiek - toen voldeden de special effects nog aan de maatstaven van die tijd.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

alsof het alleen maar om special effects gaat :{
TOS is voor mij niet alleen leuk uit nostalgie. Ik vind het gewoon een veel interessantere serie dan Ent.
Gebruikersavatar
Troy
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 259
Lid geworden op: 03 okt 2004, 13:56
Locatie: Nederland

Bericht door Troy »

Ace of Spades schreef:alsof het alleen maar om special effects gaat :{
TOS is voor mij niet alleen leuk uit nostalgie. Ik vind het gewoon een veel interessantere serie dan Ent.
Goed, maar dat komt omdat jij - als fan - door de slechte SFX 'heen kan prikken'. De verhalen kunnen wel beter zijn dan ENT, maar als je een nieuwe fan de keuze geeft zal hij waarschijnlijk TOS meteen verwerpen, vanwege de SFX. Als mensen tegenwoordig dergelijk beeld zien, kijken ze niet eens naar de verhalen, ze zetten de tv meteen uit.

Ik vind TOS een redelijk langdradige serie trouwens, de verhalen mogen dan beter zijn, maar qua spannendheid is ENT zelfs nog beter. :X
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

dat ligt dan gewoon aan jou ;)
Andere tijden, andere eisen. Ik zie alleen graag dat men door de slechte SFX heen kijkt. Dat vind ik altijd zo'n kulargument. Babylon 5 had ook niet bepaald (understatement) geweldige SFX, maar het was wel spannend met veel diepgang (dieper dan TOS :P ).
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Troy schreef: Goed, maar dat komt omdat jij - als fan - door de slechte SFX 'heen kan prikken'. De verhalen kunnen wel beter zijn dan ENT, maar als je een nieuwe fan de keuze geeft zal hij waarschijnlijk TOS meteen verwerpen, vanwege de SFX. Als mensen tegenwoordig dergelijk beeld zien, kijken ze niet eens naar de verhalen, ze zetten de tv meteen uit.
In hoeverre is zo'n persoon dan een fan?
Ik vind TOS een redelijk langdradige serie trouwens, de verhalen mogen dan beter zijn, maar qua spannendheid is ENT zelfs nog beter. :X
Gras zien groeien is nog spannender dan ENT.

Vergelijk "Balance Of Terror" met "Minefield".
Gebruikersavatar
!¿!Mats!¿!
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3355
Lid geworden op: 28 okt 2004, 13:19
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Bericht door !¿!Mats!¿! »

is ENT niet spannend? dan zou ik toch nog maar is gaan kijken.

er zitten wel slechte eps tussen, maar ENT is algemeen toch wel heel spannend zeg ik zo.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

er zit actie in. Verder is het allemaal erg voorspelbaar en rechtoe rechtaan hoor
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

!¿!Mats!¿! schreef:is ENT niet spannend? dan zou ik toch nog maar is gaan kijken.

er zitten wel slechte eps tussen, maar ENT is algemeen toch wel heel spannend zeg ik zo.
Spannend is niet hetzelfde als saai.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Toen ik 5 was vond ik Alfred J Kwak ook spannend ... :{
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

dat is nog steed spannend. Niet fucken met Alfred :(
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Zelfs met de Fabeltjeskrant zit je nog eerder op het puntje van je stoel.
Gebruikersavatar
martine
Captain
Captain
Berichten: 2177
Lid geworden op: 21 jul 2002, 14:22
Locatie: Londen UK

Bericht door martine »

Vis schreef:Toen ik 5 was vond ik Alfred J Kwak ook spannend ... :{
Alfred J kwak IS spannend! :-P

al helemaal vergeleken met enterprise
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

Bassie & Adriaan is ook spannend hoor! Elke keer weer afwachten of de boeven ze te pakken krijgen *kuch*
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

!¿!Mats!¿! schreef:Is ENT niet spannend?

Nee, echt niet.
!¿!Mats!¿! schreef:Dan zou ik toch nog maar is gaan kijken.
Heb ik gedaan. Helpt niet. Wordt nog steeds niet spannend.
!¿!Mats!¿! schreef:Er zitten wel slechte eps tussen.
:yes:
!¿!Mats!¿! schreef:maar ENT is algemeen toch wel heel spannend zeg ik zo
Dan moet JIJ nog maar eens een keer goed kijken. :-P
Gebruikersavatar
!¿!Mats!¿!
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3355
Lid geworden op: 28 okt 2004, 13:19
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Bericht door !¿!Mats!¿! »

ik VIND het wel spannend. :)
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

't Ligt er ook aan met welke instelling je kijkt of je het spannend vind of niet.

Achtbanen vind ik meestal wel spannend. Maar toen ik m'n bril een keertje kwijt raakte tijdens de achtbaan rit (heb ik weer ;) ) was ik daar zo mee bezig, dat ik er haast niet meer aan dacht dat ik in een achtbaan zat.

Als je Enterprise al gaat bekijken met het idee dat het niks wordt (wat ik er van begrepen heb, is dit ongeveer de standaardnormale situatie van de forumers hier), dan vind je het al gauw minder spannend. Die mensen zijn drukker bezig met het nadenken over iets anders, bvb. vergenoegend kijken welke foutjes er nu weer allemaal inzitten (net als dat je je bril kwijtbent in de achtbaan), dan met het genieten van de aflevering.
Belgarath
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 dec 2003, 11:50

Bericht door Belgarath »

!¿!Mats!¿! schreef:ik VIND het wel spannend. :)
Nee, Mats, dat kan niet. Volgens de mensen hier, tenminste...

Of kan dat alleen niet met goed en slecht? Want leuk vinden mocht weer wel natuurlijk....

Ehm, kan iemand uitleggen of dit mag?

En als je dat vind (en het mag), dan ben je natuurlijk wel een achterlijke, groep 5, Alfred J Kwak kijker. Maar dat is natuurlijk niet negatief bedoelt. Je mag het wil VINDEN...
:{
PS: sorry ben een beetje in een cynische bui
Gebruikersavatar
!¿!Mats!¿!
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3355
Lid geworden op: 28 okt 2004, 13:19
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Bericht door !¿!Mats!¿! »

WeyounsLastClone schreef:'t Ligt er ook aan met welke instelling je kijkt of je het spannend vind of niet.

Achtbanen vind ik meestal wel spannend. Maar toen ik m'n bril een keertje kwijt raakte tijdens de achtbaan rit (heb ik weer ;) ) was ik daar zo mee bezig, dat ik er haast niet meer aan dacht dat ik in een achtbaan zat.

Als je Enterprise al gaat bekijken met het idee dat het niks wordt (wat ik er van begrepen heb, is dit ongeveer de standaardnormale situatie van de forumers hier), dan vind je het al gauw minder spannend. Die mensen zijn drukker bezig met het nadenken over iets anders, bvb. vergenoegend kijken welke foutjes er nu weer allemaal inzitten (net als dat je je bril kwijtbent in de achtbaan), dan met het genieten van de aflevering.
ben ik het helemaal mee eens.

maar waarom moet je dan achterlijk zijn en in groep 5 zitten, Belgarath?

ik snap het niet echt.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Of iets als spannend wordt ervaren is natuurlijk geheel subjectief. Of het spannend is tot op zekere mate. Er zijn altijd nog vrij standaard maatstaven om te gebruiken bij het waarderen van een aflevering. Als ik naar ENT kijk zie ik slecht acteerwerk, slechte dialogen, vaak zeer onrealistische acties, reacties en situaties. Als ik die punten namelijk vergelijk met zo'n 20 andere lopende series van dit moment scoren al die andere series 'n stuk hoger. Dat maakt ENT voor mij lachwekkend en door 't gebrek aan realisme totaal níet spannend.

Dat meneer Mats wel op 't puntje van z'n stoel zit ligt er meer aan dat hij de serie vrij oppervlakkig bekijkt en weinig andere series kent om te gebruiken als referentiepunt.
Gebruikersavatar
Troy
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 259
Lid geworden op: 03 okt 2004, 13:56
Locatie: Nederland

Bericht door Troy »

Vis schreef:Dat meneer Mats wel op 't puntje van z'n stoel zit ligt er meer aan dat hij de serie vrij oppervlakkig bekijkt en weinig andere series kent om te gebruiken als referentiepunt.
Waarom zou je andere series gebruiken als referentiepunt? De kwaliteit moet je an sich bekijken.

Dat andere ST series beter zijn, heeft op zich weinig met de kwaliteit te maken. Het zou ook kunnen betekenen dat ENT goed is, en de andere series gewoon nog beter. ;)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Troy schreef:
Vis schreef:Dat meneer Mats wel op 't puntje van z'n stoel zit ligt er meer aan dat hij de serie vrij oppervlakkig bekijkt en weinig andere series kent om te gebruiken als referentiepunt.
Waarom zou je andere series gebruiken als referentiepunt?
Omdat daardoor het vergelijken en waarderen makkelijker wordt. Je krijgt dan immers een idee hoe het ook anders kan.
Troy schreef:De kwaliteit moet je an sich bekijken.
Zonder referentiepunt wordt dat best lastig.
Troy schreef:Dat andere ST series beter zijn, heeft op zich weinig met de kwaliteit te maken.
Ik heb 't niet alleen over de andere StarTrek series, maar over eigenlijk alle andere series die bestaan.
Troy schreef:Het zou ook kunnen betekenen dat ENT goed is, en de andere series gewoon nog beter. ;)
Als jij een 5 voor een test scoort, betekent dit niet dat die 5 een 10 wordt, en iemand met 8 een 13 krijgt ;)
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Visitor1982 schreef:Ik ben het totaal niet met je eens... Ik heb nooit ontkend dat de Vulcans in ENT een beetje anders waren dan in de overige series
Je hebt ooit een apart topic aangemaakt om aan te tonen dat ENT de Vulcans niet anders neerzette dan de andere series.
Visitor1982 schreef:maar ik heb wel gezegd dat ik het andere gedrag geloofwaardig vond en dat ik vermoedde dat men in 100 jaar tijd wel zou kunnen veranderen. Ik kan me nog herinneren dat jij dat een belachelijk idee vond...
Schijnbaar ben jij zo wereldvreemd dat je niet eens je eigen Nederlandse cultuur kent die sinds de ontzuiling zo'n 50 jaar geleden DRASTISCH is veranderd... Dan kan het in 100 jaar met de Vulcans ook, maar och het is ENT dus hoe dan ook slecht. Riiiiiight.
Ik ben wereldvreemd? Whatever. Jij let niet op tijdens het kijken, heb je nooit gedaan en zul je ook nooit doen.

Ook negeer je weer de oude argumenten die je toen al niet onderuit kon halen.

100 jaar voor een Vulcan is niet hetzelfde als voor een mens.Vulcans worden een stuk ouder dan mensen. De Vulcans zijn een stuk conservatiever dan mensen, houden zich veel meer vast aan tradities en gebruiken. Ze veranderen helemaal niet snel.

Dan is er nog het FEIT dat ENT liet zien dat de Vulcans steeds convervatiever werden, zelfs tot het punt dat ze Vulcans met een bepaalde aandoening lieten creperen!

Maar de kleine Vulcan Taliban zal daar even verandering in gaan brengen. Jaja.

Ook zal het verandering gaan brengen in Vulcan DNA. Want in ENT's eerste twee seizoenen bleek dat alleen Vulcans met een bepaalde genetische afwijking mind melds konden verrichten. En die aandoening die Vulcans konden oplopen door het uitvoeren van mind melds zal ook plots verdwijnen.

Dit ben je vast vergeten aangezien het jouw punten onderuit haalt.
Visitor1982 schreef:Ik heb het niet over een consistente manier neerzetten, want idd dat is bij ENT soms ver te zoeken... Maar ik heb het over karakterontwikkeling. Dat zijn 2 verschillende dingen. TOS had nauwelijks karakterontwikkeling, zeker niet voor personages als Uhura, Chekov, Sulu en Scotty. Maar ach, het is TOS en dus goed en dus negeren we dat maar gewoon... Zo ben jij... Riiiiight.
Consistentie is belangrijk bij karakterontwikkeling. Van ontwikkeling kan geen sprake zijn wanneer het de volgende aflevering wordt tegengesproken.

TOS had dus wel karakterontwikkeling en met name karakterBELICHTING en die bleef consistent. De TOS personages waren veel echter dan de ééndimensionale saaie figuren uit ENT.

Verder waren Chekov, Uhura en Sulu geen hoofdrolspelers. De namen van de acteurs stonden niet in de openingscredits. Toch kregen ze meer te doen dan Sato en Maywheater.

Waar is ENT's karakterontwikkeling? Waar is die en dan met name voor Sato en Maywheater?

De TOS personages worden herinnerd en zijn geliefd.
Visitor1982 schreef:Ik heb nooit beweerd dat TOS slecht is, maar och, dat fantaseer jij er maar even bij.
Nee hoor. Je hebt TOS 'dated' genoemd en hebt ook gezegd dat de serie maar vergeten moet worden, niet meer mee laten tellen in het Trek universum. Hmm, komt niet bepaald als liefdevol over.
Visitor1982 schreef:Je hebt kennelijk niks beters te doen. Ik zeg alleen dat bepaalde figuren hier TOS ophemelen terwijl er zeker wel wat op aan te merken is, maar kennelijk mag dat niet... Want TOS was de eerste Star Trek serie en heeft de franchise gelanceerd... Oh wee als er dan kritiek op komt! Riiiiiiight! Wat een dom argument!
Ha, jij bent degene die domme 'argumenten' maakt.

Als TOS zo slecht zou zijn of wat dan ook dan had het ook nooit een franchise kunnen lanceren. Zeggen dat TOS de franchise heeft gelanceerd simpelweg omdat het de eerste serie was, is pas dom.
Visitor1982 schreef:TOS is superieur? Volgens jou ja.
En volgens vele vele anderen.
Visitor1982 schreef:TOS is nostalgie en nostalgie scoort! Doet het al jaren.
Nostalgisch? Hoe kan het nostalgisch zijn voor mensen die niet eens geboren waren toen de serie werd gemaakt? Voor mensen die Star Trek eind jaren 80 of begin jaren 90 hebben ontdekt? Hoe kan het voor die jonge mensen nostalgisch zijn? Heb je daar al eens bij stil gestaan?

Hier laat jij je ware aard mbt TOS weer zien. Mensen die het goed vinden kunnen dat alleen maar vinden vanwege nostalgische redenen. Het idee dat mensen het goed vinden omdat uh goed is, gaat er bij jou totaal niet in. Dat is onmogelijk.


WeyounsLastClone schreef:Als je Enterprise al gaat bekijken met het idee dat het niks wordt (wat ik er van begrepen heb, is dit ongeveer de standaardnormale situatie van de forumers hier), dan vind je het al gauw minder spannend. Die mensen zijn drukker bezig met het nadenken over iets anders, bvb. vergenoegend kijken welke foutjes er nu weer allemaal inzitten (net als dat je je bril kwijtbent in de achtbaan), dan met het genieten van de aflevering.
goh het kan natuurlijk helemaal niet zo zijn dat mensen open staan maar omdat ze totaal niet meegetrokken worden in het verhaal (omdat ze het slecht vinden) gaan letten op fouten e.d.? Nee, dat kan natuurlijk niet!

Wanneer een verhaal je bij de strot pakt en meeneemt dan vallen fouten e.d. je niet of amper op. En mochten ze toch opvallen dan zijn ze makkelijker te negeren. Maar wanneer het verhaal je niet kan boeien, is de kans veel groter dat fouten e.d. opvallen. Of fouten zijn dusdanig storend dat ze je uit het verhaal nemen.

Nou niet gaan doen alsof ENT critici de serie voor uitzending al hadden opgegeven. Of dat ze alleen maar kijken om de fouten eruit te halen!
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

@ Mats. Natuurlijk mag je Ent spannend vinden. En als iemand anders dat niet met je eens is, wel dat is dan zijn maagzweer en niet jouw probleem.

Maar waar het mij om gaat, waarom ik het met de beste wil van de wereld niet spannend kan vinden, is dat ik mijlenver van te voren zie aankomen wat er gaat gebeuren en hoe ze het probleem gaan oplossen. En ja, dat is niet spannend. Dat is zoiets als naar een sportwedstrijd kijken waar je de uitslag al van kent, of nog erger, waarvan je weet wanneer en door wie er gescoord is. Kan best leuk zijn. Maar spannend.... nee.
Laatst gewijzigd door GPS op 09 mei 2005, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
!¿!Mats!¿!
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3355
Lid geworden op: 28 okt 2004, 13:19
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Bericht door !¿!Mats!¿! »

hmm, als je het zo gaat bekijken. denk ik eigenlijk nooit bij na.
Belgarath
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 dec 2003, 11:50

Bericht door Belgarath »

Mats schreef:maar waarom moet je dan achterlijk zijn en in groep 5 zitten, Belgarath?
Dat was meer een poging tot het in het extreme trekken van sommige opmerkingen hier (om te laten zien hoe raar die opmerkingen zijn, want ik VIND dat je zelf moet weten wat je vind zonder waarde-oordeel). Maar Vis kan dat veel beter zelf las ik later:
Vis schreef:Dat meneer Mats wel op 't puntje van z'n stoel zit ligt er meer aan dat hij de serie vrij oppervlakkig bekijkt en weinig andere series kent om te gebruiken als referentiepunt.
;(
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Belgarath schreef:want ik VIND dat je zelf moet weten wat je vind
Tuurlijk, ik geef alleen maar een mogelijke, en wat mij betreft vrij waarschijnlijke, reden waarom Mats ENT spannend vindt.
Belgarath schreef:Maar Vis kan dat veel beter zelf las ik later:
Vis schreef:Dat meneer Mats wel op 't puntje van z'n stoel zit ligt er meer aan dat hij de serie vrij oppervlakkig bekijkt en weinig andere series kent om te gebruiken als referentiepunt.
;(
En denk je dat dat er niet mee te maken heeft?

En om eerlijk te zijn is dit voor Mats zelf helemaal niet negatief. Hij heeft veel plezier met ENT en zal daarom in de toekomst nog veel meer plezier hebben met fatsoenlijke series ;)
Gesloten