<Reviewtopic> 2.06 Marauders

Archer, T'Pol, Tucker... Neptune and back in six minutes.

Moderator: Trekscaper

Wat geef je Marauders?

*****
1
20%
****
1
20%
***
0
Geen stemmen
**
1
20%
*
2
40%
anders, namelijk...
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 5

Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Rogueborg schreef:Dat betekent nog niet dat hij hem niet kan of mag vermoorden. Andere Jem'hadar hebben ook al Vorta's vermoord, om mindere redenen.
OMG. De hele betekenis, de tragiek van de aflevering, is jou finaal ontgaan. Triest.

Juist omdat Remata'klan zo gedisciplineerd en eervol is, sterft hij. De bevelen van de Vorta negeren en hem vervolgnes doodschieten gaat er bij hem totaal niet in. Dat kan hij niet doen. Dat maakt het einde zo dramatisch en tragisch. Hij wordt verraden door zijn Vorta bevelhebber maar hij zelf zal nooit zulk verraad plegen.
Rogueborg schreef:Hier ook weer een prachtig voorbeeld van hoe je niet goed leest.
De hele betekenis van de aflevering is jou ontgaan dus houdt er maar over op.
Rogueborg schreef:Dat heeft niks met een gezond verstand te maken.
Het heeft alles met gezond verstand te maken. Dankzij jouw onwetendheid en naïviteit zie je het niet.

Wat weerhoudt de Klingons ervan om terug te keren?

Nog steeds geen antwoord ondanks dat het puur gezond verstand is.

Hoe valt het stellen van die vraag onder 'neersabelen'?
Rogueborg schreef:Ja maar dan komt de vraag, hoe leg ik dat uit aan mijn superieuren.
Welke superieuren?

En als ze superieuren hebben, wat waarschijnlijk niet het geval is, hebben ze nog meer redenen om terug te keren, de kolonisten doodsbang te maken en de aanvoer van gratis deuterium te herstellen.
Rogueborg schreef:De kolonisten hebben aardig wat geleerd van de Enterprise crew, om zichzelf te verdedigen. Maar inderdaad had dat wat meer aandacht mogen krijgen in de aflevering.
Zoals wat? Hier komt gezond verstand weer om de hoek kijken. Laat eens zien dat je het hebt.

Hoe kunnen ze zich fatsoenlijk verdedigen tegen de Klingons als die over een x aantal dagen terugkeren. Doe je best.

De aflevering had daar helemaal geen aandacht aan moeten besteden. Dat je dit voorstelt, is absurd en bewijst weer hoe naief je bent . Er was maar één reële optie om het probleem met de Klingons op te lossen. En als je die nog niet weet dan is het echt hopeloos.
Gebruikersavatar
Thierry
Captain
Captain
Berichten: 2154
Lid geworden op: 18 aug 2004, 21:20
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Thierry »

Bagger ep, Klingons komen gewoon later terug met een leuk vlootje ofzo
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

Thierry schreef:Bagger ep, Klingons komen gewoon later terug met een leuk vlootje ofzo
:pray2: bedankt o grote thierry
]:(
Gebruikersavatar
Thierry
Captain
Captain
Berichten: 2154
Lid geworden op: 18 aug 2004, 21:20
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Thierry »

Tactical_Cube schreef:
Thierry schreef:Bagger ep, Klingons komen gewoon later terug met een leuk vlootje ofzo
:pray2: bedankt o grote thierry
]:(
Jij hebt zeker al een scenario in je hoofd waarin Janeway het anders zou doen, of niet?
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

:Y) Janeway kan alles :Y)
Gebruikersavatar
Thierry
Captain
Captain
Berichten: 2154
Lid geworden op: 18 aug 2004, 21:20
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Thierry »

Tactical_Cube schreef::Y) Janeway kan alles :Y)
Mooi, dan kan ze ook dood
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

kan ze ook maar jij ook
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

:pray: waar een IQ van 147 al niet goed voor is :thumbs:

edit: wouw TC, zeer intelligente reply :X
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Raynor's Revenge schreef::pray: waar een IQ van 147 al niet goed voor is :thumbs:

edit: wouw TC, zeer intelligente reply :X
Stil nou RR. Straks gaan ze nog naast hun schoenen lopen. :*)
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

maar geef toe GPS, t was een mooie van mr. T :)
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Raynor's Revenge schreef:maar geef toe GPS, t was een mooie van mr. T :)
Yep, maar het blijft bij woorden ;-(
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Aaaargh! :( Binnen een paar posts moet het weer over Janeway gaan. Net nu er hier wél een normale discussie aan de gang was, in ABN (dus..) met fatsoenlijke grammatica.

Reacties ^ hierop PM je maar ofzo. Laten we 't proberen? Please? Voor deze keer? Alleen hier? :@
Laatst gewijzigd door Vis op 01 sep 2005, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Thierry
Captain
Captain
Berichten: 2154
Lid geworden op: 18 aug 2004, 21:20
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Thierry »

Vis schreef:Aaaargh! :( Binnen een paar posts moet het weer over Janeway gaan. Net nu er hier wél een normale discussie aan de gang was, in ANB met fatsoenlijke grammatica.

Reacties ^ hierop PM je maar ofzo. Laten we 't proberen? Please? Voor deze keer? Alleen hier? :@
Het is ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands) ;)
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

het spreekt
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Wat Vis zegt klopt helemaal. Janeway en ander gezever laten we hier fijn buitenspel. Waar het om gaat is de ep "Marauders"!
En al jullie persoonlijke vetes laten jullie hier maar mooi buiten!

ON-TOPIC
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Dat betekent nog niet dat hij hem niet kan of mag vermoorden. Andere Jem'hadar hebben ook al Vorta's vermoord, om mindere redenen.
OMG. De hele betekenis, de tragiek van de aflevering, is jou finaal ontgaan. Triest.
De poging daartoe is mij niet ontgaan, mocht je dat denken. Het is alleen niet zo gegaan als het wezen moest.
3rd RemataKlan schreef: Juist omdat Remata'klan zo gedisciplineerd en eervol is, sterft hij. De bevelen van de Vorta negeren en hem vervolgnes doodschieten gaat er bij hem totaal niet in. Dat kan hij niet doen. Dat maakt het einde zo dramatisch en tragisch. Hij wordt verraden door zijn Vorta bevelhebber maar hij zelf zal nooit zulk verraad plegen.
Zo te zien denk jij, dat ik denk dat Remataklan Keevan moet neerschieten omdat Keevan hem verraad. Daar heb je zoals je nu uitlegt gelijk in.Maar Remataklan moet de Vorta vermoorden, omdat hij de Founders wil verraden. Dat zeg ik de hele tijd, maar dat begrijp je niet.
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Hier ook weer een prachtig voorbeeld van hoe je niet goed leest.
De hele betekenis van de aflevering is jou ontgaan dus houdt er maar over op.
Nadat ik zei dat je me verkeerd begrepen had, heb je nog niet de moeite genomen om het te begrijpen. Dan moet je niet aankomen met zulke flauwekul
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Dat heeft niks met een gezond verstand te maken.
Het heeft alles met gezond verstand te maken. Dankzij jouw onwetendheid en naïviteit zie je het niet.
Ken je "Het glas is halfvol of half leeg principe" ?
3rd RemataKlan schreef:
Wat weerhoudt de Klingons ervan om terug te keren?


Nog steeds geen antwoord ondanks dat het puur gezond verstand is.

Hoe valt het stellen van die vraag onder 'neersabelen'?
Rogueborg schreef:Ja maar dan komt de vraag, hoe leg ik dat uit aan mijn superieuren.
Welke superieuren?

En als ze superieuren hebben, wat waarschijnlijk niet het geval is, hebben ze nog meer redenen om terug te keren, de kolonisten doodsbang te maken en de aanvoer van gratis deuterium te herstellen.
Rogueborg schreef:De kolonisten hebben aardig wat geleerd van de Enterprise crew, om zichzelf te verdedigen. Maar inderdaad had dat wat meer aandacht mogen krijgen in de aflevering.
Zoals wat? Hier komt gezond verstand weer om de hoek kijken. Laat eens zien dat je het hebt.

Hoe kunnen ze zich fatsoenlijk verdedigen tegen de Klingons als die over een x aantal dagen terugkeren. Doe je best.

De aflevering had daar helemaal geen aandacht aan moeten besteden. Dat je dit voorstelt, is absurd en bewijst weer hoe naief je bent . Er was maar één reële optie om het probleem met de Klingons op te lossen. En als je die nog niet weet dan is het echt hopeloos.
Laat me is raden, die reele manier is zeker de Klingons te doden? Dan komen er andere Klingons die de hele kolonie verwoesten, omdat hun vrienden/familie zijn aangevallen.
Nu zit er een aardige kans in dat de Klingons hun eer (respect voor tegenstanders die hebben laten zien dat ze niet bang zijn) laten spreken en ze laten gaan.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Rogueborg schreef: ....Nu zit er een aardige kans in dat de Klingons hun eer (respect voor tegenstanders die hebben laten zien dat ze niet bang zijn) laten spreken en ze laten gaan.
Ik heb deze hele discussie van een afstand gevolgd, omdat ik me die ep niet goed genoeg kan herinneren, maar je laatste zin vraagt echt om een reactie.

Het respect van Klingons voor tegenstanders verschilt van Klingon tot klingon en hangt sterk af van de omstandigheden. Wat mij bijstaat van deze groep (waarschijnlijk ordinaire piraten) is eergevoel iets wat ze niet hebben. Waarschijnlijk vluchten ze net ver genoeg om buiten Archer bereik te zijn en komen ze als de Enterprise weg is, gewoon weer terug.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Wanker

Bericht door 3rd RemataKlan »

Je gebruik gezond verstand, iets waar het bij Rogueborg aan ontbreekt. En verwacht maar geen reactie terug. Op die van Vis reageert hij ook niet. Hij is er alleen op uit om mij tegen te spreken.
Rogueborg schreef:De poging daartoe is mij niet ontgaan, mocht je dat denken. Het is alleen niet zo gegaan als het wezen moest.
Oh waarom moest het zo zijn gegaan? Waarom bepaal jij hoe de Jem'Hadar denken en voelen? Remata'klan heeft de denkwijze die hij heeft al sinds zijn creatie. Het wordt in hun genetische code opgeslagen.
Rogueborg schreef:Zo te zien denk jij, dat ik denk dat Remataklan Keevan moet neerschieten omdat Keevan hem verraad. Daar heb je zoals je nu uitlegt gelijk in.Maar Remataklan moet de Vorta vermoorden, omdat hij de Founders wil verraden. Dat zeg ik de hele tijd, maar dat begrijp je niet.
De bevelen van de Vorta negeren en hem vervolgens doden is verraad van de Founders. Het druist tegen 'the order of things' in.

"He does not have to earn my loyalty, Captain. He has had it, from the moment that I was conceived. I am a Jem'Hadar -- he is a Vorta. It is the order of things."

Keevan heeft de loyaliteit nooit verdiend en kan het dus ook nooit kwijtraken, zelfs niet wanneer hij de Jem'Hadar verraad. Voor Remata'klan wordt Keevan's lot bepaalt door de Founders net als zijn lot wordt bepaald door de Vorta. It is the order of things.

Rogueborg schreef:Laat me is raden, die reele manier is zeker de Klingons te doden?
Heel goed zo, er is misschien toch nog een klein sprankje hoop voor je.
Rogueborg schreef:Dan komen er andere Klingons die de hele kolonie verwoesten, omdat hun vrienden/familie zijn aangevallen.
Ze zijn nu ook aangevallen. :lol:

Die Klingons handelden alleen. Niets meer dan een bende piraten. Niemand zal hun dood komen wreken. Door ze in leven te laten is kans veel en veel groter dat ze zelf terug zullen komen met alle gevolgen vandien.

Overigens is het nu makkelijk om jouw eer-argument tegen je te gebruiken. Het zou een eervolle dood zijn geweest. :D
Rogueborg schreef:Nu zit er een aardige kans in dat de Klingons hun eer (respect voor tegenstanders die hebben laten zien dat ze niet bang zijn) laten spreken en ze laten gaan.
Klingon eer is zwaar overschat. Dit komt terug in ALLE series. Zelfs in deze aflevering is het te zien. Het eergevoel van de Klingon piraten is ver te zoeken. Wat is er eervol aan het afpersen van de zwakkeren?


T'POL: And if they withdraw? What will keep them from coming back after we've gone?

T'POL: Short of killing the Klingons any action we take will only make the situation worse.

TESSIC: You say you and your tactical officer want to help us. Even if you do once you're gone, we'll be alone again waiting for them to come back.

Archer heeft geen fatsoenlijk weerwood op de opmerkingen. Opmerkingen die voortvloeien uit gezond verstand en niet glas is half vol of half leeg.
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Re: Wanker

Bericht door Rogueborg »

3rd RemataKlan schreef:Je gebruik gezond verstand, iets waar het bij Rogueborg aan ontbreekt. En verwacht maar geen reactie terug. Op die van Vis reageert hij ook niet. Hij is er alleen op uit om mij tegen te spreken.
En weet je waardoor dat komt? Omdat de rest niet zo verschrikkelijk zwart-wit denkt. Dat wil ik je ook leren, maar dat is nog niet echt gelukt.
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:De poging daartoe is mij niet ontgaan, mocht je dat denken. Het is alleen niet zo gegaan als het wezen moest.
Oh waarom moest het zo zijn gegaan? Waarom bepaal jij hoe de Jem'Hadar denken en voelen? Remata'klan heeft de denkwijze die hij heeft al sinds zijn creatie. Het wordt in hun genetische code opgeslagen.
Inderdaad, dat zit in zijn genetische code opgeslagen,dus zou hij de Founders niet kunnen verraden door de Vorta te laten leven
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Zo te zien denk jij, dat ik denk dat Remataklan Keevan moet neerschieten omdat Keevan hem verraad. Daar heb je zoals je nu uitlegt gelijk in.Maar Remataklan moet de Vorta vermoorden, omdat hij de Founders wil verraden. Dat zeg ik de hele tijd, maar dat begrijp je niet.
De bevelen van de Vorta negeren en hem vervolgens doden is verraad van de Founders. Het druist tegen 'the order of things' in.

"He does not have to earn my loyalty, Captain. He has had it, from the moment that I was conceived. I am a Jem'Hadar -- he is a Vorta. It is the order of things."

Keevan heeft de loyaliteit nooit verdiend en kan het dus ook nooit kwijtraken, zelfs niet wanneer hij de Jem'Hadar verraad. Voor Remata'klan wordt Keevan's lot bepaalt door de Founders net als zijn lot wordt bepaald door de Vorta. It is the order of things.
Volgens mij vind jij dat wel een hele leuke opmerking he.
Hij moet loyaal zijn aan de Vorta,maar zijn genetische code zegt hem dat hij alles moet doen om de founders te beschermen. Daar zit dus ook in een verrader vermoorden, zelfs al is dat een Vorta.
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Laat me is raden, die reele manier is zeker de Klingons te doden?
Heel goed zo, er is misschien toch nog een klein sprankje hoop voor je.
Dank je, dat doet me goed.
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Dan komen er andere Klingons die de hele kolonie verwoesten, omdat hun vrienden/familie zijn aangevallen.
Ze zijn nu ook aangevallen. :lol:

Die Klingons handelden alleen. Niets meer dan een bende piraten. Niemand zal hun dood komen wreken. Door ze in leven te laten is kans veel en veel groter dat ze zelf terug zullen komen met alle gevolgen vandien.
Ik kan me de aflevering niet helemaal meer herrineren dus dit zal wel kloppen.
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Nu zit er een aardige kans in dat de Klingons hun eer (respect voor tegenstanders die hebben laten zien dat ze niet bang zijn) laten spreken en ze laten gaan.
Klingon eer is zwaar overschat. Dit komt terug in ALLE series. Zelfs in deze aflevering is het te zien. Het eergevoel van de Klingon piraten is ver te zoeken. Wat is er eervol aan het afpersen van de zwakkeren?


T'POL: And if they withdraw? What will keep them from coming back after we've gone?

T'POL: Short of killing the Klingons any action we take will only make the situation worse.

TESSIC: You say you and your tactical officer want to help us. Even if you do once you're gone, we'll be alone again waiting for them to come back.

Archer heeft geen fatsoenlijk weerwood op de opmerkingen. Opmerkingen die voortvloeien uit gezond verstand en niet glas is half vol of half leeg.
Ik dacht dat dit "gewone"Klingons waren.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Rogueborg schreef:En weet je waardoor dat komt? Omdat de rest niet zo verschrikkelijk zwart-wit denkt. Dat wil ik je ook leren, maar dat is nog niet echt gelukt.
Dus omdat ik de terechte vraag stel van Wat weerhoudt die Klingons ervan om een dag later terug te komen en die kolonie uit te moorden? denk ik zwart-wit. Jaja, maar de mensen die het met mij eens zijn doen dat dan niet? Whatever. Kunnen je opmerkingen nog dommer zijn?

Je hebt niet eens een fatsoenlijk antwoord kunnen geven op die vraag, die ook nog eens in de aflevering wordt gesteld! Schuilen achter het feit dat je de aflevering amper nog herinnert is zwak want je hoeft de aflevering niet eens te kennen om het probleem in te zien. En je gebrekkige kennis over deze aflevering weerhoudt je er niet van om het te verdedigen. :lol:
Rogueborg schreef:Inderdaad, dat zit in zijn genetische code opgeslagen,dus zou hij de Founders niet kunnen verraden door de Vorta te laten leven.
Het is niet de taak van de Jem'Hadar om de Vorta in twijfel te trekken en zijn bevelen te negeren. Dit wordt ze sinds creatie wijs gemaakt. Remata'klan ziet het niet als verraad van de Founders. En hij weet dat het niet zijn plaats is om de Vorta's bevelen in twijfel te trekken.

En denk eraan:

"Obedience Brings Victory."

"And Victory is Life."

Mensen zouden waarschijnlijk anders gehandeld hebben, Cardassians mogelijk ook maar de gemiddelde Jem'Hadar niet.
Rogueborg schreef:Ik kan me de aflevering niet helemaal meer herrineren dus dit zal wel kloppen
Dus wat weerhoudt die Klingons ervan om terug te keren?

En als je de aflevering niet helemaal meer herinnert waarom probeer je het dan op krampachtige wijze te verdedigen?
Rogueborg schreef:Ik dacht dat dit "gewone"Klingons waren.
Wat zijn ' "gewone" Klingons'?
Laatst gewijzigd door 3rd RemataKlan op 03 sep 2005, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Rogueborg schreef:Ik dacht dat dit "gewone"Klingons waren.
Wat zijn '"gewone" Klingons'?[/quote]

Dat Ras Wat In TOS,TNG,DS9 & VOY Voorkomt
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Inderdaad, dat zit in zijn genetische code opgeslagen,dus zou hij de Founders niet kunnen verraden door de Vorta te laten leven.
Het is niet de taak van de Jem'Hadar om de Vorta in twijfel te trekken en zijn bevelen te negeren. Dit wordt ze sinds creatie wijs gemaakt. Remata'klan ziet het niet als verraad van de Founders. En hij weet dat het niet zijn plaats is om de Vorta's bevelen in twijfel te trekken.

En denk eraan:

"Obedience Brings Victory."
Obedience to the Founders......
3rd RemataKlan schreef: "And Victory is Life."
Our Death brings Glory to the Founders.......
3rd RemataKlan schreef: Mensen zouden waarschijnlijk anders gehandeld hebben, Cardassians mogelijk ook maar de gemiddelde Jem'Hadar niet.
Remataklan ziet het niet als verraad aan de Founders, en dat terwijl de Jem'hadar toch behoorlijk intelligent zijn, dat stoort me. Hij had door dat Keevan zichzelf wou overgeven aan de Federatie, dat had hij moeten voorkomen.
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Ik kan me de aflevering niet helemaal meer herrineren dus dit zal wel kloppen
Dus wat weerhoudt die Klingons ervan om terug te keren?

En als je de aflevering niet helemaal meer herinnert waarom probeer je het dan op krampachtige wijze te verdedigen?
Omdat jij keer op keer door blijft zeuren, over die vraag.
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Ik dacht dat dit "gewone"Klingons waren.
Wat zijn ' "gewone" Klingons'?
Gewone Klingons in de zin van geen piraten.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

Rogueborg schreef:
3rd RemataKlan schreef:En denk eraan:

"Obedience Brings Victory."
Obedience to the Founders......
3rd RemataKlan schreef: "And Victory is Life."
Our Death brings Glory to the Founders.......
voor t gemak vergeet je hier ff te vermelden dat de founders de jem'hadar onder de vorta geplaatst hebben :{
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Rogueborg schreef:
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Ik kan me de aflevering niet helemaal meer herrineren dus dit zal wel kloppen
Dus wat weerhoudt die Klingons ervan om terug te keren?
En als je de aflevering niet helemaal meer herinnert waarom probeer je het dan op krampachtige wijze te verdedigen?
Omdat jij keer op keer door blijft zeuren, over die vraag.
Nu moet je de zaken niet uit z'n verband trekken. 3rd stelt een vraag aan iedereen, niet specifiek aan jou. Aangezien er geen (normaal) antwoord op komt van wie dan ook, blijft hij de vraag herhalen om alles ontopic te houden.

Het enige waarmee jij vanaf het begin af aan op deze vraag reageerde was: (1) je niet zo door een negatieve bril bekijken, (2) je gebruikt je verstand om dingen neer te sabelen, (3) je denkt zo verschrikkelijk zwart-wit. Allemaal niet-inhoudelijk, allemaal direct aan 3rd gericht.

Daarnaast wordt deze exacte vraag ook gesteld door T'Pol en een kolonist! Het wordt hier niet verzonnen. Het is een onbeantwoorde vraag, twee maal gesteld in de aflevering!

Dus, even terug naar het onderwerp, en een paar dingen die nog openstaan. Ten eerste het verdedigen.
Vis schreef:
Rogueborg schreef:De kolonisten hebben aardig wat geleerd van de Enterprise crew, om zichzelf te verdedigen.
Zoals? Zich verstoppen? Zoals 3rd al zei net wisten ze dít keer, en alleen dit keer, wanneer de Klingons zouden komen. Ze kunnen zoiets niet nog een keer voorbereiden en kunnen op elk moment verrast worden. Vechten? Een cursus zelfverdediging komt neer op hard wegrennen, zeker niet op een hand tot hand gevecht winnen met een Klingon. Schieten? Zelfs de Enterprise crew konden de Klingons amper raken. En het werd nog wel extra benadrukt dat de ENT crew ontzettend goed was met dat soort wapens. Touwtjes spannen? Yeah right.
Hoe zie jij dit dan precies? Zijn alle voordelen die de kolonisten hadden niet weg nu? Afgezien van de andere discussie, als de Klingons terugkomen, denk je dan ook niet dat ze er zeker van zullen zijn dat ze niet weer overvallen worden? Genoeg man en wapens meenemen?

Ten tweede over de acties van Archer.
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Laat me is raden, die reele manier is zeker de Klingons te doden? Dan komen er andere Klingons die de hele kolonie verwoesten, omdat hun vrienden/familie zijn aangevallen.
Ze zijn nu ook aangevallen. :lol:
Ja, dat is nou eenmaal zo. Archer komt op die planeet, ruikt onrecht, en wil er wat aan gaan doen. Archier kiest nou eenmaal voor inmenging, dus dan zijn er twee opties: óf hij jaagt ze weg, óf hij maakt ze dood.

Wat zijn de gevolgen van het wegjagen? Gezien de houding van deze Klingons lijkt het me zeer aannemelijk aan te nemen dat ze zich niet zomaar weg zullen laten jagen, en dat de kans erg groot is dat ze terugkomen wanneer de kolonisten er weer alleen voorstaan. Daarnaast was deze actie alleen maar extra vernederend voor de Klingons. Ze werden voor hun hoofd geslagen met takken, en ze struikelden over touwtjes. Dat soort dingen werken misschien bij kinderen, om ze uit een zandbak te houden. Maar komop, waar is het realisme gebleven? :S

Wat zijn de gevolgen van het doodmaken? Nou, ten eerste weet je zeker dat je van deze groep Klingons geen last meer hebt. Vrienden/familie? Niet meer dan een mogelijkheid tegen een vrijwel zekerheid bij het wegjagen. Vrienden en familie moeten er eerst erachter komen wat er precies is gebeurd, de middelen hebben om terug te slaan, etc. Als jij er echt zo van overtuigd bent dat een signaal naar de Klingons sturen dit probleem oplost, is het kapot schieten van een Klingon vrachtschip niet een duidelijk teken voor eventuele vrienden/familie?

Kijk, het doodmaken is ook ver weg van een verzekerde vrijheid van de kolonisten, dat spreek ik ook niet tegen. Maar er wordt nou eenmaal actie ondernomen! Dus dan lijkt me dit toch de beste keuze.

Ik hoop dat mensen (nee, niet alleen jij Rogueborg!) in kunnen zien dat Enterprise alle vorm van realiteit is verloren, als het er al was. De situatie wordt hier veel te rooskleurig weergegeven, en er wordt geen aandacht besteed aan gevolgen. Er wordt een held naar voren geschoven, maar dit is nergens op gebaseerd. Een zeer kritieke vraag van T'Pol wordt compleet genegeerd door de zgn. held. Dezelfde vraag gesteld door een kolonist wordt afgedaan met een spreekwoord. Gevechten zijn gewoon slecht, en totaal niet realistisch. Klingons slaan met een tak en ze lachend weg zien rennen. Wtf?! Kijk de aflevering zelf nog eens en let op de details van dit gevecht. Zijn ze soms bang dat de kijker niet tegen bloed kan? Ze elkaar gaan uitmoorden als ze Archer zien beslissen de Klingons uit de lucht te schieten? Halloo?!
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

3rd RemataKlan schreef:Wat weerhoudt de Klingons ervan om terug te keren?
Misschien niets. Misschien hebben de Klingons genoeg van de planeet nu ze er verslagen zijn. Misschien zijn de Klingons furieus en komen ze 'back with a vengeance'. Feit is dat de bewoners nu meer zelfvertrouwen hebben en zich beter kunnen verdedigen. En als ze nog een keer aangevallen worden, so be it, dan hebben ze het in ieder geval langer uitgezongen dan dat ze de eerste keer verslagen werden.

Een jochie van wie het zakgeld keer op keer is afgepakt, als hij zich een keer 'verzet' (eventueel met inmenging van anderen), moet hij daarna maar weer bang zijn? Ik denk dat zijn verzet toch in een verandering van instelling leidt van zowel het jochie zelf, als de 'afpakkers'.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

WeyounsLastClone schreef:Feit is dat de bewoners nu meer zelfvertrouwen hebben en zich beter kunnen verdedigen.
Zelfvertrouwen, misschien onterecht. Zich beter kunnen verdedigen? Eh..... voor jou dezelfde vragen:
Vis schreef:
Rogueborg schreef:De kolonisten hebben aardig wat geleerd van de Enterprise crew, om zichzelf te verdedigen.
Zoals? Zich verstoppen? Zoals 3rd al zei net wisten ze dít keer, en alleen dit keer, wanneer de Klingons zouden komen. Ze kunnen zoiets niet nog een keer voorbereiden en kunnen op elk moment verrast worden. Vechten? Een cursus zelfverdediging komt neer op hard wegrennen, zeker niet op een hand tot hand gevecht winnen met een Klingon. Schieten? Zelfs de Enterprise crew konden de Klingons amper raken. En het werd nog wel extra benadrukt dat de ENT crew ontzettend goed was met dat soort wapens. Touwtjes spannen? Yeah right.
Hoe zie jij dit dan precies? Zijn alle voordelen die de kolonisten hadden niet weg nu? Afgezien van de andere discussie, als de Klingons terugkomen, denk je dan ook niet dat ze er zeker van zullen zijn dat ze niet weer overvallen worden? Genoeg man en wapens meenemen?
WeyounsLastClone schreef:En als ze nog een keer aangevallen worden, so be it, dan hebben ze het in ieder geval langer uitgezongen dan dat ze de eerste keer verslagen werden.
Zij werden in principe niet aangevallen, ze moesten alleen onder dwang produceren. Het waren de kolonisten die de Klingons aan gingen vallen. Zonder inmenging van Archer was er weinig veranderd, en stonden niet de levens van alle kolonisten op het spel.
WeyounsLastClone schreef:Een jochie van wie het zakgeld keer op keer is afgepakt, als hij zich een keer 'verzet' (eventueel met inmenging van anderen), moet hij daarna maar weer bang zijn? Ik denk dat zijn verzet toch in een verandering van instelling leidt van zowel het jochie zelf, als de 'afpakkers'.
Zeker, maar nu ben je net zo kortzichtig als Archer. De Klingons zijn veel sterker! De kolonisten zijn geen partij voor de Klingons, en daarom gaat dit niet op. Als Archer ze een militaire installatie had gebouwd, een defence system in orbit en de kolonisten had geleerd hoe ze daarmee om moeten gaan... Ja, dán wel :)
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Vis schreef:
WeyounsLastClone schreef:Een jochie van wie het zakgeld keer op keer is afgepakt, als hij zich een keer 'verzet' (eventueel met inmenging van anderen), moet hij daarna maar weer bang zijn? Ik denk dat zijn verzet toch in een verandering van instelling leidt van zowel het jochie zelf, als de 'afpakkers'.
Zeker, maar nu ben je net zo kortzichtig als Archer. De Klingons zijn veel sterker! De kolonisten zijn geen partij voor de Klingons, en daarom gaat dit niet op. Als Archer ze een militaire installatie had gebouwd, een defence system in orbit en de kolonisten had geleerd hoe ze daarmee om moeten gaan... Ja, dán wel :)
Wat is het alternatief? Gewoon onder dwang blijven staan? Misschien krijg je dan geen gevechten met de Klingons, maar een onderdrukt leven leiden (of lijden ;) ) lijkt me ook geen pretje. In de historie zijn er vele voorbeelden te vinden van mensen die zich verzetten (al dan niet ten koste van hun leven) om voor vrijheid in plaats van onderdrukking te kiezen. Kortzichtig? Misschien. Maar dan hebben ze in ieder geval hun hart gevolgd.

Daarnaast, de Klingons weten nu dat die planeet 'in the picture' is. Misschien dat ze daarom ook voor ander terrein gaan kiezen.
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

Vis schreef:
Rogueborg schreef:
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Ik kan me de aflevering niet helemaal meer herrineren dus dit zal wel kloppen
Dus wat weerhoudt die Klingons ervan om terug te keren?
En als je de aflevering niet helemaal meer herinnert waarom probeer je het dan op krampachtige wijze te verdedigen?
Omdat jij keer op keer door blijft zeuren, over die vraag.
Nu moet je de zaken niet uit z'n verband trekken. 3rd stelt een vraag aan iedereen, niet specifiek aan jou. Aangezien er geen (normaal) antwoord op komt van wie dan ook, blijft hij de vraag herhalen om alles ontopic te houden.

Het enige waarmee jij vanaf het begin af aan op deze vraag reageerde was: (1) je niet zo door een negatieve bril bekijken, (2) je gebruikt je verstand om dingen neer te sabelen, (3) je denkt zo verschrikkelijk zwart-wit. Allemaal niet-inhoudelijk, allemaal direct aan 3rd gericht.
Ik heb het dus duidelijk ook gehad over het gevolg van een airstrike, het beter kunnen verdedigen (al is het alleenmaar in hand tegen hand gevechten). Dat je het daar niet mee eens bent kan ik inkomen, dat maakt me ook niks uit, maar ik heb wel degelijk geantwoord. En inderdaad allemaal gericht tegen 3rd, en aangezien hij de vraagsteller was lijkt me dat nogal logisch.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

WeyounsLastClone schreef:Wat is het alternatief? Gewoon onder dwang blijven staan? Misschien krijg je dan geen gevechten met de Klingons, maar een onderdrukt leven leiden (of lijden ) lijkt me ook geen pretje. In de historie zijn er vele voorbeelden te vinden van mensen die zich verzetten (al dan niet ten koste van hun leven) om voor vrijheid in plaats van onderdrukking te kiezen. Kortzichtig? Misschien. Maar dan hebben ze in ieder geval hun hart gevolgd.
Het is een lastige situatie, en Archers bedoelingen zijn dan ook heel nobel. Probleem is dat ze totaal geen rekening houden met het concept wraak en de mogelijke gevolgen van hun acties (de meest kritische vraag wordt door Archer genegeerd).
Rogueborg schreef:Ik heb het dus duidelijk ook gehad over het gevolg van een airstrike
Alsof een airstrike het enige is waarmee ze wraak kunnen nemen.
Rogueborg schreef:het beter kunnen verdedigen (al is het alleenmaar in hand tegen hand gevechten).
Als je nu eens antwoord zou geven op m'n andere vragen, zie hierrrr.
Rogueborg schreef:Dat je het daar niet mee eens bent kan ik inkomen, dat maakt me ook niks uit, maar ik heb wel degelijk geantwoord.
Die paar regels in deze post? Dat ging inderdaad over de nadelen van een airstrike. Verder blijf je volhouden dat ze zich beter kunnen verdedigen, maar ik heb nog geeneen concreet punt gezien over hóe ze dat dan moeten doen.
Rogueborg schreef:En inderdaad allemaal gericht tegen 3rd, en aangezien hij de vraagsteller was lijkt me dat nogal logisch.
Ik heb het over die drie punten die ik noemde.
Plaats reactie