Star Trek IV - The Voyage Home (reacties - fouten - etc...)

The Motion Picture t/m Nemesis

Moderator: Dark*staR

Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Star Trek IV - The Voyage Home (reacties - fouten - etc...)

Bericht door Nebulaguy »

Enkele dagen terug heb ik op DVD The Voyage Home eens terug bekeken, ik had de film enkele jaren terug al eens gezien, maar aangezien de videotheek nu wat meer Trekfilms in voorraad heeft, kon ik hem nog eens op DVD bekijken.

Wat mij opviel aan de film is niet alleen de al wat verouderde SFX, maar ook de vele fouten.

Een flagrant voorbeeld:

Op een bepaald moment lopen Kirk en Spock langs de kade en komt die dame langs met haar pick-up, ze trekt hun aandacht en rijdt ondertussen stapvoets verder. Als je het beeld dan beter bekijkt zie je duiven op de rijweg zitten. Ik vind het uitermate vreemd dat ze geen bebloed spoor van dode duiven achter zich liet, aangezien ze daar reed, waar de duiven bleven zitten!?

Nu ja, ik zie ook wel dat die pick up niet echt rijdt maar op een vrachtwagen staat gemonteerd, maar door er zo'n stom beeld achter te plakken, krijg je wel een amusant onrealistisch beeld.

Tot zo ver mijn fouten, ik vond The Voyage Home best wel een amusante film, maar toch niet van het wauw-gehalte dat je kreeg met FC of TUC.

Iemand anders reacties?
Laatst gewijzigd door Nebulaguy op 19 sep 2003, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
The One
Commander
Commander
Berichten: 1410
Lid geworden op: 22 jan 2003, 09:40

Bericht door The One »

Zijn die duiven misschien al weggevlogen en dat je dat niet in beeld ziet....?
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Nog een raar iets:

Voor hun time-travel moeten ze naar Warp 9,999... geraken en tegelijkertijd rond de zon vliegen. Maar bij het beginbeeld zie je de zon al tamelijk duidelijk terwijl ze Warp 2 vliegen.

De snelheid verhoogt en je ziet de zon altijd maar groter worden. Dat kan toch niet? Zelfs met Warp 2 moet je er onmiddellijk voorbij zijn, en dan nog moet dat zeker het geval zijn met Warp 3-4-5-...?
Gebruikersavatar
JoMa
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 857
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:37
Locatie: JoMaBay prime

Bericht door JoMa »

Misschien waren ze toch ver genoeg verwijderd van de zon, zodat ze alsnog die tijdreis konden maken, of misschien vlogen ze al een beetje rond de zon, maar maakte pas een scherpe bocht toen ze snel genoeg gingen.

Je moet er ook aan denken dat het lastig is om dat uit te beelden, ik bedoel maar, ze kunnen niet een camera zo langs de zon sturen om het juiste beeld te krijgen, dus je moet gewoon verstand op 0 zetten en klakkeloos kijken, want er zitten in de ruimte-reizen altijd wel fouten. Ookal hebben zo goede technische hulpjes |:(
Dennis
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3288
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:41

Bericht door Dennis »

Even voor de duidelijkheid: het bestaat niet eens!
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Je moet er ook aan denken dat het lastig is om dat uit te beelden, ik bedoel maar, ze kunnen niet een camera zo langs de zon sturen om het juiste beeld te krijgen, dus je moet gewoon verstand op 0 zetten en klakkeloos kijken, want er zitten in de ruimte-reizen altijd wel fouten.
Ja, ik weet ook wel dat dat in 1986 moeilijk uit te beelden was en dat vele kijkers daar niet eens op zullen gelet hebben. Maar ik ken er hier genoeg van het forum die dat een onoverkomelijke fout zullen vinden.

Nu ja, ik vond de film wel eens leuk om naar te kijken, ook met al die nits hoor.
Gebruikersavatar
JoMa
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 857
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:37
Locatie: JoMaBay prime

Bericht door JoMa »

Ach, het hangt er ook vanaf wat je meer kijkt, ik bedoel maar, ik kijk graag TOS en battlestar Galactica, allebei eeb beetje oud, dus ook minder echt...
Maar ook bijvoorbeeld SW kijk ik, en als je daar meer naar kijkt of naar de nieuwere sci-fi, dan verwacht je waarsijnlijk teveel voor deze soort films / series |:(
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

^ Is een zeer nuchtere maar realistische kijk op de situatie, waarvoor dank. ;)
Gebruikersavatar
JoMa
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 857
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:37
Locatie: JoMaBay prime

Bericht door JoMa »

Ach, 't hangt ook vanaf wat je leuk vind, om op zoiets te komen *D En ook een beetje de kennis over de mens die anders op andere dingen kijken, alleen omdat ze anders zijn en ook andere dingen leuk vinden *D
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Even voor de duidelijkheid: het bestaat niet eens!
Euh Sci-Fi?

Er zijn wel meer dingen in Trek die niet bestaan hoor, zelfs de Enterprise bestaat niet hoor.

Ok ik denk dat je bedoelt dat het niet kan (nu in 2003), maar wie weet ooit eens...?
Gebruikersavatar
Sky
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 921
Lid geworden op: 04 aug 2003, 22:19

Bericht door Sky »

Nebulaguy, ik heb tvh ook bekeken en die verdomme duiven heb ik ook gemerkt....
-Wat ik ook zo raar vindt is als Kirk zijn horloge gaat verkopen, de horlogier 100 dollards biedt... dat ie dan zo rood wordt en op een rare manier vraagt: "is that much?"....
-Ook een opmerking, als die roofvogel landt en die prullenbak plat wordt zie je niet echt een verschil in de positie van het gras....het zou een beetje "plat" moeten zijn...
-En voordat ze gaan vertrekken moet Kirk nog naar binnen, tijdens de hele film lopen ze met die trappetje in en uit dat roofvogel, alleen als Kirk naar binnen wil stralen ze hem op (zodat ie vrouw "op" hem hang en dus mee gestraald wordt, dat heb ik overigens ook nooit gezien, maar goed.)
-Als ze die super-sterke-plastic wand in de cargo ruimte moeten zetten gebruiken ze een helikopter om het van boven te laten zakken, de roofvogel is "gecloacked" en zou die plastic wand dus ook onzichtbaar moeten worden....en ja hoor, je ziet nog echt een spoor van die wand als hem binnen laten zakken, een soort schaduw-achtige lijn die de omtrek vormt is nog duidelijk te zien....
Verder is het een leuke film hoor..... :+
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Sky schreef:
Wat ik ook zo raar vindt is als Kirk zijn horloge gaat verkopen, de horlogier 100 dollards biedt... dat ie dan zo rood wordt en op een rare manier vraagt: "is that much?"....
Wat is daar vreemd aan? Volgens Kirk en Picard bestaat er geen geld in de 23ste en 24ste eeuw, wordt gezegd tijdens TVH en FC.

En nog zoiets leuk:

Chekov en Uhuru geraken toch wel tamelijk snel binnen in dat vliegdekschip vind je niet? :+
Gebruikersavatar
Sky
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 921
Lid geworden op: 04 aug 2003, 22:19

Bericht door Sky »

Nebulaguy schreef:Sky schreef:
Wat ik ook zo raar vindt is als Kirk zijn horloge gaat verkopen, de horlogier 100 dollards biedt... dat ie dan zo rood wordt en op een rare manier vraagt: "is that much?"....
Wat is daar vreemd aan? Volgens Kirk en Picard bestaat er geen geld in de 23ste en 24ste eeuw, wordt gezegd tijdens TVH en FC.
Wat ik daarmee bedoel is dat het slecht gespeeld is, het is geen fout.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

aha ok, tja ieder acteur heeft zijn zwakke punten. Ik opende dit topic eigenlijk vooral om eens te peilen naar wat anderen er van dachten. Er bestaan zo te zien nog zo geen topics over de films zelf, wel over details, maar geen algemene topics.

Maar ik ben blij dat ik al niet de enige was die die duiven opmerkte *D
Gebruikersavatar
JoMa
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 857
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:37
Locatie: JoMaBay prime

Bericht door JoMa »

Nebulaguy schreef: Chekov en Uhuru geraken toch wel tamelijk snel binnen in dat vliegdekschip vind je niet? :+
Ze kwamen er snel in, tenminste dat leek zo, want ze kwamen er ergens 's middags bij en 's avonds zaten ze erin, en trouwens, ze transporteerden zich in dat schip.
Gebruikersavatar
JoMa
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 857
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:37
Locatie: JoMaBay prime

Bericht door JoMa »

Nebulaguy schreef:Sky schreef:
Wat ik ook zo raar vindt is als Kirk zijn horloge gaat verkopen, de horlogier 100 dollards biedt... dat ie dan zo rood wordt en op een rare manier vraagt: "is that much?"....
Wat is daar vreemd aan? Volgens Kirk en Picard bestaat er geen geld in de 23ste en 24ste eeuw, wordt gezegd tijdens TVH en FC.
Ehm, misschien komt het omdat het een dvd is, maar was het geen bril dat hij van McCoy had gekregen.
En hij verkocht McCoy's cadeau. |:(

En het klopt dat in de 24ste eeuw geen geld hadden. Dus dat was de enige manier. In de 23ste eeuw hadden ze genneens geld :-D
SCRAP
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 702
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:51
Locatie: Drachten

Bericht door SCRAP »

Nebulaguy schreef:Nog een raar iets:

Voor hun time-travel moeten ze naar Warp 9,999... geraken en tegelijkertijd rond de zon vliegen. Maar bij het beginbeeld zie je de zon al tamelijk duidelijk terwijl ze Warp 2 vliegen.

De snelheid verhoogt en je ziet de zon altijd maar groter worden. Dat kan toch niet? Zelfs met Warp 2 moet je er onmiddellijk voorbij zijn, en dan nog moet dat zeker het geval zijn met Warp 3-4-5-...?
Dat is bedoeld om de spanning op te bouwen. Zie het als een soort countdown/opbouw tot de climax (uitvalssnelheid). Ze kunnen moeilijk in een fractie van een seconde meteen al de zon voorbij vliegen, dat is niet echt spannend, en op die manier zou het ook wel een heel erg korte film worden.. Ofzo... Puur filmtechnisch dus. En de normale kijker stoort zich er totaal niet aan, sterker nog, maar weinig mensen die de film destijds in de bios zagen waren op de hoogte van de warpschaal.. Was die toen al uitgedacht trouwens?
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Normaal gezien bestaat die al langer dan 1986 hoor, ik weet niet sinds wanneer precies maar die was al tamelijk consequent vastgelegd.

Maar het was idd pas met TNG dat de Warp-schaal juister werd gehanteerd.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

De vraag is wat 'juist' is in dat geval, je kan ook stellen dat de warpschaal van TOS de 'juiste' is omdat dat de eerste is die gebruikt werd.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Juist moet hier gezien worden als consequenter, meer accuraat met minder fouten.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

wat zijn fouten in een schaal die in de eerste plaats verzonnen is en dus niet bestaat?
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Dat je niet zomaar de schaal even kunt aanpassen voor een eps van de week.

Warp 1 blijft Warp 1 natuurlijk, maar ook de andere moeten in dezelfde exponentiele schaal blijven. Dat is een exacte wetenschap en kan - ook niet voor een verzonnen schaal - niet veranderd worden.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Jah en dat doen ze wel, maar de vraag blijft of je dan niet gewoon die van TOS moet aanhouden (iig in ent).
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Er zijn al zeker 3 verschillende schalen voor Warp gebruikt in Trek, 3 schalen die regelmatig terugkwamen dus als tamelijk juist werden aanzien.
Nu ja...

Maar ik geef je gelijk voor ENT zouden ze zeker de TOS-schaal moeten gebruiken, niet alleen omdat ze geen problemen hebben met Warp 9,99... maar ook omdat in de lage Warpschaal de exponentiele cijfers makkelijk te begrijpen zijn, wat niet kan gezegd worden van de hogere.

Zeg nu zelf, het verschil tussen Warp 1 en 5 is even groot als tussen 9,9 en 9,95, het ligt niet erg voor de hand he.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Kijk, dat in de loop van de fictieve tijd in star trek de schalen wat aangepast zijn kan ik me nog wel voorstellen. De techniek heeft zich verder ontwikkeld waardoor het misschien ook wel beter en makkelijker te meten werd hoe hard ze nu daadwerkelijk gingen. Misschien is het ook nog wel zo dat ze de schaal op een bepaald moment 'universeel' gemaakt hebben. Dat het dus eerst zo was dat ieder ras z'n eigen schaal had, maar dat ze voor het gemak een universele schaal verzonnen hebben. Dat zou de verschillende schalen kunnen verklaren.

Het feit dat ze in ent de tng/ds9/voy schaal gebruiken is idioot, als ze al een schaal zouden moeten gebruiken (zou het niet veel leuk zijn geweest als dat pas later in de serie kwam en ze eerst nog 'gewoon' getallen gebruikten om zaken aan te duiden) dan had dat de oudste tosschaal moeten zijn.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

tja daar geef ik je volledig gelijk in, maar dit gaat wel serieus off-topic dus kun je beter een nieuw 'Fouten in ENT'-topic maken ;). Wees maar gerust dat je topic vol zal lopen in pagina's.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ik ben helemaal niet offtopic, het ging toch over de warpschaal...dat was niet offtopic. Ik heb verder geen problemen met stIV als film, is een van mijn favo's, maar helemaal serieus nemen kan je 'm ook niet.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Het is niet voor niks dat Trek IV de meest bekeken film in de bioscopen is van alle Trek's. Het kan dan ook niets anders dat de film het vooral van de humor en de 1986 ( het heden in die tijd ) moet hebben dan van de echte Trek-elementen.
ireneb
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 56
Lid geworden op: 18 aug 2002, 09:02

Bericht door ireneb »

Inderdaad.

En wat maakt het nu uit of iets niet klopt met iets uit een ST-serie.
Daar gaat het toch helemaal niet om? Als de filmmakers daar ook op zouden moeten letten, dan duurde het schrijven van een script etc. veel langer en dan zouden de films en series steeds duurder worden naarmate de tijd verstrijkt.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Ireneb schreef:En wat maakt het nu uit of iets niet klopt met iets uit een ST-serie.
Daar gaat het toch helemaal niet om? Als de filmmakers daar ook op zouden moeten letten, dan duurde het schrijven van een script etc. veel langer en dan zouden de films en series steeds duurder worden naarmate de tijd verstrijkt.
Eigenlijk quote je hier B&B, wat zei zelf denken van Enterprise, maar niet willen zeggen. Waarom deden ze het vroeger dan wel in TOS, TNG en DS9, sinds Voyager en nu met Enterprise doen ze het bijna nooit meer.

Maar goed, als je daar geen belang aan hecht, kan je dat niet kwalijk genomen worden.
Gesloten