Goed/Fout aan First Contact!

The Motion Picture t/m Nemesis

Moderator: Dark*staR

Gesloten
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Goed/Fout aan First Contact!

Bericht door Jason B »

Ik hoor hier nogal vaak mensen over. Dat FC slecht is, en dat er heel veel fouten in zitten enzo, maar omdat FC mijn favo film is, en ik niet zie wat er mis aan is. Wil ik wel eens weten wat er dan fout aan is? en wat er goed aan is?


(sorry als hier al een topic over bestaat)
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Re: Goed/Fout aan First Contact!

Bericht door 3rd RemataKlan »

Jason B schreef:Ik hoor hier nogal vaak mensen over. Dat FC slecht is, en dat er heel veel fouten in zitten enzo, maar omdat FC mijn favo film is, en ik niet zie wat er mis aan is.
Naar de opticien gaan dan.
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

^^^

die zeggen dat er niets mis is met mijn ogen.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Enterprise bemanning
De hele kliek zit er weer. Niemand is verder gegaan ook al zat er een jaar tussen de vernietiging van de D en de lancering van de E. En de Federatie had in dat jaar nieuwe gevaren aan de horizon. Zelfs tijdens briefing zie je geen Chief Tactical Officer zitten. Worf komt aan boord en neemt het meteen over.

Starfleet
Starfleet wilt niet dat Picard erbij is want ze vertrouwen hem niet als het op de Borg aankomt. In "Descent" kreeg Picard het bevel over een kleine taskforce van schepen toen Starfleet vreesde dat een nieuwe Borg invasie op komst was.

Het gevecht
Erg kort. Grote big budget film (voor Star Trek begrippen dan) en nog steeds krijgt de kijker niet een mooi gevecht. Het verloopt grotendeels via de subspace radio en wanneer de Enterprise op het toneel verschijnt, is het heel snel afgelopen. Wat ik dom vond overkomen was dat de rest van de schepen hun vuurkracht niet concentreerden op 1 punt.

Borg
Hun collectieve gedachtengang wordt ondermijnd door de introductie van een leider, de Borg Queen. Hierdoor wordt de Borg iets wat makkelijker te begrijpen is. Een bevelhebber die leiding geeft aan haar leger. En alleen maar zodat Picard een directe vijand heeft waar het tegen op kan nemen. De hele uniekheid van en het mysterie rondom de Borg is zo weggehaald.

De Borg stuurt maar 1 Cube. Waarom niet 2. Of een Cube ondersteunt door 2 of 3 Spheres?

De Borg gaat de tijdlijn veranderen. Waarom reist de Borg (de volgende keer) niet terug buiten Federatiegebied? Waarom wilt het de mensheid nog assimileren als die geen geavanceerde technologie heeft en nooit heeft gehad? In TNG was geavanceerde technologie de reden waarom de Borg geinteresseerd in de mensheid was.

In TNG was de Borg heel steriel, heel schoon. In FC hebben ze een gore look. Ook kijken drones soms boos ipv hun neutrale gezicht in de serie. In VOY is dit nog veel erger.

Cochrane en Warp project
Het hele idee dat een wetenschapper in een post apocalyptische wereld even in zijn achtertuin een warpschip maakt aan de hand van een ICBM die totaal geen bewaking lijkt te hebben, is ronduit belachelijk. En Cochrane deed het voor geld, veel geld. Wie gaat veel geld geven voor zijn warpschip? Wie zou dat nog kunnen betalen? En het is niet alleen dat schip kopen natuurlijk maar ook er iets mee doen. Een ruimteprogramma hebben wat nog veel meer geld kost. Het boek Federation behandelt dit aspect veel geloofwaardiger.


Ik wil er wel even bij zeggen dat ik First Contact nog steeds een vermakelijke film vind en de beste van de TNG films maar dat is helaas niet echt moeilijk. IMO heeft de film vaart, goed acteerwerk, mooie soundtrack, goede FX. Zowat alle personages worden gebruikt, dr. Crusher het minst weliswaar en de personages worden in hun waarde gelaten. De problemen die het heeft liggen hoofdzakelijk in het script. Toen ik het de eerste keer zag, was ik onder indruk maar na herhaaldelijk kijken is de film steeds meer gaan tegenvallen. En dat hoort natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
Jack Bauer
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 aug 2003, 17:16
Locatie: Gent

Bericht door Jack Bauer »

Hier vind je een aantal links naar websites die fouten in films bijhouden (in dit geval voor "First Contact"):

http://www.moviemistakes.com/film1223

http://www.nitpickers.com/movies/reposi ... &tt=106231

http://www.imdb.com/title/tt0117731/goofs

Laat dit je plezier niet verknallen. "First Contact" wordt door velen (ook filmrecensenten) gezien als de beste Star Trek (samen met "The Wrath of Khan"). Fouten zitten in elke film en elke serie.
3rd RemataKlan schreef: Enterprise bemanning
De hele kliek zit er weer. Niemand is verder gegaan ook al zat er een jaar tussen de vernietiging van de D en de lancering van de E. En de Federatie had in dat jaar nieuwe gevaren aan de horizon. Zelfs tijdens briefing zie je geen Chief Tactical Officer zitten. Worf komt aan boord en neemt het meteen over.
Tja, dat kun je voor elke Star Trek-film zeggen.
Ze zitten natuurlijk gebonden aan een vaste cast en daarom is het natuurlijk ook een TNG-film. De aanwezigheid van Worf is hier nog pakken aannemelijker dan in "Insurrection" en "Nemesis".
3rd RemataKlan schreef: Het gevecht
Erg kort. Grote big budget film (voor Star Trek begrippen dan) en nog steeds krijgt de kijker niet een mooi gevecht. Het verloopt grotendeels via de subspace radio en wanneer de Enterprise op het toneel verschijnt, is het heel snel afgelopen. Wat ik dom vond overkomen was dat de rest van de schepen hun vuurkracht niet concentreerden op 1 punt.
Het gevecht is kort, maar wel spectaculair. Verbluffend toen ik het de eerste keer zag, en nu nog steeds. Zeker niet geëvenaard in andere Star Trek-films. Wel in DS9.
3rd RemataKlan schreef: Borg
Hun collectieve gedachtengang wordt ondermijnd door de introductie van een leider, de Borg Queen. Hierdoor wordt de Borg iets wat makkelijker te begrijpen is. Een bevelhebber die leiding geeft aan haar leger. En alleen maar zodat Picard een directe vijand heeft waar het tegen op kan nemen. De hele uniekheid van en het mysterie rondom de Borg is zo weggehaald.
Men heeft een antagonist nodig. Is ook visueel gemakkelijker voor de regisseur, denk maar aan de Data-Borg Queen scènes.
3rd RemataKlan schreef: In TNG was de Borg heel steriel, heel schoon. In FC hebben ze een gore look. Ook kijken drones soms boos ipv hun neutrale gezicht in de serie. In VOY is dit nog veel erger.
In TNG zagen de Cardassians er anders uit dan in DS9. In TOS zagen de Klingons er anders uit dan in TNG, DS9 en Voyager. Make-up evolueert.
Laatst gewijzigd door Jack Bauer op 28 apr 2004, 19:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

First Contact is op het eerste gezicht wel de mooiste van de TNG films, maar is niet zo vaak te kijken. Als je hem vaker wil zien wordt het al gauw minder leuk. Dit heb ik minder bij de andere TNG films(op nemesis na).
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Jack Bauer schreef:Hier vind je een aantal links naar websites die fouten in films bijhouden (in dit geval voor "First Contact"):

http://www.moviemistakes.com/film1223

http://www.nitpickers.com/movies/reposi ... &tt=106231

http://www.imdb.com/title/tt0117731/goofs
Nitpicks e.d. Totaal iets anders dan kritische punten op het verhaal en de personages.
Jack Bauer schreef:Tja, dat kun je voor elke Star Trek-film zeggen.
Kirk werkte op de Academy en Chekov was de XO van de Reliant in TWOK.
Sulu de CO van de Excelsior in TUC.
TSFS en TVH laten de nasleep van TWOK zien en is het logisch dat iedereen bij elkaar is omdat in TSFS de bemanning de Enterprise stal.
Dus dan blijft TFF over en dat is nou niet een voorbeeld van een goede Star Trek film. Maar zelfs daarin was Chekov iig nog de second officer, net als in TUC.
Jack Bauer schreef:Ze zitten natuurlijk gebonden aan een vaste cast en daarom is het natuurlijk ook een TNG-film.
Verklaart niet waarom de Chief Tactical Officer amper leek te bestaan. Tijdens de briefing was hij afwezig en toen Worf kwam, maakte die meteen de dienst uit.
Jack Bauer schreef:Het gevecht is kort, maar wel spectaculair. Verbluffend toen ik het de eerste keer zag, en nu nog steeds. Zeker niet geëvenaard in andere Star Trek-films.
Ondanks een steeds groter wordend budget.
Jack Bauer schreef:Wel in DS9.
Een televisieserie, kun je nagaan.
Jack Bauer schreef:Men heeft een antagonist nodig. Is ook visueel gemakkelijker voor de regisseur, denk maar aan de Data-Borg Queen scènes.
LOL
Geweldig argument zeg. 'De Borg moest herschreven worden omdat de schrijvers geen goed script wisten de produceren waarbij er geen directe antagonist was'. :)

TMP en TVH hadden geen directe tegenstander voor Kirk.
In TWOK is er geen enkel moment waarbij Kirk en Khan in dezelfde ruimte zijn.
In TUC werd het pas vrij laat duidelijk dat Chang de tegenstander was.

Kijk ik kan me wel voorstellen dat het Collective één drone gebruikt om die te laten spreken, om zo een persoon (Data) te breken, deze tactiek paste het ook toe in BOBW maar dat is wel heel iets anders dan de Borg Queen die overkomt als de leider van het Collective die de drones aanstuurt.

Deze herschrijving van de Borg irriteerde me al in de bioscoop. De Borg zoals in TNG was een compleet vreemd iets. Een collectieve gedachtengang waarbij elke drone gelijk was. Geen hiërachie. Dat maakte het ook eng. Maar met een duidelijke leider is het versimpelt, dommer gemaakt. En dat dommer maken kwam ook nog eens terug omdat de kijker de Queen bevelen zag geven: de hand die ze opstak zodat de drones Data met rust zouden laten.

Alle vier de TNG films gebruiken dezelfde formule. Picard moet een directe tegenstander hebben waar hij mee moet afrekenen. (om vervolgens gered te worden door een ander)
Soran, Borg Queen, Ruafo, Shinzon. Allemaal willen ze een planeet vernietigen/onleefbaar maken.
Jack Bauer schreef:In TNG zagen de Cardassians er anders uit dan in DS9. In TOS zagen de Klingons er anders uit dan in TNG, DS9 en Voyager. Make-up evolueert.
Heb ik het over de make-up? Nee. Ik heb het over de stijl. In TNG zagen de Borg en de schepen er steriel, klinisch uit. Efficient. In FC ineens vuil, vies en goor met overal rook e.d. Chaotisch.
Gebruikersavatar
Jack Bauer
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 aug 2003, 17:16
Locatie: Gent

Bericht door Jack Bauer »

3rd RemataKlan schreef:
Jack Bauer schreef:Hier vind je een aantal links naar websites die fouten in films bijhouden (in dit geval voor "First Contact"):

http://www.moviemistakes.com/film1223

http://www.nitpickers.com/movies/reposi ... &tt=106231

http://www.imdb.com/title/tt0117731/goofs
Nitpicks e.d. Totaal iets anders dan kritische punten op het verhaal en de personages.
De vraag van Jason B was volgens mij dubbel: waarom vinden sommige mensen hem slecht en waarom zeggen sommige mensen dat er veel fouten inzitten?
Jason B schreef: ...dat er heel veel fouten in zitten enzo, ...
Vandaar mijn links.
3rd RemataKlan schreef: Kirk werkte op de Academy en Chekov was de XO van de Reliant in TWOK.
Sulu de CO van de Excelsior in TUC.
TSFS en TVH laten de nasleep van TWOK zien en is het logisch dat iedereen bij elkaar is omdat in TSFS de bemanning de Enterprise stal.
Dus dan blijft TFF over en dat is nou niet een voorbeeld van een goede Star Trek film. Maar zelfs daarin was Chekov iig nog de second officer, net als in TUC.
En de gebeurtenissen brengen ze toevallig altijd weer mooi allemaal tesamen. In een TOS/TNG-film verwachten de mensen nu eenmaal de ganse cast.
3rd RemataKlan schreef: TMP en TVH hadden geen directe tegenstander voor Kirk.
Laten we eerlijk zijn, het uitgangspunt van beide films (vooral TVH) is dan ook zwak.
De drie beste Star Trek-films (II, VI en VIII) hebben niet toevallig wel een "villain" (Kahn, de Klingons, Borg-queen).
3rd RemataKlan schreef: Alle vier de TNG films gebruiken dezelfde formule. Picard moet een directe tegenstander hebben waar hij mee moet afrekenen. (om vervolgens gered te worden door een ander)
Soran, Borg Queen, Ruafo, Shinzon. Allemaal willen ze een planeet vernietigen/onleefbaar maken.
Hier treedt ik je volledig in bij. En dan zijn ze verwonderd dat de mensen Star Trek weinig verfrissend vinden.

Je argumenten houden allemaal steek, maar de dingen die je opsomt zijn (mijns insziens) geen flagrante aanfluitingen van wat in het Star Trek-universum is opgebouwd. Dat ze jou storen en je quotering voor "First Contact" doen dalen is natuurlijk een persoonlijke kwestie.
Verder moeten bij het maken van een bioscoopfilm nu eenmaal compromissen gesloten worden. Men moet ondermeer ook een breder publiek aanspreken. Een duidelijke opponent vergemakkelijkt dit.
Het mag natuurlijk niet te gortig worden ("Nemesis").
Laatst gewijzigd door Jack Bauer op 28 apr 2004, 18:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tha Ertenal
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 615
Lid geworden op: 15 mar 2004, 13:26
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door Tha Ertenal »

Ff een antwoord op een aantal 'mistakes' die geen mistakes blijken te zijn. Ik kijk bij moviemistakes:
In the scene where Picard opens a viewing port and shows Lilly that she is in a starship orbiting Earth he shows her New Guinea and Australia. New Zealand is missing

Als je http://www.airfair.nl/Resources/aussiemap.gif bekijkt zie je dat nieuw zeeland onder/rechts van australie ligt. In FC zit daar een dik wolkendek.
When patroling through the Borg-infested corridors, the type of Phaser rifle that Picard as well as other crew members carry changes back and forth from square shaped to curved shaped barrels.
Dat hebben ze ingesteld. Das tegen het imuun zijn dacht ik. Dat heeft picard een poosje daarvoor gezegt.
At the end of the movie, when Picard is standing outside of engineering, it looks perfectly normal. He doesn't even see any Borg on his way or just outside the doors, even though by this point the Borg have taken over pretty much the whole ship. But at the beginning, when Data is captured, outside of engineering there are Borg all around and the walls are all torn apart with wires hanging down and stuff.
Dit slaat nergens op. Die BORG was in het begin nog bezig met alle machine's om te bouwen naar BORG-machine's. Toen kwam Data binnen. Toen Picard binnen was waren ze er gewoon niet. BTW, later zag je wel BORG's aan het opladen. Dus ze waren alleen uit zicht :)
Gebruikersavatar
Jack Bauer
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 aug 2003, 17:16
Locatie: Gent

Bericht door Jack Bauer »

Tha Ertenal schreef:
When patroling through the Borg-infested corridors, the type of Phaser rifle that Picard as well as other crew members carry changes back and forth from square shaped to curved shaped barrels.
Dat hebben ze ingesteld. Das tegen het imuun zijn dacht ik. Dat heeft picard een poosje daarvoor gezegt.
Ze zeggen dat de loop van de fasers verandert van boogvormig naar vierkant tussen verschillende scènes in. Een typische continuïteitsfout in films dus (hier wegens het gebruik van verschillende rekwisieten). Dit heeft niets te maken met de instelling van de faserstraal en de immuniteit van de Borg.
Gebruikersavatar
Praxis1
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 apr 2004, 13:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Praxis1 »

Het grote publiek (wat het geld binnenbrengt) wil in het algemeen een simpele strijd zien, goed vs kwaad, sterk vs zwak, held vs schurk.
Wanneer we in een film dit niet tegenkomen reageren we verschrikt: Dit wijkt af van ons normale Hollywood patroon....., waar de goede altijd winnen en het meisje krijgen.

Wanneer we vervolgens een film krijgen die dit niet heeft, denk je dat dat een kassucces zal worden?

Ik denk het niet eerlijk gezegd.

Zelfs in andere SF films is het weer zij vs wij etc.
Gebruikersavatar
Tha Ertenal
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 615
Lid geworden op: 15 mar 2004, 13:26
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door Tha Ertenal »

Praxis1 schreef:waar de goede altijd winnen en het meisje krijgen.
Welk meisje:P??

Mjah, das waar, maar ze kunnen ook een vette film maken als alles zou kloppen. Tuurlijk zijn er in elke film foutjes. Maar laat ze nou geen tegrote foutjes maken waarvan ze zelf ook denken: dit klopt niet!
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Jack Bauer schreef:En de gebeurtenissen brengen ze toevallig altijd weer mooi allemaal tesamen. In een TOS/TNG-film verwachten de mensen nu eenmaal de ganse cast.
Dat kan wel zo zijn maar dat betekent niet dat de producers en schrijvers niet hun best hoeven te doen om een geloofwaardige manier te vinden om de personages bij elkaar te brengen ipv ze heel ongeloofwaardig bij elkaar te laten blijven. Zeker personages zoals Riker die dolgraag kapitein wilde worden en hard op weg was om die positie te bereiken.

De TOS films deden dit meestal geloofwaardig. En met TSFS en TVH hoefde er niets te worden gegaan aangezien die simpelweg verder gingen waar TWOK ophield.
Jack Bauer schreef:Laten we eerlijk zijn, het uitgangspunt van beide films (vooral TVH) is dan ook zwak.
De drie beste Star Trek-films (II, VI en VIII) hebben niet toevallig wel een "villain" (Kahn, de Klingons, Borg-queen).
Toevallig hebben TMP en TVH wel het meest opgebracht aan de boxoffice. Overigens vind ik het uitgangspunt van TMP alles behalve zwak. En TVH is een hele populaire Trek-film.
Jack Bauer schreef:Je argumenten houden allemaal steek, maar de dingen die je opsomt zijn (mijns insziens) geen flagrante aanfluitingen van wat in het Star Trek-universum is opgebouwd.
Daar ben ik het dus mee oneens. De introductie van een duidelijke Borg-leiders ie een aanfluiting en een teken dat de film zich richt op het domste jongetje van de klas. En het is niet nodig om zoiets te doen om een groot publiek te trekken.
INS en NEM al helemaal waren meer laagdrempelig dan FC en zie de opbrengst en de hoeveelheid kritiek. Goedpraterij als FC of een Trek-film moet zo zijn om het 'grote publiek' te trekken is absurd.

Met de nodige aanpassingen had men nog steeds een Borg 'queen' kunnen hebben. Een verpersoonlijking van het Collective zonder dat het de leider was.

En met wat aanpassingen had het Phoenix project ook geloofwaardiger kunnen zijn.

Daniels had duidelijk neer kunnen worden gezet als de Chief Tactical Officer en Worf had niet meteen alles over hoeven te nemen.
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

3rd Remataklan schreef:Worf komt aan boord en neemt het meteen over.
Daar ben ik het half mee eens. Ik zie inderdaad geen Tactical Officer. Maar wat ik dan wel vind, de Enterprise is midden in een gevecht, ze kunnen de beste mensen gebruiken, dus dan zou ik ook zeggen dat Worf weer TO mag zijn.
3rd Remataklan schreef:Erg kort. Grote big budget film (voor Star Trek begrippen dan) en nog steeds krijgt de kijker niet een mooi gevecht. Het verloopt grotendeels via de subspace radio en wanneer de Enterprise op het toneel verschijnt, is het heel snel afgelopen. Wat ik dom vond overkomen was dat de rest van de schepen hun vuurkracht niet concentreerden op 1 punt.
Ja vind ik ook wel. Ik wilde wel wat meer Gevecht.

Maar wat ik niet raar vind is het concentreren op 1 punt. Schepen proberen te raken waar ze kunnen raken. Vooral bij Borgcubes is dat moeilijk, omdat die bijna ondoordringbaar zijn. Daar komt nog eens bij dat die Holding Beams en Phaser van de Cubes ook nog eens overal zitten, dus moeten de schepen moeilijker manouvreren, en moeten dus soms uitwijken. Zo raar vind ik dat niet.
3rd Remataklan schreef:Hun collectieve gedachtengang wordt ondermijnd door de introductie van een leider, de Borg Queen. Hierdoor wordt de Borg iets wat makkelijker te begrijpen is. Een bevelhebber die leiding geeft aan haar leger. En alleen maar zodat Picard een directe vijand heeft waar het tegen op kan nemen. De hele uniekheid van en het mysterie rondom de Borg is zo weggehaald.
Absoluut niet mee eens. Het is nogeens logisch ook dat er een Queen is. De Borg worden vaak vergeleken met Bijen en Bijenkorven. Die werken op hetzelfde pricipe. Die werken ook onder 1 collectieve gedachtengang. En ten slotte hebben ook Bijen een Queen die hun bevelen geeft. En tenslotte heeft FC dat nog niet eens zo raar gedaan, want in BoBW heb je Locutus of Borg, eigenlijk een soort Seven of Nine, een Representative van de Borg. Dan nog blijft de vijand van Picard de Borg, want tenslotte is de Queen ook borg.
3rd Remataklan schreef:De Borg gaat de tijdlijn veranderen. Waarom reist de Borg (de volgende keer) niet terug buiten Federatiegebied?
Dat kan je met zoveel zeggen.

Waarom reist Picard niet terug in de tijd om de mensen te redden die sneuvelen tijdens First Contact met de Borg.

Waarom reist Voyager niet terug in de tijd, om de lancering van Voyager te verhelpen, of om de Maquis te stoppen voor ze verdwijnen.

Waarom reist iemand niet terug in de tijd om de battle at Worf 359 te stoppen voordat het begon.

Waarom reist Archer niet terug in de tijd om de probe die de aarde aanviel te stoppen.

Nou noem ik een paar dingen.
3rd Remataklan schreef:Waarom wilt het de mensheid nog assimileren als die geen geavanceerde technologie heeft en nooit heeft gehad? In TNG was geavanceerde technologie de reden waarom de Borg geinteresseerd in de mensheid was.
De mensheid is een dreiging voor de Borg. De mensheid blijkt bijna altijd wel te ontsnappen. Daarom willen ze de mensheid uitroeien of assimileren, om die dreiging te stoppen.
3rd Remataklan schreef:In TNG was de Borg heel steriel, heel schoon.

De Borg zoals in TNG was een compleet vreemd iets. Een collectieve gedachtengang waarbij elke drone gelijk was. Geen hiërachie. Dat maakte het ook eng. Maar met een duidelijke leider is het versimpelt, dommer gemaakt. En dat dommer maken kwam ook nog eens terug omdat de kijker de Queen bevelen zag geven: de hand die ze opstak zodat de drones Data met rust zouden laten.
Nou heel schoon hoor. In Voyager is de borg helemaal eng. Q Who was een spannende en enge aflevering, en toen kwam BoBW, met Locutus of Borg, en daarna I, Borg met Hugh, en toen Decent met een hoop losgekoppelde Drones. Nou en dan vind je dat Voyager het erg maakt? Het begint dan al met TNG. Het wordt alleen maar spannender met die Queen erbij.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Jason B schreef:Daar ben ik het half mee eens. Ik zie inderdaad geen Tactical Officer. Maar wat ik dan wel vind, de Enterprise is midden in een gevecht, ze kunnen de beste mensen gebruiken, dus dan zou ik ook zeggen dat Worf weer TO mag zijn.
:lol:

De Enterprise-E, 'the most advanced starship in the fleet' gaat het gevecht aan met de Borg maar heeft niet genoeg Tactical Officers op de Brug, of zelfs aan boord. Ja, tuurlijk.
Jason B schreef:Maar wat ik niet raar vind is het concentreren op 1 punt. Schepen proberen te raken waar ze kunnen raken. Vooral bij Borgcubes is dat moeilijk, omdat die bijna ondoordringbaar zijn. Daar komt nog eens bij dat die Holding Beams en Phaser van de Cubes ook nog eens overal zitten, dus moeten de schepen moeilijker manouvreren, en moeten dus soms uitwijken. Zo raar vind ik dat niet.
En toen Picard het bevel gaf, kon het ineens wel.
Jason B schreef:Absoluut niet mee eens. Het is nogeens logisch ook dat er een Queen is. De Borg worden vaak vergeleken met Bijen en Bijenkorven.
Die nonsens is pas gekomen met de introductie van de Borg Queen. Voor die tijd was het een Collectieve gedachtegang. Kijk je TNG dvds maar eens na.
Jason B schreef:Die werken op hetzelfde pricipe. Die werken ook onder 1 collectieve gedachtengang. En ten slotte hebben ook Bijen een Queen die hun bevelen geeft. En tenslotte heeft FC dat nog niet eens zo raar gedaan, want in BoBW heb je Locutus of Borg, eigenlijk een soort Seven of Nine, een Representative van de Borg. Dan nog blijft de vijand van Picard de Borg, want tenslotte is de Queen ook borg.
In BOBW was Locutus of Borg geen leider. Hij was simpelweg een drone.
Jason B schreef:Dat kan je met zoveel zeggen.

Waarom reist Picard niet terug in de tijd om de mensen te redden die sneuvelen tijdens First Contact met de Borg.

Waarom reist Voyager niet terug in de tijd, om de lancering van Voyager te verhelpen, of om de Maquis te stoppen voor ze verdwijnen.

Waarom reist iemand niet terug in de tijd om de battle at Worf 359 te stoppen voordat het begon.

Waarom reist Archer niet terug in de tijd om de probe die de aarde aanviel te stoppen.

Nou noem ik een paar dingen.
Voor de Federatie is het helemaal niet zo makkelijk om terug in de tijd reizen en dan ook nog eens naar een precies tijdstip.
Verder heeft de Federatie strikte regels mbt tijdreizen.

Deze factoren spelen voor de Borg totaal geen rol.

Tuurlijk had de Borg helemaal geen gebruik hoeven te maken van tijdreizen als het simpelweg wat meer schepen had gestuurd.
Jason B schreef:De mensheid is een dreiging voor de Borg. De mensheid blijkt bijna altijd wel te ontsnappen. Daarom willen ze de mensheid uitroeien of assimileren, om die dreiging te stoppen.
Nee hoor absoluut niet.

Hoe is de mensheid een dreiging voor de Borg?
Kan de Federatie de Borg aanvallen? Nee.
Is een Federatie starship gelijkwaardig aan een Borg Cube? Nee.

Verder is het doel van de Borg niet om de mensheid uit te roeien maar om te assimileren. En waarom wilt het de mensheid assimileren? Vanwege de geavanceerde technologie! Technologie die de mensheid niet zou hebben als Cochrane was opgeblazen.
Jason B schreef:Nou heel schoon hoor. In Voyager is de borg helemaal eng. Q Who was een spannende en enge aflevering, en toen kwam BoBW, met Locutus of Borg, en daarna I, Borg met Hugh, en toen Decent met een hoop losgekoppelde Drones. Nou en dan vind je dat Voyager het erg maakt? Het begint dan al met TNG. Het wordt alleen maar spannender met die Queen erbij.
Nee hoor. De Queen was een teken van herschrijving en laagdrempeligheid.

In TNG begon weliswaar de aftakeling van de Borg (niet door herschrijving) maar dat is nog geen reden dat VOY die aftakeling tot een kunst moest verheffen.

In TNG was en bleef de Borg een Collectieve gedachtegang. Locutus was geen leider. Borg schepen zagen er steriel en efficient uit.

Helaas herschreef FC dit deels en vervolgens zette VOY de onzin voort. Queen als persoonlijke tegenstander voor Janeway en haar dinky toy starship. Queen die praat tegen de drones en zichzelf. Drones die gemeen kijken. Drones die op console knopjes drukken aan boord Borg schepen.

Uitstekend idee van je om de crappy VOY Borg (die pas in beeld kwam NA First Contact) erbij te halen. :lol:
Gebruikersavatar
Jack Bauer
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 aug 2003, 17:16
Locatie: Gent

Bericht door Jack Bauer »

Het was de bedoeling dat mijn post achter die van Jason B kwam, maar 3rd RemataKlan was me voor.
Jason B schreef:
3rd Remataklan schreef: Worf komt aan boord en neemt het meteen over.
Daar ben ik het half mee eens. Ik zie inderdaad geen Tactical Officer. Maar wat ik dan wel vind, de Enterprise is midden in een gevecht, ze kunnen de beste mensen gebruiken, dus dan zou ik ook zeggen dat Worf weer TO mag zijn.
Precies. Het is een kritieke situatie en geen normale gang van zaken.
Picard zegt trouwens aan Worf: "We could use a little help at Tactical." Dit impliceert bijstand en niet zozeer vervangen/overnemen.

De afwezigheid van een Tactical Officer op de vergadering kan ook verklaard worden: misschien was dit ook maar voor mensen die tot Picard's intieme kring behoorden. Hij moest ze immers toch zeggen dat hij de oorzaak was dat de Enterprise niet naar het front mocht. Starfleet wilde hem niet daar. Toch vrij persoonlijk. Het leek me meer een mededeling dan een tactische vergadering.
Jason B schreef:
3rd Remataklan schreef: Hun collectieve gedachtengang wordt ondermijnd door de introductie van een leider, de Borg Queen. Hierdoor wordt de Borg iets wat makkelijker te begrijpen is. Een bevelhebber die leiding geeft aan haar leger. En alleen maar zodat Picard een directe vijand heeft waar het tegen op kan nemen. De hele uniekheid van en het mysterie rondom de Borg is zo weggehaald.
Absoluut niet mee eens. Het is nogeens logisch ook dat er een Queen is. De Borg worden vaak vergeleken met Bijen en Bijenkorven. Die werken op hetzelfde pricipe. Die werken ook onder 1 collectieve gedachtengang. En ten slotte hebben ook Bijen een Queen die hun bevelen geeft. En tenslotte heeft FC dat nog niet eens zo raar gedaan, want in BoBW heb je Locutus of Borg, eigenlijk een soort Seven of Nine, een Representative van de Borg. Dan nog blijft de vijand van Picard de Borg, want tenslotte is de Queen ook borg.
Ik wilde ook het voorbeeld van Locutus of Borg aanhalen. Hij komt toch ook een beetje over als een leider, of toch meer individu dan de andere. In plaats van "We are the Borg, resistance is futile" zegt hij "I am Locutus of Borg, ...".
De vergelijking met een bijenkorf is ook zeer terecht (men spreekt ook dikwijls van de "hive mind" in verband met de Borg). En de aanwezigheid van een sturende kracht is ook in een collectief noodzakelijk.
Ik zie dit allemaal dan ook als een logische stap in de uitdieping van de Borg als volk en personage in Star Trek. Het houdt de zaken interessant.
3rd RemataKlan schreef: Toevallig hebben TMP en TVH wel het meest opgebracht aan de boxoffice. Overigens vind ik het uitgangspunt van TMP alles behalve zwak. En TVH is een hele populaire Trek-film.
Sinds wanneer is de opbrengst aan de kassa's een maat voor de (inhoudelijke) kwaliteit van een film?
TMP lokte veel kijkers door de hype: na al die jaren kwam Star Trek terug en dan nog op het witte doek. De respons was heel wat minder positief: mooie beelden, maar weinig te vertellen en een dodelijk laag tempo. De vergelijking met Star Wars Episode I is niet ver af.
Regisseur Robert Wise probeerde te veel de Star Trek-versie van 2001: A Space Odyssey te maken. Vandaar ook de radicale ommezwaai met TWOK.
En TVH is natuurlijk wel het typevoorbeeld van de laagdrempelige Star Trek-film: simpele plot, geen voorkennis nodig (voor het verhaal in deze film op zich), er komen geen aliens in voor, het grootste deel van de film vindt plaats in onze tijd (zeker toen), een liefdesverhaaltje en tussendoor er nog een duidelijke boodschap insteken ("Draag zorg voor het milieu en het leven op aarde!"). Dit spreekt een zeer ruim publiek aan. En het is ook wel een vermakkelijke, ontspannende film.
Gebruikersavatar
The Borg
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2004, 21:43
Locatie: kloosterzande, aarde, ver buiten delta kwadrant (op de aarde), misschien straks op een borg-cube!!!
Contacteer:

Re: Goed/Fout aan First Contact!

Bericht door The Borg »

Jason B schreef:Ik hoor hier nogal vaak mensen over. Dat FC slecht is, en dat er heel veel fouten in zitten enzo, maar omdat FC mijn favo film is, en ik niet zie wat er mis aan is. Wil ik wel eens weten wat er dan fout aan is? en wat er goed aan is?


(sorry als hier al een topic over bestaat)
Bedoel je die film met dat Walvis... dingetje?
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

3rd schreef:Voor de Federatie is het helemaal niet zo makkelijk om terug in de tijd reizen en dan ook nog eens naar een precies tijdstip.
kijk dan nog maar eens je star trek 4: the voyage home dvd er op na.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Jack Bauer schreef:Precies. Het is een kritieke situatie en geen normale gang van zaken.
Picard zegt trouwens aan Worf: "We could use a little help at Tactical." Dit impliceert bijstand en niet zozeer vervangen/overnemen.
:lol:

Dus de Enterprise-E gaat een gevecht in (met de Borg!) zonder een volledige Tactical bezetting. Terwijl er wel genoeg tactical personeel aan boord was.
Jack Bauer schreef:De afwezigheid van een Tactical Officer op de vergadering kan ook verklaard worden: misschien was dit ook maar voor mensen die tot Picard's intieme kring behoorden. Hij moest ze immers toch zeggen dat hij de oorzaak was dat de Enterprise niet naar het front mocht. Starfleet wilde hem niet daar. Toch vrij persoonlijk. Het leek me meer een mededeling dan een tactische vergadering.
:lol:

Het was een SENIOR STAFF vergadering die ook nog eens ging over de invasie van de Borg en de Enterprise's orders om de Neutral Zone te patrouilleren. En de Chief Tactical Officer hoeft hier niet bij te zijn? Ja whatever, wederom een klassiek voorbeeld van 'Trekkie-logica'.

En Picard vertelde tijdens de vergadering niets over de oorzaak, was ook niet nodig. Admiral Hayes zal echt niet hebben gezegd dat Command hem niet vertrouwde. Picard maakte dat er zelf uit op.
Jack Bauer schreef:Ik wilde ook het voorbeeld van Locutus of Borg aanhalen. Hij komt toch ook een beetje over als een leider, of toch meer individu dan de andere. In plaats van "We are the Borg, resistance is futile" zegt hij "I am Locutus of Borg, ...".
Locutus was geen leider. Het Collective sprak VIA hem in een poging om assimilatie voor de mensheid makkelijker te maken, wat had moeten leidden tot minder verzet.

Dit werd ook toegepast in VOY "Scorpion" wanneer het Collectief via Seven Of Nine praat.

En zoals ik eerder heb gezegd, had dit ook kunnen gebeuren met de Borg Queen. Data moest gebroken worden en dat zou makkelijker gaan wanneer dat gebeurt met een persoon die direct op Data kan inspelen, meer dingen kan doen dan een lichaamloze stem.
Jack Bauer schreef: De vergelijking met een bijenkorf is ook zeer terecht (men spreekt ook dikwijls van de "hive mind" in verband met de Borg). En de aanwezigheid van een sturende kracht is ook in een collectief noodzakelijk.
Typische Trekkian revisionistische crap. Tijdens TNG was er geen leider, geen sturende kracht van het Collective. Geen vergelijking met bijen.
Jack Bauer schreef:Ik zie dit allemaal dan ook als een logische stap in de uitdieping van de Borg als volk en personage in Star Trek. Het houdt de zaken interessant.
En weer fout.

De Borg zijn nooit bedoeld om meer te zijn dan een eendimensionale schrikvijand. Dat is ook de enige manier om ze te gebruiken. En ze kunnen dan maar een zeer beperkt aantal keren worden gebruikt. De Borg zijn een natuurkracht, een ongelofelijke kracht die komt, richt een hoop vernietiging aan en wordt verslagen. Het heeft geen persoonlijkheid. Jaws heeft ookg een persoonlijkheid.

Door allerlei herschrijvingen en dom gedoe heeft men de Borg nog vaker proberen te gebruiken en zie het resultaat.
Jack Bauer schreef:Sinds wanneer is de opbrengst aan de kassa's een maat voor de (inhoudelijke) kwaliteit van een film?
Dat is het niet maar franchise films hebben een ingebouwd publiek, een bekende naam. Dus kan de boxoffice opbrengst een indicatie zijn van de populariteit van de film.
Jack Bauer schreef:TMP lokte veel kijkers door de hype: na al die jaren kwam Star Trek terug en dan nog op het witte doek. De respons was heel wat minder positief: mooie beelden, maar weinig te vertellen en een dodelijk laag tempo. De vergelijking met Star Wars Episode I is niet ver af. Regisseur Robert Wise probeerde te veel de Star Trek-versie van 2001: A Space Odyssey te maken. Vandaar ook de radicale ommezwaai met TWOK.
TMP is verhaaltechnisch nog altijd beter dan welke TNG film ook. Cinematografisch al helemaal maar dat is niet vreemd aangezien het de enige Trek-film is die geregisseerd is door een echte ervaren filmregisseur.

Jack Bauer schreef:En TVH is natuurlijk wel het typevoorbeeld van de laagdrempelige Star Trek-film: simpele plot, geen voorkennis nodig (voor het verhaal in deze film op zich), er komen geen aliens in voor, het grootste deel van de film vindt plaats in onze tijd (zeker toen), een liefdesverhaaltje en tussendoor er nog een duidelijke boodschap insteken ("Draag zorg voor het milieu en het leven op aarde!"). Dit spreekt een zeer ruim publiek aan. En het is ook wel een vermakkelijke, ontspannende film.
Geen voorkennis? Het gebruikt elementen van delen 2 en 3. Het is een direct vervolg daarop.
Gebrek aan aliens is helemaal fout. In TWOK kwamen ook amper aliens in voor, Spock en Saavik, beide Vulcan.
Een liefdesverhaaltje is al geen sprake van.

Met laagdrempelig bedoel ik niet zozeer de toegankelijkheid van de film maar eerder het onnodig dom maken van een film in de hoop op die manier een groter publiek te trekken. En dat heeft FC gedaan met het introduceren van de Borg Queen, een duidelijke leider voor de Borg aangezien het idee van een Collectieve gedachtengang zonder leider wat meer inspanning vereist.

Of Cochrane die eventjes in zijn achtertuin een ruimteschip met warpaandrijving bouwt. Nog wel van een nucleaire raket die blijkbaar geheel onbewaakt blijkt te zijn.
uss defiant schreef:kijk dan nog maar eens je star trek 4: the voyage home dvd er op na.
"Slingshot around the Sun. If you pick up enough speed you're in time warp. If you don't, you fry."

En Spock wist niet terug te keren naar een specifiek punt in de tijd.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

3rd schreef:"Slingshot around the Sun. If you pick up enough speed you're in time warp. If you don't, you fry."

En Spock wist niet terug te keren naar een specifiek punt in de tijd.
oke, met dat eerste ben ik het met je eens, maar je 2e punt. hij zegt te moeten gokken door die walvissen. als ze die niet hadden zouden ze makkelijk precies terug hebben gekunt. (dan letten we er even niet op dat ze die walvissen daar perse mee moesten nemen)
en ook met die walvissen komen ze heel precies weer terug in de goeie tijd.
Gesloten