First Contact - first draft script

The Motion Picture t/m Nemesis

Moderator: Dark*staR

Plaats reactie
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

First Contact - first draft script

Bericht door 3rd RemataKlan »

Hier is het first draft script van FC te lezen. Wel interessant om de eerste opzet te lezen en dan terug kijken naar de uiteindelijke film. Deze first draft versie wijkt op hoop punten af.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

wijkt op een hoop punten af? Er is bijna niks hetzelfde. Ik heb nu t/m 64 gelezen en er is niks of iig bijna niks hetzelfde. Die quamtum torpedoed klinken wel een stuk vetter. 8-)
Maar dit verhaal had me ook wel interessant geleken, alleen zouden ze wel het aantal borg schepen iets moeten verminderen denk ik. Zo'n 100 van die schepen is misschien wat veel vergeleken met bijv. Wolf 359. Verder tot nu toe een best goed script, had me zeker ook leuk geleken.
Gebruikersavatar
CPT-spekkie
Ensign
Ensign
Berichten: 234
Lid geworden op: 11 aug 2004, 23:57
Locatie: Gennep

Bericht door CPT-spekkie »

heb net tot ongeveer 35 zitten lezen , en damn dat had ook een mooie film kunnen worden.

alleen die battle al. :Y) :9~

maar zo'n script leest ook wel lekker, net een goed startrek boek ;)
Belgarath
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 dec 2003, 11:50

Bericht door Belgarath »

Dat is inderdaad een nog beter script dan de film. En het lost het probleem van de film van waarom de Borg in godshemelsnaam maar 1 schip gestuurd zouden hebben. Ze sturen er hier gewoon veel meer. :)
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Jullie vinden deze versie echt beter?

Ik vind het behoorlijk crap, duidelijk nog een first draft.

Twee dingen vind ik beter dan de uiteindelijke film.

1. Het gevecht tegen de Borg. Dit gevecht is slecht en ontzettend overdreven maar het geeft wel een reden waarom de Borg terug in de tijd reizen. De Borg lijden grote verliezen tegen Starfleet en het tijdreisplan is een soort wanhoopspoging om alsnog te winnen. In de film zelf is er maar één Cube en krijg je niet de indruk dat het tijdreisplan een laatste wanhoopspoging is. De vraagt komt waarom er niet meer Borg schepen waren of waarom de Borg niet buiten Federatiegebied terug in de tijd reizen.

2. Er is meer te zien van de post-WOIII Aarde. De film liet hier in principe niets van zien. Hoe de mensheid leeft e.d. Terwijl er wel het hele feniks rijzen uit de as van de wereld is maar die as zie je dus niet in de film.

Verder is er nog het moment dat de Borg Main Engineering compleet omsingelen, dat is wel spannend maar ook vreemd dat ze plots terugtrekken. Uit de first draft krijg ik de indruk dat er meer dan voldoende drones zijn om Main Engineering te bestormen en de main deflector ombouwen tot een krachtige subspace zender.


Maar de rest van het script vind ik niet zo best. De scenes op Aarde zijn aan de droge en langdradige kant, zijn niet vlot genoeg, halen de vaart uit de film terwijl die vaart wel belangrijk is aangezien het gaat om een popcorn actiefilm.

Het ruimtegevecht vind ik veel te fanboy achtig. Kom op zeg, een Enterprise met kannonen over de hele romp, zo'n speciaal soort bepantsering en die quantum torpedoes die supersterk zijn. Starfleet veegt de vloer aan met de Borg en dat net 10 jaar na Wolf 359. Right. Starfleet is veel te sterk in dit scenario.
Deze elementen zijn overigens terug te zien in VOY "Endgame" (waar Braga bij betrokken was). De speciale bepantsering, de torpedoes die het Borg schip penetreren en vervolgens vernietigen.


Cochrane is een veel te zwak personage. Grootste deel van de film ligt hij op een ziekenhuis bed en vervolgens mag hij toekijken hoe Picard en LaForge de warpvlucht maken. Ook is hij te perfect. Hij voldoet volledig aan het beeld wat de TNG bemanning van hem heeft.

Picard op de planeet is wel meer de Picard uit de serie. De tijdlijn willen redden (behalve op die laatste, belachelijke scene na), kennis van geschiedenis, problemen oplossen etc. Maar ik ben blij dat er uiteindelijk gekozen is om Picard op de Enterprise te plaatsen en dat hele wraak gedoe met de Borg erin te stoppen.

De Borg Queen vind ik deze first draft enger dan die uit de film.

Cochrane's personage en Picard's rol op de Enterprise vind ik wel de twee grootste verbeteringen van het script.


Dan zijn er nog een aantal kleinere dingen.

Worf's aanwezigheid wordt niet verklaard, hij lijkt gewoon op de Enterprise te dienen terwijl deze first draft van 29 september 1995 en DS9 "The Way Of The Warrior" is op 7 oktober 1995 uitgezonden dus ruim voor die tijd al geschreven. Maar goed, zal wel de bedoeling zijn geweest om dat in een latere versie aan te passen.

De quantum torpedoes daarentegen waren wel al veel eerder gebruikt namelijk in DS9 "Defiant", uitgezonden op 27 november 1994.

Het Main Engineering stuk heb ik al aangehaald, waarom hebben de Borg dat niet overgenomen? De Queen probeert Data over te halen om zich bij haar aan te sluiten zodat ze macht over de Enterprise zal krijgen terwijl ze in staat is om Main Engineering over te nemen. In de film is dit veel beter uitgewerkt. De Borg hebben Main Engineering in handen maar Data heeft computertoegang geblokkeerd en juist daarom wordt hij gevangen genomen.

Een quantum torpedo afvuren op de deflector is absurd. Denk dat dat het halve schip weg geblazen wordt. De uiteindelijke scene vind ik dan spannender.

Picard komt wel heel erg goed over met zijn historische kennis. De andere personages komen onwetendheid over. In de film realiseert iedereen zich dat het om Cochrane en Eerste Contact gaat wanneer Montana en de datum worden genoemd.

De Borg zijn anders. Vuren wapens af en kruipen over plafonds (net als de Suliban in ENT doen!). Dat afvuren van wapens zagen we al in TNG "Descent" maar dat waren drones die niet aangesloten waren bij het Borg Collective.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

wapens afvuren is niks voor de borg

maar dat kruipen over plafonds was lekker eng geweest dan moet je ook omhoog kijken

ik zal binnenkort es effe het script lezen
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

kben bij 10 :P

de spacebattle voelt zo al goed aan alleen kunnen het nooit zoveel borg ships zijn dat zou de federatie gewoonweg niet overleven.

En met die enterprise moet je denk ik eerder denken aan de warship voyager met endgame wapens en pantser

veel te sterk maar het was wel cool gweeest
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

Tactical_Cube schreef:kben bij 10 :P

de spacebattle voelt zo al goed aan alleen kunnen het nooit zoveel borg ships zijn dat zou de federatie gewoonweg niet overleven.

En met die enterprise moet je denk ik eerder denken aan de warship voyager met endgame wapens en pantser

veel te sterk maar het was wel cool gweeest
nee idd, met voyager, een klein verkenningsschip, kan dat natuurlijk, maar de enterprise, het vlaggeschip van de federatie, zou natuurlijk veel te sterk zijn geweest zo ;)
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

warship voyager was dan ook niet echt ;)

en die technologie uit endgame was uit de toekomst dus dat is geloofwaardiger dan dat de federatie bij wolf 359 van 1 cube zowat de hele floot verliest en 10 jaar later van een dozijn spheres/cubes kan winnen
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Tactical_Cube schreef:warship voyager was dan ook niet echt ;)

en die technologie uit endgame was uit de toekomst dus dat is geloofwaardiger dan dat de federatie bij wolf 359 van 1 cube zowat de hele floot verliest en 10 jaar later van een dozijn spheres/cubes kan winnen
Yeah right whatever. Die technologie in "Emdgame" was net zo idioot als hier.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

@3rd's vorige post: je meeste kritiek komt dus zo te zien op waar ik nog niet ben, zal het binnenkort eens verder lezen.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Kanonnen aan de zijkant, überquantumtorpedo's :lol:
heeft het neefje van de scriptschrijver soms meegedacht :-P
Gebruikersavatar
CPT-spekkie
Ensign
Ensign
Berichten: 234
Lid geworden op: 11 aug 2004, 23:57
Locatie: Gennep

Bericht door CPT-spekkie »

Nu ik meer heb gelezen vind ik de film zo als die nu is toch veel beter :-P

Maar het begin met de battle was wel leuk, maar doe het dan wel met de enterprise E zoals die NU is, dus niet dat sterk overdreven spul.

en die in de 80 borg schepen zijn veel ste veel, neem er dan 12 of zo dat is veel geloofwaariger, tenslotte zijn de borg sterker dan de federatie :Y)

En die scene's op aarde zijn inderdaad ZEER traag.

Maar ik vind First Contact tot nu toe de mooiste Startrek TNG film
en TWOK de mooiste Startrek TOS film ;)
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

CPT-spekkie schreef:Maar het begin met de battle was wel leuk, maar doe het dan wel met de enterprise E zoals die NU is, dus niet dat sterk overdreven spul.

en die in de 80 borg schepen zijn veel ste veel, neem er dan 12 of zo dat is veel geloofwaariger, tenslotte zijn de borg sterker dan de federatie
Maar zelfs 12 schepen is teveel. Eén Cube ondersteunt door twee grote Spheres zou genoeg zijn. 40 starships plus datgene wat de Klingons stuurden was niet genoeg om één Cube tegen te houden bij Wolf 359.

Wat dit script doet is een goede reden geven waarom de Borg terug reizen in de tijd. 24e eeuwse Federatie is te sterk voor ze. De Borg kan niet meer winnen.
Alleen het grootste probleem met dat scenario is dat absurd is. Het maakt de Federatie (veel te snel) veel te sterk en niet alleen voor de Borg maar voor elk ander ras in het Kwadrant. Ook klopt het totaal niet met wat we op dat moment zagen in DS9. En het is simpelweg niet spannend. Starfleet schepen die met één of twee schoten links en rechts Borg schepen vernietigen. In VOY "Endgame" was dat te zien en er is geen donder aan.

Zoals het nu in de film gaat, vind ik wel spannend. Eerst horen hoe de Cube door Starfleet's linie heen gaat, noodkreten die te horen zijn. Dan bij de Aarde zelf de wanhopige poging van Starfleet om de Cube proberen tegen te houden. Alleen er is op dat moment geen goede reden waarom de Borg terug in de tijd reizen.

Dat is gewoon een probleem van de film. Beide versies zijn niet goed maar dan vind ik de versie die uiteindelijk te zien is het beste van de twee.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

in endgame was het super om te zien

Voyager die gewoon cubes aan kan machtig gewoon 8-)

go Jany!
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

in endgame was het super achterlijk om te zien

Voyager die gewoon cubes aan kan gewoon triest hoe nep
Die Jany!!! >:)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Er is online ergens een briljant filmpje onder de titel: The Real Voyager Story. In dat filmpje wordt Janeway al in Caretaker vermoord door Chakotay...tjah...en de rest is eigenlijk ook beter ;)
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Tactical_Cube schreef:in endgame was het super om te zien

Voyager die gewoon cubes aan kan machtig gewoon 8-)

go Jany!
Als je niets zinnigs te zeggen hebt, zeg dan helemaal niets!
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

als jij niets zinnigs hebt te replyen laat die knop dan met rust
Er is online ergens een briljant filmpje onder de titel: The Real Voyager Story. In dat filmpje wordt Janeway al in Caretaker vermoord door Chakotay...tjah...en de rest is eigenlijk ook beter
waar?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Geen idee waar het nu is, toen ik het anderhalf jaar geleden zag stond het op de website van de persoon die het gemaakt had, maar de persoon is helaas overleden en zijn site is dus weg...waar het nu is...geen idee.
Visitor1982
Commander
Commander
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jul 2003, 18:20

Bericht door Visitor1982 »

Ik heb deze versie een jaar geleden ofzo al gelezen... Vond het meer een fanboy script eigenlijk, maar zal wel aan mij liggen.
Plaats reactie