saucer seperation

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

saucer seperation of niet?

Ja
47
69%
Nee
21
31%
 
Totaal aantal stemmen: 68

Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door 22339 »

Trekkie1701 schreef:
Nemesis schreef:volgens mij kunnen alleen de schepen van de galaxy class seperaten.. en die ene.. die in drie delen kon...
De Enterprise, NCC-1701, had al de mogelijkheid van saucer separation door middel van explosieve bouten op het punt tussen saucer en die lange "arm" op de stardrive section. Nadat dit was gebruikt kon de saucer echter niet meer terugkeren naar de stardrive. Zoek dit maar op op een "bouwtekening" in bijvoorbeeld een Star Trek encyclopedie. Alle schepen die Enterprise zijn geweest, met uitzondering van de NX-01 en misschien de NCC-1701-E, hebben deze mogelijkheid. De Galaxy was daarbij de eerste waarbij het werd gebruikt, omdat dat de eerste was die de mogelijkheid had tot terugkeer.
weet iemand of hier enig beeld materiaal van is (niet de enterprise dan) maar er zijn vast wel andere constitution classes geweest die het moesten gebruiken.
Gebruikersavatar
omega88
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 280
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:18
Contacteer:

Bericht door omega88 »

Volgens mij kan de Ent 1701 niet seperaten lees dit hier onder maar.
Notes: Galaxy class starships were the most advanced and powerful Federation starships in the Federation, designed and constructed at the Utopia Planitia Yards on Mars. They included the latest Starfleet technology for their time and they included the ability to separate the ship into two sections - the saucer module and the stardrive section for tactical or emergency procedures.
Gebruikersavatar
omega88
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 280
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:18
Contacteer:

Bericht door omega88 »

Ik heb wel nog iets anders gevonden wat op een saucer seperation lijkt.
In at least two episodes of ST:TOS Kirk hints at separating the Enterprise (yes, NCC-1701). When I first heard that he said this, I didn't believe it. However, I was wrong--he mentions separating the nacelles and blasting out of there with the main section--twice! (Well, okay--not exactly a "saucer separation" a la Picard, but darn close enough.
zo iets bedoelde je toch Trekkie1701?
Gebruikersavatar
Locutus66
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 290
Lid geworden op: 05 jul 2002, 14:00
Locatie: Gouda
Contacteer:

Verrassing?

Bericht door Locutus66 »

Aan het begin was de saucer wel erg duidelijk te onderscheiden van de rest van het schip. Maar zou het niet mogelijk zijn dat een schip dat te scheiden is in een verdere ontwikkeling beter gecamoefleerd is? Het hoeft toch niet altijd duidelijk te zijn wat een schip kan? Kijk maar eens naar de Defiant. een " Tough little ship" zoals Worf het zegt nadat hij de Borg ermee heeft aangevallen.
Is alles zoals het eruit ziet?
Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: Verrassing?

Bericht door 22339 »

Locutus66 schreef:Aan het begin was de saucer wel erg duidelijk te onderscheiden van de rest van het schip. Maar zou het niet mogelijk zijn dat een schip dat te scheiden is in een verdere ontwikkeling beter gecamoefleerd is? Het hoeft toch niet altijd duidelijk te zijn wat een schip kan? Kijk maar eens naar de Defiant. een " Tough little ship" zoals Worf het zegt nadat hij de Borg ermee heeft aangevallen.
Is alles zoals het eruit ziet?
nee hoor kijk maar naar de promithieus als die gaat "multi-vectoren" zie je hem in zoveel stukjes sepereren dat je denk. >:) hahaha you romulan guys are fucked.
Janeway
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 jul 2002, 14:48
Locatie: Rotterdam

Bericht door Janeway »

De E-E kan waarschijnlijk wel separaten (alleen nog niet uitgevoerd), want ik heb een Star Trek Communicator magazine uit 1997, waar in een aantal blz. uitgebreid over de E-E gepraat wordt (hoe gebouwd enzo).
Waaronder ook tekeningen en schetsen aanwezig zijn.
Ze hebben precies aangegeven waar ze de Saucer Separation kunnen doen (ze hadden ook gesuggereert om bewegende nacelles (net als Voyager) te hebben). Ze zeiden ook dat ze er nog ver na moesten denken of dat wilden uitvoeren (vast last resort ofzo)

En bij Voyager bijvoorbeeld: Je weet vast dat de E-E een Captain's Yacht heeft, nou die heeft de E-D & Voyager ook, er zijn tekeningen van de E-D (dat is die klein ronde vorm midden onder de saucer).
En die van Voyager word naast de Captain's Yacht ook de Aeroshuttle of Aerowing genoemd.
Op een site (van Ex-astris-scientia) staan tekeningen ervan enzo.
Adres: http://www.ex-astris-scientia.org/
Moet maar effe zoeken, staat best veel op!
Gebruikersavatar
Shipconstructor
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 267
Lid geworden op: 11 aug 2002, 11:04
Locatie: Uelsen

Bericht door Shipconstructor »

22339 schreef:hier een plaatje van de ontwerpers van de defiant.

Afbeelding

en uh o ja er staat Valiant omdat ze dat als naam wilde gebruiken, later is er Defiant van gemaakt en hebben ze een aflevering gemaakt over Valiant als eer betoon ofzoow.
jammer dat ze dit niet hebben laten zien.... ;( zou leuk zijn geweest, vooral in de film First Contact!
Janeway
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 jul 2002, 14:48
Locatie: Rotterdam

Bericht door Janeway »

Wisten jullie ook dat de Nebula Class (1 van mijn favorieten) ook kan separaten? (zeggen ze althans)

En dat als de Saucer van een Galaxy Class ship vernietigt (e.a.) is en niet in de buurt van een Starbase ofzo is, dat er dan een Nebula scheepie aankomt en dat ze dan de schotel van de Nebula gebruiken voor de Galaxy (omdat de Galaxy berlangrijker is enzo). Want de schotels van de Nebula & de Galaxy zijn (vrijwel) identiek!
Wel een aardige gedachte, zou ik wel een keer willen zien!

En effe een vraagje (off-topic): Ze zeiden in Message In A Bottle dat de Prometheus het snelste schip is van Starfleet/the Federation.
Met Warp 9.zoveel (9.9 ofzo), maar dan is Voyager toch altijd nog sneller met z'n Warp 9.975 (ok, misschien voor eventjes maar toch sneller!)?
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Waar zeggen ze dat van die Nebula-class?

Van de Prometheus verwachten ze dat ie Warp 9.99+ kon (is dus sneller als Voyagers' 9.985), maar dat was nog niet getest.
tuvok4774
Commander
Commander
Berichten: 1187
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:34
Locatie: Huizen

Bericht door tuvok4774 »

R2D2 schreef:
Iceman schreef:Torpedo's hebben inderdaad een eigen Warp engine en kunnen dus met Warpshelheid (=sneller dan het licht)
idd, dom van mij :-)
ik ging ervan uit dat het enkel een projectiel was,
maar een torpedo is idd een projectiel met EIGEN aandrijvind (warpdinges)
Iceman schreef:Een Starship heeft nog meer massa dan een torpedo. Je geeft hier in feite dus al aan dat een phaser minder geschikt is in een warpgevecht. Stel dat phaser vuur met de snelheid van het licht reist dan komt het bij Warp 1 (= 1x de snelheid van het licht) al niet voorbij het vurende schip en zou het alleen effect hebben indien het naar achteren gevuurd zou worden, naar een achtervolgend schip.
gevechten tussen schepen die sneller als het licht kunnen, leveren zo-ie-zo vreemde mogelijkheden op;

Iceman schreef:Ik ben wel bang dat we ondertussen behoorlijk off-topic zitten. Dit heeft niet echt meer te maken met saucer-seperation.
idd :-D
Ik zag laatst een episode waar de torpede uit warp ging, en daardoor tegen het schip opbotste, weet alleen niet meer welke
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

De torpedo moet ook wel uit warp komen anders kan die niet op het schip botsten, dan zou die er denk ik doorheen vliegen.

Warp 'buigt' de tijdruimte voor het schip/torpedo weg en stuwt het naar achter, het zou dus ook materie om zich heen kunnen buigen (gebeurt natuurlijk zoiezo al met stofdeeltjes endergelijke)
tuvok4774
Commander
Commander
Berichten: 1187
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:34
Locatie: Huizen

Bericht door tuvok4774 »

Nou, dan gebeurde zoiets, echt heel vaag, maar ik weet niet meer of ik het echt gezien heb of bijvoorbeeld gedroomd/verzonnen }:O }:O }:O
Gebruikersavatar
Hecard
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 aug 2002, 21:27
Locatie: NCC 1305-E USS Yamato
Contacteer:

Bericht door Hecard »

Ik denk verzonnen!!! De snelheid van een torpedeo is normaal constant
tuvok4774
Commander
Commander
Berichten: 1187
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:34
Locatie: Huizen

Bericht door tuvok4774 »

Echt stom dan, maar het beeld lijkt zo helder :) ik zal het eens ff opzoeken ergens, en als ik het niet kan vinden heb ik het verzonnen
Gebruikersavatar
X5-453
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jul 2002, 12:37
Locatie: HELlevoetsluis

Bericht door X5-453 »

hier een foto van een sauser separation van de galaxy class

Afbeelding
Gebruikersavatar
Trekkie1701
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 jul 2002, 22:34
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Trekkie1701 »

omega88 schreef:Volgens mij kan de Ent 1701 niet seperaten lees dit hier onder maar.
Notes: Galaxy class starships were the most advanced and powerful Federation starships in the Federation, designed and constructed at the Utopia Planitia Yards on Mars. They included the latest Starfleet technology for their time and they included the ability to separate the ship into two sections - the saucer module and the stardrive section for tactical or emergency procedures.
Nee, ik bedoelde precies wat ik zei. Hier is alvast een link naar een site met een goed zichtbare afbeelding van de 1701-A, weliswaar niet die wat ik zei, maar daar ben ik nog naar op zoek.

http://www.netcomuk.co.uk/~trekart/trekart.htm

Klik EERST op Enterprise NCC 1701-A. Klik dan, onderaan de site, op "About". Klik dan op de link "View vector". Klik dan op "Download", voor de flare-file-type plugin. Installeer deze bij je browserprogramma, en ga dan terug naar het scherm van de 1701-A, Klik bij "Section view" (onderste plaatje) op "View Vector", en als het goed is, zie je dan de section view van de 1701-A. Zoom in op de tekst, en kijk wat staat bij "H-deck". JAJA, Primary/Secondary hull separation points! Klik met rechts op de tekening, selecteer "Push tool", en verschuif de tekening naar het punt waar de saucer aan de verbinding tussen Engineering section en saucer section vast zit. Explosieve bouten. Staat wel niet hier, maar dat heb ik in een andere tekening gezien. Voila: D was dus NIET de eerste, wel de eerste met terugkeermogelijkheid.

Trekkie1701 heeft gesproken.

Ugh.
Gebruikersavatar
sovereign
Ensign
Ensign
Berichten: 222
Lid geworden op: 12 jun 2002, 15:08
Locatie: Tabula II, E.R.C., 2e gebouw

Bericht door sovereign »

ik heb wel geen schema's en bewijzen enzo, maar trekkie 1701 heeft wel gelijk de Galaxy is de eerste die weer terug vast aan elkaar kan, ik geloof dat er ook zoiets is gezegd in de (of een van de) eerste afleveringen met Riker ( mmm, dus wel bewijs)
Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door 22339 »

Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

Niet on-screen.
Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door 22339 »

das wel jammer, BTW hij ziet er erg paas-ei achtig uit
Gebruikersavatar
Highwaij
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 352
Lid geworden op: 29 jun 2003, 11:23
Locatie: Deventer

Bericht door Highwaij »

als ze ooit een nieuwe maken, is de sauser seperation wel makkelijk, maar dan meer in de vorm van de prometeus class.

Zo van ......verassing........

En het is makkelijk als je meerdere missies te gelijk moet uitvoeren
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

^^^^ vind ik ook. ze moeten dan wel het schip er niet voor vern**ken door hem lelijk te maken.
Gebruikersavatar
X5-453
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jul 2002, 12:37
Locatie: HELlevoetsluis

Bericht door X5-453 »

ja want als de borg aan komt dan moet de separation er wel mooi uit zien hé. niet dat in de ruimte vorm nodig is of zo, maar dan vechten we in style. zelf vind ik de sep ook niet echt mooi maar het liet wel zien dat het een doel had voor nood.
Gebruikersavatar
Highwaij
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 352
Lid geworden op: 29 jun 2003, 11:23
Locatie: Deventer

Bericht door Highwaij »

precies,

dan maar niet al te mooi als het maar goed werkt
Gebruikersavatar
wumpus
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 apr 2003, 22:45
Locatie: Z'Ha'Dum
Contacteer:

Bericht door wumpus »

Ja, als de Borg komt moet je zeker mooie schepen hebben, wanneer ze je assimileren komen ze misschien op wat stylistische en smaakvollere ideen, zodat ze voor iedereen fijner worden om naar te kijken. "We wish to improve ourselves!"
Gebruikersavatar
Beyond Imagination
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 apr 2003, 21:08
Locatie: Dalen

Bericht door Beyond Imagination »

Ik vermoed dat vele schotel-romp-nacelle formele mbt sterrenschepen in staat zijn tot een seperatie modus, beginnend met de 1701. Deze kon idd de schotel en de nacelles separeren, maar niet weer reintergreren. Over de 1701-D wijk ik verder niet uit op dat gebied... Wel klopt het dat de 1701-D ook een Captain's Yacht heeft, onder in de schotelsectie in de vorm van een vliegende schotel - volgens Stewart genaam 'Calypso'. Persoonlijk geloof ik daarom ook dat de 1701-E ook kan separeren, temeer omdat het in bepaalde noodgevallen wel van pas zou kunnen komen, en aangezien het een van de meest geavanceerdste schepen in de vloot lijkt me dat Starfleet deze optie ook zou toevoegen. Verder wil ik wel even uitwijzen dat omdat er geen lijnen zichtbaar zijn, het nog niet wil zeggen dat de 1701-E ook niet kan separeren. Ik kon het bij de Prometheus ook niet zien, maar die ging uiteindelijk in drieen - met in de schotel sectie onder en boven in de romp een warpnacelle: twee dus in totaal. Daarnaast, wat ik zelf als een redelijke aanwijzing beschouw, de 1701-E heeft de impulsdrive in de schotel sectie zitten: net als de 1701-D. Dit zou kunnen uitwijzen dat de schotel er wel degelijk af kan, en zich dus op impuls voort kan bewegen. Nemen we een niet separeerbaar schip, Voyager, dan heeft die de impulsdrive in de warpdrive sectie zitten. Als dit klopt, dan zou misschien ook de Nova kunnen separeren, al is het een kleiner model en konden ze de impulsdrive nergens anders kwijt. Of de Nebula ook kan separeren: waarschijnlijk wel, daar het een kitbash model is en de schotel plus nacelles gewoon uit dezelfde mal komen als die van de 1701-D. Voyager's voordeel is, net als iig de Defiant Class, is dat ze kan landen. Naast de Aeroshuttle (Nova heeft natuurlijk de Waverider), is ook de brug module ejecteerbaar. Al is dit nooit in beeld geweest.

Dus wat mij betreft: de 1701-F mag van mij kunnen landen, kunnen separeren maar wel a la Prometheus (dat lijkt mij meer de toekomst van Starfleet), heeft een Captain's Yacht en een ejecteerbare brugmodule.
Gebruikersavatar
X5-453
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jul 2002, 12:37
Locatie: HELlevoetsluis

Bericht door X5-453 »

:bigeek:

right.
Gebruikersavatar
Romulanoperative
Commander
Commander
Berichten: 1309
Lid geworden op: 11 okt 2002, 22:17
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Romulanoperative »

Hoe verklaar je dan dat de "stardrive" van de ENT-E geen impuls motoren heeft? |:(

De Akira ziet er wel erg separatable uit (impuls op schotel en kleerhanger-nacelles)

Misschien hebben de andere schepen gewoon een afbreekrandje :-P in de vorm van een jumpcord (wordt in vliegtuigen zoals de JSF gebruikt om de canopy te verbrijzelen tijdens een ejection, maar bij een starship zal die wel ietje dikker moeten zijn :-P )
Gebruikersavatar
X5-453
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jul 2002, 12:37
Locatie: HELlevoetsluis

Bericht door X5-453 »

c4 net zoals in event horizon? en hoe wil je dan terug?
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

niet! :-P
Gesloten