saucer seperation
Moderator: mr_Vulcan
- 22339
- Captain
- Berichten: 2867
- Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
- Locatie: Westland
- Contacteer:
weet iemand of hier enig beeld materiaal van is (niet de enterprise dan) maar er zijn vast wel andere constitution classes geweest die het moesten gebruiken.Trekkie1701 schreef:De Enterprise, NCC-1701, had al de mogelijkheid van saucer separation door middel van explosieve bouten op het punt tussen saucer en die lange "arm" op de stardrive section. Nadat dit was gebruikt kon de saucer echter niet meer terugkeren naar de stardrive. Zoek dit maar op op een "bouwtekening" in bijvoorbeeld een Star Trek encyclopedie. Alle schepen die Enterprise zijn geweest, met uitzondering van de NX-01 en misschien de NCC-1701-E, hebben deze mogelijkheid. De Galaxy was daarbij de eerste waarbij het werd gebruikt, omdat dat de eerste was die de mogelijkheid had tot terugkeer.Nemesis schreef:volgens mij kunnen alleen de schepen van de galaxy class seperaten.. en die ene.. die in drie delen kon...
- omega88
- Lieutenant Junior Grade
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:18
- Contacteer:
Volgens mij kan de Ent 1701 niet seperaten lees dit hier onder maar.
Notes: Galaxy class starships were the most advanced and powerful Federation starships in the Federation, designed and constructed at the Utopia Planitia Yards on Mars. They included the latest Starfleet technology for their time and they included the ability to separate the ship into two sections - the saucer module and the stardrive section for tactical or emergency procedures.
- omega88
- Lieutenant Junior Grade
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:18
- Contacteer:
Ik heb wel nog iets anders gevonden wat op een saucer seperation lijkt.
zo iets bedoelde je toch Trekkie1701?In at least two episodes of ST:TOS Kirk hints at separating the Enterprise (yes, NCC-1701). When I first heard that he said this, I didn't believe it. However, I was wrong--he mentions separating the nacelles and blasting out of there with the main section--twice! (Well, okay--not exactly a "saucer separation" a la Picard, but darn close enough.
- Locutus66
- Lieutenant Junior Grade
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 05 jul 2002, 14:00
- Locatie: Gouda
- Contacteer:
Verrassing?
Aan het begin was de saucer wel erg duidelijk te onderscheiden van de rest van het schip. Maar zou het niet mogelijk zijn dat een schip dat te scheiden is in een verdere ontwikkeling beter gecamoefleerd is? Het hoeft toch niet altijd duidelijk te zijn wat een schip kan? Kijk maar eens naar de Defiant. een " Tough little ship" zoals Worf het zegt nadat hij de Borg ermee heeft aangevallen.
Is alles zoals het eruit ziet?
Is alles zoals het eruit ziet?
- 22339
- Captain
- Berichten: 2867
- Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
- Locatie: Westland
- Contacteer:
Re: Verrassing?
nee hoor kijk maar naar de promithieus als die gaat "multi-vectoren" zie je hem in zoveel stukjes sepereren dat je denk. hahaha you romulan guys are fucked.Locutus66 schreef:Aan het begin was de saucer wel erg duidelijk te onderscheiden van de rest van het schip. Maar zou het niet mogelijk zijn dat een schip dat te scheiden is in een verdere ontwikkeling beter gecamoefleerd is? Het hoeft toch niet altijd duidelijk te zijn wat een schip kan? Kijk maar eens naar de Defiant. een " Tough little ship" zoals Worf het zegt nadat hij de Borg ermee heeft aangevallen.
Is alles zoals het eruit ziet?
-
- Cadet 1st Class
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 31 jul 2002, 14:48
- Locatie: Rotterdam
De E-E kan waarschijnlijk wel separaten (alleen nog niet uitgevoerd), want ik heb een Star Trek Communicator magazine uit 1997, waar in een aantal blz. uitgebreid over de E-E gepraat wordt (hoe gebouwd enzo).
Waaronder ook tekeningen en schetsen aanwezig zijn.
Ze hebben precies aangegeven waar ze de Saucer Separation kunnen doen (ze hadden ook gesuggereert om bewegende nacelles (net als Voyager) te hebben). Ze zeiden ook dat ze er nog ver na moesten denken of dat wilden uitvoeren (vast last resort ofzo)
En bij Voyager bijvoorbeeld: Je weet vast dat de E-E een Captain's Yacht heeft, nou die heeft de E-D & Voyager ook, er zijn tekeningen van de E-D (dat is die klein ronde vorm midden onder de saucer).
En die van Voyager word naast de Captain's Yacht ook de Aeroshuttle of Aerowing genoemd.
Op een site (van Ex-astris-scientia) staan tekeningen ervan enzo.
Adres: http://www.ex-astris-scientia.org/
Moet maar effe zoeken, staat best veel op!
Waaronder ook tekeningen en schetsen aanwezig zijn.
Ze hebben precies aangegeven waar ze de Saucer Separation kunnen doen (ze hadden ook gesuggereert om bewegende nacelles (net als Voyager) te hebben). Ze zeiden ook dat ze er nog ver na moesten denken of dat wilden uitvoeren (vast last resort ofzo)
En bij Voyager bijvoorbeeld: Je weet vast dat de E-E een Captain's Yacht heeft, nou die heeft de E-D & Voyager ook, er zijn tekeningen van de E-D (dat is die klein ronde vorm midden onder de saucer).
En die van Voyager word naast de Captain's Yacht ook de Aeroshuttle of Aerowing genoemd.
Op een site (van Ex-astris-scientia) staan tekeningen ervan enzo.
Adres: http://www.ex-astris-scientia.org/
Moet maar effe zoeken, staat best veel op!
- Shipconstructor
- Lieutenant Junior Grade
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 11 aug 2002, 11:04
- Locatie: Uelsen
jammer dat ze dit niet hebben laten zien.... zou leuk zijn geweest, vooral in de film First Contact!22339 schreef:hier een plaatje van de ontwerpers van de defiant.
en uh o ja er staat Valiant omdat ze dat als naam wilde gebruiken, later is er Defiant van gemaakt en hebben ze een aflevering gemaakt over Valiant als eer betoon ofzoow.
-
- Cadet 1st Class
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 31 jul 2002, 14:48
- Locatie: Rotterdam
Wisten jullie ook dat de Nebula Class (1 van mijn favorieten) ook kan separaten? (zeggen ze althans)
En dat als de Saucer van een Galaxy Class ship vernietigt (e.a.) is en niet in de buurt van een Starbase ofzo is, dat er dan een Nebula scheepie aankomt en dat ze dan de schotel van de Nebula gebruiken voor de Galaxy (omdat de Galaxy berlangrijker is enzo). Want de schotels van de Nebula & de Galaxy zijn (vrijwel) identiek!
Wel een aardige gedachte, zou ik wel een keer willen zien!
En effe een vraagje (off-topic): Ze zeiden in Message In A Bottle dat de Prometheus het snelste schip is van Starfleet/the Federation.
Met Warp 9.zoveel (9.9 ofzo), maar dan is Voyager toch altijd nog sneller met z'n Warp 9.975 (ok, misschien voor eventjes maar toch sneller!)?
En dat als de Saucer van een Galaxy Class ship vernietigt (e.a.) is en niet in de buurt van een Starbase ofzo is, dat er dan een Nebula scheepie aankomt en dat ze dan de schotel van de Nebula gebruiken voor de Galaxy (omdat de Galaxy berlangrijker is enzo). Want de schotels van de Nebula & de Galaxy zijn (vrijwel) identiek!
Wel een aardige gedachte, zou ik wel een keer willen zien!
En effe een vraagje (off-topic): Ze zeiden in Message In A Bottle dat de Prometheus het snelste schip is van Starfleet/the Federation.
Met Warp 9.zoveel (9.9 ofzo), maar dan is Voyager toch altijd nog sneller met z'n Warp 9.975 (ok, misschien voor eventjes maar toch sneller!)?
-
- Commander
- Berichten: 1187
- Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:34
- Locatie: Huizen
Ik zag laatst een episode waar de torpede uit warp ging, en daardoor tegen het schip opbotste, weet alleen niet meer welkeR2D2 schreef:idd, dom van mijIceman schreef:Torpedo's hebben inderdaad een eigen Warp engine en kunnen dus met Warpshelheid (=sneller dan het licht)
ik ging ervan uit dat het enkel een projectiel was,
maar een torpedo is idd een projectiel met EIGEN aandrijvind (warpdinges)
gevechten tussen schepen die sneller als het licht kunnen, leveren zo-ie-zo vreemde mogelijkheden op;Iceman schreef:Een Starship heeft nog meer massa dan een torpedo. Je geeft hier in feite dus al aan dat een phaser minder geschikt is in een warpgevecht. Stel dat phaser vuur met de snelheid van het licht reist dan komt het bij Warp 1 (= 1x de snelheid van het licht) al niet voorbij het vurende schip en zou het alleen effect hebben indien het naar achteren gevuurd zou worden, naar een achtervolgend schip.
iddIceman schreef:Ik ben wel bang dat we ondertussen behoorlijk off-topic zitten. Dit heeft niet echt meer te maken met saucer-seperation.
- Tom
- Commander
- Berichten: 1728
- Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
- Locatie: Barneveld
De torpedo moet ook wel uit warp komen anders kan die niet op het schip botsten, dan zou die er denk ik doorheen vliegen.
Warp 'buigt' de tijdruimte voor het schip/torpedo weg en stuwt het naar achter, het zou dus ook materie om zich heen kunnen buigen (gebeurt natuurlijk zoiezo al met stofdeeltjes endergelijke)
Warp 'buigt' de tijdruimte voor het schip/torpedo weg en stuwt het naar achter, het zou dus ook materie om zich heen kunnen buigen (gebeurt natuurlijk zoiezo al met stofdeeltjes endergelijke)
- Hecard
- Cadet 4th Class
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 12 aug 2002, 21:27
- Locatie: NCC 1305-E USS Yamato
- Contacteer:
- Trekkie1701
- Cadet 2nd Class
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 04 jul 2002, 22:34
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Nee, ik bedoelde precies wat ik zei. Hier is alvast een link naar een site met een goed zichtbare afbeelding van de 1701-A, weliswaar niet die wat ik zei, maar daar ben ik nog naar op zoek.omega88 schreef:Volgens mij kan de Ent 1701 niet seperaten lees dit hier onder maar.
Notes: Galaxy class starships were the most advanced and powerful Federation starships in the Federation, designed and constructed at the Utopia Planitia Yards on Mars. They included the latest Starfleet technology for their time and they included the ability to separate the ship into two sections - the saucer module and the stardrive section for tactical or emergency procedures.
http://www.netcomuk.co.uk/~trekart/trekart.htm
Klik EERST op Enterprise NCC 1701-A. Klik dan, onderaan de site, op "About". Klik dan op de link "View vector". Klik dan op "Download", voor de flare-file-type plugin. Installeer deze bij je browserprogramma, en ga dan terug naar het scherm van de 1701-A, Klik bij "Section view" (onderste plaatje) op "View Vector", en als het goed is, zie je dan de section view van de 1701-A. Zoom in op de tekst, en kijk wat staat bij "H-deck". JAJA, Primary/Secondary hull separation points! Klik met rechts op de tekening, selecteer "Push tool", en verschuif de tekening naar het punt waar de saucer aan de verbinding tussen Engineering section en saucer section vast zit. Explosieve bouten. Staat wel niet hier, maar dat heb ik in een andere tekening gezien. Voila: D was dus NIET de eerste, wel de eerste met terugkeermogelijkheid.
Trekkie1701 heeft gesproken.
Ugh.
- sovereign
- Ensign
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 12 jun 2002, 15:08
- Locatie: Tabula II, E.R.C., 2e gebouw
- 22339
- Captain
- Berichten: 2867
- Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
- Locatie: Westland
- Contacteer:
- 22339
- Captain
- Berichten: 2867
- Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
- Locatie: Westland
- Contacteer:
- Highwaij
- Lieutenant Junior Grade
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 29 jun 2003, 11:23
- Locatie: Deventer
- uss defiant
- Rear Admiral
- Berichten: 5700
- Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49
- X5-453
- Lieutenant
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 19 jul 2002, 12:37
- Locatie: HELlevoetsluis
- wumpus
- Lieutenant Junior Grade
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 06 apr 2003, 22:45
- Locatie: Z'Ha'Dum
- Contacteer:
- Beyond Imagination
- Cadet 4th Class
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 18 apr 2003, 21:08
- Locatie: Dalen
Ik vermoed dat vele schotel-romp-nacelle formele mbt sterrenschepen in staat zijn tot een seperatie modus, beginnend met de 1701. Deze kon idd de schotel en de nacelles separeren, maar niet weer reintergreren. Over de 1701-D wijk ik verder niet uit op dat gebied... Wel klopt het dat de 1701-D ook een Captain's Yacht heeft, onder in de schotelsectie in de vorm van een vliegende schotel - volgens Stewart genaam 'Calypso'. Persoonlijk geloof ik daarom ook dat de 1701-E ook kan separeren, temeer omdat het in bepaalde noodgevallen wel van pas zou kunnen komen, en aangezien het een van de meest geavanceerdste schepen in de vloot lijkt me dat Starfleet deze optie ook zou toevoegen. Verder wil ik wel even uitwijzen dat omdat er geen lijnen zichtbaar zijn, het nog niet wil zeggen dat de 1701-E ook niet kan separeren. Ik kon het bij de Prometheus ook niet zien, maar die ging uiteindelijk in drieen - met in de schotel sectie onder en boven in de romp een warpnacelle: twee dus in totaal. Daarnaast, wat ik zelf als een redelijke aanwijzing beschouw, de 1701-E heeft de impulsdrive in de schotel sectie zitten: net als de 1701-D. Dit zou kunnen uitwijzen dat de schotel er wel degelijk af kan, en zich dus op impuls voort kan bewegen. Nemen we een niet separeerbaar schip, Voyager, dan heeft die de impulsdrive in de warpdrive sectie zitten. Als dit klopt, dan zou misschien ook de Nova kunnen separeren, al is het een kleiner model en konden ze de impulsdrive nergens anders kwijt. Of de Nebula ook kan separeren: waarschijnlijk wel, daar het een kitbash model is en de schotel plus nacelles gewoon uit dezelfde mal komen als die van de 1701-D. Voyager's voordeel is, net als iig de Defiant Class, is dat ze kan landen. Naast de Aeroshuttle (Nova heeft natuurlijk de Waverider), is ook de brug module ejecteerbaar. Al is dit nooit in beeld geweest.
Dus wat mij betreft: de 1701-F mag van mij kunnen landen, kunnen separeren maar wel a la Prometheus (dat lijkt mij meer de toekomst van Starfleet), heeft een Captain's Yacht en een ejecteerbare brugmodule.
Dus wat mij betreft: de 1701-F mag van mij kunnen landen, kunnen separeren maar wel a la Prometheus (dat lijkt mij meer de toekomst van Starfleet), heeft een Captain's Yacht en een ejecteerbare brugmodule.
- Romulanoperative
- Commander
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: 11 okt 2002, 22:17
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Hoe verklaar je dan dat de "stardrive" van de ENT-E geen impuls motoren heeft?
De Akira ziet er wel erg separatable uit (impuls op schotel en kleerhanger-nacelles)
Misschien hebben de andere schepen gewoon een afbreekrandje in de vorm van een jumpcord (wordt in vliegtuigen zoals de JSF gebruikt om de canopy te verbrijzelen tijdens een ejection, maar bij een starship zal die wel ietje dikker moeten zijn )
De Akira ziet er wel erg separatable uit (impuls op schotel en kleerhanger-nacelles)
Misschien hebben de andere schepen gewoon een afbreekrandje in de vorm van een jumpcord (wordt in vliegtuigen zoals de JSF gebruikt om de canopy te verbrijzelen tijdens een ejection, maar bij een starship zal die wel ietje dikker moeten zijn )