deflector als wapen ?

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
sovereign
Ensign
Ensign
Berichten: 222
Lid geworden op: 12 jun 2002, 15:08
Locatie: Tabula II, E.R.C., 2e gebouw

deflector als wapen ?

Bericht door sovereign »

ligt het aan mij of word een deflector in Voyager nou zo vaak als wapen gebruikt?
Maar nu de vraag: Wat is de oorspronkelijke functie van een deflector, en waar kun je em nog meer voor gebruiken ?
Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: deflector als wapen ?

Bericht door 22339 »

sovereign schreef:ligt het aan mij of word een deflector in Voyager nou zo vaak als wapen gebruikt?
Maar nu de vraag: Wat is de oorspronkelijke functie van een deflector, en waar kun je em nog meer voor gebruiken ?

ik las volgensmij ergen dat de deflector voor het schild zorgt.

Maar weer ergens anders stond dat de deflector alle ruimte troep (steendje, brokstukjes, mini komeetjes etc) weg duwt om zo de romp te beschermen.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

De deflector wordt inderdaad gebruikt om kleine steentjes en ander vuil in de ruimte van het schip weg te duwen. Moet ook wel want op warp kan zo'n kleine steentje veel schade aanrichten.

In TOS werden de shields weleens deflector screens genoemd maar dat is dus niet de deflector.
Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door 22339 »

3rd RemataKlan schreef:In TOS werden de shields weleens deflector screens genoemd maar dat is dus niet de deflector.
Kijk is dat ook weer duidelijker.
Gebruikersavatar
enterprise E
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 750
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:47
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door enterprise E »

in voyager werd die ook een keer als bliksemafleider gebruikt :-P
Gebruikersavatar
Quantum
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 278
Lid geworden op: 12 jun 2002, 17:32

Bericht door Quantum »

De deflector niet eens zoveel, het zijn de "pulsen" die mij irriteren:
Tuvok:"Captain, we're under attack from 10.000 Borg cubes."
Janeway:"Ayayayai......that's not good...."
Kim:"I can initiate a supermegadeluxetechnobablionparticle-pulse, it should do the trick."
Janeway:"Do it!"
-Voyager vliegt rustig verder-
-Aftiteling-
Gebruikersavatar
Eagle
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:37
Locatie: Wezep

Bericht door Eagle »

HAHA LOL!!

Maar het word ook gebruikt om te navigeren. In zo'n ep met Borg-koters wil een Cube het ding jatten...
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

3rd RemataKlan schreef:De deflector wordt inderdaad gebruikt om kleine steentjes en ander vuil in de ruimte van het schip weg te duwen. Moet ook wel want op warp kan zo'n kleine steentje veel schade aanrichten.
Op warp-speed heb je geen last van steentjes omdat je je buiten de normale tijdruimte bevind (je bent in subspace, en de steentjes zijn dat niet).
Een deflector heb je alleen nodig op impulse-speed.
Gebruikersavatar
cybermans
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 291
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:03
Locatie: cyberspace
Contacteer:

Bericht door cybermans »

Tom schreef:
3rd RemataKlan schreef:De deflector wordt inderdaad gebruikt om kleine steentjes en ander vuil in de ruimte van het schip weg te duwen. Moet ook wel want op warp kan zo'n kleine steentje veel schade aanrichten.
Op warp-speed heb je geen last van steentjes omdat je je buiten de normale tijdruimte bevind (je bent in subspace, en de steentjes zijn dat niet).
Een deflector heb je alleen nodig op impulse-speed.
hmm dat klopt niet volgens mij. Want in subspace zou je geen sterren langs zien komen volgens mij.
Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door 22339 »

cybermans schreef:
Tom schreef:
3rd RemataKlan schreef:De deflector wordt inderdaad gebruikt om kleine steentjes en ander vuil in de ruimte van het schip weg te duwen. Moet ook wel want op warp kan zo'n kleine steentje veel schade aanrichten.
Op warp-speed heb je geen last van steentjes omdat je je buiten de normale tijdruimte bevind (je bent in subspace, en de steentjes zijn dat niet).
Een deflector heb je alleen nodig op impulse-speed.
hmm dat klopt niet volgens mij. Want in subspace zou je geen sterren langs zien komen volgens mij.
hij haalt volgens mij een hoop dingen door elkaar.
op warp zit je gewoon in de "normale" tijd / ruimte. en niet in subspace of wat dan ook.

je gaat pas ergens anders in als je bevoorbeeld de trans-warp-barriere breekt. zoals de borg bijv. reist.
Gebruikersavatar
cybermans
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 291
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:03
Locatie: cyberspace
Contacteer:

Bericht door cybermans »

star trek encyclopedie:
deflectors: Energy field used to protect starships and other vessles from harm resulting from natural hazards or enemy attack see shields

bij deflector dish verwijzing naar navigational deflector en daar staat (ff samen gevat)
een naar voren gerichte "forcebeam" generator om debris, meteriods en andere dingen opzij te duwen.
in best of both worlds (tng)is het op de ent-d gebruikt als wapen die de ent-d meer beschadigde dat het borg schip
op een entrepid schip kan het de transporter signaal versterken.
en in first contact waren de borg bezig het ding te gebruiken als een interplexing beacon.

hopelijk bied dit voldoende duidelijkheid
Gebruikersavatar
Q-continuum
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:49
Locatie: Jabeek

Bericht door Q-continuum »

Het is dus het zwitsers zakmes van de toekomst :-P
Gebruikersavatar
The Federation
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:55

Bericht door The Federation »

Maar dan in mege formaat! ;)
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

22339 schreef:
Tom schreef: Op warp-speed heb je geen last van steentjes omdat je je buiten de normale tijdruimte bevind (je bent in subspace, en de steentjes zijn dat niet).
Een deflector heb je alleen nodig op impulse-speed.
hij haalt volgens mij een hoop dingen door elkaar.
op warp zit je gewoon in de "normale" tijd / ruimte. en niet in subspace of wat dan ook.

je gaat pas ergens anders in als je bevoorbeeld de trans-warp-barriere breekt. zoals de borg bijv. reist.
Ik heb het zo genoemd om het wat makkelijker uit te leggen, volgens mij bestaat subspace namelijk helemaal niet. Ik denk dat het net zo'n vaag begrip is als bijvoorbeeld de ether (bestaat ook niet).

Mijn punt was, dat als je op warp-speed bent, buig je de tijdruimte om je schip heen (je zit dan nog in een 'bel' van gewone tijdruimte). Dus ook steentjes en stofdeeltjes worden gewoon om je heen 'gebogen', daarom heb je er geen last van.
Gebruikersavatar
sovereign
Ensign
Ensign
Berichten: 222
Lid geworden op: 12 jun 2002, 15:08
Locatie: Tabula II, E.R.C., 2e gebouw

Bericht door sovereign »

mz, vaag ding dus.
Tuurlijk kan je in warp speed wel tegen steentjes vliegen waarom denk je anders dat Federatie schepen niet in warp mogen gaan in een zonnestelsel: planeten, arteroiden gordels, anders stellair puin ? Zo'n warp field buigt alleen de ruimte om het schip heem maar dan kunnen de steentjes er wel doorheen 'vliegen'.
Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door 22339 »

sovereign schreef:mz, vaag ding dus.
Tuurlijk kan je in warp speed wel tegen steentjes vliegen waarom denk je anders dat Federatie schepen niet in warp mogen gaan in een zonnestelsel: planeten, arteroiden gordels, anders stellair puin ? Zo'n warp field buigt alleen de ruimte om het schip heem maar dan kunnen de steentjes er wel doorheen 'vliegen'.
Juist ja anders zou je als je op warp zit dwars door een planeet heen kunnen want hij is er dan toch niet.
Tom schreef:Mijn punt was, dat als je op warp-speed bent, buig je de tijdruimte om je schip heen (je zit dan nog in een 'bel' van gewone tijdruimte). Dus ook steentjes en stofdeeltjes worden gewoon om je heen 'gebogen', daarom heb je er geen last van.
kijk naar startrek: the motion picture als ze vast zitten in dat wormhole achtig ding (op warp) en er een astroid op hun pad licht, dan zou die toch ook moeten afbuigen. dus je verhaal klopt zoiezo al niet nee ik ga mee met Sovereign (of was het nou souvereign :-P )
Raw Demin
Ensign
Ensign
Berichten: 183
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:03
Locatie: Volendam
Contacteer:

Bericht door Raw Demin »

sovereign schreef:mz, vaag ding dus.
waarom denk je anders dat Federatie schepen niet in warp mogen gaan in een zonnestelsel.
Volgens mij hebben ze nooit gezegt dat ze niet mochten warpen in een zonnestelsel. De defiant heeft dat trouwens een keer gedaan ook.
en je ziet het de enterprise heeel vaak doen.
Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door 22339 »

Raw Demin schreef:
sovereign schreef:mz, vaag ding dus.
waarom denk je anders dat Federatie schepen niet in warp mogen gaan in een zonnestelsel.
Volgens mij hebben ze nooit gezegt dat ze niet mochten warpen in een zonnestelsel. De defiant heeft dat trouwens een keer gedaan ook.
en je ziet het de enterprise heeel vaak doen.
Het is een officiele starfleet regel.
en toen de defiant dat deed hoorde je kira zeggen voor dat ze naar warp gingnen.
"but thats against regulations"
Raw Demin
Ensign
Ensign
Berichten: 183
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:03
Locatie: Volendam
Contacteer:

Bericht door Raw Demin »

maar hoe zit dat dan in TNG ? daar zie je altijd de enterprise weg warpen ergens naartoe ...
Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door 22339 »

Raw Demin schreef:maar hoe zit dat dan in TNG ? daar zie je altijd de enterprise weg warpen ergens naartoe ...
als je hem ziet warpen zie je meestal aleen ruimte en geen planeet.
Raw Demin
Ensign
Ensign
Berichten: 183
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:03
Locatie: Volendam
Contacteer:

Bericht door Raw Demin »

Meestal zie je em naast een planeet hangen en dan zegt picard, set a course to xxx. Dan zie je vanaf buiten gezien het schip weg gaan en meteen warpen.
En ik neem aan dat een planeet wel in een zonnestelsel zit.
Gebruikersavatar
Admiraal Benson
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2002, 12:57
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: deflector als wapen ?

Bericht door Admiraal Benson »

sovereign schreef:ligt het aan mij of word een deflector in Voyager nou zo vaak als wapen gebruikt?
Maar nu de vraag: Wat is de oorspronkelijke functie van een deflector, en waar kun je em nog meer voor gebruiken ?
ja klopt in Tng the best of both worlds gebruiken ze de Deflechtor ook als een wapen tegen de Borg
Raw Demin
Ensign
Ensign
Berichten: 183
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:03
Locatie: Volendam
Contacteer:

Bericht door Raw Demin »

Je kunt em ook gebruiken als "bliksem" afleider. Zie: Shattered
Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door 22339 »

Raw Demin schreef:Meestal zie je em naast een planeet hangen en dan zegt picard, set a course to xxx. Dan zie je vanaf buiten gezien het schip weg gaan en meteen warpen.
En ik neem aan dat een planeet wel in een zonnestelsel zit.
omdat ze de aflevering vaak in 10 sec moeten afronden doen ze het ff snel en laten ze natuurlijk niet zien dat ie helemaal uit het stelsel gaat dat kost tijd en tijd is geld.

en btw volgens mijn is die regel later in tng pas ingegaan tegelijk met die warp speed limit. ik weet niet of je die aflevering gezien hebt maar daar onderzachten ze of warp schadelijk was en dat bleek dus wel zo te zijn dus vanaf die dag(aflevering) had starfleet een speedlimit gesteld van niet harder als warp 5 en volgensmijn ook meteen de regel van niet meer in een stelsel warpen.
Raw Demin
Ensign
Ensign
Berichten: 183
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:03
Locatie: Volendam
Contacteer:

Bericht door Raw Demin »

22339 schreef:
Raw Demin schreef:Meestal zie je em naast een planeet hangen en dan zegt picard, set a course to xxx. Dan zie je vanaf buiten gezien het schip weg gaan en meteen warpen.
En ik neem aan dat een planeet wel in een zonnestelsel zit.
omdat ze de aflevering vaak in 10 sec moeten afronden doen ze het ff snel en laten ze natuurlijk niet zien dat ie helemaal uit het stelsel gaat dat kost tijd en tijd is geld.
Dan kunnen ze toch ook net als in BOBW doen, even "knippen" tussen de beelden, dan lijkt het alsof de tijd voorbij is gegaan.
Gebruikersavatar
enterprise E
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 750
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:47
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door enterprise E »

22339 schreef:
Raw Demin schreef:
sovereign schreef:mz, vaag ding dus.
waarom denk je anders dat Federatie schepen niet in warp mogen gaan in een zonnestelsel.
Volgens mij hebben ze nooit gezegt dat ze niet mochten warpen in een zonnestelsel. De defiant heeft dat trouwens een keer gedaan ook.
en je ziet het de enterprise heeel vaak doen.
Het is een officiele starfleet regel.
en toen de defiant dat deed hoorde je kira zeggen voor dat ze naar warp gingnen.
"but thats against regulations"
in de theme van voyager zie je hem altijd vanaf de aarde wegwarpen
Gebruikersavatar
cybermans
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 291
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:03
Locatie: cyberspace
Contacteer:

Bericht door cybermans »

in ent broken bow versnellen ze ook als ze het zonnenstelsel verlaten
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

22339 schreef: en btw volgens mijn is die regel later in tng pas ingegaan tegelijk met die warp speed limit. ik weet niet of je die aflevering gezien hebt maar daar onderzachten ze of warp schadelijk was en dat bleek dus wel zo te zijn dus vanaf die dag(aflevering) had starfleet een speedlimit gesteld van niet harder als warp 5 en volgensmijn ook meteen de regel van niet meer in een stelsel warpen.
Ik heb pas nog eens ST: TMP DE gezien, en daar zegt Kirk ook dat ze naar warp moeten ookal zitten ze nog binnen het zonneselsel.
Ze moesten de aarde namelijk (weer eens) redden, en het kostten te veel tijd om eerst zo'n eind op impuls te gaan vliegen.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

enterprise E schreef: in de theme van voyager zie je hem altijd vanaf de aarde wegwarpen
Ja, maar dat is de Theme, dat is niet echt.
Bovendien is het niet de aarde, maar een of andere vreemde uitgestorven planeet.
Gebruikersavatar
sovereign
Ensign
Ensign
Berichten: 222
Lid geworden op: 12 jun 2002, 15:08
Locatie: Tabula II, E.R.C., 2e gebouw

Bericht door sovereign »

ja offtopic ik open wel een warptopic
maar nog ff over die deflector, hij werd op bbc door voyager gebruikt als een soort schotel antenne, dus nu heeft het nog een functie erbij
Gesloten