Transporter

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Transporter

Bericht door SuperVlaai »

als je een voorwerp transproteerd. Kan je dat in een buffer houden maar kan je dat dan ook wissen in het geheugen buffer. Dan is dat voorwerp weg en als je persoon in een geheugen buffer opslaat en wist is de persoon toch dood.

Klopt dat wat ik zeg?
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Transporter

Bericht door Paulstartrek »

ja :)
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Re: Transporter

Bericht door SuperVlaai »

Dus je kan dit ook als een wapen gebruiken om je tegenstander uit te schakelen. Maar dat word niet echt gebruik.
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Transporter

Bericht door Paulstartrek »

Dan moet je ze eerst kunnen opstralen. (schilden enzo, lastige dingen)

Ook is het dan wissen van het geheugen een beetje erg als moord. iemand doden zonder dat deze zich kan verdedigen is niet echt aardig.
Gevangen nemen is dan beter als je ze toch al opgestraalt hebt. Misschien kan je ze nog ondervragen of ruilen :)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Transporter

Bericht door Miriam »

Waarom ga je over dit soort dingen nadenken, als inpakker?
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Transporter

Bericht door Paulstartrek »

is toch handig, kan je het transporteren. hoef je het niet meer in te pakken
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Transporter

Bericht door Master Vanhu Botie »

Weggeëdit na zelfkritiek
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: Transporter

Bericht door SpaceWally »

SuperVlaai schreef:als je een voorwerp transproteerd. Kan je dat in een buffer houden maar kan je dat dan ook wissen in het geheugen buffer. Dan is dat voorwerp weg en als je persoon in een geheugen buffer opslaat en wist is de persoon toch dood.

Klopt dat wat ik zeg?
In zekere zin is de persoon al dood op het moment dat hij of zij in de buffer is opgeslagen. Hij leeft dan namelijk niet meer. Hij bestaat in feite niet meer. Pas als aan de hand van de opgeslagen data de persoon weer is gematerialiseerd, leeft hij of zij weer. Dat wil zeggen: zijn gegevens kunnen gewijzigd worden, hij of zij kan ouder worden, meer rimpels krijgen, etc. In de buffer is hij onveranderlijk, dus dood. Leven is verandering. Dood is stilstand. In de transportnuffer is als het ware alleen maar een schaduw van het leven opgeslagen.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Transporter

Bericht door Guess who? »

Alleen heb ik weleens in een aflevering gezien dat ze zeiden dat ze met elkaar konden praten terwijl ze aan het transporteren waren... Maar hoe dat dan weer werkt?
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: Transporter

Bericht door SpaceWally »

Guess who? schreef:Alleen heb ik weleens in een aflevering gezien dat ze zeiden dat ze met elkaar konden praten terwijl ze aan het transporteren waren... Maar hoe dat dan weer werkt?
Welke aflevering is dat? Hoe dan ook, het lijkt mij onmogelijk.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Transporter

Bericht door captain crash »

SpaceWally schreef:
Guess who? schreef:Alleen heb ik weleens in een aflevering gezien dat ze zeiden dat ze met elkaar konden praten terwijl ze aan het transporteren waren... Maar hoe dat dan weer werkt?
Welke aflevering is dat? Hoe dan ook, het lijkt mij onmogelijk.
das toch die tng ep waarin er wormen in de transporterbeam zitten?
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Re: Transporter

Bericht door mr_Vulcan »

captain crash schreef:
SpaceWally schreef:
Guess who? schreef:Alleen heb ik weleens in een aflevering gezien dat ze zeiden dat ze met elkaar konden praten terwijl ze aan het transporteren waren... Maar hoe dat dan weer werkt?
Welke aflevering is dat? Hoe dan ook, het lijkt mij onmogelijk.
das toch die tng ep waarin er wormen in de transporterbeam zitten?
Ja, de eerste aflevering waar je kunt zien hoe het eruit ziet als je getransporteerd wordt. Vond ik erg gaaf overigens.

En als we dan toch aan het mierenneuken zijn, Barclay grijpt tijdens het transporteren naar zo'n "worm" terwijl dat Treknologisch gezien niet kan. Die pads waar de op gaan staan zorgen voor een "Annular Confinement Beam". Zie het als een onzichtbare cilinder waarbinnen de moleculen gedematerialiseerd worden. Bewegen kan wel, maar niet met zo'n zwaai. Dus...
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: Transporter

Bericht door uss defiant »

Die walvisvrouw in The voyage home blijft ook schreeuwen terwijl ze wordt opgestraald
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Transporter

Bericht door Paulstartrek »

Theoretisch wordt elk atoom van je weer precies opgebouwd als toen ze werden afgebroken. Ook de beweging van de atomen worden zo opgeslagen (Heisenberg compensators).

Als je dus aan het schreeuwen bent dan blijven die atomen in beweging die zorgen voor de trilling van je stem.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Transporter

Bericht door R2D2 »

SpaceWally schreef:In zekere zin is de persoon al dood op het moment dat hij of zij in de buffer is opgeslagen. Hij leeft dan namelijk niet meer. Hij bestaat in feite niet meer
waar blijft de ziel dan?


...ow ;-(
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Transporter

Bericht door EMH »

Die pads waar de op gaan staan zorgen voor een "Annular Confinement Beam". Zie het als een onzichtbare cilinder waarbinnen de moleculen gedematerialiseerd worden. Bewegen kan wel, maar niet met zo'n zwaai. Dus...
komt bij mij even de nieuwe film boven. De scene dat de moeder van Spock dood gaat op die klif. Het transporterproces was al begonnen maar toch duvelt ze in feite uit die confinement beam. En dat terwijl Kirk en Sulu met een noodvaart omlaag donderen en bijna te pletter vielen omdat hun parachute afknapte, wel ovegestraald konden worden. Kwam toch beetje vreemd over.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Re: Transporter

Bericht door mr_Vulcan »

Nou ja, zo vreemd ook weer niet.

Wanneer ze iemand opstralen moet er eerst een soort van "lock" op die persoon gezet worden. Je hoort ze ook zeggen iets in de trant van: "I'm locked on." of "Target locked". In Amanda's geval had het transporter-team de hele club in het vizier, klaar om op te stralen. Het proces was zelfs al aan de gang en dan valt Amanda pas. Het is dan onmogelijk om dan alsnog een "lock" te maken in zo'n korte tijd met een bewegend object.

Kirk en Sulu hadden een langere val, en nog hadden ze moeite om fatsoenlijk te richten èn ze hadden iemand nodig die het kon want blijkbaar had alleen Checkov de "skills". Uiteindelijk blijft het heel erg moeilijk om iemand op te stralen wanneer deze in beweging is. Ik had meer moeite met het "warp-beamen" van Scotty.
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: Transporter

Bericht door SpaceWally »

Leuke discussie. Ook ik vroeg mij af waarom Amanda niet in val en al werd opgestraald. Maar wat ik hier lees maakt dat toch heel aannemelijk. Ik vond de val van Kirk en Sulu op de transporter platform wel heel realistisch, want als ze die valsnelheid hebben, moeten ze ook vanwege de wet van de traagheid die klap maken op de transporter vloer. Het deed pijn en dat voelde je.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Transporter

Bericht door EMH »

want als ze die valsnelheid hebben, moeten ze ook vanwege de wet van de traagheid die klap maken op de transporter vloer. Het deed pijn en dat voelde je.
Kirk en Sulu donderden met enorme snelheid naar beneden, een snelheid die afhangt van de valversnelling die er op de planeet Vulcan heerst.
Eigenlijk zou je zeggen dat ze te pletter moeten slaan tegen de transporter pad.
Of de beweging, in dit geval de valversnelling, die een object heeft wordt tijdens de weg door de transporter (deels) teniet gedaan door de tranportersystemen zelf.

Ik heb in ST al eens gezien dat iemand al rennend wordt op gestraald en op de transporterpad nadat de cyclus compleet is zijn voorgaande beweging nog doortzet en daardoor bijna op zn bek flikkert.
Dat was touwens Archer dacht ik in de pilot van Enterprise, hij rent door de gang van dat Suliban ruimtestation om te onstnappen aan de explosies, hij wordt dan net op tijd overgestraald en rent eenmaal op de Enterprise nog een stukje door op de transporterpad..
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Re: Transporter

Bericht door SuperVlaai »

SpaceWally schreef:
Guess who? schreef:Alleen heb ik weleens in een aflevering gezien dat ze zeiden dat ze met elkaar konden praten terwijl ze aan het transporteren waren... Maar hoe dat dan weer werkt?
Welke aflevering is dat? Hoe dan ook, het lijkt mij onmogelijk.

De aflevering speelden op TNG

waar Jordie een slechte persoon werd en gewoon de echte beweisen wisten in een transporter maar dan de en dat de klingons aan zoeken waren op de enterprise waar die bewijzen waren.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Re: Transporter

Bericht door mr_Vulcan »

Guess who? schreef:Alleen heb ik weleens in een aflevering gezien dat ze zeiden dat ze met elkaar konden praten terwijl ze aan het transporteren waren... Maar hoe dat dan weer werkt?
In The Undicovered Country hoor je Kirks echo ook in de transportstraal toen hij van Rura Penthe werd opgestraald vlak voor dat de Klingon commandant het "waarom" wilde uitleggen.
Was wel een leuk effect. :)
Plaats reactie