Wormholes 'creeëren' ?

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gesloten
The One
Commander
Commander
Berichten: 1410
Lid geworden op: 22 jan 2003, 09:40

Wormholes 'creeëren' ?

Bericht door The One »

Ok, ik zat even te twijfelen waar ik dit zou plaatsen, en volgensmij hoort 't toch hier. Ik las dit op Internet:
Nature News Service schreef: Good news for time travellers - it just got cheaper. The amount material needed to build a window through time is infinitesimally small, new research shows.

To travel through time, all you need to do is open a wormhole in space-time and step through it. And to do that you need a magic ingredient called 'exotic matter', which is repelled rather than attracted by gravity.

The hitch is that no one has the remotest idea how to make exotic matter. But don't despair, say Matt Visser, of the Victoria University of Wellington in New Zealand, and his colleagues. They have shown that when we do figure out how to make the stuff, we won't need very much of it1.

As Star Trek: Deep Space 9, Quantum Leap and Stargate have taught us, wormholes are the preferred mode of transport for today's fashionable time-traveller. These hypothetical tunnels connect distant parts of space-time, the fabric of our Universe. And despite the philosophical havoc that wormholes wreak with notions of causality, Einstein's theory of general relativity - which describes space-time - allows them to exist.

Six years ago, Visser and his colleague David Hochberg showed that in order to stay open, wormholes need exotic matter. It's weird stuff, however - it can be considered to have negative energy, meaning that it has even less than empty space. It's the same as saying that it experiences gravity as a repulsive force, and physicists have never encountered anything of the sort.

So they imagine it. They key to exotic matter lies in quantum fluctuations, which give empty space a kind of fizziness. Quantum theory says that subatomic particles and their corresponding antiparticles are continually popping in and out of existence in the vacuum of empty space. Exotic matter might arise by suppressing this fizz, or as a physicist would say, by violating the averaged null energy condition (ANEC).

If this were to happen, quantum effects could give rise to tiny amounts of exotic matter. But how much is needed to sustain a wormhole?

That is what Visser and colleagues have now calculated. They find that, if the wormhole is designed carefully, "the total quantity of ANEC-violating matter can be made infinitesimally small". This makes a wormhole considerably easier to create.

Back to the future again

It's not the first time that traversable wormholes have been pulled out of a pit of implausibility. In the 1980s the British astrophysicist Stephen Hawking conjectured that even if you could make a wormhole stabilized by exotic matter, you couldn't go through it to travel in time and space, because even a single particle would destabilize it.

This became known as the Chronology Protection Conjecture. It was a relief for philosophers who were trying to protect the notion of causality. The paradox they envisioned - immortalised in the movie Back to the Future - was that if wormholes could exist it would theoretically be possible to go back in time and prevent your parents from meeting. This would prevent your own existence, and therefore your ability to go back in time.

It's not the first time that traversable wormholes have been pulled out of a pit of implausibility

But physicists subsequently thought of a way around this problem - there are, for example, 'time loops' threading through a wormhole along which backwards time travel is possible, but without its being able to alter the future.

Sadly, an infinitely small amount of exotic matter is not the same as none at all. So until someone figures out how to get hold of it (not to mention how to open up a wormhole in the first place), you can forget about trips to the Jurassic era - or your parents' first date.

Bron: Nature
Okee, nu nog 'even' het 'exotic matter' maken. Piece of koekie toch? :+
Gebruikersavatar
X5-453
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jul 2002, 12:37
Locatie: HELlevoetsluis

Bericht door X5-453 »

zo gedaan man :-P :-D
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

ik hoop het wel, ik word testman. :-D
Gebruikersavatar
wumpus
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 apr 2003, 22:45
Locatie: Z'Ha'Dum
Contacteer:

Bericht door wumpus »

heel leuk, maar het toedichten van magische eigenschappen aan een imaginaire stof is nou niet bepaald iets nieuws van deze tijd..
Gebruikersavatar
Cmdr. The Patriot
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 889
Lid geworden op: 02 jun 2003, 14:11
Locatie: Utrecht and Zoetermeer, The Netherlands
Contacteer:

Bericht door Cmdr. The Patriot »

Zou wel lache zijn, mocht het mogelijk zijn. Beetje de universum doorkruisen of teruggaan naar het begin van ons zonnestelsel 8-)
Gebruikersavatar
wumpus
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 apr 2003, 22:45
Locatie: Z'Ha'Dum
Contacteer:

Bericht door wumpus »

en dan heb je nog het probleem hoe je het wormhole op een bepaalde bestemming laat uitkomen, zou dat normaal een willekeurige plek in ruimte en tijd zijn?
Gebruikersavatar
Scarface18
Commander
Commander
Berichten: 1069
Lid geworden op: 11 jan 2003, 22:39
Locatie: nieuw-lekkerland
Contacteer:

Bericht door Scarface18 »

LOL

doe mij maar zn pakje van dat spul :D
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

wumpus schreef:zou dat normaal een willekeurige plek in ruimte en tijd zijn?
ALS je een wormhole kunt maken, dat stabiel is, en je de uiteindes van een wormhole zou kunnen verplaatsen, zou je er een soort 'tijdmachine' van kunnen maken.

Maar dat is een grootte 'als' ;)
Dennis
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3288
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:41

Bericht door Dennis »

de 4e dimentie, die zou ik wel heel graag kunnen willen waarnemen
Laatst gewijzigd door Dennis op 05 jun 2003, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wumpus
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 apr 2003, 22:45
Locatie: Z'Ha'Dum
Contacteer:

Bericht door wumpus »

Als de twee uiteindes naast elkaar uitkomen heb je nog geen manier om naar de jurassic era te reizen. Je kan wel een uiteinde meenemen op een ruimteschip, dat met near-light-speed een tijdje laten rondvliegen en het weer terugbrengen naar de aarde. (volgens de relativiteit zou je dan een tijdverschil hebben) Maar je kan nooit terug naar de tijd van voordat je het wormhole hebt gevormd.

Maar ik dacht trouwens altijd dat een wormhole een soort 'shortcut' was door de (geplooide) ruimte in de vierde en hogere dimensies. (vergelijkbaar met een verfrommeld papier waar je doorheen steekt, in het 2d-ruimte geval) Dat de twee uiteinden dus n-dimensionaal gezien dicht bij elkaar liggen, hoe ver ze ook in de '3d' ruimte van elkaar verwijderd zijn. In dat geval is het echt een gat, en zijn de uiteindes niet te verplaatsen.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

wumpus schreef:Maar je kan nooit terug naar de tijd van voordat je het wormhole hebt gevormd.
Uiteraard. :)
wumpus schreef:Maar ik dacht trouwens altijd dat een wormhole een soort 'shortcut' was door de (geplooide) ruimte in de vierde en hogere dimensies.
En dat denk je nu niet meer?
Gebruikersavatar
[-Mic-]
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 272
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:23

Bericht door [-Mic-] »

Ik denk dat ik maar weer eens wat afleveringen van Farscape ga bekijken. Dat gaat ook over het maken van wormholes.

Maar ik denk echt dat ze voordat ze zoiets willen doen , we eerst fatsoenlijke ruimteschepen moeten hebben. En dat duurt nog wel een jaar of 30.
Gebruikersavatar
Radeon_NL
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 279
Lid geworden op: 02 apr 2003, 11:13
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

Bericht door Radeon_NL »

Dus wij worden de The Prophets van Bajor >:)
Cpt_Reager
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2003, 21:23
Contacteer:

Bericht door Cpt_Reager »

Ik dacht eigenlijk ook dat wormholes gewoon 'shortcuts' waren binnen de ruimte.
Hoe zou je daar mee kunnen door de tijd reizen? Is dat niet eigenlijk tegen de wetten van behoud van energie en massa (als je door de tijd reist voeg je meer massa en energie toe)
Gebruikersavatar
wumpus
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 apr 2003, 22:45
Locatie: Z'Ha'Dum
Contacteer:

Bericht door wumpus »

Of de wetten van behoud van energie en massa voor het universum als geheel gelden is sowieso niet bekend
En misschien dat het openhouden van een wormhole dusdanig veel energie kost dat er voor die massa gecompenseerd wordt
Gebruikersavatar
JoMa
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 857
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:37
Locatie: JoMaBay prime

Bericht door JoMa »

Ik zag eens in Farscape dat een wormhole ontstaat doordat er eerst een bol wordt gevormd en die implodeert dan, waardoor er een gang ontstaan. Nu weet ik niet in hoeverre ze de werkelijkheid navolgen, maar goed.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

Dennis schreef:de 4e dimentie, die zou ik wel heel graag kunnen willen waarnemen
volgens krauss, de schrijver van the physics of star trek zitten wij al in de 4e dimensie.

de 3 die iedereen hier wel kent en de 4e is tijd.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Wormholes zouden door een 4e of hogere ruimtelijke dimensie kunnen.

Het zijn twee verschillende dingen; ruimtelijke dimensies en tijds dimensies.
Wij kennen dus 3 ruimtelijke en 1 tijds dimensie.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

en 3+1=4 of werkt het niet zo?
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Ja, in totaal leven we in 4 dimensies.
Maar je kunt dus niet zomaar zeggen dat tijd de vierde dimensie is die je nodig hebt om wormholes te kunnen gebruiken.

Tijd is een ander soort dimensie dan de drie ruimtelijke dimensies die we kennen.
Gesloten