Wat en hoever is een lichtjaar/

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Dakkon
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 333
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:02
Contacteer:

Bericht door Dakkon »

Dat heeft te maken met de wet van behoud van energie. Er kan niet zomaar massa (=energie) verdwijnen, of erbij komen. Een zwart gat heeft dus dezelfde massa als toen hij nog een ster was. En dus, zijn de gevolgen voor zijn omgeving helemaal niet zo groot (in tegenstelling tot de supernova die eraan voorafging :))
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Maar bij die Supernova verdwijnt toch al een pak energie... Hoe verklaar je dat dan met je Behoud-van-energie-wet?

Nu ja, ok dat het dezelfde massa heeft, maar aangezien het oppervlak veel kleiner is, wordt dat toch veel geconcentreerder, kijk maar naar een neutronenster, een cm³ weegt daar tonnen, in tegenstelling tot bvb onze zon.
Dakkon
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 333
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:02
Contacteer:

Bericht door Dakkon »

"Het beeld van een zwart gat als een kosmische stofzuiger die alles in zijn omgeving naar zich toetrekt is een beetje misleidend. Buiten de waarnemingshorizon oefent een zwart gat dezelfde zwaartekracht op zijn omgeving uit als een 'gewoon' hemellichaam met dezelfde massa. Als je de zon door een zwart gat van één zonmassa vervangt, worden zeker niet alle planeten naar het centrum van het zonnestelsel gezogen. Alles tuft netjes verder in zijn baan, want het gat heeft precies dezelfde aantrekkingskracht als de zon.'

Nu duidelijk :)?

Ik weet trouwens niet helemaal zeker of stermassa = zwarte gat massa, volgens mij komt er idd iets meer bij kijken, zoek ik nog een keertje op (als de bieb terug is komen verhuizen :()
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Ok hier heb ik niets aan toe te voegen, bedankt Dakkon.
Gebruikersavatar
enterprise E
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 750
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:47
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door enterprise E »

Dakkon schreef:"Het beeld van een zwart gat als een kosmische stofzuiger die alles in zijn omgeving naar zich toetrekt is een beetje misleidend. Buiten de waarnemingshorizon oefent een zwart gat dezelfde zwaartekracht op zijn omgeving uit als een 'gewoon' hemellichaam met dezelfde massa. Als je de zon door een zwart gat van één zonmassa vervangt, worden zeker niet alle planeten naar het centrum van het zonnestelsel gezogen. Alles tuft netjes verder in zijn baan, want het gat heeft precies dezelfde aantrekkingskracht als de zon.'

Nu duidelijk :)?

Ik weet trouwens niet helemaal zeker of stermassa = zwarte gat massa, volgens mij komt er idd iets meer bij kijken, zoek ik nog een keertje op (als de bieb terug is komen verhuizen :()
helemaal gelijk! :)
Black Holes: What Are They?
Black holes are the evolutionary endpoints of stars at least 10 to 15 times as massive as the Sun. If a star that massive or larger undergoes a supernova explosion, it may leave behind a fairly massive burned out stellar remnant. With no outward forces to oppose gravitational forces, the remnant will collapse in on itself. The star eventually collapses to the point of zero volume and infinite density, creating what is known as a " singularity ". As the density increases, the path of light rays emitted from the star are bent and eventually wrapped irrevocably around the star. Any emitted photons are trapped into an orbit by the intense gravitational field; they will never leave it. Because no light escapes after the star reaches this infinite density, it is called a black hole.
But contrary to popular myth, a black hole is not a cosmic vacuum cleaner. If our Sun was suddenly replaced with a black hole of the same mass, the only thing that would change would be the Earth's temperature. To be "sucked" into a black hole, one has to cross inside the Schwarzschild radius. At this radius, the escape speed is equal to the speed of light, and once light passes through, even it cannot escape.

The Schwarzschild radius can be calculated using the equation for escape speed.


vesc = (2GM/R)1/2

For photons, or objects with no mass, we can substitute c (the speed of light) for Vesc and find the Schwarzschild radius, R, to be

R = 2GM/c2

bron http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/scien ... holes.html
Gebruikersavatar
RegBarclay
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 jul 2003, 11:34

Bericht door RegBarclay »

Er bestaan zelfs binaire systeemen waarvan een van de 2 zonnen een zwart gat is, de andere cirkelt daar omheen.. of eigenlijk, ze cirkelen om elkaar..
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Ja maar die ster wordt dan wel gestript van al haar materie. Eigenlijk ontstaat zoiets uit een nevel waarbij twee sterren dichtbij elkaar geboren worden, en de ene ster net iets zwaarder is dan de andere.

Als je trouwens goed leest, is een binair sterrensysteem zelfs eerder regel dan uitzondering.
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

Nebulaguy schreef:Ja ok, maar je gaat me niet vertellen dat een zwart gat een vergelijking met een rode dwerg aankan qua gravitatie.

Wat ik niet snap is dat een zwart gat geen ingrijpendere impact heeft op z'n omgeving, die enorme zwaartekracht die alles opslokt moet toch gevolgen hebben, en ik spreek hier nu niet op nabijgelegen sterren die gestript worden maar daarbuiten, die gravitatie moet toch een enorme oppervlakte beslaan als je het mij vraagt.
De zwaarte kracht van een zwart gat heeft wel degelijk effect op andere elementen, Er was een tijd gelden een zwart gat ondekt waar gewoon een paar planeten omheen draaiden. het werkte met hetzelfde principe als wij om de zon heen draaien.

Stel dat onze zon over 5 miljard jaar een zwart gat word (doet hij niet omdat hij niet genoeg massa heeft, en als hij een zwart gat zou vormen dan zou alle planeten om de zon eerst weggevaagd worden door de supernova, maar dat allemaal te zijde) dan zouden alle planeten "opgeslokt" die om de zon hebben gedraaid. de enigste planeet die dan om het zwarte gat zou draaien is de planeet de 2x zo ver weg staat als de verste planeet in ons zonnestelsel.
Gebruikersavatar
Caretaker
Commander
Commander
Berichten: 1130
Lid geworden op: 04 mar 2003, 21:42

Bericht door Caretaker »

BrainZer schreef: is de planeet de 2x zo ver weg staat als de verste planeet in ons zonnestelsel.
een planeet kan niet 2x zover staan als de verste planeet want dan zou dat de verste planeet zijn :-P
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

Caretaker schreef:
BrainZer schreef: is de planeet de 2x zo ver weg staat als de verste planeet in ons zonnestelsel.
een planeet kan niet 2x zover staan als de verste planeet want dan zou dat de verste planeet zijn :-P
:X
Gebruikersavatar
RegBarclay
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 jul 2003, 11:34

Bericht door RegBarclay »

Caretaker schreef:
BrainZer schreef: is de planeet de 2x zo ver weg staat als de verste planeet in ons zonnestelsel.
een planeet kan niet 2x zover staan als de verste planeet want dan zou dat de verste planeet zijn :-P
Het is een vergelijking.. de planeet is dus 2x zover als Pluto in ons zonnenstelsel! het kan dus best.
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

RegBarclay schreef:
Caretaker schreef:
BrainZer schreef: is de planeet de 2x zo ver weg staat als de verste planeet in ons zonnestelsel.
een planeet kan niet 2x zover staan als de verste planeet want dan zou dat de verste planeet zijn :-P
Het is een vergelijking.. de planeet is dus 2x zover als Pluto in ons zonnenstelsel! het kan dus best.
Kijk, eindelijk iemand die me snapt :clap:
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Eigenaardigheid:

In het boek Tweeling Aarde van Govert Schilling beschrijft hij dat er planeten gevonden zijn ronde een millisecondepulsar: wel dat is eens iets abnormaal.
Gebruikersavatar
RegBarclay
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 jul 2003, 11:34

Bericht door RegBarclay »

Het is een questie van impuls. Kijk maar naar schaatsers: Als ze gaan draaien hebben ze eerst een been en hun armen gestrekt, ze draaien langzaam. Dan gaan ze hun ledermaten intrekken en gaan ze steeds sneller draaien.

Dit werkt ook bij sterren. Een zon draait langzaam, maar zodra hij uitdooft en kleiner wordt gaat hij steeds sneller draien.. Er zijn vele ingeklapte sterren die honderden tot duizenden rondjes om hun as per seconde maken.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Ja Reg Barclay, ik weet wel hoe een pulsar werkt hoor... 8-). Mij gaat het meer om de exoplaneten die astronomen aan de lopende band zien te vinden, zelfs rond een pulsar.

Maar hoe kunnen planeten die ontploffing van een supernova overleven. Of zouden de planeten pas na de dood van de ster ontstaan zijn. Want een pulsar is toch een dode ster, niet?
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

Nebulaguy schreef:Ja Reg Barclay, ik weet wel hoe een pulsar werkt hoor... 8-). Mij gaat het meer om de exoplaneten die astronomen aan de lopende band zien te vinden, zelfs rond een pulsar.

Maar hoe kunnen planeten die ontploffing van een supernova overleven. Of zouden de planeten pas na de dood van de ster ontstaan zijn. Want een pulsar is toch een dode ster, niet?
Nu haal je een paar dingen door elkaar heen. Een ster die ongeveer zoveel massa heeft als onze zon, die doven naarmatte ze ouder worden gewoon uit. Maar bij veel grottere massa's valt de kern op een gegeven moment in elkaar zodat er een supernova ontstaat. Maar het is niet gezegt dat een ster die supernova is gegaan een zwart gat word.

Dus als een ster zoals onze eigen zon uitdooft (en de zwaarte kracht hetzelfde blijft) dan blijven de planeten min of meer in de zelfde baan.

Maar als een zon supernova gaat dan worden alle planeten vernietigd op een afstand van een paar hondert lichtjaar. Als er dan een zwart gat ontstaat dan kunnen "Rogue" planeten (planeten die in hun eigen zonnenstelsen uit hun baan zijn gegaan) die toevallig langs komen een baan gaan draaien om het zwarte gat, of rechtstreeks opgeslokt worden door het gat.
Gesloten