Waterstof brandstof van de toekomst?

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

Tuurlijk, waarom denk je dat die bus in noord rijd ;)
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

Gebruikersavatar
Podex
Ensign
Ensign
Berichten: 238
Lid geworden op: 01 jul 2002, 13:01
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Podex »

Caretaker schreef: valt me wel op dat ze bij die links die je gegeven hebt helemaal niets melden over of het veilig is en dat waterstof explosief is.

trouwens leuk voor terroristen, gewoon ff buffer opblazen en weg is het busstattion.
Tuurlijk, waarom denk je dat die bus in noord rijd
Ja ik dus in Noord en wou mezelf niet onnodig bang maken door te zoeken naar berichten over hoe gevaarlijk het wel niet is :P

Nu zullen die bussen niet voor mijn huis langsrijden maar toch.
Gebruikersavatar
Caretaker
Commander
Commander
Berichten: 1130
Lid geworden op: 04 mar 2003, 21:42

Bericht door Caretaker »

aan de tekening die ik van de bus heb gezien zal er bij het ontploffen van de waterstof tanks volgens mij een redelijke krater ontstaan, er liggen volgens de tekening 8 tanken met waterstof in die bus :P, ik zal proberen of ik de inhoud van 1 zo'n tank (of het totaal) ergens kan vinden.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Caretaker schreef:het moet blijkbaar eerst een keer misgaan voor ze het inzien hoe gevaarlijk het is.
Was dat niet met kernenergie ook zo?
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

Ach jah, Wees maar blij dat ze die test niet met een Bus in je wijkje deden. Zo'n paddestoel in de straat is ook niet alles!
Gebruikersavatar
Caretaker
Commander
Commander
Berichten: 1130
Lid geworden op: 04 mar 2003, 21:42

Bericht door Caretaker »

Nebulaguy schreef:
Caretaker schreef:het moet blijkbaar eerst een keer misgaan voor ze het inzien hoe gevaarlijk het is.
Was dat niet met kernenergie ook zo?
een kerncentrale staat op een vaste plaats, deze bussen met waterstof rijden rond en daardoor is er een groter risico.
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

Ik heb hem net gezien. Maar in deel 2 word pas gesproken over de veiligheid. Laten we daar maar een op wachten. Ik denk dat er dan een heleboel vragen worden beandwoord.
Quasar
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 sep 2003, 10:02
Locatie: papendrecht

Bericht door Quasar »

ze hebben recentelijk een chip ontwikkeld met een kleine brandstof cel erin. je doet een druppel methanol in de chip en hij levert energie. als je nu een heleboel van deze chips achter elkaar schakeld krijg je voldoende energie om iets mee te doen. en de kans op een explosie is dan gering want elke chip is er op gebouwd NIET te exploderen.
Gebruikersavatar
Caretaker
Commander
Commander
Berichten: 1130
Lid geworden op: 04 mar 2003, 21:42

Bericht door Caretaker »

maar de druppel methanol die eringaat moet ergens vandaan komen, dus er moet een tank zijn, en daar is wel explosiegevaar.
Quasar
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 sep 2003, 10:02
Locatie: papendrecht

Bericht door Quasar »

1 druppel is genoeg voor een paar dagen dus je hoeft zelf geen tank mee te nemen. En is er bij een benzine station ook geen explosie gevaar.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Quasar schreef:1 druppel is genoeg voor een paar dagen dus je hoeft zelf geen tank mee te nemen. En is er bij een benzine station ook geen explosie gevaar.
Maar die ene druppel heeft toch een recipient nodig, een omhulsel om het te bewaren?
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

Quasar schreef:ze hebben recentelijk een chip ontwikkeld met een kleine brandstof cel erin. je doet een druppel methanol in de chip en hij levert energie. als je nu een heleboel van deze chips achter elkaar schakeld krijg je voldoende energie om iets mee te doen. en de kans op een explosie is dan gering want elke chip is er op gebouwd NIET te exploderen.
Het is zeker ontwikkeld door dreft :X
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

^hoezo dat ?
Gebruikersavatar
Caretaker
Commander
Commander
Berichten: 1130
Lid geworden op: 04 mar 2003, 21:42

Bericht door Caretaker »

1 druppel is voldoende :P
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

Stond vanochtend weer neen stukje over in de krant. Peugot had een waterstofbrandweerauto gemaakt. UHm, hij leek op een 307 met een batman achterkant :S . Daarnaast werd er ook bijgezegd dat waterstofauto's pas massaal geproduceert zullen worden in 2010.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Met andere woorden, de technologie word op de lange baan geschoven. Ga me niet zeggen, dat moest waterstof de wonderbrandstof zijn, dat ze na zovele jaren onderzoek nog niet tot iets concreet zouden gekomen zijn.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

Je moet veel maatregelen nemen wil het tegenwoordig "veilig" verklaard worden! Daarom duurt het zo lang. Daarnaast een fabriek is nu ingesteld op een auto die op benzin/dies/gas rijd. Een waterstof auto moet totaal anders gebouwd worden!
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

Er komt heel wat bij kijken om dat in te voeren natuurlijk.
Gebruikersavatar
WJP
Ensign
Ensign
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:03
Locatie: skearnegoutum
Contacteer:

Bericht door WJP »

En niet te vergeten dat Olie een heel economisch belangrijk product is. Als die olie niet meer nodig is kan de economie inelkaar storten.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

WJP schreef:En niet te vergeten dat Olie een heel economisch belangrijk product is. Als die olie niet meer nodig is kan de economie inelkaar storten.
Is dat al niet gebeurt dan :S
Gebruikersavatar
Caretaker
Commander
Commander
Berichten: 1130
Lid geworden op: 04 mar 2003, 21:42

Bericht door Caretaker »

WJP schreef:En niet te vergeten dat Olie een heel economisch belangrijk product is. Als die olie niet meer nodig is kan de economie inelkaar storten.
instorten denk ik niet, de economie zal afhankelijk worden van waterstof waardoor je het belang verschuift naar andere landen en bedrijven.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

Waterstof en water horen bij elkaar. Als er 1 land ook maar goed is in waterbeleid en kennis van water dan is Nederland dat. Daarnaast bezitten wij ook nog eens technologie!
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

WJP schreef:En niet te vergeten dat Olie een heel economisch belangrijk product is. Als die olie niet meer nodig is kan de economie inelkaar storten.
Olie en waterstof die gaan elkaar gewoon langzaam opvolgen.
Gebruikersavatar
Stoney3K
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 307
Lid geworden op: 28 dec 2002, 21:15
Locatie: Eindhoven, Earth
Contacteer:

Bericht door Stoney3K »

Die tanks zit trouwens geen pure waterstof in hoor, die lui zijn ook niet gek. 't zit opgeslagen in een metaal, ik d8 dat het een Metaalhydride-principe was (Waterstof geïoniseerd in metaalrooster)... zet stroom op je metaal en er komt waterstofgas vrij. Zou je tank scheuren dan komt er een klein beetje lekgas vrij uit de leidingen maar meer ook niet, dit is niet genoeg om een krater van 2 vierkante kilometer te slaan :D... met een terugslagklepje is dat ook nog op te vangen. MH-principe kennen we denk ik wel van de nieuwere digitale camera-batterijen.
Gesloten