Lichtsnelheid vraagje

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Volgens mij komen we dan op eerder besproken punt wat ik overigens ook wel interessant vond. Waar ik me erg in kon vinden was het stuk dat er meerdere dimensies bestaan. Bijvoorbeeld een dimensie waar tijd geen rol speelt. Als dit zo is dan kun je in principe weer terug in een dimensie stappen (waar er wel een tijd-ruimte bestaat) op elk punt waar je maar wilt.
The One
Commander
Commander
Berichten: 1410
Lid geworden op: 22 jan 2003, 09:40

Bericht door The One »

Zou kunnen, maar ik denk dat de 'dimensies' er anders uit zien dan wij denken. Wij gaan nu uit van verschillende 'werelden'.
Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door 22339 »

The One schreef:Zou kunnen, maar ik denk dat de 'dimensies' er anders uit zien dan wij denken. Wij gaan nu uit van verschillende 'werelden'.
ja idd psies mijn idee dat Sliders gedoe is met "te" gewoontjes. Te weinig verschillen zegmaar, een andere demensie is imo niet een andere wereld maar een heel ander universum waar andere wetten gelden.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Ik stel het me voor als 'niets'. Een plaats waar er geen tijd-ruimte bestaat kan ik me moeilijk voorstellen. Dus niets komt bij mij aardig in de buurt. :)
The One
Commander
Commander
Berichten: 1410
Lid geworden op: 22 jan 2003, 09:40

Bericht door The One »

mr_Vulcan schreef:Ik stel het me voor als 'niets'. Een plaats waar er geen tijd-ruimte bestaat kan ik me moeilijk voorstellen. Dus niets komt bij mij aardig in de buurt. :)
Niets, ja wat is niets? Wat wij nu als 'onze' dimensie aanduiden, is alleen maar wat wij kunnen waarnemen. Dus kunnen zien/horen/voelen/ruiken enz. Misschien dat er genoeg gebeurt wat wij niet weten simpelweg omdat wij het niet kunnen waarnemen. :)
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Wel grappig dat je dat zegt. Een vriendin van mij zegt dat ook. Die denkt dat er een andere dimensie bestaat die dwars door de onze heenloopt, maar dat wij die alleen niet kunnen waarnemen.
Gebruikersavatar
Stoney3K
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 307
Lid geworden op: 28 dec 2002, 21:15
Locatie: Eindhoven, Earth
Contacteer:

Bericht door Stoney3K »

A3aan schreef:
Stoney3K schreef:Als je stil zou staan in de tijd dan zou je snelheid oneindig zijn, immers de afstand van A naar B is vast, en je staat stil dus de tijdsverandering is nul. V=dx/dt zegt dan dat delen door nul is flauwekul oftewel V = heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel groot. Zeg maar oneindig. Of is de perceptie van jou zodanig dat je stilstaat in de tijd? En als je dan de lichtsnelheid passeert (je kan immers niet EXACT op de lichtsnelheid reizen, de energie die daarvoor nodig is zou oneindig zijn) maar zeg 300.000,000001 km/s (ruwweg Warp 1), zou je dan nog zichtbaar zijn? Want licht komt op je af met de lichtsnelheid, kaatst terug en wordt ingehaald door jouzelf. En als je de zgn. lichtbarriëre doorbreekt, zie je dan de flits die je in ST ziet? Hebben ze gegarandeerd van de geluidsbarriëre gejat. Want ik vraag me af of je met licht een vergelijkbaar golffront krijgt. OK, dit topic is ERG theoretisch... ;)
hehe, dat van die afgeleide is leuk gevonden :) (en waar, denk ik..;))

Maar je kunt toch geen hobbel van net voor de lichtsnelheid (299.999 km/s) en dan plotseling naar net iets boven de lichtsnelheid gaan (300.001 ms/s). Lijkt me ergens onmogelijk (dit is in een ander topic ook al ter sprake gekomen).

En een praktisch punt: hoe wil je van 299.999 km/s -> 300.000.001 km/s gaan ZONDER over de oneindige energie te gaan. Oneindig + 1 is nog altijd oneindig ;)
Dit is idd al in een ander topic aan de orde geweest. Ik d8 dat de snelheids-energie grafiek een asymptoot heeft in v = c (@ Lichtsnelheid). Als je nou een of ander mechanisme vindt om over die asymptoot heen te jumpen (dus net voorbij de lichtsnelheid), zou sneller dan licht reizen mogelijk zijn. Dit is precies wat ze in ST proberen neer te zetten, in een of ander technical manual stond dat op het doorbreken van de lichtbarriëre, het schip in kwestie 1 elementair tijdsinterval zich vóór de lichtsnelheid bevindt en zich 1 elementair tijdsinterval erna. Dus geen tijdsinterval op de lichtbarriëre, dus je hebt geen onenidige energie nodig. Maar het begrip elementair tijdsinterval is me niet echt zo bekend, ze hebben het in die manual over Planck-tijd. De vraag is of dit al aangetoond is of dat het zou KUNNEN bestaan.
Gesloten