WARP ???

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
Sky
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 921
Lid geworden op: 04 aug 2003, 22:19

WARP ???

Bericht door Sky »

Het klinkt misschien een beetje dom, maar wat is nou Warp precies ?
Ik weet dat je daarmee of daardoor sneller of even snel als licht kan voortstuwen, en bij de meeste topics hier die niet direct over Warp gaan wordt er steeds een andere verklaring gegeven. Dus hierbij een centrale vraag:
Wat en hoe ontstaat warp ??

en denk aan de KISS regel.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

De WAT-regel? :?

Warp is gewoon een snelheidstabel waar 1 de lichtsnelheid voorstelt en die zich exponentieel gedraagt.

Hoe Warp ontstaat is niet correct. Warp is er altijd, het is de snelheid die opgewekt moet worden door Warp Drive.
Gebruikersavatar
Chewie
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 03 nov 2003, 11:15
Locatie: Kashyyyk

Bericht door Chewie »

Is het niet zo dat een warpveld de ruimte om zich heen vervormt (warped) zodat het mogelijk wordt voor een schip om sneller dan het licht te reizen? Ik geloof dat daarmee de algemene relativiteitstheorie ook in stand wordt gehouden. Het schip wordt door zijn 'warp-bubble' in een andere 'laag' van de ruimte gedrukt waarbij de algemene natuurwetten op een ander niveau gaan werken. Had het ook iets te doen met de quantum-mechanica?
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Chewie schreef:Is het niet zo dat een warpveld de ruimte om zich heen vervormt (warped) zodat het mogelijk wordt voor een schip om sneller dan het licht te reizen? Ik geloof dat daarmee de algemene relativiteitstheorie ook in stand wordt gehouden. Het schip wordt door zijn 'warp-bubble' in een andere 'laag' van de ruimte gedrukt waarbij de algemene natuurwetten op een ander niveau gaan werken. Had het ook iets te doen met de quantum-mechanica?
Is correct. Maar die kracht is er altijd, je hebt enkel een Warp Drive nodig voor de benodigde snelheid.
Gebruikersavatar
RegBarclay
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 jul 2003, 11:34

Re: WARP ???

Bericht door RegBarclay »

Sky schreef:en denk aan de KISS regel.
Nebulaguy schreef:De WAT-regel? Afbeelding
KISS = Keep It Simple Stupid, Met andere woorden, ga niet te diep op dingen in zonder dat je het uitlegt wat je bedoelt.
Gebruikersavatar
A3aan
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 289
Lid geworden op: 20 aug 2003, 17:15
Locatie: Tolbert , te Grun

Bericht door A3aan »

Chewie schreef:Is het niet zo dat een warpveld de ruimte om zich heen vervormt (warped) zodat het mogelijk wordt voor een schip om sneller dan het licht te reizen? Ik geloof dat daarmee de algemene relativiteitstheorie ook in stand wordt gehouden. Het schip wordt door zijn 'warp-bubble' in een andere 'laag' van de ruimte gedrukt waarbij de algemene natuurwetten op een ander niveau gaan werken.
Klopt :).

Maar de energie die nodig is om zo'n warpbubble te vormen is 10 miljoen keer de energie die is opgeslagen in het heelal :). Oftewel: het zal nooit kunnen worden gerealiseerd ;).
Gebruikersavatar
Chewie
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 03 nov 2003, 11:15
Locatie: Kashyyyk

Bericht door Chewie »

Kan je dus spreken van miniatuur big-bangs bij de materie-antimaterie reactie? En is de krachtbron van een Romulan Warbird (Singularity) dan een logischere keuze voor krachtbron?
Gebruikersavatar
Sky
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 921
Lid geworden op: 04 aug 2003, 22:19

Bericht door Sky »

A3aan schreef:
Chewie schreef:Is het niet zo dat een warpveld de ruimte om zich heen vervormt (warped) zodat het mogelijk wordt voor een schip om sneller dan het licht te reizen? Ik geloof dat daarmee de algemene relativiteitstheorie ook in stand wordt gehouden. Het schip wordt door zijn 'warp-bubble' in een andere 'laag' van de ruimte gedrukt waarbij de algemene natuurwetten op een ander niveau gaan werken.
Klopt :).

Maar de energie die nodig is om zo'n warpbubble te vormen is 10 miljoen keer de energie die is opgeslagen in het heelal :). Oftewel: het zal nooit kunnen worden gerealiseerd ;).
Waarvoor is dat energie nodig, om het veld te maken, of om in de andere laag te gaan? En deze energie, hoe druk je die uit ?
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Sky schreef:
A3aan schreef:
Chewie schreef:Is het niet zo dat een warpveld de ruimte om zich heen vervormt (warped) zodat het mogelijk wordt voor een schip om sneller dan het licht te reizen? Ik geloof dat daarmee de algemene relativiteitstheorie ook in stand wordt gehouden. Het schip wordt door zijn 'warp-bubble' in een andere 'laag' van de ruimte gedrukt waarbij de algemene natuurwetten op een ander niveau gaan werken.
Klopt :).

Maar de energie die nodig is om zo'n warpbubble te vormen is 10 miljoen keer de energie die is opgeslagen in het heelal :). Oftewel: het zal nooit kunnen worden gerealiseerd ;).
Waarvoor is dat energie nodig, om het veld te maken, of om in de andere laag te gaan? En deze energie, hoe druk je die uit ?
Dat is al heel wat moeilijker. De energie moet opgewekt worden om een bubble te maken, je gaat vanzelf wel in die andere laag (suspace, zoals je wil). Eenmaal je je Warp Field (bubble) hebt opgewekt ben je weg. Maar zoals al gezegd door A3aan kost het veel te veel energie om het op te wekken.
Gebruikersavatar
Sky
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 921
Lid geworden op: 04 aug 2003, 22:19

Bericht door Sky »

Maar energie in wat ? Watt ? Joule ? Of is het iets onvoorstelbaar ?
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Sky schreef:Maar energie in wat ? Watt ? Joule ? Of is het iets onvoorstelbaar ?
In miljarden joule, energie wordt vertaald in de Joule schaal, maar het moet enorm veel zijn. Aangezien men nu al met kernexplosies al zeer hoge waarden haalt, moet voor het voor het breken van de lichtmuur nog veel hoger zijn.
Gebruikersavatar
A3aan
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 289
Lid geworden op: 20 aug 2003, 17:15
Locatie: Tolbert , te Grun

Bericht door A3aan »

lijkt me in Joule, dat is toch de meest gangbare energie eenheid die wordt gebruikt...

En voor de mensen die afvragen waar ik dat getal vandaan heb: dat stond in een KIJK, die ook dit onderwerp behandelde, kweet niet mee welk nummer.
Gebruikersavatar
Stoney3K
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 307
Lid geworden op: 28 dec 2002, 21:15
Locatie: Eindhoven, Earth
Contacteer:

Bericht door Stoney3K »

A3aan schreef:lijkt me in Joule, dat is toch de meest gangbare energie eenheid die wordt gebruikt...

En voor de mensen die afvragen waar ik dat getal vandaan heb: dat stond in een KIJK, die ook dit onderwerp behandelde, kweet niet mee welk nummer.
Hebben ze dan ooit onderzocht hoe veel energie/vermogen het kost om een stukje ruimte te plooien? Want dan moeten ze natuurlijk eerst weten HOE dat moet. Dat getal uit de Kijk kan natuurlijk een grove schatting zijn. Maar wie zegt dat er niet al beschavingen zijn (miljoenen lichtjaar verwijderd misschien) die de technologie al hebben? Dat kunnen we niet te weten komen, want als je miljoenen lichtjaren het heelal in kijkt, kijk je miljoenen jaren terug in de tijd.

Lekker paradox eh? :D Seti pak maar in!
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Stoney3K schreef:
A3aan schreef:lijkt me in Joule, dat is toch de meest gangbare energie eenheid die wordt gebruikt...

En voor de mensen die afvragen waar ik dat getal vandaan heb: dat stond in een KIJK, die ook dit onderwerp behandelde, kweet niet mee welk nummer.
Hebben ze dan ooit onderzocht hoe veel energie/vermogen het kost om een stukje ruimte te plooien? Want dan moeten ze natuurlijk eerst weten HOE dat moet. Dat getal uit de Kijk kan natuurlijk een grove schatting zijn. Maar wie zegt dat er niet al beschavingen zijn (miljoenen lichtjaar verwijderd misschien) die de technologie al hebben? Dat kunnen we niet te weten komen, want als je miljoenen lichtjaren het heelal in kijkt, kijk je miljoenen jaren terug in de tijd.

Lekker paradox eh? :D Seti pak maar in!
Ah ja, al die paradoxen maakt het ook zo ongelooflijk interessant he. Ik denk dat dat artikel uit Kijk! een grove schatting gaf van de benodigde energie, tenminste, stavend op de kennis die we nu hebben. Ooit misschien, zullen we beseffen dat er helemaal niet zo veel energie nodig is voor hetzelfde te doen.
Gebruikersavatar
Sky
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 921
Lid geworden op: 04 aug 2003, 22:19

Bericht door Sky »

Ja, daar heb je gelijk in Nebulaguy, maar het laat zien hoe nietig we zijn, maar ook wel hoe groot onze fantasie is !
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Sky schreef:Ja, daar heb je gelijk in Nebulaguy, maar het laat zien hoe nietig we zijn, maar ook wel hoe groot onze fantasie is !
Moest iedereen dat inzien en ook doen, dan hadden we een veel gelukkiger en geavanceerdere wereld. :Y)
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

Hebben ze dan ooit onderzocht hoe veel energie/vermogen het kost om een stukje ruimte te plooien? Want dan moeten ze natuurlijk eerst weten HOE dat moet. Dat getal uit de Kijk kan natuurlijk een grove schatting zijn
Er zullen vast wel technieken en materialen worden uitgevonden die de energie benodigheid naar beneden drukt, en meer energie kan opwekken dan we ons nu kunnen voorstellen.

En misschien in het gewoon allemaal onzin wat ze nu allemaal bedacht hebben. Dat we dat pas over 100 jaar realiseren.

Wie weet wat de toekomst brengt.
Gebruikersavatar
MD-RXG80EC
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 dec 2003, 21:00

Bericht door MD-RXG80EC »

http://www.grc.nasa.gov/WWW/PAO/html/warp/warpstat.htm

Kijk hier maar eens op. Daar vind je veel info over warp drives en over voor en nadelen van warp drives.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Ik ga zo'n Warpdrive op mijn scooter monteren. Dat wordt lachen. :-D
Gebruikersavatar
Shark-of-Borg
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 feb 2003, 13:04

Bericht door Shark-of-Borg »

Het warp principe:

Bij het warpen (zoals ik het noem) Word er een warpveld gestabaliseert rondom het desbetreffende schip.
Dit warpveld zorgt ervoor dat het schip niet uitelkaar valt bij een bepaalde snelheid.
Het gemiddelde is warp 8.
Het warpveld zorgt er ook voor dat de snelheid om boven het licht uit te steken te bereiken is.
Warp is dus te maken door een warpveld te stabaliseren, en daardoor even snel als het licht te gaan (+ warpcore en de nacelles,maar dat spreekt voor zich)

Ik hoop dat ik het goed heb,want als je logisch nadenkt, moet het volgens mij zo gaan!
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

over het feit hoe je warp veld creert...daarvoor heb je die warp narcelles dus nodig. moeten die ook in verhouding staan met het schip?
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

ESS-Disender schreef:over het feit hoe je warp veld creert...daarvoor heb je die warp narcelles dus nodig. moeten die ook in verhouding staan met het schip?
Ik geloof van wel, maar er zijn toch enkele kanttekeningen daarbij.

Bij de Enterprise's zie je telkens grotere nacelles, de nacelle van een Sovereign is even groot als Kirk's Enterprise op z'n geheel. Intrepid Class is één van de snelste schepe ooit en toch heeft ie zo kleine nacelles, die dan nog eens kunnen draaien.... Er valt niet echt een lijn in te trekken.
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

nee idd, die van de voyager zijn klein in verhouding met het schip, en dat ze draaien,staat vet cool. misschien dat dat invloed heeft op de snelheid van hoe je naar warp, en weer naar impuls komt. brengt mij bij mijn volgnede vraag: wat is de gangbare impuls snelheid voor als je in een baan om de aarde wilt vliegen?
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

ESS-Disender schreef:nee idd, die van de voyager zijn klein in verhouding met het schip, en dat ze draaien,staat vet cool. misschien dat dat invloed heeft op de snelheid van hoe je naar warp, en weer naar impuls komt. brengt mij bij mijn volgnede vraag: wat is de gangbare impuls snelheid voor als je in een baan om de aarde wilt vliegen?
Geen, Impulse Speed is al veel te snel om in een parkeerbaan rond een planeet, maan of station te vliegen.
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

dan alleen thrusters?
Gebruikersavatar
Jimbo
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 dec 2003, 01:54
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jimbo »

ESS-Disender schreef:dan alleen thrusters?
en dan wel langzaam 8-)
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

Ik dacht dat je met thrusters alleen maar voorzichtig kunt manouvreren, dat doet tom paris in ieder geval wel. In the Phage. moet hij door een nauwe tunnel manouvreren.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

ESS-Disender schreef:Ik dacht dat je met thrusters alleen maar voorzichtig kunt manouvreren, dat doet tom paris in ieder geval wel. In the Phage. moet hij door een nauwe tunnel manouvreren.
Thrusters kun je vergelijken met de raketjes aan boord van een Space Shuttle, bijsturen is de hoofdzaak maar je kan er ook een grote koerswijziging mee doen. Rond een planeet houdt de zwaartekracht van de planeet je in een baan, veel snelheid heb je dan niet nodig.
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

owke, daarom gaf ze dus het bevel: warp offline, impuls offline....continue on thrusters.
Gebruikersavatar
spow777
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 feb 2004, 09:44
Locatie: Asperen

Bericht door spow777 »

Het is toch ook zo,
hoe sneller je gaat hoe minder tijd er verstrijkt of zoiets?
Gesloten