'Ingewikkelde' vraag ivm All Good Things

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gesloten
Gebruikersavatar
Graucius Macet
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 nov 2003, 21:14
Locatie: Hamont-Achel

'Ingewikkelde' vraag ivm All Good Things

Bericht door Graucius Macet »

D@g allemaal,

Ik zit al enkele jaren met een vraag waar niemand echt een antwoord op heeft kunnen geven.

In de episode "All Good Things..." is er sprake van een 'anomaly' die groter wordt naar het verleden toe, en zo in het verre verleden de aarde omvat, en de voorwaarden onder dewelke leven ontstaat, teniet doet m.a.w. deze anomaly vernietigt het ontstaan van leven in het oerverleden van ons zonnestelsel. De anomaly blijkt door Picard zelf in het leven te zijn geroepen, doordat hij op 3 verschillende punten in de tijd een scan doet op één punt in de, euh, ruimte. Weet je nog dat in de 'toekomsttijdlijn' er gescand wordt vanuit het schip van Captain Beverly Crusher, maar dat ze dan niets vinden? Later, aan boord van de 3-nacelles Enterprise, krijgt Picard een aha-erlebnis, en ze vliegen terug, en jawel hoor, daar zien ze de anomaly. Volgens mij klopt hier iets niet. Als de anomaly groter wordt in het verleden, kan de Enterpris , als die terug vliegt, helemaal geen anomaly zien, want ze groeit omgekeerd in de tijd, naar het verleden dus, niet in de toekomst. Of betekent de Warp 12 of 13 die Captain Riker beveelt, nu net dat ze terug vliegen in de tijd???

Alle input is welkom. Ik ben zeer benieuwd.
Gebruikersavatar
RegBarclay
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 jul 2003, 11:34

Bericht door RegBarclay »

Zoiets noem ik een Nit, een foutje in het verhaal.
Gebruikersavatar
Graucius Macet
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 nov 2003, 21:14
Locatie: Hamont-Achel

Een Nit...

Bericht door Graucius Macet »

Tuurlijk, kan zijn, maar veel van de fun die ik uit Star Trek haal, bestaat er net in om ten eerste, er van uit te gaan dat wat we te zien krijgen, waar is, en daar vervolgens, als het op het eerste gezicht niet klopt, een verklaring voor te vinden. Daarom ben ik ook altijd op zoek op het net en in mags en boeken, naar antwoorden op vragen die vooral 'technisch' van aard zijn.

Greetz

Graucius Macet
Gebruikersavatar
Chewie
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 03 nov 2003, 11:15
Locatie: Kashyyyk

Bericht door Chewie »

Wow... nooit bij stilgestaan eigenlijk. Prima gevonden! Voor het goede zou de Galaxy-X Enterprise dus nooit hebben kunnen achterhalen wat er precies aan de hand was.
Officer's thinking, cadet!
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Bericht door Punisher »

wrap 10, of hoger is niet terug in de tijd.

volgens daystrom(maar volgens mij is dit speculatie) ewrkt het zo:

in princiepe is warp 1 1x lichsnelheid en warp 10 oneindig snel.
de warpgrafiek is dus eentje van expationele groei.
het verschil tussen warp 9.8 en 9.9 is dus een stuk groter dn het verschil tussen warp 1 en warp 2.

bij warp 11 begint de grafiek opnieuw, alleen is warp 11 alweer een stuk sneller (begint bv. wij 2x lichtsnelheid ipv 1)

warp 21 is weer sneller(bv. 3x lichtsnelheid)

enz.

zoals ik al zei, speculatie...

deden ze later niet een andere scan, met een tacheonbeam ofzo? en was dat ok niet hetgene dat het geheel groter maakte..
en als het groeit in het verleden groeit het ook in de toekomst, alleen langzamer...
Gebruikersavatar
Stoney3K
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 307
Lid geworden op: 28 dec 2002, 21:15
Locatie: Eindhoven, Earth
Contacteer:

Bericht door Stoney3K »

Punisher schreef:wrap 10, of hoger is niet terug in de tijd.

volgens daystrom(maar volgens mij is dit speculatie) ewrkt het zo:

in princiepe is warp 1 1x lichsnelheid en warp 10 oneindig snel.
de warpgrafiek is dus eentje van expationele groei.
het verschil tussen warp 9.8 en 9.9 is dus een stuk groter dn het verschil tussen warp 1 en warp 2.

bij warp 11 begint de grafiek opnieuw, alleen is warp 11 alweer een stuk sneller (begint bv. wij 2x lichtsnelheid ipv 1)

warp 21 is weer sneller(bv. 3x lichtsnelheid)

enz.

zoals ik al zei, speculatie...

deden ze later niet een andere scan, met een tacheonbeam ofzo? en was dat ok niet hetgene dat het geheel groter maakte..
en als het groeit in het verleden groeit het ook in de toekomst, alleen langzamer...
http://www.startrek.nl/forum/viewtopic.php?t=426

Op Discovery was ooit eens een docu waarin ze zeiden dat in de normale tijdruimte je terug in de tijd gaat als je sneller dan 't licht reist. Hebben ze al geprobeerd met een gecodeerde laserstraal, beweerden ze. (Fotonen zijn massaloos dus die kun je gierend hard laten gaan, nog wel harder dan hun normale snelheid, volgens Discovery versnelden ze die laser tot 5 x de lichtsnelheid.)
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

Ik weet wel zeker dat het gewoon een foutje in het verhaal is, maar mischien had dat anomaly wel eerst tijd nodig om zijn eigen te vormen. b.v. een paar uur waarin hij gewoon in de normale tijd groeid, en als hij dan op een bepaalde grote is dat hij de eigenschap krijg om in het verleden te groeien.
Gebruikersavatar
Dr Soong
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 jul 2003, 15:41
Locatie: Assen

Bericht door Dr Soong »

Of hij groet zowel naar het verleden als naar de toekomst (niet dat het verhaal dan wel klopt)
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

Kloppen doet het zoizo niet, maar het is wel leuk dat je er nu mee kunt speculeren wat er gebeurt
Gebruikersavatar
Graucius Macet
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 nov 2003, 21:14
Locatie: Hamont-Achel

Bi-directional

Bericht door Graucius Macet »

Wel, als hij zowel in de toekomst als in het verleden groeit, klopt het verhaal juist wel, want dan zou de Enterprise van de toekomst, eenmaal die terug vliegt na Picard's en Data's 'aha'moment wél de anomaly kunnen waarnemen, omdat ie dan - na net voor de Klingon attack op het schip van Captain Crusher te zijn gevormd - ook in de toekomst groeit, niet enkel in 't verleden.

Geef mij Captain Janeway's reaktie maar: time paradoxes give me a headache, just don't think about it too much;) Alleen een beetje moeilijk in een aflevering die over ... time paradoxes gaat.

Greetz

TEllius
Gesloten