Vraagje over de details van transporteren van A naar B

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gesloten
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Vraagje over de details van transporteren van A naar B

Bericht door ESS-Disender »

Ik zat na de te denken over het fenomeen "transporteren"hoe gaat dat eigenlij in zijn werk? dus zegmaar: one to beam up, hoe zit dat? van de combadge tap tot de engergise fase./patroon vaststellen. Hoe gaat dat? wat zijn de routine's daarvoor noem maar op.
Dennis
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3288
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:41

Bericht door Dennis »

Eh.. nou als we dat wisten dan hadden wel al een transporter systeem he.. :)
Gebruikersavatar
Jimbo
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 dec 2003, 01:54
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jimbo »

Dennis schreef:Eh.. nou als we dat wisten dan hadden wel al een transporter systeem he.. :)
:-D
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Zal ik dan maar weer? :)
Ik zou zeggen neem er ff de tijd voor. Ga lekker zitten.
We gaan ook in op de Heisenberg theorie en het Doppler effect. Dolle pret dus. :-P

Afbeelding
Operators Console

Hier bedient en programmeert de officier in dienst het transportsysteem.
Die drie 'sliders' op het origenel console uit TOS zijn vervangen door 3 drukgevoelige 'sliders' met de moderne LCARS zoals we die nu kennen. Voor het eerst geintroduceerd in TNG.

Transporter Controller

Deze computerprocessor is geplaatst aan één kant van van de ruimte. het analyseert en controleert de werking van alle systemen van de transporter.

Primary Energising Coils

Deze zijn te vinden aan de bovenkant van de tranportkamer (die ronde plateau's aan het plafond. Deze spoelen creeëren de ACB (Annular Confinement Beam). DeACB sluit zich zeg maar om de materie heen en zorgt voor een stabiel transportatie proces. Binnen deze straal gebeurt het (de)matrealiseren dus. Dit noemt men in Star Trek de "spatial matrix"). Een tweede krachtveld houdt het object binnenin de ACB in het begin van de dematerialisering aangezien dit een enorme energieontlading teweeg brengt.

AfbeeldingAfbeelding

Phase transition Coils

Deze bredeband quark manipulatie veld apparaten (wideband quark manipulation field devices) zorgt ervoor dat tijdens het proces van dematerialiseren de bindende energie tussen subatomische deeltjes worden losgekoppeld.

Molecular Imaging Scanners

Elke transport plateau (degene bovenin) bevat 4 sets van 0,0012µ moleculaire imaging scanners die op een 90º interval rondom de primaire as van de plateau's. elke scanner. Dez scanners hebben een offset van 3.5 arc seconds van de ACb as, zodat de momentane afwijking van de analoge quantumstaat gegevens wordt gecompenseerd door middel van Heisenberg Compensators. Dit wordt echter niet gebruikt wanneer er iets op een moleculaire resolutie wordt getransporteerd.

(Heisenberg theorie = In 1927 formuleerde Heisenberg een stelling die de (natuurkundige) wereld op zijn kop zette. Hij stelde dat als je snelheid (eigenlijk de impuls) en plaats van een deeltje wilde bepalen je dit niet beide even nauwkeurig kon doen en dat er dus altijd een zekere mate van onzekerheid (onbepaalbaarheid zou beter zijn) overblijft. De onzekerheidsconstante is echter heel klein, nml 6.6*10-34 Js, waardoor dit pas een probleem wordt als je de snelheid en positie van een deeltje heel nauwkeurig wil bepalen. Als de theorie van Heisenberg klopt (en tot nu toe wijst alles daarop) is dit een gevolg van het duale karakter van deeltjes. De onzekerheid is echter wel fundamenteel, en kan niet omzeild worden door betere apparatuur te ontwerpen. De onzekerheid veroorzaakt door het meetapparaat komt nog eens bovenop de fundamentele onzekerheid die beschreven wordt door de theorie van Heisenberg.)

Pattern Buffer

Dit superconductieve tokamak apparaat vertraagd de transmissie van de materiestroom zodat de Doppler compensators kan corrigeren voor een relatieve beweging tussen de zender en de ontvanger (Het Doppler-effect is de schijnbare verandering van golflengte en frequentie door een snelheidsverschil tussen de zender en de ontvanger.) Een enkele patroonbuffer wordt gedeeld door elk paar transportruimte. Regels op een schip gelden wel dat op zijn minst één extra buffer beschikbaar moet zijn voor het geval van nood. In zo'n noodsituatie is de buffer in staat om de gehele massastroom te bewaren tot ongeveer 420 seconden voordat het patroonverval intreed.
Echter in TNG, DS9 en VOY is het al voorgekomen dat er voor een veel langere tijd een patroon in de buffer opgeslagen zit. Hiervoor is erg veel geheugen nodig. Zie DS9 waar ze bijna de hele computer van station moesten leeggooien om de patronen van Sisko en de rest te bewaren. Het holodek was de enige die het patroon dan ook aankon wat zorgde voor de lange bewaartijd.

Volgt iedereen het nog? We zijn er nog niet!

Biofilter

Dit apparaat scant alle inkomende materiestromen. Het zoekt naar patronen die overeenkomen met bekende patronen van virussen en bacterieën. Wanneer deze gevonden worden worden ze automatisch verwijderd van de inkomende materiestroom.
Dit werkt, zoals we al vaker gezien hebben in Star Trek, helaas niet altijd.

Targeting Scanners

Een set van 15 van deze scanners zijn geplaatst op de vele sensorarrays die het schip heeft. Zij bepalen de transport-coordinaten + de positie, richting en snelheid van de locatie waar de stroom naar toe moet.


Natuurlijk kan transporteren niet altijd. Te dikke rotslaag om door te transporteren, men zit in warp of de ACB is onstabiel zodat ze geen 'lock' kunnen krijgen. Daar hebben ze "Pattern Enhancers" voor. Je weet wel. Die staven die die driehoek creeëren. Deze zorgt voor een versterking in het veld.

Ik hoop dat het zo wat duidelijkjer is geworden hoe ze in STAR TREK met deze zaken omgaan. In het echt is deze technologie niet realiseerbaar. Maar wie weet. Ooit.


Zo wat duidelijker? Vragen? Kritiek? Meningen?
Kom maar, kom maar, kom maar, kom maar....
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

Bedankt voor je zeeeer uitgebreide uitleg. Maar het had lang nie zo uitebreid gehoeft. staat ook details dus gwoon simpele vragen als;

kun je iemand "locken" als diegene beweegt?
Kun je ademen als je wordt ge transporteert
wie mag een transport begeleiden (duty officer)
hoet zit het met de hails: Lock on to......and energise




dat soort dingen. iets simpeler dus maar desalniettemin bedankt.
dat van die pattern buffer kwam me bekend voor by the way, net als een paar andere dingen :)
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

ESS-Disender schreef:Kun je iemand "locken" als diegene beweegt?
Ja, natuurlijk. Dat is geen probleem. Kijk maar naar bijv. Voyager. Als de dokter evil wordt en Kes van die klif naar beneden valt. Dan wordt ze getransporteerd tijdens haar val. Of TNG waar Riker beschuldigt wordt van de vernietiging van een ruimtestation door, net voordat hij opgestraald wordt, met zijn phaser de machine te schieten (wat overigens dan niet klopt want door de annular confinement beam zou die energie opgevangen moeten worden, maar ja). En Archer natuurlijk die in "Broken Bow" wegrent en op het nippertje weg wordt 'gebeamd'.
Wel wordt het moeilijk als je iemand tijdens warp wilt transporteren. Dat schijnt erg risky te zijn. Toch al eens uitgevoerd in Star Trek.
Kun je ademen als je wordt ge-transporteert
Schijnbaar wel. In TNG (weet de ep naam niet meer) is Barclay bang voor de transporter. De camera volgt Reg mee in de straal en daar ademt hij gewoon. In de serie ziet hij dan vreemde wezens in de materiestroom die later de verdwenen bemanningsleden blijken te zijn.
wie mag een transport begeleiden (duty officer)
Dit is de transporterchief of de officier in dienst. In principe is de chief de algemen baas wat betreft de transporter. In TNG was dat O'Brien, maar aangezien er meerdere transporters zijn en Miles ook wel eens dagje vrij wil zijn, zijn er ook andere mensen (meestal wel alleen officieren dacht ik. Geen crewman) die dit doen.
Hoe zit het met de hails: Lock on to......and energise
Ik denk dat het zo zit. Als operator krijg je een oproep van beneden. Het mooiste is dat wanneer het om mensen van het schip gaat. Gewoon routine is het om aan te locken op de com-badge. Dit is het makkelijkste. Daarna geven ze door om hoeveel personen het gaat. Et Voila. Energize en klaar.
Wanneer er iemand bij is die geen comm-badge draagt en eentje wel. Dan vragen ze twee om op te stralen en je lockt dan gewoon aan op die persoon zijn com-badge en de andere levensvorm in een straal van zoveel meter. Daarom gaat iedereen ook altijd een stapje achteruit staan bij het transporteren. Minder verwarrend voor de operator denk ik.
Ook is het mogelijk om iemand te transporteren die contact met iets of iemand heeft (niet de vloer). Zie ST:TVH.

Moet dit eigenlijk niet in 'Technology'?
Gebruikersavatar
Chewie
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 03 nov 2003, 11:15
Locatie: Kashyyyk

Bericht door Chewie »

Nerd Alert!!!

:X
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

Bedankt Mr_vulcan! heb ik altijd al willen weten.

En chewie, ik vind het net als bij warp theorie beetje raar dat jij telkens zegt: nerd alert, alleen maar omdt iemand informatie geeft. Ik ben dr heel blij mee,

Enne Mr_vulcan, die aflevering van Barclay bang is voor de transporter, kan ik me wel herrinneren. Daarin word Laforge ook door een transporter gestraald en ik meende dat hij met behulp van zijn visor meer duidelijkheid kon scheppen.

Bedankt!
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Let maar niet op Chewie.
Ik heb deze discussie vaker gevoerd. Volgens mij is hij gewoon jaloers. ;)
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Nu we toch bezig zijn, mr_Vulcan kun je mij soms uitleggen hoe die kleine Emergency Transporter Unit van Data, te zien in Nemesis, werkt? :)
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Niet precies. :) Maar ik ga er toch op in. ;)
Ik heb een vermoeden. Eigenlijk is het een lijp (of is het leip?) ding dat alleen maar verzonnen is om een dramatisch einde te krijgen. Data die zich op het laatste moment opoffert en Picard in veiligheid brengt.
Het zou wel kunnen dat Data's Transporter Device een amplifier is. Het versterkt dus het signaal zodat een noodtransport mogelijk is.
Maar dat is het niet. Zoals Nemesis het afbeeld zijn alle transporters op de Enterprise defect. Dat wil dus zeggen dat dat apparaatje van Data dus een transporter op zich moet zijn, wat meer eigenlijk een apparaat zou kunnen zijn in de 29e eeuw net als de mobile-emitter. Dit betekent dus dat die technologie al te ver gegrepen is voor de federatie in het huidige technologisch tijdperk waar ze nu in zitten.
Wat ook kan is dat het contact moet leggen tussen de systemen van Enterprise en dat de controls alleen niet meer werken.
Dit is dus allemaal vaag, maar ik betwijfel of dat apparaatje uberhaupt wel mogelijk was in het huidige Star Trek universum.

Daar! heb ik weer een fout gevonden in Nemesis! :)
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

Je weet er wel veel van zeg!!!
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

*harde trap naar treknology*
Dennis
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3288
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:41

Bericht door Dennis »

HorckDude schreef:*harde trap naar treknology*
Je zal ook eens iets nuttigs melden.. :P

Maarja, bla... toch blijf ik bij mijn standpunt: het bestaat niet, dus is het ook niet uit te leggen..
Gebruikersavatar
Chewie
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 03 nov 2003, 11:15
Locatie: Kashyyyk

Bericht door Chewie »

^
Tenminste een persoon die wat geleerd heeft sinds het warp-topic. ;) :thumb:
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

Maarja, bla... toch blijf ik bij mijn standpunt: het bestaat niet, dus is het ook niet uit te leggen..
Lulkoek, als je iets nieuws wil maken, ,moet je toch eerst gaan bedenken hoe het gaat werken.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Chewie houdt misschien niet van tot ver in detail gaande series. ;)
Dennis
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3288
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:41

Bericht door Dennis »

BrainZer schreef:
Maarja, bla... toch blijf ik bij mijn standpunt: het bestaat niet, dus is het ook niet uit te leggen..
Lulkoek, als je iets nieuws wil maken, ,moet je toch eerst gaan bedenken hoe het gaat werken.
Maar het is er toch niet?? Hoe kan dan iemand van dit forum aan de hand van iets uit een serie (fantasie!!) gaan uitleggen hoe iets werkt dat überhaupt nog niet bestaat?

Pfff... tenzij je er van uit gaat dat alles wat er in de serie is ook echt bestaat :huh:
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

Dennis schreef:
BrainZer schreef:
Maarja, bla... toch blijf ik bij mijn standpunt: het bestaat niet, dus is het ook niet uit te leggen..
Lulkoek, als je iets nieuws wil maken, ,moet je toch eerst gaan bedenken hoe het gaat werken.
Maar het is er toch niet?? Hoe kan dan iemand van dit forum aan de hand van iets uit een serie (fantasie!!) gaan uitleggen hoe iets werkt dat überhaupt nog niet bestaat?

Pfff... tenzij je er van uit gaat dat alles wat er in de serie is ook echt bestaat :huh:
De meeste dingen in star trek zijn wetenschappelijk onderbouwd, de theorien bestaan allemaal al. Er is natuurlijk ook een groot deel bij gefantaseerd, anders zou het geen SF zijn.
Dennis
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3288
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:41

Bericht door Dennis »

Ben blij dat je het met me eens bent. :)
Gebruikersavatar
Chewie
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 03 nov 2003, 11:15
Locatie: Kashyyyk

Bericht door Chewie »

mr_Vulcan schreef:Chewie houdt misschien niet van tot ver in detail gaande series. ;)
Ik hou niet van fans die hun tijd zo verdoen met fictie dat ze de kans lopen om de greep op de realiteit te verliezen.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Chewie schreef:
mr_Vulcan schreef:Chewie houdt misschien niet van tot ver in detail gaande series. ;)
Ik hou niet van fans die hun tijd zo verdoen met fictie dat ze de kans lopen om de greep op de realiteit te verliezen.
Ik weet realiteit en fictie prima van elkaar te onderscheiden. Dus je mag van mij aannemen dat deze fan zijn grip prima op de realiteit weet vast te houden. Bovendien hoe ik mijn tijd besteed bepaal ik zelf wel en wil ik het nauwelijks verkwisting noemen.
Het is dus echt niet zo dat ik alles ervan af weet door alleen maar mijn tijd te besteden aan hoe al die zaken in Star Trek nou werken. Geloof het of niet, maar mijn kennis van die fictieve zaken is alleen maar ontstaan doordat ik al flink wat jaren naar Star Trek kijk en af en toe eens een artikel heb gelezen over die "technologie".
Dus een beetje dimmen , Chewie.
Gesloten