Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door Master Vanhu Botie »

:pray2: Mr_Vulcan
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door Guess who? »

Master Vanhu Botie schreef::pray2: Mr_Vulcan
:stupid:
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door GPS »

Guess who? schreef:
Master Vanhu Botie schreef: :pray2:
:stupid:
:stupid:
Laatst gewijzigd door GPS op 12 mar 2010, 00:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door Vis »

mr_Vulcan schreef:<vulcan wisdom>
Vis schreef:Alvast bedankt voor het delen van uw kennis :)
Graag gedaan. :)
:thumbs: 8-)
Nero
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mei 2009, 10:24

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door Nero »

mr Vulcan..

Een vraag van een over red matter, wat is dit? Ik weet al dat het gemaakt is van decalithium, maar dat helpt weinig.
Hoe kan het dat één druppel een planeet kan laten oplossen? (wat heb je er dan aan op een mijn schip? iets te heftig spul lijkt mij)

Dank alvast
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door mr_Vulcan »

Rode materie is wat het is. Het is een zeldzame, door de Vulcans kunstmatig gefabriceerde isotoop. Decalithium is inderdaad onderdeel van het goedje en mede door de grote mate van nauwkeurigheid hoe decalithium gewonnen moest worden, was er speciale apparatuur voor nodig. De Narada was een type mijnschip dat hier uitermate geschikt voor was. Let wel dat de Narada nooit zelf red matter heeft gefabriceerd, maar heeft gestolen. Alleen Vulcans hebben de technologie om het spul te maken. Ze hadden het puur om één reden. Wraak.

Laten we even verder ingaan op Decalithium. De rede waarom rode materie zeldzaam is, is omdat in de eerste plaats Decalithium zelf erg zeldzaam is. Dit belangrijkste onderdeel is gebaseerd op een semi-solide energetische materie die in een constante staat van Quantum Flux verkeerd. Hierdoor is het element in staat om te bestaan binnen, maar ook buiten ons fysische universum, alleen op een sub-quantum niveau. De unieke eigenschappen worden bewerkstelligd door toepassing van extreme hitte en/of extreem hoge druk wat het element in staat stelt temporale (quantum gebaseerd natuurlijk) of dimensionale doorgangen te creëren. Daarnaast kan het ook een op quantum singulariteit gebaseerde explosie/implosie veroorzaken.

Het verklaard in ieder geval hoe Spock en de Narada na toepassing op de Hobus ster (hitte/druk) een temporale scheur veroorzaakte alsmede een implosie om de vernietiging van Romulus te voorkomen.

Ik wil ook nog opmerken dat rode materie een afgeleidde is van eerdere technologieën (of voorloper is, het is maar hoe je het bekijkt) uit de quantum- of temporale drive die we al eerder zagen in Voyager. Dit is toch bij iedereen bekend?
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door Punisher »

All hail the master of technobable.
Nero
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mei 2009, 10:24

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door Nero »

mr_Vulcan schreef:Rode materie is wat het is. Het is een zeldzame, door de Vulcans kunstmatig gefabriceerde isotoop. Decalithium is inderdaad onderdeel van het goedje en mede door de grote mate van nauwkeurigheid hoe decalithium gewonnen moest worden, was er speciale apparatuur voor nodig. De Narada was een type mijnschip dat hier uitermate geschikt voor was. Let wel dat de Narada nooit zelf red matter heeft gefabriceerd, maar heeft gestolen. Alleen Vulcans hebben de technologie om het spul te maken. Ze hadden het puur om één reden. Wraak.

Laten we even verder ingaan op Decalithium. De rede waarom rode materie zeldzaam is, is omdat in de eerste plaats Decalithium zelf erg zeldzaam is. Dit belangrijkste onderdeel is gebaseerd op een semi-solide energetische materie die in een constante staat van Quantum Flux verkeerd. Hierdoor is het element in staat om te bestaan binnen, maar ook buiten ons fysische universum, alleen op een sub-quantum niveau. De unieke eigenschappen worden bewerkstelligd door toepassing van extreme hitte en/of extreem hoge druk wat het element in staat stelt temporale (quantum gebaseerd natuurlijk) of dimensionale doorgangen te creëren. Daarnaast kan het ook een op quantum singulariteit gebaseerde explosie/implosie veroorzaken.

Het verklaard in ieder geval hoe Spock en de Narada na toepassing op de Hobus ster (hitte/druk) een temporale scheur veroorzaakte alsmede een implosie om de vernietiging van Romulus te voorkomen.


Ik wil ook nog opmerken dat rode materie een afgeleidde is van eerdere technologieën (of voorloper is, het is maar hoe je het bekijkt) uit de quantum- of temporale drive die we al eerder zagen in Voyager. Dit is toch bij iedereen bekend?
Dank, een antwoord dat ik zowaar kan begrijpen.

Ik dacht dat red matter gebruikt werd om te mijnen, maar dat dus niet. Nero had het om wraak te kunnen, maar waar gebruik(t)en de Vulcans het voor? Tijdreizen of het reizen naar andere dimensies is leuk, maar niet logisch dus niks voor Vulcans (ik heb de bewuste Voyager afleveringen niet op mijn netvlies). Is deze rode materie bewust ontwikkeld door de Vulcans en zo ja, wat is de logische reden hier achter?

Edit:
Met dat ik op verzenden druk besef ik me dat het ontwikkeld is romules te behoeden voor de rode reus, maar dat ze net te laat waren. Excuses voor mijn niet wakker zijn..
Laatst gewijzigd door Nero op 10 nov 2009, 16:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door Miriam »

Rode Materie is dus zelf maar de Death Star van Star Trek :?

Al met al heeft deze film dus best veel overeenkomsten met Star Wars :*) (Alleen dan met kut muziek)
Gebruikersavatar
james Tucker jr
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2010, 22:31

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door james Tucker jr »

ok meneer vulcan leg me dit eens uit het omega fenomeen kan niet stabiel bewaard worden.
Hoe kan het dat dat het stabiel bleef tijdens het dematerialiseren en hermaterialiseren tijdens het transporteren,
en in de Borg harmonic resonance chamber tot het het punt dat deze uitgeworpen werd
Gebruikersavatar
james Tucker jr
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2010, 22:31

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door james Tucker jr »

ik ben een hard core trekkie met een lust voor de technologie maar deze kan ik niet ontcijferen
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door R2D2 »

james Tucker jr schreef:ik ben een hard core trekkie met een lust voor de technologie maar deze kan ik niet ontcijferen
advies van een verouderde navigatierobot:

volg een technische opleiding;
vervolg je opleiding met een kopopleiding biologie;
verwerf een junior ontwikkelingsbaan bij Philips of een ander wetenschappelijk bureau ofzo;
(mede-)ontwikkel anoxygene autotrofe of chemotrofe (al dan niet biotiosche) fotosynthese apparaten
en red de wereld

of verschuil jezelf achter pseudo-wetenschappelijke treknology-technobabble
om de wereld schijnbaar te verbeteren
en jezelf werkelijk beter te voelen
(PvdA-methodiek hieromtrent wordt afgeraden wegen afkalvende achterban)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door Miriam »

^
bovenstaande gebruiker leest de telegraaf, volgt dagelijks hart van nederland en stemt PVV :rofl:
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door Guess who? »

Doel je nu op R2? :?
Mr.Proton
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2010, 22:49

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door Mr.Proton »

ik heb een vraag over de borg.

de borg neemt eigenschappen van aliens over zodra deze zijn geassimileerd zoals ze vaker zelf hebben beweerd.
nu zijn er een tal aan aliens die telepathisch zijn zoals bijvoorbeeld de betazoids ( waarvan duidelijk is dat er hier ook een tal van zijn geassimileerd ) dus eigenlijk zouden de borg ook telepathische eigenschappen moeten hebben of niet ? en dan vraag ik me af hoe dit dan in zijn werk gaat.
stel je voor je bent een borg droid en er word een telepathisch ras geassimileerd of een ras dat een ontzettend sterk immuun systeem heeft, wat zou er dan gebeuren met de rest van de borg ? krijgen zij ineens een boost aan evolutie in de vorm van deze eigenschappen of gaat dit alles alleen op voor technologie en wetenschap die deze individuen bezitten ?


2de vraag is:

wat is het verschil tussen een transphasic torpedo en de quantum torpedo ?
ik zag al je vergelijking met the photon en quantum torpedo nu vroeg ik me af of je ook het verschil wist van deze laatste.. ook al zit hij maar in 1 eppisode en komt het concept uit de toekomst ( van star trek VOY zelf dan )
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door Miriam »

Mr.Proton schreef:2de vraag is:

wat is het verschil tussen een transphasic torpedo en de quantum torpedo ?
ik zag al je vergelijking met the photon en quantum torpedo nu vroeg ik me af of je ook het verschil wist van deze laatste.. ook al zit hij maar in 1 eppisode en komt het concept uit de toekomst ( van star trek VOY zelf dan )
Afbeelding
Mr.Proton
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2010, 22:49

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door Mr.Proton »

haha het kan aan mij liggen maar dit plaatje geeft mij niet erg veel duidelijkheid.. zeker niet als we het over een transphesic torpedo hebben.. en daarnaast zie ik geloof ik een oudere constitution ( refit) class starship op de tekening ..
al is die Deathstar laser van starwars ook erg ambitieus moet ik je meegeven.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door Nemesis »

Miriam moet je niet serieus nemen.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door R2D2 »

Nemesis schreef:Miriam moet je niet serieus nemen.
of juist wel O-)
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door X-File »

Memory Alpha Wiki schreef: The warhead technology of the torpedoes was also revealed in the novel. It is based on generating a destructive subspace compression pulse. Upon detonation the torpedo delivers the pulse in an asymmetric superposition of multiple phase states. Shields can only block one subcomponent of the pulse. The other subcomponents deliver the majority of the pulse to the target. Every torpedo has a different transphasic configuration, generated randomly by a dissonant feedback effect to prevent the Borg from predicting the configuration of the phase states.
In niet technobabble mumbo-jumbo termen:
Eerste schok > Schild doorbroken > Volgende golven dringt door naar het fysieke schip
Energie golven bestaan in meerdere dimensionale lagen (waaronder Subspace) > Borg kunnen niet alles tegelijk > Auw auw voor Borgie.

Beetje een uberwapen speciaal om Borg lastig te vallen, waarschijnlijk ook handig voor elk ander type schip/ras.

Quantum torpedoes zijn niets meer dan upgrade versies van de oude vertrouwde photon torpedoes. Payload bevindt zich in een plasma staat en onttrekt veel energie aan de omgeving tijdens detonatie, deze energie wordt als brandstof gebruikt om zoveel mogelijk schade te doen aan het doel. In die zin lijkt de doelmatigheid van een Quantum Torpedo af te hangen van de beschikbare hoeveelheid brandstof in de omgeving. Er vanuit gaande dat alle materie in meer of mindere mate uit energie is opgebouwd is een fysiek object sowieso wel de pisang.

Overigens zijn de verschillende wiki's niet echt helder in informatie voorziening. Een butload aan informatie op de Quantum Torpedo pagina, met 90% van het materiaal alleen over episode verwijzingen.
Mr.Proton
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2010, 22:49

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door Mr.Proton »

ah thanx man.. dit is wel een goeie uitleg. ik denk dat ik het wel begrijp!

iemand nog het antwoord op mijn eerste vraag ? :naughty:
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door Miriam »

Afbeelding
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door Miriam »

Mr.Proton schreef:ik heb een vraag over de borg.

de borg neemt eigenschappen van aliens over zodra deze zijn geassimileerd zoals ze vaker zelf hebben beweerd.
nu zijn er een tal aan aliens die telepathisch zijn zoals bijvoorbeeld de betazoids ( waarvan duidelijk is dat er hier ook een tal van zijn geassimileerd ) dus eigenlijk zouden de borg ook telepathische eigenschappen moeten hebben of niet ? en dan vraag ik me af hoe dit dan in zijn werk gaat.
stel je voor je bent een borg droid en er word een telepathisch ras geassimileerd of een ras dat een ontzettend sterk immuun systeem heeft, wat zou er dan gebeuren met de rest van de borg ? krijgen zij ineens een boost aan evolutie in de vorm van deze eigenschappen of gaat dit alles alleen op voor technologie en wetenschap die deze individuen bezitten ?
De Borg staan allemaal al in verbinding met elkaar en vervolgens gelinkt aan de queen. Dus wat een borg assimileert krijgen ze allemaal.
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door DataLord »

In First Contact wachten the Borg precies tot het laatste moment om door de temporal vortex te gaan.
Door deze actie was de Enterprise in de gelegenheid the Borg te volgen en de wereld te redden.
"waarom" deden the Borg dit niet gewoon veel eerder? Zodat ze zonder strijd naar de aarde konden reizen.

Natuurlijk zou dit tot een slecht einde leiden en heeft de film geen zin gehad.. Maar doe het goed of doe het helemaal niet denk ik zo.
Als er een wetenschappelijke verklaring voor deze actie bestaat wil ik hem weten :+

p.s. geen idee of deze vraag al eerder is gesteld. In elk geval kon ik hem niet vinden.
Gebruikersavatar
USS Enterprise
Commander
Commander
Berichten: 1204
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:37

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door USS Enterprise »

Waarom de Borg terug in de tijd reisde waar de mensheid nog primitief was sloeg helemaal nergens op.
Waarom ze maar met 1 cube kwamen sloeg ook nergens op, lees de destiny boeken maar eens, daar staat in hoe ze het hadden moeten doen.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door Punisher »

Dat is dus ook precies de reden waarom dit soort tijdreizen gewoon idioot is. En waarom star trek gekelderd is naar een idiote serie ...
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door R2D2 »

Miriam schreef:[Dus wat een borg assimileert krijgen ze allemaal.
de vraag is alleen wanneer;
er is heel wat relatieve snelheid in de Borg samenleving...
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door X-File »

USS Enterprise schreef:Waarom de Borg terug in de tijd reisde waar de mensheid nog primitief was sloeg helemaal nergens op.
Waarom ze maar met 1 cube kwamen sloeg ook nergens op, lees de destiny boeken maar eens, daar staat in hoe ze het hadden moeten doen.
Destiny boeken zijn toch van Peter David?

Die reeks is insane. :lachhuil:
- Echter, redelijkerwijs wel wat logischer dan wat je normaal van de Borg ziet.
Gebruikersavatar
USS Enterprise
Commander
Commander
Berichten: 1204
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:37

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door USS Enterprise »

Nee van David Mack
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door Miriam »

X-File schreef:Destiny boeken zijn toch van Peter David?
Kom wees eens beleefd.

"Mr_Vulcan zijn de Destiny boeken van Peter David?" :)
Plaats reactie