Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Pulserend laten draaien?
Dus om brandstof te besparen kan ik ook met mijn auto telkens een stoot gas geven en dan weer uit laten rijden? Nee, volgens mij kost dat juist meer brandstof. bovendien draait de motor op een sterrenschip niet alleen om van punt A naar B te gaan, maar ook voor life-support, replicators, holodecks, de hele mikmak.
Gebruikersavatar
petrulli
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 763
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:44
Locatie: Marienheem
Contacteer:

Bericht door petrulli »

Waarom hebben de Borg zo'n groene gloed overal?
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Omdat ze blauw niet mooi vinden. :)




...





Nee hoor, ff denken.
In TNG zie je nog totaal niks van die groene kleur. Waarschijnlijk is dit geïntroduceerd bij het assimileren van een ander ras. (Misschien de Romulans? <---let op: speculatie!) Hoogstwaarschijnlijk heeft dit met de technologie te maken. Waarschijnlijk is dit ook de kleur van het soort energie dat ze gebruiken. let erop dat wanneer de cube ontploft in First Contact die ontploffing ook groen is. Ik denk dat we daaruit kunnen afleiden dat de substantie die dient voor energie ook groenachtig van kleur is of iig die reactie geeft. Op Borgschepen zie je ook de conduits een groene reflectie afgeven. Bij de federatie is dit plasma bij de Borg dus een groenachtig spul vandaar dat alles groen kleurt. Bovendien hebben ze ook groene lampen. Mischein stemt dat beter af met hun oogimplantaten en zicht. efficienter weet je.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Een deel van Romulan Space is in handen van de Borg, dus dat zou best wel eens kunnen.
Gebruikersavatar
A3aan
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 289
Lid geworden op: 20 aug 2003, 17:15
Locatie: Tolbert , te Grun

Bericht door A3aan »

Hoe zijn shields opgebouwd?
En waarom vormen de schilden een bol rond Voyager, maar waarom lopen ze in 'Nemesis' synchroon aan de romp?
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

A3aan schreef:Hoe zijn shields opgebouwd?
Het schildsysteem is opgebouwd uit 6 fusiereactoren gepositioneerd bij de shield-emitters. Deze reactoren zijn de krachtbronnen die voor het krachtveld zorgen. Schilden werken op bepaalde frquenties. Deze modulatie frequenties worden geregeld door de scheepscomputer die continu inkomend wapenvuur evalueert en zich daaraan aanpast door de schilden te hermoduleren. Zoals je wel weet kun je wapenvuur ook aanpassen als je de precieze frequentie van de schilden weet (zie Generations). De emitters zijn zo gepositioneerd op een schip dat ze samen een gebied van 360 graden bestrijken in alle richtingen.
A3aan schreef:Waarom vormen de schilden een bol rond Voyager, maar waarom lopen ze in 'Nemesis' synchroon aan de romp?
De schildenop de Sovereign-klasse sterrenschepen werken volgens een geheel nieuwe methode ontwikkeld door Starfleet. Dit nieuwe systeem is genaamd: "Double-redundant quick-charging shields". Het woord zegt het al. Dit systeem creeert een back-buffer schild bovenop het primaire schildsysteem. Wanneer er genoeg schade is aangebracht aan het primaire schild, wordt deze buffer doorgevoerd naar het primaire circuit en treedt deze op als tijdelijke vervanging. Het oude primaire systeem kan zich nu herladen zodat deze actie later weer opnieuw uitgevoerd kan worden. Let wel, het vreet erorm veel energie, maar het zorgt ervoor dat het schip meer kan verduren.

(Een andere reden is omdat het mooier was in Nemesis om dat stuk romp af te laten ketsen over de Enterprise. Ziet er namelijk minder 'cool' uit als je alleen maar een bol ziet war het tegenaan smakt. Want in FC zijn de schilden van de ENT-E nog wel gewoon rond)

Trouwens, als je naar TOS kijkt en de films zie je trouwens ook dat de schilden synchroon lopen met de romp. Die bol werd in TNG geïntroduceerd. Heeft te maken met type en hoeveelheid emitters dus.

Hieronder een voorbeeld van emitters. Deze zijn echter van DS9. Wil je hier ook nog uitleg bij? Ze variëren iets van de theorie hierboven.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chewie
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 03 nov 2003, 11:15
Locatie: Kashyyyk

Bericht door Chewie »

mr_Vulcan schreef:
Chewie schreef:Hoeveel ensigns zijn er overleden aan de gevolgen van EPS overloads?


Gezien de grootte van de federatie in de loop van +/-50 jaar schat ik zo'n 4.598.018 ensigns. Maar dit is een ruwe schatting. Niet alles is geregistreerd of aandacht aan besteed in Trek. De getallen pieken in tijden van oorlog.
Chewie schreef:En waarom bevinden de leidingen zich altijd strategisch geplaatst achter panelen gebruikt door diezelfde ensigns?
Sterrenschepen en stations hebben vaak last van EPS overloads en daarom moeten ze makkelijk toegankelijk zijn om te repareren.
Even terugkerend. Moet de veiligheid van crewmen niet voorop staan, ipv de gemakkelijkheid waarmee EPS conduits bereikt kunnen worden? Deze 'designers gemak' kost veel levens en zou dus eigenlijk niet toegestaan moeten zijn.
Gebruikersavatar
petrulli
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 763
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:44
Locatie: Marienheem
Contacteer:

Bericht door petrulli »

Nebulaguy schreef:Een deel van Romulan Space is in handen van de Borg, dus dat zou best wel eens kunnen.
Dat is niet canon.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

hoe werkt de main computer op een starship?
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Chewie schreef:Even terugkerend. Moet de veiligheid van crewmen niet voorop staan, ipv de gemakkelijkheid waarmee EPS conduits bereikt kunnen worden? Deze 'designers gemak' kost veel levens en zou dus eigenlijk niet toegestaan moeten zijn.
Vertel dat maar tegen het Utopia Planetia Corps of Engineers. Die maken alles zo. :)

uss defiant schreef:hoe werkt de main computer op een starship?
De computers in Star Trek hebben zowel een stem- als een handmatige interface. Ze opereren onder het LCARS systeem. LCARS staat voor "Library Computer Acces and Retrieval System". Neem als voorbeeld nou de ENT-D. De Galaxy class heeft 3 computerkernen aan boord. 2 in de schotel en 1 in het lijf. Deze computerkernen zijn cilindervormig en zijn ongeveer 8 dekken hoog (de grootte hang natuurlijk af van de grootte van het schip). De computers zijn natuurlijk gelinkt aan elkaar en met de rest van het schip. Hier komt dat ODN netwerk weer om de hoek kijken waar ik het eerder over had. Het ODN heeft genoeg processing kracht om op eigen houtje het schip te besturen in geval van een computercrash. Dit geeft ook uitleg aan het gegeven dat men nog steeds een minimale beschikking over systemen heeft in Star Trek wanneer de computer plat ligt.
De display waarmee men werkt gebruikt nanoprocessors. Mechanische computers ter grootte van een cel die het beeld vormen. De display zelf bevat data die van het ODN netwerk afkomt en zijn afgestemd op de gebruiker. Dus als die computercrash gebeurt is alle informatie 1] al op het ODN netwerk (of ODN back-ups) en 2] kan het in de display geselecteerd en gezien worden.

De computerkernen zijn voorzien van laag-niveau-subruimte-veldgeneratoren (low level subspace fieldgenerators). Deze generators zorgen ervoor dat datatransmissie binnen de kern sneller gaat dan het licht. Dit maakt het mogelijk dat de computers zo snel mogelijk kunnen opereren.

Dr. Richard Daystrom maakte in 2243 de basis voor alle computersystemen voor meer dan 80 jaar met zijn duotronic technologie dat computers naar een hoger niveau tilde. Zo ook de originele Enterprise (zie "The Ultimate Computer" TOS). Uiteindelijk werden de duotronic enhancers computers vervangen door de isolinear optical chips in 2329 ("Relics"). Computer technologie bleef zich natuurlijk ontwikkellen. Zo zijn nieuwe systemen voor de Defiant genaamd "reflex-quintronics" en voor Voyager de "bio-neural gelpacks.
Gebruikersavatar
A3aan
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 289
Lid geworden op: 20 aug 2003, 17:15
Locatie: Tolbert , te Grun

Bericht door A3aan »

mr_Vulcan schreef: De display waarmee men werkt gebruikt nanoprocessors. Mechanische computers ter grootte van een cel die het beeld vormen.
Even mierenneuken:

Een nano-iets is vele malen kleiner dan een cel hoor. Een (dierlijke) cel ligt meestal rond de enkele micrometers. Das alsnog een factor 1000 groter dan nano. ;)
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Voor klachten schrijf je maar een brief naar Micheal Okuda. :)
Gebruikersavatar
petrulli
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 763
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:44
Locatie: Marienheem
Contacteer:

Bericht door petrulli »

wooww.. kun je mij vetellen hoe je al die details toch weet?..
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Gewoon, in alle jaren dat ik Star Trek kijk (nu ongeveer zo'n 10 jaar) heb ik telkens stukjes info verzameld. Er zijn 3 Technical Manuals van TNG, DS9 en VOY verschenen en dat vindt ik net zo leuk om te lezen als een gewoon boek over Star Trek. Ik pik veel op in series en dat is gewoon allemaal blijven hangen. Wat Word-documentjes hier en wat internetfiles daar. Er zaten al wel een paar pittige tussen waardoor ik even in archieven moest. :)
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

Ik had nog een vraagje:

Hoe kan het dat de Enterprise-D, in High-warp, zichzelf kan splitsen (dus Saucer Separation)???? dan zou de saucer toch zo terug moeten vallen uit warp, op de seconde dat ze los zijn?? de Saucer heeft toch geen Warpdrive en geen Warp-nacelles???
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Precies. Het klopt helemaal niet dat de saucer uit zou moeten drijven totdat hij weer naar sub-lightspeed valt.
Als de saucerseparation optreedt dan verlaat de schotel de warpbubbel waar de rest van het schip zich in bevindt. In principe moet dat ding finaal uit elkaar spatten wanneer dit gebeurt. Het druist dus tegen alle theorien van warptechnologie in Star Trek in.
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

Ah oke, nou gelukkig. Had ik het toch goed :-D
Gebruikersavatar
ramonasno
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 dec 2003, 15:51
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door ramonasno »

ok, deze vraag is volgens mij echt te triest, maar ik vraag het me nou al heeeeel lang af.
Sterren zijn gasbollen enz. maar waarom vliegt er nooit iemand tegenaan dan?
In Star Trek niet, en nu met de hedendaagse ruimtevaart niet. Maar er zijn toch HEEEEEEEEEL veeel sterren, dus ontwijken de hele tijd lijkt me ook niet zo logisch.
I need an answer, ik voel me zo dom...
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

ramonasno schreef:ok, deze vraag is volgens mij echt te triest, maar ik vraag het me nou al heeeeel lang af.
Sterren zijn gasbollen enz. maar waarom vliegt er nooit iemand tegenaan dan?
In Star Trek niet, en nu met de hedendaagse ruimtevaart niet. Maar er zijn toch HEEEEEEEEEL veeel sterren, dus ontwijken de hele tijd lijkt me ook niet zo logisch.
I need an answer, ik voel me zo dom...
Vraag is helemaal niet triest, nu je het zegt, je hebt een punt met zo'n vraag.
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

Inderdaad. Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd. Je ziet ook steeds van die streepjes langs het schip, als ze in warp zitten. Dan zouden ze die toch wel eens moeten raken?? Groot gelijk met het stellen van deze vraag.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Nou zie je, jouw geliefde Tom Paris zit achter zo'n console. :)
Van daaruit kan hij gegevens invoeren die de koers van Voyager bepalen. Een sterrenschip heeft ook long-range (langeafstand) sensoren die alles in de omgeving opvangen. Nou ja, alles. Die grote gasbollen in ieder geval wel. :) Dit varieert van 7 lichtjaar op hoge resolutie en 21 lichtjaar op medium resolutie.

Starfleetregelement zegt ook dat een schip niet in warp mag binnen een systeem (dus met zo'n ster in het midden). Dit om, hoe raad je het, niet tegen iets op te vliegen (in DS9 werd dit echter wel gedaan met de Defiant om de Bashir-changeling tegen te houden. Waarom? kijk de ep maar ;) ).
In het heelal liggen ruimtestelsels lichtjaren uit elkaar. Het is dus niet zo moeilijk om een koers uit te zetten die zich vrijhoudt van verschillende systemen.
Koerscorrectie kunnen ook in warp plaatsvinden.
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

maar wat zijn dan die Streepjes en Stipjes die langs het schip zweven als je in Warp bent zeg maar. Dat moet toch ook iets zijn.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Jason B schreef:maar wat zijn dan die Streepjes en Stipjes die langs het schip zweven als je in Warp bent zeg maar. Dat moet toch ook iets zijn.
Nooit sterren als screensaver gehad, dat zijn de lichtpuntjes van ver verwijderde sterren, niet?
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Ja, dat zijn die sterren. Maar zelfs met de snelheid van het licht kunnen de sterren niet met zoveel tegelijk voorbij schieten. Eigenlijk zou je bijna niets moeten zien. De afstand tussen de sterren is zo immens groot. Maar je moet de kijker het gevoel geven dat warp supersnel is. Bovendien vindt ik die voorbij schietende sterren wel erg mooi.
In Star Trek zijn die strepen gewoon de sterren/planeten die ze passeren.
Gebruikersavatar
ramonasno
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 dec 2003, 15:51
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door ramonasno »

mr_Vulcan schreef:Nou zie je, jouw geliefde Tom Paris zit achter zo'n console. :)
Van daaruit kan hij gegevens invoeren die de koers van Voyager bepalen. Een sterrenschip heeft ook long-range (langeafstand) sensoren die alles in de omgeving opvangen. Nou ja, alles. Die grote gasbollen in ieder geval wel. :) Dit varieert van 7 lichtjaar op hoge resolutie en 21 lichtjaar op medium resolutie.

Starfleetregelement zegt ook dat een schip niet in warp mag binnen een systeem (dus met zo'n ster in het midden). Dit om, hoe raad je het, niet tegen iets op te vliegen (in DS9 werd dit echter wel gedaan met de Defiant om de Bashir-changeling tegen te houden. Waarom? kijk de ep maar ;) ).
In het heelal liggen ruimtestelsels lichtjaren uit elkaar. Het is dus niet zo moeilijk om een koers uit te zetten die zich vrijhoudt van verschillende systemen.
Koerscorrectie kunnen ook in warp plaatsvinden.
ja ok maar nu dan. Ze gaan nu toch ook chillen op de maan (ik bedoel hedendaagse tijd) en naar mars en weet ik het allemaal. Ik neem aan dat ze geen automatische sterrenontwijker hebben ofzo. Of zijn er hier geen sterren dan. Want de zon is een ster en dat is dan de enigste ster die we hier hebben. In ons stelsell dus(toch? of lal ik nu heel slap_
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Dichtstbijzijnde ster behalve de Zon is Alpha Centauri op 4,7 lichtjaar van hier, een rode dwerg.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Maar de snelheid van hedendaags aards ruimteverkeer is nogal langzaam vergeleken met die shit in Star Trek. Dat gaat wel ff wat sneller. :)
Bijv.: In een spaceshuttle zie je dat je op de maan afgaat en heb je nog een week de tijd om je koers te veranderen. In Star Trek ben je in 0,0000001 seconde bij de maan als je vanaf hier met warp 8 vertrekt.
Weinig tijd voor koersveranderingen lijkt me.
Gebruikersavatar
ramonasno
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 dec 2003, 15:51
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door ramonasno »

Wat ik me ook altijd afvroeg, zou het nou allemaal kunnen in realiteit. De hele techniek?
of moeten we gewoon facen dat we een andere manier zouden moeten bedenken om sneller door de ruimte te bewegen?

En het holodeck...
Als je beweegt daar, gaat het holodeck dan veranderen zodat je gewoon kilometers door kan lopen als het ware, of loop je op een gegeven moment tegen de muur op?
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Ramonasno schreef:En het holodeck...
Als je beweegt daar, gaat het holodeck dan veranderen zodat je gewoon kilometers door kan lopen als het ware, of loop je op een gegeven moment tegen de muur op?
Is hier al niet eens op geantwoord in een ander topic, nu ja de discussie ging erover of de ruimte nu groter of gelijk aan de grootte is als het programma stopt. Ik vermoed dat de holo-ruimte niet groter is dan de zaal, maar dat je door projectie altijd verder kunt.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Lichtsnelheid kan niet worden bereikt. Tenminste, niet zoals de manier die ze in Star Trek gebruiken. Het is een leuke gedachte en ook redelijk goed uitgewerkt, maar er klopt te veel niet.
Misschien dat het de mensheid ooit lukt, maar dan wel op een heel andere manier denk ik.
Plaats reactie