Besparen van brandstof ?

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gesloten
Gebruikersavatar
Drone01
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2004, 04:26
Locatie: Zoetermeer

Besparen van brandstof ?

Bericht door Drone01 »

Uit : Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Drone01 schreef:
Treedt er verlies op in de snelheid van een object dat door de de ruimte heen zweeft ? Zal het een zelfde snelheid behouden als met welke het was aangestuurd? Er is toch geen tegenkracht aanwezig ?
Behalve van eventueel aanwezige magneetvelden?
mr_Vulcan schreef:Hmmmm, ik ben de Star Trek Technology expert. Dus dit is eigenlijk geen legitieme vraag in dit topic aangezien het daar niet over gaat.
Natuurkunde is natuurlijk ook leuk, ik zal een poging wagen.

Volgens mij treedt er weldegelijk verlies in snelheid op in de ruimte. Ondanks het vacuum gaat alles wat massa steeds langzamer van punt A naar punt B. Want met massa ben je gebonden aan een bepaalde snelheid, anders konden we wel met de snelheid van het licht. Dit natuurlijk door invloeden van allerlei magnetische velden.
Ik denk echter dat dit wel op een langere termijn gaat dan wanneer men bijv. op een planeet hetzelfe doet.

Anyway, ik hoop dat dit een beetje in de richting is. Correcties en/of aanvullingen zijn natuurlijk ook welkom.


Paulstartrek schreef:Er is geen verlies van snelheid is in de ruimte want er is geen (lucht-)weerstand.
Theoretisch kan je dus ook met speciale zonnezeilen de lichtsnelheid bereiken, doordat de lichtstralen van een zon het ruimteschip voortduwen. Omdat er geen verlies van energie is aan luchtweerstand kan de snelheid oneindig groot worden in theorie.
Uiteraard in de praktijk kan dit niet, hoe verder je van de zon komt hoe minder energie je erbij krijgt. Tevens krijg je dan weerstand van plantaire massa's (en andere stellar materie) en tegenlicht van andere lichtbronnen, waardoor de snelheid zal afnemen.


mr_Vulcan schreef:Ah, dank je. Dit fout antwoord dat ik gaf telt natuurlijk niet mee, Het had immers niets met Star Trek Technologie te maken.
Bedankt Paulstartrek.


Drone01 schreef:Maar als er geen verlies in snelheid optreedt, waarom dan continue de motoren aan in warp ? 1x boosten is dan toch genoeg ?

mr_Vulcan schreef:ik kan me herinneren dat in TNG de Enterprise een of ander schip moest redden uit een gebied waar ze hun motoren niet konden gebruiken. Dmv één enkele warpburst gaven ze de Entrprise zeg maar een zetje zodat deze door de ruimte heen gleed zonder aandrijving. weet niet meer welke ep dat was.

Maar Paulstartrek, wordt de snelheid dan niet beïvloedt in nabijheid van planeten en asteroïden en dergelijke dmv zwaartekrachtvelden?


Paulstartrek schreef:yep, vandaar dat er met een warpschip telkens moet worden gecorrigeerd en dus de motoren constant aan blijven. Ook met impuls omdat ze dan meestal richting een planeet of ster gaan of ze hebben te maken met kometen/astroiden die rondvliegen.
Hedendaagse technieken gaan niet zo snel, dus zal een maanvlucht gebruiken maken van de snelheid gemaakt bij het ontsnappen van de zwaartekracht van maan of aarde om heen en weer te reizen. Vaak zie je ook dat ze gebruiken maken van het 'slingshot effect' (kogelwerpen effect).

Van deze beweringen ben ik niet helemaal zeker, maar komt er zeker dichtbij in de buurt.


Drone01 schreef:En als je de motor pulserend laat draaien ? Dit bespaart dan toch brandstof t.o.v. continue laten draaien?
plus je kan nog steeds koerscorrecties uitvoeren.
Laatst gewijzigd door Drone01 op 14 jan 2004, 02:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Dennis
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3288
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:41

Bericht door Dennis »

Er bestaat een Quote knop! gebruik die dan ook

Dit is zo'n warrige post dat ik niet eens zin heb om hem proberen te lezen
Gebruikersavatar
legolasarcher
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 jun 2003, 13:58
Locatie: boxtel
Contacteer:

Bericht door legolasarcher »

wat is het snelste schip in enterprise??
Gebruikersavatar
Drone01
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2004, 04:26
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Drone01 »

Ik heb 'm net aangepast !

Zo ziet het er wel beter uit.

Afijn, het werd een topic in de topic van mr_Vulcan, dus dacht ik er zelf maar een topic over te beginnen.

Vandaar de quotes in het begin.
Laatst gewijzigd door Drone01 op 13 jan 2004, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chewie
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 03 nov 2003, 11:15
Locatie: Kashyyyk

Bericht door Chewie »

*gaap*, vermoeiend om zo'n onoverzichtelijk stuk te lezen, en is hier niet al een topic voor?
Gebruikersavatar
Drone01
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2004, 04:26
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Drone01 »

Je bedoelt : 'Kan men nou sneller als warp 10??? of nie??'

Ja misschien wel, maar ik wilde het niet over ´het sneller kunnen' hebben, maar meer met de zuinigheid.

Misschien moet ik de titel wel veranderen in 'Brandstof besparen' ofzo
Gebruikersavatar
Jimbo
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 dec 2003, 01:54
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jimbo »

Gebruikersavatar
Drone01
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2004, 04:26
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Drone01 »

Ik schreef:En als je de motor pulserend laat draaien ? Dit bespaart dan toch brandstof t.o.v. continue laten draaien?
Plus je kan nog steeds koerscorrecties uitvoeren.
Ik bedoelde eigenlijk pulserend boosten.
Gebruikersavatar
WJP
Ensign
Ensign
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:03
Locatie: skearnegoutum
Contacteer:

Bericht door WJP »

volgens mij moet de warp engine blijven draaien om het warp field instand te houden.. impulse moters hoeven dat niet dus die hoeven alleen in het begin aan..
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Hee! Ik schreef anders wel dit:
mr_Vulcan schreef:Pulserend laten draaien?
Dus om brandstof te besparen kan ik ook met mijn auto telkens een stoot gas geven en dan weer uit laten rijden? Nee, volgens mij kost dat juist meer brandstof. bovendien draait de motor op een sterrenschip niet alleen om van punt A naar B te gaan, maar ook voor life-support, replicators, holodecks, de hele mikmak.
Antwoord op de vraag van brandstof besparing.
Gebruikersavatar
Drone01
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2004, 04:26
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Drone01 »

mr_Vulcan schreef:Hee! Ik schreef anders wel dit:
mr_Vulcan schreef:Pulserend laten draaien?
Dus om brandstof te besparen kan ik ook met mijn auto telkens een stoot gas geven en dan weer uit laten rijden? Nee, volgens mij kost dat juist meer brandstof. bovendien draait de motor op een sterrenschip niet alleen om van punt A naar B te gaan, maar ook voor life-support, replicators, holodecks, de hele mikmak.
Antwoord op de vraag van brandstof besparing.
Ja, maar is het niet zo dat in de ruimte geen tegenkrachten zijn, en dus is het niet nodig om elke keer een boost te geven, ik bedoel de tijd tussen de pulsen kan dan variabel zijn. Als je eenmaal een snelheid hebt, hoef je niet meer te boosten en kan je op die snelheid verder zweven.

Is het niet zo dat als men zich in warp bevind, men niet meer hoeft te boosten om in warp te blijven, omdat er geen tegenkrachten zijn ? Behalve wanneer men een koerscorrectie uit moet voeren uiteraard.

Is het trouwens wel mogelijk om een koerscorrectie uit te voeren tijdens warp ?

Is de warpfield een toestand in versnelde fase? Of moet men eerst een warpfield opwekken (en in stand houden?) om vervolgens te kunnen 'warpen'?
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Drone01 schreef:Ja, maar is het niet zo dat in de ruimte geen tegenkrachten zijn, en dus is het niet nodig om elke keer een boost te geven, ik bedoel de tijd tussen de pulsen kan dan variabel zijn. Als je eenmaal een snelheid hebt, hoef je niet meer te boosten en kan je op die snelheid verder zweven.
Daar zit wat in ja.
Drone01 schreef:Is het niet zo dat als men zich in warp bevind, men niet meer hoeft te boosten om in warp te blijven, omdat er geen tegenkrachten zijn ? Behalve wanneer men een koerscorrectie uit moet voeren uiteraard.
Wat dat boosten betreft. Het is een aardige theorie, maar bedenk wel je de warpbubble moet blijven behouden en dat is alleen door die motoren te laten draaien zodat toegang naar subspace mogelijk is.
Drone01 schreef:Is het trouwens wel mogelijk om een koerscorrectie uit te voeren tijdens warp ?


volgens Star Trek wel. Is wel lastig als je met miljoenen kilometers per seconde door de ruimte klieft. 'N bochtje moet van tevoren dus goed gecalculeerd worden lijkt me.
Drone01 schreef:Is de warpfield een toestand in versnelde fase? Of moet men eerst een warpfield opwekken (en in stand houden?) om vervolgens te kunnen 'warpen'?
Zie antwoord 2. Het veld moet in stand gehouden worden.
Gebruikersavatar
Drone01
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2004, 04:26
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Drone01 »

Thx, kweet nu al wat meer als eerst.

(ben daarom nu Ensign geworden) :)
Gebruikersavatar
WJP
Ensign
Ensign
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:03
Locatie: skearnegoutum
Contacteer:

Bericht door WJP »

er is toch ook zo'n episode van voyager dat ze steeds uit de warp moeten om een bocht te maken?
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

Dat was toch met die kazon, dat ze iedere keer de secundaire processor chipt verot schieten, en dan toch het schip overnemen.
Gesloten