Geheugen probleem...
Moderator: mr_Vulcan
- Burning Liquid
- Cadet 4th Class
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 15 feb 2004, 14:45
- Locatie: Ermelo
Geheugen probleem...
Ik zat eens om een site: http://www.starfleetcom.net/lcars/74656.htm en daar stond dat voyager een maximaal geheugen heeft van....
Number of Dedicated Modules - 125
Storage Capacity/Module - 50,500 kiloquads
Maar als je te kort aan geheugen heb dan replicate je toch gewoon nieuwe of ligt dat nou aan mij?
Number of Dedicated Modules - 125
Storage Capacity/Module - 50,500 kiloquads
Maar als je te kort aan geheugen heb dan replicate je toch gewoon nieuwe of ligt dat nou aan mij?
- Tactical_Cube
- Vice Admiral
- Berichten: 8488
- Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
- Locatie: Harlingen
- Vis
- Moderator
- Berichten: 20538
- Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07
Waarschijnlijk werkt dat hetzelfde als met computers nu. Beperkt aantal geheugenbanken, en een maximum per geheugen module. Nu zou je een nieuwe moederbord erin moeten zetten. Bij Voy zullen ze waarschijnlijk de computer core moeten uitbreiden dat meer tijd gaat kosten dan een geheugen module replicaten.
- mr_Vulcan
- Moderator
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
- Locatie: Upgrade van kelder naar huis
- Contacteer:
Elke sterrenschip heeft een computercore. Het aantal kan verschillen, maar meestal heeft een schip 2 kernen. Eén Main Core en een back-up/extra core. De ENT-D bijvoorbeeld heeft 2 grote omdat deze nl. kan splitsen en beide onderdelen even belangrijk zijn. Iig, bi jhet falen van een kern kan er altijd nog teruggesprongen worden op de extra. Zo'n kern loop over meerdere dekken en is op allerlei niveau's toegankelijk en werkt volgens een soort "Slot"-systeem. Zoals Vis al zei vele geheugenbanken die allemaal met elkaar in verband staan. De reden waarom er niet meer geheugen is, is gewoon vanwege het feit van ruimtegebrek en efficientie. Vergeet daarbij ook niet dat de geheugencapaciteit van de computerkernen enorm groot is en miljoenen bestanden aan data kan bevatten. Toch is er een soort limiet en die hebben we al geregeld voorbij zien komen. Het beste voorbeeld is DS9 waar de patronen van een aantal bemanningsleden zolang in de computer bewaard moesten blijven. Het gaat dat over de dataopslag van elke molecuul in het lichaam en we praatte toen over, hoeveel waren het, 6 man. Het holodeck kon toen als buffer fungeren omdat deze op een apart netwerk loopt en eigen geheugenbestanden hebben en zo werden ze toen in het Spionnenprogramma van Bashir gezet. Maar dat even terzijde. We weten dus dat meerdere molecuulpatronen van levensvormen net iets te veel is om op te slaan. Eén zou dus in principe moeten lukken. We praten dan over Biljoenen datafiles. Kun je voorstellen hoeveel er opgeslagen kan worden? Ten eerste zal het dus niet zo gauw nodig zijn en ligt de prioriteit dus niet zo hoog en ten tweede is het moeilijk en zit men met ruimtegebrek
Dus wat Vis zegt is het meest logische en daar sluit ik me geheel bij aan.
Dus wat Vis zegt is het meest logische en daar sluit ik me geheel bij aan.
- Burning Liquid
- Cadet 4th Class
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 15 feb 2004, 14:45
- Locatie: Ermelo
Bedankt das egt een geniale uitleg... ik had pas treshold weer ns gezien en dat zettuh me ff aant denken.. .want dr was toen een flink aantal gigiquads aan hun computer toegevoegd en vroeg me af of ze nooit in probelem zouden komen....ook in Twisted was er een hele zooi gigiquads op hun computer gezet door die ring namelijk.... maar ik begin het nu al wat beter te begrijpen thx
- Burning Liquid
- Cadet 4th Class
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 15 feb 2004, 14:45
- Locatie: Ermelo
- Vis
- Moderator
- Berichten: 20538
- Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07
- Burning Liquid
- Cadet 4th Class
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 15 feb 2004, 14:45
- Locatie: Ermelo
- Doc
- Lieutenant Junior Grade
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 27 apr 2004, 13:19
- Locatie: Amerspace
- Contacteer:
- Burning Liquid
- Cadet 4th Class
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 15 feb 2004, 14:45
- Locatie: Ermelo
- tsota
- Cadet 1st Class
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:29
- Locatie: Beek
- Contacteer:
- Burning Liquid
- Cadet 4th Class
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 15 feb 2004, 14:45
- Locatie: Ermelo
- Doc
- Lieutenant Junior Grade
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 27 apr 2004, 13:19
- Locatie: Amerspace
- Contacteer:
- tsota
- Cadet 1st Class
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:29
- Locatie: Beek
- Contacteer:
- Guess who?
- Admiral
- Berichten: 13287
- Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
- Locatie: Delft
- Contacteer:
- Tactical_Cube
- Vice Admiral
- Berichten: 8488
- Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
- Locatie: Harlingen
- Guess who?
- Admiral
- Berichten: 13287
- Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
- Locatie: Delft
- Contacteer:
- Tactical_Cube
- Vice Admiral
- Berichten: 8488
- Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
- Locatie: Harlingen
- Tactical_Cube
- Vice Admiral
- Berichten: 8488
- Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
- Locatie: Harlingen
- tsota
- Cadet 1st Class
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:29
- Locatie: Beek
- Contacteer:
- Guess who?
- Admiral
- Berichten: 13287
- Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
- Locatie: Delft
- Contacteer:
- tsota
- Cadet 1st Class
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:29
- Locatie: Beek
- Contacteer:
- Doc
- Lieutenant Junior Grade
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 27 apr 2004, 13:19
- Locatie: Amerspace
- Contacteer:
Als ik het me goed kan herinneren werd ie automatisch geactiveerd in sickbay. Sinds de intrepid-class zullen alle schepen wel EMH-voorzieningen hebben, aangezien de Sovereign er ook eentje aan boord had en de Prometheus, een experimenteel schip, had bij wijze van experiment holo-emitters over het hele schip. De 2 EMH's zaten elkaar niet in de weg, qua energie dan...
- tsota
- Cadet 1st Class
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:29
- Locatie: Beek
- Contacteer:
- ElimGarak
- Ensign Junior Grade Class
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 27 apr 2007, 20:29
- Contacteer:
Re:
De pagina werkt helaas niet meer, maar volgens wikipedia istsota schreef:en een kiloquad is 1 petabyte.....
http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Kiloquads
1 petabyte = 1.000 terabyte
Laatst gewijzigd door ElimGarak op 04 mar 2013, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vis
- Moderator
- Berichten: 20538
- Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07
Re: Re:
Of toch 1.024?ElimGarak schreef:De pagina werkt helaas niet meer, maar volgens wikipedia istsota schreef:en een kiloquad is 1 petabyte.....
http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Kiloquads
1 petabyte = 1.000 Terabyte
- Punisher
- Fleet Captain
- Berichten: 3489
- Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
- Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
- Contacteer:
Re: Re:
Oh nee! Een continuïteitfout in voyager!!! *SCHOKKEND!*
Van Memory alpha:
Van Memory alpha:
The terms quads and kiloquads in TNG were used in a manner consistent with the system defined in the Technical Manual. However, by the time Voyager was airing, they started using extremely large numbers that lacked internal consistency, such as "billions of gigaquads" and "billions of teraquads." If these are accurate, USS Voyager's computers are more advanced and have a capacity that is orders of magnitude greater than the ones just seven years earlier in TNG.
Nee, 1000. Peta en Tera zijn een SI prefix, 1 pebibyte is wel gelijk aan 1024 pebibytes.Vis schreef:Of toch 1.024?ElimGarak schreef:De pagina werkt helaas niet meer, maar volgens wikipedia istsota schreef:en een kiloquad is 1 petabyte.....
http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Kiloquads
1 petabyte = 1.000 Terabyte