Geheugen probleem...

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
Burning Liquid
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 feb 2004, 14:45
Locatie: Ermelo

Geheugen probleem...

Bericht door Burning Liquid »

Ik zat eens om een site: http://www.starfleetcom.net/lcars/74656.htm en daar stond dat voyager een maximaal geheugen heeft van....
Number of Dedicated Modules - 125
Storage Capacity/Module - 50,500 kiloquads
Maar als je te kort aan geheugen heb dan replicate je toch gewoon nieuwe of ligt dat nou aan mij? :-P
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

zou ik eigenlijk niet weten ik denk niet dat het zo makkelijk is maar misschien ook wel.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Waarschijnlijk werkt dat hetzelfde als met computers nu. Beperkt aantal geheugenbanken, en een maximum per geheugen module. Nu zou je een nieuwe moederbord erin moeten zetten. Bij Voy zullen ze waarschijnlijk de computer core moeten uitbreiden dat meer tijd gaat kosten dan een geheugen module replicaten.
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

Ik voel dat dit een echte mr_Vulcan vraag is!!!!!! :-D
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Elke sterrenschip heeft een computercore. Het aantal kan verschillen, maar meestal heeft een schip 2 kernen. Eén Main Core en een back-up/extra core. De ENT-D bijvoorbeeld heeft 2 grote omdat deze nl. kan splitsen en beide onderdelen even belangrijk zijn. Iig, bi jhet falen van een kern kan er altijd nog teruggesprongen worden op de extra. Zo'n kern loop over meerdere dekken en is op allerlei niveau's toegankelijk en werkt volgens een soort "Slot"-systeem. Zoals Vis al zei vele geheugenbanken die allemaal met elkaar in verband staan. De reden waarom er niet meer geheugen is, is gewoon vanwege het feit van ruimtegebrek en efficientie. Vergeet daarbij ook niet dat de geheugencapaciteit van de computerkernen enorm groot is en miljoenen bestanden aan data kan bevatten. Toch is er een soort limiet en die hebben we al geregeld voorbij zien komen. Het beste voorbeeld is DS9 waar de patronen van een aantal bemanningsleden zolang in de computer bewaard moesten blijven. Het gaat dat over de dataopslag van elke molecuul in het lichaam en we praatte toen over, hoeveel waren het, 6 man. Het holodeck kon toen als buffer fungeren omdat deze op een apart netwerk loopt en eigen geheugenbestanden hebben en zo werden ze toen in het Spionnenprogramma van Bashir gezet. Maar dat even terzijde. We weten dus dat meerdere molecuulpatronen van levensvormen net iets te veel is om op te slaan. Eén zou dus in principe moeten lukken. We praten dan over Biljoenen datafiles. Kun je voorstellen hoeveel er opgeslagen kan worden? Ten eerste zal het dus niet zo gauw nodig zijn en ligt de prioriteit dus niet zo hoog en ten tweede is het moeilijk en zit men met ruimtegebrek

Dus wat Vis zegt is het meest logische en daar sluit ik me geheel bij aan. :p
Gebruikersavatar
Burning Liquid
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 feb 2004, 14:45
Locatie: Ermelo

Bericht door Burning Liquid »

Bedankt das egt een geniale uitleg... ik had pas treshold weer ns gezien en dat zettuh me ff aant denken.. .want dr was toen een flink aantal gigiquads aan hun computer toegevoegd en vroeg me af of ze nooit in probelem zouden komen....ook in Twisted was er een hele zooi gigiquads op hun computer gezet door die ring namelijk.... maar ik begin het nu al wat beter te begrijpen *D thx
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Ze zijn nu (irl) bezig met Holographic Versatile Discs. Ofwel, data wegschrijven op een holografische schijf ter grootte van een DVD. Dan krijg je dus schijfjes van een TerraByte. That's the way :9~
Gebruikersavatar
Burning Liquid
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 feb 2004, 14:45
Locatie: Ermelo

Bericht door Burning Liquid »

Ik had het gelezen ja met schijfsnelheid van 1GB/s :9~ alleen ik snap niet waar de naam Holographic hier op slaat :-P
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Gebruikersavatar
Burning Liquid
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 feb 2004, 14:45
Locatie: Ermelo

Bericht door Burning Liquid »

Weetje hoe vet 3dimensionale opslag media :9~ das wel zwaar vet >:)
Gebruikersavatar
Doc
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 467
Lid geworden op: 27 apr 2004, 13:19
Locatie: Amerspace
Contacteer:

Bericht door Doc »

Maar de verschillende Voyagerschrijvers werken wat computercapaciteit flink langs elkaar heen... De ene keer word 50 miljoen gigaquads new data upgeload (geupload?) en dan weer eens tien en dan nog een paar keer een onwaarschijnlijk groot aantal, zijn gewoon foutjes...
Gebruikersavatar
Burning Liquid
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 feb 2004, 14:45
Locatie: Ermelo

Bericht door Burning Liquid »

JA das dat zeker foutjes :-P ik heb net ff treshold gekeken daar werd een xtra 50 MILJARD Gigaquad data in de computer gezet ..... en in "Twisted" ook nog ns 20miljoen.... ik neem aan dat ze dus toch niet echt een limiet hebben :-P
Gebruikersavatar
tsota
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:29
Locatie: Beek
Contacteer:

Bericht door tsota »

en een kiloquad is 1 petabyte.....

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Kiloquads
Gebruikersavatar
Burning Liquid
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 feb 2004, 14:45
Locatie: Ermelo

Bericht door Burning Liquid »

Ja die link kende ik al ;) moet je is nagaan de EMH is al 50miljoen gigaquad :Y)
Gebruikersavatar
Doc
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 467
Lid geworden op: 27 apr 2004, 13:19
Locatie: Amerspace
Contacteer:

Bericht door Doc »

En dan sturen ze hem vrolijk heen en weer tussen Delta en AlfaQ...
Gebruikersavatar
tsota
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:29
Locatie: Beek
Contacteer:

Bericht door tsota »

....een wonder dat hij het nog doet.....

en dat klopt dus ook niet, die aflevering: de mobiele emitter werdt ook meegestuurd.....
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

die mobile emitter werd echt niet meegestuurd, dat is een object, de doctor functioneerde alleen op het nieuwe schip (naam kwijt :) ) , omdat er overal holo emitters over het schip geplaatst waren punt. ha! :P
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

dat wisten ze van tevoren niet :P, maar idd kreeg hij dat ding volgens mij niet mee. Zou ook heel dom zijn als ze het gedaan hadden, als de doktor niet meer terug kon of er iets ergs zou gebeuren zou dat stukje 29ste eeuw technologie kapot gaan of in verkeerde handen komen.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

En hoe zou je dat stukje apparatuur door een datastroom laten vliegen? Dat kan dus niet (of uber moeilijk :P ) en ze moeste inderdaad maar hopen dat hun sickbay al een holo-emitter had, of wisten ze dat wel?
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

kweet et zo niet, maar anders zagen die mensen wel dat het een hologram was en hadden ze hem denk ik wel geopend op het holodeck, dat het hele schip ermee bezaait was was gewoon goed geluk :P, eigenlijk best wel dom dat ze hem stuurden want ze wisten het volgens mij niet zeker.
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

Ja dat wisten ze al. Sinds een tijd is het al verplicht om die Holo-generators in een sickbay te hebben, ivm. de EMH. (kan ook zijn dat ik het fout he :-P )
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

ja ok dat d8 ik ook, maar tog het is nog steeds een grote gok
Gebruikersavatar
tsota
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:29
Locatie: Beek
Contacteer:

Bericht door tsota »

Ja, ik weet dat het niet kan... maar dat andere hologram trok energie de holo emitter in die aflevering. zoiets kan ik me herinnneren...
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Anders kijk je m nog is een keer? Want dit gebeurde niet echt :)
Gebruikersavatar
tsota
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:29
Locatie: Beek
Contacteer:

Bericht door tsota »

helaas heb ik hem niet meer... op videoband opnemen... kijken en volgende aflevering.... en dat was al een hele tijd terug....
Gebruikersavatar
Doc
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 467
Lid geworden op: 27 apr 2004, 13:19
Locatie: Amerspace
Contacteer:

Bericht door Doc »

Als ik het me goed kan herinneren werd ie automatisch geactiveerd in sickbay. Sinds de intrepid-class zullen alle schepen wel EMH-voorzieningen hebben, aangezien de Sovereign er ook eentje aan boord had en de Prometheus, een experimenteel schip, had bij wijze van experiment holo-emitters over het hele schip. De 2 EMH's zaten elkaar niet in de weg, qua energie dan...
Gebruikersavatar
tsota
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:29
Locatie: Beek
Contacteer:

Bericht door tsota »

nee, niet elkaar... maar ze werden toch aangevallen... en toen moest er extra energie naar de schilden...
Gebruikersavatar
ElimGarak
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 apr 2007, 20:29
Contacteer:

Re:

Bericht door ElimGarak »

tsota schreef:en een kiloquad is 1 petabyte.....

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Kiloquads
De pagina werkt helaas niet meer, maar volgens wikipedia is

1 petabyte = 1.000 terabyte 8-)
Laatst gewijzigd door ElimGarak op 04 mar 2013, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Re:

Bericht door Vis »

ElimGarak schreef:
tsota schreef:en een kiloquad is 1 petabyte.....

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Kiloquads
De pagina werkt helaas niet meer, maar volgens wikipedia is

1 petabyte = 1.000 Terabyte 8-)
Of toch 1.024?
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Punisher »

Oh nee! Een continuïteitfout in voyager!!! *SCHOKKEND!*

Van Memory alpha:
The terms quads and kiloquads in TNG were used in a manner consistent with the system defined in the Technical Manual. However, by the time Voyager was airing, they started using extremely large numbers that lacked internal consistency, such as "billions of gigaquads" and "billions of teraquads." If these are accurate, USS Voyager's computers are more advanced and have a capacity that is orders of magnitude greater than the ones just seven years earlier in TNG.

Vis schreef:
ElimGarak schreef:
tsota schreef:en een kiloquad is 1 petabyte.....

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Kiloquads
De pagina werkt helaas niet meer, maar volgens wikipedia is

1 petabyte = 1.000 Terabyte 8-)
Of toch 1.024?
Nee, 1000. Peta en Tera zijn een SI prefix, 1 pebibyte is wel gelijk aan 1024 pebibytes.
Plaats reactie