e=mc² klopt niet?

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gesloten
Gebruikersavatar
jOzh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 427
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:34

e=mc² klopt niet?

Bericht door jOzh »

Van teletekst:
Australische wetenschappers kunnen de eigenschappen van de straling van een quasar niet volgens de huideige natuurwetten verklaren. Ze suggereren daarom dat wellicht de lichtsnelheid niet constant is. Dan zou Einsteins beroemde formule e=mc² niet kloppen.
Moet je toch wel heel sterk in je schoenen staan wil je beweren dat deze formule van Einstein notabene niet klopt!
Ik heb verder geen verstand van natuurkunde (probleem met mij is dat ik er niks van snap maar dat het me wel mateloos interesseert...), misschien dat er hier mensen zijn die weten wat dit nou concreet inhoudt?
Gebruikersavatar
The Federation
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:55

Bericht door The Federation »

Nee, maar ik wil het wel weten..
Paul
Ensign
Ensign
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 jun 2002, 10:41
Locatie: Amsterdam

Bericht door Paul »

Hoe dan ook zal E=mc^2 e.d. nooit als fout worden bewezen; op z'n meest zal blijken dat hij alleen in een "algemenere" zin niet geldt, maar op beperktere schalen nog wel.
Gebruikersavatar
jOzh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 427
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:34

Bericht door jOzh »

Paul schreef:Hoe dan ook zal E=mc^2 e.d. nooit als fout worden bewezen; op z'n meest zal blijken dat hij alleen in een "algemenere" zin niet geldt, maar op beperktere schalen nog wel.
Huh? Als blijkt dat snelheid van licht niet constant is, hoe kan die formule dan nog op beperktere schaal wel gelden?
Paul
Ensign
Ensign
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 jun 2002, 10:41
Locatie: Amsterdam

Bericht door Paul »