Nog een warpprobleem...

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Nog een warpprobleem...

Bericht door Tom »

Nog even een korte introductie voor de mensen die nog niet weten hoe de warpdrive werkt.

Volgens Einsteins speciale relativiteits theorie is het onmogelijk voor iets met massa, dat het zich versnelt tot een snelheid hoger dan die van het licht (c = lichtsnelheid in vacuüm = 2,99792458 x 10^8 ms^-1).
Echter Einstein heeft ook de algemene relativiteits theorie ontwikkeld, deze zegt dat het mogelijk is dat tijdruimte wordt gekromd (dit gebeurt zelfs al en bij zeer zware objecten als de zon is dit zelfs te zien).
Nu maakt Star Trek's warpdrive daar gebruik van, de door een materie/anti-materie-reactie opgewekte energie wordt gebruikt om velden rond het schip te creëren die tijdruimte zo buigen/kromen (warpen) dat de tijdruimte voor het schip wordt weggezogen en naar achter gestuwd.
Dit heeft tot effect dat het schip in zijn geheel naarvooren wordt gestuwd. De velden die worden gecreëerd rond het starship laten nog een kleine 'bel' van normale tijdruimte rond het schip over, dit is de tijdruimte waar het schip zich in bevind, en tot deze zou ook zijn snelheid moeten worden gemeten.
Het feit dat er vanalles buiten de warpbel gebeurd heeft geen effect op wat er daarbinnen gebeurd, dus volgens de interne snelheids meters staat het schip nog steeds stil tenopzichten van de omliggende tijdruimte, hierdoor wordt Einsteins speciale relativiteits theorie niet overschreden.
Afbeelding

Dat was de (toch niet zo korte) introductie, nu mijn vraag:
Kan een schip op warpspeed door materie heen vliegen?

Er zijn in de ruimte altijd een heleboel stofjes en steentjes en dat soort zooi, maar die bevinden zich in de normale tijdruimte, worden die dan niet rond het schip gebogen?
En dan heb je ook grotere objecten, als bijvoorbeeld een (stilliggende) torpedo/mijn, ook gewone materie in gewone tijdruimte, wordt die materie dan niet om het schip gebogen, met de tijdruimte mee?
En dan heb je ook nog hele grote objecten, als planeten en sterren, ook gewone materie, maar niet in gewone tijdruimte, deze objecten verbuigen de tijdruimte namelijk zelf al (ze hebben zwaartekracht), heeft dat ook effect op de (instandhouding) warpbel?


Ok, een hoop deelvragen, maar er zit overal verschil in, ik hoop dat jullie me een beetje volgen, en dan zou ik graag willen weten wat jullie ervan vinden.
Laatst gewijzigd door Tom op 23 aug 2002, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
X5-453
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jul 2002, 12:37
Locatie: HELlevoetsluis

Bericht door X5-453 »

waar heb ik dat eerder gelezen? :huh:
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Geen idee... :?
Gebruikersavatar
The Federation
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:55

Bericht door The Federation »

Ik denk dat het schip niet door materie kan.. Waarioom zou het dan gevaarlijk zijn om in het zonnestelsel te gebruiken? In spellen (jaja die zijn meestal niet canon) zeggen ze dat tegen een planeet botsen met warp 9 fataal is enz.. Maar ik denk gewoon dat het niet kan..
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Het probleem is, als een schip door geen enkele vorm van materie kan, is het haast onmogelijk om te vliegen.

Binnen een zonnestelsel heb je dus sterren, planeten en eventueel astroiden, maar de interstallaire ruimte is ook niet leeg. Er zijn stofdeeljes, steentjes en zelfs op quantumniveau gebeurt er vanalles.

Als je dus enkel door compleet lege ruimte kunt vliegen kun je dus eigenlijk nergens vliegen.
Paul
Ensign
Ensign
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 jun 2002, 10:41
Locatie: Amsterdam

Bericht door Paul »

Tuurlijk zijn er (sub-)atomaire deeltjes als neutrino's e.d. die gewoon door schepen gaan, tenzij subspace-velden een nog onbekend neveneffect heeft. Wij weten niet hoe "poreus" subspace velden, navigational deflectors en shields zijn voor zulke miniscule deeltjes. Kleine tot middelgrote deeltjes kunnen door de deflectors worden weggeschoven, of ketsen gewoon af tegen de shields. Om grotere hemellichamen als planetoïden zullen koerswijzigingen voor moeten worden ingevoerd.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Dat klopt dus niet helemaal met de definitie van warpdrive.
Die creëerd een bel van normale tijdruimte waarbuiten de tijdruimte wordt weggeschoven. Als jij zeg dat die steenjes gewoon die bel binnen kunnen vliegen (tegen de shields die dan altijd aanmoeten staan op warp) wordt de tijdruimte dus helemaal niet verbogen. Omdat de steentjes anders de geodieet (hoe spel je dat nou?) om het schip heen zou moeten volgen.
Gebruikersavatar
Shipconstructor
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 267
Lid geworden op: 11 aug 2002, 11:04
Locatie: Uelsen

Bericht door Shipconstructor »

neen, een schip kan dat niet, gezien het feit dat het schip zelf nog steeds solide is, een gas op warpspeed zou dit dan wel kunnen, maar dan de vraag....hoe doe je dat?
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Nee, het schip zelf gaat ook niet dwarsdoor een object, maar de tijdruimte buigt die omzich heen, de tijdruimte waarin dat object zich bevind:
Afbeelding
tuvok4774
Commander
Commander
Berichten: 1187
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:34
Locatie: Huizen

Bericht door tuvok4774 »

Ik weet het niet precies, maar die deflector was toch voor kleine deeltjes?
En ze moesten toch ook een keer elke 7 seconden uit warp om te manoevreren (denk dat het de afleveringen Cathexis van Voyager was)
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

tuvok4774 schreef:Ik weet het niet precies, maar die deflector was toch voor kleine deeltjes?
volgensmij alleen op impulse snelheid (heb je niet de beschermende warpbel om je heen)
tuvok4774 schreef:En ze moesten toch ook een keer elke 7 seconden uit warp om te manoevreren (denk dat het de afleveringen Cathexis van Voyager was)
Dat was iniedergeval niet in Cathexis, maar ik geloof dat ik wel weet wat je bedoel.
Dat was een aflevering waarin ze door een stuk ruimte moesten met een heleboel bewegende zwarte gaten geloof ik. Daar moesten ze continu uit warp omdat ze anders zo'n zwart gat invlogen.
tuvok4774
Commander
Commander
Berichten: 1187
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:34
Locatie: Huizen

Bericht door tuvok4774 »

Waren het geen astroiden?
Tsja, zwarte gaten zijn wel sterker ja, ik weet het verder eigenlijk niet
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Nee, zelfs de warpdrive kan de gigantische krachten van een zwarte gat niet aan.

Maar ondertussen heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag, blijkbaar weet niemand het ;-(
Gebruikersavatar
X5-453
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jul 2002, 12:37
Locatie: HELlevoetsluis

Bericht door X5-453 »

hoe zou dat komen :roll:
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Geen idee, vertel.
Gebruikersavatar
Shipconstructor
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 267
Lid geworden op: 11 aug 2002, 11:04
Locatie: Uelsen

Re: Nog een warpprobleem...

Bericht door Shipconstructor »

Tom schreef:Kan een schip op warpspeed door materie heen vliegen?
kleine materie wel, planeten NIET, er wordt namelijk een koers gezet zodat ze NIET elke 7 seconden uit wrap hoefen, einde vraagstuk?
remyus of borg
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 sep 2002, 00:50
Locatie: geleen

Bericht door remyus of borg »

voor de kleine deeltjes zoals stof heb je toch dat navigational deflector shield zonder dat wordt bij warp het schip uitelkaar gereten zie je zelf gebeuren in een voyager ep weet niet precies welke maar zal het eens nakijken
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Paul schreef:Tuurlijk zijn er (sub-)atomaire deeltjes als neutrino's e.d. die gewoon door schepen gaan, tenzij subspace-velden een nog onbekend neveneffect heeft. Wij weten niet hoe "poreus" subspace velden, navigational deflectors en shields zijn voor zulke miniscule deeltjes. Kleine tot middelgrote deeltjes kunnen door de deflectors worden weggeschoven, of ketsen gewoon af tegen de shields. Om grotere hemellichamen als planetoïden zullen koerswijzigingen voor moeten worden ingevoerd.
Tom schreef:Dat klopt dus niet helemaal met de definitie van warpdrive.
Die creëerd een bel van normale tijdruimte waarbuiten de tijdruimte wordt weggeschoven. Als jij zeg dat die steenjes gewoon die bel binnen kunnen vliegen (tegen de shields die dan altijd aanmoeten staan op warp) wordt de tijdruimte dus helemaal niet verbogen. Omdat de steentjes anders de geodieet (hoe spel je dat nou?) om het schip heen zou moeten volgen.
Gebruikersavatar
Albi
Commander
Commander
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 jun 2002, 19:51
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Albi »

Ik denk dat kleine deeltjes wel meegebogen worden en als het ware langs de warpbubble van het schip glijden. Grotere objecten (planeten...) kunnen dit niet.

Er kunnen denk ik ook wel dingen zijn die de warpbubble verstoren en die wel degelijk schade kunnen toebrengen aan het schip (zal vast wel in een of andere aflevering gebeurd zijn)
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Grootte objecten, als planeten, krommen de tijdruimte zelf (ze hebben zwaartekracht). Dit vervormen van de tijdruimte is veel sterker als van een simpel warp-enginetje, hierdoor kan een schip niet door een planeet vliegen.

Er zijn inderdaad objecten die de tijdruimte zo erg vervormen dat men er geen warp-field kan creëren, denk hierbij aan planeten, sterren, zwarte gaten en wormholes.
Gebruikersavatar
JoMa
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 857
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:37
Locatie: JoMaBay prime

Bericht door JoMa »

Corrigeer me als ik het mis heb, maar ze zullen wel een reden hebben om een koers te plotten voor ze naar warpsnelheid gaan...
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

JoMa schreef:...maar ze zullen wel een reden hebben om een koers te plotten...
Natuurlijk, anders ga je de verkeerde kant op...
De Voyager bv wil graag naar het AQ, dan moet je wel de goede richting op gaan...
Gebruikersavatar
Raven
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:01
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

Bericht door Raven »

ff denken..

een schip kan nog steeds niet door materie vligen ook niet in warp. Daarvoor is de deflector. Die zorgt dat alle materie die ze tegenkomen vergruist wordt tot niet schadelijke grootte. alle te grote objecten moeten dan met name vermeden worden (long range scans)
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Raven schreef:een schip kan nog steeds niet door materie vligen ook niet in warp. Daarvoor is de deflector. Die zorgt dat alle materie die ze tegenkomen vergruist wordt tot niet schadelijke grootte. alle te grote objecten moeten dan met name vermeden worden (long range scans)
Paul schreef:Tuurlijk zijn er (sub-)atomaire deeltjes als neutrino's e.d. die gewoon door schepen gaan, tenzij subspace-velden een nog onbekend neveneffect heeft. Wij weten niet hoe "poreus" subspace velden, navigational deflectors en shields zijn voor zulke miniscule deeltjes. Kleine tot middelgrote deeltjes kunnen door de deflectors worden weggeschoven, of ketsen gewoon af tegen de shields. Om grotere hemellichamen als planetoïden zullen koerswijzigingen voor moeten worden ingevoerd.
Tom schreef:Dat klopt dus niet helemaal met de definitie van warpdrive.
Die creëerd een bel van normale tijdruimte waarbuiten de tijdruimte wordt weggeschoven. Als jij zeg dat die steenjes gewoon die bel binnen kunnen vliegen (tegen de shields die dan altijd aanmoeten staan op warp) wordt de tijdruimte dus helemaal niet verbogen. Omdat de steentjes anders de geodieet (hoe spel je dat nou?) om het schip heen zou moeten volgen.
Ik blijf mezelf maar quoten :)
Paul
Ensign
Ensign
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 jun 2002, 10:41
Locatie: Amsterdam

Bericht door Paul »

Toch heb ik m'n twijfels bij de gedachte dat alle schepen gewoon een rechte koers plotten, ongeacht of ze door planeten, superreuzen e.d. gaan. Zou denken dat de subspace-krommingen van een schip een beetje nietig zijn in vergelijking tot de ruimtekromming van véél massalere hemellichamen.

Of hadden we het maar over ruimtegruis?
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Paul schreef:Of hadden we het maar over ruimtegruis?
Ruimtegruis, steentjes, komeetjes (paar meter doorsnede) ik weet niet precies tot hoe groot het mogelijk is. Zolang de zwarte kracht van het object maar niet te groot is dat het de tijdruimte te erg vervormd.
remyus of borg
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 sep 2002, 00:50
Locatie: geleen

Bericht door remyus of borg »

Als je oplet zie je in de motion picture waarom je niet in een starsystem met warp kunt vliegen
zeggen ze in de film
als je een subspace bubble creeert in de buurt van een ster (bijv de zon)
verstoort dit de natuurlijke zwaartekracht van die ster en kan zich een onstabiel wormgat vormen waar het schip dan in terecht kan komen. Aangezien dat je niet weet waar zon wormgat uitkomt is het gewoon te gevaarlijk
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Bericht door Punisher »

volgens de afleveringen kun je in warp wel geraakt worden door phasers, torpedos, astroiden enz.

maar in het echt, hmm, het zou best kunnen dat een schip in warp juist materie aantrekt, door de verbuiging in de tijd/ruimte, of juist deeltjes afstoot, hoe het precies zit weet ik niet, en of iemand het wel weet, zwaartekracht is nog een van de wazigere dingen van de natuurkunde die we nog niet helemaal begrijpen(of zelfs vrij weinig)

door grote onbjecten vliegen is in ieder geval onmogenlijk, daar heb je een phase-apperaat van de romulans voor nodig...
Gebruikersavatar
Mivok
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 956
Lid geworden op: 27 jun 2002, 20:40
Locatie: Venray

Bericht door Mivok »

Je kunt niet tegen een materie "opbotsen" als je in een andere tijdsspanne zit als dat voorwerp. Een botsing kan alleen plaatsvinden als twee materies synchroon met elkaar zijn, qua tijd.

Die "bel" om een sterreschip dient alleen ter bescherming van de tijdsspanne waarin dit schip zich bevindt, niet als een soort schild om een botsing te vermijden.

Bij een zwart gat is dit duidelijk anders, dit is zelf weer een vervorming van tijd, waardoor een schip dat op warpspeed reist wel getroffen kan worden door deze tijdsverstoring, maar dit is geen materiële botsing.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Mivok schreef:Je kunt niet tegen een materie "opbotsen" als je in een andere tijdsspanne zit als dat voorwerp...
Dan vlieg je er dus als het ware doorheen. :)
Gesloten