Nog een warpprobleem...

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
Mivok
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 956
Lid geworden op: 27 jun 2002, 20:40
Locatie: Venray

Bericht door Mivok »

Tom schreef:Dan vlieg je er dus als het ware doorheen. :)
Theoretisch niet, plaats en tijd kloppen niet, dus valt er ook niet "doorheen" te vliegen.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Schip vliegt van A naar B, daartussen zit een komeet.
Hoe gaat ie er dan omheen volgens jou?
Gebruikersavatar
Mivok
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 956
Lid geworden op: 27 jun 2002, 20:40
Locatie: Venray

Bericht door Mivok »

Tom schreef:Schip vliegt van A naar B, daartussen zit een komeet.
Hoe gaat ie er dan omheen volgens jou?
Hij gaat er niet omheen. In de tijdsspanne waarin dat schip zich bevind, is geen komeet. Op de komeet zal het echter wel meetbaar zijn dat er ooit een schip een pad heeft gevolgd dat o.a. dwars door de planeet loopt. Er zal namelijk in een onvoorstelbaar klein ogenblik een kleine tijdshift hebben plaatsgevonden, wat met gevoelige apparatuur waarneembaar zou kunnen zijn (let wel, dit is theoretisch in werkelijkheid bestaat deze apparatuur niet, zover ik weet).
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Ja, leuk die tijdspanne, maar leg eens uit, op punt A ziet het schip een komeet.
Dan springt het naar warp, en opeens veranderd de tijd en is die komeet weg?

Even een wat duidelijkere uitleg van hoe jij warp zie dan graag. :)
Gebruikersavatar
Mivok
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 956
Lid geworden op: 27 jun 2002, 20:40
Locatie: Venray

Bericht door Mivok »

Tom schreef:Ja, leuk die tijdspanne, maar leg eens uit, op punt A ziet het schip een komeet.
Dan springt het naar warp, en opeens veranderd de tijd en is die komeet weg?
Nee, die komeet is niet weg, maar loopt niet meer synchroon met de tijd binnen die "bel" en is dus visueel (en materieel) niet meer waarneembaar.
Tom schreef:Even een wat duidelijkere uitleg van hoe jij warp zie dan graag. :)
Jouw defenitie aan het begin van dit forum over warp klopt, zo zie ik het ook.
Tom schreef:Het feit dat er vanalles buiten de warpbel gebeurd heeft geen effect op wat er daarbinnen gebeurd, dus volgens de interne snelheids meters staat het schip nog steeds stil tenopzichten van de omliggende tijdruimte, hierdoor wordt Einsteins speciale relativiteits theorie niet overschreden.
Borg-Queen schreef:You're thinking in such 3-dimensional terms. :)
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Mivok schreef:Jouw defenitie aan het begin van dit forum over warp klopt...
Mooi 8-)
Mivok schreef:Nee, die komeet is niet weg, maar loopt niet meer synchroon met de tijd binnen die "bel" en is dus visueel (en materieel) niet meer waarneembaar.
Ahhhh... dat bedoelde je. ;)
Maar dan heb je nog steeds de 'bel' zelf dan, die bevind zich volgensmij in dezelfde tijdruimte als de komeet, en het is dan dus die bel die 'door' de komeet gaat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mivok
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 956
Lid geworden op: 27 jun 2002, 20:40
Locatie: Venray

Bericht door Mivok »

Tom schreef:Maar dan heb je nog steeds de 'bel' zelf dan, die bevind zich volgensmij in dezelfde tijdruimte als de komeet, en het is dan dus die bel die 'door' de komeet gaat.
Yep
Mivok schreef:Op de komeet zal het echter wel meetbaar zijn dat er ooit een schip (***toevoeging*** eigenlijk dus die bel) een pad heeft gevolgd dat o.a. dwars door de planeet loopt. Er zal namelijk in een onvoorstelbaar klein ogenblik een kleine tijdshift hebben plaatsgevonden, wat met gevoelige apparatuur waarneembaar zou kunnen zijn (let wel, dit is theoretisch in werkelijkheid bestaat deze apparatuur niet, zover ik weet).
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Ahja, kijk dan begrijpen wij elkaar nu. *D
Gebruikersavatar
Dragonlord
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 jun 2002, 00:38
Locatie: Leeuwarden/Hillegom

Re: Nog een warpprobleem...

Bericht door Dragonlord »

Tom schreef:Nog even een korte introductie voor de mensen die nog niet weten hoe de warpdrive werkt.

Dat was de (toch niet zo korte) introductie, nu mijn vraag:
Kan een schip op warpspeed door materie heen vliegen?
Nee, schip is nog steeds solide en andere obejct ook. Boem is ho in dat geval.
Er zijn in de ruimte altijd een heleboel stofjes en steentjes en dat soort zooi, maar die bevinden zich in de normale tijdruimte, worden die dan niet rond het schip gebogen?
Daar is de deflector voor. Die zorgt er tot op bepaalde hoogte voor dat object niet tgeen het schip knallen, maar er omheen geleid worden of iig afgestoten worden van het schip.
En dan heb je ook grotere objecten, als bijvoorbeeld een (stilliggende) torpedo/mijn, ook gewone materie in gewone tijdruimte, wordt die materie dan niet om het schip gebogen, met de tijdruimte mee?
Tijdruimte is hier niet relevant. Schip blijft in zelfde tijd en ruimte als object zelf. De velden die worden gecreëerd rond het starship laten nog een kleine 'bel' van normale tijdruimte rond het schip over, dit is de tijdruimte waar het schip zich in bevind, en tot deze zou ook zijn snelheid moeten worden gemeten.
Het feit dat er vanalles buiten de warpbel gebeurd heeft geen effect op wat er daarbinnen gebeurd, dus volgens de interne snelheids meters staat het schip nog steeds stil tenopzichten van de omliggende tijdruimte, hierdoor wordt Einsteins speciale relativiteits theorie niet overschreden.

En dan heb je ook nog hele grote objecten, als planeten en sterren, ook gewone materie, maar niet in gewone tijdruimte, deze objecten verbuigen de tijdruimte namelijk zelf al (ze hebben zwaartekracht), heeft dat ook effect op de (instandhouding) warpbel?
Ja

Ok, een hoop deelvragen, maar er zit overal verschil in, ik hoop dat jullie me een beetje volgen, en dan zou ik graag willen weten wat jullie ervan vinden.[/quote]

Dit vind ik er van. :)
Gebruikersavatar
PatricQ
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 okt 2002, 12:38

Bericht door PatricQ »

errr.. 'ruimte stof' wordt door het deflector shield opgevangen zodat deze niet tegen het schip kan botsen.

Verder wordt bij het uitzetten van een koers rekening gehouden met planeten e.d. (Lt. Paris vertelde dit volgens mij).

Een schip op warp snelheid kan niet door materie heenvliegen volgens mij.

-Q-
Gesloten