Aanraking met Forcefield's

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Paul
Ensign
Ensign
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 jun 2002, 10:41
Locatie: Amsterdam

Bericht door Paul »

In de quantummechanica kun je elk voorwerp (inclusief die met massa) een frequentie toewijzen. Bij die "massale" voorwerpen is de golflengte ook zodanig klein dat het vrijwel onmeetbaar is en het geen boeb uitmaakt voor de alledaagse ervaring des levens.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Als het toch niet te meten is, wat heeft dat dan te maken met forcefields of shields?

BTW, kun je misschien ook uitlegen wat er dan voor die bepaalde frequentie zorgt bij de quantummechanica?
En is de frequentie ook uniek voor elk verschillend voorwerp?
Paul
Ensign
Ensign
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 jun 2002, 10:41
Locatie: Amsterdam

Bericht door Paul »

Eerlijk gezegd reageerde ik alleen op Rayek (en jouw reactie op hem), maar je zou kunnen zeggen dat alleen voorwerpen die ook een (zwakkere) scherm om henzelf heen hebben ook door die forcefields heen kunnen gaan, mits de frequenties gelijk zijn aan elkaar.

In de quantummechanische theorie blijkt dat massa-"volle" voorwerpen in bepaalde omstandigheden ook golf-eigenschappen hebben (je hebt ook vast gehoord van de wave-particle duality van licht); het is duidelijk te zien in een dubbelspleet experiment, waar interferentie voorkomt. Zo kan elke massa/voorwerp ook een golflengte voor z'n "matter wave" toegekend worden. Ik geloof dat de definitie ervan iets als lambda = h / p, met h = Planck's constante = 6.6E-34 J s en p = mv. Verrassend genoeg is de frequentie voor een matter wave gelijk aan die voor een electromagnetische golf: f = E / h.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Ok, dat is tenminste een goed en duidelijk antwoord. :)

Het door een shield komen heeft dus niets te maken met de 'matter wave' van een bepaald voorwerp.
Het is alleen mogelijk als een voorwerp een shield met dezelfde frequentie heeft.

Dus als de vijand de frequentie van het shield kent kunnen ze een torpedo daarop afstemmen (door de torpedo een shield met dezelfde frequentie te geven) en op die manier door het shield heendringen.
Paul
Ensign
Ensign
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 jun 2002, 10:41
Locatie: Amsterdam

Bericht door Paul »

Bingo... is het eigenlijk bekend dat ook photon torpedos ook schilden hebben? Zo niet, achten ze dan de kansen klein dat hij vroegtijdig zal worden vernietigd door ruimte debris?

Het is waarschijnlijk ook makkelijker en sneller om de frequentie van je phasers (of disrupters) aan te passen... wat voor soort golf zij ook mogen voorstellen.
Gebruikersavatar
Romulanoperative
Commander
Commander
Berichten: 1309
Lid geworden op: 11 okt 2002, 22:17
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Romulanoperative »

Niet als ze met de Bord in aanraking komen, dan kunnen om een duistere reden maar 6 keer ofzo schieten.

Als de Borg zo goed de frequenties kunnen scannen, waarom doen ze het dan niet voordat er op hen gevuurd wordt?
Paul
Ensign
Ensign
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 jun 2002, 10:41
Locatie: Amsterdam

Bericht door Paul »

Hm, je zou denken dat fasers recht door schilden gaan als ze "gestemd" gezijn op de frequentie van de shields. Net als in ST:GEN.

Bij de Borg daarentegen is dit blijkbaar omgekeerd; phasers kunnen pas Borg shields penetreren als de phaser-frequenties willekeurig worden gekozen; aan de andere kant moet SF wel hun shields moduleren om Borg-stralen teniet te doen.

Foutje van de zaak?
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Romulanoperative schreef:Als de Borg zo goed de frequenties kunnen scannen, waarom doen ze het dan niet voordat er op hen gevuurd wordt?
De Borg analyseren op het moment dat ze door een phaser geraakt worden welke frequentie die phaser gebruikt. Met die kennis kunnen ze hun shields aanpassen. (hoe en wat weet ik ook niet precies)

Wat ik niet snap is waarom je wel 2 (of soms meer) schoten op een Borg kan vuren voordat ze zich hebben aangepast. Een schot zou toch al voldoende moeten zijn om de frequentie te analyseren? Processorkracht genoeg lijkt mij.
Paul
Ensign
Ensign
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 jun 2002, 10:41
Locatie: Amsterdam

Bericht door Paul »

Volgens mij worden de phaser-frequenties continu gemoduleerd, dus na elk individueel schot is hij weer anders. Het enige waar ik dan mee op kan komen is dat de Borg pas na een aantal schoten het algoritme waarmee de phaser-frequenties worden gevarieerd te pakken te hebben en de variantie dan ook een stap vooruit zijn.

Bij nader onderzoek valt het ook helemaal uit elkaar... het is gewoon nog een technobabble solution.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Paul schreef:Volgens mij worden de phaser-frequenties continu gemoduleerd...
Ik meen me te herinneren dat ze pas later op het idee kwamen om de frequentie te modeleren, in BOBW konden ze nog maar twee keer schieten per frequentie (en dan hadden ze elke phaser met de hand op een andere frequentie gezet).
Volgensmij hadden ze in VOY phasers die zo waren ingesteld dat ze de frequentie bij elk schot wisselde (of was dat nou Elite Force? ;))
Gebruikersavatar
Romulanoperative
Commander
Commander
Berichten: 1309
Lid geworden op: 11 okt 2002, 22:17
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Romulanoperative »

Dat was Elite Force: de Infinity Modulator (IMOD)

Voorloper van I-mode? :)
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Inderdaad, dat dacht ik ook al :D
Gebruikersavatar
sovereign
Ensign
Ensign
Berichten: 222
Lid geworden op: 12 jun 2002, 15:08
Locatie: Tabula II, E.R.C., 2e gebouw

Bericht door sovereign »

in EF kan je geloof ik ook maar een antal keer schieten met een phaser hoor
Gebruikersavatar
Rayek
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 jul 2002, 16:39
Locatie: midden nederland

Bericht door Rayek »

Tom schreef:
Rayek schreef:...Elk voorwerp heeft zijn eigen frequentie...
Wat is dat nu weer voor vage beschrijving?

De frequentie is hoevaak iets in een bepaalde tijdspriode gebeurt.
Wat gebeurt er dan met die voorwerpen met een 'eigen frequentie'?
zijn eigen dichtheid zeg maar. wij kunnen door de wind heenlopen maar niet door een muur. de massa (in st als frequentie aangeduid) is verschillend. zo werkt een forcefield ook. stel je deze af op een bepaald voorwerp dan kan deze er dus doorheen maar andere voorwerpen niet.
Gebruikersavatar
Rayek
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 jul 2002, 16:39
Locatie: midden nederland

Bericht door Rayek »

Paul schreef:Eerlijk gezegd reageerde ik alleen op Rayek (en jouw reactie op hem), maar je zou kunnen zeggen dat alleen voorwerpen die ook een (zwakkere) scherm om henzelf heen hebben ook door die forcefields heen kunnen gaan, mits de frequenties gelijk zijn aan elkaar.

In de quantummechanische theorie blijkt dat massa-"volle" voorwerpen in bepaalde omstandigheden ook golf-eigenschappen hebben (je hebt ook vast gehoord van de wave-particle duality van licht); het is duidelijk te zien in een dubbelspleet experiment, waar interferentie voorkomt. Zo kan elke massa/voorwerp ook een golflengte voor z'n "matter wave" toegekend worden. Ik geloof dat de definitie ervan iets als lambda = h / p, met h = Planck's constante = 6.6E-34 J s en p = mv. Verrassend genoeg is de frequentie voor een matter wave gelijk aan die voor een electromagnetische golf: f = E / h.
ok is heel diepgaand, maar ik denk dat er toch een aantal mensen zijn die dit niet snappen. dus in gewoon nederlands.........
Paul
Ensign
Ensign
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 jun 2002, 10:41
Locatie: Amsterdam

Bericht door Paul »

In gewoon nederlands:

Inderdaad hebben massa-objecten ook een frequentie. Die is gedefiniëerd als de (al dan niet relativistische) energie van het voorwerp gedeeld door een héél klein getal (h). Dit betekent dat de frequentie van voorwerpen als mensen of shuttles zo belachelijk hoog is dat wij (met de technologie van vandaag) het niet eens kunnen waarnemen, laat staan dat we er wat mee kunnen doen. Daarom zijn onze golf-karakteristieken ook vrijwel niet op te merken. Maar aangezien STreknology vaag moet blijven en zich niet hoeft te verantwoorden voor z'n fysica kunnen wij dit aannemen als een leuke verklaring voor het feit dat men kan bepalen wat wel en niet door een force field kan.

Wie weet hebben die doordringbare force fields wel te maken met quantum tunneling... ook een leuke manier om ernaar te kijken.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Hmmm, Paul was eerder maar dan toch nog mijn verhaaltje:
Rayek schreef:zijn eigen dichtheid zeg maar. wij kunnen door de wind heenlopen maar niet door een muur. de massa (in st als frequentie aangeduid) is verschillend. zo werkt een forcefield ook. stel je deze af op een bepaald voorwerp dan kan deze er dus doorheen maar andere voorwerpen niet.
Ik had dus in mijn sammenvatting van Pauls verhaal dit gezegd: "Het door een shield komen heeft dus niets te maken met de 'matter wave' van een bepaald voorwerp."
In 'simpel' nederlands zoals jij wil, in de quantummechanica is men er achtergekomen dat er een dualiteit is tussen (materie)deeltjes en golven. Dit is duidelijk te zien bij licht bij sommige experimenten gedraagt het zich als golven en bij andere als deeltjes.
Hierdoor kun je een frequentie toewijzen aan een bepaalt object (de frequentie van de golven (bijvoorbeeld hoeveel golf-toppen er per seconde voorbij komen.))

De enigste manier om met een voorwerp door een shield te komen is door het voorwerp een shield te geven met een frequentie die op het orgingeel is afgestemd.
(zo kun je bijvoorbeeld ook trillingen in het water opheffen door anti-trillingen daarin te sturen.)
Tom schreef:Het door een shield komen heeft dus niets te maken met de 'matter wave' van een bepaald voorwerp.
Het is alleen mogelijk als een voorwerp een shield met dezelfde frequentie heeft.

Dus als de vijand de frequentie van het shield kent kunnen ze een torpedo daarop afstemmen (door de torpedo een shield met dezelfde frequentie te geven) en op die manier door het shield heendringen.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Ohja, en dan is er naast het op elkaar afstemmen van shields (misschien) nog een manier om door shields te komen, maarja, dat is mijn persoonlijke theorie :)
Gebruikersavatar
Rayek
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 jul 2002, 16:39
Locatie: midden nederland

Bericht door Rayek »

Tom schreef:Ohja, en dan is er naast het op elkaar afstemmen van shields (misschien) nog een manier om door shields te komen, maarja, dat is mijn persoonlijke theorie :)
ok.
Gebruikersavatar
Shark-of-Borg
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 feb 2003, 13:04

Re: Aanraking met Forcefield's

Bericht door Shark-of-Borg »

WJP schreef:weet iemand ook of het ook zeer doet als je een forcefield aanraakt? want als ze een aanraken dan doen ze net of het zeer doet, maar het lijkt mij gewoon net een muur.
alvast bedankt voor het antwoord!!!
nouw,een Forcefield bestaat uit electrisiteit ( khaat spelling :D ) die tot stand word gehoude door neutronen.
Oftewel, als je daar tege aan loopt, doet het pijn omdat je dan een schok krijgt.
:)
Gebruikersavatar
wumpus
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 apr 2003, 22:45
Locatie: Z'Ha'Dum
Contacteer:

Bericht door wumpus »

3rd RemataKlan schreef: DS9 "Facets" laat wat tofs met een forcefield zijn.
Wat dan?
Gebruikersavatar
Trekkie1701
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 jul 2002, 22:34
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Aanraking met Forcefield's

Bericht door Trekkie1701 »

Shark-of-Borg schreef:
WJP schreef:weet iemand ook of het ook zeer doet als je een forcefield aanraakt? want als ze een aanraken dan doen ze net of het zeer doet, maar het lijkt mij gewoon net een muur.
alvast bedankt voor het antwoord!!!
nouw,een Forcefield bestaat uit electrisiteit ( khaat spelling :D ) die tot stand word gehoude door neutronen.
Oftewel, als je daar tege aan loopt, doet het pijn omdat je dan een schok krijgt.
:)
Even voor de duidelijkheid, Electriciteit heeft NIKS te maken met in stand worden gehouden door neutronen. Er zijn verschillende theorieen, ook over de snelheid van de verplaatsing, maar in theorie wordt lading getransporteerd door geladen deeltjes. Hoe groter de lading, hoe gevaarlijker het wordt (het ligt niet aan het aantal volt of je doodgaat, maar eerder aan het aantal ampere.)

Forcefields hebben wel inderdaad een bepaalde sterkte, uitgedrukt in Watt. In generations hoor je Soran ook tegen Picard zeggen: 'Be careful captain, it is a 50 gigawatt forcefield. I wouldn't want you to get hurt!'

Het is dus eigenlijk hetzelfde als een batterij tegen je tong houden of een vork in het stopcontact steken.



p.s: Dit is mijn begrip van alles wat ik op school geleerd heb, als er mensen zijn die meer van electriciteitsleer afweten, dan zie ik dit graag verbeterd, daar heb ik zelf ook profijt van.
Gesloten