[Reviewtopic] 1x01 en 1x02 Encounter at Farpoint

Picard, Data, Riker... "The sky is the limit".

Moderator: Dark*staR

Plaats reactie
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

[Reviewtopic] 1x01 en 1x02 Encounter at Farpoint

Bericht door EMH »

Ik ben opnieuw begonnen met TNG. Best geinig weer om die oude afleveringen weer terug te zien. Ode aan de uitvinder van de DVD :pray2:

En dan hier de mogelijkheid om je waardering te geven op de TNG afleveringen, net als in het DS9 en TOS forum.

Hier dus de eerste Encounter at Farpoint

Cast:
Patrick Stewart as Jean-Luc Picard
Jonathan Frakes as William Thomas Riker
Brent Spiner as Data
LeVar Burton as Geordi La Forge
Michael Dorn as Worf
Gates McFadden as Beverly Crusher
Marina Sirtis as Deanna Troi
Denise Crosby as Natasha (Tasha) Yar
Wil Wheaton as Wesley Crusher

Guest Cast:
John de Lancie as Q
Michael Bell as Zorn

Special Guest Star
Deforest Kelley

Creative Staff:
Director: Corey Allen
Written By: D. C. Fontana and Gene Roddenberry


Degelijke pilotaflevering.
Het Farpoint gedeelte vond ik matig, het gedeelte betreffende Q vond ik erg goed. Vooral zijn visie en opmerkingen op het mensenras zijn fantastisch.
Ondanks dat alle acteurs nog moeten groeien in hun rol vond ik het spel best goed. John deLancie als Q is goed gekozen, vooral in latere afleveringen is dat terug te zien.
Q is ook een van mijn favoriete aliens.
We krijgen al meteen een stuk achtergrond van Picard, hij heeft het niet zo op met kinderen wat een beetje lastig word als Wesley Crusher aan boord komt.
Introductie van het Bandai ras. Al is het meteen de enige aflevering waar ze in voorkomen. De Ferengi worden hier al genoemd, maar zijn in The Last Outpost voor het eerst echt te zien.
Over het geheel dus een best aardige eerste aflevering.

waardering **1/2




[/url]
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Galenfuinion »

Dit was best een leuke pilot. Heb hem al vrij vaak gezien, en vermaak me steeds weer opnieuw uitstekend. Leuk om de personages voor het eerst te zien, alleen spelen ze af en toe een beetje onwennig.

Het verhaal is niet helemaal perfect, maar intrigeerde helemaal. De eerste scene met Q was wederom gewoon geniaal. Leve Q!
Gebruikersavatar
Klingon Kor
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 150
Lid geworden op: 08 feb 2005, 14:31
Locatie: Nederland

Bericht door Klingon Kor »

Het pakje van Deanna was leuk, nog echt jaren 60 Star Trek...
Je kan echt merken dat ze hun draai nog moeten vinden.

Q is natuurlijk geweldig (al is hij lang niet zo leuk als in latere afleveringen), het idee dat de mensheid zich moet bewijzen vind ik wel goed gevonden. Voor de rest eigenlijk alleen leuk omdat het de eerste next gen aflevering is.
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Henry86 »

Het Q-gebeuren is briljant, voor de rest vind ik het verschrikkelijk. Deanna die dingen zegt als "I'm sensing a powerful mind" en saucer seperation met warp 9.8 (ofzo) vind ik belachelijk.
Gebruikersavatar
MajinSource
Captain
Captain
Berichten: 2123
Lid geworden op: 28 jan 2005, 10:14

Bericht door MajinSource »

Het lijkt mij ook een beetje onlogisch saucer sep in warp. Val die saucer dan niet gelijk terug uit warp of explodeert die dan niet meteen??
Gebruikersavatar
RegBarclay
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 jul 2003, 11:34

Bericht door RegBarclay »

De saucer valt terug uit warp zodra hij uit de warp bubble verdwijnt. dan nemen de impulse engines het over.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Data zegt ook in de aflevering dat een saucersep tijdens hoge warpsnelheid erg link is.
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Henry86 »

EMH schreef:Data zegt ook in de aflevering dat een saucersep tijdens hoge warpsnelheid erg link is.
Dat zegt hij inderdaad, maar het komt bij mij echt over als "kijk eens hoe bijzonder we zijn, we gaan iets gevaarlijks doen".

Als ze nou uitleggen wat er allemaal zou kunnen gebeuren (explosie, gat in romp, systemen die uitvallen) dan komt het veel realistischer en dramatischer over.
Gebruikersavatar
MajinSource
Captain
Captain
Berichten: 2123
Lid geworden op: 28 jan 2005, 10:14

Bericht door MajinSource »

Henry86 schreef:
EMH schreef:Data zegt ook in de aflevering dat een saucersep tijdens hoge warpsnelheid erg link is.
Dat zegt hij inderdaad, maar het komt bij mij echt over als "kijk eens hoe bijzonder we zijn, we gaan iets gevaarlijks doen".

Als ze nou uitleggen wat er allemaal zou kunnen gebeuren (explosie, gat in romp, systemen die uitvallen) dan komt het veel realistischer en dramatischer over.
Ja dat vind ik ook ik heb de ep weer even gekeken en ik vind ook dat ze overkomen als ''Kijk eens even hoe stoer we zijn''
Dat kunnen ze best een keer doen maar niet gelijk in de eerste aflevering van de serie
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

Ik vind dit eigenlijk de slechtste star trek pilot (tos niet meegerekend) erg vreemd en de acteurs zijn hier niet geweldig in het acteren.

Picard die een beetje ik ben een strikte captain speelt
enz enz

Q maakt het toch net wat beter

waardering: **
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

Ik vond deze pilot, .......geweldig! 8-)

rekening houdend met de tijd (eind jaren 80) en zoveel jaren na TOS waren de beelden prachtig als je deze vergeleek met de originele serie.
Picard was cool en een volledige tegenpool van Kirk wat toch van enige durf getuigde.
Het acteurwerk ging natuurlijk nog een beetje stroef.......maar dat zie je pas als je deze pilot nu ruim 15 jaar later terug ziet.

Tegenwoordig vind ik ook wel dat er betere pilots zijn...... ;)
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

Kdenk idd ook wel dat keek ik het in die tijd dat het geweldig was, maar voor nu is het gewoon vermakelijk te noemen
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Ik vind het een middelmatige pilot.

Er wordt teveel uiteengezet. Simpelweg door praten dingen uitleggen ipv ze te laten zien.
De geschiedenis van Yar, Data en Worf. Picard's relatie met Crusher. De werking van het holodeck en het schip.

Vaak lopen pilots in deze val.

De aflevering zelf mist focus, maar ja Roddenberry moest ineens iets van 30 minuten toevoegen.

Het plot zelf stelt weinig voor.

De bemanning komt erg gelikt over, maar ja zo is TNG.
Picard preken over de 20e eeuw en de mensheid.
En dan heb je nog Riker en Data die doodkalm vertellen hoe het oude Bandi dorp wordt GEBOMBARDEERD. :eek:

Het Riker/Troi gedoe is regelrecht uit The Motion Picture gehaald.

De muziek is wel tof en ik vind John DeLancie's Q erg vermakelijk.
Gebruikersavatar
Vash
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 684
Lid geworden op: 12 apr 2003, 22:48
Locatie: Amsterdam

Bericht door Vash »

Ik vond het op zich wel oke, vooral de introductie van Q is cool. Maar ik vond wel dat iedereen een beetje te makkelijk alle vreemde orders van Picard opvolgt. Verder heb ik er niet echt een mening over. Ik had wel wat meer willen weten over de relaties onderling, maar ja, je kunt niet alles kwijt in 2 uur.
Gebruikersavatar
_Xbox_Master_
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 jun 2004, 13:34
Locatie: Aalten
Contacteer:

Bericht door _Xbox_Master_ »

Ik vond het niet de beste pilot, maar het was geen slechte ep.
Ik vond Q erg leuk en ook goed geacteerd. Bij de rest was dat iets minder. Het hele verhaal was een beetje simpel waar wel vermakelijk.
Helemaal geen slechte start voor TNG.

Rating: ***
Plaats reactie