Vlees eten in Star Trek ?

Algemene vragen en opmerkingen over Star Trek die niet in de andere forums passen.

Moderator: HorckDude

Tinoz
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2010, 19:09

Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Tinoz »

Ben al een tijdje opzoek naar een document waar een ( fictieve ) wet in staat die over het eten van vlees gaat maar heb nog niets bruikbaars gevonden. Weet bijvoorbeeld wel dat Vulcans geen vlees eten maar soms stiekem wel. Maar ik wil graag weten wat de United Federation od Planets hier over besloten heeft !
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Punisher »

Er is wel een TNG aflevering waarin Riker verklaard dat het eten van vlees "Barbaars" is.

Maar in een DS9 aflevering verteld de Chief aan Keiko dat z'n moeder met echt vlees kookte, Keiko was niet zo afkeurend als Riker maar reageerde bijna jaloers verrast ...

Het lijkt mij dat er niet direct een wet voor is, maar dat het simpelweg overbodig is met replicators. En dat de mening over vlees van persoon en/of community verschilt ...
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Miriam »

Als het maar geen varkens of pakled vlees was is het prima
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door X-File »

Miriam schreef:Als het maar geen varkens of pakled vlees was is het prima
^ Same difference?

Hoe dan ook, ik zie niet in waarom men in de 23ste/24ste eeuw geen vlees zou eten. De productie methode zal wellicht wat anders zijn, maar een lekker stukje vlees gaat er gewoon nog in.
Tinoz
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2010, 19:09

tssssssssss

Bericht door Tinoz »

Het lijkt me duidelijk dat naarmate we meer ontwikkelen en meer aan onze eigen ethiek gaan bouwen dat het een logisch resultaat zou zijn dat we andere levensvormen niet gaan gebruiken voor zelfverrijking
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door X-File »

Ja...

En we hoeven ook niet meer te werken voor het geld, want dat doen we uit de goedheid van ons hart. :lachhuil:
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Miriam »

X-File schreef:Ja...

En we hoeven ook niet meer te werken voor het geld, want dat doen we uit de goedheid van ons hart. :lachhuil:
Communisme werkt inderdaad perfect :rofl: гордиться кредитов
Tinoz schreef:Het lijkt me duidelijk dat naarmate we meer ontwikkelen en meer aan onze eigen ethiek gaan bouwen dat het een logisch resultaat zou zijn dat we andere levensvormen niet gaan gebruiken voor zelfverrijking
Ja, en Hitler was een goed man omdat hij snelwegen liet bouwen. :lachhuil:
De enige reden waarom wij geen vlees meer zullen eten in de toekomst is omdat alle dieren op de mens na zijn uitgestorven. Daarbij is vlees, zover bekend nog steeds een gezonde bron van eiwitten, die een mens nodig heeft.
Tinoz
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2010, 19:09

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Tinoz »

X-File schreef:Ja...

En we hoeven ook niet meer te werken voor het geld, want dat doen we uit de goedheid van ons hart. :lachhuil:
uhhhhh.... sorry hoor , maar in startrek hebben ze een soort van Utopie en ondanks dat ze credits hebben werken ze er niet voor .

Ik weet niet veel van startrek maar dit hbe ik in iedergeval wel gevonden .

Dus bedoelde jij nou dat je het vergezocht vind van de bedenkers van ST of wilde je me voor lul zetten ?
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door X-File »

Het is inderdaad vergezocht van de makers van Star Trek. En nog zeer inconsistent toepast ook gedurende de vijf series en elf films.

Dat geld niet meer belangrijk is in de 24e eeuw omdat men werkt ter verbetering van onszelf wordt expliciet vermeld door Picard in ST VIII: FC.

Ik weiger te geloven dat de aarde, of wellicht de hele Federatie, gebaseerd is op altruïsme en een dorst naar kennis. Zeker omdat er vele andere rassen zijn die wel geld nodig hebben. Ferengi bijvoorbeeld? En in de 23e eeuw werd in ST VI: TUC vermeld dat de Klingons het budget niet hebben om hun planeet de redden na de explosie van Praxis, vanwege de uitgaven voor het militaire budget.

Dan zijn er nog de vele merchants die van de aarde of een van z'n kolonieën afkomstig zijn, zoals Harry Mudd uit TOS. Handelen ze alleen nog voor de lol en niet voor zelfverrijking?

Of wilt men beweren dat zo tussen de 23e eeuw en de 24e eeuw een monetair systeem volledig verdwenen is?

Ik weiger te geloven dat over 300 jaren een basale mensentrek als hebzucht als sneeuw voor de zon verdwenen is. Hoe utopisch een samenleving ook is, het maken van een systeem kost wat, en daar zal altijd wat tegenover moeten staan. En wat doen mensen de hele dag als er niets meer te doen is voor geld? Een beetje rondlopen door steden? Kunstzinnig bezig zijn? Klinkt als een zeer decadente samenleving, een gevangenis van eeuwigdurende saaiheid.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Miriam »

"we don't need no education, we don't need no thoughts control."
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Master Vanhu Botie »

Oeps, verkeerd topic
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door mr_Vulcan »

X-File schreef:Ik weiger te geloven dat de aarde, of wellicht de hele Federatie, gebaseerd is op altruïsme en een dorst naar kennis. Zeker omdat er vele andere rassen zijn die wel geld nodig hebben. Ferengi bijvoorbeeld? En in de 23e eeuw werd in ST VI: TUC vermeld dat de Klingons het budget niet hebben om hun planeet de redden na de explosie van Praxis, vanwege de uitgaven voor het militaire budget.

Dan zijn er nog de vele merchants die van de aarde of een van z'n kolonieën afkomstig zijn, zoals Harry Mudd uit TOS. Handelen ze alleen nog voor de lol en niet voor zelfverrijking?
Laten we ook de Bolians niet vergeten
Memory Alpha schreef:The Bank of Bolias was the primary financial institute of the Bolians and many off-worlders. Fluctuations in Bolian currency played an important role in Alpha Quadrant trade.
Het is wat tegenstrijdig in Star Trek, maar om nou geld (credits, etc.) af te schaffen maakt het voor mij juist ongeloofwaardiger.
Wat dat betreft heeft DS9 in mijn ogen een geloofwaardiger Star Trek neer weten te zetten dan het soms te perfecte TNG.

Geld in Star Trek

^ Dit is een aardig linkje met verschillende referenties naar geld in Star Trek uit verscheidene films en series.
Het lijkt erop dat geld inderdaad niet meer gebruikt wordt zoals we het nu kennen. De Federatie heeft het wel, maar dan vooral voor contacten met andere culturen. Zelf hebben ze er geen nut meer voor.

Kortom, het blijft een beetje een welles/nietes verhaal en hebben ze er een verhaal omheen bedacht om de continuïteit enigszins te waarborgen (maar dat is met meer dingen in Star Trek).
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door EMH »

Lekker BBQ-en in Ten Forward.
Tinoz
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2010, 19:09

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Tinoz »

Dus het blijft onduidelijk of de United Federation of Plantes een officieel standpunt heeft over het eten van vlees. Als ze dat niet hebben vind ik het erg tegenvallen, het lijkt mij echt leuk en een uitdaging om zo een wet te schrijven, lekker je fantasie de loop laten gaan en je kan er een eventueel idealisme in kwijt ook nog !

Ik zou beginnen met het ordenen van levensvorm op een universeel soort IQ dat op alle levens toegepast kan worden en vanuitdaar bepalen wat de regels zijn.

}:O :duh2:

Andere ( gelijkwaardige ) sites zijn welkom, maar ook andere films waarin het onderwerp "vlees eten" in voorkomt !
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door sonpas »

Tinoz schreef:Dus het blijft onduidelijk of de United Federation of Plantes een officieel standpunt heeft over het eten van vlees. Als ze dat niet hebben vind ik het erg tegenvallen, het lijkt mij echt leuk en een uitdaging om zo een wet te schrijven, lekker je fantasie de loop laten gaan en je kan er een eventueel idealisme in kwijt ook nog !

Ik zou beginnen met het ordenen van levensvorm op een universeel soort IQ dat op alle levens toegepast kan worden en vanuitdaar bepalen wat de regels zijn.

}:O :duh2:

Andere ( gelijkwaardige ) sites zijn welkom, maar ook andere films waarin het onderwerp "vlees eten" in voorkomt !
laat me raden......jij bent een vegetariër? :*)
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door mr_Vulcan »

Tinoz schreef:Ik zou beginnen met het ordenen van levensvorm op een universeel soort IQ dat op alle levens toegepast kan worden en vanuitdaar bepalen wat de regels zijn.
"It's life Jim, but not as we know it"

Dat lijkt me dus totaal niet haalbaar. Ik zou daar helemaal niet beginnen.
Misschien moet er eerst gekeken worden waarom iemand vegetarisch is?

De Vulcans worden aangehaald, maar hoogstwaarschijnlijk eten die geen vlees vanuit de logica
Bijvoorbeeld, het is onlogisch grondstoffen te besteden aan iets wat je later dood maakt om tot je te nemen, terwijl je ook kunt overleven op voedsel dat veel minder arbeid en grondstoffen kost.

Ben trouwens ook benieuwd, zou je vlees eten als het uit de replicator komt?
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Guess who? »

Miriam schreef:Daarbij is vlees, zover bekend nog steeds een gezonde bron van eiwitten, die een mens nodig heeft.
En vergeet het ijzer niet.

Verder kun je ook vissen en insecten eten. Oh wacht, dat zijn ook beestjes.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Miriam »

Tinoz schreef:Dus het blijft onduidelijk of de United Federation of Plantes een officieel standpunt heeft over het eten van vlees. Als ze dat niet hebben vind ik het erg tegenvallen, het lijkt mij echt leuk en een uitdaging om zo een wet te schrijven, lekker je fantasie de loop laten gaan en je kan er een eventueel idealisme in kwijt ook nog !

Ik zou beginnen met het ordenen van levensvorm op een universeel soort IQ dat op alle levens toegepast kan worden en vanuitdaar bepalen wat de regels zijn.

}:O :duh2:

Andere ( gelijkwaardige ) sites zijn welkom, maar ook andere films waarin het onderwerp "vlees eten" in voorkomt !
Nou kan ik een heel betoog gaan schrijven over het feit dat een multiplanitaire organisatie in de vorm als de federatie onmogelijk kan werken. Lijkt het me zelfs voor de federatie onzinnig om zulke wetten te bepalen
Daarbij kom je vandaag de dag al wereldwijd problemen tegen, waardoor een globale wereldmacht onmogelijk kan werken; hoe hard het liberaal-kapitalisme het ook probeert. :lachhuil:

Dus ik denk dat het realistisch is dat we geen koeien of varkensvlees eten als mens zijnde in de toekomst, dan dat we vegetariër zijn :rofl:
Gebruikersavatar
Vulcanwizzard
Ensign
Ensign
Berichten: 209
Lid geworden op: 04 jul 2002, 23:29
Locatie: Capelle a/d IJssel

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Vulcanwizzard »

Miriam schreef:
Dus ik denk dat het realistisch is dat we geen koeien of varkensvlees eten als mens zijnde in de toekomst, dan dat we vegetariër zijn :rofl:

:? nu ben ik het ff kwijt hoor! Wat nu vegetariër of niet??
Gebruikersavatar
Voyager
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:13
Locatie: Mijn Mokums Paradijs: Amsterdam

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Voyager »

Een terugkerend thema in Star Trek is sowieso dat mensen hun eten na een hap laten staan.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Master Vanhu Botie »

Voyager schreef:Een terugkerend thema in Star Trek is sowieso dat mensen hun eten na een hap laten staan.
:lol: Maar dat is niet alleen in ST zo :Y)
Gebruikersavatar
Vulcanwizzard
Ensign
Ensign
Berichten: 209
Lid geworden op: 04 jul 2002, 23:29
Locatie: Capelle a/d IJssel

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Vulcanwizzard »

Vulcanwizzard schreef:
Miriam schreef:
Dus ik denk dat het realistisch is dat we geen koeien of varkensvlees eten als mens zijnde in de toekomst, dan dat we vegetariër zijn :rofl:

:? nu ben ik het ff kwijt hoor! Wat nu vegetariër of niet??

Nu heb ik nog steeds geen idee of we wel of niet vlees eten in de toekomst???
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Guess who? »

Ik zou wel trek hebben in een Klingonkarbonade.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Miriam »

Vulcanwizzard schreef:
Vulcanwizzard schreef:
Miriam schreef:
Dus ik denk dat het realistisch is dat we geen koeien of varkensvlees eten als mens zijnde in de toekomst, dan dat we vegetariër zijn :rofl:

:? nu ben ik het ff kwijt hoor! Wat nu vegetariër of niet??

Nu heb ik nog steeds geen idee of we wel of niet vlees eten in de toekomst???
Wat ga je morgen eten?
Gebruikersavatar
Vulcanwizzard
Ensign
Ensign
Berichten: 209
Lid geworden op: 04 jul 2002, 23:29
Locatie: Capelle a/d IJssel

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Vulcanwizzard »

Ik denk Kip? :*)
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door X-File »

Dat veelzijdige stukje vlees, kip?
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Miriam »

Vulcanwizzard schreef:Ik denk Kip? :*)
Dan eten ze in de toekomst dus vlees :p
Gebruikersavatar
Vulcanwizzard
Ensign
Ensign
Berichten: 209
Lid geworden op: 04 jul 2002, 23:29
Locatie: Capelle a/d IJssel

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Vulcanwizzard »

Yep ik denk het ook, hadden vandaag trouwens macaroni met rundergehakt?? :*D
Gebruikersavatar
Vulcanwizzard
Ensign
Ensign
Berichten: 209
Lid geworden op: 04 jul 2002, 23:29
Locatie: Capelle a/d IJssel

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Vulcanwizzard »

Morgen gaan we raght maken :Y)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Vlees eten in Star Trek ?

Bericht door Ace of Spades »

Valt gagh niet gewoon onder vlees?


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ace of Spades op 21 dec 2010, 23:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie