Rome

Bespreek hier alles over TV, Films, Muziek en Boeken

Moderator: Vis

Gebruikersavatar
Mivok
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 956
Lid geworden op: 27 jun 2002, 20:40
Locatie: Venray

Rome

Bericht door Mivok »

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
In 52 B.C., 400 years after the founding of the Republic, Rome is the wealthiest city in the world, a cosmopolitan metropolis of one million people, epicenter of a sprawling empire. But now, the foundations of the Republic are crumbling, eaten away by corruption and excess. After eight years of war, Gaius Julius Caesar has conquered Gaul and is returning to Rome with legions of loyal men, unimaginable riches, and a populist agenda for radical social change. The aristocracy is terrified, and threatens to prosecute him for war crimes if he enters Rome. Such is the situation when two soldiers of Caesar's 13th Legion, Lucius Vorenus and Titus Pullo, are ordered into the wilds of Gaul to retrieve their legion's stolen standard, setting off a chain of circumstances that will entwine them in pivotal events of ancient Rome.
AfbeeldingAfbeelding

Rome is een samenwerking tussen de BBC en HBO. Het is groots opgezet en sommige scenes lijken eindeloze budgetten te hebben. Op dit moment zijn er pas 2 afleveringen uitgezonden, maar ik ben nu al redelijk verslaafd aan deze serie. Omdat de serie ook een soort verfilming van de geschiedenis is, is er wel een grijs gebied wat betreft spoilers. Buiten dat is het ook een absolute 16+ serie. Veel bloblo's; bloed en bloot.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Albi
Commander
Commander
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 jun 2002, 19:51
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Albi »

De eerste twee afleveringen kwamen op mij vooral over als inleiding op the main event aangezien de alea nu pas iacta est :*) Wat mij ook opviel is dat de vulgariteiten gewoon in beeld worden gebracht wat denk ik een realistische keuze is (wel ff wennen). Ik blijf het zeker volgen, zeker omdat het maar een aflevering of tien is en het gewoon interessant is om te kijken hoe dingen in beeld worden gebracht.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

de titel sprak me aan, ben nou proberen te downloaden recentie krijg je wel later
Gebruikersavatar
Hezingen
Commander
Commander
Berichten: 1255
Lid geworden op: 12 jun 2002, 12:37
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Hezingen »

Vind het tot nu toe een erg mooie serie. Ik weet het niet zeker maar volgens mij praten de mensen die een beetje aanzien hebben met een kak engels accent en de soldaten met een amerikaans accent.

Verder veel mooie decors, mooie vrouwen (zeer belangerijk voor een groot deel van de samenleving) en een behoorlijk simpel verhaal. Als je de geschiedenis vertelt heb je nl. niet veel te bedenken lijkt me zo.
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

Nice :9~

Ben 'm inmiddels ook aan het downloaden... :)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ik denk dat ik dit alleen kan uitstaan als ze de geschiedenis, zover mogelijk, correct weergeven. Zal eens kijken wat ik ervan vind :)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Serie is behoorlijk vermakelijk, en neemt je geen blad van de mond, van de roomse maatsschapij, inclusief de elite, de gewone burgers, de gewone soldaten, en de slavencultuur...

De serie is teminste weer eens wat anders dan scifi operas die binnen een half jaar er mee kappen, of een uur durende soapshows...

Nee, ik vind deze kostuumserie, een erg goede en vermakelijke serie, maar kon enkele keer ook niet vermaken, om even te grijnzen bij sommige opmerkingen, deze serie heeft een goede dosis aan humour erin verwerkt...

Deze serie is teminste weer eens wat anders dan gemiddelde scifi/soap serie, of herculus xena, asterix obelix serie... en fijn dat redelijk onbekende acteurs zijn (voor mij dan), ken alleen die gast die vladimir harkonnen speelt in dune de mini series, en hornblower...

teminste geen kevin sorbo...
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Booring :yawn:

Dit is al de zoveelste serie de afgelopen tijd over exact hetzelfde onderwerp, alleen weer nét iets anders uitgewerkt. Verder nog niks gezien waardoor deze zich nou echt onderscheidt van de rest.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Als de serie historisch correct is dan is er zeker iets waarin de serie zich kan onderscheiden...vraag is alleen of dat het geval is.
Gebruikersavatar
_Xbox_Master_
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 jun 2004, 13:34
Locatie: Aalten
Contacteer:

Bericht door _Xbox_Master_ »

Ik heb net de eerste aflevering gezien en dat beviel me wel. Ik blijf de serie zeker volgen. Het geeft een mooi beeld van de Romeinse cultuur.
Omdat ik niet zo heel veel weet van de romeinse geschiedenis zullen eventuele fouten mij ook niet opvallen, dat maakt het alleen maar leuker.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Daar zit al een probleem...er zijn niet heel veel objectieve bronnen over Romeinse cultuur. Er is dus hoe dan ook nooit een goed beeld te geven van Romeinse cultuur.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

ja nou dat is dus een beetje het probleem he..., nou ja terug in de tijd reizen kan een optie zijn hierin, aldus ik het wel grappig vind de aanpak van de serie rome...
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ik ga er zeker eens naar kijken (nu nog even niet) maar ik vrees wel dat ik er moeite mee ga hebben.
Gebruikersavatar
sirdupre
Commander
Commander
Berichten: 1575
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:56
Contacteer:

Bericht door sirdupre »

Maar wanneer is iets dan eigenlijk historisch correct? Als er geen bronnen zijn waarmee je het tegendeel van hetgeen beweerd wordt kunt tonen, of als alles wat beweerd wordt onderbouwd is door bronnen?
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

captain crash schreef:Ik denk dat ik dit alleen kan uitstaan als ze de geschiedenis, zover mogelijk, correct weergeven. Zal eens kijken wat ik ervan vind :)
*blaat*
geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars - en door Hollywood scriptors;
maak je druk en geniet van het vuurwerk :)
en als je echt een wetenschappelijke drang voelt opkomen, dan ga je toch gewoon Ceasar's eigen memoires lezen? (bijvoorbeeld Oorlog in Gallie; je mag het van me lenen hoor ;))
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

sirdupre schreef:Maar wanneer is iets dan eigenlijk historisch correct? Als er geen bronnen zijn waarmee je het tegendeel van hetgeen beweerd wordt kunt tonen, of als alles wat beweerd wordt onderbouwd is door bronnen?
Kijk dat is het probleem. Al onze kennis van geschiedenis is fragmentarisch. Dus zal elke weergave ten eerste een interpretatie blijven en ten tweede onvolledig zijn.
En vooral dat laatste maakt het erg moeilijk om een verantwoorde historische serie te maken. Je zult als schrijver zaken moeten opvullen er bij bedenken. Terwijl je ook rekening moeten houden met je kijkers en er dus een spannend verhaal van moet maken. Je ontkomt er dan haast niet aan de wel bekende feiten geweld aan te doen.

Het zal aan de kijker zijn om een keuze te maken. Of een mooi en spannend verhaal of een historisch correct verhaal. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het laatste. Of ik deze serie ga kijken hangt ook een beetje af van jullie kritieken.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

GPS schreef:Het zal aan de kijker zijn om een keuze te maken. Of een mooi en spannend verhaal of een historisch correct verhaal. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het laatste. Of ik deze serie ga kijken hangt ook een beetje af van jullie kritieken.
Hoezo?
Je bent toch al op de hoogte van welke stroming van dogmatisch denken "de academische wereld" op dit moment propageert?
Ga lekker met zijn allen in jullie Ivoren Torentje zitten en met jullie kop in elkanders kont zitten blaten dat het allemaal niet "historisch correct" is, terwijl de arbeidersklasse (DE klasse die de geldstroom genereert voor "de academische wereld") gewoon geniet van een goede serie en snapt waar het om gaat: BROOD EN SPELEN VOOR HET VOLK
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

R2D2 schreef:
GPS schreef:Het zal aan de kijker zijn om een keuze te maken. Of een mooi en spannend verhaal of een historisch correct verhaal. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het laatste. Of ik deze serie ga kijken hangt ook een beetje af van jullie kritieken.
Hoezo?
Je bent toch al op de hoogte van welke stroming van dogmatisch denken "de academische wereld" op dit moment propageert?
Ga lekker met zijn allen in jullie Ivoren Torentje zitten en met jullie kop in elkanders kont zitten blaten dat het allemaal niet "historisch correct" is, terwijl de arbeidersklasse (DE klasse die de geldstroom genereert voor "de academische wereld") gewoon geniet van een goede serie en snapt waar het om gaat: BROOD EN SPELEN VOOR HET VOLK
Ik snap best waarom het gaat: inkomsten (liefst veel) voor de filmmakers. Of dat nu in Hollywood of in Lutjewinkel (ja, dat bestaat) is.
En als iemand die serie wil zien, om wat voor reden dan ook, dan is dat z'n goed recht.
Net zo goed als dat het mijn recht is om de voorkeur te geven aan een historisch zo juist mogelijke weergave. En dat heeft niets te maken met welke stroming er nu in één of ander ivoren torentje de baas is. Het zal me een rot zorg zijn of de dames en heren historici de voorkeur geven aan hetzij economische- sociale- of culturele geschiedenis. En het interesseert me ook niets als de professor zich opwindt omdat de andere professor tot de narrativistische (wie verzint zo'n woord) zou behoren. Ik zie ook niet in wat dat te maken heeft met het feit dat ik er de voorkeur aan geef dat historische series zo verantwoord mogelijk zijn weergegeven.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

GPS schreef:Ik zie ook niet in wat dat te maken heeft met het feit dat ik er de voorkeur aan geef dat historische series zo verantwoord mogelijk zijn weergegeven.
dan moet je dus naar series gaan kijken waar 85% van de afleveringstijd zwart is en de overige 15% onsamenhangende beelden laat zien;
dan kun je net zo goed kijken naar een Empire State van lego in een Bern's museum (meer samenhang, minder verhaal);
Rome (ik moet de eerste aflevering nog zien) geeft een visie op Rome;
imho: hoe meer visies, hoe dichter bij "de waarheid"

(ik word zo moe van het argument "als het historisch correct is, dan is het acceptabel"; het interessante van geschiedenis is wat mij betreft de bestudering/filosofering van de mensheid in een gegeven set van omstandigheden; niet de historisch correcte set van gevevens der mensheid (die zijn niet meer zo volledig te achterhalen dat je er meer uit kunt achterhalen dan "...de Romeinen gebruiken in Mont Richard inelkaarschuivende rioleringsbuizen"))
Gebruikersavatar
Mivok
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 956
Lid geworden op: 27 jun 2002, 20:40
Locatie: Venray

Bericht door Mivok »

Tja wat is met zulke oude feiten nog historisch correct? Rome begint op het moment dat Caesar en Pompey gezamenlijk over het Romeinse Rijk heersen. Pompey is de politicus, hij heerst over de stad Rome en probeert de senaat bijeen te houden. Caesar is de "veldmaarschalk", hij bevindt zich onder de legioenen in de strijd om de verovering van Gallië.

Vrijwel direct in het begin geeft Vercingetorix, de leider van de Galliërs zich over aan Caesar. Hiermee is de verovering van Gallië compleet. Pompey en de Senaat voelen dat deze overwinning Caesar oppermachtig maakt en vrezen voor hun eigen machtspositie. Ze zetten een ramkoers in op Caesar wat uiteindelijk leidt tot de strijd tussen Caesar en de huidige machthebbers in Rome. Met als doel: het veroveren van de macht over Rome en het totale Romeinse Rijk.

Dit is in het kort het plot van de eerste afleveringen. Ik zie hier weinig tussen wat in strijd zou zijn met de geschiedenisboeken. Caesar zit in de serie echt geen thee te drinken met Pompey waarbij hij na een goed gesprek de burgemeestersleutel van de stad krijgt overhandigt. Het is een televisieserie en zo moet je het ook zien. De historische gebeurtenissen (voor zover bekend) worden in die serie meegepikt, maar er is gewoon zo verdomde weinig in detail over die tijd bekend. Je hebt het over grote lijnen en gebeurtenissen en die worden tot nu toe gewoon netjes aangehouden. Of de dialogen tussen Pompey en Brutus nauwkeurig zijn? Ach in die tijd praatten ze in Rome alvast geen Engels. ]:(
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

De serie lijkt me leuk om te zien, maar het komt momenteel zeker niet op tv?
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Even terug naar het begin.
Ik veroordeel deze serie niet. Want ik heb er nog niets van gezien en weinig van gehoord. Of ik ga kijken weet ik nog niet. Als ik alles bekijk wat mijn nieuwsgierigheid gewekt heeft, dan zit ik 36 uur per dag voor de tv. Één van de criteria om een serie te volgen is de makers zich aan het idee hebben gehouden. Als ik SciFi wil zien, zit ik niet te wachten op horror of humor. Kan best goed zijn, maar verkoop het dan als horror of humor.
Dat geldt dus ook voor series die pretenderen historisch te zijn. En nu weet ik wel dat er niet al te veel bekend is over het Romeinse rijk (wel ontdek ik elke keer weer dat er veel meer over bekend is dan ik ooit vermoedde). Maar doe dan datgene wat wel bekend is geen geweld aan. Dat moet toch kunnen. En dan val ik echt niet over zaken als verkeerde uniformen. (nou ja, als ze dat te veel door elkaar gooien ergert het me wel, maar zal de tv er niet voor uitzetten).
Wat me in dit soort series wel irriteert is als men vanwege het verhaal rustig een veldslag extra creëert, een hoofd persoon op een verkeerde plaats of tijd dood laat gaan, dan wel feiten verdraaid omdat het publiek dat wil. Zo ben ik nieuwsgierig wat de makers met het fenomeen gladiatoren hebben gedaan.

@ Mivok Wat je schrijft ziet er wel goed uit. En dat was idd wel mijn grootste angst. Ik was bang dat het net zoiets zou worden als die Amerikaanse film waarin de Amerikanen in de tweede wereldoorlog op heldhaftige wijze een onderzeeër met het Duitse codeer systeem buitmaken. Terwijl in werkelijkheid de Engelsen dat gevonden hebben in een onderzeeër die niet wilde zinken.
En dat ze geen Latijn spreken, ach daar kom ik wel overheen hoor. ;) Vraag me af of er wel iemand is die weet hoe de Romeinen het Latijn uitspraken. ;)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Mivok schreef: Rome begint op het moment dat Caesar en Pompey gezamenlijk over het Romeinse Rijk heersen.
Pompeius :) .
Hun "alliantie" bestond eerst uit een triumviraat, samen met Crassus. Waarin Crassus voor het geld zorgde, Pompeius de politicus was en Ceasar de generaal (kort door de bocht gezegd). Maar door het wegvallen van Crassus werd het evenwicht verstoord. Complexe periode uit de geschiedenis van Rome.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

oh vandaag, word deel 3 uitgezonden aldus imdb
Gebruikersavatar
Mivok
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 956
Lid geworden op: 27 jun 2002, 20:40
Locatie: Venray

Bericht door Mivok »

GPS schreef:Zo ben ik nieuwsgierig wat de makers met het fenomeen gladiatoren hebben gedaan.
Er is nog niets van uitgezonden maar in 'the making of' wordt het onderwerp wel even aangetipt. Het wordt iig geen Colloseum-achtig iets omdat dat ding grofweg 200 jaar later pas werd gebouwd. In de stukjes die ik ervan heb gezien, zijn het een aantal kleine, vierkante arena's met wat beperkte tribunes/bankjes eromheen. Er komen iig ook gladiatoren in de serie voorbij die het gewoon vrijwillig, voor de roem doen.

Overigens probeert de serie ook vooral de mensen en het menselijke drama binnen Rome te laten zien. Wij zijn redelijk gevoed met bepaalde opvattingen over het leven die ook deels door religie zijn ingegeven. De Romeinen hadden destijds een heel andere kijk op het leven. Polygamie en bi-seksuele relaties waren vrij normaal. Na afloop van je werk liep je snel even over het stadsplein want daar werd altijd wel een marteling of executie uitgevoerd. Dit was niets extreems, dit was het dagelijkse leven en ook in het Romeinse dagelijkse leven moet je toch ergens je vermaak zoeken.

@GPS: als ik zo lees wat jij graag wilt weten van deze serie, zou ik die making of even bekijken, voordat je aan de serie begint. Ik denk dat deze best wat van jouw vragen beantwoord en die duurt maar een half uurtje. :)
Ace of Spades schreef:Hun "alliantie" bestond eerst uit een triumviraat, samen met Crassus. Waarin Crassus voor het geld zorgde, Pompeius de politicus was en Ceasar de generaal (kort door de bocht gezegd). Maar door het wegvallen van Crassus werd het evenwicht verstoord. Complexe periode uit de geschiedenis van Rome.
Na de verovering van Gallië kreeg Caesar geld genoeg (geroofd van de Galliërs). Ik kan me voorstellen dat dit ook mede dat evenwicht verstoorde, hij was nu nergens meer van afhankelijk en had het leger achter zich.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Mivok schreef:
Ace of Spades schreef:Hun "alliantie" bestond eerst uit een triumviraat, samen met Crassus. Waarin Crassus voor het geld zorgde, Pompeius de politicus was en Ceasar de generaal (kort door de bocht gezegd). Maar door het wegvallen van Crassus werd het evenwicht verstoord. Complexe periode uit de geschiedenis van Rome.
Na de verovering van Gallië kreeg Caesar geld genoeg (geroofd van de Galliërs). Ik kan me voorstellen dat dit ook mede dat evenwicht verstoorde, hij was nu nergens meer van afhankelijk en had het leger achter zich.
Vooral het feit dat hij een zeer loyaal leger achter zich had maakte verschil. Pompeius had namelijk wel de macht in Rome en het was voor generaals verboden om met hun leger naar Rome te trekken. Ceasar ging hier echter toch tegen in en door zijn loyale legers had hij de feitelijke macht in handen.
Maarja, we weten allemaal hoe het met Ceasar is afgelopen :P
Ceasar schreef:Kai su, teknon?
edit: ff grieks van gemaakt...
Laatst gewijzigd door Ace of Spades op 11 sep 2005, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Albi
Commander
Commander
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 jun 2002, 19:51
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Albi »

Ace of Spades schreef:
Ceasar schreef:Et tu, Brute
|:( en ;( dan wel :X

Het is "Tu quoque, Brute" of volledig "Tu quoque, Brute, fili mi?"
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Hij zei het in het Grieks volgens de overlevering.... ]:(
Daar is alleen geen zekerheid over.
Gebruikersavatar
Albi
Commander
Commander
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 jun 2002, 19:51
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Albi »

Et tu, Brute is ook lekker Grieks verder ;)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Albi schreef:Et tu, Brute is ook lekker Grieks verder ;)
Geen idee, de laatste keer dat ik Grieks had was in klas 3 :+ . Kheb de quote maar ff ergens vandaan geplukt.
En ik heb ff geen Griekse letters....
Plaats reactie