Uur voor Uur - #102

Algemene vragen en opmerkingen over Star Trek die niet in de andere forums passen.

Moderator: HorckDude

Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Uur voor Uur - #102

Bericht door 3rd RemataKlan »

Welkom bij Uur voor Uur #102. De opzet is hetzelfde als de eerdere rondes.

Stemmen kan tot en met zaterdag 31 december 2005. Alle stemmen na deze dag tellen niet mee.

De kandidaten voor deze ronde zijn:

Uur voor Uur #102
Darmok (TNG)
...Nor The Battle To The Strong (DS9)
Nothing Human (VOY)

Veel plezier!
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

"Nothing Human". Crap. De EMH kan zomaar eventjes een collega Cardassian EMH maken. Dit lukte Kim en Paris in seizoen 4 niet terwijl ze zowat hetzelfde deden. Waarom deze Cardassian hologram moet worden gemaakt is niet duidelijk. Er is niet één fatsoenlijke reden waarom de EMH de medische data niet kan toevoegen aan zijn eigen database waardoor hij de kennis heeft. Natuurlijk is de Cardassian een oorlogsmisdadiger en natuurlijk wordt hij net toevallig herkent door iemand die we nooit eerder zagen. Vervolgens een hoop gedoe over deze Cardassian en zijn methodes. Alsof de EMH zelf geen medische informatie bevat die op twijfelachtige wijze is verkregen maar waar hij nu wel levens mee redt. Torres weigert behandeling en Janeway maakt haar gevoelens belachelijk. Het alien geval zag er ook nog eens crap uit. Een complete misser.

TNG en DS9 komen gelukkig met twee voltreffers. :)

"Darmok", uitstekende aflevering. Picard die moet proberen te communiceren met een alien captain terwijl beide in een gevaarlijke situatie zitten. Ondertussen vreest Riker het ergste en probeert Picard te bevrijden. De technobabble hier was niet nodig maar gelukkig valt de hoeveelheid mee. De planeetscenes zijn sowieso veel sterker dan de schipscenes. Een typische Menosky aflevering die altijd van die aparte verhalen bracht. De één beter dan de ander maar deze vind ik zonder twijfel tot de betere behoren.

"Nor The Battle", geweldige aflevering waarin grondoorlog naar voren komt. Jake wordt op uitstekende wijze gebruikt wanneer hij terugkomt in een kolonie wat wordt aangevallen door de Klingons. Nooit eerder zulke gruwelen van dichtbij meegemaakt. De actiescenes op de grond vind ik er wat tam uitzien, vergeleken met de Stargate en Battlestar Galactica actiescenes. Zijn gevoelens en acties tijdens de hele situatie zal iedereen wel begrijpen en de meesten ook wel mee kunnen identificeren. Belichting op de militaire kenmerken van plicht, moed en eer. Komt ook naar voren met de Starfleet officier die zichzelf verwond omdat hij het front niet meer aan kan. De scheidingslijn tussen lafheid en moed is erg dun. De scenes met het medisch personeel en hun commentaar over de manier van doodgaan, vind ik erg grappig.

Lastige keus, omdat Nor The Battle... mij meer aanspreekt dan "Darmok" stem ik op de DS9 aflevering.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

TNG en DS9 zijn twee erg sterke afleveringen.

Nothing Human, een matige ep. Die Cardassian was op deze manier een goedkoop excuus om een Alpha-Quadrant karakter in Voyager te stoppen.

Ik ga hier voor TNG. Ik vond dit echt een van de beste TNG eps.
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

Ik ga hier toch voor de Deep Space Nine aflevering kiezen :) .
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

1 enkele topaflevering dit uur .......dus geen twijfel.

Darmok (TNG)
Visitor1982
Commander
Commander
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jul 2003, 18:20

Bericht door Visitor1982 »

Nor The Battle To The Strong - DS9
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Nothing human, ja kan me wel herrineren, dat enorm irritante etische gedoe, ja het was een massemoordenaar, HOLOGRAM nog wel, en laten we nou even zielig doen terwijl b'ellena dood aan het gaan is...

Deep Space Nine, ik denk dat ik de aflevering vaag kan herrineren maar geef daar even geen oordel over...

Dan gaat mijn stem naar de TNG aflevering, Darmok, Shaka when the walls fall...

Dus mijn stem gaat naar TNG Darmok
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

Voy : Het acteerwerk was aardig goed, maar het verhaal was aan de slappe kant.

Ds9 : Deze episode sprak me niet zo aan. De cliche's over hoe erg de oorlog wel niet is als het jezelf overkomt vliegen je om de oren.

TNG : Picard is weer op dreef in deze aflevering. Prachtig acteerwerk, met een sterk verhaal. Het verhaal op het schip is minder, maar is zeker niet slecht.

Ik ga voor Darmok(TNG).
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Rogueborg schreef:Ds9 : Deze episode sprak me niet zo aan. De cliche's over hoe erg de oorlog wel niet is als het jezelf overkomt vliegen je om de oren.
Het zijn geen cliches maar echte zaken. Het zou cliche zijn als al het Starfleet personeel heldhaftig zou zijn, als er geen eerlijke benadering zou zijn van de situatie.

Wati s het volgende dat je gaat zeggen? Dat de invasiescenes van Saving Private Ryan cliche zijn omdat je rondvliegende ledematen en exploderende lichamen ziet, stervende soldaten schreeuwen om hun moeder? Je bent er tot toe in staat.
Laatst gewijzigd door 3rd RemataKlan op 26 dec 2005, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

ja het is niet cliche want het komt in ds9 voor

nothing human

want de ds9 ep ken ik niet en die van tng ep is wel erg leuk maar ik vind hem langdradig. Nothing Human is ook niet super te noemen maar toch wel intressant.
En waar zit jij nou weer over te zeiken?
Die cardassian was een gewone hologram met de herineringen van die cardassian voor de rest niets speciaals aan, is hetzelfde als je een hologram van james bond zou maken met de herineringen aan zijn missies.
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Galenfuinion »

Nor the Battle... Een van de klassiekers van DS9!!!
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Tactical_Cube schreef:ja het is niet cliche want het komt in ds9 voor
Kan het wel kerst zijn maar dat zal mij er niet van weerhouden om jou uit te maken voor de nitwit die je bent.
Tactical_Cube schreef:nothing human

want de ds9 ep ken ik niet en die van tng ep is wel erg leuk maar ik vind hem langdradig. Nothing Human is ook niet super te noemen maar toch wel intressant.
En waar zit jij nou weer over te zeiken?
Ik zeik niet, ik geef onderbouwde kritiek. Oh ja maar naast een nitwit ben je ook zwakzinnig.
Tactical_Cube schreef:Die cardassian was een gewone hologram met de herineringen van die cardassian voor de rest niets speciaals aan, is hetzelfde als je een hologram van james bond zou maken met de herineringen aan zijn missies.
Oh het was dus nog dommer! Mijn kritiekpunt van waarom de EMH de medische kennis niet in zijn eigen database kan laden blijft keihard staan.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

Ik heb ook niet gezegd dat het niet kon, en misschien kon het wel niet, misschien was er dan het gevaar dat hetzelfde als in the swarm zou gebeuren.
Of misschien leek het hem wel eens leuk om met een mede (medisch) hologram te praten en daar kon hij in deze situatie mooi gebruik van maken.
Het punt is dat jij alleen maar kan zeiken, het is een serie geen echt leven. Een serie is er voor vermaak meer niet. Dan kan je wel heel zielig overal over gaan zitten zeiken maar dat haalt niets uit, de aflevering is al gemaakt en er kan niets aan verandert worden, dus kijk gewoon eens een aflevering zonder er over te gaan zeiken.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

tactical nitwit

Bericht door 3rd RemataKlan »

Tactical_Cube schreef:Ik heb ook niet gezegd dat het niet kon, en misschien kon het wel niet, misschien was er dan het gevaar dat hetzelfde als in the swarm zou gebeuren.
Of misschien leek het hem wel eens leuk om met een mede (medisch) hologram te praten en daar kon hij in deze situatie mooi gebruik van maken.
Het punt is dat jij alleen maar kan zeiken, het is een serie geen echt leven. Een serie is er voor vermaak meer niet. Dan kan je wel heel zielig overal over gaan zitten zeiken maar dat haalt niets uit, de aflevering is al gemaakt en er kan niets aan verandert worden, dus kijk gewoon eens een aflevering zonder er over te gaan zeiken.
Het is al lang duidelijk dat jij niet wenst na te denken tijdens het kijken. Feit dat je kritiek gelijk zet aan zeiken zegt al genoeg. Zolang het maar beweegt vermaak jij je er al mee. En het in geval van Janeway hoeft het niet eens te bewegen.

En hoe dom ben jij? Je mag dus geen kritiek geven, ja jij noemt het zeiken maar jij bent een imbeciel, want "dat haalt niets uit, de aflevering is al gemaakt en er kan niets aan verandert worden, dus kijk gewoon eens een aflevering zonder er over te gaan zeiken.". Dat betekent dus ook dat je niets positiefs mag zeggen. Dit heet namelijk lof. En kritiek en lof gaan hand in hand, komt beide voort uit een beoordeling. Dus als je de aflevering niet kritisch mag bekijken, niet mag beoordelen kun je ook geen lof geven.

Maw wat doe jij hier nog? Flikker een eind op want de bedoeling van een forum is jou onbekend! Van jou mag er geen kritiek worden gegeven maar dat betekent ook dat er geen lof mag worden gegeven. Dus eigenlijk mag je geen mening hebben, in ieder geval kenbaar maken over een aflevering of film of boek of toneelstuk, etc.

Rot maar op. Doei!
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

als jij kritiek geeft is het gezeik ja

normale kritiek is niks mis mee, lof is ook niks mis mee.
Alleen staat het woord lof alleen bij ds9 in je woordenboek.

Ik heb ook genoeg dingen op te merken maar ik ga niet mierenneuken over dat de dokter ook iets had kunnen downloaden, of dat iemand in de ene aflevering spaghetti wel lekker vind en in de andere niet. Jij kan alleen maar zeiken, geen kritiek geven.
Gebruikersavatar
Thierry
Captain
Captain
Berichten: 2154
Lid geworden op: 18 aug 2004, 21:20
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Thierry »

Tactical_Cube schreef:als jij kritiek geeft is het gezeik ja

normale kritiek is niks mis mee, lof is ook niks mis mee.
Alleen staat het woord lof alleen bij ds9 in je woordenboek.

Ik heb ook genoeg dingen op te merken maar ik ga niet mierenneuken over dat de dokter ook iets had kunnen downloaden, of dat iemand in de ene aflevering spaghetti wel lekker vind en in de andere niet. Jij kan alleen maar zeiken, geen kritiek geven.
Als de kritiek richting Janeway en Co. gaat is het voor jou gezeik jah, over andere series horen wij jou nooit.
Als jij dingen hebt op te merken doe dat dan!
Jij zeurt alleen maar over de kritiek die 3rd heeft richting ST:Voy, niet naar de andere series.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Bedankt Thierry :)
Tactical_Cube schreef:Alleen staat het woord lof alleen bij ds9 in je woordenboek.
Er zijn talloze voorbeelden hier waaruit het tegengestelde blijkt. Dit topic is er al één van. Maar ja, dan moet je het wel lezen, begrijpen en vervolgens onthouden. Ai!
Laatst gewijzigd door 3rd RemataKlan op 26 dec 2005, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Albi
Commander
Commander
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 jun 2002, 19:51
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Albi »

...Nor The Battle To The Strong (DS9)
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Ds9 : Deze episode sprak me niet zo aan. De cliche's over hoe erg de oorlog wel niet is als het jezelf overkomt vliegen je om de oren.
Het zijn geen cliches maar echte zaken. Het zou cliche zijn als al het Starfleet personeel heldhaftig zou zijn, als er geen eerlijke benadering zou zijn van de situatie.
Volgens mij snap je niet wat een cliche is.....

Maar goed hier is de betekenis voor je

cli·ché (het ~, ~s)
1 te veel gebruikte en daardoor afgezaagde uitdrukking => gemeenplaats
3rd RemataKlan schreef:Wati s het volgende dat je gaat zeggen? Dat de invasiescenes van Saving Private Ryan cliche zijn omdat je rondvliegende ledematen en exploderende lichamen ziet, stervende soldaten schreeuwen om hun moeder? Je bent er tot toe in staat.
Nee want daar word het op een nieuwe manier gebracht. Dus niet een cliche....
Dus wat hebben we geleerd? Eerst het woordenboek gebruiken voordat je kritiek gaat leveren.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Guttegut, begint het weer. Zelfs op kerst.. moggel ]:(

--

Erg lastige keuze! Nor the Battle to the Strong is heel erg sterk, maar Darmok is altijd al een van m'n favo TNG afleveringen geweest. Prima aflevering waar écht eens iets onbekends wordt ontdekt. Ik vind dat TNG deze ronde wel een winst verdient.

Darmok, and Jelad. At Tenagra :good:
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Rogueborg schreef:Volgens mij snap je niet wat een cliche is.....

Maar goed hier is de betekenis voor je

cli·ché (het ~, ~s)
1 te veel gebruikte en daardoor afgezaagde uitdrukking => gemeenplaats
En wanneer is het te veel gebruikt in Trek? Ik kan me niet eens een aflevering herinneren waarin een burger plots in een oorlogssituatie terecht komt en vervolgens de hele aflevering vanuit zijn perspectief werd gemaakt.
Rogueborg schreef:Nee want daar word het op een nieuwe manier gebracht. Dus niet een cliche....
Het werd met een nieuwe stijl gefilmd maar wat je eigenlijk zag, week niet veel af van eerdere oorlogsfilms. A Bridge Too Far bv liet ook aardig wat gruwelijkheden zien.
Gebruikersavatar
Thierry
Captain
Captain
Berichten: 2154
Lid geworden op: 18 aug 2004, 21:20
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Thierry »

3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Nee want daar word het op een nieuwe manier gebracht. Dus niet een cliche....
Het werd met een nieuwe stijl gefilmd maar wat je eigenlijk zag, week niet veel af van eerdere oorlogsfilms. A Bridge Too Far bv liet ook aardig wat gruwelijkheden zien.
Wat kan je ook anders bij een OORLOG film :*)
Er zijn gewoon dingen die vast zijn verbonden met het genre, bij oorlog hoort vaak dood en verderf, een oorlogs film zonder is niet echt een oorlogs film. (drama-oorlog mix kan nog misschien maar dan nog...)
Een scifi serie zonder leuke technologie en blabla is geen scifi serie hoor.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Thierry schreef:Een scifi serie zonder leuke technologie en blabla is geen scifi serie hoor.
Dat is niet waar. Er is (tv) science fiction waarbij er geen of nauwelijks aandacht wordt besteed aan de technologie. :)
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Laat me raden, BSG. :Y)
Gebruikersavatar
Thierry
Captain
Captain
Berichten: 2154
Lid geworden op: 18 aug 2004, 21:20
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Thierry »

3rd RemataKlan schreef:
Thierry schreef:Een scifi serie zonder leuke technologie en blabla is geen scifi serie hoor.
Dat is niet waar. Er is (tv) science fiction waarbij er geen of nauwelijks aandacht wordt besteed aan de technologie. :)
Met blabla bedoel dan ik dus veel technobabble en dergelijke, maar 't zou best kunnen hoor. Maar wat een serie een sf-serie maakt is natuurlijk een mening :)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

TNG - Darmok

Eindelijk eens een Star Trek ep die het taalprobleem GOED uitwerkt.

Btw, nu we toch op Voyager aan 't zeiken zijn: Waarom werkte de vertaalmachine in het DQ eigenlijk? De rassen kenden ze nog niet en zo universeel kan het ding niet zijn. Had Neelix z'n rol een stuk leuker gemaakt als ie echt een tolk geweest was. Maar ohja...dat moet je verhalen vertellen.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Ik ga ook voor TNG Darmok

Leuke Episode
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

captain crash schreef:TNG - Darmok

Eindelijk eens een Star Trek ep die het taalprobleem GOED uitwerkt.

Btw, nu we toch op Voyager aan 't zeiken zijn: Waarom werkte de vertaalmachine in het DQ eigenlijk? De rassen kenden ze nog niet en zo universeel kan het ding niet zijn. Had Neelix z'n rol een stuk leuker gemaakt als ie echt een tolk geweest was. Maar ohja...dat moet je verhalen vertellen.
Of het nou het DQ is of het AQ, dat maakt niets uit. Blijven onbekende rassen. Maar Neelix als gids had uitgewerkt moet worden. In in "Caretaker" liet hij nog een sluwe kant zien. Zoveel potentie finaal door de wc gespoeld. |:(
Visitor1982
Commander
Commander
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jul 2003, 18:20

Bericht door Visitor1982 »

TNG was ook een goede afl. maar ik vond DS9 emotioneel gezien net iets aangrijpender.

De basis van het verhaal van VOY was goed, maar de uitvoering (zoals bij zoveel VOY afleveringen) liet te veel liggen, naar mijn mening.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

Voy was saai, DS9 was een geweldige ep, maar Darmok is mijn favoriete ST ep ooit, dus ik ga 100% voor Darmok.
Gesloten