Uur voor Uur - #114

Algemene vragen en opmerkingen over Star Trek die niet in de andere forums passen.

Moderator: HorckDude

Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Uur voor Uur - #114

Bericht door 3rd RemataKlan »

Welkom bij Uur voor Uur #114. De opzet is hetzelfde als de eerdere rondes.

Stemmen kan tot en met zaterdag 25 maart 2006. Alle stemmen na deze dag tellen niet mee.

De kandidaten voor deze ronde zijn:

Uur voor Uur #114
Conundrum (TNG)
Doctor Bashir, I Presume? (DS9)
Think Tank (VOY)

Veel plezier!
Visitor1982
Commander
Commander
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jul 2003, 18:20

Bericht door Visitor1982 »

Conundrum - TNG
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

"Think Thank", saai. Jason Alexander kan het beter bij comedy houden want hier is hij niets. Deze denktank heeft de hele melkweg afgezocht voor Seven of Nine. Wow wat een eer. Maar ze worden doodsimpel afgetroefd door Janeway. :nuts2: Het zoveelste voorbeeld van nutteloze agressie in het DQ. Deze aflevering voegt niets toe. Goh, TNG en DS9 hadden regelmatig een serie van goede tot geweldige afleveringen op rij. Bij VOY was het net andersom.

"Conundrum", redelijk. Het idee dat een technologisch minder geavanceerd ras eventjes de computers van de Enterprise en de geheugens van het personeel dusdanig selectief onderdrukt is absurd en trekt de geloofwaardigheid aan stukken. Plus de kinderen aan boord terwijl de Enterprise een oorlogsschip zou zijn. Riker en Ro was aardig. Picard heeft nog wat speeches maar het is wel erg voor de handliggend en makkelijk. Van een ethisch vraagstuk is geen sprake gezien het gigantische machtsverschil tussen de Enterprise en de militaire middelen van het andere ras.

Mijn stem gaat naar "Dr Bashir I Presume". Dr. Zimmerman brengt een bezoek aan DS9. Picardo is uitstekend in de rol, net als Siddig en het geheim van Bashir vond ik totaal onverwacht maar terugkijkend klopt het wel allemaal. Ook goed is het casten van een Arabische vrouw voor Bashir's moeder. Het Rom-Leeta deel is redelijk en krijgt gelukkig niet al te veel screentime. Het beste en dramatische deel is toch het Bashir deel. Een opvallend iets vind ik Bashir's vader. Deze man is eigenlijk min of meer een loser. Niet in staat om een baan vast te houden en heeft telkens weer iets anders. Waarom zouden deze mensen er niet zijn in de 24e eeuw he?
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Dr Bashir, I Presume?
Laatst gewijzigd door EMH op 19 mar 2006, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Doctor Bashir, I Presume? (DS9)
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

DS9
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Doctor Bashir, I Presume? (DS9) :thumbs:
Gebruikersavatar
Twilight_Link
Commander
Commander
Berichten: 1385
Lid geworden op: 05 jun 2005, 01:04

Bericht door Twilight_Link »

Doctor Bashir, I Presume? van DS9
Gebruikersavatar
Podex
Ensign
Ensign
Berichten: 238
Lid geworden op: 01 jul 2002, 13:01
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Podex »

Think Tank was een beetje een bagger aflevering. Conundrum was wel een aardige aflevering.

Maar ik kies voor Doctor Bashir, I Presume? (DS9)
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

Conundrum (TNG)
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Conundrum (TNG)
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

Conundrum(TNG).
Gebruikersavatar
Albi
Commander
Commander
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 jun 2002, 19:51
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Albi »

Doctor Bashir I Presume? (DS9)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Oh wat een moeilijke keuze deze keer zeg!

Conundrum (TNG)
Vind ik een erg goede ep die ik regelmatig weer kijk. Ondanks het feit dat de verhaalopzet redelijk absurd is levert de ep een aantal onvergetelijk scenes en quotes op.
Doctor Bashir, I Presume? (DS9)
Voor deze ep geldt hetzelfde hoewel daar voor mij persoonlijk de kanttekening bij komt dat ik, ondanks dat iedereen nu roept hoe verklaarbaar het was, vind dat het te onverwacht kwam. Het is ook een wending die opzich leuke verhaallijnen mogelijk maakt maar het karakter van Bashir naar mijn persoonlijke mening niet veel goed gedaan heeft. Blijft staat dat het natuurlijk een zeer goede ep is.
Voy valt af, was een belachelijke ep.

Ik denk dat ik toch moet kiezen voor Conundrum...maar het is een close call deze keer (en daarbij...het maakt voor het uiteindelijke resultaat tuurlijk weinig uit ;) ).
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Bashir heeft zijn hele leven geprobeerd om het verborgen te houden dus duh dat de ontdekking onverwacht is.
Gebruikersavatar
Brunt
Ensign
Ensign
Berichten: 230
Lid geworden op: 24 jul 2004, 19:44

Bericht door Brunt »

Doctor Bashir, I Presume? (DS9)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

3rd RemataKlan schreef:Bashir heeft zijn hele leven geprobeerd om het verborgen te houden dus duh dat de ontdekking onverwacht is.
Jah en nee. Het was beter geweest voor zijn karakter (én de serie) als er eerder een serieuze punt van de sluier was opgetild. Het grote geheim dat zo bedreigend was (is) voor zijn carriere komt heel onverwacht...zonder eigenlijk voorkennis van zaken...meer 'boem'...ze hadden in eerdere eps best subtiel voorbij kunnen laten komen hoe er met deze materie omgegaan werd en hoe moeilijk Bashir het daarmee had. Maar, dat had verlangd dat men van te voren had uitgedacht dat dit met het karakter zou gaan gebeuren en zoals vaak aangegeven is heeft men dat niet gedaan...wat een duidelijk zwakte in het verhaal is en de karakterontwikkeling van Bashir. Daarbij is er later eigenlijk ook te weinig mee gedaan, ik vind tot op de dag van vandaag dat men veel te makkelijk over zich heen heeft laten lopen als het om deze feiten gaat. Als het voor de ep en tijdens de ep zo'n halszaak was had daar later natuurlijk op teruggekomen moeten worden en hadden er ook mensen in beeld moeten komen die openlijk tegen Bashir waren. Niet gebeurt, zelfde soort niet gebeurt als veel zaken in Voyager waar we kritiek op hebben (terecht trouwens).
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

captain crash schreef:
3rd RemataKlan schreef:Bashir heeft zijn hele leven geprobeerd om het verborgen te houden dus duh dat de ontdekking onverwacht is.
Jah en nee. Het was beter geweest voor zijn karakter (én de serie) als er eerder een serieuze punt van de sluier was opgetild. Het grote geheim dat zo bedreigend was (is) voor zijn carriere komt heel onverwacht...zonder eigenlijk voorkennis van zaken...meer 'boem'...ze hadden in eerdere eps best subtiel voorbij kunnen laten komen hoe er met deze materie omgegaan werd en hoe moeilijk Bashir het daarmee had. Maar, dat had verlangd dat men van te voren had uitgedacht dat dit met het karakter zou gaan gebeuren en zoals vaak aangegeven is heeft men dat niet gedaan...wat een duidelijk zwakte in het verhaal is en de karakterontwikkeling van Bashir. Daarbij is er later eigenlijk ook te weinig mee gedaan, ik vind tot op de dag van vandaag dat men veel te makkelijk over zich heen heeft laten lopen als het om deze feiten gaat. Als het voor de ep en tijdens de ep zo'n halszaak was had daar later natuurlijk op teruggekomen moeten worden en hadden er ook mensen in beeld moeten komen die openlijk tegen Bashir waren. Niet gebeurt, zelfde soort niet gebeurt als veel zaken in Voyager waar we kritiek op hebben (terecht trouwens).
Ik vind het echt onterecht wat je nu zegt.
Er had inderdaad iets subtiels gedaan kunnen worden maar dit was niet nodig. Nu komt het voor de kijker als een complete verrassing, net als dit voor de personages geldt.

Overigens had Bashir altijd iets vreemds of zelfs geheimzinnigs aan zijn verleden. Zijn uitspraak dat er niemand op Aarde was met wie hij wilde spreken. Dat hij opzettelijk een hele simpele fout maakte op zijn eindexamen, dat hij de kans liet liggen om een prestigieuze baan en een huwelijk te hebben op Aarde.

Verder is er later wel degelijk gebruik gemaakt van zijn genetische manipulatie. Bashir verborg het niet meer en het vormde zelfs een belangrijk onderdeel in afleveringen als "Statistical Probabilities", "Inquisition", "Crysalis", "Inter Arma Enim Silent Leges" en "Extreme Measures".

Bashir moeilijk mee heeft, klopt ook niet. Hij is zijn leven op Aarde ontvlucht en is op DS9 niet bang dat hij ontdekt zal worden. Hij leeft al ruim 20 jaar zo en het is een tweede natuur geworden.

Ik zie ook niet in waarom iemand tegen Bashir zou moeten zijn. Zijn geheim zou niet op Federatienieuws bekend zijn gemaakt. De personen die het weten, zijn die personen die dagelijks met hem werken. En verder komt Bashir niet over als iemand die de macht wilt grijpen omdat hij zich beter voelt dan de rest.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Volgens mij haal je precies al mijn problemen aan en verdraai ze alleen maar zo dat het lijkt alsof wat ik zeg geen hout zo snijden. Het is simpelweg een van de kleine dingen, voor mij, die ik niet prettig vond aan ds9. Daarom vind ik het dus geen goede ep en daarom stem ik er niet op. Als iemand, die mijn mening deelt, zich nog geroepen voelt er een eindeloze discussie over te voeren vind ik dat best maar ik mijn zegje erover gedaan en ben na zes jaar nadenken over dat onderwerp niet meer van plan m'n mening te veranderen ;)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Doctor Bashir, I Presume? (DS9)
Visitor1982
Commander
Commander
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jul 2003, 18:20

Bericht door Visitor1982 »

Ik vond DS9 een ongeloofwaardige aflevering. Ik vond Bashir toch al een irritant personage en dat werd alleen maar erger nadat bekend werd dat hij genetisch gemanipuleerd was. Ook dat Zimmerman hier kwam opdraven vond ik een beetje onzinnig. Net als Tuvok in een Mirror universe aflevering. Goedkoop en makkelijk scoren noem ik het.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Jah, maar niet voor ds9...die serie liep op dat moment beter dan voy.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Visitor1982 schreef:Ik vond DS9 een ongeloofwaardige aflevering. Ik vond Bashir toch al een irritant personage en dat werd alleen maar erger nadat bekend werd dat hij genetisch gemanipuleerd was. Ook dat Zimmerman hier kwam opdraven vond ik een beetje onzinnig. Net als Tuvok in een Mirror universe aflevering. Goedkoop en makkelijk scoren noem ik het.
Tuvok's CAMEO was niet bedoeld om te scoren. Het was een cameo en je zou hem niet eens zien als je even niet zou opletten.

Zimmerman was ook geen stuntaflevering aangezien het vooral om Bashir ging.

Waarom het onzinnig is van Zimmerman om uitgebreid onderzoek te doen voor het nieuwe LMH model is mij een compleet raadsel.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Ik vond het een erg geslaagd en enigszins ook logisch gastoptreden van Robert Picardo, en het is zeker geen goedkoop scoren.

Wat ik meer een voorbeeld van goedkoop scoren vind is Riker laten opdraven in Voyager's Death Wish.

Tuvok was niet echt een cameo. Hij stond duidelijk als guest star vermeld in de openingcredits: "Tim Russ as Tuvok"
Visitor1982
Commander
Commander
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jul 2003, 18:20

Bericht door Visitor1982 »

EMH schreef:Ik vond het een erg geslaagd en enigszins ook logisch gastoptreden van Robert Picardo, en het is zeker geen goedkoop scoren.

Wat ik meer een voorbeeld van goedkoop scoren vind is Riker laten opdraven in Voyager's Death Wish.

Tuvok was niet echt een cameo. Hij stond duidelijk als guest star vermeld in de openingcredits: "Tim Russ as Tuvok"
En Thomas Riker laten opdraven in DS9 is natuurlijk weer geniaal... ]:(
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Visitor1982 schreef:
EMH schreef:Ik vond het een erg geslaagd en enigszins ook logisch gastoptreden van Robert Picardo, en het is zeker geen goedkoop scoren.

Wat ik meer een voorbeeld van goedkoop scoren vind is Riker laten opdraven in Voyager's Death Wish.

Tuvok was niet echt een cameo. Hij stond duidelijk als guest star vermeld in de openingcredits: "Tim Russ as Tuvok"
En Thomas Riker laten opdraven in DS9 is natuurlijk weer geniaal... ]:(
Niet geniaal maar wel leuk realistisch verzonnen en gedaan
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Het verschil is dat DS9 in het Alpha afspeelt , waardoor het plausibeler is dat Riker daar in voorkomt dan in VOY, waar je met een trukendoos karakters uit het Alpha erin moet gaan stoppen.
Bovendien zou het niet nodig moeten zijn voor een serie waarvan het concept is dat ie in een onbekend deel van de ruimte afspeelt ver van de federatie, om daar karakters uit het Alpha Quadrant bij te gaan halen.
Wel tot een bepaald moment uiteraard, wanneer VOY daadwerkelijk contact met het Alpha Quadrant gaat maken.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

kvond de riker cameo wel aardig, niet echt nodig en erg jammer dat hij zijn gedachten niet kon houden zodat hij iedereen in het aq kon vertellen wat er gebeurt was :(

en btw 3rd
je hebt er geen idee van of the think tank het hele kwadrant afgezocht heeft naar Seven, waarschijnlijk kwamen ze bij het helpen van iemand informatie tegen over Voyager of en Seven en hebben het toen in plan gezet.

Ik vond het btw een leuke aflevering, we krijgen antwoorden op een paar onafgeronde dingen, zo wat er met de vidians is gebeurde en voor de rest was het een erg leuke aflevering, maar aangezien ik de andere 2 niet gezien heb stem ik deze keer niet.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

vergissing; geen stem van mij deze keer
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Galenfuinion »

Doctor Bashir, I Presume
Gesloten