Microsoft Windows Vista

Bespreek hier alles over games, computers en andere digitale zaken.

Moderator: Raynor's Revenge

Wat vind jij van Vista

Geweldig, ik draai al
3
9%
Leuk, ik test het naast xp
2
6%
Nog geen mening
9
26%
Ik wacht op het 1ste Service pack
8
24%
Walgelijk, ik ga het niet gebruiken de komende jaren
12
35%
 
Totaal aantal stemmen: 34

Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

toen maakte MS nog fatsoenlijke besturingsprogramma's :lachhuil:
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Bericht door Punisher »

Raynor's Revenge schreef:toen maakte MS nog fatsoenlijke besturingsprogramma's :lachhuil:
Dat hebben ze nooit gedaan.

Als lang voordat microsoft met windows 95 op de proppen kwam waren besturingsystemen zoals MacOS, Nextstep, Plan9 ect. al lichtjaren verder.

Microsoft holt al 25 jaar achter de feiten aan, zo ongeveer elk product dat ze maken is eigenlijk al jaren verouderd....
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

'fatsoenlijk' betekent niet hetzelfde als 'het nieuwste van het nieuwste' ;) DOS was een degelijk, stabiel programma, dat deed wat het moest doen.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Bericht door Punisher »

Wie zal visa op een 368 instaleren
Een 386 wekt nog met een math co-proccesor, daar heb je een aparte driver voor nodig, en ik betwijfel of windows vista die er een heeft....

Ik weet niet hoe windows vista gecompiled is, waarschijnlijk alleen met ondersteuning voor de 686 series (pentium 2 en hoger).
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Bericht door Punisher »

Raynor's Revenge schreef:'fatsoenlijk' betekent niet hetzelfde als 'het nieuwste van het nieuwste' ;) DOS was een degelijk, stabiel programma, dat deed wat het moest doen.

Kom op man, zeg nou zelf:

En dan heb ik het nog niet eens over de techische gebreken van DOS!

Windows 1:
Afbeelding

DOS:
Afbeelding


VS


NextStep:
Afbeelding

MacOS7:
Afbeelding

MacOS8:
Afbeelding

Plan 9 from bell labs:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

posts lezen is een kunst he? :')
over eventuele technische problemen van DOS heb ik niks gezegd, gezien ik daar geen verstand van heb. het enige dat ik zeg is dat ik haast nooit problemen heb gehad met een crashende DOS en dat (windows) systemen van nu daar wat van kunnen leren; en dat DOS deed wat het moest doen: mijn programma's draaien (settlers 2, warcraft 2, dat soort ongein) :)
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Raynor's Revenge schreef:volgens mij had je daar zelfs minimaal een 468 voor nodig... daarnaast was 3.1 zo kut traag dat MS-DOS veruit superieur eraan was :biggrin:
Dat is waar. WAnt de meeste spelen draaiden onder DOS Versie. Je had toen ook nog geen keuze. En moest je daar ook ziten klooien om je geheugen te beteren anders draaide het spel niet. En veel met booddisk werken en zo.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Bericht door Punisher »

En dan ben ik nog bijna Amiga vergeten, stom, stom

Amiga 1 (1985)
Afbeelding

Amiga 3 (1992)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

supervlaai schreef:
Raynor's Revenge schreef:volgens mij had je daar zelfs minimaal een 468 voor nodig... daarnaast was 3.1 zo kut traag dat MS-DOS veruit superieur eraan was :biggrin:
Dat is waar. WAnt de meeste spelen draaiden onder DOS Versie. Je had toen ook nog geen keuze. En moest je daar ook ziten klooien om je geheugen te beteren anders draaide het spel niet. En veel met booddisk werken en zo.
dat herinner ik me nog! verschrikkelijk geklooii met regeltjes veranderen, verwijderen en terugzetten in de autoexec.bat en config.sys op de bootdisk om bijvoorbeeld KQ6 of Indiana Jones and the Fate of Atlantis ofzo draaiend te krijgen :rofl:
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Bericht door Punisher »

posts lezen is een kunst he?
over eventuele technische problemen van DOS heb ik niks gezegd, gezien ik daar geen verstand van heb. het enige dat ik zeg is dat ik haast nooit problemen heb gehad met een crashende DOS en dat (windows) systemen van nu daar wat van kunnen leren; en dat DOS deed wat het moest doen: mijn programma's draaien (settlers 2, warcraft 2, dat soort ongein) [
En als je "spellen" het enige argument dat je voor DOS kunt bedenken, dan zegt dat wel over de kwaliteit van het OS.

Uiteindelijk zijn DOS en Windows niks meer of minder dan gigantische marketing-successen, tegelijkertijd hebben de concurrenten aan aantal marketingbloopers geslagen.

Daarom, en alleen daarom gebruikt nu 98% van de mensen windows.

Maar alsjeblieft, ga nu niet beweren dat het ook maar enigszins een fatsoenlijk OS is, want dat is het dus niet, op geen enkel punt.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

captain crash schreef:Mijn ouders hebben nog een 486 met MS Dos en Win 3.1 echt nostalgie ondertussen, maar 't ding werkt nog steeds :P
Ja, een iemand die het wel snapt.. 386.. en 486 is het, niet 368 en 468.

Verder over Vista, nee het heeft idd nog niet echt veel voordelen t.o.v. XP. Over die systeemeisen. Elke computer die nu op de markt komt zal voldoen aan die eisen. Ik heb helemaal geen up-to-date computer. De mijne is 4 a 5 jaar oud. Een pentium 1.8ghz kan alles makkelijk trekken. ik heb 1280MB geheugen, maar dat is vanwege Pinnacle studio 10, die vreet meer geheugen dan vista. Ik draai nu msn, outlook, taakbeheer, virusscanner, spywarescanner en i.e7 en heb nog maar 655MB aan geheugen in gebruik.

Ik lees net iemand die 384MB geheugen heeft, nou daar kan je XP nog niet eens fatsoenlijk op draaien, ja dan moet je alle toeters en bellen uitschakelen zoals ik op mijn server. Vista is voor zover ik nu al merk, veel stabieler. Het komt altijd voor (omdat de mens te snel is) dat een programma even niet reageert, in XP was je het programma kwijt, bij Vista wacht je even en hoppa, het functioneert weer. Vista is stabieler, veel stabieler. Voor iemand die veel aan het kutten is op een systeem, ideaal.

Daarnaast al dat gelikte vind ik wel mooi natuurlijk. Tuurlijk draai ik nog steeds XP, ik zal voorlopig ook nog niet alleen op Vista gaan draaien. Ik heb gelukkig nu de mogelijkheid om het legaal naast mijn XP te draaien en op die manier er al kennis mee te maken.

Straks in januari komen er voor heel veel zaken driver updates beschikbaar, zodat veel hardware kan draaien op Vista. Nu is mijn geluidskaart bijv. nog niet helemaal in orde (2 boxen ipv 4).

Het is gebruiksvriendelijker geworden, en al die beveiligingsberichten kan je uitschakelen. Hoe dan ook is Vista in mijn mening veel veiliger dan XP.

En voor alle mensen die zo geilen op DOS en zijn billemaatjes, maak daar even een apart topic over aan. Dit gaat over Vista. Er is trouwens een programma op de site van microsoft te downloaden, kan je kijken welke variant het geschikst is voor je PC hiervoor en wat er allemaal aan verbetert kan worden: klik hier

Op mijn laptop Pentium M 1.6GHZ 512MB geheugen en 64MB ati 9700 mobility. kreeg ik als voorkeur Vista Home Basic.
Op mijn pc Pentium 4 1.8GHZ 1280MB geheugen en 128MB ati 9600 kreeg ik als voorkeur Vista Business.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

Punisher schreef:En als je "spellen" het enige argument dat je voor DOS kunt bedenken, dan zegt dat wel over de kwaliteit van het OS.
want een tienjarige (misschien zelfs jonger, ik weet niet meer precies hoe lang geleden we het nou over hebben) is over het algemeen ook ontzettend geinteresseerd in spreadsheets, tekstverwerkers en dergelijke...
Uiteindelijk zijn DOS en Windows niks meer of minder dan gigantische marketing-successen, tegelijkertijd hebben de concurrenten aan aantal marketingbloopers geslagen. Daarom, en alleen daarom gebruikt nu 98% van de mensen windows.
dit zal ongetwijfeld waar zijn en neem ik direkt van je aan
Maar alsjeblieft, ga nu niet beweren dat het ook maar enigszins een fatsoenlijk OS is, want dat is het dus niet, op geen enkel punt.
het deed wat het moest doen zonder te crashen... dat vind ik toch best fatsoenlijk hoor :S
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

Nemesis schreef:
captain crash schreef:Mijn ouders hebben nog een 486 met MS Dos en Win 3.1 echt nostalgie ondertussen, maar 't ding werkt nog steeds :P
Ja, een iemand die het wel snapt.. 386.. en 486 is het, niet 368 en 468.
oh jee, ik zette per ongeluk twee cijfers verkeerd om en had het niet door. wat schandelijk... :X
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Ik ben niet van plan het erop te zetten voorlopig. Mijn PC met XP draait nu zonder problemen en mijn theorie is dat als een PC goed draait je er met je fikken vanaf moet blijven. :+

En mocht ik ooit Vista erop pleuren is het eerste wat ik doe al die toeters en bellen eraf slopen.
Gewoon Windows classic 8-)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

De systeemeisen voor vista zijn wel belachelijk en het mag dan misschien zo zijn dat iedere nieuwe computer eraan gaat voldoen, dat hoeft nog niet te betekenen dat oude dat ook doen. Als de eisen eerder bekend zouden zijn geweest hadden meer mensen erop kunnen anticiperen. Dit is voor het eerst dat ik denk dat Microsoft een aantal blunders heeft begaan. Daarbij komt nog dat idd de Mac ondertussen een goed werken en leuk alternatief is...en daarbij met dank aan de Ipod nog eens hip ook.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Bericht door Punisher »

captain crash schreef:De systeemeisen voor vista zijn wel belachelijk en het mag dan misschien zo zijn dat iedere nieuwe computer eraan gaat voldoen, dat hoeft nog niet te betekenen dat oude dat ook doen. Als de eisen eerder bekend zouden zijn geweest hadden meer mensen erop kunnen anticiperen. Dit is voor het eerst dat ik denk dat Microsoft een aantal blunders heeft begaan. Daarbij komt nog dat idd de Mac ondertussen een goed werken en leuk alternatief is...en daarbij met dank aan de Ipod nog eens hip ook.
De systeemeisen zijn al twee jaar oid. bekend...
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

jah maar niet bij de gewone burger die een werkende computer wil hebben en het verder niet kan schelen (iemand zoals ik dus, hoewel ik het dan wel wist en ook wist dat ik niet op vista over hoef, ergens in de verdere toekomst als het toch dreigt een standaard te worden, wat ik niet geloof)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Voor vista word je dus eigenlijk verplicht om een nieuwe computer te kopen
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

Miriam schreef:Voor vista word je dus eigenlijk verplicht om een nieuwe computer te kopen
Onzin, ik heb ook geen nieuwe computer gekocht
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Raynor's Revenge schreef:
supervlaai schreef:
Raynor's Revenge schreef:volgens mij had je daar zelfs minimaal een 468 voor nodig... daarnaast was 3.1 zo kut traag dat MS-DOS veruit superieur eraan was :biggrin:
Dat is waar. WAnt de meeste spelen draaiden onder DOS Versie. Je had toen ook nog geen keuze. En moest je daar ook ziten klooien om je geheugen te beteren anders draaide het spel niet. En veel met booddisk werken en zo.
dat herinner ik me nog! verschrikkelijk geklooii met regeltjes veranderen, verwijderen en terugzetten in de autoexec.bat en config.sys op de bootdisk om bijvoorbeeld KQ6 of Indiana Jones and the Fate of Atlantis ofzo draaiend te krijgen :rofl:
Ja dat klopt. En dat was echte zooi om dat te kunnen draaien. Moet je van el spel, een boot diks draaien.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Toen hadden spllen nog degelijke handleidingen/boekwerken bij geleverd :)
Gebruikersavatar
Jappas
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 327
Lid geworden op: 14 jun 2004, 19:54
Locatie: Wageningen

Bericht door Jappas »

Miriam schreef:Voor vista word je dus eigenlijk verplicht om een nieuwe computer te kopen
Word je officieel toch wel ;), als je het op je huidige pc wilt zetten moet je een retail versie hebben, die zijn reteduur :(.

Officiëel hé ;)
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Jappas schreef:
Miriam schreef:Voor vista word je dus eigenlijk verplicht om een nieuwe computer te kopen
Word je officieel toch wel ;), als je het op je huidige pc wilt zetten moet je een retail versie hebben, die zijn reteduur :(.

Officiëel hé ;)
En ook het is nu verpligt om orgineel software zoals windwos, toch te heben. Want elke kopie word gecontroleert en gecrast. Want Mircosoft controleert al die dingen meer en meer. MAar ik denk dat er bij vista wel ook verschilden paketen zullen komen. Dat ieder computer zal kunnen draaien.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

Miriam schreef:Toen hadden spllen nog degelijke handleidingen/boekwerken bij geleverd :)
helemaal mee eens! ik mis dat tegenwoordig echt.... ik heb hier bijvoorbeeld nog de handleidingen van warcraft 2 en starcraft staan. echt prachtig :)
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

captain crash schreef:jah maar niet bij de gewone burger die een werkende computer wil hebben en het verder niet kan schelen (iemand zoals ik dus, hoewel ik het dan wel wist en ook wist dat ik niet op vista over hoef, ergens in de verdere toekomst als het toch dreigt een standaard te worden, wat ik niet geloof)
Oh het zal vast wel weer de standaard worden, dat was het ook met XP. Simpelweg, omdat je het andere minder kan kopen en na een tijdje niet meer ondersteund wordt.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Raynor's Revenge schreef:
Miriam schreef:Toen hadden spllen nog degelijke handleidingen/boekwerken bij geleverd :)
helemaal mee eens! ik mis dat tegenwoordig echt.... ik heb hier bijvoorbeeld nog de handleidingen van warcraft 2 en starcraft staan. echt prachtig :)
Warcraft 2 & Starcraft toen waren eht nog handleidingen
Metzen :pray:
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Ik heb trouwens totaal geen interesse in het kopen van een nieuwe computer en ben daarom ook niet van plan om Vista te gaan gebruiken. Op mijn huidige computer zou Vista erg traag worden. Daar heb ik geen zin in.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

ooh... ik heb best wel een redelijke pc die vista gemakkelijk zo draaien, maar ik heb geen zin om visa legaal te kopen, en ook geen zin om het te gaan downloaden...

daarnaast heb ik een cd van windhoos xp...

volgens mij zijn er nog genoeg mensen die hun pc nog op windhoos 98 hebben draaien
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Ik heb nu een AMD 64 3500+ met 2GB geheugen, en Vista was alles behalve soepel...
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

mwah... ik heb een gig minder, ik blijf wel bij xp
Plaats reactie