Uur voor Uur - #169

Algemene vragen en opmerkingen over Star Trek die niet in de andere forums passen.

Moderator: HorckDude

Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Uur voor Uur - #169

Bericht door 3rd RemataKlan »

Welkom bij Uur voor Uur #169. De opzet is hetzelfde als de eerdere rondes.

Stemmen kan tot en met zaterdag 21 april 2007. Alle stemmen na deze dag tellen niet mee.

De kandidaten voor deze ronde zijn:

Uur voor Uur #169
Masks (TNG)
Strange Bedfellows (DS9)
Homestead (VOY)

Veel plezier!
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

"Homestead", tienduizenden lichtjaren duiken er plots Talaxians op. WTF. Hebben ze al die obstakels die Voyager tegen is gekomen kunnen omzeilen: Kazon, Viddiians, Swarm, Borg, Krenim, Hirogen, Devore, donkere leegte, dodelijke nevels. En dat allemaal in relatief korte tijd, langer dan de Voyager maar toch vrij kort gezien de afstand en de vele obstakels. Neelix besluit ineens dat hij zijn volk mist en blijft achter in het gevaarlijke asteroide veld. Vijandige aliens worden verslagen maar niets houdt ze tegen om terug te komen en wat grote asteroides op de Talaxian thuisasteroide te richten.
Neelix wordt overigens op een respectloze manier behandeld. Nu ineens voelt hij zich nutteloos en diverse scenes zijn dusdanig opgezet dat hij ook nutteloos is. Waarom zit hij dan al 7 jaar in de serie? De schrijvens hechten maar weinig waarde aan hun personages. Neelix krijgt een nieuwe functie: DQ ambassadeur. Ambassadeur zonder communicatie, zonder Federatie ondersteuning, zonder iets! En sinds wanneer is 5 april (first contact day) het einde van het jaar? Dit klopt niet met de structuur die in 1987 is geintroduceerd en al die tijd trouw is nageleefd.

"Masks", erg vage aflevering, te vaag. Er lijkt teveel verhaal te zijn voor de aflevering. Je krijgt nooit een goed beeld van wat er zich nu eigenlijk afspeelt. Wat er op de rest van het schip gebeurt, komt niet aan bod. Er zitten 1000+ mensen aan boord de Enterprise, en overal is het effect van het alien archief merkbaar, er is nergens een veilige plek. De aflevering is meer gericht op Brent Spiner en hoeveel verschillende rollen hij aankan, wat hij goed doet.

"Strange Bedfellows", meer setup maar er ook gebeuren meer dingen. Meer aandacht voor Dukat en Kai Winn. Een ijzersterke scene tussen Kai Winn en Colonel Kira. Winn is oprecht ongerust over de stand van zaken en haar koers maar haar positie en de bijbehorende macht opgeven, nee dat nooit! Damar begint zich tegen het Dominion te keren en de scene waarin Worf Weyoun's nek breekt waarna Damar in lachen uitbarst is geweldig. Hetzelfde geldt ook voor wanneer Damar kennis maakt met de nieuwe Weyoun. Het is merkbaar dat de zaak binnenkort uit elkaar zal spatten.

Makkelijk keus deze keer: Strange Bedfellows.
Laatst gewijzigd door 3rd RemataKlan op 15 apr 2007, 14:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Strange Bedfellows, DSN uitleg is redelijk door 3rd gegeven
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Strange Bedfellows (DS9)

TNG was nog aardig door het acteerwerk van Spiner.

VOY is een hoop dampende stront.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

DS9 :)
Gebruikersavatar
.:Admiral-Janeway:.
Captain
Captain
Berichten: 2544
Lid geworden op: 08 aug 2005, 22:02
Locatie: Enschede

Bericht door .:Admiral-Janeway:. »

Absoluut DS9
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

Masks (TNG): Aparte aflevevering. Verhaal is wat aan de magere kant. Maar het acteerwerk is goed in orde, en de decors zijn erg leuk gemaakt.

Strange Bedfellows (DS9): Het verhaal van Worf en Ezri is erg gaaf, een hele verbetering ten opzichte van vorige week.
Alleen dat hele pah-wraith gebeuren van Dukat is niet erg geweldig.

Homestead (VOY): Talaxianen zo ver van huis, is erg ver gezocht. Gelukkig is Neelix in deze aflevering goed te genieten (waarschijnlijk omdat je weet dat hij dan weg is ;) )

De keuze gaat tussen DS9 en TNG. Dan toch maar Masks(TNG)
Gebruikersavatar
Hezingen
Commander
Commander
Berichten: 1255
Lid geworden op: 12 jun 2002, 12:37
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Hezingen »

Lijkt me duidelijk

DS9
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door The Snob »

Geloof het of niet, maar ik kies voor Homeward (VOY). Ondanks alle vermeende continuïteitsproblemen ("who the fuck cares about" zo'n first contact day error??) vond ik het een mooie aflevering, en gaf Neelix een waardiger afscheid dan de andere crewleden in 'Endgame'. De laatste scenes waarbij de crew in de corridors staat om hem vaarwel te wensen vond ik een mooi moment, ookal had ik vaak een ongelooflijke t*ringhekel aan Neelix, dat wel.
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

voor mij niet echt een gemakkelijke keuze......ik vond ze alle drie eigenlijk wel iets hebben.....
Het afscheid van Neelix in VOY (Homeward) is best wel een ep. die me altijd is bijgebleven en idd een waardiger afscheid.....maar niet genoeg om erop te stemmen.

ik kies voor Masks (TNG) ten nadele van Strange Bedfellows (DS9) wat ongetwijfeld de beste ep. is dit uur.
Dit enkel voor de weeral uitstekende prestatie van Brent Spiner die deze retro episode (Masks deed me steeds weerdenken aan de eerste twee seizoenen) volledig draagt.......want verder is dit idd een vage aflevering.
Ronald42
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 28 dec 2003, 21:07
Locatie: Where the stars have no name

Bericht door Ronald42 »

Strange Bedfellows (DS9) is er iets anders???

VOY als je er niet te veel over nadenkt is het best wel een aardige episode.

TNG Spiner in z'n element maar iets te wazig voor mij
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Ik ga zeker voor Masks! Vond ik een heel bijzondere aflevering, erg mooi, en goed gedragen door Brent Spiner. Weer eens wat anders dan standaard SF/Star Trek, en zelfs iets poetisch.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

De voyep vond ik bagger. Ik vond het ook geen goede afsluiting voor Neelix. Als dit zo had moeten zijn had het beter op de manier gekund zoals men in seizoen drie had laten zien (kwam daar een oude Talaxian vriend tegen op een ruimtestation, met hem had hij mee kunnen gaan). Dat een eneke Talaxian verder gekomen is is best logisch, zo'n hele club op een stuk onherbergzaam ruimtepuin is niet echt serieus. Ook erg jammer, ik had Neelix meer gegund. Vond hem trouwens hoe dan ook niet zo'n heel vervelend karakter, misschien te weinig van gezien in de serie maar dat gold voor meer karakters.

De ds9ep is wederom een opbouwep voor de Final Chapter en daarom moeilijk los te beoordelen. Ook voor deze ep geldt dat ik hem stand alone lang niet zo goed vind als in het geheel. We worden geacht de eps alleen te beoordelen en daarom kan ik niet op deze ep stemmen.

Dan blijft tng over. Misschien inderdaad een wat wazige ep, misschien een ep met teveel verhaal voor een ep...maar dat laatste is niet slecht maar juist goed. Het komt bij Star Trek naar mijn zin veel te weinig voor dat er echt veel verhaal is. Ik vond het zelf een goede ep. Dat is in dit geval zeker een kwestie van smaak. Maargoed, het is mijn smaak en mijn keuze.

Ik stem dus op Masks.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

The Snob schreef:Geloof het of niet, maar ik kies voor Homeward (VOY). Ondanks alle vermeende continuïteitsproblemen ("who the fuck cares about" zo'n first contact day error??)
Vermeend? Ze zijn echt hoor. Kijk de aflevering nog maar eens na als je het niet gelooft.

En inderdaad First Contact Day is een kleinigheidje vergeleken met het idee dat Talaxians op eigen kracht in zeer korte tijd tienduizenden lichtjaren hebben afgelegd dwars door zeer gevaarlijke ruimte, waaronder die van de Borg.
The Snob schreef:vond ik het een mooie aflevering, en gaf Neelix een waardiger afscheid dan de andere crewleden in 'Endgame'.
Huh? De andere crewleden kregen geen afscheid in "Endgame". Dus Neelix zijn afscheid kan niet waardiger zijn want er staat niets tegenover. Verder is geen afscheid beter dan keihard te zeggen dat hij nutteloos is en vervolgens met een daadwerkelijk nutteloze functie weg te worden gepromoveerd.
The Snob schreef:De laatste scenes waarbij de crew in de corridors staat om hem vaarwel te wensen vond ik een mooi moment, ookal had ik vaak een ongelooflijke t*ringhekel aan Neelix, dat wel.
Vreemd dat Samantha Wildman vermist was. Neelix was min of meer de pleegvader van haar dochter.
Rogueborg schreef:Homestead (VOY): Talaxianen zo ver van huis, is erg ver gezocht. Gelukkig is Neelix in deze aflevering goed te genieten (waarschijnlijk omdat je weet dat hij dan weg is )
Hij was later nog te zien en horen.
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door The Snob »

3rd RemataKlan schreef: Huh? De andere crewleden kregen geen afscheid in "Endgame".
Dramatisch gezien misschien niet, maar de laatste aflevering van een serie vormt natuurlijk wel een afscheid van de karakters naar de kijker toe. Dat een 'series finale' vaak wordt omschreven als een 'farewell' roept bij mij in ieder geval geen 'huh?' gevoel op.

Ook is voor mij een aflevering als 'Homeward' niet bij voorbaat 'slecht' omdat het onwaarschijnlijk is dat Voyager nog Talaxians tegen komen. Ik vind het helemaal niet zo onwaarschijnlijk. Eén van de argumenten die steeds wordt aangedragen is dat Voyager zoveel dreigingen kende, en dat de Talaxians die 'dan ook maar' gehad zouden moeten hebben. Ten eerste waren de Talaxians veel meer bekend met de DQ rassen, en zouden dus bewust met bepaalde rassen geen contact hebben gezocht. Ten tweede was Voyager voor veel rassen een waardevol schip, met veel unieke technologie aan boord; dat kan natuurlijk niet gezegd worden over de Talaxiaanse schepen.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ik ben het opzich nog wel eens met je argumentatie ware het niet dat Voyager via de nodige kortere wegen zover gekomen is. Het was eigenlijk al onwaarschijnlijk dat Voyager die dingen allemaal tegen zou komen, het is ronduit belachelijk dat zo'n grote groep van een onderontwikkeld ras ze tegen zou komen. Zoals ik al zei zou ik het logischer gevonden hebben als Neelix, net als in seizoen drie waar al gesteld werd dat zij ver van huis waren, een of twee van zijn soortgenoten tegen was gekomen die al langer onderweg waren. Ik kan daar niet overheen stappen. Daarbij komt nog dat ik de keuze van Neelix ook niet kan volgen. Het past niet bij alles wat eerder neergezet is, vooral zijn loyaliteit naar de crew toe niet. Daarbij wilde hij zelf ook graag naar Aarde. Alles met elkaar is het voor mij geen bevredigend einde van het karakter.
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Homestead (VOY): Talaxianen zo ver van huis, is erg ver gezocht. Gelukkig is Neelix in deze aflevering goed te genieten (waarschijnlijk omdat je weet dat hij dan weg is )
Hij was later nog te zien en horen.
Maar niet meer zo prominent als in eerdere afleveringen ]:(
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door The Snob »

captain crash schreef:Ik ben het opzich nog wel eens met je argumentatie ware het niet dat Voyager via de nodige kortere wegen zover gekomen is. Het was eigenlijk al onwaarschijnlijk dat Voyager die dingen allemaal tegen zou komen, het is ronduit belachelijk dat zo'n grote groep van een onderontwikkeld ras ze tegen zou komen. Zoals ik al zei zou ik het logischer gevonden hebben als Neelix, net als in seizoen drie waar al gesteld werd dat zij ver van huis waren, een of twee van zijn soortgenoten tegen was gekomen die al langer onderweg waren. Ik kan daar niet overheen stappen.
De IMO beste Trek-reviewer en über Trekpert Jamahl Epsicokhan schreef in zijn review van 'Homestead':

"As another example in a long history of spatial geography tricks with little regard for logic, the Voyager crew happens upon a colony of Talaxian refugees living inside an asteroid in an asteroid belt. How did they get here from their homeworld, roughly 40,000 light-years across the Delta Quadrant, in apparently only a decade or two? I don't know, and asking such a question is simply a hollow, obligatory gesture at this point. Perhaps they were as lucky as Voyager has been in finding shortcuts."

Ik ben het met hem eens dat het erg onwaarschijnlijk is, maar niet onmogelijk.

Overigens geeft hij zowel 'Homestead' als 'Strange Bedfellows' drie sterren.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Ja en? Hij verwacht ook meer kwaliteit van DS9 dan van VOY.

"As another example in a long history of spatial geography tricks with little regard for logic, the Voyager crew happens upon a colony of Talaxian refugees living inside an asteroid in an asteroid belt. How did they get here from their homeworld, roughly 40,000 light-years across the Delta Quadrant, in apparently only a decade or two? I don't know, and asking such a question is simply a hollow, obligatory gesture at this point. Perhaps they were as lucky as Voyager has been in finding shortcuts."

Of te wel, VOY is een serie met een dusdanig gebrek aan logica dat zulke vragen vanzelfsprekend zijn geworden en maar niet meer gesteld hoeven te worden. Verstand op nul. En die laatste regel die jij aanhaalt, komt bij mij nogal sarcastisch over.

En dat wil jij gebruiken als een positief punt. :rofl:

De Voyager heeft talloze shortcuts genomen en geluk, heel veel geluk, gehad, met bv Kes (dwars door Borg ruimte), wormhole (Night), Slipstream drive (2 maal), Transwarp drive stelen van de Borg, Catapult (Voyager Conspiracy). En daar tussendoor kwam het allerlei gevaarlijke aliens tegen.

Zouden de Talaxians die allemaal omzeild hebben? Ook bv die leegte in Night. En hoe zit het met Borg ruimte? En de Hirogen en Krenim?

Je zegt dat de Talaxians beter op de hoogte waren van DQ rassen maar dan tot en met de Nekrit Expanse ("Fair Trade"). Die nevel vormde een natuurlijke barriere. Na die nevel was het definitief gedaan met de Kazon en Viddiians. Neelix wist niets meer van de ruimte voorbij die nevel. Trouwens, na "The Swarm" kwamen we die rassen al niet meer tegen gezien de grootte van Swarm ruimte.

Het is inderdaad niet onmogelijk maar wel zeer, zeer, zeer onwaarschijnlijk en zorgt ervoor dat het gevoel voor ongeloof wel heel erg diep moet worden onderdrukt. Voor mij te diep.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

3rd RemataKlan schreef:Ja en? Hij verwacht ook meer kwaliteit van DS9 dan van VOY.
Ik denk toch echt niet dat zijn schalen per serie verschillen. Drie sterren is drie sterren, anders ben je als reviewer niet goed bezig. Dat sommigen nogal bevooroordeeld series kijken en beoordelen, betekent niet dat iedereen dit doet...
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Je merkt het aan de reviews. Zijn voorkeur gaat uit naar DS9.

Het is vrij logisch en helemaal niet gek. Als je iets goed vind dan verwacht je er meer van en leg je de lat hoger. En dat gaat ook andersom op.

Het staat zelfs in het stukje tekst wat The Snob en later ik hebben gequote. Preices boven jouw post!
Daaruit blijkt al dat hij vaste, negatieve zaken in VOY simpelweg negeert omdat het toch elke keer terugkomt en je niet van de serie hoeft te verwachten dat het zal streven om beter te zijn mbt dat soort zaken.

Maar ja...
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door The Snob »

3rd RemataKlan schreef: Daaruit blijkt al dat hij vaste, negatieve zaken in VOY simpelweg negeert omdat het toch elke keer terugkomt en je niet van de serie hoeft te verwachten dat het zal streven om beter te zijn mbt dat soort zaken.
Over het algemeen geeft hij Voyager zelden drie sterren, hoor. De meeste afleveringen krijgen twee sterren, en eerlijk is eerlijk, terecht. Ik krijg niet het idee dat hij series binnen de eigen kaders beoordeelt.
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

WeyounsLastClone schreef:
3rd RemataKlan schreef:Ja en? Hij verwacht ook meer kwaliteit van DS9 dan van VOY.
Ik denk toch echt niet dat zijn schalen per serie verschillen. Drie sterren is drie sterren, anders ben je als reviewer niet goed bezig. Dat sommigen nogal bevooroordeeld series kijken en beoordelen, betekent niet dat iedereen dit doet...
De schalen verschillen wel (enigszins) per serie, dat zegt hij zelfs op z'n site.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

In Voyager moest hij over z'n suspension of disbelief wat betreft de Talaxians die op zo'n vreemde plek zitten komen, bij DS9 moest hij over z'n suspension of disbelief wat betreft de gimmicky Breen komen. Ik zie het verschil niet echt.

Maar goed, we praten hier maar over de mening van 1 man. En we weten allemaal best dat dat al helemaal nooooooooit kan kloppen als hij Homestead dezelfde waardering geeft als Strange Bedfellows...
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

The Snob schreef:
captain crash schreef:Ik ben het opzich nog wel eens met je argumentatie ware het niet dat Voyager via de nodige kortere wegen zover gekomen is. Het was eigenlijk al onwaarschijnlijk dat Voyager die dingen allemaal tegen zou komen, het is ronduit belachelijk dat zo'n grote groep van een onderontwikkeld ras ze tegen zou komen. Zoals ik al zei zou ik het logischer gevonden hebben als Neelix, net als in seizoen drie waar al gesteld werd dat zij ver van huis waren, een of twee van zijn soortgenoten tegen was gekomen die al langer onderweg waren. Ik kan daar niet overheen stappen.
De IMO beste Trek-reviewer en über Trekpert Jamahl Epsicokhan schreef in zijn review van 'Homestead':

"As another example in a long history of spatial geography tricks with little regard for logic, the Voyager crew happens upon a colony of Talaxian refugees living inside an asteroid in an asteroid belt. How did they get here from their homeworld, roughly 40,000 light-years across the Delta Quadrant, in apparently only a decade or two? I don't know, and asking such a question is simply a hollow, obligatory gesture at this point. Perhaps they were as lucky as Voyager has been in finding shortcuts."

Ik ben het met hem eens dat het erg onwaarschijnlijk is, maar niet onmogelijk.

Overigens geeft hij zowel 'Homestead' als 'Strange Bedfellows' drie sterren.
Niets is onmogelijk, maar dan nog waren er zat manieren geweest om ditzelfde idee anders uit te werken. Een mooie was naar mijn mening bijvoorbeeld een wormhole terug naar zijn thuisplaneet geweest. Dat had een echte keuze opgeleverd. Met kennis die hij had opgedaan had hij zijn mensen kunnen helpen en het had een mooi emotioneel moment voor het karakter gegeven met reflectie op zijn eigen doen en laten.

Wat maakt je trouwens een goede reviewer van Trek (buiten het feit dat je reviews op een grote website staan)? Dit is geen kritiek maar ik ben daar gewoon wel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Bericht door Paulstartrek »

Strange Bedfellows (DS9)
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door The Snob »

captain crash schreef: Wat maakt je trouwens een goede reviewer van Trek (buiten het feit dat je reviews op een grote website staan)? Dit is geen kritiek maar ik ben daar gewoon wel benieuwd naar.
Ik denk dat Jamahl ten eerste een geweldige schrijfstijl heeft; goed geformuleerde zinnen, met daarbij ontzettend veel humor. Ook betrekt hij bij zijn reviews vaak ogenschijnlijk nietsbetekende details, die de reviews juist leuk maken om te lezen, en ook een bepaald gevoel t.o.v. een aflevering verduidelijken. Een goed voorbeeld hiervan is in zijn review van ENT's 'Precious Cargo', die hij overigens terecht 'zero stars' toekent. Eén van mijn favoriete stukjes:

"The best thing about this episode was its ending. Not because the ending was good (it wasn't), but because it meant the show was over. Just how bad was this episode? Let me give you some details for the sake of perspective. I taped it on Wednesday and watched it on Friday, and when I queued the tape backward one hour, the counter on my VCR told me exactly how long was left in the show until it was over. "0:00" meant the end. My VCR's countdown to zero was the equivalent of Burgess Meredith in Rocky, telling me to hang in there and get through this fight."

Daarnaast is hij heel detaillistisch w.b. continuïteit (maar niet in die mate dat een aflevering bij voorbaat 'bagger' is wanneer hier 'foutjes' worden gemaakt), en vervalt hij in zijn reviews vrijwel nooit in het verheerlijken van puur esthetische zaken als CGI Space Battles, etc. Zijn beoordeling baseert hij veel meer op de inhoud; verhaal, karakters, maar ook bijv. de logica achter motivaties van karakters.
3rd RemataKlan schreef:Of te wel, VOY is een serie met een dusdanig gebrek aan logica dat zulke vragen vanzelfsprekend zijn geworden en maar niet meer gesteld hoeven te worden. Verstand op nul. En die laatste regel die jij aanhaalt, komt bij mij nogal sarcastisch over.

En dat wil jij gebruiken als een positief punt.
Nee, niet als 'positief' punt. Ik had overigens bewust de hele alinea ge-quote, en niet alleen die laatste zin, om inderdaad zijn ironische ondertoon te verduidelijken. Wat zijn bedoeling ook is, 'Perhaps they were as lucky as Voyager has been in finding shortcuts' moet je denk ik gewoon op zichzelf nemen als een, hoe onwaarschijnlijk ook, mogelijkheid.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

"Homestead", tienduizenden lichtjaren duiken er plots Talaxians op. WTF. Hebben ze al die obstakels die Voyager tegen is gekomen kunnen omzeilen: Kazon, Viddiians, Swarm, Borg, Krenim, Hirogen, Devore, donkere leegte, dodelijke nevels. En dat allemaal in relatief korte tijd, langer dan de Voyager maar toch vrij kort gezien de afstand en de vele obstakels.
Ik heb in de ep nergens gezien en ik heb nergens een getal gehoord dus ze kunnen er best 20a30 jaar over gedaan hebben en dat kan uitkomen als ze de night wormhole gevonden hebben.
En wat de Krenim betreft aan al het gekloot waar Annorex destijds mee bezig was kan het best geweest zijn dat ze door Krenim space hebben gereisd toen het imperium geen kracht had en het dus (vriendelijk) Zahl space was.
En wie weet hebben ze gewoon ergens een wormhole ontdekt die Voyager niet ontdekt heeft.

Neelix besluit ineens dat hij zijn volk mist en blijft achter in het gevaarlijke asteroide veld. Vijandige aliens worden verslagen maar niets houdt ze tegen om terug te komen en wat grote asteroides op de Talaxian thuisasteroide te richten.
Zoals gezegd in de aflevering heeft het schild door de kracht van de asteroide oneindige kracht en zo er in principe dus niks doorheen komen. Daarbij komt het feit dat het de aliens puur om het geld ging want een quote was:
Er zit 30% van de ore in die asteroide zonder die is het de omkosten niet waard.

Als ze er met nukes en schepen heenmoeten om door het schild te komen hebben ze zoveel geld uitgegeven dat zelfs het mijnen van die ene asteroide de omkosten niet dekt. Daarbij komt nog dat ze een deadline hadden en dus waarschijnlijk snel een andere plek zijn gaan zoeken.

Neelix krijgt een nieuwe functie: DQ ambassadeur. Ambassadeur zonder mcomunicatie, zonder Federatie ondersteuning, zonder iets!


Hoezo zonder communicatie? Janeway verteld zelf dat er nu tweeweg communicatie tussen aarde is, waarom niet met de asteroide? Er is gewoon tweeweg communicatie, en als je zo dom bent om niet in te zien dat het ook een positie is die Janeway hem heeft gegeven zodat Neelix een reden had om bij de Talaxians te blijven.
Neelix zat tussen twee schepen in, hij wou graag op Voyager blijven omdat hij zich daar verantwoordelijk voor voelde, door hem de baan als Ambasadeur te geven heeft hij toch het gevoel wat voor Voyager te doen.

Maar daarbuitenom is er gewoon tweeweg communicatie en is een ambasadeur dus nog niet zo'n slecht idee.

En sinds wanneer is 5 april (first contact day) het einde van het jaar? Dit klopt niet met de structuur die in 1987 is geintroduceerd en al die tijd trouw is nageleefd.
Ik heb de ep net gezien en ik kon er niet uit opmaken dat het een einde van het jaar was, ze zeggen dat het het 300 nogwatste jaar is dat ze het vieren maar ik heb nergens gelukkig nieuwjaar gehoord.


Anyway ik kies voor Homestead
, een mooie aflevering.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Tactical_Cube schreef: Ik heb in de ep nergens gezien en ik heb nergens een getal gehoord dus ze kunnen er best 20a30 jaar over gedaan hebben en dat kan uitkomen als ze de night wormhole gevonden hebben.
20 a 30 jaar is te kort. De Voyager zou dat niet eens halen op bijna onafgebroken kruissnelheid.

Dan komt er nog eens bij dat de Talaxians veel vaker hadden moeten stoppen om voedsel en WATER in te slaan aangezien Talaxians geen replicator technologie hebben.

Plus langs allerlei gevaarlijke zaken heen reizen maar dan kom ik zo nog op terug.

Oh en voordat ik het vergeet, deze Talaxians hadden zich al eerder ergens gevestigd maar zijn daar weggegaan. Ook woonden ze al 5 jaar op de asteroide.

Jouw 20 a 30 jaar wordt zo aanzienlijk korter.

Dexa, Neelix's vriendin herinnerde Talax en ze zag er uit als halverwege de 30, nog een jong kind had ze.

De Night wormhole stelt overigens weinig voor aangezien die maar een afstand van 2000 ly overbrugde. En om die wormhole te bereiken zouden de Talaxians wel te maken hebben gehad met de Night aliens.

Tactical_Cube schreef:En wat de Krenim betreft aan al het gekloot waar Annorex destijds mee bezig was kan het best geweest zijn dat ze door Krenim space hebben gereisd toen het imperium geen kracht had en het dus (vriendelijk) Zahl space was.
En de Swarm, Nekrit Expanse, BORG RUIMTE, Hirogen, de dodelijke nevel uit One.
Tactical_Cube schreef:En wie weet hebben ze gewoon ergens een wormhole ontdekt die Voyager niet ontdekt heeft.
Ja, misschien wel. :roll:

Dat moet dan wel zijn gebeurd voordat ze bij de Nekrit Expanse waren. Zo'n wormhole waar een vloot van schepen doorheen kan wordt wel ontdekt en zou ook makkelijk gebruik van worden gemaakt. De Voyager had er hoe dan ook iets van gehoord. In de eerste 2 seizoenen had het regelmatig contact met de lokale culturen en Neelix was aardig op de hoogte van de ruimte daar.
Tactical_Cube schreef:Zoals gezegd in de aflevering heeft het schild door de kracht van de asteroide oneindige kracht en zo er in principe dus niks doorheen komen.
En weer mis.
De asteroide zou in theorie een onuitputtelijke bron van energie hebben, wat niet betekent dat het shield oneindige kracht (sterkte) zou hebben. Alleen dat het in theorie oneindig in stand zou blijven, zover iets oneindig is.
Tacitcal_Cube schreef:Daarbij komt het feit dat het de aliens puur om het geld ging want een quote was:
Er zit 30% van de ore in die asteroide zonder die is het de omkosten niet waard.

Als ze er met nukes en schepen heenmoeten om door het schild te komen hebben ze zoveel geld uitgegeven dat zelfs het mijnen van die ene asteroide de omkosten niet dekt. Daarbij komt nog dat ze een deadline hadden en dus waarschijnlijk snel een andere plek zijn gaan zoeken.
Weleens gehoord van WRAAK. Sterk motief.
Tactical_Cube schreef:Hoezo zonder communicatie? Janeway verteld zelf dat er nu tweeweg communicatie tussen aarde is, waarom niet met de asteroide? Er is gewoon tweeweg communicatie, en als je zo dom bent om niet in te zien dat het ook een positie is die Janeway hem heeft gegeven zodat Neelix een reden had om bij de Talaxians te blijven.
Neelix zat tussen twee schepen in, hij wou graag op Voyager blijven omdat hij zich daar verantwoordelijk voor voelde, door hem de baan als Ambasadeur te geven heeft hij toch het gevoel wat voor Voyager te doen.

Maar daarbuitenom is er gewoon tweeweg communicatie en is een ambasadeur dus nog niet zo'n slecht idee.
Jij gaat mij dom noemen. Jaja. Tijd voor een pijnlijke vernedering kubusje.

Er was aardig wat storing met dat mijnenveld. Nu moet er lange afstandscommunicatie vinden met prototype technologie, waarbij communicatie via een micro-wormhole gaat en als ik het me goed herinner wordt er gebruik gemaakt van de Voyager's deflector.

Maar goed, er dus vreemd genoeg communicatie mogelijk. Neelix zit vast op een asteroide achter een schild met 500 Talaxians. Hoe vertegenwoordigt hij de Federatie daar, hoe helpt hij de Voyager daar? Weet je wat een ambassade doet? Wat de functie daarvan is? Enig idee?

En Neelix had deze "functie" nodig om bij de Talaxians te blijven? Dat was zijn REDEN om achter te blijven? Nou, jij zegt het. En je hebt de aflevering net nog gezien dus je zult wel gelijk hebben.

Maar dan wil ik, dan eis ik dat je het nut van deze functie uitlegt. Het nut voor de Federatie en voor de Voyager. Leg het maar uit. En ik ben dom dus verzoek ik jou om hier svp rekening mee te houden.
Tactical_Cube schreef:Ik heb de ep net gezien en ik kon er niet uit opmaken dat het een einde van het jaar was, ze zeggen dat het het 300 nogwatste jaar is dat ze het vieren maar ik heb nergens gelukkig nieuwjaar gehoord.
Gelukkig nieuwjaar is bij de jaarWISSELING. Sinds de start van TNG, en dat is dus sinds 1987, is het zo dat een Trek seizoen start aan het begin van het jaar, het tweede cijfer van links van de stardate wordt dan ook met 1 opgehoogd. Sinds 1987 he, lang voordat VOY werd gemaakt, is dit en wordt ook ondersteund in diverse verwijzingen in de series.

ENT ging hiervan afwijken maar die gebruikte ook geen stardates maar hedendaagse datums.

WeyounsLastClone schreef:In Voyager moest hij over z'n suspension of disbelief wat betreft de Talaxians die op zo'n vreemde plek zitten komen, bij DS9 moest hij over z'n suspension of disbelief wat betreft de gimmicky Breen komen. Ik zie het verschil niet echt.
Verbaast me niets.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Zowel Janeway als Neelix wisten natuurlijk wel dat het geen belangrijke functie was, dat ambassadeurschap. Maar het was wel de ideale oplossing. Toen Neelix Talaxians tegenkwam begon toch zijn Talaxiaans bloed te kriebelen, daar voelde hij zich thuis. Maar ja, hij had ook beloofd mee te gaan naar het Alpha Quadrant, en Neelix' hart lag ook nog wel een beetje bij Voyager. We weten allemaal dat het vaker gebeurt dat er functies gecreeerd worden om mensen gerust te stellen, of een soort erefunctie hebben, terwijl de functie zelf weinig inhoudt.

Maar ja, 3rd is een beetje dom natuurlijk, en die gaat gelijk dingen afschieten en als achterlijk af doen, zonder met een beetje goede wil er zelf iets van te maken.
Gesloten