Uur voor Uur - #176

Algemene vragen en opmerkingen over Star Trek die niet in de andere forums passen.

Moderator: HorckDude

Gesloten
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Uur voor Uur - #176

Bericht door 3rd RemataKlan »

Welkom bij Uur voor Uur #176. De opzet is hetzelfde als de eerdere rondes.

Stemmen kan tot en met zaterdag 9 juni 2007. Alle stemmen na deze dag tellen niet mee.

De kandidaten voor deze ronde zijn:

Uur voor Uur #176
Preemptive Strike (TNG)
What You Leave Behind, part II (DS9)

Veel plezier!
Laatst gewijzigd door 3rd RemataKlan op 03 jun 2007, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

^^Je bent de titel van TNG vergeten.

Pre-emptive Strike (TNG)
Laatst gewijzigd door EMH op 03 jun 2007, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Preemptive Strike (TNG)
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

De laatste ronde zeg...

"Preemptive Strike". Ro Laren keert terug, gaat undercover bij de Maquis, verraadt uiteindelijk Picard en Starfleet door zich aan te sluiten bij de Maquis. De Maquis zijn een interessant iets in het Trek universum. Ze vertegenwoorden een groot grijs gebied. En daar ligt nou net het probleem van deze aflevering. TNG kan simpelweg niet goed omgaan met zulke grijze gebieden. Komt door de opzet en filosofie van de serie. Het is gelukkig lang niet zo erg als met VOY waarin de Maquis telkens als nobele vrijheidsstrijders werden neergezet maar het komt ook niet in de buurt van de manier waarop DS9 het deed. De DS9 aflevering "The Maquis" liet toch een ander beeld zien. Deze aflevering zou eerst "The Good Fight" heten. In TNG zien we hoe Cardassian infiltranten een Maquis kolonie aanvallen en dat is allemaal erg maar de Maquis doen hetzelfde, alleen dat wordt niet zo getoond. Jammer. Ander probleem met deze aflevering is Ro Laren. Een geliefd personage maar wel één die een tijd lang afwezig is geweest. De actrice was bezig met films. Maar nu keert Ro Laren terug voor deze missie en ze loopt over. Dit heeft voor mij niet de impact die het zou moeten hebben omdat het personage een beetje vergeten was. Als Ro meer aanwezig was geweest in seizoen 7 was dit een stuk sterker geweest. Vervolgens is er nog Picard die undercover gaat. Picard is een bekendheid en een groot deel van de Maquis zijn ex-Starfleet. Hierdoor zou Ro Laren meteen door de mand vallen. Ik snap wel waarom het is gedaan. Om een band te maken tussen Picard en Ro zodat het voor pijnlijk is wanneer Ro overloopt. Alleen werkt dit niet echt omdat Ro een hele tijd afwezig is geweest. Ook Riker gaat undercover, ook een bekendheid, minder dan Picard maar toch. Het is TNG's eerste echte Maquis aflevering. Ik vraag me af als TNG een 8e seizoen zou hebben gehad of de Maquis dan weer gebruikt was geweest en hoe het dan aangepakt zou zijn. Zou de serie dan wel meer dat grijze gebied zijn ingegaan of toch niet. Voor de rest is het wel een aardige aflevering, het geeft wat meer inzicht in de DMZ siutatie alleen het mist net de kern van het Maquis-fenomeen.

"WYLB II", het tweede deel, zover je van een deel kunt spreken aangezien de aflevering later op een willekeurig punt doormidden is geknipt voor uitzending van herhalingen. Oorspronkelijk is het één aflevering en zo staat het ook op DVD en VHS. Maar goed, de oorlog is voorbij en deze aflevering richt zich meer op het afscheid van de personages. Zowel van elkaar als van de kijker. Wat dat betreft vind ik de aflevering zeer goed werken. De finale van een serie is altijd lastig zeker wanneer de serie niet een verhaallijn-gedreven serie is. DS9 had wel verhaallijnen maar het was atlijd personagegricht en niet doelgericht. Bv The Fugitive eindigt met Kimble die de echte dader te pakken krijgt en zijn onschuld wordt bewezen. Einde. Maar het leven op DS9 gaat gewoon door. En dat vind ik sterk van deze aflevering. Het geeft zowel een gevoel van afsluiting als een gevoel van het leven gaat door. Een aantal personages vertrekt maar een aantal blijft. Het afscheid in Vic's vind ik mooi gedaan, ook geweldig om de schrijvers, producers en alien-make-up loze gastaceurs langs zien te lopen. De flashbacks werken ook goed, zeker diegenen waar het echt om draait namelijk Bashir/O'Brien (inclusief Minstrel Boy muziek! :pray2: ) en Sisko/Jake. Sommige mensen vinden het afgezaagd, dat kan, ik niet. Een zwakker punt is de chronologie. Ik geloof niet dat Winn en Dukat al die tijd in de grotten bezig waren. De scenes zaten tussen de rest door maar dat betekent niet dat het tussendoor gebeurde. De confrontatie tussen Sisko, Dukat en Winn valt enigszins tegen. Wel gewaagd dat de Captain zo de serie verlaat. De zoom-out is prachtig. Uiteindelijk is WYLB de eerste en tot nu toe enige echte Trek-finale. TOS had er geen. TNG was een groot avontuur maar de opnames voor de eerste film waren al bezig. VOY was een generiek actiespektakel en plots zijn ze thuis. In ENT stalen Riker en Troi de show. Met de films is TUC het einde maar een gevoel van afsluiting geeft het niet. Hetzelfde geldt ook voor NEM. En WYLB vind ik dat wel doen. Niet de beste seriesfinale maar zeker niet de slechtste. Het past bij de serie. Altijd op de personages gericht en dat is de finale ook.

Geen lastige keus, mijn stem gaat naar What You Leave Behind.

This may be the last night that we're all together, but no matter what the future holds, no matter how far we travel, a part of us, a very important part, will always remain here... on Deep Space Nine. :cocktail:
Laatst gewijzigd door 3rd RemataKlan op 03 jun 2007, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
johan_d_paul
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 89
Lid geworden op: 16 jan 2006, 20:50
Locatie: h.i.ambacht

Bericht door johan_d_paul »

What You Leave Behind, vooral de laatste paar minuten en de uitzoom vanuit de promonade vindt ik nog altyd zoo indrukwekkend en tof want dan denk je weer aan alles wat je hebt gezien en enz
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

What You Leave Behind, part II (DS9)
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Aangezien dit de laatste uur voor uur is waar we echt een keuze hebben ga ik toch voor TNG. Een leuke aflevering, en Ro Laren vond ik altijd al een interessant karakter.
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

niet echt moeilijk dit uur.....

What You Leave Behind heeft me niet echt kunnen boeien en het afscheid van de serie deed me dan ook niets.


Preemptive Strike (TNG) een heel goeie aflevering met uitstekend acteerwerk weeral.
Goed verhaal en Ro Laren is weer top.....prachtige eindscene eveneens met de camera die mooi rond Picard draait en de ongoocheling die van de man zijn gezicht druipt......knap werk zonder een woord te zeggen.
Ronald42
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 28 dec 2003, 21:07
Locatie: Where the stars have no name

Bericht door Ronald42 »

What you leave behind II. Hoe goed ik preemtive strike ook vond. Afscheid valt mij altijd zwaar en daarom ;-( met een traantje DS9.
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door The Snob »

Ik ga voor Preemptive Strike (TNG). Niet zozeer omdat ik deze aflevering zo goed vond, maar meer om mijn teleurstelling t.o.v. 'What You Leave Behind'. Hoewel de aflevering zeker hoogtepunten kent op dramatisch en visueel vlak, vind ik de aflevering erg teleurstellend, en als 'series finale' zeer zwak. Na al het gekibbel rondom 'Endgame' en 'These Are The Voyages' wordt deze aflevering vaak in overmaat opgehemeld en verdedigd. De scenes van Dukat en Winn lijken eindeloos lang voort te kabbelen, en ook de scenes op Cardassia komen zo claustrofobisch kleinschalig over, dat het elk gevoel van een grote 'scope' wegneemt. Nergens krijg je als kijker het gevoel dat er een oorlog woedt op de planeet Cardassia, dat er duizenden Jem'Hadar soldaten rondlopen, etc., etc. Steeds weer moet je je tot het uiterste je verbeelding gebruiken bij wat er gezegd wordt dat gebeurt. Een ander zou dit als een pluspunt zien, maar kom op: het oog wil ook wat, en eind jaren '90 was er zóveel mogelijk... Om nog maar niet te spreken over het gebruiken van stockfootage (en muziek)... in een series finale?! Ook de extreme hoeveelheid van scenewisselingen die wordt ingeleid door steeds weer dezelfde mattepaintings wordt al snel stierlijk vervelend. De scenes in de Fire Caves lijken zo uit een halfbakken Young Hercules aflevering te zijn geript, maar dat geldt voor het hele Winn/Dukat verhaal. En waarom wordt er niets gedaan met de oorspronkelijke premise (komt Bajor bij de Federation?)? Voor mij is 'What You Leave Behind' een van de allerzwakste series finales ooit gemaakt, en verbleekt bij 'All Good Things...'
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Bericht door Paulstartrek »

Een moeilijke keuze dit. Na het doorlezen van alle commentaar op deze afleveringen versterkt dit mijn gevoel van teleurstelling bij DS9. Mooi afscheid genomen van de karakters, dat wel. Maar de grotere vragen blijven liggen en dit hangt een beetje door de rest van de scenes heen.

TNG heeft een leuk verhaal, bij mij was het schokeffect van Ro Laren toch wel aanwezig. Dit vind ik dan ook een sterk punt van deze aflevering alhoewel ze hier eigenlijk weinig verder mee deden.
Maar ik kies toch voor:

Preemprive Strike (TNG)
tuvok4774
Commander
Commander
Berichten: 1187
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:34
Locatie: Huizen

Bericht door tuvok4774 »

Preemptive Strike (TNG)
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door Dark*staR »



What You Leave Behind, part II (DS9)
Gebruikersavatar
.:Admiral-Janeway:.
Captain
Captain
Berichten: 2544
Lid geworden op: 08 aug 2005, 22:02
Locatie: Enschede

Bericht door .:Admiral-Janeway:. »

What You Leave Behind, part II (DS9)
Gebruikersavatar
Albi
Commander
Commander
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 jun 2002, 19:51
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Albi »

What You Leave Behind pt. 2 (DS9)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

What You Leave Behind, part II (DS9)

Ondanks dat het het Einde is zijn er nog steeds veel stukken over en dat is toch jammer dat ze daar niet mee verder zijn gegaan.
We zullen het nooit te weten komen ;(
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Uitslag

Bericht door 3rd RemataKlan »

Deze ronde is voorbij.

15 mensen hebben gestemd.
What You Leave Behind, part II (DS9) staat op de eerste plek met 8 stemmen.
Preemptive Strike (TNG) staat op de tweede plek met 7 stemmen.

Bedankt voor het meedoen!
Gesloten